A3a1 schreef:Als vrijheid betekend dat je je als een hufter mag gedragen.
Als dat betekend dat mensen vluchten omdat hun stad weken lang oorlogsgebied is.
Als iets er van zeggen betekent dat je de kans loop vuurwerk naar je toe geslingerd te krijgen.
Ouders die moord en brand gillen omdat jij hun kind ter verantwoording roept.
Als O&N alleen nog maar een feestje is voor degene die vuurwerk kopen.
Janneke, dat zeggen ze al jaren, het is rustig verlopen, volgens mij bedoelen ze dan dat er geen vechtpartijen waren. Of relatief weinig vernielingen.
De zogenaamde vrijheid van mensen, betekend inmiddels dat een grote groep alle vrijheid neemt, de rest heeft daardoor geen vrijheid meer.
Respect is een totaal loos begrip geworden, in hele wijken.
Hier in mijn wijk maakt overigens het kleurtje niet zo uit, zolang het onder de 30 is, is 75% hufter.
Dus ja, er is iets ernstig mis gegaan in de opvoeding, en aangezien het grootste deel nu zelf opvoed.
Doe maar harde methodes ( en Janneke, ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik zie er hier helemaal niks van )
We zijn een land geworden wat van in de top 5 van de onderwijs naar echt een bar laag niveau geschoten.
Deed paar jaar terug een HBO opleiding, die was inmiddels van 2 volle dagen, naar 1 krap dagje gegaan, waar bijna de helft studieuren waren....nou, als ik deeltijd naar school ga, kan ik echt wel 2-3 uurtjes zelf studeren, hoef ik niet voor op school te zijn. Ik wil leren, zo veel mogelijk.
Ohhhh ja, en dan was ook onderdeel van het leren dat je alles zelf uit moest zoeken, dus effectief kennis vergaren was beneden het 0 punt.
Als dit vrijheid is, is het vrijheid voor een beperkt aantal mensen, die zich niet weten te gedragen.
Als dat ook nog eens mensen zijn die erop hengsten of een grote mond geven, als je er wat van zegt....denk ik vrijheid, valt reuze tegen.
Ouders leiden tegenwoordig aan blindheid, als het om hun bloedjes van kinderen gaat.
Dus ja, terug in de tijd, lijkt me een verademing.
Ik denk, dat twee of drie verwante thema's door elkaar lopen.
In mijn familie is een verzuchting (...en ergens is het daar een grapje) "de zedenverwildering neemt hand over hand toe".
Daar kun je de grove omgangsvormen onder scharen, ouders die hun kind niet zelf corrigeren bij pestgedrag of ander hufterig gedoe, korte lontjes, noem maar op.
De oeroude paradox: "om in vrijheid te leven zijn regels nodig".
(Okee, wiens regels, hoe stellen we die op, enzovoorts, enzovoorts....)
En met oud en nieuw zijn de hufters bewapend
, niet zelden dronken - brrrr.Aan de andere kant verzet ik me tegen dooddoeners als 'zouden ""ze"" ieder jaar weer zeggen dat de jaarwisseling rustig verliep.'
Oma loopt al wat jaartjes mee en hetzij politie hetzij journalisten zeggen dit NIET ieder jaar.
En ze zeggen het aan de hand van controleerbare bronnen, dus enig respect voor deze feiten wordt gewaardeerd.
Let ook goed op, zoals een schoolfrik zou zeggen, wat het woord "rustig" betekent. Dat gaat over arrestaties, aantal keren dat de brandweer uit moest rukken, aantal gewonden op de Eerste Hulp van het ziekenhuis.
....het zegt niet, dat er niet gigantisch is geknald, dat er kleine rotzooi werd uitgehaald, of dat het voor iedereen een leuk feest zou zijn geweest.
Maar er zijn wel zichtbare en onzichtbare maatregelen die de overlast bedoelen in te perken, en doorgaans werken die ook.
Maar "de zedenverwildering" stoppen is 365 dagen per jaar werk - en dat stop je niet met maatregelen om oud en nieuw soepel te laten verlopen.
Dus m'n gevoel zou erg graag met je meeklagen over de jeugd van tegenwoordig en meepleiten voor keihard aanpakken. M'n verstand wil alleen niet mee.
Maar zoals nu dat de politie bijvoorbeeld niet komt. Of dat ouders zich niet bemoeien met hun kinderen. Dus of het aan de jeugd ligt, of juist aan de oudere generatie die zich afzet tegen de latjes?
overgebleven auto gaat naar andere rustiger plaats voor overnachten.