rijden met drank op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:16

"Na een fles wijn voel ik niets"
"Ja, dat hebben we getest"

Ik zeg nergens dat jij zo achter het stuur stapt, alleen dat je 'stoere, opscheppende' houding hierin al, om maar met je eigen woorden te spreken, debiel is (wat ik een belediging vind voor echte debielen, maar ach).

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:16

Nies_ schreef:
Die 2 alcoholische consumpties vind ik dan weer een domme grens. Als ik een dag niet/nauwelijks eet en moe ben loop ik dan al achteruit bij wijze van spreken, terwijl als ik me gewoon goed voel er dan nog niets van voel (waarmee ik nog niet wil zeggen dat een test hetzelfde resultaat zou geven als wanneer ik nuchter ben). Dus daarom hoort de grens gewoon op 0 te liggen. Dan interesseert het ook niemand meer wat hoeveel glazen er precies gedronken zijn, want elke is er een te veel.

Hier ben ik het ook mee eens. Wel jammer dat de alcoholisten het verpesten voor degene die wel gewoon met die grens om kunnen gaan en zich gewoon gedragen in het verkeer.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:19

Dreamybol schreef:
"Na een fles wijn voel ik niets"
"Ja, dat hebben we getest"

Ik zeg nergens dat jij zo achter het stuur stapt, alleen dat je 'stoere, opscheppende' houding hierin al, om maar met je eigen woorden te spreken, debiel is (wat ik een belediging vind voor echte debielen, maar ach).

Ik zeg dat ik me na een fles wijn pas lichtelijk aangeschoten voel, als ik echt zo'n stoere meid was had ik wel even gemeld dat ik écht niks voelde.

Ooh en mag ik ook even geciteerd zien waar ik trots ben dat ik wat alcohol wel kan hebben? Zie ik ook in je o zo vriendelijke maar niet terechte berichtjes staan.

Edit: En voor je mijn berichtjes weer helemaal door gaat lezen voor een tegen antwoord lees het dan maar eens uit het perspectief van iemand die gewoon goed tegen alcohol kan maar dit niet stoer vind/hier mee wil opscheppen.

Alvast bedankt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:32

Het is toch gewoon een feit dat sommige mensen beter tegen alcohol kunnen, misschien valt sureido daar ook onder. Dat betekend natuurlijk niet dat die mensen ook gaan moeten rijden met alcohol op 'omdat ze er beter tegen kunnen'. Mijn vriend is al behoorlijk snel aangeschoten, ik heb iets meer nodig. Heeft niks met stoer doen te maken. Maar mijn vriend vindt zelf dat het wel meevalt, dus ben blij dat er een wet is die zegt dat je max twee glazen mag en niet net zoveel tot je zelf vindt dat het niet meer verantwoord is. Meestal kunnen mensen dat niet zo geweldig inschatten als ze wat op hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:37

sureido schreef:
leonie87, nou dat denk jij misschien maar dat is bij mij toch zeer zeker niet het geval :') kan een fles wijn naar binnen kieperen maar dan begin ik pas lichtelijk aangeschoten te worden - maar met nog steeds een goed reactie vermogen. Hebben we trouwens een keer getest :)

en dit is precies waarom die funfact tests waarbij je met alcohol op reactievermogen gaat testen compleet nutteloos, want mensen denken dat ze (licht) beschonken 'goede reflexen' hebben.. ze beoordelen de situatie immers in een beschonken toestand en hebben dan een veel hogere dunk van hun vaardigheden.

overigens als je alcohol naar binnen kiepert en je daarna licht beschonken bent.. dan stijgt je promilage nog met de minuut door de komende tijd.. dus voor je thuis bent, ben je dan van licht beschonken naar flink teut doorgeraasd..

over je latere opmerking.. je suggereert met je tekst dat je dus nog in staat zou zijn auto te rijden, want trager reactie vermogen geldt niet voor jou. of je het doet is een tweede, maar je suggereert hier dat je na een fles wijn naar binnen te hebben gekieperd nog in staat zou zijn om je voor je medeweggebruikers veilig door het verkeer te begeven.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-12-16 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:37

Winged schreef:
friesam schreef:
Dat had ik bij ladderzat ook zeker gedaan maar zover was het niet

Sommige mensen kunnen nog aardig nuchter overkomen terwijl ze wel genoeg op hebben. Ik had kennis niet laten rijden.

Het is niet dat het omslagpunt wordt bepaald bij een zwalkend loopje, het reactievermogen wordt als eerste beinvloed maar toch ogenschijnlijk normaal overkomen. Als je erg moe bent al, laat staan drankje teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:40

Het is zo dat mensen verschillend reageren op alcohol, maar het gevaar is juist dat mensen overdadig worden. Zelfs na 1 glas wordt je reactievermogen aangetast. En dat hoeft niet gelijk te betekenen dat je over straat loopt te zwalken of niet meer uit je woorden kan komen, het kan ook een verschil van milliseconden zijn. En dat verschil kan juist weer een ongeluk veroorzaken.

Een beginnende bestuurder mag 0.2 promille in het bloed hebben. Voor de meeste mensen is dat ongeveer 1 glas, al is dat afhankelijk van oa je lichaamsgewicht en je lengte, en ook hoe veel water je hebt gedronken tijdens het nuttigen van het glas alcohol. Koffie of water drinken helpt niet als het eenmaal in je bloed zit. 1 eenheid alcohol uit een standaard glas uit je bloed krijgen duurt ongeveer 90 minuten. In principe mag je als beginnende bestuurder dus na anderhalf uur opnieuw een drankje nemen, zo lang je maar elke keer die tijd wacht. Voor ervaren bestuurders geldt 0.5 promille, dat is ongeveer 2 glazen alcohol + 1 per anderhalf uur.

Ik denk dat inschatten of je nog achter het stuur kan stappen heel persoonlijk is, maar die wettelijke regelingen zijn er niet voor niets en iemand die achter het stuur stapt terwijl hij/zij meer gedronken heeft dan die wettelijke limiet spreek ik diegene daar wel op aan.
Edit: met dit laatste probeer ik te zeggen dat ik echt wel optreed als vrienden van me straalbezopen naar huis willen rijden door sleutels af te pakken of op een andere manier in te grijpen, maar dat ik niet met vingers ga wijzen als ze na twee of drie biertjes verspreid over de avond gewoon de wagen terug willen pakken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-16 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:41

sureido schreef:
Nies_ schreef:
Die 2 alcoholische consumpties vind ik dan weer een domme grens. Als ik een dag niet/nauwelijks eet en moe ben loop ik dan al achteruit bij wijze van spreken, terwijl als ik me gewoon goed voel er dan nog niets van voel (waarmee ik nog niet wil zeggen dat een test hetzelfde resultaat zou geven als wanneer ik nuchter ben). Dus daarom hoort de grens gewoon op 0 te liggen. Dan interesseert het ook niemand meer wat hoeveel glazen er precies gedronken zijn, want elke is er een te veel.

Hier ben ik het ook mee eens. Wel jammer dat de alcoholisten het verpesten voor degene die wel gewoon met die grens om kunnen gaan en zich gewoon gedragen in het verkeer.

die verpesten toch niets? de grens is zoals hij is, promilage is promilage, daar valt toch verder niet mee om te gaan? Die twee glazen zijn een indicatie.. als jij met twee glazen boven het promilage zit, ben je gewoon de pineut.. overigens zou je dat ook ergens moeten voelen, maar negeren onder het motto 'ik mag twee glazen'.. nope, dat is een 'komt ongeveer overeen met'.. als je niet zeker bent omdat je weinig gegeten hebt, of hij hakt erin... dan moet je ook niet met twee glazen op gaan rijden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:47

elenaMM77 schreef:
sureido schreef:
leonie87, nou dat denk jij misschien maar dat is bij mij toch zeer zeker niet het geval :') kan een fles wijn naar binnen kieperen maar dan begin ik pas lichtelijk aangeschoten te worden - maar met nog steeds een goed reactie vermogen. Hebben we trouwens een keer getest :)

en dit is precies waarom die funfact tests waarbij je met alcohol op reactievermogen gaat testen compleet nutteloos, want mensen denken dat ze (licht) beschonken 'goede reflexen' hebben.. ze beoordelen de situatie immers in een beschonken toestand en hebben dan een veel hogere dunk van hun vaardigheden.

overigens als je alcohol naar binnen kiepert en je daarna licht beschonken bent.. dan stijgt je promilage nog met de minuut door de komende tijd.. dus voor je thuis bent, ben je dan van licht beschonken naar flink teut doorgeraasd..

over je latere opmerking.. je suggereert met je tekst dat je dus nog in staat zou zijn auto te rijden, want trager reactie vermogen geldt niet voor jou. of je het doet is een tweede, maar je suggereert hier dat je na een fles wijn naar binnen te hebben gekieperd nog in staat zou zijn om je voor je medeweggebruikers veilig door het verkeer te begeven.

Er werd gezegd dat je na één biertje al een veel minder vermogen had tot reageren, vandaar mijn reactie daarop (ook overdreven - expres) met wijn naar binnen 'kieperen' wat ik ook niet doe want het duurt wel ff voor ik een fles op heb, of denk je dat ik die in een keer naar binnen giet :+ dat zou pas talent zijn zeg. Maar het woord kieperen had misschien weggelaten mogen worden :)

Ik suggereer dat ik nog steeds een prima reactie vermogen heb, maar nergens dat ik dan kan autorijden. Voor autorijden heb je ook volle aandacht, goed inschattingsvermogen en in ieder geval een nuchtere toestand nodig welke ik alle drie niet heb, dus nergens suggereer ik dat ik kan autorijden, want alleen mijn reactievermogen is wel prima.

En over je laatste quote: wanneer er gewoon nooit dronken gereden werd zouden er ook geen ongelukken gebeuren en doden vallen: daarom vind ik dus dat er door dronken automobilisten deze discussie ontstaat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:52

Trouwens wel knap dat alles wat je zegt letterlijk genomen wordt máár ondertussen dingen die je niet zegt ook erbij verzonnen worden op Bokt. :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:53

sureido schreef:
En over je laatste quote: wanneer er gewoon nooit dronken gereden werd zouden er ook geen ongelukken gebeuren en doden vallen: daarom vind ik dus dat er door dronken automobilisten deze discussie ontstaat.

maar tussen dronken achter het stuur en alcholisme zit een behoorlijk verschil nog ;)

sureido schreef:
Trouwens wel knap dat alles wat je zegt letterlijk genomen wordt máár ondertussen dingen die je niet zegt ook erbij verzonnen worden op Bokt. :=

omdat dit topic gaat over rijden onder invloed en daarmee ook de invloed die drank op reactie vermogen heeft.. Als je dan claimt dat je reactie vermogen nog goed is na een fles wijn in een topic over rijden onder invloed, dan is het vrij logisch dat je opmerking in combinatie wordt gebracht met rijden onder invloed.. immers waarom zou je niet autorijden als je reflexen nog op en top zijn na een fles wijn.. Het punt is dat dat dus niet het geval is, alleen je denkt dat het zo is.. De opmerking dat je reflexen nog prima zijn, is juist het soort opmerking die iedere automobilist die met drank op achter het stuur kruipt tegen zichzelf mompelt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-12-16 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:54

Ik snap je punt Sureido! :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:56

elenaMM77 schreef:
sureido schreef:

maar tussen dronken achter het stuur en alcholisme zit een behoorlijk verschil nog ;)

Met alcoholisten bedoelde ik dus degene die achrer het stuur kruipen met drank op. Sorry dat dat niet duidelijk was.

Picasso schreef:
Ik snap je punt Sureido! :)

Fijn haha, uitleggen is nooit mijn allersterkste kant geweest.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:57

ah ok.. dan is dat punt duidelijk soreido.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:01

sureido schreef:

omdat dit topic gaat over rijden onder invloed en daarmee ook de invloed die drank op reactie vermogen heeft.. Als je dan claimt dat je reactie vermogen nog goed is na een fles wijn in een topic over rijden onder invloed, dan is het vrij logisch dat je opmerking in combinatie wordt gebracht met rijden onder invloed.. immers waarom zou je niet autorijden als je reflexen nog op en top zijn na een fles wijn.. Het punt is dat dat dus niet het geval is, alleen je denkt dat het zo is.. De opmerking dat je reflexen nog prima zijn, is juist het soort opmerking die iedere automobilist die met drank op achter het stuur kruipt tegen zichzelf mompelt.[/quote]

Dit bedoel ik nu weer met mijn reactie. Ik reageerde op iemand die zei dat je na één biertje al geen goed reactievermogen meer had. Dan gaat mijn reactie daarover en niet over rijden onder invloed. Even lezen graag...

Waarom je niet zou gaan rijden na een fles wijn als je nog een prima reactievermogen hebt?

Omdat je dan niet helemaal nadenkt en je meerdere dingen nodig hebt voor een goed rijgedrag - wat ik al zei :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:30

Ik kan prima tegen alcohol en ik kan aardig nuchter overkomen (ben nog nooit dronken geweest), maar ik wil echt niet op mijn geweten hebben dat ik met een slok op iemand aanrijd.

Ik proef ook niets, ik vermaak me wel met mijn sinas of radler 0,0%

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:12

Picasso schreef:
Al die mensen die hier (zo stoer) roepen dat ze de politie zouden bellen... zouden jullie dat daadwerkelijk doen? Ik bedoel: ik zou het prima vinden, ik heb een bloedhekel aan mensen die met alcohol op achter het stuur gaan zitten, maar ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje grootspraak is.... Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk dat telefoontje plegen, de sleutels afpakken, stampij maken? Ik probeer altijd duidelijk te maken dat ik het niet verstandig vind als men (het gebeurt zelden in mijn omgeving maar toch) in de auto wil stappen met een borrel achter de knopen, maar echt sleutels afpakken of de politie bellen heb ik nog niet gedaan... had wel gekund in sommige gevallen.. ben een beetje laf wat dat betreft. Maar vraag me echt af hoeveel mensen echt die stap zouden maken.... Het is zo makkelijk om vanachter je schermpje te roeptoeteren, echter als puntje bij paaltje komt ...etc. Helemaal in geval van collega/baas, belangrijke klant etc... ik vraag het me af hoe stoer de mensen zijn die nu zo stellig beweren dat ze zouden bellen.

sleutels afpakken ect zou ik niet doen, maar even de politie tippen ja dat wel. ik ga ook niet een gevecht aan ofwat als ze niet luisteren dan bel ik de politie als die in de buurt zijn en er wat mee doen is dat fijn. ik ga niet sleutels afpakken bij kennisen of collega zoals in dit geval. mijn broer zus of ouders dan weer wel of goede vrienden.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:27

420BlazeIt schreef:
Picasso schreef:
En de andere weggebruikers dan? Diegenen die niks met de wietverslaving van jou vrienden te maken hebben? Even voor de duidelijkheid; ik zal ook niet zo snel bellen, maar vind dat eigenlijk heel slecht van mezelf.

Heel sneu voor die andere weggebruikers, maar dat is niet mijn probleem maar van degene die onder invloed de weg op gaat. Als diegene niet aanspreekbaar meer is en helemaal het padje kwijt is, is het een ander verhaal natuurlijk.

Ik vraag soms wel, ik probeer een beetje te testen, van goh kan jij nu nog rijden? Meer kan ik niet doen lijkt me ... Het zijn volwassen mensen, oud en wijs (of juist dom) genoeg om zelf hun keuzes te maken. Ze weten welk risico ze lopen, ook bij politiecontroles.

Edit 1: Quote gefixt
Edit 2:

Ik vind dat best een klikspaan ja, eerlijk gezegd. Rijbewijs van diegene kan zomaar afgepakt worden terwijl hij het gevoel had dat hij nog best kon rijden, dan krijg je de poppen wel aan het dansen als dat hier zou gebeuren.
Nogmaals, als iemand helemaal het paadje kwijt is en niet meer aanspreekbaar is, is het een ander verhaal.

Dus ondanks dat iemand een verslavingsprobleem heeft mag diegene gewoon autorijden 'want anders is het zo zielig'?

Ongelovelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:34

Hoe meer mensen drinken, hoe meer ze het gevoel hebben dat ze geweldig kunnen functioneren als ze gedronken hebben. Je tolerantie groeit ook misschien wel, maar het aantal promille in je bloed blijft gewoon hetzelfde. Daarbuiten weet je niet of je nog wel zo goed reageert.. Dat is het lastige. Het gevaarlijke aan alcohol (en veel drugs) is dat je jezelf grondig gaat overschatten als je achter het stuur zit of erachter wilt kruipen, waardoor je denkt dat je reactievermogen nog helemaal prima is terwijl het in feite net die halve seconde kan schelen die ervoor zorgt dat jij een auto met drie kinderen achterin schept.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:44

Liever geen 'klikspaan' maar wel graag in de rechtszaal een getuigenverklaring afleggen in het bijzijn van de familie van een slachtoffer?

Binnen mijn vrienden/kennisenkring is het helaas al meerdere malen gebeurd dat iemand het slachtoffer is geweest van een bestuurder onder invloed.
De bestuurders waren allemaal die avond/nacht in aanwezigheid van andere mensen die wisten dat de bestuurder teveel had gedronken. Niemand heeft ingegrepen.
En wat hoor je van de nabestaanden 'Hadden ze maar wat gedaan, dan had mijn zoon/dochter/man/vrouw nu nog geleefd'

En natuurlijk kan je het gevoel van een klikspaan zijn erger vinden dan dát gevoel, ik kan het me alleen zo slecht voorstellen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:50

Ik vind niet dat je die verantwoording bij de vrienden kunt leggen. Het ligt echt bij die persoon. In dit land is het onmogelijk om niet op de hoogte te zijn van de invloeden van alcohol op de rijvaardigheid. Niemand dwingt je om te drinken. Het is allemaal alleen maar voor het eigen plezier. Tientallen dan niet honderden euro's worden er aan uitgegeven maar €25 voor de taxi is zonde. Het is echt een mentaliteit kwestie. En nogmaals deze mensen worden door de wet "beschermd". Als die zou worden aangepast en drankrijders voor moord zou afstraffen, dan is het zo gebeurt met die onzin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:04

Nies_ schreef:
Die 2 alcoholische consumpties vind ik dan weer een domme grens. Als ik een dag niet/nauwelijks eet en moe ben loop ik dan al achteruit bij wijze van spreken, terwijl als ik me gewoon goed voel er dan nog niets van voel (waarmee ik nog niet wil zeggen dat een test hetzelfde resultaat zou geven als wanneer ik nuchter ben). Dus daarom hoort de grens gewoon op 0 te liggen.

Hier, in Spanje, ligt die grens inmiddels ook op NUL.

Ik ben het daar volledig mee eens.

Hoe om te gaan met anderen die drinken en achter het stuur stappen blijft een lastig punt.
De Britse ex pats hier zijn notoire drink-and-drivers. Dat is niet alleen de norm maar ladderzatte dronkenschap wordt op Facebook breed uitgemeten als blijkbaar de enige maatstaf voor een leuke avond.
Ja, die zijn dan een gevaar op de weg met alle risico van dien voor anderen.

Ik ga daar echter niets aan doen/van zeggen.
Het is om te beginnen eigen verantwoordelijkheid en ten tweede is er een gastheer/gastvrouw of, in de horeca, iemand die eraan verdient. Laat DIE de verantwoordelilkheid voor de rest van de wereld maar overnemen!

Wat het risico van mijzelf en mijn familie betreft; we vermijden de weg tijdens deze periode en andere feestnachten.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:12

Ik snap het punt niet zo goed, dat als je vrienden met een biertje/wijntje achter het stuur kruipen opeens geen vrienden meer zijn?

Als je partner wat drinkt (1 a 2 biertjes of wijntjes), stap je daar dan ook niet meer naast als je afgesproken hebt dat hij/zij terug rijdt?

Als ik moet rijden drink ik geen druppel, maar ik stap wel bij iemand in de auto die 1 a 2 wijntjes op heeft hoor (of wat biertjes)... Ene persoon kan er beter tegen dan de andere...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:29

gribaldi schreef:
Ik snap het punt niet zo goed, dat als je vrienden met een biertje/wijntje achter het stuur kruipen opeens geen vrienden meer zijn?

Ik snap dat prima.
Iemand die met zes glazen bier achter het stuur willens en wetens beslist om met de levens van anderen te spelen wil ik niet als persoonlijke vriend/vriendin. Dat vind ik geen acceptable ethiek.

Idem onetische opvattingen over andere denkwijzes of geloof.
Tijdens de aanloop tot het Brexit referendum heb ik vrienden en bekenden uitspraken horen doen waar ik kippevel van kreeg.

Ik wil met een racist die bezopen achter het stuur gaat zitten niet geassocieerd kunnen worden bijvoorbeeld.

HEEL weinig britse ex-pats dus in de vriendenkring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:46

Huertecilla schreef:
gribaldi schreef:

Ik snap dat prima.
Iemand die met zes glazen bier achter het stuur willens en wetens beslist om met de levens van anderen te spelen wil ik niet als persoonlijke vriend/vriendin. Dat vind ik geen acceptable ethiek.

Ik snap dat ook... vind het onacceptabel en kan er ook werkelijk niet bij dat het gebeurt...