Haar doneren, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:11

SteffiiY schreef:
PeerAppel schreef:
Ik zit er ook over te denken. Wil graag mijn haar wat korter omdat ik er echt helemaal gek van word en waarom dan niet doneren. Het liefst zou ik doneren aan stichting Haarwensen, omdat ik me daar het beste bij voel. Helaas heb ik een jaar geleden mijn van blond naar bruin geverfd en er een halfjaar geleden een spoeling ingegooid omdat het echt lelijk uitgroeide. Dan mag het daar niet zeker? En hoe lang zou het duren voordat verf er wel echt uitgegroeid is?

Nee geverfd haar word inderdaad niet aangenomen.
Voordat een spoeling écht 100% uit je haar is kun je zo 2 jaar verder zijn.

Geverfd haar word ook gewoon aangenomen. Al het haar is welkom

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:14

Ik heb eigenlijk nog steeds een staart liggen, omdat mij werd verteld dat ie te kort was (25cm)..
Maar die kan ik blijkbaar dus wel opsturen?

StalNollie

Re: Haar doneren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:19

Er is een stichting die al vanaf 20 cm accepteerd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:20

Willemiens schreef:
Ik heb eigenlijk nog steeds een staart liggen, omdat mij werd verteld dat ie te kort was (25cm)..

Als hij goed bewaard gebleven is normaal gezien wel. ik heb een vlecht van 45cm na 5jaar nog opgestuurd.
Maar mss was je kapsel voorheen fel opgeknipt, dan zou het kunnen dat slechts weinig haren werkelijk de 20cm halen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:22

Zie dat het sinds 1jan2017 toch wel een lengte van 30 moet hebben. Tenminste de eerste sites die ik aanklikte

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:23

petitparis schreef:
Willemiens schreef:

Als hij goed bewaard gebleven is normaal gezien wel. ik heb een vlecht van 45cm na 5jaar nog opgestuurd.
Maar mss was je kapsel voorheen fel opgeknipt, dan zou het kunnen dat slechts weinig haren werkelijk de 20cm halen...

Mijn haar is nooit in laagjes geknipt dus alles is redelijk goed in lengte. Maar ik stuur hem gewoon op!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:25

bij "Think pink" (België) is het nog steeds 20cm. Mss dat ze je ook een gratis envelop sturen om het te verzenden als de Stichtingen in Nederland hem niet willen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:40

In Nederland heb je Haarwensen, zij geven haarwerken weg aan kinderen en hebben minimaal 30 cm nodig. Nederlandse haarstichting neemt geverfd haar een en minder lange lengte, maar geen idee wat zij ermee doen.

Haarwensen zit ook in Belgie. Think pink krijg je inderdaad een envelop. Maar daar word het haar verkocht voor geld en word je haar niet gebruikt in een pruik.
Dus is net wat je wilt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:53

ik dacht dat "Geef om haar" van think pink "betaalbare" pruiken maakten voor kankerpatiënten. Maar goed, mijn haar is gepermanent, dus kom dan waarschijnlijk niet in aanmerkign voor haarwensen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:55

lol was aan het lezen hoeveel een gemiddelde staart volgens Haarstichting weegt en wat dan de verzendkosten zijn. Ik mag duidelijk alles maal 3 doen (als ik in NL zou wonen). Denk ook niet dat ze 3tot 5 staarten van mij gaan nodig hebben voor een pruik :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:03

petitparis schreef:
lol was aan het lezen hoeveel een gemiddelde staart volgens Haarstichting weegt en wat dan de verzendkosten zijn. Ik mag duidelijk alles maal 3 doen (als ik in NL zou wonen). Denk ook niet dat ze 3tot 5 staarten van mij gaan nodig hebben voor een pruik :+

Ja het is niet goedkoop om te verzenden haha!
Heb je zoveel haar?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:05

mijn vlecht van 45cm woog net geen 200g, een verademing toen hij eraf was.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:36

Haardoner.nl accepteert al haar vanaf 15 cm, dus als haarwensen het niet wil hebben kun je deze partij er erg blij mee maken. Zij maken niet alleen pruiken voor kinderen, maar voor iedereen. Want ook als volwassen vrouw draag je bij haar verlies graag een betaalbare pruik. Filmpje op de site is ook de moeite waard om te lezen. Voor de mensen die meer dan 40 cm haar hebben en niet willen afknippen maar wel wat willen betekenen, bij haardonor worden ze ook blij wanneer je het haar wat uit je borstel komt doneert. Dat wat je anders weggooit kunnen zij nog gebruiken. Deze haren kunnen machinaal nog uit de klit gehaald worden en vormen uiteindelijk dus ook weer een mooie paardenstaart.

http://www.haardonor.nl/

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:08

Goed om weten van de borstel. Verlies bijna wekelijks een toupetje :D

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:56

Ik denk dat ik binnenkort mijn haar wil gaan doneren. Hoe kan ik het beste meten hoe lang ik kan doneren? Want ik wil wel een normale lengte (over mijn schouders) over houden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:05

Een staart maken en de eerste elastiek doen tot waar je het wil afknippen, dan vlechten, onderin weer een elastiek en de vlecht opmeten. :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:14

Iris82 schreef:
Een staart maken en de eerste elastiek doen tot waar je het wil afknippen, dan vlechten, onderin weer een elastiek en de vlecht opmeten. :)

Zo was het wel inderdaad. Dit hebben ze veranderd, je moet het nu los meten, en dan moet het 30cm van elastiek tot einde staart zijn.
https://www.haarwensen.nl/haar-doneren/spelregels

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:14

Ik ben er op het moment ook over na aan het denken om mijn haar te doneren. Ik wilde het sowieso weer korter laten knippen (altijd voorjaar/zomer) maar nu dacht ik, waarom niet dan doneren? Nu twijfel ik alleen omdat het dus 30 cm los moet zijn. Ik houd dan niet heel veel meer over :Y) daarnaast vind ik het ook lastig om te bepalen aan welke stichting ik het beste kan doneren := als ik 30 cm afknip, valt het net boven/op mijn schouders en ik twijfel wel of ik dit te kort vind of niet :o

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:42

Je kunt het beste het haar in een staart maken op de lengte dat je het af wilt knippen. Dan van 1 cm boven het elastiekje meten tot onderkant van de staart meten en als dat 30 cm is, is het prima.
Dan vlechten en afknippen :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 22:25

rina schreef:
Ik heb mijn haar ook al eens gedoneerd aan haarwensen. Ook toen het nog 25 cm was. Heerlijk van lang naar kort :D En aangezien ik echt te lui ben om naar de kapper te gaan, is het nu ondertussen alweer lang :P Alleen die 30 cm die haarwensen nu wil dat red ik niet. Zit net aan op 30 maar dan zou ik mezelf moeten milimeteren en dat gaat me net even te ver :+ En dat is ook nog zonder vlecht gemeten. Dus of ik spaar nog even door, of het gaat eraf zonder dat het naar een stichting gaat. Wel jammer, maar ik ben het eigenlijk alweer een beetje zat dat lange haar :=

Grinnik even mezelf gequote vanuit eind oktober. Heb toch nog maar even doorgespaart, en stond nu op 40 cm. En dusssssss het is eraf :D yeahh. Ik weer korte kop, en zij een bakkie haar erbij.

Met de vlechten er al in. De eerste ook al afgeknipt :+
Afbeelding

En de korte kop :+ (en nee ik hoef niet zo dringend in beeld :P )
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 22:34

Wauw dat is wel echt kort-kort geworden! :oo knap hoor, mij zou die stap te groot zijn :o
Zijn die vlechten echt maar 40 cm?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 00:00

Pak em beet 35 cm :D 5 cm wilde ik graag zelf houden :+ Ik heb er geen probleem mee van lang naar kort. Het groeit echt hard genoeg bij mij.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 00:06

Knap hoor! Denk dat als ik het nu zo kort zou maken ook ruim binnen 2 jaar wel weer compleet terug zou zijn, maar zou het alsnog niet doen :+

Begin langzaamaan wel weer te denken. Begint nu echt weer lang te worden, sowieso wil ik er wel 10 cm af straks voor ik op stage ga. Misschien er toch maar weer wat meer af..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 07:12

Knap!

Persoonlijk wil ik toch niet meer zo kort gaan, niet omdat mijn haar niet snel genoeg terug groeit. Eerder het omgekeerde het model is er na 4weken al uitgegroei en dan kijk ik gewoon een dik champignon hoofd te hebben :o
Ik spaar nog wel effe door.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 07:22

Ik heb het ook gedaan er zijn al zeker 5 pruiken van mijn haar ,dat is zeker al een goed gevoel .Maar voor mij was het ook een hele opluchting om alles weer kwijt te zijn en spijt heb ik nooit gehad! ;)