Vuurwerk, het is aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als er veel vuurwerk wordt afgestoken?

Ik doe direct aangifte van iedere knal
12 (1%)
Pas als het echt te gek gaat, bel ik de politie
227 (30%)
Ik spreek de afstekers zelf aan
48 (6%)
Het maakt me echt niks uit, ze mogen lekker afsteken wat ze willen
156 (21%)
Ik heb er geen last van
219 (29%)
Ik durf er niks mee te doen
79 (10%)

Totaal aantal stemmen: 741

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:08

A3a1 schreef:
Als vrijheid betekend dat je je als een hufter mag gedragen.
Als dat betekend dat mensen vluchten omdat hun stad weken lang oorlogsgebied is.
Als iets er van zeggen betekent dat je de kans loop vuurwerk naar je toe geslingerd te krijgen.
Ouders die moord en brand gillen omdat jij hun kind ter verantwoording roept.

Als O&N alleen nog maar een feestje is voor degene die vuurwerk kopen.

Janneke, dat zeggen ze al jaren, het is rustig verlopen, volgens mij bedoelen ze dan dat er geen vechtpartijen waren. Of relatief weinig vernielingen.

De zogenaamde vrijheid van mensen, betekend inmiddels dat een grote groep alle vrijheid neemt, de rest heeft daardoor geen vrijheid meer.
Respect is een totaal loos begrip geworden, in hele wijken.
Hier in mijn wijk maakt overigens het kleurtje niet zo uit, zolang het onder de 30 is, is 75% hufter.

Dus ja, er is iets ernstig mis gegaan in de opvoeding, en aangezien het grootste deel nu zelf opvoed.
Doe maar harde methodes ( en Janneke, ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik zie er hier helemaal niks van )
We zijn een land geworden wat van in de top 5 van de onderwijs naar echt een bar laag niveau geschoten.
Deed paar jaar terug een HBO opleiding, die was inmiddels van 2 volle dagen, naar 1 krap dagje gegaan, waar bijna de helft studieuren waren....nou, als ik deeltijd naar school ga, kan ik echt wel 2-3 uurtjes zelf studeren, hoef ik niet voor op school te zijn. Ik wil leren, zo veel mogelijk.
Ohhhh ja, en dan was ook onderdeel van het leren dat je alles zelf uit moest zoeken, dus effectief kennis vergaren was beneden het 0 punt.

Als dit vrijheid is, is het vrijheid voor een beperkt aantal mensen, die zich niet weten te gedragen.
Als dat ook nog eens mensen zijn die erop hengsten of een grote mond geven, als je er wat van zegt....denk ik vrijheid, valt reuze tegen.
Ouders leiden tegenwoordig aan blindheid, als het om hun bloedjes van kinderen gaat.

Dus ja, terug in de tijd, lijkt me een verademing.

Ik denk, dat twee of drie verwante thema's door elkaar lopen.
In mijn familie is een verzuchting (...en ergens is het daar een grapje) "de zedenverwildering neemt hand over hand toe".
Daar kun je de grove omgangsvormen onder scharen, ouders die hun kind niet zelf corrigeren bij pestgedrag of ander hufterig gedoe, korte lontjes, noem maar op.
De oeroude paradox: "om in vrijheid te leven zijn regels nodig".
(Okee, wiens regels, hoe stellen we die op, enzovoorts, enzovoorts....)

En met oud en nieuw zijn de hufters bewapend |( , niet zelden dronken - brrrr.

Aan de andere kant verzet ik me tegen dooddoeners als 'zouden ""ze"" ieder jaar weer zeggen dat de jaarwisseling rustig verliep.'
Oma loopt al wat jaartjes mee en hetzij politie hetzij journalisten zeggen dit NIET ieder jaar.
En ze zeggen het aan de hand van controleerbare bronnen, dus enig respect voor deze feiten wordt gewaardeerd.
Let ook goed op, zoals een schoolfrik zou zeggen, wat het woord "rustig" betekent. Dat gaat over arrestaties, aantal keren dat de brandweer uit moest rukken, aantal gewonden op de Eerste Hulp van het ziekenhuis.
....het zegt niet, dat er niet gigantisch is geknald, dat er kleine rotzooi werd uitgehaald, of dat het voor iedereen een leuk feest zou zijn geweest.

Maar er zijn wel zichtbare en onzichtbare maatregelen die de overlast bedoelen in te perken, en doorgaans werken die ook.
Maar "de zedenverwildering" stoppen is 365 dagen per jaar werk - en dat stop je niet met maatregelen om oud en nieuw soepel te laten verlopen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:11

Respect voor de feiten....er worden alleen geen feiten gepresenteerd, er wordt een uitgebreide oneliner gedaan.
Feiten, zijn statistieken, in dit geval, waar ik dan wel nieuwsgierig naar zou zijn.
Cijfers zijn lekker clean, en als ik me dan vergis, is dat een koele constatering, op basis van feiten.

Ja, je hebt gelijk Janneke, heb er wel veel bijgesleept.
Maar nu ik zelfs op 2 januari nog niet rustig met de hond kan gaan wandelen, geeft wel een verschuiving in de statistieken weer -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:42

A3a1 schreef:
Respect voor de feiten....er worden alleen geen feiten gepresenteerd, er wordt een uitgebreide oneliner gedaan.
Feiten, zijn statistieken, in dit geval, waar ik dan wel nieuwsgierig naar zou zijn.
Cijfers zijn lekker clean, en als ik me dan vergis, is dat een koele constatering, op basis van feiten.

Maar nu ik zelfs op 2 januari nog niet rustig met de hond kan gaan wandelen, geeft wel een verschuiving in de statistieken weer -O-

Als je nou toch van de feiten bent, leg me dan eens uit uit welke cijfers blijkt dat dit werkt:

Citaat:
Ik begin serieus te verlangen naar, opvoeding met een latje.
Dicipline.
Ouders die hun klep moeten houden, die mogen alleen nog maar doen wat buitenstaanders ze opdragen.

Eigen mening, wordt pas gewaardeerd als je 21 bent.

Ouderen die zich misdragen, die krijgen gelijk, zonder pardon een boete, bij geweld mogen ze een paar dagen op een harde brits in de politiecel.

Zijn er onderzoeken die aantonen dat dit leidt tot meer prosociaal gedrag bij jongeren? Welke cijfers duiden erop dat jongeren zich sociale waarden en normen beter eigen maken als je dat bekrachtigt met een latje? Welk onderzoek toont aan dat jongeren zich met oud en nieuw beter gedragen als hun ouders hun klep houden en doen wat anderen ze opdragen? Welk onderzoek wijst uit dat jongeren zich socialer en verantwoordelijker gaan gedragen als ze pas een mening mogen hebben als ze 21 zijn?

En dan graag concreet he? Niet dat slappe gezeur over dat vroeger alles beter was. Want dat gaat natuurlijk nergens over. Dat is slap gezever voor oude mensen of jonge mensen die te vroeg oud geworden zijn. En je wilde tenslotte zelf cijfers en feiten....

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:23

Waarom denk jij dat de cijfers dat niet zijn.

Nou, en verder, ben ik niet van de generatie van het latje, hoewel...
Maar ik ben benieuwd wat jij wel sociaal vind, in de generatie tot 30 jaar.

Dus, waar baseer jij op dat ik ongelijk hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:52

A3a1 schreef:
Waarom denk jij dat de cijfers dat niet zijn.

Nou, en verder, ben ik niet van de generatie van het latje, hoewel...
Maar ik ben benieuwd wat jij wel sociaal vind, in de generatie tot 30 jaar.

Dus, waar baseer jij op dat ik ongelijk hebt.

Nou, twee dingen:
1. Jij beweert het. Het is dus aan jou om te onderbouwen dat het waar is wat je zegt. Niet aan mij om daar werk van te maken.
2. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het niet kán ontkrachten. Ik heb gewoon ff geen zin om voor de zoveelste zeurkous over 'de jeugd van tegenwoordig' een lijst wetenschappelijker artikelen te gaan verzamelen. Sorry.

Ach vooruit, eentje dan, omdat ik het niet kan laten. Over je "latje". Hier heb je een meta-analyse die laat zien dat kinderen die een pedagogische tik krijgen zich vaker antisociaal en delinquent gedragen en meer moeite hebben zich morele waarden en normen eigen te maken. Veel leesplezier! https://assets.documentcloud.org/docume ... -study.pdf
Voor de rest: er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar de invloed van opvoedstijl van ouders, het effect van fysiek straffen en het effect van gevangenisstraffen op sociaal gedrag, het je eigen maken van waarden en normen, crimineel gedrag etc etc.... Heb je je daar al eens echt in verdiept? Of ben je van de generatie die geen studieboeken leest? ;) :D

Ken je trouwens deze uitspraak? Uit welk jaar denk je dat hij komt?

Citaat:
Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Hij is van Socrates, rond 500 jaar voor Christus. 'De jeugd van tegenwoordig' is dus blijkbaar een eeuwenoud probleem. Of oude zeurpieten hebben altijd al bestaan, dat kan natuurlijk ook. :+

Ik weet overigens wel vrij zeker dat er in de tijd dat Socrates leefde minder problemen waren met vuurwerk. Dat wel. Daarvoor moesten ze eerst nog het buskruit uitvinden. :+ En dat vuurwerk volop in de buurt en via internet verkrijgbaar is en dat jongeren zich dat ook massaal kunnen permitteren, is ook iets van de afgelopen decennia.
In mijn jeugd, jaren '80, was de keuze veel beperkter. Er waren bij de fietsenmaker in het dorp rotjes, pijlen, voetzoekers en wat van die fonteinen te koop. En dat was het wel zo ongeveer. En dat was dan allemaal peperduur. Mijn neefje kocht dan 10 rotjes en 5 voetzoekers en dan was z'n zakgeld op. In mijn vaders tijd was er helemaal geen vuurwerk te koop. Hij jatte met z'n vriendje carbid bij de loodgieter, de crimineel. En dan kreeg hij van m'n opa met het latje, maar dat hielp natuurlijk niet. :D Misschien is het wel zo dat jongeren (en sommige volwassenen) nooit goed echt met vuurwerk om hebben kunnen gaan? Maar dat we het nu pas zo erg merken omdat het in deze tijd voor iedereen binnen handbereik is?

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik heb echt een pleurishekel aan dat vuurwerk. De jaarwisseling is ieder jaar een hel voor mijn paarden en dus ook voor mij. Ik zie deze folklore liever vandaag verdwijnen dan morgen. En als er hier weer een knal klinkt voel ik ook wel eens de drang om mijn strontvervelende buurjoch met een latje te bewerken en zijn ouders eens flink de oren te wassen. Of om ze allemaal een Cobra in hun hol te douwen. :j Dus m'n gevoel zou erg graag met je meeklagen over de jeugd van tegenwoordig en meepleiten voor keihard aanpakken. M'n verstand wil alleen niet mee.

MyWishMax

Re: Vuurwerk, het is aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:00

Ik denk idd dat de jeugd er nooit mee om heeft kunnen gaan, alleen dat je nu makkelijker aan de illegale zooi komt, het beter betaalbaar is.

Nu ben ik wel van mening dat de consequenties er gewoon niet zijn of dat ze veel te mild zijn in verhouding. Niet dat ze in elkaar geslagen moeten worden. :') Maar zoals nu dat de politie bijvoorbeeld niet komt. Of dat ouders zich niet bemoeien met hun kinderen. Dus of het aan de jeugd ligt, of juist aan de oudere generatie die zich afzet tegen de latjes?

Er is wel een verschil tussen slaan met een latje en grenzen aangeven. Mijn mening is dat die grenzen tegenwoordig vervagen/niet meer aangegeven worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:13

Ik denk dat er inderdaad een tussenweg is.
Net als de tussenweg met de discussie over paarden houden is er meer tussen 24/7 op stal en 24/7 buiten.
Is er ook meer tussen het latje en geen enkele discipline meer en het kind opvoeden als vriendje/vriendinnetje op gelijke hoogte als de ouder.

En heel vaak gaat het wel goed, die middenweg die de meeste ouders wel gevonden hebben.
En dat zijn dus ook met vuurwerk niet de kinderen/pubers waar over geklaagd wordt.
Nee het zijn die losbollen waar de ouders het ook niet meer bij weten. Want ik geloof niet dat deze kindertjes de rest van het jaar wel van die fijne mensjes zijn voor hun omgeving.
Maar komt het nu alleen extra "stoer" tot uiting.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:30

A3a1 schreef:

Het is ook gewoon hemeltergend dat dat op 2 januari nog steeds niet kan!!
...en de combinatie met "deze jaarwisseling is rustig verlopen" maakt je dan ook verre van vrolijk!

Ik ben bijvoorbeeld wel heel blij met het meldpunt vuurwerkoverlast (...ik vind het woord bijna een tautologie....).
Ik heb nog niet gehoord wat dit meldpunt vindt van deze jaarwisseling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:52

bruintje123 schreef:
Is er ook meer tussen het latje en geen enkele discipline meer en het kind opvoeden als vriendje/vriendinnetje op gelijke hoogte als de ouder.

Dat is meer een schijndilemma. Dat zijn namelijk niet de twee opties, je kunt ook een andere kant op gaan. Het wordt altijd gedaan alsof geweld richting kinderen gewoon een wat strictere vorm van grenzen stellen is, en dat de enige andere optie 'opvoeden als vriendje' is, en je kinderen alles laten doen.

Maar dat is niet zo: geweld richting kinden heeft gewoon niks te maken heeft met doordacht opvoeden. Veel ouders die hun kinderen slaan zijn precies dezelfde ouders die heel lang niet ingrijpen of onduidelijke signalen afgeven. Het zijn dezelfde ouders die in eerste instantie niets doen als de kinderen ruzie maken of aan het jengelen zijn - en dan ineens worden ze boos. Da's niet grenzen stellen of discipline, dat is gewoon slecht opvoeden.Het zijn ook vaak dezelfde kinderen die weinig getroost worden, waarbij de heersende stemming is dat ze gewoon 'hard' moeten worden... En dan worden de kinderen harde jongeren die zich niet zomaar laten corrigeren tenzij het met geweld gepaard gaat, en dat vinden we dan vreemd?

Er is dus niet zozeer een 'middenweg' tussen slaan en niet slaan, maar vooral een andere weg, die beter werkt.

(En het zijn niet zozeer de kinderen, maar vooral veel volwassenen die snel opgeven als er niet meteen en onmiddellijk en volledig resultaat is. Kinderen doen er 18 jaar en vaak nog wat langer over om op te groeien, maar we geven een nieuwe strategie een paar maanden of hooguit een paar jaar en als het dan niet perfect werkt, is het 'ziejewel, kan niet, een goeie bats om de oren zal ze leren.')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:06

Vorige jaarwisseling 15 personen blind geworden, dit jaar meer oogslachtoffers, meesten omstanders en door legaal vuurwerk. Niemand zet een bril op, jammer. Want dit kan zo gemakkelijk voorkomen worden. Maar de maatschappij draait wel weer op voor de kosten, mensen die moeten revalideren, ander werk krijgen, arbeidsongeschikt raken, los van het ergste, hun hele leven ligt in duigen. Geef mij maar een algemeen verbod op vuurwerk, scheelt zo veel groot en klein leed, los van het dierenleed en de miljoenen euro's schade aan materiele zaken. Ben het helemaal zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:21

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:

Dat is meer een schijndilemma. Dat zijn namelijk niet de twee opties, je kunt ook een andere kant op gaan. Het wordt altijd gedaan alsof geweld richting kinderen gewoon een wat strictere vorm van grenzen stellen is, en dat de enige andere optie 'opvoeden als vriendje' is, en je kinderen alles laten doen.

Erg mee eens. En de meeste wetenschappers zullen het ook helemaal met je eens zijn. In pedagogenland worden er namelijk vaak vier opvoedstijlen onderscheiden:

toegeeflijk: weinig grenzen, veel betrokkenheid bij kind. Het type ouder dat vuurwerk koopt voor een kind en enthousiast aanmoedigt als kindlief er vervolgens de brievenbus van een buren mee opblaast.
autoritair: veel grenzen, weinig betrokkenheid bij kind. Het type ouder dat met een latje begint te meppen als een kind stiekem een rotje heeft afgestoken, maar niet de moeite neemt om met het kind uit te leggen waarom het geen vuurwerk mag afsteken.
Verwaarlozend: weinig grenzen, weinig betrokkenheid bij kind. Het type ouder dat niet eens weet dat het kind de brievenbus van de buren opblaast en die het ook niets kan schelen dat hun kind dat doet.
Autoritatief: veel grenzen, veel betrokkenheid. Het type ouder dat duidelijke regels stelt over vuurwerk gebruiken, maar ook goed uitlegt waarom die regels er zijn en daar toezicht op houdt.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die autoritatief worden opgevoed het beste gedijen (in de zin van prosociaal gedrag, goed doen op school, weinig gedragsproblemen etc. ) Voor vuurwerk zal autoratief ook het beste werken, gok ik.

Maar het is naar mijn idee dus ook niet alleen een kwestie van latjes hanteren of niets doen, maar ook van betrokkenheid versus onverschilligheid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:29

Dat zeg ik toch safina, de hele grote tussenweg.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:49

Brrr blijft heftig, jongen uit mijn dorp in coma door een dop of ton wat hij tegen zijn hoofd heeft gehad met carbiet schieten...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:52

Helaas weer veel ellende en narigheid door vuurwerk en dan nu ook carbid. Bah

Ik heb nu pas gestemd maar kon geen twee keuzes maken, ik wissel af tussen zelf aanspreken en politie bellen. Maar dit jaar heerlijk vuurwerkvrij doorgebracht in het buitenland. Geen vroegtijdig afgestoken knallen. Geen gekloot maar gewoon mooi vuurwerk om 12 uur s nachts. Zoals het hoort

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:54

Dat is idd heftig zeg.

Hier vandaag weer/nog vuurwerk...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:24

safina schreef:
Erg mee eens. En de meeste wetenschappers zullen het ook helemaal met je eens zijn. In pedagogenland worden er namelijk vaak vier opvoedstijlen onderscheiden:

toegeeflijk: weinig grenzen, veel betrokkenheid bij kind. Het type ouder dat vuurwerk koopt voor een kind en enthousiast aanmoedigt als kindlief er vervolgens de brievenbus van een buren mee opblaast.
autoritair: veel grenzen, weinig betrokkenheid bij kind. Het type ouder dat met een latje begint te meppen als een kind stiekem een rotje heeft afgestoken, maar niet de moeite neemt om met het kind uit te leggen waarom het geen vuurwerk mag afsteken.
Verwaarlozend: weinig grenzen, weinig betrokkenheid bij kind. Het type ouder dat niet eens weet dat het kind de brievenbus van de buren opblaast en die het ook niets kan schelen dat hun kind dat doet.
Autoritatief: veel grenzen, veel betrokkenheid. Het type ouder dat duidelijke regels stelt over vuurwerk gebruiken, maar ook goed uitlegt waarom die regels er zijn en daar toezicht op houdt.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die autoritatief worden opgevoed het beste gedijen (in de zin van prosociaal gedrag, goed doen op school, weinig gedragsproblemen etc. ) Voor vuurwerk zal autoratief ook het beste werken, gok ik.

Maar het is naar mijn idee dus ook niet alleen een kwestie van latjes hanteren of niets doen, maar ook van betrokkenheid versus onverschilligheid.

Ahhhh, kijk, dit is een mooie uitleg!

Ik geloof dat dit ook nog aan de ouders hier in de buurt moet worden opgevoed :+
Inmiddels 3 asociale gezinnen, de rotjes slaan je nog steeds om de oren, de hond nog steeds over zijn toeren.

Ik ben er heen gegaan, kinderen de grenzen aan gegeven, uitlegd waarom.
Ze rennen naar binnen, ouders intereseert het geen banketstaaf.

Dus vanavond maar weer 4 x de poltie gebeld....maar geen resultaat.

Maar goed, dit soort ouders moet niet gek staan te kijken als er mensen het recht in eigen handen gaan nemen, dus zelf het latje pakken.
Dan gilt iedereen wel moord en brand, maar ik denk dat de gemeenschap meer op moet treden, alleen sta je wel erg alleen, als de rest gewoon zijn gordijnen dicht doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:12

A3a1 schreef:
Maar goed, dit soort ouders moet niet gek staan te kijken als er mensen het recht in eigen handen gaan nemen, dus zelf het latje pakken.

Geweld richting anderen is gewoon verboden. Dat een ander iets doet wat jou niet zint is vervelend, maar geen excuus. Dat de politie / gemeente niet handhaaft is vervelend, maar geen excuus. Geweld en eigenrichting is *niet* aanvaardbaar en zou onze samenleving heel snel vele malen onveiliger maken. (Want allerlei mensen hebben - in hun eigen ogen - allemaal goede redenen om een ander eens even mores te leren...)

Dat soort escalaties lossen meestal niet veel op, maar lopen wel af en toe totaal uit de hand (tot doden aan toe.)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:52

Tsjonge, ik geloof dat het recht inmiddels zo vaak in eigen hand wordt genomen.
Ik sta er niet gek van te kijken dat het gebeurd, ik heb al vaak gedacht, tis maar goed dat ik mijn verstand gebruik, maar ze moeten niet de foute treffen.

Of het nou mag of niet mag, ik kan me heel goed voorstellen dat het gebeurd.

Dan kun je roepen, dat mag niet, maar als je net als ik al een week, 4-5 x de politie belt en die doet niks.
Ik kan je vertellen dat, het lontje erg kort wordt.

En misschien wordt het tijd dat het weer wat normaler wordt om jongeren aan te spreken en weer eens bij de oor te pakken.
Daar krijgen ze niks van, alleen maar dat ze weten dat er grenzen zijn.
Als dit weer normaler wordt, is er grote kans dat de excessen ook wat minder worden.

Uiteindelijk heeft niet iedereen een opleiding pedagogiek gedaan.
En dat zou ook niet nodig moeten zijn.

Dit zal verder wel een welles-nietes spelletje worden.
Dus ik heb gezegd ;-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:10

A3a1 schreef:
En misschien wordt het tijd dat het weer wat normaler wordt om jongeren aan te spreken en weer eens bij de oor te pakken.
Daar krijgen ze niks van, alleen maar dat ze weten dat er grenzen zijn.

Wat ze daarvan krijgen is de boodschap dat geweld en intimidatie blijkbaar een acceptabele manier is om je zin te krijgen.
Ze weten dan dus helemaal niet dat er grenzen zijn, ze leren niet om werkelijk rekening met iemand anders te houden (sterker nog, geweld richting hen stompt alleen maar nog meer empathie af), ze leren vooral dat ze veiliger zijn als ze anderen pakken die zich minder kunnen verdedigen. (En dat gebeurt al. Vuurwerk gooien naar ouderen, mensen met beperkingen...)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:00

Ze beginnen hier al met het knalwerk. Ben benieuwd wie het steeds zo zijn aan het begin van het jaar. Heb ook zo'n voorgevoel dat het hier met oud en nieuw niet erg rustig gaat verlopen hier.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:04

Hier ws het in oktober al erg gekloot met vuurwerk. Daarna opeens volledig stil (vermoed arrestatie van de personen in kwestie) maar sinds paar dagen is het weer raak vanaf uur of 1900. Geen idee hoe het rond jaarwisseling is. Als goed is ben ik weer niet in nl en de honden in ene vuurwerkvrij pension, enige schrik altijd, staat alles nog heel thuis? Eerder al lawinepijl in brievenbus gehad. -:(- overgebleven auto gaat naar andere rustiger plaats voor overnachten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:18

Hier ook al weer veel geknal! Maar ook veel overlast van het geknal van jagers. De vriezers moeten voor de kerst weer gevuld worden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:10

Hier heb ik ook al weer het nodige geknal gehoord. Maar ik woon wel in een relatief rustige wijk. De wijk hier verderop is altijd veel erger met vuurwerk. Volgens mij komen daar ook de meeste knallen vandaan die ik nu al hoor.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:19

Ver-skrik-ke-luk... hier zijn ze al weken bezig met bommen in tunneltjes afsteken. Ik hoop dat dat addergebroed er zelf uiteindelijk de dupe van is. Ben blij als het weer 2 januari is. Van mij mag - nog steeds - dat knalgedoe afgeschaft worden en nog beter dan al die troep die men met vuurwerk achterlaat en niet meer opruimt: een centrale vuurwerkshow.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:25

Hier ook al eens een knalletje gehoord, heerlijk :D

Gelukkig nog niks in het extreme. Was gewoon een rotje. Krijg al veel zin in het laatste stukje van de maand :D