Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Askja schreef:Tja, zo zit de mens dus helaas in elkaar. Zeer gericht op korte termijn, op instant satisfaction. Zowel op individueel niveau als op het niveau van de wereldeconomie. Zo helpen we dus langzaam maar onvermijdelijk de wereld naar de kl*te
oomens schreef:Riraito schreef:Ja, als mensen een biologisch product zien en daarnaast vrijwel hetzelfde product voor een fractie van de prijs, dan zijn er weinigen die alsnog het biologische product kopen. Neem het ondergeprijsde alternatief weg, en ineens kopen mensen wel het biologische product. Misschien niet zoveel als eerst, maar zoals ik eerder al stelde, is dat een ramp?Daarnaast lijk ik de enige te zijn die deze producten wil hebben, want de biologische melk heeft altijd een kortingssticker en de biologische kip is er nooit, omdat er gewoon 0,0 vraag naar is. Blijkbaar koop ik eigenhandig het vega schap leeg want dat vullen ze ook maar één keer per maand bij lijkt het wel.
Nu is er een enorme discrepantie tussen wat mensen zeggen over te hebben voor dierenwelzijn en fatsoenlijke omstandigheden en wat ze daadwerkelijk betalen, en dat is grotendeels doordat het goedkope alternatief ruim voorhanden is, makkelijker verkrijgbaar is en actiever wordt gepromoot.
ruitje schreef:Nou ben ik pro boer en dus ook pro voedsel moet duurder worden. Maar de vraag is natuurlijk ook:
Is het de taak van de overheid om te bepalen wat ik wel en niet eet?
ruitje schreef:Nou ben ik pro boer en dus ook pro voedsel moet duurder worden. Maar de vraag is natuurlijk ook:
daffie1986 schreef:Ik wil toch wel heel graag een fabeltje uit de wereld helpen wat betrefd "landbouw"subsidie's.
(....)
Andere bestemmingen van deze "landbouw"subsidie's:
-Bomen planten in de woestijn om water vast te houden wat er al niet voorkomt
Citaat:-Een melkfabriek opstarten (frieslandcampina) in Afrika en dus indirect de export om zeep helpen
En ga zo nog maar door
(...)
De kostprijs in nederland is gewoon veel hoger als in andere landen. Gelukkig heeft dat ook een reden, we hebben hier regels voor het houden, slachten en transporteren van vee. Ook gelden er regels en CAO's voor het personeel (...)
Het zijn de banken en melkfabrieken die boeren dwongen om te groeien.
Vanuit de melkfabriek (zeker 1 fabriek) moesten boeren mee met de huidige tijd:
-Hun erf moest ruimer zodat grotere tankwagens konden komen;
-Er moest een nieuwe stal gebouwd worden, want er moest meer melk per levering opgehaald worden;
Vanuit de bank moesten boeren mee met de huidige tijd:
-Hypotheek verstrekking voor verbouwingen werden niet meer verleend, de wereldmarkt kwam eraan dus er moest voor minimaal 100+ koeien gebouwd worden want anders kregen ze geen lening. Aan deze stallen zitten belachelijke eisen waardoor koeien zelfs vaker ziek zijn door de kou en tocht. met deze nieuwe stallen zijn dus ook vaak de DA-kosten gestegen.
-We moesten gaan groeien want de wereldmarkt zou ons een beter salaris geven (laat nu diezelfde roeptoeters van de banken, veeteelt verenigingen, melkfabrieken ineens het tegenover gestelde roepen)
Citaat:Boeren zijn dus aan alle kanten gedwongen geweest om op de nieuwe manier van o.a. megastallen (en idd het gevaar van de luchtwassers) te gaan boeren. Ze werden gedwongen tot schaalvergroting (....)
Nu nog even terug naar die boer die wel die stal voor 100+ koeien gebouwd heeft. (...) Er is dus voor miljoenen geleend bij de bank om deze stal te bouwen (miljoenen waarvan kleinere boeren gemakkelijk hadden kunnen verbouwen) en ze zijn gewoon failliet. (....) Je hebt je grote stal gebouwd voor miljoenen, die stal moet vol om zijn geld op te brengen maar dat mag nu niet meer terwijl je daar wel voor moest bouwen. (....) en je moet je gigantische hypotheek betalen. Geld voor die aflossing is er ook niet dus wordt het bevroren zodat je vrouw de boodschappen kan betalen in de winkel. Het werk komt niet af dus gaat de boer steeds langere dagen maken en heeft nog minder tijd voor zijn gezin, hij kan steeds slechter het bedrijf "los laten" dus raakt hij overspannen en in een hoop gevallen zelfs zwaar depressief terwijl de familie uit elkaar valt.
Citaat:Wist je al dat het aantal zelfmoorden stijgt onder veehouders, hier hoor je nooit iets over maar is toch echt zo.
Janneke2 schreef:daffie1986 schreef:Ik wil toch wel heel graag een fabeltje uit de wereld helpen wat betrefd "landbouw"subsidie's.
(....)
Andere bestemmingen van deze "landbouw"subsidie's:
-Bomen planten in de woestijn om water vast te houden wat er al niet voorkomt
Dat is heel erg nuttig maar een beetje off topic.
Weet jij hoe de woestijn kan bloeien...? (Het staat al in de bijbel, maar is ook echt waar.)
Willen we dat de Nijl niet opdroogt zodat 80 miljoen mensen weg moeten uit Egypte, dan hebben juist dit soort projecten zin.
Wat mij betreft is het "niet of-of & mensen tegen elkaar uitspelen, maar en-en.
Het klimaat binnen de perken houden moet overal gebeuren, dus ook in Afrika.
Bomen planten mag van mij landbouw heten, maar het is wel iets totaal anders dan de melkveeteelt in Nederland.
Resistance schreef:ruitje schreef:Nou ben ik pro boer en dus ook pro voedsel moet duurder worden. Maar de vraag is natuurlijk ook:
Zeker niet. Men moet leren zelf de verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van keuzes maken over het eten van duurzaam voedsel of niet. Helaas zijn er zo ongelofelijk veel mensen die zo belachelijk veel waarde hechten aan hun geliefde plakje bacon (ik zal maar niet beginnen over de hoeveelheid mensen die op walgelijke slachtingsfilmpjes reageren met "but I love bacon so much"), dat het misschien wel nodig is.
juval schreef:Wolken schreef:Wat vind je er minder diervriendelijk aan dan?
dat koeien niet met antibiotica behandeld mogen worden als ze ziek zijn bijvoorbeeld.
bruintje123 schreef:En dat is waarom mensen erg flauw terug reageren met, zo lekker stukje vlees vanavond.
Terwijl ze dat die dan wellicht niet eens op het menu hebben staan.
Gewoon omdat ze al die door de strot duw filmpjes die op leugens gebaseerd zijn beu zijn.
Net als de vasg opmerkingen die daar bij dat soort filmpjes bij horen.
Iets als Actie geeft reactie.
daffie1986 schreef:bruintje123 schreef:En dat is waarom mensen erg flauw terug reageren met, zo lekker stukje vlees vanavond.
Terwijl ze dat die dan wellicht niet eens op het menu hebben staan.
Gewoon omdat ze al die door de strot duw filmpjes die op leugens gebaseerd zijn beu zijn.
Net als de vasg opmerkingen die daar bij dat soort filmpjes bij horen.
Iets als Actie geeft reactie.
Ik hoor het de jongens nog roepen tegen de "paardenmeisjes";"oh lekker, paardenvlees" en niemand die het at maar die meiden sloegen op tilt
daffie1986 schreef:Vaak ook uit landen die minder eisen stellen dan wij doen.
SARINO schreef:Biologische koeien worden ook behandeld met antibiotica.Dat is een feit.
Van alle nederlandse koeien die antibiotica gebruiken wordt de melk niet gebruikt,weggegooid!
Niet gebruikt voor de verkoop,niet voor kalveren.
Antibiotica ben je in mijn ogen verplicht te gebruiken bij ziekte,je laat een koe niet met een uierontsteking of andere serieuze ziekte lopen.Het kost een veehouder tijd en geld op het moment dat een koe antibiotica gebruikt.Alle gebruikt antibiotica en koenummers worden geregistreerd.Hier is controle op vanuit de melkfabriek .
Het gebruik van antibiotica in de melkveehouderij is heel laag in Nederland.
Een veehouder wil een gezonde veestapel,dat werkt fijn,makkelijk drachtig worden,makkelijke geboortes en gezonde kalfjes.Gezonde hoeven en fijn te melken.
Citaat:Wat vind je er minder diervriendelijk aan dan?
Citaat:dat koeien niet met antibiotica behandeld mogen worden als ze ziek zijn bijvoorbeeld.
Janneke2 schreef:Citaat:Het is ook een feit dat de biologische boer vaak iets langer wacht met antibiotica gebruik omdat de kosten voor antibiotica gebruik in die sector hoger zijn dan bij hun reguliere collega's.
....deze snap ik niet helemaal.
Rekent de DA andere prijzen?