Kwanyin schreef:Dat kan heel zwaar tegenvallen. Je vriend kan helemaal ontdaan zijn. Wenen, smeken, vertellen dat jij het beste meisje bent dat hij ooit gekend heeft en hij zonder jou helemaal niets is.
Laten we even veronderstellen dat hij zo is.
Jij hebt een verliespost van ca 1200 euro per maand (of zelfs meer) .
Jouw vriend doet niets.
Je spaargeld is er dankzij hem door.
Je zit nu al in de stress wat je moet doen als je geen externe persoon hebt die je verblijf betaald.
Je zit kortom in een relatie waar je echt en terecht niet gelukkig bent.
Dan neem je je moed bij elkaar.
En je vriend begint die dramascène 'maar ik hoouhouhooou zovééééél van je aljeblieft doe het niéééhiiiet beeuheeuheeeeu".
Jij denkt: "oh nee help! Oh nee wat doe ik hem aan! Oh wat voel ik mij slecht! Kijk eens hoeveel hij van mij houdt! Ik ga hier nachtmerries van krijgen! Ik ga zijn ondergang zijn als ik dit doe!"
Dus je zegt: "Sorry sorry sorry schatje, ik weet dat je heel veel van me houdt en ik wil je niet kwijt hoor. Maar beloof me dat je vanaf nu wat beter op onze financiën let en beloof me dat je je best doen om zelf je eigen inkomen te hebben en dat je niet meer zoveel van mijn geld opgebruikt."
"ok dat beloof ik je".
En dan?
Misschien heel even goed omdat hij weet dat hij wat op zijn hoede moet zijn. En wat als het dan weer erin sluipt? Als hij gewoon vrolijk verder gaat met jouw geld opmaken, met zijn "snackbarverslaving"?
Ga jij je dan plots voelen: "hé, er is niets veranderd. Mijn geld wordt nog steeds afgepakt. Hij is nog steeds lui. Ik twijfel nog steeds of hij wel uit die coffeeshops blijft. Maar hé, hij heeft wel gejankt toen ik hem op zijn plaats wou zetten dus hij houdt wel echt van mij, dus ik kan nog wel even verder zo!"
Nee toch?
Kans is groot dat hij jankt maar laat 1 ding duidelijk zijn: Als hij huilt en roept dat hij van je houdt en je niet kwijt wil, en hij stopt vanaf die dag met je pin te lenen, spaart zijn geld, helpt je in de kosten. Dan hield hij van je. En dan heb je niets verkeerd gedaan met hem eens goed te doen schrikken en goed te doen brullen. Alleen maar wakker geschud en dat is echt nodig.
Ofwel zegt hij hetzelfde en komt volgende week weer om "voor een keer als uitzondering asjeblieft je pas te mogen hebben want....*reden die elke week veranderd*"
Dan was hij gewoon je iets vergeten toen hij die scene deed. Dan was het niet "ik hou zoveel van je", maar dan moest er nog achter "maar nog veel meer van je portemonneeeheee";
En dan weet je dat ook al weer.
Conclusie, buiten dat het op het moment zelf niet prettig gaat voelen heb je niets te verliezen om zo'n scenario uit te lokken. Je gaat ofwel winnen door een vriend te krijgen die de schop heeft gekregen en er iets mee gaat doen. Ofwel winnen door te ondervinden wat je nu echt in de kuip hebt zitten en beseffen dat je verder moet kijken dat iemand die goed drama kan opvoeren.
Ervanuit gaande dat hij daar zelfs een dramastuk zal doen, voor hetzelfde geld zegt hij gewoon sorry dat is te veel moeite, bekijk het maar.
Wauw, jij beschrijft echt precies hoe hij zal gaan reageren!
En idd daar ben ik heel gevoelig voor.
Gisteren was mijn vader jarig, en heb het daar nog met mijn moeder over mijn situatie gehad.
Ze benadrukte nog even dat ik daar altijd welkom ben en ook mijn zus gaf aan nog een kamer vrij te hebben.
Dat geeft wel een fijn gevoel. 
Wat zijn moeder er van vindt?
Die is ook niet blij met de situatie.
Van de week probeerde ze voorzichtig "is het geen idee om er nog een leuk baantje bij te zoeken?" Omdat hij hier niet veel verdiend en maar 3 dagen ongeveer per week werkt.
Daar op antwoorde hij "ja daaag, ik ga geen extra baan erbij nemen!".
Toen had ik echt zo iets van jongen jongen jongen, waar ben je mee bezig.
Je vader had vroeger 3 verschillende baantjes en maakte zo'n 80u per week om jullie te onderhouden..
Over het blowen heeft zijn moeder wel vermoedens, maar dat ontkent hij steeds bij haar.
Mij vertelde hij het wel altijd als hij toch geblowd had, maar nu zegt hij al een hele tijd gestopt te zijn.
Maar drie keer raden wat ik gisteren vond..
Een leeg wiet zakje onder het bed.
Nu kan het zijn dat die er al een hele tijd ligt (tsja naïef om te denken misschien), maar mocht ik nog wat tegen komen, dan is het gelijk klaar.
Jammer dat het zo'n poedersuiker weer is en hij nu niet zonder jas weg gaat.
Maakt zijn zakken controleren wat lastiger.