Zou je werken zonder geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je willen werken zonder geld?

Ja zeker weten!
130 (14%)
Ja, maar wel minder
455 (50%)
Ja, maar dan wel ander werk
173 (19%)
Nee
148 (16%)

Totaal aantal stemmen: 906

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:57

Dat de brandweer etc etc ook betaald moeten worden is een non-argument. Die worden nu al betaald, en zij krijgen óók het basisinkomen. Voor hen verandert er niets, en voor de overheid ook niet: ze werden eerst betaald en bij BI nog steeds. Over het algemeen zijn mensen in de hulpdiensten juist mensen die dit werk doen vanuit hun hart, niet omdat ze er een dikke spaarrekening van krijgen.

Belsje

Re: Zou je werken zonder geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:59

Inderdaad plus de werking van vraag en aanbod zal zijn invloed op verloning gaan hebben. Waardoor het volgens mij zelfs aantrekkelijker financieel kan worden om bepaalde (nu slechter betaalde jobs te gaan doen), geld zal voor velen immers een motivator blijven zeker als ze het aantal uren "minder leuk voor mogelijks meer geld" kunnen gaan toepassen.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:09

Groot deel van het topic doorgelezen. Erg interessant, maar ik denk dat ik wel zou blijven werken. Wel minder, 2/3 dagen denk ik. Het werk moet ook gedaan worden en ik heb het erg naar mijn zin dus zonde om mee te stoppen!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:45

Belsje schreef:
Inderdaad plus de werking van vraag en aanbod zal zijn invloed op verloning gaan hebben. Waardoor het volgens mij zelfs aantrekkelijker financieel kan worden om bepaalde (nu slechter betaalde jobs te gaan doen), geld zal voor velen immers een motivator blijven zeker als ze het aantal uren "minder leuk voor mogelijks meer geld" kunnen gaan toepassen.

Is het dan zo leuk om slecht betaald vervelend of gevaarlikk of ongezond werk te doen om toch nog rond te komen omdat je basissalaris niet je vaste lasten dekt? Of wordt mijn hypotheek kwijtgescholden?

Geld is nu nog steeds de motivator voor velen, aangezien ze of geen vangnet hebben of met een terugvallen in inkomen door uitkering in de schulden komen...

Alleen voor diegenen die goedkoop kunnen wonen is dit stelsel interessant, dan hoeven ze eindelijk geen sollicitatieplichten meer te vervullen, de rest blijft het zelfde.

Maar he, goedkope staatwoningen, de volksfiets terug, ziekenfonds met op zaal slapen, voedselbonnen en kortingsbonnen scheuren voor iedereen, misschien worden we dan minder jaloers, hebberig en meer sociaal gericht...het communisme, waar iedereen toch weer honger had, voedsel op de bon en uren in de rij...

Ik denk dat tevredenheid weer eens aandacht moet krijgen, ipv steeds elk jaar de nieuwste snufjes willen hebben, altijd vliegvakanties, elke 2 of 3 jaar nieuwe auto, boodschappen vanaf de bank met de app, etc..

Gewoon weer gaan leven en beleven...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:00

Volgens mij worden de jobs dan net meer betaald, dan krijg je een hoop mensen die vanuit passie, goesting en ondernemerschap dingen gaan doen. Waarbij ze meer intrinsieke motivatie kennen dan externe, waardoor mensen die hun focus op die externe leggen meer verdienen omdat die jobs ook oningevulder blijven ....

Degene die nu ergens aan een band staat chocolade bonbons te maken, kan dan of er zelf gaan maken: duurder luxe product vanuit passie, maar diegene die die band draaiende houden worden volgens mij ineens ook meer betaald. Dus die kan misschien minder uren werken, voor evenveel loon en in die vrije tijd iets met zijn passie en goesting doen.

Even heel erg kort door de bocht.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:27

Ik vind mijn Job leuk, maar werk nu 36 uur om naast ons koophuis nog leuke dingen te kunnen doen. Overigens is dat voor mjj vaak verweg wandelen met de hond en lekker lunchen of blond servies kopen.of shoppen. Net wat meer sparen en dan een keer lekker een hotel overnachting met vriendief. Heerlijk! Van thuis zitten word ik overigens echt een rotwjjf

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:36

Ik geef eerlijk toe dat werk om te kunnen leven, met andere woorden ik doe het voor het geld.
Mocht het niet nodig zijn om te werken dan zou ik accuut stoppen.
Maar eigenlijk alleen als vrienden en mijn man dat ook doen.
Anders zou ik echt een saai leven hebben.
Als ik niet meer hoef te werken zou ik veel meer met mijn hobby's bezig zijn.
Het lijkt me heerlijk, ik roep nu al af en toe dat ik niet kan wachten totdat ik met pensioen mag := .

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:37

Belsje als de jobs dan nog meer betaald krijgen als nu, dan heb je mooi spek, basis boven op je huidige nog beter betaalde job..

Aan het eind van het jaar de belastingaanslag waarbij je al je zuur verdiende geld mag inleveren om al die basissalarissen te gaan betalen...niks vernaderd dus...iedereen zal dan uit frustratie zijn job opgeven, land failliet, iedereen in de uitkering...masale migratie Nederlander die economisch asiel aan vraagt in buitenland :+

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:50

Bepaalde jobs, niet alle jobs ... vraag vs aanbod

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:05

Alof er zoveel luxe is dat er weer vraag vs aanbod zal zijn...alles wordt gerobotiseerd en gecomputeriseerd, zelfs je webwinkels gaan via pick up systemen waar geen mens meer bij aan te pas komt...we hebben al,het weggooi systeem..elk jaar een andere ipad, iphone, pc, tv, etc...witgoed gaat maar 5 jaar mee, kapot, hups nieuwe, mooier model en net weer beter, goedkoper dan laten maken of kan niet meer gemaakt worden.

Auto rijden te duur geworden, alleen voor de rijken...winkels bestaan niet meer, zelfs supermarkten zullen passe gaan worden...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:19

Dat riepen ze 150 jaar geleden ook en toch is er nog steeds zoveel volk aan het werk ;)

Ze zullen altijd nodig zijn, de mens om te werken. Alleen gaan de invulling van werk anders worden. Ik denk dat 75% van mijn cliënten vastloopt op een financiële blokkade die ervoor zorgt dat ze niet kunnen doen wat ze echt willen doen. Een basisinkomen zou hun die extra durf geven, dat zetje dat hun zekerheid geeft dat falen kleiner wordt, dat er hoop is, ....

Voor mij is het basisinkomen iets als een droomgungarantie die het mensen mogelijk maakt te werken vanuit passie en overtuiging. Het aantal mensen wat dat zonder stok achter de deur doet is immers klein.

Eigen idealen vs die die je door de maatschappij door je strot geramd worden, afstappen van de norm, durven afstappen van de norm zonder veroordeling, zonder verworpen te worden, .... Risico's worden schaalbaarder, dromen haalbaarder.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:25

In150 jaar is er wel heel veel veranderd, dat zie je zelf toch ook?

Werken als hobby, als tijdsverdrijf, als therapie...maar dat is toch niet de insteek? De insteek is dat niemand meer geldzorgen heeft en daardoor gelukkiger wordt, geen verantwoordelijkheden..

De maatschappij doet dit zelf door de jeugd op te voeden met druk, de druk van beter en meer ipv normaal goed is meer dan goed en hebben is niet de waarde van het leven..

Dit is met de paplepel al veranderd in te voeren, door de ouders zelf, maar die kiezen juist voor meer is beter.

Ik vraag mij af hoevelen zich nog bewust zijn wat de waardes van echt leven inhoudt

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:44

Net meer verantwoordelijkheid: jij bent verantwoordelijk voor jouw geluk, jouw inkomen, de luxe die jij wil, de maatschappelijke norm die vervaagt, die schimmiger wordt, waardoor je kan zeggen "ik ga in een hut in het bos wonen en naar eekhoorns kijken en voor de rest doe ik niets meer". Maar ook je dromen najagen, willen gaan voor dingen die vandaag de dag te risicovol zijn omdat er geen back up plan is ....

Vraag mensen in loondienst wat ze echt willen en wat hun tegenhoudt? De meerderheid zegt geld, geef ze geld en ze dromen. Dromen die echt van hun zijn, niet dat belachelijk grote huis, dure reizen. Daar zitten de mensen die "iets voor bejaarden" willen doen "iets met dieren" of "ik zou graag iets uitvinden om ....". Mensen die vandaag te horen krijgen "zijt ge zot.
Het doel is niet geldzorgen wegwerken, het doel is mensen gelukkig maken en bewust. Bewust van eigen verantwoordelijkheid, eigen dromen en het verschil tussen wat jij wil en de verwachting van de geldende norm. (dat is toch wat het voor mij inhoud)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:40

De hele wereld wil gratis geld, daarom komen ze ook naar hier...

Maar de rekening wordt altijd en is al jaren en zal altijd zo zijn, betaald door dezelfde groep...die groep zal roepen, jaaaa niet meer werken, gratis geld, maar die groep is niet bij machte om zo te kunnen leven, ivm de hoge vaste lasten en die nergens compensatie voor krijgen...diegenen die al in de lagere sociale klasse vallen, hopen meer te krijgen en helemaal niks meer te doen...

Kortom een leuke droom, niet te verwezenlijken..

Mensen die werken naar hun pensioen, hopen in volle gezondheid te kunnen gaan genieten, maar dat is nu zelfs al bijna niet mogelijk, zie maar eens tot je 67e of 70e aan het werk te blijven, maar een hele kleinde goep gaat dat de komende 10 jaar redden, en daar zit een hele grote groep tussen die voortijdig in de schulden zullen komen, ook met basissalaris zullen ze die schulden blijven houden..

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:14

Ik geloof dat de mens niet van nature lui is, helemaal niet als je hem een ingang tot mogelijkheden geeft? Mensen die vandaar een uitkering krijgen die slechts een paar uur kunnen werken, mogen niet werken. Want je bent ziek of niet ziek, in .be toch ... De integratie zou positief beïnvloed worden. Ook dat kan met een basisinkomen.

En ja ik ga werken tot ik doodga, want ik heb een leuke job ;). Met of zonder basisinkomen, met dat basisinkomen zou ik iets meer pro deo werken. maar ik zou niets anders of minder doen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:27

Ik zou per direct iets gaan doen met meer betekenis.
Vrijwilligerswerk waar ik nu geen tijd voor heb, mensen of dieren helpen...
Maar ook zeker van het leven genieten, lekker uitslapen en paardrijden. Ik zou oprecht een gelukkiger mens zijn als ik niet hoefde te werken voor mijn geld.

Heeft niet per se met luiheid te maken, maar met het feit dat dingen mij altijd minder plezier geven zodra ze verplicht zijn. Ik wil graag een keuze hebben.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:33

En die tijd die jij dan slaapt werkt dan iemand die nu werkloos is omdat ie niet aan de bak raakt, omdat ie geen 40 uur kan werken, omdat ..... Dus jij blij, die ander blij :D

Er zouden zoveel meer mogelijkheden zijn, ja ik ben een naïeve aanhanger van dat geloof :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:29

Nou, geloof mij maar, de grootste groep werklozen heeft geen zin om te werken hoor als ze gratis geld krijgen en zich nergens druk om hoeven te maken...

Maar een utopie zou heerlijk zijn, helemaal met je eens!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:37

Ik mis de optie: Ik emigreer naar een land waar ik betaald wordt voor de prestatie die ik lever. :D

Ik wil niet thuis zitten maar verdom het ook om te gaan werken voor een basisinkomen. Vandaar.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:42

Cowboy55 schreef:
Ik mis de optie: Ik emigreer naar een land waar ik betaald wordt voor de prestatie die ik lever. :D

Ik wil niet thuis zitten maar verdom het ook om te gaan werken voor een basisinkomen. Vandaar.

Omdat? :=

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:44

Je werkt niet voor een basisinkomen .... een basisinkomen KRIJG je en dan werk je voor wat je extra wil

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:58

Cowboy55 schreef:

je werkt niet voor dat basisinkomen, dat basisinkomen krijg je, alles dat je kan verdienen door te werken komt er bovenop.
Stel dus dat je nu een job hebt waar je 1500 euro netto verdient, en het basisinkomen bedraagt 1000 euro netto, dan krijg je maandelijks 1000 euro basisinkomen + 1500 euro loon voor je werk.
Besluit je dat je met 2000 euro netto in totaal voldoende hebt, dan kan je bv opteren om in plaats van 38 uur te werken, maar 24 uur te werken (dan krijg je 1000 euro basisinkomen + bv 1000 euro loon voor die 24 uur te werken)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:19

Belsje schreef:
Je werkt niet voor een basisinkomen .... een basisinkomen KRIJG je en dan werk je voor wat je extra wil

Ah....OK....had ik zo niet begrepen. Dan blijf ik nog even. :D
Ik leefde even in de veronderstelling dat iedereen een vast bedrag zou krijgen, ongeacht het werk dat men doet (of niet doet). En daar heb ik geen trek in.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:20

Indestal schreef:
Nou, geloof mij maar, de grootste groep werklozen heeft geen zin om te werken hoor als ze gratis geld krijgen en zich nergens druk om hoeven te maken...

Heb je hier cijfers van?

Overigens is werk een breed begrip. Genoeg werklozen die dankbaar van het basisinkomen gebruik zouden maken om voor hun oude zieke moeder te zorgen. Fijn toch, dan hoeft daar geen wijkverpleegster meer heen. Win win.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:54

Precies. Mensen zouden meer geneigd zijn om vrijwilligerswerk op te pakken bv.