Vriend altijd te laat op werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 15:58

We gaan bijna altijd wel samen naar bed zo rond 23.00 uur. Soms wat eerder, soms wat later. Daar ligt het in ieder geval niet aan. Als hij om 22.00 slaap komt hij er net zo moeilijk uit als wanneer hij bij wijze van om 02.00 gaat slapen. Vanmorgen om 7.30 opperde hij wel dat dat tijdstip niet echt zijn tijd van de dag is. Hij is echt geen ochtendmens en dat plus het feit dat er nooit consequenties zijn geweest, maakt deze situatie. Hoewel ik me wel kan herinneren dat zijn broer hem eens naar huis heeft gestuurd omdat hij wéér te laat was. Zo van 'wegwezen jij, ik wil je hier niet meer zien'. Dat is uiteindelijk uitgesproken en daarop ging het weer een tijd goed. Maar hij houdt het gewoon niet vol :( Misschien dus wel met mijn hulp...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:59

TS wat ook kan helpen is net wat eerder op staan.
Ik ben zelf een slechte slaper , vaak een paar keer per nacht even wakker, soms nog naar de wc.
Tegen de morgen slaap ik steeds vaster waardoor op staan steeds lastiger wordt.
Misschien zit hij rond de standaard tijd van op staan ook wel net in een diepe slaap.

Sjira

Re: Vriend altijd te laat op werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 16:02

Dat denk ik wel. Ik word nu namelijk steeds wat eerder wakker omdat het eerder licht is en wij (expres) goede lichtval in de kamer hebben. Hij echter, zet half slapend de wekker uit en valt weer in een diepe slaap. Dan kan ik echt niet! In het weekend ben in soms wel een beetje jaloers daarop, als ik weer eens om 6.00 uur klaarwakker ben maar heel graag wil uitslapen.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:03

Ik lees stilletjes mee,
Mijn man heeft ook moeite met opstaan in de ochtend.
Hij legt nu alles de van tevoren klaar en ik duw hem 's morgens het bed uit als hij op moet staan.
Voor hem werkt dat gelukkig voldoende :)

Fijn dat het nu al een paar dagen goed gaat en hopelijk houd hij het met jou hulp vol!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:16

Lees eens iets over chronotypes, de 'normale' slaaptijd verschilt echt enorm per persoon. Dat is wel een beetje te beinvloeden, maar als je een laat type bent zal je nooit een vroege vogel worden. Naarmate je ouder wordt heb je minder slaap nodig en kan het dus wat normaler worden maar extreem veranderen zal het niet.

Dit is iets dat niet echt bekend is bij veel mensen en late chronotypes worden aangezien voor luie mensen, het is een soort taboe geworden. De normale werktijden komen helemaal niet overeen met het gemiddelde chronotype en dus zijn er heel veel mensen die niet optimaal presteren omdat ze niet genoeg slaap krijgen. Sommige scholen (in scandinavie geloof ik?) hebben zelfs de begintijden veranderd naar 10 uur omdat het zo'n positieve invloed had op het functioneren.

Dan kan je zeggen dat ze zich niet aan moeten stellen, maar het kan echt een grote invloed hebben op je prestaties en je kan er verder weinig aan doen. Ik heb ook een laat chronotype en ik ben altijd op tijd op mijn werk, maar dat is omdat er druk achter zit, dat is wat je vriend niet heeft. Ik moet wel het hele weekend bijslapen als ik elke dag vroeg op moet en ik word veel vaker ziek.

Wat misschien een oplossing is, als het mogelijk is, is gewoon een werkdag van 8 uur aanhouden, als hij dus om 10 uur begint werkt hij tot 6 uur. Of hem om 10 uur laten beginnen en dan een uur minder uitbetalen. Of strenger zijn natuurlijk. :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:17

Heb ook moeite met opstaan soms, maar voor mij was echt de oplossing wekker buiten handbereik zetten en dat ik uit bed moet komen om uit te zetten. Ben ik er eenmaal uit dan is het geen probleem meer.

En inderdaad de avond ervoor kleren klaar leggen.

Anchee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:25

Wat goed dat hij nu al twee dagen, waarbij één zelfs echt vroeger, op tijd is opgestaan!! *\o/*

Misschien een goed systeem om zo "samen" op te blijven staan? Ik heb vaak dat als ik echt op moet staan dat ik regel dat ik of met mijn vriend op sta of dat ik gebeld wordt ofzo ter controle... Verder ben ik gaan kijken hoevaak ik meestal de snoozeknop indruk, voordat ik wakker genoeg ben, dan plan ik dat in met hoe laat mijn wekker staat, zodat ik én kan snoozen én op tijd kan komen :D En misschien klinkt dit ook weer kinderlijk, maar een vaste afspraak ééns in de zoveel dagen/weken/maanden (wat werkt voor jullie en hoe lang hij het volhoud), het gesprek weer ff hebben en het hebben over hoe het gaat, wat er beter kan, wat goed helpt, wat niet fijn is, etc...? Succes in ieder geval! En dat sommige opties kinderlijk zijn, betekend niet dat ze fout zijn, een kind leert dingen er ook mee, waarom een volwassene dan niet als er een gebied is waarop hij nog "niet zo volwassen" is? :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:55

Gypsy schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Ik zou dat neurotische gebeuren niet willen.
Iemand van 37 moet zelf optijd opstaan, een ontbijt maken om mee te nemen geen probleem.
Maar alles erom heen de wekker apart, deken afpikken? Waar gaat het over?
Het is gewoon makkelijk geweest allemaal hij heeft te laat kunnen komen een hele tijd en dan trekt dat luie er vanzelf in. op het werk moeten ze een duidelijke grens gaan trekken, en ts moet vooral niet allerlei toestanden gaan uithalen. Zorgen dat er genoeg in huis is zodat hij niet naar ee bakker hoeft lijkt me daarintegen wel handig.

Hoezo?

Mijn vriend doet niet zoveel in het huishouden. Dat doe ik.
Geeft niet, hij heeft deze week in de avonduren de paddock gedraineerd. Daar kan ik dan weer niet echt mee helpen.

Als ts s'ochtends een ontbijtje regelt wil haar vriend misschien s'avonds wel koken? Als je het zo verdeeld is iedereen gelukkig toch. Dat doe je voor elkaar, je houd toch van elkaar?

Ik had het ook niet over het ontbijten regelen, ik had het over de neurotische toestanden. Ik vind dat een volwassen persoon zelf op moet kunnen staan. En dat hij zelf moet zorgen dat hij optijd is. Of dat nou komt omdat t's het ontbijt maakt of hij zelf. Hij doet al veel in huis heb ik inmiddels begrepen dus de neurotische toestanden zijn niet nodig, er werd geadviseerd in bepaalde dingen die ik iig niet zou doen. Omdat ik dat soort fratsen niet wil uithalen. Je bent volwassen, gedraag je dan ook zo ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:36

Je moet gewoon je opties bekijken.
Als het een probleem blijft dan kan hij ook baar werk kijken waar hij geen direct klantencontact heeft en flexibel kan werken.
Ik ken ook mensen uit mijn eerdere werk die pas iedere dag om een uur of 11 komen en dan tot 9 uur savonds of zelfs langer werken.
Uiteraard kan dat niet in een klantgerichte omgeving.
Ik heb ook een tijd vanuit huis gewerkt, dat vond ik ook erg prettig.

Het smorgens langzaam zijn maakt iemand niet gelijk een onbetrouwbaar persoon gelukkig ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:27

Wat ik trouwens in een vér verleden deed toen ik een ochtendkrant liep was mijn wekker twee keer zetten, maar de eerste keer een vol uur voor de tweede keer. Dan werd ik wakker, keek op de wekker en dacht aaaaaah ik héb nog een uur. Als de wekker dan voor het echte opstaan ging was ik nooit meer superdiep in slaap waardoor het wakker worden makkelijker ging. Een soort van ultralange Snooze dus.
Ik durf niet te beweren of dit op lange termijn gezond is voor een mens, maar voor mij heeft het gewerkt.

Je hebt trouwens ook van de apps die zouden registreren aan de hand van je beweging ofzo hoe je slaappatroon is, en die wekken je dan op een moment dat je het makkelijkst wakker zou moeten kunnen worden. (bv tussen half 8 en 8 en dan kiest de wekker een goed moment). Ik heb het nooit geprobeerd en weet niet of het onzin is. Maar hey niet geschoten is altijd mis zou ik denken?

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:47

Ik denk dat een groot deel van het probleem bij zijn werkgever ligt. Hij hoeft niet op tijd te zijn en er zitten geen consequenties aan als hij te laat is. Als je dan al moeite hebt met opstaan is er niet echt een motivatie om uit bed te komen 's ochtends.
Zelf heb ik ook een vakantie/bijbaantje in een familiebedrijf. Ik word hier totaal niet anders behandeld als de rest van de collega's en als ik iets fout doe/te laat ben oid hoor ik dit net zo goed.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:25

Ik herken zijn probleem eigenlijk wel een beetje: ik ben ook altijd bijzonder slecht geweest in opstaan. Mijn vriend heeft 5j met een vaste vroege shift gestaan, en was dus altijd weg vooraleer ik uit bed moest komen. Hij moest mij elke dag van op het werk bellen, omdat ik anders grandioos te laat kwam op het werk. Ik snoozede meer dan 3 kwartier, geraakte er niet uit en kwam steevast later dan gepland (nooit té laat, want wij hebben flexibele werktijden). Als hij belde, wist ik dat het écht tijd was en ik eruit moest komen. Ik was elke morgen slecht gezind omdat ik zo moest jagen om toch nog om half 8 te beginnen.

Toen zijn we beginnen proberen om samen op te staan, en om het voor mij niet nutteloos te maken om zo vroeg op te staan, deed ik 's morgens mijn huishouden: stofzuigen, stof afdoen, afwassen, was plooien of strijken. Win-win-situatie, want zo was ik toch op tijd uit bed, moest ik niet zo jagen en had ik 's avonds geen huishoudelijk werk meer. Probleem opgelost en allebei happy.

Sinds ik moeder ben geworden gaat het mij nog beter af: ik moet wel vroeger opstaan om zowel mijn zoontje als mezelf klaar te maken, hem weg te brengen en dan nog op tijd te gaan werken. Als ik in het weekend dan is uitslaap, ben ik precies 'slechter' dan wanneer ik in de week vroeg opsta. Ik krijg dus de indruk dat ik het beter op minder slaap doe, dan op meer.

Bij mij heeft dus een echt vaste routine goed geholpen, plus ook het vroeger (maar echt extreem vroeg eigenlijk) opstaan.

Misschien is het ook de moeite waard om te zien of je vriend het beter doet met meer of minder slaap, en daar dan je routine op aan te passen? Zowel het gaan slapen als opstaan?
Wel fijn dat het nu al een paar dagen goed gaat, en dat je vriend zelf ook aangeeft dat hij het frustrerend vindt en er iets aan wilt doen! +:)+

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:40

Ik vind het toch wel enigsinds herkenbaar Sjira.
Ik denk dat als ik mijn wekker niet zet voor mijn man, en hem 's morgens wakker maak. Dat hij zich ook zeer regelmatig zou verslapen.
En ook hier gaat het niet om niet willen.
Mijn man word niet goed genoeg wakker van een wekker en drukt hem dan half in zijn slaap uit.
Als ik hem wakker maak, gaat hij er ook gewoon uit en is er verder niks aan de hand.

Wij hebben het wel eens over andereen wekkers gehad, van die dikke bellenwekkers.
Maar daar word ik echt niet blij van, dus nu gewoon zo.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:56

Als hij echt geen ochtendmens is, waarom gaat hij dan niet kijken voor een baan waar hij avonddiensten draait ?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:09

Ben ik echt de enige die zoiets heeft van.. leg je erbij neer? In het geval van zijn vader en broer dan.. ze weten dat hij moeite heeft met opstaan, maar als hij zijn uren gewoon maakt (aangenomen dat hij wel langer blijft) en hij zijn werk goed doet.. en de inhoud van zijn werk het toe laat om tussen 10.00 en 18.00 te werken ipv 9.00 en 17.00.. waarom dan een probleem maken?

Ik zou zeggen probeer dit eens af te stemmen in de Familie van je vriend en daarmee ook dat de betaling gewoon op tijd komt. Waarom blijven vechten over 9.00, iedere gek zijn gebrek, zou in zeggen. ;)

(Het moet natuurlijk niet zo zijn als er voor 10.00 wordt afgesproken dat dit dan ook 10.30 etcwordt)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:09

renee16 schreef:
Ben ik echt de enige die zoiets heeft van.. leg je erbij neer? In het geval van zijn vader en broer dan.. ze weten dat hij moeite heeft met opstaan, maar als hij zijn uren gewoon maakt (aangenomen dat hij wel langer blijft) en hij zijn werk goed doet.. en de inhoud van zijn werk het toe laat om tussen 10.00 en 18.00 te werken ipv 9.00 en 17.00.. waarom dan een probleem maken?

Ik zou zeggen probeer dit eens af te stemmen in de Familie van je vriend en daarmee ook dat de betaling gewoon op tijd komt. Waarom blijven vechten over 9.00, iedere gek zijn gebrek, zou in zeggen. ;)

(Het moet natuurlijk niet zo zijn als er voor 10.00 wordt afgesproken dat dit dan ook 10.30 etcwordt)

Ik dacht precies hetzelfde. Aangevuld met het verhaal van Lepeltje denk ik; waarom nou zo hameren op die starttijd? Het is niet zo dat dit kwartiertje, half uurtje nou een enorme impact heeft op het werk zelf, toch? En vind het ook gek dat hierdoor betaling te laat komt of uitblijft. Hoe kan dat?

Ik zou het mooi vinden als hardwerkende mensen zoals jouw vriend niet zo zouden worden afgerekend op deze ene eigenschap. Want het maakt geen reet uit, behalve als je een beroep hebt waarbij het echt kritisch is dat je op tijd bent (chirurg, EHBO, arts, brandweer, piloot, buschauffeur, weet ik het).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:17

De klanten bellen dan toch al?
Dus het is wel belangrijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:18

Nou het is naar de rest van de medewerkers echt geen goed signaal als te laat komen op die manier beloond wordt. Het is ook niet goed als iemand dat niet kan, als er wat gebeurd dat hij daar niet kan blijven werken moet hij ergens anders opnieuw beginnen en andere werkgevers pikken dat niet. Die zeggen na een x aantal keer je contract wordt niet verlengd.

En daarbij als er van je verwacht wordt dat he open bepaalde tijd begint san is dat nodig.
Ivm werkzaamheden die mogelijk om die tijd gedaan moeten worden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:21

Ik vind het ook niet kunnen. Dan mogen de andere werknemers ook beginnen wanneer ze willen met een grote kans dat er eens niemand is met openingstijd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:24

Jildau schreef:
Ik vind het ook niet kunnen. Dan mogen de andere werknemers ook beginnen wanneer ze willen met een grote kans dat er eens niemand is met openingstijd.

hangt er vanaf wat voor afspraken je maakt met je medewerkers.
als je afspreekt dat je later mag beginnen, maar dan ook later stopt dan is de keus aan hun.

In dit geval is het wat lastig ivm de functie, maar het kan wel.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:27

bruintje123 schreef:

Dan wel, maar heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of daar sprake van is. Evenals specifieke openingstijden o.i.d. Mijn klanten bellen mij gewoon mobiel :D Bij ons op kantoor begint iedereen wanneer hij wil. En voor sommigen is dat juist weer vroeger. Die kunnen dan mooi eerder stoppen.

Maar ik besef me dat ik in een branche zit waar dit makkelijk kan en dat dit niet voor iedereen geldt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:41

ingvdh schreef:
Jildau schreef:

hangt er vanaf wat voor afspraken je maakt met je medewerkers.
als je afspreekt dat je later mag beginnen, maar dan ook later stopt dan is de keus aan hun.

In dit geval is het wat lastig ivm de functie, maar het kan wel.

Het kan zeker niet overal, hooguit bij bedrijven waar verschillende werktijden mogelijk zijn dat je op kunt geven vanaf een bepaalde tijd te beginnen.

Maar als je dienst om 09:00 uur begint, dan begint om 09:00 uur je dienst en niet om 09:30 of later.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:37

bruintje123 schreef:

Ook dit is toch prima af te stemmen als de broer wel 9.00 - 17.00 werkt en de ander tussen 10.00 - 18.00.

Voor mij is het makkelijker te roepen, ik ken het werk verder niet en de mensen waar het om gaat ook niet. Maar juist in een familiebedrijf lijkt me dat zoiets best te regelen valt mits er duidelijke en open gecommuniceerd wordt hierover.

En nee, als dit een afspraak is tussen vader en zoons zie ik niet in waarom dat dit een slecht voorbeeld is voor de andere werknemers. Gaat de rest niks aan hoe wat of waarom zoiets wordt afgesproken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:46

Even hypothetisch aangezien ik niet weet wat voor bedrijf het is, maar als het bij wijze van spreken een autobedrijf is en vader en broer zijn monteur en vriend ontvangt de klanten, doet administratie en beantwoord de telefoontjes. Dan is het niet wenselijk dat vriend later kan beginnen als broer of vader daardoor hun eigen werk niet of minder goed kunnen doen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 23:53

zonnebloem18 schreef:
Even hypothetisch aangezien ik niet weet wat voor bedrijf het is, maar als het bij wijze van spreken een autobedrijf is en vader en broer zijn monteur en vriend ontvangt de klanten, doet administratie en beantwoord de telefoontjes. Dan is het niet wenselijk dat vriend later kan beginnen als broer of vader daardoor hun eigen werk niet of minder goed kunnen doen.

Precies dat dus :)

Hij is overigens tot nu toe nog steeds op tijd!!! We hebben veel gehad aan de tips in dit topic. Ik hoop alleen dat het goed blijft gaan als de klok weer is verzet. Dan heb ik zelfs moeite!!