Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:55

Mazida schreef:
Voor de mensen die menen dat de vleesindustrie zo ontzettend slecht voor het milieu is, vliegen is veel milieu-onvriendelijker. Ik erger me dan ook groen en geel aan vegans die zich zo ontzettend inzetten voor het milieu, maar ondertussen wel doodleuk de hele wereld overvliegen.

http://www.volkskrant.nl/politiek/factc ... ~a4463343/

Weet je waar ik me groen en geel aan erger? Dat gevingerwijs de hele tijd. Foei jij gaat wel eens met het vliegtuig! Oooooh, mag niet, slechte veganist. Kunnen we aub ontopic blijven?

Als het je echt interesseert: CE Delft heeft onlangs doorgerekend wat nu daadwerkelijk de grootste milieu impact heeft (op basis van het leven van de gemiddelde Nederlander). Helaas staat vervoer op de vierde plaats en vliegen zelfs op de zesde plaats. Op één staat 'spullen' (zegmaar de hype dat iedereen troep koopt bij de Action en dat na een maand weggooit en dan hetzelfde product weer opnieuw koopt, want dat is goedkoper dan iets wat lang meegaat)(maar ook elke twee jaar een nieuwe smartphone e.d.) Lees het artikel hier: http://www.bedrock.nl/2017/05/18/dit-no ... echt-waar/ . Ze hebben het niet zozeer over vlees maar in het staafdiagram kun je duidelijk zien dat overall vlees echt vér boven vervoer uit komt.
In het artikel dat jij noemt wordt trouwens ook niet eenduidig gezegd dat vliegen sowieso vervuilender is. Misschien puur naar CO2 kijkend, maar vliegen wordt echt steeds zuiniger. Het hangt er trouwens ook vanaf welk vliegtuig je pakt, naar Thailand in een A380 is zuiniger dan in een B737. De dreamliner is trouwens ook erg zuinig, die is volgens mij ook al in gebruik voor dergelijke afstanden (zit er niet meer zo heel erg in, sorry).

Sojabonen laten invliegen is trouwens nog steeds zuiniger dan een vrachtwagen vol vee naar weet-ik-het-waar rijden, daar laten slachten en het vlees weer mee terug nemen. Een vliegtuig is al heel snel zuiniger dan een (vracht)auto, als je per kilogram voedsel/eiwit kijkt. Bovendien maakt DVS veel van hun producten van lupine wat gewoon in Nederland geteeld wordt. En tenslotte kun je prima veganist zijn zonder al die vervangers als het zout in 'namaakproducten' je zo dwars zit.

Edit: ik zie dat dezelfde schrijfster een vervolg op de vorige column heeft geschreven over voedsel: http://www.bedrock.nl/2017/06/01/verbor ... lieu-eten/

Mizora

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:15

Soja wordt over het algemeen helemaal niet ingevlogen maar gewoon over zee getransporteerd. Het is namelijk geen bederfelijk goed (in tegenstelling tot groenten als sperziebonen, die wel ingevlogen worden).

In Nederland gebruiken we 2.1 miljoen ton soja (we importeren meer, maar exporteren er ook weer het grootste deel van, vaak na verwerking). We hebben een varkensvleesproductie van 1,47 miljoen ton, een pluimveevleesproductie van 1,1 miljoen ton en rundvleesproductie (waarvan de helft tot 3/4e kalveren) van 416.000 ton. Bij elkaar dus zo'n 3 ton. We kunnen met de kg's soja die we importeren ongeveer de helft van de vleesproductie vervangen (een deel van de soja wordt namelijk sojaolie, wat niet inzetbaar is voor vleesvervangers van soja).

Dit klinkt dus als een zinloze deal, totdat je beseft dat niet alle vleesvervangers van soja gemaakt zijn en niet al het veevoer van soja is en er dus ook heel veel andere soorten granen (en ruwvoer) in gaat. Ongeveer 10 tot 25% van het veevoer bestaat uit soja, afhankelijk van de diersoort en de exacte manier van voeren/groeischema. Ook naar het melkvee gaat soja (300.000 ton, dus ongeveer 14% van de totale sojabehoefte van de veesector) en legkippenvoer bestaat voor 10% uit soja en gaat daardoor om zo'n 400.000 ton, dus 19% van de sojabehoefte. Een derde van de sojabehoefte wordt dus net zo goed door vegetariërs als door vleeseters veroorzaakt.

Vleeskuikenvoer bestaat voor 20 tot soms zelfs 25% uit soja, maar heeft wel weer een voederconversie van 2, dus voor iedere kg soja (in de verhouding 25%, dus nog 3kg ander voer), wordt er 2kg kip geproduceerd.

Qua productie in Nederland:
Gemiddeld 2,7 ton sojabonen per hectare
03-01-2017
De Nederlandse sojatelers die leveren aan Agrifirm Plant, haalden vorig jaar een gemiddelde opbrengst van 2,7 ton per hectare.

De beste 25 procent in 2016 scoorden 3,6 ton. Dat is meer dan in 2015, toen de beste 25 procent gemiddeld 3,2 ton oogstten.
Nog een weg te gaan
Vier jaar terug (2011) lag de gemiddelde opbrengst op ongeveer 2,5 ton bonen per hectare. Om een rendabele teelt te zijn zou de opbrengst van nedersoja gemiddeld 4.5 à 5 ton per hectare moeten bedragen.

http://www.veeteeltvlees.nl/nieuws/vlee ... en-hectare

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:42

Wat is je punt?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:42

In de melkveehouderij wordt alleen duurzame soja gebruikt:

https://thedailymilk.nl/verantwoorde-soja-koeien/.

En varkens en andere beesten in de veehouderij eten alleen soja die niet geschikt is voor mensenlijke consumptie, de zogenaamde restproducten.

En weer typisch hoor, dat vega's weer op de achterste benen staan als je aanhaalt dat iets ander minimaal net zo vervuilend is. Alleen vegans mogen met het vingertje zwaaien. Ik kan jullie overigens geruststellen, ik eet maar één keer in de week vlees, omdat ik het niet lust, maar heb grote waardering voor de boeren in Nederland die allemaal duurzaam produceren. Als ze straks allemaal weggepest zijn, liggen de schappen van de supermarkten nog steeds vol met vlees, maar dan nog niet duurzaam vlees uit landen als Polen, Roemenië, China en Zuid-Amerika waar geen klap wordt gegeven om dierenwelzijn en milieu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:45

Dat vee alleen restafval van soja krijgt is zeker niet waar. De meeste soja in veevoer is genetisch gemanipuleerd, en die mag in Europa helemaal niet voor menselijke consumptie worden gebruikt..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:46

niet iedereen is vegan omwille van het milieu. Dat is ook een verschil. En dat geeft op zich weinig met deze discussie te maken toch? TS wil weten hoe het eraan toe gaat in de vleesindustrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:47

Mazida schreef:
Voor de mensen die menen dat de vleesindustrie zo ontzettend slecht voor het milieu is, vliegen is veel milieu-onvriendelijker. Ik erger me dan ook groen en geel aan vegans die zich zo ontzettend inzetten voor het milieu, maar ondertussen wel doodleuk de hele wereld overvliegen.

http://www.volkskrant.nl/politiek/factc ... ~a4463343/

En zo is er altijd wel iets milieu onvriendelijkers te vinden. Ik vind het altijd mooi hoe men iets goed probeert te praten wat slecht is met iets anders wat nog slechter is. Moeten we dan maar op zoek gaan naar het meest milieu onvriendelijkste wat we kunnen vinden en al het andere maar links laten liggen? :+ Waarom niet gewoon ergens beginnen? Ik snap die redenering niet. "De vleesindustrie is niet het meest milieu onvriendelijke wat er is, dus hoeven we er niets aan te doen." Zo klinkt dat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:51

ik denk vooral: als jij vindt dat dit het item is waar je iets aan wil doen, ga vooral je gang, maar laat iemand die dat niet vindt vooral met rust.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:55

Ik heb alleen de OP gelezen. Ik heb een tijdje gewerkt in een varkensslachterij. Ik had niks met de slacht te maken, maar heb het proces van voor naar achteren gezien. Desbetreffend bedrijf slacht netjes. Is totaal niet te vergelijken met de fb filmpjes.

Maaaar, hierbij weet ik ook, dat als er op de verpakking staat: lokaal vlees ( of iets in die trant ) dat het begrip lokaal niet overeenkomt met mijn begrip lokaal. Dit vlees kan dan prima uit het buitenland komen. Schijnbaar is Europa lokaal.

Het slachtproces wat ik heb gezien, heeft mij niet negatief beinvloed betreft het eten van vlees. Maar ieder heeft zijn eigen motivatie en beweegredenen om geen vlees meer te eten.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:01

Ik zat pas bij een symposium en daar werd de soja mythe onderuit gehaald. De soja schroot is namelijk gewoon geld waard en een reden waarom de olie zo goedkoop is. Zonder de veehouderij hadden we lang niet zo'n grote sojateelt. Het is dus niet alleen een kwestie van de restjes opmaken, dat spul wordt net zo goed geteeld om dieren mee te voeden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:33

Mazida schreef:
En weer typisch hoor, dat vega's weer op de achterste benen staan als je aanhaalt dat iets ander minimaal net zo vervuilend is. Alleen vegans mogen met het vingertje zwaaien. Ik kan jullie overigens geruststellen, ik eet maar één keer in de week vlees, omdat ik het niet lust, maar heb grote waardering voor de boeren in Nederland die allemaal duurzaam produceren. Als ze straks allemaal weggepest zijn, liggen de schappen van de supermarkten nog steeds vol met vlees, maar dan nog niet duurzaam vlees uit landen als Polen, Roemenië, China en Zuid-Amerika waar geen klap wordt gegeven om dierenwelzijn en milieu.

Sorry maar wie zwaait er nou met een vingertje :+ Heb je de links gelezen die ik postte? Daarin wordt namelijk aangehaald dat vervoer lang niet zo vervuilend is als vee, als je verder kijkt dan alleen CO2 uitstoot

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:48

Magrathea schreef:
Mazida schreef:

Sorry maar wie zwaait er nou met een vingertje :+ Heb je de links gelezen die ik postte? Daarin wordt namelijk aangehaald dat vervoer lang niet zo vervuilend is als vee, als je verder kijkt dan alleen CO2 uitstoot

En kijk je vervolgens naar hoeveel CO2 dat vee weer bindt door het opeten van planten (die om weer aan te groeien CO2 binden), wat zijn dan de cijfers? Via vee op stal idd slecht (o.a. door het gebruik van machines), bij direct door begrazing krijg je een heel ander beeld. Natuur had het mooi in evenwicht, en toen liep er meer graaswild dan wij nu vee hebben. Fout zit in onze arrogantie dat wij het beter kunnen, niet in het natuurlijkmechanisme zelf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:36

tamary schreef:
en toen liep er meer graaswild dan wij nu vee hebben.

Ik ben wel benieuwd of dat waar is, heb je daar een bron van? Ik meen juist te hebben gelezen dat er nu véél meer grote zoogdieren leven dan in de oertijd.
Daarnaast is het natuurlijk niet zo zeer de CO2 (ook wel een beetje natuurlijk) maar vooral de methaanuitstoot die het broeikaseffect zo enorm versterkt.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:51

Ik ben een groot voorstander (geworden) van het idee dat iedereen lekker moet doen waar die zich goed bij voelt. De waarheid ligt ergens in het midden, maar verder eens met Magrathea; het een praat je niet goed door het andere naar voren te schuiven als zijnde "nog slechter!".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:18

Doen waar je je goed bij voelt, prima tot op zekere hoogte, maar de meeste mensen zijn gewoon te egoistisch om zomaar de vrije hand te geven. Daarom zijn er gelukkig een hoop wetten en regels in Europa.
Soms denk ik ook wel eens, ik heb toch geen kinderen, wat maakt het eigenlijk ook uit als de wereld over 100 jaar onbewoonbaar is, maar als ik dan denk aan al die dieren en onschuldige mensen die daar voor heel zware tijden tegemoed gaan dan krijg ik het toch niet over mij hart om zo achteloos met het milieu om te gaan als dat veel anderen doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:12

Citaat:
(....)

Oeps.

Ik plaatste een paar dagen geleden een post: dat ik niet vind dat er een hetze zou zijn "tegen" boeren, maar dat boeren giga onder druk staan en dat we met ons allen bezig zijn het milieu naar de rasmodee te helpen.

Ik weet dat sommigen vinden 'dat boeren gepest worden', weggepest zelfs - en als ondernemers is dat soms ook zo.
(Ik ben mijn overbuurman nog niet vergeten die naar de rechter moest om de toegezegde subsidie te krijgen voor zijn vergister- tot - biogas.)

Dan brandt er hier op bokt iets los van "er zijn vega's die de wereld over vliegen"
(...ja, die mensen heb je...)
dan komt er een braaf verhaal over 'dat vervoer wel milieuschade geeft, maar andere zaken ook'
en toen was het opeens "dat vega's zus en zo en dit en dat"

Het is een dermate emotioneel onderwerp, zodat erg veel mensen 'spoken zien'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:22

Goh....

Erg typisch en voor mij vermakelijk topic dit...

Van vleesindustrie naar vega en vegan en van veehouderij tot soja en milieu...
En maar vingertjes wijzen....

Hoezo "we wijken veuls te ver van het oorspronkelijke onderwerp af"...

Ik zeg eetsmakelijk, met een speklappie, veulenbiefstukje en aardappeltjes met doperwtjes voor mn neus :)

Kom maar op met die vingertjes :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:30

Riraito schreef:
Ik zat pas bij een symposium en daar werd de soja mythe onderuit gehaald. De soja schroot is namelijk gewoon geld waard en een reden waarom de olie zo goedkoop is. Zonder de veehouderij hadden we lang niet zo'n grote sojateelt. Het is dus niet alleen een kwestie van de restjes opmaken, dat spul wordt net zo goed geteeld om dieren mee te voeden.

...en bedenk ook dat grote stukken Amazone oerwoud gekapt worden hetzij voor soya teelt hetzij voor directe begrazing.

Over "staan er iedepels op het land of soya" kun je nog subtiele discussies houden - oerwoud kappen is simpelweg "fout".

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:30

Bovendien kan soja prima groeien in het Nederlandse klimaat :) helaas is er teveel graasland hier

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:08

Magrathea schreef:
Bovendien kan soja prima groeien in het Nederlandse klimaat :) helaas is er teveel graasland hier

Er kan inderdaad prima soja groeien in Nederland, maar om rendabel te zijn moet er ongeveer dubbel zoveel opbrengst vanaf komen als dat het nu doet.

De sojaschroot is ongeveer de helft van de waarde van de soja, de olie de andere helft. Het is dus inderdaad geen restproduct. Wil je niet bijdragen aan het sojaverbruik, dan moet je grass-fed beef kopen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:16

Ik moet zeggen dat ik -terwijl ik al geen hoge pet op had van de vleesindustrie- wel geschrokken ben van dat artikel in het NRC. Dat de autoriteiten die toezicht moeten houden, zowel op het welzijn van het slachtvee als op de voedselveiligheid, zo verschrikkelijk corrupt zijn dat het zelfs als de beesten je geen drol waard zijn, je voor je eigen veiligheid ook beter geen vlees kan eten dat je niet zelf geslacht en verwerkt hebt zien worden...

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:17

Of de aarde over 100 jaar onbewoonbaar wordt. Ja daar ben ik niet meer bij. Waar ik wel bij ben is dat er per jaar rond de evenaar gewoon kilometers land onbewoonbaar wordt voor de mensen die daar leven, allemaal door klimaatverandering. Of dat er eilanden zijn in de Atlantische oceaan die gewoon opgeslokt worden, door klimaatverandering. En dat is sowieso wel een gevolg van ons dagelijkse leven, met alle luxe behoeften die wij hebben zoals vliegreizen, (veel te veel!) vlees en zuivel eten en kindertjes krijgen. Dat vind ik gewoon heel moeilijk, ook omdat die mensen onze kant op komen vluchten voor het klimaat en ze op geweld en haat stuiten van mensen die anti-vluchteling zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:46

fransje23 schreef:
De Rabobank is niet beursgenoteerd... is nog steeds een coöperatie met ledencertificaten :)

Helaas.
Sinds 2014 worden obligaties rabo verkocht op de beurs, compleet met AEX notering.

Er is idd nog wel een rudimentaire ledenstructuur, maar de tijd dat 1 polder 1 boerenleenbank had en dat er onderling gepraat werd, gepolderd en een besluit voor het algemeen belang werd genomen, nee.
De overblijfselen van de ledenstructuur wordt nu door "professionals" gedaan.

Nu hoop ik, dat die het doen naar eer en geweten.
Maar het zijn geen boeren.
De boeren zijn de regie over hun eigen leven kwijt op erg veel fronten.

(Mbt de eer en het geweten van de 'professionals' - oej. Economen weten niets van de crisis in de 1930 er jaren - het staat nergens op het lesrooster of in verplichte lijsten van te lezen boeken. Dit wat betreft kennis.
Verder ben ik de bankencrisis van 2008 nog niet vergeten. Nav die crisis kwam Joris Luyendijk met het boek over de financiële sector in Londen. Werktitel 'Kuifje bij de bankiers', uitgegeven als "Dit kan niet waar zijn".
Zo erg veel geweten of fatsoen heeft die sector niet.)
(Mijn aandelen en het kleine beetje spaargeld staan bij de Triodos. Verder ben ik principieel tegen rente, vandaar de aandelen.)