Onderzoek seksueel geweld - uitslag bekend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:12

safina schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de praktijkwaarde van dit onderzoek. Hoe kunnen deze inzichten bijdragen aan verbetering van de situatie van mannen die verkracht zijn?

En ik snap nog steeds niet waarom respondenten hetero moesten zijn. Je kunt niet zomaar aannemen dat mensen die homo, lesbisch of bi anders scoren op male rape myths en victim blaming dan mensen die hetero-georienteerd zijn. In ieder geval ontbreekt nu de mogelijkheid dat te onderzoeken in deze steekproef.

Dat is waarschijnlijk ook niet zomaar aangenomen..

En er ontbreken heel veel mogelijkheden om te onderzoeken in deze steekproef.. maar dat is normaal.. als je het niet zou kaderen wordt het alsnel veel te groot.. het zou wellicht wel interessant zijn voor vervolg onderzoek.. maar dat ligt ook maar net aan wat de literatuur hier verder over zegt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:16

Licor schreef:
safina schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de praktijkwaarde van dit onderzoek. Hoe kunnen deze inzichten bijdragen aan verbetering van de situatie van mannen die verkracht zijn?

En ik snap nog steeds niet waarom respondenten hetero moesten zijn. Je kunt niet zomaar aannemen dat mensen die homo, lesbisch of bi anders scoren op male rape myths en victim blaming dan mensen die hetero-georienteerd zijn. In ieder geval ontbreekt nu de mogelijkheid dat te onderzoeken in deze steekproef.

En er ontbreken heel veel mogelijkheden om te onderzoeken in deze steekproef.. maar dat is normaal.. als je het niet zou kaderen wordt het alsnel veel te groot.. het zou wellicht wel interessant zijn voor vervolg onderzoek.. maar dat ligt ook maar net aan wat de literatuur hier verder over zegt..

Dit hadden ze met 1 extra vraag mee kunnen nemen. En dan had je mooi nóg een publicatie kunnen schrijven aan de hand van deze dataset.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 13:10

Licor schreef:
Vrouwen zijn minder negatief over homoseksualiteit, doen minder aan victim blaming en staan minder open voor de male rape mythes.. daarnaast hebben ze meer medeleven voor het slachtoffer..

Dat staat er eigenlijk.. dus niet beide hoger of lager ;) mss dat het woordje ook je in verwarring bracht.. daarom heb ik er daarnaast van gemaakt haha

Bedankt Licor, klopt helemaal! Sorry voor de onduidelijkheid!

Damned: weet ik eigenlijk niet, zal vast wel onderzoek naar gedaan zijn :)

Safina: dat neem ik ook niet aan. Maar mijn onderzoek bevatte ook nog homonegativiteit als belangrijke factor, en ik neem wél aan dat het weinig zin heeft dat te meten bij een homoseksuele populatie.

Het onderzoek naar mannelijke rape victims staat nog in de kinderschoenen, en daarom geef ik in mijn discussion inderdaad een hoop suggesties voor future research :) het is verleidelijk om alles mee te willen nemen in één onderzoek, maar het was echt heel belangrijk dat ik goed zou afbakenen. Oa vanwege beperkte tijdsperiode, het feit dat ik student ben en geen researcher, en de eisen vanuit de uni.

En ik ga de klinische praktijk in, dus geen toekomstige articles meer :)

Qua praktische relevantie: 'ken je vijand'. Om ergens iets aan te kunnen doen, moet je weten waar datgene vandaan komt, waardoor het beïnvloed wordt, hoe het zich gedraagt. In dit geval gaat het om victim blaming gedrag tegenover mannelijke slachtoffers van verkrachting: we weten er weinig over, dus dit onderzoek poogde enkele predictoren van dit gedrag in kaart te brengen. Dat leidt niet meteen naar een oplossing, maar het is een eerste stap en die moet ook gezet worden.

Overigens kunnen we wel iets met de samenhang tussen acceptatie van mythes over male rape en het victim blaming - betekent dat dat educatie over dit onderwerp leidt tot minder geloof in mythes en zo tot minder victim blaming? Leuk voor vervolgonderzoek :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:26

safina schreef:
Licor schreef:

Dit hadden ze met 1 extra vraag mee kunnen nemen. En dan had je mooi nóg een publicatie kunnen schrijven aan de hand van deze dataset.

Nee, je kan niet zomaar op eigen houtje een meetinstrument gaan aanpassen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:55

verootjoo schreef:
Nee, je kan niet zomaar op eigen houtje een meetinstrument gaan aanpassen. :)

Je past geen meetinstrument aan, je voegt een achtergondvariabele toe.

Zie verder antwoord van TS. Dat maakt al duidelijk dat dat haar overweging helemaal niet was.

Ik vind t mooi onderzoek, TS. Hoop dat er veel gedaan wordt met de inzichten.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:24

Licor schreef:
Vrouwen zijn minder negatief over homoseksualiteit, doen minder aan victim blaming en staan minder open voor de male rape mythes.. daarnaast hebben ze meer medeleven voor het slachtoffer..

Dat staat er eigenlijk.. dus niet beide hoger of lager ;) mss dat het woordje ook je in verwarring bracht.. daarom heb ik er daarnaast van gemaakt haha

dankjewel! dat was inderdaad de verwarring :P
Nu klinkt het inderdaad wel logisch voor mij

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:29

safina schreef:

Je kunt ook niet zomaar aannemen dat ze hetzelfde scoren ;) Alleen maar goed dat ze dit als exclusie criteria heeft meegenomen.

Gefeliciteerd met je publicatie TS, mooie resultaten! Onderzoek doen is leuk! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:29

MacavityL schreef:
safina schreef:

Je kunt ook niet zomaar aannemen dat ze hetzelfde scoren ;)

Nee, maar daarvoor kan je dat onderzoeken. Door 1 extra vraag op te nemen in plaats van een groep uit te sluiten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:32

safina schreef:
MacavityL schreef:
Je kunt ook niet zomaar aannemen dat ze hetzelfde scoren ;)

Nee, maar daarvoor kan je dat onderzoeken. Door 1 extra vraag op te nemen in plaats van een groep uit te sluiten.

Maar als ze dat had willen onderzoeken had ze dat wel gedaan. Maar dat is de hele vraag van haar onderzoek niet.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 18:37

Safina, dat had inderdaad gekund. Maar ik heb al zoveel onderzoeksvragen en hypotheses in mijn (length-restricted!) research article gepropt dat ik écht keuzes moest maken. En dus heb ik dit gedeelte niet meegenomen (net zoals ik mogelijke interessante effecten rond religie niet heb meegenomen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:59

Catnip schreef:
Safina, dat had inderdaad gekund. Maar ik heb al zoveel onderzoeksvragen en hypotheses in mijn (length-restricted!) research article gepropt dat ik écht keuzes moest maken. En dus heb ik dit gedeelte niet meegenomen (net zoals ik mogelijke interessante effecten rond religie niet heb meegenomen).

Snap ik hoor. Ik reageerde alleen omdat ik het argument van Macavityl een beetje kul vond.