(Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:29

Ik heb net mijn laatste tentamen gehad, en ik ben zo blij dat het klaar is! *\o/*
Iedere keer dat ik te laat begin met leren denk ik "had ik nou gister maar.... -O- "

Je kan het TS! Amper is vaak meer dan niets. Ga zitten, open je boek, en blijf zitten. Bokt/fb/twitter/watdanook aan of niet, als je eenmaal je boeken (open!) voor je hebt liggen gaat het vanzelf, begin je vanzelf. Al doe je maar 2 paragrafen of een uurtje iets. Als je eenmaal begonnen bent is die drempen zo veel lager! Echt, je kan het! :)

Wat moet je studeren? Probeer je leuke interessante dingen te ontdekken in de stof. Mijn tentamen van vandaag was plantenfysiologie, en ik heb gister spontaan uit zitten zoeken hoe een plantje groeit in de ruimte. Want dat vond ik interessant. Studeren gaat zoveel makkelijker als je het onderwerp leuk vind! :j

Anoniem

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:33

Wat mij ook (een beetje) tegen extreem uitstellen helpt is dat ik me zo ongeveer elke drie dagen 24 uur ban van Bokt. Heel sneu, maar het werkt wel (een beetje). :D

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:37

Ik heb niet alle posts gelezen, maar man wat herken ik dit.. ik heb heel lang met m'n scriptie in de struisvogelmodus gezeten (doen alsof het er niet is, maar er wel 24/7 aan denken).

Vorige week heb ik een schop onder m'n hol gehad van m'n vriendinnen, bezoekje aan de coördinator gebracht en ik ben nu eindelijk begonnen. Ik merk bij mezelf dat ik het gewoon moet DOEN, niet nadenken maar doen. En als ik dan eenmaal bezig ben valt het me hartstikke mee. Ik heb nl de gewoonte wat betreft m'n scriptie dingen moeilijker te maken in m'n hoofd dan ze daadwerkelijk zijn.

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 14:40

@xyzutu: Habitica werkt niet omdat ik dan echt teveel moet invullen... en omdat veel taken grotere projecten bij mij zijn (vooral op mijn werk) is de app niet helemaal toereikend helaas...

Kun je jezelf bannen van bokt??? :wow: Dat moet ik echt gaan doen dan!!

@Eelmo: thanks! Ik studeer Technische bedrijfskunde, zijn erg leuke vakken hoor maar ik moet er gewoon aan beginnen. Maar je brengt me wel op een idee! :)* Ik moet de hele taak gewoon 'leuker' maken in mijn hoofd! De voordelen opnoemen: als ik ga studeren word ik slimmer/voel ik me achteraf zelfverzekerder etc etc.

Heb afgelopen dagen echt een paar rotdagen gehad, dat ik echt weer teleurgesteld in mezelf was. Rotgevoel is dat.

Oke, en nu ga ik kijken hoe ik mezelf kan bannen. := Thanks! DOEI :D :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:45

laraxXxemma schreef:
twitter doe ik al heeel lang niet meer. Zat er vorig jaar nog enkele keer op, toen hebben ze me verteld dat ik dingen qua social media goed moest afschermen en alles omdat ze je opzoeken voor stage. Toen heb ik het maar verwijdert, ik was er toch niet meer mee bezig en omdat vrienden het ook niet meer deden was het ook lang zo leuk niet meer

Bij mij is het juist omgekeerd, bereikbaar zijn op Twitter is juist erg belangrijk voor mijn opleiding en me er kritisch op profileren werkt zelfs in mijn voordeel. Ik gooi hem af en toe op slot (als ik aan het solliciteren ben bijvoorbeeld) maar als afleiding is het nog steeds zo aanwezig :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:47

Femm_k schreef:
@xyzutu: Habitica werkt niet omdat ik dan echt teveel moet invullen... en omdat veel taken grotere projecten bij mij zijn (vooral op mijn werk) is de app niet helemaal toereikend helaas...

Kun je jezelf bannen van bokt??? :wow: Dat moet ik echt gaan doen dan!!


:D http://www.bokt.nl/tools/timeout.php
Deze tool heeft al meerdere keren mijn leven gered. Ik ban mezelf tegenwoordig elke 2 a 3 dagen wel een volledige dag van Bokt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. ~~}> Je kunt zelf bepalen hoe lang je geband wilt blijven. Eigenlijk zouden ze ook nog de optie voor 1 week of zo erbij moeten zetten, maar die kun je zelf regelen door een modje erom te smeken.
Het grappig is dat als je jezelf 24 uur van Bokt geband hebt, je de volgende dag ook veel minder het gevoel hebt dat je op bokt móet zijn en dat je alles moet lezen en op alles moet reageren. En hoe vaker je jezelf bant, hoe afweziger dat gevoel wordt. Wat me eraan herinnert dat het hoog tijd wordt dat ik mezelf ook weer eens een dagje ban. :D

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:25

Nou wens me sterkte. Ik heb straks om 10 voor 8 mijn mondeling spaans en nog steeds niet bijzonder veel ervoor gedaan :')

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:29

Bokt bannen doe ik niet, maar ik zet het niet meer standaard open. Net zoals Facebook... Onbewust klikte ik daar vaak op, begon ik te lezen en was er ineens weer een kwartier voorbij. Oké, nog gauw langs Facebook kijken.. en natuurlijk nog eens 10 minuten voorbij. En dan nog starten.. Dat duurt bij mij altijd lang, maar eenmaal ik bezig ben, gaat het wel goed vooruit (en als ik weet wat ik moet doen, dat helpt ook!).
Ondertussen heb ik op 2 dagen mijn aantal lesvoorbereidingen die ik moet maken van de 26 naar onder de 10 gebracht. Doel is vandaag om er nog 5 te maken (3 Frans, 1 muzische vorming en 1 bewegingsopvoeding). Voor de lessen van muzische vorming en bewegingsopvoeding hergebruik ik lessen van vorig jaar/anderen. Lekker makkelijk, gaat snel vooruit. Maar die moeten dus ook wel tot laatst wachten. Geeft een goed gevoel om zo je werk die dag af te sluiten!

Veel succes laraxXxemma! Kan je niet nu nog 'redden wat er te redden valt'?
Moet zeggen dat ik dit wel herken hoor... Laatste examen vorig jaar was Nederlands mondeling. Tjah, ik ben eigenlijk onvoorbereid naar mijn examen gegaan, best veel dialect gepraat, wist sommige antwoorden niet... en heb een 18 op 20 gehaald. Heb die week nog paar keer gecontroleerd of die '1' niet plots verdwenen was, omdat ik het niet kon geloven :+

musiqolog
Berichten: 3389
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:22

Emmaa_ schreef:
laraxXxemma schreef:
twitter doe ik al heeel lang niet meer. Zat er vorig jaar nog enkele keer op, toen hebben ze me verteld dat ik dingen qua social media goed moest afschermen en alles omdat ze je opzoeken voor stage. Toen heb ik het maar verwijdert, ik was er toch niet meer mee bezig en omdat vrienden het ook niet meer deden was het ook lang zo leuk niet meer

Bij mij is het juist omgekeerd, bereikbaar zijn op Twitter is juist erg belangrijk voor mijn opleiding en me er kritisch op profileren werkt zelfs in mijn voordeel. Ik gooi hem af en toe op slot (als ik aan het solliciteren ben bijvoorbeeld) maar als afleiding is het nog steeds zo aanwezig :=

+1. Ik heb Twitter, zoals de computer in het algemeen, hard nodig als informatiebron en om vakgenoten te bereiken. Facebook ben ik nooit op gegaan, zowel om privacy- als om tijdsredenen. Ik moet toegeven dat ik even de neiging voelde toen ik een leuk meisje van wie ik geen nummer of mailadres heb via Facebook terugvond, maar nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:59

musiqolog schreef:
Emmaa_ schreef:
Bij mij is het juist omgekeerd, bereikbaar zijn op Twitter is juist erg belangrijk voor mijn opleiding en me er kritisch op profileren werkt zelfs in mijn voordeel. Ik gooi hem af en toe op slot (als ik aan het solliciteren ben bijvoorbeeld) maar als afleiding is het nog steeds zo aanwezig :=

+1. Ik heb Twitter, zoals de computer in het algemeen, hard nodig als informatiebron en om vakgenoten te bereiken. Facebook ben ik nooit op gegaan, zowel om privacy- als om tijdsredenen. Ik moet toegeven dat ik even de neiging voelde toen ik een leuk meisje van wie ik geen nummer of mailadres heb via Facebook terugvond, maar nee.

Ook de journalistiek of iets soortgelijks toevallig?

musiqolog
Berichten: 3389
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:11

Nou nee, muziekwetenschapper (zie ook boven... en mijn naam :) ). Maar muzieknieuws wil je ook bijhouden.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:58

Eelmo schreef:
Present!

Ik stel alles uit. Van opdrachten voor school tot het inschrijven voor wedstrijden met paardlief. Bij mij is het denk ik toch vooral een gevolg van mijn faalangst. Ja, ik ben ook deels gewoon lui. Maar dat contante stemmetje dat roept dat ik het toch niet kan is ook niet motiverend. Terwijl als ik eenmaal bezig ben, ik ook doorga tot ik er bij neerval. Zonder moeite. Maar dat opstarten... }:0

Dit. _/-\o_

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:05

Oke, ik space hem. Ik heb een half jaar de tijd gehad om te leren voor een toets, maar ik begin een week van te voren. ''Toch nog netjes optijd?'', NEE want het is super veel en ik snap er helemaal niks van |(

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:23

Ik heb inmiddels 2 van mijn 3 tentamens terug. 2x een 6. Waarvan ik er met 1 dolgelukkig ben, maar die ander..... -O- Terwijl ik toch niet het idee had dat ik er meer voor had kunnen doen, eigenlijk. Fingers crossed dat nummer 3 ook voldoende is. Ik vind dat zo zonde altijd, die 6jes. Als ik nou gewoon eens mijn werk bij zou houden ipv het uit te stellen tot een week voor de tentamens zou ik veel hogere cijfers halen. Maargoed.

Ik ben inmiddels ook begonnen aan een bulletjournal achtig iets. Ik vind het toch wel erg fijn om een centraal punt voor mijn to do-lijstjes te hebben. Iedere avond kan ik dingen afstrepen en dat voelt zo lekker :D Mijn bulletjournal werkt voor mij zoals dat Habitica voor sommige anderen hier: ik ga dingen doen zodat ik ze af kan strepen.

Eclair, wat moet je doen? Misschien kan iemand hier je helpen? :)

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:52

Het fokproces bij kleine huisdieren, ik weet gewoon niet hoe ik de menstruatiecyclus van een fiets chinchilla in mijn kop ga krijgen, alles loopt door elkaar :(

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:01

Tekenen! Ga schema's maken! Ik vind dat altijd heel fijn werken. Dus: dag 1: ... --> dag ??: .... --> etc. Het is een cyclus, dus schrijf ze 'rond' op :)

En anders duimendraaien en schietgebedjes :o

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:49

In schema's werken doe ik sowieso al heel veel, ik ben meer een beeld denker :o

Ik ga het er op gokken, ik moet de toets samen met nog iemand inhalen. De klas had de toets voornamelijk over de hond en de kat, dus die leer ik maar het beste :o

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:47

:wave:

Ik kom me ook maar melden...

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:18

Wat een stilte hier! Hoe is het ondertussen met alle (misschien zelfs wel ex) uitstellers? :)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:29

Hier slecht. Vooral omdat het project niet lekker loopt, ik totaal mijn rust niet kan vinden.. op het moment is mijn vrije tijd bestaande uit schoolwerk en slapen, meer niet. Net dan even WIDM gekeken, vast rustmoment. Zit misschien ook gewoon even in een dipje.

Bullet Journal doet wel goed zn werk, die heeft van chaos orde gemaakt. Voor plannen en dus goed werken nog niet helemaal, maar helpt me wel heel goed prioriteiten stellen. Ben alsnog heel tevreden over dat ding.

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:33

laraxXxemma schreef:
Hier slecht. Vooral omdat het project niet lekker loopt, ik totaal mijn rust niet kan vinden.. op het moment is mijn vrije tijd bestaande uit schoolwerk en slapen, meer niet. Net dan even WIDM gekeken, vast rustmoment. Zit misschien ook gewoon even in een dipje.

Bullet Journal doet wel goed zn werk, die heeft van chaos orde gemaakt. Voor plannen en dus goed werken nog niet helemaal, maar helpt me wel heel goed prioriteiten stellen. Ben alsnog heel tevreden over dat ding.


Dat is niet zo mooi, dat het project niet lekker loopt. Hopelijk ben je snel uit je dipje en kun je er weer helemaal tegenaan :)

Wel fijn dat je bullet journal goed werkt! Is het ingewikkeld/lastig om zoiets bij te houden? Ik heb er al vaker over gedacht om ook een Bullet Journal te beginnen, maar wat ik overal op internet en youtube zie ziet er knap ingewikkeld uit. :=

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:01

Hier ook niet zo geweldig. Ik zit momenteel midden in mijn stage. Ondertussen moeten we onze bachelorproef (om te kunnen afstuderen) ook nog eens afwerken. Hier ben ik eerlijk gezegd gewoon te laat aan begonnen en nu is de druk zo groot dat ik er precizs niet meer aan begin. Mijn plan was vandaag om alle lessen en alle materialen voor volgende week te maken/klaar zetten. Maar ben maar tot woensdag geraakt. Morgen toch maar eens aan de bachelorproef starten. Normaal ben ik bijna afgestudeerd...

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:47

Incroyable schreef:
laraxXxemma schreef:
Hier slecht. Vooral omdat het project niet lekker loopt, ik totaal mijn rust niet kan vinden.. op het moment is mijn vrije tijd bestaande uit schoolwerk en slapen, meer niet. Net dan even WIDM gekeken, vast rustmoment. Zit misschien ook gewoon even in een dipje.

Bullet Journal doet wel goed zn werk, die heeft van chaos orde gemaakt. Voor plannen en dus goed werken nog niet helemaal, maar helpt me wel heel goed prioriteiten stellen. Ben alsnog heel tevreden over dat ding.


Dat is niet zo mooi, dat het project niet lekker loopt. Hopelijk ben je snel uit je dipje en kun je er weer helemaal tegenaan :)

Wel fijn dat je bullet journal goed werkt! Is het ingewikkeld/lastig om zoiets bij te houden? Ik heb er al vaker over gedacht om ook een Bullet Journal te beginnen, maar wat ik overal op internet en youtube zie ziet er knap ingewikkeld uit. :=

Nee absoluut niet! Het is ook maar net hoe moeilijk je het zelf maakt. Je kan het ook zo simpel houden zoals ze op de officiele bullet journal site hebben. Je moet eigenlijk gewoon eens uitproberen in een simpel notitieboekje van de action of de hema, dan kan je een beetje een idee krijgen van hoe en wat. Kan gewoon met een lijntjes of als je het prettiger vind hokjesschrift, stippen zijn fijn maar wel flink prijziger dus voor uitproberen iets minder, die kan je ook later doen als je merkt dat het idee van een BuJo je bevalt. Ook vooral niet bang zijn om te proberen wat voor jou past en wat niet. Voor mij is het echt een plek om mijn gedachten kwijt te kunnen en dingen niet meer te vergeten. Zorgt voor een stuk minder warhoofd :+ Een beetje een agenda/planner met een beetje dagboek erbij. In tegenstelling tot een gewone agenda schrijf ik hier wel zowat alles in op waarvan ik denk dat ik het nog moet doen (denk aan brievenbus leeg halen, vergeet ik nog wel eens) en belangrijk is om te onthouden (1 pagina is een lijst met deadlines en toetsmomenten, handig om dat bij elkaar te hebben). Een beetje een design je eigen agenda met alles wat je er zelf bij wil hebben wat een gewone agenda niet per se heeft.
Kijk anders hier even; [UK] Bullet Journal
Maar ik zeg; gewoon beginnen, ik kan het iedereen aanraden! Alles wat je eigenlijk nodig hebt is een pen en een schrift ;)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:03

Ik meld me ook, ben momenteel zelfs een onderzoeksverslag aan het uitstellen met dit topic :')
Uitstellen doe ik eigenlijk al vanaf ik me kan herinneren, vooral op het gebied van studies en opruimen is het een ramp. Met mijn studies heb ik eigenlijk altijd wel goede resultaten kunnen behalen, maar sinds ik aan het unief studeer heeft mijn uitstel gedrag me ontzettend veel stress en slapeloze nachten bezorgd. Ik heb het tot nu toe allemaal wel gehaald tot mijn 3e jaar, maar het is gewoon niet meer vol te houden. Ik word zo ontzettend moe van al dat uitstellen en alles last minute te doen, maar toch veranderd er niets.

Met schema's werken lukt wel tot op zekere hoogte, maar als ik dan eventjes ervan afwijk kom ik moeilijk terug op gang. Zo begin ik wel aan projecten e.d., maar om na een pauze of zo TERUG eraan te beginnen lukt me écht niet. Als ik dan bijvoorbeeld van 10u tot 13u studeer en dan een lunchpauze neem zodat ik om 14u terug kan beginnen, is het in realiteit vaak eerder 17u of later voordat ik terug begin.. Meestal zit ik dan mindless rond te dwalen op Bokt of Facebook. Vroeger was mijn telefoon ook een boosdoener, maar de app Forest heeft me hier wel erg in geholpen. Als ik projecten op computer moet maken help Selfcontrol wel af en toe, maar toch omzeil ik dat nog vaker dan ik zou willen toegeven.

Ik ben dit gedrag echt helemaal beu, dus ben zeker blij als ik me kan vinden in lotgenoten!

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:14

Ik heb ook heel veel last van uitstelgedrag, zeker nu met de blokperiode en examens :(