'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:37

Goof schreef:
sneeuwpop schreef:
Je wilt slim over komen, maar och....dikke vaal!

Het woord 'faal' verkeerd schrijven is echt een hilarische faal :+

Net zoiets als blont

sneeuwpop

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:52

Maar goed ts...
Je wilt leuke reacties waar je wat aan hebt.
Echter in de reacties die je zelf schrijft, valt op dat je de schuld niet volledig bij jezelf zoekt.
En dat is dus de reden waarom je de reacties blijft krijgen. Men wil gewoon je ogen openen en als het op de aardige manier niet lukt, wordt het minder aardig...
Als je het probleem niet wil zien, dan ga je het ook niet veranderen.
Ongeacht de bijdrage van school en werk etc etc, dat zou geen invloed hebben gehad wanneer jij je best had gedaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:03

Dan lees ik de reacties van ts toch heel anders.
Daarbij is het Nederlands onderwijs ook niet zaligmakend en passend voor iedereen.
En niet iedereen is een voorbeeldstudent op haar vijftiende.
Het komt vast goed.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 19:20

Als je even al mijn post's goed doorneemt lees je dat ik het probleem zie en wilt veranderen. Maargoed

sneeuwpop schreef:
Maar goed ts...
Je wilt leuke reacties waar je wat aan hebt.
Echter in de reacties die je zelf schrijft, valt op dat je de schuld niet volledig bij jezelf zoekt.
En dat is dus de reden waarom je de reacties blijft krijgen. Men wil gewoon je ogen openen en als het op de aardige manier niet lukt, wordt het minder aardig...
Als je het probleem niet wil zien, dan ga je het ook niet veranderen.
Ongeacht de bijdrage van school en werk etc etc, dat zou geen invloed hebben gehad wanneer jij je best had gedaan.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:45

Ts je komt anders wel behoorlijk bijdehand over waardoor zulke reacties uitgelokt worden. Ipv dat je aangeeft dat je de negatieve/harde feedback wel begrijpt (ermee eens zijn is wat anders!) en de tips die gegeven worden aangrijpt om er lering uit te trekken en te kijken welke opleiding evt wel past (misschien kunnen wij bokkers wel met je meedenken) reageer je alleen geïrriteerd omdat er geen "ohhhh wat vervelend voor je en inderdaad, school had t wel eerder mogen zeggen" reacties komen.
Ik zou eens kijken naar jezelf. Probeer eens te bedenken welke activiteiten je leuk vind om te doen en beschrijf deze hier eens. Wellicht weet een bokker wel een opleiding die daar bij aansluit en waarbij jij denkt: "ja, dat is het!" :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:08

Lieshorses schreef:
Als je even al mijn post's goed doorneemt lees je dat ik het probleem zie en wilt veranderen. Maargoed

Ik heb ze doorgelezen en de meeste van de bokkers ook.
Komt toch anders over dan jij denkt, blijkbaar.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:26

Maar als je opleiding niet boeit is het moeilijk om vol te houden, wellicht vind je het beroep ook niks...misschien een beroepentest doen.. ? Of een jaartje werken dan raak je misschien gemotiveert om toch door te leren voor beter werk..binnenkort zullen er weer open dagen zijn, kun je lekker shoppen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:28

Indestal; een jaartje werken is leuk maar is bij TS absoluut niet toepasbaar: TS is 16 en heeft nog geen startkwalificatie; en is dus leerplichtig.

TS ik denk dat het allerslimste nog wel is om op school advies in te winnen en te vragen wat je opties zijn. Scholen gaan dalijk dicht voor de zomer..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:31

Leerwerk opleiding? Misschien is ts geen studiebol en meer praktijkgericht..en juist niet stereotiep in keuze...stel ze vind technisch werk leuk, zou zo maar kunnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:34

BBL opleiding. Dan moet TS (als ik het correct herrinner) nu een werkplek vinden die haar op een BBL contract aanneemt. Daarmee ga je een verplichting aan met de werkgever voor een x aantal jaar. Ik snap de gedachte erachter, maar als ze nu nog niet weet welke opleiding/baan (vavo, hbo, mbo) ze wil doen, dan is het niet handig om in zo'n kort tijdsbestek een keuze te maken voor een BBL opleiding. School kan je wel vanaf, maar met zo'n BBL werkplek loop je het risico het schoolgeld terug te moeten betalen als je stopt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:36

Toen ik 16 was wist ik het ook niet en nu nog steeds niet :D ( ondertussen 40 jaar verder :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:41

Ik weet het ook nu pas (alleen niet haalbaar), ik zeg ook niet dat ze het nu moet weten, alleen onder tijdsdruk een keuze maken (al dan niet met BBL) is nooit goed, zeker niet als je met BBL dus het risico loopt het terug te moeten betalen als je niet meer wil. Er vanuit gaande dat er in de studierichting een BBL plek te vinden is. Dat is écht heel lastig. Misschien dat dat 40 jaar geleden makkelijker was maar dat is het niet meer..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:44

Ts ik heb alleen jouw reacties gelezen en je bent een echte puber volgens mij :')
Goed je wil nu geld verdienen, 200 in de maand, maar hoe denk je dat het is als je straks van school komt en echt mag werken en een huis en de rest mag bekostigen? Neem van mij aan dat school echt vele male vrijer en makkelijker is dan een serieuze baan. Als je dan ook nog eens geen opleiding hebt en geen drive dan zal je later ook nog eens de minder betaalde banen overhouden waardoor je je dan een slag in de ronde moet werken om te kunnen leven. Geniet lekker van je schoolperiode en geniet later van de mogelijkheden die je nu creëert

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:47

40 jaar gelden had je weinig bijzondere opleidingen, maar toen was werk vinden super makkelijk...nu zijn de eisen voor alles best zwaar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:19

Op de school waar ik werkte was het trouwens heel normaal om enkel voor het schooljaar een BBL overeenkomst met een werkgever aan te gaan, zo kom je elk leerjaar bij een andere werkgever terecht en tussendoor wisselen is geen probleem zolang je maar niet te lang zonder BBL plek zit. Misschien kan je eens contact opnemen met een studieloopbaancoach/begeleider.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:27

Heb je al een test gedaan? Misschien ook leuk om te delen hier. :j Als je dat wilt natuurlijk.

Edit: zojuist zelf willekeurig een beroepentest aangeklikt en ingevuld. Je kan het beste een beroepentest op school aanvragen.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:54

Ik snap de reacties van sommige niet zo goed. Vast nooi zelf een MBO opleiding gedaan. TS ik snap wat je bedoeld, heb zelf ook een MBO gedaan waarbij het niveau om te janken was van de lessen. Inderdaad de hele dag achter de pc en dat doet je motivatie geen goed. Ik bleef ook steeds vaker thuis. Dat sluipt er gewoon zo in als de lessen zo saai zijn. Ik zou kijken naar een BBL, dan heb je dat maar 1 dag en is het waarschijnlijk interessanter omdat je praktijkervaring op doet. Zoals ik het hoor werk je liever dan dat je vijf dagen op school zit. Bekijk het positief, je bent liever bezig dan de hele week in het klaslokaal te zitten. Ik zou echt eens kijken naar een BBL want het is een leuke opleiding die je deed, echter kan de BOL variant bij sommige mensen niet motiverend werken. Succes!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 02:34

Vavo gaat hem niet worden, streep dat maar vast door.
Simpel: het is Volwassenen onderwijs.

als je niet volwassen bent kun je door middel van uitbesteding alsnog daar terrecht.. Echter, er komt ook een intake gesprek.. Op geen enkele manier geef je blijk van een volwassen instelling. Ook je huidige opleiding gaat je in mijn ogen niet uitbesteden met je huidige denk en beoordelingsvermogen.. Immers opleidingen onderling moeten van elkaar opaan kunnen, niet elkaar problemen in de schoenen schuiven, of leerlingen die er niet thuishoren door een verkeerde instelling of mentaliteit..

ik zou zeggen probeer het via de gewone havo, en zoek een school waar ze je een schop onder de reet geven in plaats van 'meehuilen' als het er op aan komt.. Jouw toekomst, jouw verantwoordelijkheid.

Je hebt teveel tijd besteed aan alles dat je zelf leuk vond.. gevolg is dat er in dit schooljaar niet meer voldoende tijd is om tenminste een goede instelling en mentaliteit te gaan tonen op basis waarvan men je voor de vavo in aanmerking zou laten komen op basis van 'voordeel van de twijfel'. denk dat je daarvoor je naam teveel schade hebt aangedaan.

Op je vraag 'hoe doen anderen dat toch':
hun ouders hebben een geldboom in de tuin, misschien moet je vader wat geldzaad kado doen voor vaderdag, komend weekend is namelijk de ideale tijd om te zaaien..

maakt niet uit hoe anderen het doen, al staan ze ergens te dealen.. jij kunt dat geld niet besteden zonder daarvoor school te skippen.. Je hebt al een rijk leven in vergelijk met anderen.. wellicht moet je niet kijken naar mensen die alles hebben.. maar eens een kijkje nemen in een gezin waar een alleenstaande moeder de eindjes aan elkaar moet knopen en de kinderen in kleding lopen die ze via verloting krijgen..

ik zet mijzelf in voor een facebookgroep waar goederen, kleding, voedsel, verjaardagspaketjes etc verloot worden onder de mensen die overal tussen de wal en het schip in vallen. Dan spreek je van niets hebben.. als je een meisje van 17 dat door omstandigheden op zich zelf woont met een baby van een half jaar, een voedselpakketje gaat brengen, omdat er door een fout bij de bewindvoerder niets binnenkomt die week.. een huis met 1 bank, een salontafel een bed een koelkast en een tv uit de jaren tachtig... en als je de dan 27 euro aan boodschappen voor haar in de kast legt, dan staat er een bijna lege pot pindakaas in, wat aldibrood dat naar de eendjes zou horen te gaan, een kantje rijst in een potje en nog anderhalf portie macoroni en in de koelkast zie je dan een half pak houdbare melk van de aldi staan, nog een kaaskorst met nauwelijks kaas eraan en een pakje boterhammenworst dat in de aanbieding was.. Dan breekt je hart.. Dat is weinig hebben.. Misschien moet je eens naar zo'n meisje kijken in plaats van meiden die alles betaald krijgen door hun ouders en zich nog in de schulden weten te steken omdat ze de nieuwste telefoon moeten hebben.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 06:48

Ach je bent 16. En tja, misschien wat verwend met je scooter en vakantie. En ja, het was niet zo slim. En ik denk dat als je je tekst van nu over je school terug leest over een jaar of 4 dat je snapt waar sommige bokkers op hameren.

Maar goed, dat jaartje is geen drama. Je werkt straks nog genoeg jaren, dus dat komt wel goed.

Kies alleen een opleiding waarin je jnteresse hebt. Kies geen kappersopleiding - zoals je zei - want 'ach dat is nu wel makkelijk'. Want eenmaal afgestudeerd is dat jouw opleiding, en wordt dat je werk. En vind je dat werk wel leuk voor een jaar of 20? Want eenmaal aan het werk, heb je vaste lasten (huis, boodschappen, verzekeringen, belastingen) waardoor opnieuw studeren lastiger word. Niet onmogelijk, wel lastig. Want dan kom je niet meer rond van €50 p/m. Dan betaal je alleen al €100 aan je zorgverzekering bijvoorbeeld.

Wat ik probeer te zeggen: ondanks dat je gehaast moet kiezen, probeer ook aan de toekomst te denken. Je studie is maar even, je werk doe je straks nog heel lang

Ik heb tijdens m'n studie een tijd als studentvoorlichter gewerkt. Ik heb weinig kennis van MBO/BBL opleidingen, maar ben wel gewend om met een scholier uit te zoeken wat ze willen. Je mag me altijd even een PB sturen als je eens wilt praten :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:42

Indestal schreef:
Maar als je opleiding niet boeit is het moeilijk om vol te houden, wellicht vind je het beroep ook niks...misschien een beroepentest doen.. ? Of een jaartje werken dan raak je misschien gemotiveert om toch door te leren voor beter werk..binnenkort zullen er weer open dagen zijn, kun je lekker shoppen..

Ts is nog leerplichtig.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:40

Lees net dat de leerplicht tot 16 jaar is, mits het schooljaar is afgemaakt..op het moment dat de schoolvakantie officieel begint is TS leerplicht af....dit geldt ook als je 12 jaar achter elkaar scholing hebt gevolgt...zal dat vanaf het 4e jaar, de kleuterschool zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:49

Indestal schreef:
Lees net dat de leerplicht tot 16 jaar is, mits het schooljaar is afgemaakt..op het moment dat de schoolvakantie officieel begint is TS leerplicht af....dit geldt ook als je 12 jaar achter elkaar scholing hebt gevolgt...zal dat vanaf het 4e jaar, de kleuterschool zijn?

als je leest, lees dan goed:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht

Na de leerplicht volgt namelijk de startkwalificatie en daaraan voldoet TS niet. En dat maakt haar voor diverse instanties nog steeds leerplichtig. Ik ben zelf in die leeftijd bezig geweest om leerplicht-af te raken en dat was echt heel lastig.

Meer info over de startkwalificatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tie-hebben
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-17 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:49

Bedankt dat je me helpt goed te lezen! ;)

Waarom leerplichtig af willen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:52

Nou, als je wil werken en dus niet meer naar school wilt zonder startkwalificatie moet je dus onder deze 'leerplicht' uit zien te komen. Het ontbreken van de startkwalificatie maakt je namelijk nog steeds leerplichtig. Zonder die startkwalificatie (en zeker als je 16 bent) wordt je gewoon gemeld bij diverse instanties en gaan ze er alles aan doen om je weer op school te krijgen.

Dus het advies wat je geeft 'een jaartje werken' is leuk als je een tussenjaar op het HBO neemt (omdat je dus havo of mbo hebt gehaald en daarmee aan je startkwalificatie voldoet en dus niet meer leerplichtig bent) maar is absoluut niet van toepassing op TS, die 16 is, een VMBO diploma heeft, en daarmee dus geen startkwalificatie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 17:02

Ik heb vanmiddag op mijn zelfde school, maar dan andere locatie een gesprek gehad met de begeleider van de Succes Klas.
Het klinkt allemaal erg fijn en behulpzaam wat ze daar met je doen, dus dat ga ik waarschijnlijk gewoon doen.
Wat houd het in: Ma t/m Do van 9 tot 3 naar de succesklas en intensief in stappen begeleid worden met het vinden van een opleiding. Vrijdags vrij dus dan kan ik mooi poetsen.
Vind het alleen echt erg jammer om nu de klas uit te moeten gaan, ik heb me erg gehecht daar aan iedereen en moet nu weer alleen zitten in de pauze.
Er is nog een hele lichte twijfel, dat ik zoiets heb van, als ik zelf heel goed research ga doen naar allerlei opleidingen, misschien heeft dat hetzelfde effect als die succesklas en kan ik even blijven waar ik nu ben.
Maar zoiets weet je nooit van te voren.
Dus dat word waarschijnlijk even de tanden op elkaar zetten en voor de komende weken naar die succes klas. :)