Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:27

Bij mijn ouders is het ook altijd volledige aandacht en gezelligheid. Ze vinden het ook veeeeeel leuker om elke week op te passen dan hem naar eens in de twee weken op zondag op bezoek voor een uurtje.

Bij mijn werk is 3 dagen het minimum. Meer kan altijd weer, minder dan 3 dagen niet. Ik blijf voorlopig nog lekker 3 dagen werken :) vind het heerlijk om 2 weekenden te hebben

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:38

In mijn man zijn vorige baan was minder werken echt geen optie, hij zou dan hetzelfde werk moeten verrichten in minder uur. En hij kreeg het al niet af :+ sommige bedrijven zijn er ook echt niet op ingesteld dat mannen voor hun kinderen zorgen, ze vonden het daar echt heel vreemd toen hij een keer thuis moest blijven bij onze zieke dochter, heeft hij een hoop gedonder mee gehad.
Nu heeft hij een andere baan en liggen de zaken heel anders. Bijna iedereen daar werkt een dag thuis (gaat hij binnenkort ook doen, als hij volledig ingewerkt is) en thuis blijven bij een ziek kind (mits de afspraken het toelaten), of eens vroeg naar huis om met je gezin te kunnen eten wordt alleen maar toegejuichd. Maar de verantwoordelijkheid van de functie vraagt wel om veel uren. En met de lange reistijd erbij is hij toch veel van huis. Mn man zorgt evengoed heel veel voor de kinderen, door bijv de kinderen naar bed te brengen wanneer dat lukt, en 's ochtends voor hij vertrekt nog even te helpen met aankleden. Het weekend is ook echt gezinstijd. Zo zien we hem al met al toch nog best veel.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:58

Wat lastig te combineren allemaal zo zeg met het werk als ik het zo lees. Ik heb nog geen plannen maar hoop over een jaar of 2 wel te kunnen beginnen.

Ik maak mij hier ook wel eens 'zorgen' over. Mijn vader woont te ver weg en de moeder van mijn vriend ook. Mijn moeder past nu 1 dag en soms een extra dag op de 2 kleine van mijn broer. Dit vind ze heerlijk maar ik maak mij wel zorgen voor de belasting van mijn moeder. Na haar infarct in 2015 merk ik dat een dag oppassen haar veel energie kost en ze echt moet bijkomen na zo'n dag. De eerste gaat volgend jaar naar school en de andere is nog net geen jaar dus krijgt mijn moeder het wel rustiger. Lijkt mij heerlijk als ze op zou kunnen passen want dat doet ze met alle liefde maar mijn zus zal ook binnen nu en twee jaar wel aan kinderen beginnen dus we kunnen haar daar niet te veel mee belasten denk ik.

Ik en mijn vriend werken onregelmatig maar ook in de zorg. Financieel zullen we denk ik allebei wel ook 32 uur moeten werken om een beetje normaal te kunnen leven. Ideaal lijkt mij ieder 4 dagen werken, maar gezien de korte diensten die ze bedacht hebben kom je met 32 uur niet uit vaak met 4 dagen. Op werkdagen zie ik collega's proberen af te stemmen dat bv op 1 of 2 dagen de ene vroege en de andere late dienst heeft om kosten te beperken en veel tijd te hebben voor zo'n kleine. Gevaar is wel dat je je partner minder ziet natuurlijk. Mijn zus zal hopelijk tegelijkertijd kinderen hebben dus het lijkt mij ook geweldig als we omstebeurt op elkaars kinderen zouden kunnen oppassen zodat de kinderen ook echt samen op groeien. Voordeel is wel dat mijn zus en broer mijn moeder doordeweeks overdag zullen willen belasten en ik juist heel blij zal zijn als ze bv een avondje of in het weekend eens kunnen oppassen. Uiteindelijk gok ik dat we niet onder het kdv uit zullen komen. Ik ben wel benieuwd in hoeverre het zin heeft om een kind 3 dagen naar de opvang te doen ivh met de kosten en wat het werk financieel op levert. Heeft dat echt nut? Weet wel dat je vergoedingen kunt krijgen vanuit de overheid?

Ik ben wel benieuwd hoe mensen het doen die allebei onregelmatig werken. Hoe zorg je dat je elkaar veel blijft zien?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:12

ChantalSmook, wij vonden ploegendienst echt lastig. Aan de ene kant heb je minder opvang nodig, aan de andere zagen we elkaar nauwelijks. Relatie bestond voornamelijk uit briefjes op tafel ;-)
Uiteindelijk ben ik lekker een aantal jaren thuis gebleven. Ouderwets misschien maar voor ons werkte het.Geen gestress meer, heerlijk! Ik begrijp wel dat dit niet voor iedereen financieel haalbaar is uiteraard en ik heb me in het begin best even eenzaam gevoeld af en toe. Was een nieuw ritme vinden, maar ik ben heel blij dat ik het heb kunnen doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:37

Sizzle schreef:
Soms is meer mogenlijk dan je denkt.
Ik ken twee mensen die part-time hoogleraar zijn aan een hoogaaangeschreven instituut alhoewel iedereen zegt dat dit niet kan.

Wat ook grappig is, is dat ik een keer bij een sollicitatie leerde dat het afdelingshoofd 80% werkte en geen enkele van haar medewerkers dat tot dan toe gemerkt had :')

Mijn man is de enige man die part-time werkt. Bij de sollicitatie gaven ze aan dat dit onmogelijk was maar toen hij ze vervolgens vaarwel zei kreeg hij toch een contract mee _O-

Dit bedoel ik dus eigenlijk :D

Ik zou ook altijd minimaal 4 dagen willen werken. Als man dan vindt dat hij echt niet minder dan fulltime kan werken, dan hebben we een probleem (en dus geen kind vermoedelijk ;) )

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:52

Precies wat je zegt Tiggs...als je het niet kan of wil...dan niet aan kinderen beginnen. Kinderen krijgen is geen moetje.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:34

manubres schreef:
Precies wat je zegt Tiggs...als je het niet kan of wil...dan niet aan kinderen beginnen. Kinderen krijgen is geen moetje.

Dus omdat mijn man nou eenmaal veel moet werken hadden wij maar geen kinderen moeten krijgen :o?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:51

DatBenIkNou, wat fijn zal dat zijn voor je kinderen! Ik vraag mij wel af of het dan uberhaupt te betalen is allemaal met het salaris in de zorg. We kunnen nu prima rond komen maar ik woon nu ook nog in een appartement van de sociale woningbouw. Er vanuit gaande dat mijn vriend zijn opleiding volgend jaar klaar is wil ik toch ook wel een leuk huisje met een tuin. Ik heb met vriendinnen ook vaak de discussie met hoeveel kinderen we willen. De ene zegt liever 1 kind die ik alles kan geven de ander zegt liever 3 kinderen want alleen is maar alleen etc. Maar als ik het vooruitzicht zie rondom de studiebeursen e.d. en dat alles betaalbaar moet zijn. Ik vraag mij soms wel af hoe iedereen dat doet hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:57

Jes schreef:
manubres schreef:

Dus omdat mijn man nou eenmaal veel moet werken hadden wij maar geen kinderen moeten krijgen :o?

Nee het ging om 2 mensen die voltijd of meer werken, beide dus.
Dan moet je daar samen een midden in zien te vinden als het werk voor beide belangrijk is.
Ik ging ook echt niet in mijn eentje mijn carriere aan de kant zetten: of beide minderen of geen kind was bij ons heel duidelijk besproken.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:05

Ik ben van fulltime naar 3 dagen gegaan. De eerste weken heb ik een dag ouderschapsverlof opgenomen, dus werkte ik 2 dagen. Vergis je niet dat voor zo'n klein hummeltje een hele dag kdv best pittig kan zijn. 2 dagen was in het begin de max voor mij.
Maar volg je gevoel.... ik wist voordat mijn zoontje geboren was niet hoe ik zou reageren...
Blijkt nu dat ik een 'über-mama' ben :o terwijl ik voorheen behoorlijk carrieregericht was.

Er is niets mooier dan je kind zien opgroeien vind ik

En oja: vanaf dat mijn zoontje 8 maanden werd (en zich kon verplaatsen) vond hij het kdv een stuk leuker... dus evt toch afwachten hoe je kind het doet op het kdv en dan met ouderschapsverlof wat aanpassen?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:10

Dan heb ik het verkeerd begrapen, excusses.

Ik werk op het moment "maar" 20 uur, als mijn zwangerschap verlof in september begint ben ik 3 jaar vrij.
Daarna ga ik weer 25 uur werken. Daar staat wel tegenover dat mijn man dus ongeveer 60 uur werkt, maar dat zou hetzelfde zijn als ik ook fulltime zou werken. ML zou dolgraag minderen in uren maar dat zit er helaas nog even niet in.

Ik ben trouwens blij fçdat mijn kinderen echt een vaste opvang hebben als ik werk en niet meerdere keren per week andere mensen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:16

Sentido schreef:
Ik ben ook benieuwd hoeveel hier zich verdiept hebben in hoe een klein kind (onder de 2 jaar) zich hecht. Wat ik gelezen heb, is het belangrijk dat er 1 persoon vrijwel altijd is. Dat hoeft niet perse moeders te zijn (wel handig met bv haha) kan ook vader, oma of een wildvreemde zijn. Als diegene er maar het overgrote meerendeel van de tijd is. Daarnaast veel huid op huid contact, nabijheid etc. Dit geldt vooral de eerste 6 maanden maar eigenlijk het hele eerste jaar. Pas daarna kunnen ze zich hechten aan andere mensen/kinderen om zich heen. :+:

Hier volg ik volledig in en geloof ik ook in.
Zelf ook beslist van te stoppen met werken voor de kinderen(uiteindelijk dan wel een webshop gestart,dus ik werk nu van thuis uit),maar de kindjes zijn altijd bij mij,sliepen nog nooit ergens anders,zijn voor hun schoolperiode ook nog nooit ergens geweest zonder ons.

Toch hebben we super sociale kinderen(ik vind mijn dochter van bijna 2,5j te sociaal eigenlijk,ze zou beter iets terughoudender zijn naar vreemden),heel zelfzeker.
Toch hebben ze enkel elkaar en de oudste had dus ook bitter weinig contact met leeftijdsgenootjes tot hij naar school ging.
Nooit enig probleem ervaren hierdoor,integendeel.

Als ik dan kijk naar bv mijn zus haar kids.die zijn echt meer bij de grootouders en vroeger bij de opvang,dan thuis. Beide kinderen enorm beschaamd,verlegen en niet zo sociaal.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:16

Mijn vriend wilde heel graag ft blijven werken. Ik heel graag 3 dagen. Ik geniet enorm van de dagen met onze dochter! Ik zou zelf niet voor meer kiezen. Als het niet mogelijk zou zijn binnen mijn functie zou ik weggaan. Het met mijn dochter zijn is me zoveel meer waard dan mijn baan... :-)

Ik sluit me verder helemaal aan bij Lienboon.

Dochter gaat ook 2dgn naar kdv. dan is ze ook echt wel moe.
Mijn ouders passen 1 dag hier in huis op. Zo fijn!

Ergens anders logeren hebben we hier ook nog nooit gedaan. Dochter sliep nogal slecht (nu gelukkig niet meer) en ik moet er zelf nog niet aan denken O:)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:20

Maar is dat ook niet een groot deel karakter?

Ik ben ook thuis geweest vanaf de geboorte. Dan wel uit medische noodzaak. Daardoor gaat hij wel naar de creche, eerst 1 dag, nu 2 dagen. En past er regelmatig iemand op hem en is hij ook al paar keer voor een nacht gaan logeren.
En ik kan geen socialer ventje voorstellen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:25

Mss wel,maar het is gewoon een dooddoener die altijd voorbij komt: 'als je kind altijd thuis blijft,zijn ze niet sociaal'

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:27

Dat hangt allemaal af van kind tot kind, vind ik. Meer dan of het naar de creche gaat of thuis blijft.
De 2 stellingen zijn echt kind afhankelijk.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:51

Jes schreef:
manubres schreef:

Ik bedoel als je allebei niet minder kan of wil werken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:56

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:13

tengeltje11 schreef:
Mss wel,maar het is gewoon een dooddoener die altijd voorbij komt: 'als je kind altijd thuis blijft,zijn ze niet sociaal'

Kleine kinderen zijn sowieso niet sociaal, kleine kinderen zijn vooral egoïstisch en dat mogen ze ook zijn. Dat hoort bij hun leeftijdsfase en ontwikkelingsfase. Kinderen hebben om te kunnen en durven te ontdekken (ook naar andere kinderen toe) veiligheid nodig. Voordat ze kunnen ontdekken hebben ze eerst een goede hechting nodig en de daarbij horende eenkennigheid. Een kind dat elke vreemde zomaar in de arm vliegt is waarschijnlijk niet goed gehecht. Als een kind veilig gehecht is durft het op ontdekkingstocht te gaan en daarbij horen ook het ontdekken van andere kinderen. Zelf denk ik dat de leeftijd van 2,5 jaar niet voor niets is gekozen om een kind naar de peuterspeelzaal te brengen om zijn ontdekkingstocht zonder veiligheid van een ouder te gaan voortzetten, al is dat voor sommige kinderen nog te vroeg.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:18

Ik ben van 4 dagen (30 uur, 1 dag van 6 uur) naar 3 dagen, 22 uur gegaan. Die 2 uurtjes minder zijn voor de paarden, meestal heb ik dan les. Ik heb nu ouderschapsverlof opgenomen, maar afhankelijk van hoe het straks loopt wil ik daarna op contract een dag minder gaan werken.
Mijn dochter is 11 maanden en gaat 1 dag naar de opvang, 1 dag naar de ene en 1 dag naar de andere opa en oma, wel allemaal in hetzelfde dorp. Ik had liever 2 dagen opvang en 1 dag mijn ouders gezien, maar dat is nu even niet anders. Zo nu en dan breng ik haar een paar uurtjes extra naar mijn ouders, als ik bijv een medische afspraak voor de paarden heb. Beide opa's en oma's passen graag op, zijn ook allemaal al met pensioen. Op de vaste oppasdag van mijn ouders zijn ook de kinderen van mijn zus er.

Ik zou absoluut niet meer willen werken, wij hebben nogal wat ziekenhuisbezoekjes achter de rug en in combinatie met ook wat extra zorg/afspraken voor de paarden ben ik vaak 1 van de 2 vrije dagen al deels bezet. Met het om slaapjes heen plannen gaan de dagen erg hard, met ook een huishouden en de zorg voor 2 paarden op een doe-het-met-elkaar stal (wel dichtbij, ze gaat ook wel regelmatig mee).

De opvang heeft ze nooit een probleem gevonden en gaat ze nu ook steeds leuker vinden, ik vind het ook goed dat ze 1 dag veel andere kindjes om zich heen heeft (al is het geen grote opvang, 2 groepen) en de aandacht echt moet delen, niet het prinsesje is van thuis en bij opa en oma. Overigens hebben wij alleen melk zelf aangeleverd (en tijdelijk even inlegluiers voor in haar gipsbroek).

Maar iedereen moet het voor zich weten, soms moet je ook gewoon roeien met de riemen die je hebt. Bij mijn vriend was minder werken ook niet echt een optie. Ik ben al lang blij dat hij heeft kunnen regelen dat hij 1 dag kan brengen en 2 dagen kan halen, en sowieso vroeger thuis is dan eerder.
Vroeger wilde ik het ook niet, maar door omstandigheden was mijn gevoel daar al flink in veranderd en ik vind het helemaal prima zo.
Door de verdeling van onze salarissen is het netto verschil in minder salaris en die uitgespaarde dag opvang ook niet heel groot. Het cliche dat het erg hard gaat is wel echt waar!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:22

Ik moet zeggen dat wij wel erg verwend zijn met de kwaliteit van de kdv (kost ook een godsvermogen).
Hier lopen ze ook rustig uren met een kindje in een draagdoek.
Ons gupje zong altijd een kwartiet of zo voor het slapen gaan en daarom hebben ze toen voor haar een eigen knus tentje gemaakt waar ze niet stil hoefde te zijn en de andere kindjes niet stoorde met haar gezang.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:33

Fijn is dat! Hier ook erg blij na bijna 3 maanden gipsbroek, extra werk voor ze maar fijn meegedacht en nog zo'n zitzakje speciaal voor haar aangeschaft.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:34

Ik begin in augustus weer en dan ga ik 32 uur werken. Voor nu 3x 8 en 2x 4 uur, moet even kijken hoe dat gaat want ik kan/mag het ook anders indelen. Hiervoor heel lang 60-80 uur gewerkt dus ik hoop dat 32 uur voor mij goed te doen is.

Kleine aap gaat 1,5 dag naar kdv, 1,5 dag naar oma en 1 dag naar een tante. Tante werkt ook op het kdv dus dat voelt wel heel eigen. Ik had het vooraf niet zo bedacht maar ik ben echt een moedertje geworden, moet maar kijken hoe het bevalt.

Het scheelt wel dat ik dichtbij mijn werk woon dus reistijd is niet echt van toepassing. Ook heb ik hulp in de huishouding geregeld want ik wil niet al het zware huishoudelijke werk moeten doen als ik ook leuke dingen kan doen met mijn zoon.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:38

Oh ja, dat staat hier idd ook nog op de planning, die huishoudelijke hulp!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 15:53

Heb toch gekozen voor 4 dagen in de week werken, maar neem het eerste jaar ouderschapsverlof waardoor ik toch 3 dagen in de week werk. Als dat bevalt, blijf ik dat doen en als het niet bevalt kan ik toch nog terug naar 4 dagen zonder daarvoor mijn rechten op te geven :) , maar eerst maar eens door deze zwangerschap zien door te komen en kijken of ik na dit na de geboorte nog steeds allemaal wil en wat beeb nodig heeft :D