Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:53

Kelly_ann schreef:
safina schreef:
Geloven doe je in de kerk. Weten doet de wetenschap. ;)

Duidelijk verhaal, en ik maar denken dat ik het als pedagogisch opgeleide wist.

Verbod dus en afspraken maken zoals deze ouders ook doen. Verder nog tips voor de TS?

Dat zegt de wetenschap nu ook weer niet.

Maar nogmaals; ken je het puberbrein van Aletta Smits? Zij heeft erg veel onderzoek gedaan naar pubers en geeft geweldige lezingen :j

Maar idd, verbieden is zo gek nog niet, afspraken maken ook niet, maar blijven praten is heel belangrijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:55

Denk dat je er naar verlangt omdat je het niet mag. Misschien drink je er dadelijk 1 of 2 en denk je ba.
Vind dat ze je best moeten kunnen vertrouwen.soms drink ik wel en soms heb ik geen zin. Je bent vast verstandig genoeg.ik snap niet dat er ouders zijn die het verbieden,vind knap dat je het dan niet stiekem doet. Ik hoop dat je ouders je wat losser laten.de meeste die zo strak gehouden eorden slaan vaak door als ze dan eenmaal oud genoeg zijn. Succes ts

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:54

Kelly_ann schreef:
safina schreef:
Geloven doe je in de kerk. Weten doet de wetenschap. ;)

Duidelijk verhaal, en ik maar denken dat ik het als pedagogisch opgeleide wist.

Verbod dus en afspraken maken zoals deze ouders ook doen. Verder nog tips voor de TS?

:')

Het gevaar van een verbod is dat mensen iets zeggen niet te doen, maar het eigenlijk wel gebeurt. En als het mis gaat, durven ze ook geen hulp in te schakelen. Het lekker je kop in het zand steken idee.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:21

Ergeren aan zatte mensen doe je niet uit jaloezie, maar omdat zatte mensen nu eenmaal irritant zijn. Mss kunnen je vrienden ook gewoon hun verstand gebruiken en ophouden met alcohol drinken?

Eigenlijk is 18 jaar nog te vroeg voor alcohol: het deel van je brein dat je zelfbeheersing en weerstand tegenover verslavingen bepaalt, is pas volgroeid rond je 20 à 22 jaar.

Helaas leven we in een maatschappij waarin alcohol de norm is, en alcoholvrij een uitzondering. Heb me vorig jaar rot geërgerd toen mijn pa in het ziekenhuis lag na een leveroperatie. Zeker 3/4 van de bezoekers hadden een fles drank bij!

anjali

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:32

Ik vind dat je moet doen wat je beloofd hebt. Of het nu dit is of iets anders.Overigens kom ik zelf uit een tijd dat er geen leeftijdsgrens was voor alcoholgebruik.Ik kreeg het thuis als kind al af en toe.Mijn principe is: geniet,maar drink met mate. Maar,zoals ik al zei,als jij hebt afgesproken niet te drinken tot je 18 en daarvoor dan je rijbewijs mag halen,dan moet je je daaraan houden. Overigens de combinatie van rijbewijs+dan wel mogen drinken is levensgevaarlijk!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:47

Toch grappig dat iedereen het over de leeftijd heeft, te jong voor drank etc. Maar wel op haar 13e oud genoeg om een bindende afspraak te maken waar "ze het nu maar mee te doen heeft".
Op haar 13e leek het vast een makkie! Nu, niet zo makkie.

Ik snap wel waarom je het eens wilt proberen, het is gezellig, leuk, iedereen vind het normaal. En dan kan je als enige daar niet in mee. En dan is het inderdaad de groepsdruk, maar dat is normaal op die leeftijd. Bijna niemand kan er als 17 jarige mee omgaan om buiten een groep te vallen :n

Praat er eens rustig over met je ouders, geef aan dat je het moeilijk hebt met de afspraak, dat je hen niet wilt teleurstellen en kijk wat eruit komt. Als dan het gevolg is dat je zelf betaald omdat je wilt drinken, weet je dat. Zo niet, dan weet je het ook. Die nee heb je, die ja kan je krijgen :j

Persoonlijk vond ik drinken vanaf 16 een stuk fijner, sterke drank was geen optie.. En van bier ga je alleen maar piesen, dus je stopt vanzelf (en de portemonnee was leeg :+ ). Ik vind het nu vooral gevaarlijk dat je volop sterke drank mag nuttigen, zonder eerst te hebben kunnen oefenen met alcohol.D Die verhoging is helemaal top :j groot voorstander, maar sterke drank had wel een schepje bovenop gekund. Laat ze maar eerst fouten maken met alleen bier/wijn/hugo/breezer, als zij erna hun grenzen kennen mogen ze iets anders proberen *D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:08

Lieshorses schreef:
Wanneer je 18 bent en in de problemen komt ga je het ook ineens zwaar krijgen want dan krijg je geen halt strafje meer.
Maar dat zijn ook niet de gewone 18 jarigen, alleen ik vind 18 niet echt een goede leeftijd om alles wat verboden is ineens legaal te maken.

voor drank op? echt wel dat je dan een ieniminie strafje krijgt..
spreek hier uit ervaring van toezien hoe iemand met fikse hoeveelheden alcohol nog steeds niet hard aangepakt werd. na tig openbaren dronkenschappen, rijontzeggingen, raakte ze uiteindelijk het rijbewijs kwijt, zakte als een baksteen voor de psychische keuring later om het weer terug te krijgen.. En de uitspraak, die psychische keuring en maar liefst 20 uur dienstverlening op een kinderboerderij. Let wel, dat gaat om hoeveelheden waarbij je dus niet eens meer in aanmerking komt voor cursus omgaan met alcohol en verkeer, ver en ver daarboven..

dus wat betreft de wet hoef je echt niet voor je 18e in aanraking te komen met alcohol en politie, omdat daarna de straffen hoger zijn.. sterker nog, de straffen voor openbare dronkenschap voor je 18e zullen hoger zijn, omdat er voor 18 geen alcohol gebruikt/gekocht mag worden.. dus dat is overtreding + openbare dronkenschap als het zover zou komen..

ook dat is dus een niet handig argument.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:14

elenaMM77 schreef:
Lieshorses schreef:
Wanneer je 18 bent en in de problemen komt ga je het ook ineens zwaar krijgen want dan krijg je geen halt strafje meer.
Maar dat zijn ook niet de gewone 18 jarigen, alleen ik vind 18 niet echt een goede leeftijd om alles wat verboden is ineens legaal te maken.

spreek hier uit ervaring van toezien hoe iemand met fikse hoeveelheden alcohol nog steeds niet hard aangepakt werd. na tig openbaren dronkenschappen, rijontzeggingen, raakte ze uiteindelijk het rijbewijs kwijt, zakte als een baksteen voor de psychische keuring later om het weer terug te krijgen.. En de uitspraak, die psychische keuring en maar liefst 20 uur dienstverlening op een kinderboerderij. Let wel, dat gaat om hoeveelheden waarbij je dus niet eens meer in aanmerking komt voor cursus omgaan met alcohol en verkeer, ver en ver daarboven..

dus wat betreft de wet hoef je echt niet voor je 18e in aanraking te komen met alcohol en politie, omdat daarna de straffen hoger zijn.. sterker nog, de straffen voor openbare dronkenschap voor je 18e zullen hoger zijn, omdat er voor 18 geen alcohol gebruikt/gekocht mag worden.. dus dat is overtreding + openbare dronkenschap als het zover zou komen..

De straf zal misschien mee vallen. De consequenties die daar aan vast zitten niet.
Je kan waarschijnlijk alleen nog je auto, reis verzekering enz bij Rialto aanvragen die tig x zo duur is. Ik weet niet hoe het zit met je verklaring van goed gedrag? En reizen naar het buitenland. Het lijkt misschien mee te vallen als iemand er vanaf komt met een kleine straf... maar het kan je nog jaren achter volgen.

Ik denk ook niet dat wij hier moeten oordelen of ts zich aan de afspraak moet houden, maar dat het belangrijker is hoe maakt ze het spreekbaar met haar ouders

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 19:34

Heb nog niet de kans gehad het te bespreken,
Wil denk ik iig iemand erbij (waarschijnlijk Mn vriend) zodat ik zelf ook rustig blijf als ze nee zeggen, wat ik nu logisch vindt klinken. Ik raak gauw geïrriteerd van Mn moeder die dan geïrriteerd raakt van mij en zo maar door, dus het lijkt me verstandig dat mijn vriend erbij zit om me op tijd even te waarschuwen dat ik rustig moet doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:37

keona schreef:
Denk dat je er naar verlangt omdat je het niet mag. Misschien drink je er dadelijk 1 of 2 en denk je ba.
Vind dat ze je best moeten kunnen vertrouwen.soms drink ik wel en soms heb ik geen zin. Je bent vast verstandig genoeg.ik snap niet dat er ouders zijn die het verbieden,vind knap dat je het dan niet stiekem doet. Ik hoop dat je ouders je wat losser laten.de meeste die zo strak gehouden eorden slaan vaak door als ze dan eenmaal oud genoeg zijn. Succes ts

Mss omdat het wettelijk verboden is om te drinken onder de 18?!

Het is juist bewezen dat degene die niet mogen drinken tot 18 ook daarna minder problemen met/door alcohol krijgen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:37

Als je niet in staat bent een rustig gesprek aan te gaan en nu al verwacht iemand anders nodig te hebben om een normaal gesprek te kunnen voeren dan zou ik er al niet eens aan beginnen. Beetje impulscontrole kan geen kwaad lijkt me en dat soort gedrag lijkt me niet bijdragen aan het beeld dat je wil schetsen dat je volwassen genoeg bent om op een verantwoorde manier met lastige situaties om te gaan.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 19:56

M_i_R schreef:
Als je niet in staat bent een rustig gesprek aan te gaan en nu al verwacht iemand anders nodig te hebben om een normaal gesprek te kunnen voeren dan zou ik er al niet eens aan beginnen. Beetje impulscontrole kan geen kwaad lijkt me en dat soort gedrag lijkt me niet bijdragen aan het beeld dat je wil schetsen dat je volwassen genoeg bent om op een verantwoorde manier met lastige situaties om te gaan.

Ik zeg niet dat ik het niet kan, maar dat het veel fijner is voor iedereen. Als ik tot mn 17e minstens geen druppel drank op kan hebben, kan ik ook best 15 minuutjes rustig blijven. Maar toch ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:00

Ik zie niet in wat je vriend daar te zoeken heeft. Jouw afspraak met jouw ouders, ga zo'n gesprek gewoon zelf aan en probeer geen 'teams' te vormen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:07

Heb jij die afspraak gemaakt met je ouders of je vriend?

jij wilt van die afspraak af of op zijn minst een tussenweg. Ga dat gesprek dan ook zelf aan.
Het zijn je ouders maar :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:18

Ik heb meegemaakt wat er allemaal voor consequenties aan zitten als je voor je 18e domme dingen gaat doen vanwege overmatig alcoholgebruik. En dat ging verder dan een gesprekje of tijdige rijontzegging van je scooter.
Wanneer je 18 bent en je verneukt het een keer goed dan kom je er echt niet gemakkelijk van af hoor. Zo wel, dan heb je echt veel geluk gehad en het waarschijnlijk niet zo bont gemaakt.

Wat iemand hierboven ook al zei, alle consequenties die eraan vast zitten hebben veel meer gevolgen. 18=eigen verantwoordelijkheid. En omdat je zelf verantwoordelijk bent voor alles wat je doet zullen ze je veel harder aanpakken. Ze zien het zo: onder de 18 is kind, kunnen nog niet 'volledig nadenken' over alle gevolgen die vast zitten aan bijvoorbeeld alle problemen die je veroorzaakt als je helemaal ladderzat bent. Zodra je 18 bent wel. En dat is abrupt, vooral als je zelf niet weet wat alcohol met je doet.

elenaMM77 schreef:
Lieshorses schreef:

Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 18-07-17 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:24

M_i_R schreef:

Dat leer dan toch juist door zn gesprek aan te gaan?
Door het niet aan te gaan leer je je ook niet in te houden op het moment dat je geïrriteerd wordt.
Dat TS het prettig vind om een seintje te krijgen van vriend lief is denk ik alleen maar goed.

Leren op een volwassen manier te discusseren leer je niet door een discussie uit de weg te gaan

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:28

Brainless schreef:
keona schreef:

Het is juist bewezen dat degene die niet mogen drinken tot 18 ook daarna minder problemen met/door alcohol krijgen.

Precies!

In ons gezin was deze afspraak ook, geen idee wanneer deze gemaakt is, ik weet het al mijn hele leven. Heeft ook niks te maken met 'zo strak gehouden worden'. Bijna al mijn vrienden moesten hun eigen rijbewijs betalen, ik hoefde dat niet, mijn broer en zussen ook niet. Die hebben namelijk allemaal geen alcohol gedronken en niet gerookt voor hun 18e. En nu hebben we écht geen van allen een probleem met alcohol, ik drink überhaupt niet, mijn broer en zussen gewoon af en toe voor de smaak. Zij gaan er volwassen mee om ;)
Een vriend van me heeft ook dezelfde afspraak gehad met zijn ouders en hij heeft het ook overleefd. Maar wij hebben dan ook een hele toffe vriendengroep, ze hebben nooit druk op ons gelegd wat betreft alcohol en gingen er zelf ook niet te wild mee om.

Hoe vroeger je begint met alcohol (ook als je ouders het op je 15e besluiten te introduceren thuis, 'op veilig terrein') hoe groter de kans wordt dat je later verslaafd wordt. Ik ben heel blij met mijn gratis rijbewijs en het feit dat ik geen alcohol nodig heb :P

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:33

daantjuhhh schreef:
M_i_R schreef:

Dat leer dan toch juist door zn gesprek aan te gaan?
Door het niet aan te gaan leer je je ook niet in te houden op het moment dat je geïrriteerd wordt.
Dat TS het prettig vind om een seintje te krijgen van vriend lief is denk ik alleen maar goed.

Leren op een volwassen manier te discusseren leer je niet door een discussie uit de weg te gaan

Zeker, maar misschien is dit gesprek -waar voor TS kennelijk zoveel vanaf hangt- niet het beste moment ok daar mee te beginnen. Althans: als ze wil dat het gesprek haar iets anders gaat opleveren dan een levensles :P

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:35

wat een gedoe voor die paar maanden....
Ik zou als moeder echt niet gecharmeerd zijn van een soort interventie met vriend erbij als een soort bemiddelaar. Ik mag hopen dat mijn dochter dit zelf met mij persoonlijk wil en durft te bespreken, al zou ik nog meer hopen dat ze inziet dat die afspraak in haar belang is gemaakt en dat ze zich daar aan houdt omdat ook zij het nut er van in ziet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:38

TS de afspraak was tussen jou en je ouders. Niet tussen jou, je ouders en je vriend. Wil je je vriend erbij zodat hij je 'rustig' kan houden of zodat hij kan vertellen hoe verantwoord jullie met z'n allen aan de drank kunnen en hoe lang je het al wel niet vol hebt gehouden?

Ik ben moeder, en als ik die afspraak met m'n zoon maak, hoeft ie zich daar niet aan te houden; ik dan echter ook niet. En een vriendje of vriendinnetje heeft daar níks mee te maken of daar wat te doen bij zo'n gesprek.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:39

dieseltje schreef:
Ik zou als moeder echt niet gecharmeerd zijn van een soort interventie met vriend erbij als een soort bemiddelaar. Ik mag hopen dat mijn dochter dit zelf met mij persoonlijk wil en durft te bespreken, al zou ik nog meer hopen dat ze inziet dat die afspraak in haar belang is gemaakt en dat ze zich daar aan houdt omdat ook zij het nut er van in ziet....

Mee eens. Ik denk net door er een extra persoon bij te halen dat het gesprek stroef gaat verlopen. Het lijkt dan wel een aandeelhoudersvergadering. En kom nou, je kan dat toch gewoon op een rustig moment met je ouders (of één van beiden) bespreken?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:47

ODonoghue schreef:
M_i_R schreef:

Ik zeg niet dat ik het niet kan, maar dat het veel fijner is voor iedereen. Als ik tot mn 17e minstens geen druppel drank op kan hebben, kan ik ook best 15 minuutjes rustig blijven. Maar toch ;)

Maar wat is de meerwaarde van je vriend dan in dat gesprek? Je zegt nu dat je best 15 minuten rustig kan blijven. Ik zou het tussen jou en je ouders houden. Je vriend heeft er eigenlijk niks mee te maken. En het laatste wat je wil is dat hij zich ermee gaat bemoeien.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:50

Brainless schreef:
keona schreef:

dat mag jij vinden ik vind het onzin

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:54

Nou ik heb alles betaald gekregen en nooit zo belachelijke regels.kon wel met alkes terecht bij mijn ouders. En heb gerookt gedronken drugs gebruikt.en wil echt niet zeggen dat het mis gaat.ken juist de gevalken die niks mochten en het stiekem deden.die nu problemen hebben.maar goed zoveel ideen en meningen. Ik zou mijn kindeten echt niet schanteren met hun rijbewijs sorry. En ik ben nu 33 jr rook al 13jr niet meer drink af en toe.heb een vaste baan een huis. Denk dat ts zelf genoeg verstand heeft ze moeten ook zelf beslissingen kunnen nemen

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:59

keona schreef:
Nou ik heb alles betaald gekregen en nooit zo belachelijke regels.kon wel met alkes terecht bij mijn ouders. En heb gerookt gedronken drugs gebruikt.en wil echt niet zeggen dat het mis gaat.ken juist de gevalken die niks mochten en het stiekem deden.die nu problemen hebben.maar goed zoveel ideen en meningen. Ik zou mijn kindeten echt niet schanteren met hun rijbewijs sorry. En ik ben nu 33 jr rook al 13jr niet meer drink af en toe.heb een vaste baan een huis. Denk dat ts zelf genoeg verstand heeft ze moeten ook zelf beslissingen kunnen nemen

Volgens mij wordt TS beloond met een rijbewijs niet gechanteerd...