Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:05

Het ligt er zeker aan wat voor fiets je hebt.
Bij mijn dochters fiets wordt er minder geholpen dan van mijn zoon.
Bij die van mijn dochter wordt echt niet meer dan 50% geleverd door de motor.
Zodra je stopt met trappen remt deze ook veel sneller af dan een gewone fiets.

Die van mijn zoon heeft standen (1-5) en ja op 5 hoef je minder kracht te leveren dan bij stand 1;
Maar je moet als je wat harder wilt toch stevig mee trappen.
daarnaast stopt zijn e-bike met helpen bij 23 km/h.
Ook hoeft hij in de winter geen sjaal/handschoenen aan omdat hij zich toch goed warm fietst.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:34

Karl66 schreef:
Als je serieus denkt dat je met een e-bike aan je conditie werkt, dan hou je gewoon jezelf voor de gek...

Niemand, echt niemand denkt dat een e-bike de beste training is tot proffietser. Jij trekt het elke keer uit z'n verband, door een stelling te proberen te weerleggen die door niemand zo gesteld wordt.

Maar of het werkt voor je conditie hangt onder andere af van... je conditie. Voor mensen waarvan die conditie om welke reden dan ook erg laag is, kan
- gewoon fietsen teveel zijn
- e-bike wel degelijk behoorlijk positief zijn.

Zo is opstaan en zelf naar de wc gaan geen conditie-opbouwende activiteit... als je een goede conditie hebt. Maar als je net 3 maanden hebt moeten herstellen van een rugoperatie ligt dat heel anders.

En daar is ook niks geks aan. Als je bij een sportschool gaat trainen, gaat niemand de gewichten meteen op het zwaarst zetten, niemand zet de weerstand van de fiets meteen op het allerhoogst, want dat heeft helemaal geen zin. Conditie trainen doe je voor zover ik me kan herinneren op het juiste punt van oa hartritme en ademhaling, en het is echt prima voorstelbaar, ook vanuit de sportachtergrond, dat een e-bike daar op bepaalde momenten beter bij aansluit dan een gewone fiets. (Omdat je bij een gewone fiets je niet altijd je belasting naar beneden kunt stellen zodat je een goed ritme houdt en de juiste inspanning.)

De mensen die op welk moment dan ook goed aansluiten bij wat hun lichaam nodig heeft, die zijn helemaal niet 'zichzelf voor de gek aan het houden' (wat een onvriendelijke, oordelende kwalificatie weer), maar die kunnen wel degelijk behoorlijk bezig zijn om hun conditie op te bouwen.

En daar hebben ze geen medische diagnose voor nodig. Ze hoeven zich daarvoor ook niet te excuseren, of een bewijs aan te leveren dat ze niet-normale mensen zijn met een niet-normale conditie, in tegenstelling tot normale mensen die dat wel horen te kunnen.

Oordeel gewoon niet, het is niet aan jou.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:56

Om eerlijk te zijn ben ik zo iemand die zich ergert aan jongere op een elektrische fiets. Vooral als het heel hard waait en ik niet vooruit kom op mijn normale fiets. Volgensmij ben ik stiekem gewoon jaloers :D .
Ik denk dat het er ook wel aan ligt waar je woont. Ik woon in de stad waar alles op de fiets te doen is. Als je op het platteland woont, begrijp ik het.
Ik had er eigenlijk nooit aan gedacht dat het gewoon een gezonde en milieuvriendelijke brommer is!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:00

Maar...als je nou in de stad woont en je fietst naar het platteland? :+

Je weet toch niet waar iemand naartoe aan het fietsen is? Of hoelang die al aan het fietsen is?

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:04

Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Maar als ik ingehaald wordt door zo'n elektrische fiets vergeet ik dat allemaal even :Y) .
Als ik jullie verhalen nu hoor, lijkt het me ook een goed alternatief voor een brommer en scooter. Zo had ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:07

Oh maar dat snap ik wel, dat je dat dan even vergeet haha. Ik heb zelf geen elektrische fiets, maar voor mij zou het een heel goed alternatief zijn voor de auto (soms) en om toch meer te bewegen. Heb ook de neiging om àls ik kàn sporten meteen te overbelasten. In Griekenland heb ik laatst met zo'n ding gereden en ik was best wel moe, je zet ook niet altijd de maximale ondersteuning op, maar heb geen drie dagen moeite met lopen gehad, was wel eens tof :+

Maar ik blijf het vragen: als iemand een oplossing heeft voor zadelpijn... :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:11

Tieneke schreef:
Maar ik blijf het vragen: als iemand een oplossing heeft voor zadelpijn... :+

Zadel eraf halen... dan doet het zadel iig geen pijn :+
Of staand fietsen :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:14

Dan krijg je... buispijn :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:35

:=
Dat ik ook niet eerder op dat idee ben gekomen om zadelpijn te voorkomen :+
Ben al aan mijn 4de zadel toe, maar 't is nog niks, pijn begint al na een halve kilometer en dit is dus de reden waarom ik nooit meer fiets, dus ook geen kleine stukjes.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:51

Voor de mensen met zadelpijn: heb je wel eens op een ouderwets dameszadel gezeten? Zo'n ovaaltje zonder punt naar voren?
Bijvoorbeeld: http://www.fietszadel-expert.nl/selle-royal-classic-rok
Ik heb daar jaren geleden een tijdje op gefietst, moest er wel eerst erg aan wennen, maar heb het uiteindelijk als zeer prettig ervaren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:56

Dorien66 schreef:
Voor de mensen met zadelpijn: heb je wel eens op een ouderwets dameszadel gezeten? Zo'n ovaaltje zonder punt naar voren?
Bijvoorbeeld: http://www.fietszadel-expert.nl/selle-royal-classic-rok
Ik heb daar jaren geleden een tijdje op gefietst, moest er wel eerst erg aan wennen, maar heb het uiteindelijk als zeer prettig ervaren.

Oh, dat lijkt goed! Het is door de punt dat je toch op een bepaalde manier op je zadel "glijdt", denk ik...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:24

Vroeger wel eens, vond het doodeng, alsof je er zo af kon vallen :)

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:24

_Reneee schreef:
Tja, ik heb er zelf ook voor gekozen om gewoon een sportfiets te kopen. Fietst ook soepel, met gemak 25 km/h en het is meteen sporten.

Met een elektrische fiets kost het nogal weinig energie, ik vind dat je zo'n ding niet eens een fiets mag noemen. En daarbij vind ik het voor oudere mensen levensgevaarlijk. Mijn oudoom is aangereden op zo'n ding, ze gaan gewoon veel te hard.

Als jong persoon vind ik het inderdaad lui.

Mag ik dan vragen wat je vind van iemand die chronisch ziek is en een elektrische fiets heeft?
Want er zijn best veel (jonge) mensen die een achterliggende aandoening hebben, waarvan je het aan de buitenkant niet kan zien :o
Laatst bijgewerkt door uggy op 30-10-16 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:29

Ik heb er een en schaam me er niet voor hoor, mensen vinden maar lekker..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:09

Shadow0 schreef:
Niemand, echt niemand denkt dat een e-bike de beste training is tot proffietser. Jij trekt het elke keer uit z'n verband, door een stelling te proberen te weerleggen die door niemand zo gesteld wordt.

En daar doe je het weer, mensen woorden in de mond leggen die ze nooit gezegd hebben en die ze duidelijk ook nooit bedoeld hebben...

@Tieneke, een zadel is iets heel persoonlijks en de enige manier om erachter te komen wat voor jou werkt is gewoon uitproberen. Het beste wat je kan doen is naar een speciaalzaak gaan en op basis van jou klachten advies inwinnen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:11

Dat is ook weer waar. Idealiter heb ik gewoon een zitje in de vorm van een stoel :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:39

Karl66 schreef:
@Brainless, volgens de branchevereniging is er nog steeds groei in de scooterverkoop in tegenstelling tot de fietsverkoop: http://www.tweewieler.nl/gemotoriseerd/ ... n-10124938

Ja, dat klopt, maar niet voor de jongeren (maar vooral ouderen kochten meer brommers).

Citaat:
De bromfiets heeft flink aan populariteit verloren onder de Nederlandse jeugd. In 2010 hadden jongeren onder de 20 jaar nog samen ruim 100.000 bromfietsen in bezit. Begin dit jaar waren dat er nog maar amper 40.000, een daling met 63 procent. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag.

Citaat:
Het bromfietsbezit onder 50-plussers is sinds 2010 met 32 procent toegenomen. Ruim 40 procent van de 1,1 miljoen bromfietsen is eigendom van iemand van 50 jaar of ouder.

http://www.parool.nl/binnenland/cbs-bro ... ~a4105768/

Citaat:
Ten opzichte van vijf jaar geleden is het aantal bromfietsen met een 17-jarige eigenaar met twee derde gedaald, van 35 duizend naar 11 duizend. Deze daling viel samen met een aantal belangrijke wijzigingen op het gebied van rijbewijzen. In maart 2010 werd het praktijkexamen voor het bromfietsrijbewijs ingevoerd, bovenop het al bestaande theorie-examen.

http://auto.blog.nl/algemeen/2016/05/25 ... de-brommer
En jongeren stappen dus sneller over naar een e-bike ipv een scooter.:
Citaat:
Daarnaast blijken de nieuwe generaties elektrische fietsen populair onder jongeren, waar ze voorheen voor een brommer of scooter kozen. Ouderen kiezen juist steeds vaker voor de in veel modellen verkrijgbare scooter.

http://www.ad.nl/economie/brommer-of-sn ... ~ae5f76b7/

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:36

Grappig, want in het artikel dat ik aanhaalde staat juist het volgende:

Citaat:
Zowel bij de bromfiets als de snorfiets zitten alle leeftijdsgroepen tussen 16- en 35 jaar in vergelijking met vorig jaar duidelijk in de plus. Aan het andere eind van het overzicht haken de groepen vanaf 55 jaar opvallend genoeg juist wat af.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:58

Karl66 schreef:
Als je serieus denkt dat je met een e-bike aan je conditie werkt, dan hou je gewoon jezelf voor de gek...

Goh, heb je daarvoor bewijzen?
Hier met mijn spierziekte werk ik wel degelijk daarmee aan mijn conditie. Zeker omdat er voor mij weinig tot geen andere manieren zijn om te bewegen.
Kan nu 20 min aaneen fietsen ipv na elke 8 min pauze houden, dit beide met m'n elektrische fiets op dezelfde stand. :D

En als jij maar lichte ondersteuning gebruikt, kan jij met je e-bike prima aan je conditie werken hoor.
Het is niet zo dat het een scooter is, je kan zelf instellen hoe of wat. :D

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 02:15

Ik wil zo graag een elektrische fiets! Ik ben nog maar 21, maar het maakt me niet uit wat ze zeggen.
Laatst fietste ik naar de manege, dikke tegenwind. Dus ik zit super hard te trappen en moeilijk te doen. Terwijl ik dat doe fietst er een andere vrouw mij voorbij. Geen enkele moeite, het duurde ook niet lang voor ze al weer uit mijn gezicht was verdwenen. Maar toen was ik echt even jaloers!

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:22

MelanieB schreef:
Karl66 schreef:

Goh, heb je daarvoor bewijzen?
Hier met mijn spierziekte werk ik wel degelijk daarmee aan mijn conditie. Zeker omdat er voor mij weinig tot geen andere manieren zijn om te bewegen.
Kan nu 20 min aaneen fietsen ipv na elke 8 min pauze houden, dit beide met m'n elektrische fiets op dezelfde stand. :D

En als jij maar lichte ondersteuning gebruikt, kan jij met je e-bike prima aan je conditie werken hoor.
Het is niet zo dat het een scooter is, je kan zelf instellen hoe of wat. :D

Dat ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat je basis conditie is :+

Als je de conditie van een goede wielrenner hebt is fietsen op een ebike niet echt een aanvulling op je conditie.
Als je door een of andere aandoening slechts een conditie hebt van 10% van een gemiddeld iemand is fietsen op een ebike misschien al een te zware training :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:06

Karl66 schreef:
En daar doe je het weer, mensen woorden in de mond leggen die ze nooit gezegd hebben en die ze duidelijk ook nooit bedoeld hebben...

Het is mij helemaal niet duidelijk dat 'ze' dat nooit bedoeld hebben. Het is me namelijk volstrekt niet duidelijk wat je nu wilt zeggen? Kun je op de inhoud ingaan, bijvoorbeeld van mijn reden om geen onaardige dingen te zeggen en niet zo snel klaar te staan met een oordeel?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 09:12

Hoeveel moeite iemand moet doen om te fietsen, ligt IMO helemaal aan de situatie, de fiets, persoon en de weersomstandigheden. Cijfertjes zijn leuk, maar vind ik niet relevant (en daarom ga ik ze ook niet 'opzoeken' voor degene die dat vroeg).

Ik gebruik mijn e-bike niet om echt te sporten of conditie op te bouwen. Het is mn vervoersmiddel. Sporten/aan mijn conditie werken doe ik in de sportschool en tijdens hardlopen.

Op mijn gewone fietsje heb ik jaren door weer en wind door de polder geploegd, en nam ik altijd direct de kortste weg naar huis. Moet zeggen dat ik het fietsen nu een stuk aangenamer vind en zeer regelmatig een langere route kies ipv de kortste, door het duin bijvoorbeeld.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:32

Ik heb nog bijna niks gelezen maar ik heb zojuist een elektrische fiets gekocht.
De Lola jo van Sparta versie van 2017. Als het goed is wordt hij zaterdag geleverd.

Ik heb m gekocht zodat ik toch ga bewegen maar niet bezweet aan kom. Ik rij nu met mijn scooter namelijk enkele reis 10 km

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:19

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:

Het is mij helemaal niet duidelijk dat 'ze' dat nooit bedoeld hebben. Het is me namelijk volstrekt niet duidelijk wat je nu wilt zeggen? Kun je op de inhoud ingaan, bijvoorbeeld van mijn reden om geen onaardige dingen te zeggen en niet zo snel klaar te staan met een oordeel?

Je blijft het gewoon doen het? Mensen dingen in de mond leggen en dan eisen dat ze daarop ingaan. Maar waarom zou ik discussiëren over zaken die ik nooit gezegd hebt. En dat is de reden waarom ik niet met jou in discussie ga, omdat jij een onbetrouwbare discussiepartner bent, die anderen dingen laat zeggen die ze nooit gezegd hebben en dan de discussie in de richting trekt van zaken die ze nooit gezegd hebben.