Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:26

Courses schreef:
Ik heb alle respect voor iedereen maar ik heb simpel weg geen tijd om met 20 man apart af te rekenen op een drukke zaterdag avond. Dat heeft niks met 'niet willen' te maken, maar ik kan geen half uur uit trekken en mijn wijk daarmee de zeik in laten gaan. Maximaal 4 keer splitten met zulke groepen.

Zouden we in supermarkten of winkels eens in moeten voeren, graag alles in een keer betalen als je met een groep bent, anders raken de klanten die daarna aan de beurt zijn over de zeik :+ ik vind het altijd zo raar dat horeca boven alles verheven wordt en dat er zoveel eisen gesteld mogen worden (niet gesplitst betalen, fooi geven,etc)

Overigens betalen wij altijd ons eigen deel met etentjes. Met familie maken we achteraf een bedrag over, met mijn vriend betaal ik de ene keer en hij de volgende, of ik betaal en hij betaalt weer iets anders :j

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:26

Het kost meer tijd omdat je de rekening op de kassa moet gaan splitsen. Dat doe je bij 20 losse tafeltjes natuurlijk niet.

En inderdaad de overblijvende drankjes. Een flesje wijn, van wie is die? De laatste die afrekend komt uiteindelijk altijd duurder uit omdat de rest te weinig heeft betaald.

Overigens maak ik er altijd tijd voor als gasten er om vragen hoor. Ook bij de groep die er tijdens de kerst om vroeg. Ik zou het zelf alleen nooit doen als ik zelf uit eten ben.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:27

Bij ons betaald vaak iemand het hele bedrag. ze maakt een foto van de bon en zet het in de what's app groep. Ieder maakt dan haar eigen deel over naar diegene die het betaald heeft.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:27

Het is dan natuurlijk ook de grootste onzin dat er niet per persoon betaald "mag" worden. Sterker nog, daar heb je als klant gewoon recht op, betalen wat je verbruikt :')

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:31

'Grappig' hoe een aantal mensen enkel vanuit de eigen situatie redeneert en nauwelijks vanuit die van een ander. Meestal deel ik ook het totaalbedrag door het aantal mensen. Als ik echt krap bij kas zit en minder uit wil geven, dan geef ik dat van tevoren aan. Als er wordt voorgesteld om te delen (en ik heb zelf ook duurder gegeten), maar ik heb gezien dat een ander veel minder (dure) gerechten had, dan zal ik altijd voorstellen dat diegene gewoon zijn eigen dingen betaalt. Ik zou me dan niet prettig voelen als een ander voor mijn dure eten/drinken betaald heeft. Als vrienden help je elkaar daar toch gewoon mee? De mensen die zeggen dat anderen niet zo moeten zeuren om geld zou ik juist liever niet in mijn vriendenkring hebben...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:32

Selka schreef:
Tancreda4, dat vind ik echt jammer om te lezen! Als je met mij/ons was meegegaan hadden we gewoon voor jou betaald. Je bent toch niet voor niets vrienden?

Thanks. gelukkig waren ze niet allemaal zo. Maar al is het er 1 die moeilijk doet, doet het al pijn.

Overigens betalen we niet apart aan het restaurant. Dat lijkt mij verschrikkelijk voor degene die daar werken.
Of er is er 1 die alles pint waar we het achteraf naar overmaken, of we leggen allemaal contact geld op tafel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:34

Met splitten ben ik wel altijd de pineut zegmaar. Ben vegetarier, eet niet veel en drink geen wijn. Dus ik ben altijd verreweg de goedkoopste. Sommige mensen hebben dat door en laten mij dan wat minder betalen. Anderen hebben dat niet door en dan laat ik het zo. Maar al zou ik voor 20 euro hebben gegeten en bij splitten moet ik ineens t dubbele betalen dan zou ik er wel wat van zeggen denk. Ik werk ook gewoon voor mn geld hoor

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:37

@xJitske: of met zo min mogelijk kleingeld. Want stel je voor dat ik er een paar minuten langer over doe dan wanneer iemand met groot geld betaald. Al trouwens een keer meegemaakt dat dat gebeurde.
Ik vind dat het mijn goed recht is dat ik de rekening mag splitsen. Als mij dan word meegedeeld dat dat niet is toegestaan zullen ze mij ook niet meer zien daar.
Ik als caissière zijnde heb ook vaak groepen die de boodschappen splitsen. Maar ik ga dat dan ook niet zeggen en reken alles apart af

Doubtless

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:40

GamblersCup schreef:
Precies dat. Het is domweg klantONvriendelijk om niet per persoon af te willen rekenen. Als je geen tijd hebt, loopt er te weinig personeel. Probleem van de gelegenheid, niet van de klant. Hier zouden ze het met zulke ongein erg rustig krijgen :')

Ik ben wel heel benieuwd welke regio 'hier' is :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:41

Maar je kan de rekening toch gewoon splitten naar elke zijn deel? Je krijgt de rekening, iedereen ziet wat hij gegeten en gedronken heeft en legt het geld op tafel.

Waarom moet je moeilijk doen, als het makkelijk ook kan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:44

Ik geef bijna nooit fooi hier. Ik heb ook nooit muntjes op zak. Dus moet ik het wisselen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:44

Kleine aanvulling: soms staat er ook iemand aan de kassa waar je dan als groep per persoon kunt gaan betalen. Dan is de tafel vlot weer leeg en kan de bediening verder.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:45

Doubtless schreef:
Ik ben wel heel benieuwd welke regio 'hier' is :)

Duitsland

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:47

chanel1985 schreef:
Maar je kan de rekening toch gewoon splitten naar elke zijn deel? Je krijgt de rekening, iedereen ziet wat hij gegeten en gedronken heeft en legt het geld op tafel.

Omdat de meesten geen cash op zak hebben!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:51

xSannee schreef:
chanel1985 schreef:

Omdat de meesten geen cash op zak hebben!

1 iemand pinnen en de rest overmaken naar diegene :)* is nog sneller voor jezelf ook dan allemaal omdebeurt naar de kassa :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:53

Als je weet dat je gaat eten, is het toch een kleintje om cash geld op zak te hebben? Ik heb dat ook bijna nooit, maar overal kan je niet met de kaart betalen, dus ik wil ook niet met het schaamrood zitten dat ik niet kan betalen.

Of zoals verootje, ik doe dat ook regelmatig, 1 iemand betaald en de ander stort het bedrag terug. Tegenwoordig kan je dit zelfs ter plekke doen met je gsm, dus niemand moet op zijn geld wachten.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:00

Wij delen meestal de rekening door het aantal personen, als er dan iemand beduidend minder heeft gegeten/gedronken zeggen we zelf 'jij mag wat minder'

Maar ik zou er geen probleem uit maken als er mensen elk hun deel willen betalen, je moet immers niet over iemand anders zen financiën gaan.

Ik snap ook dat mensen graag apart gaan afrekenen aan de kassa, ik snap eveneens dat dit voor het personeel een hoop tijd kost en dit in drukke periodes niet leuk is.

Moest iedereen nu een dag/week in de schoenen van iemand anders kunnen gaan staan dan zouden we de frustraties van elke kant waarschijnlijk snappen, zowel bij de persoon die krap bij kas zit als bij de serveerster die krap bij tijd zit :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:18

verootjoo schreef:
1 iemand pinnen en de rest overmaken naar diegene :)* is nog sneller voor jezelf ook dan allemaal omdebeurt naar de kassa :j

Juist dat overmaken naar een ander duurt langer dan apart afrekenen. Dat gaat echt heel vlot, ik begrijp niet waar jullie zo'n probleem van maken :') Als ik ergens eet, wil ik DAAR gewoon MIJN eten en drinken afrekenen, punt. Normaalste zaak van de wereld. Geen moeilijkdoenerij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:20

Eén groep van 20 die allemaal apart willen betalen is natuurlijk wel wat anders dan 20 losse tafels. Die laatste groep heeft allemaal al een eigen bon, en rekent vaak ook niet op exact hetzelfde moment af. Ik heb tenminste nog nooit 20 tafels ineens zien afrekenen, en ik kom regelmatig in verschillende restaurants :)) En dan kan ik me voorstellen dat je als bediening op een drukke avond best vast kunt lopen als een grote groep allemaal apart af wil rekenen op hetzelfde moment, zeker als ze dan ook nog per persoon opnoemen wat ze verbruikt hebben.

Zelf schiet ik het dan vaak voor, maar dat is ook omdat ik echt geen zin/geduld heb om zo lang te wachten tot iedereen een keer langs de kassa is geweest :)) Ik ben dan ook iemand die echt nooit veel cash op zak heeft. Of als ik het al heb, dan is het weer nooit passend te maken met het bedrag wat op de bon staat/we verdelen. Pinnen is dan wel makkelijker/sneller.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:24

verootjoo schreef:

Nou nee, sneller is het over het algemeen niet: je moet een bankrekeningnummer invoeren, (en trouwens, ik mag van mijn mobiel helemaal geen geld overmaken naar vreemde mensen, dat moet bevestigd worden met mijn readerthingy.) Daarnaast heeft degene die het geld voorschiet dat geld nog niet meteen op de rekening staan tenzij het van de eigen bank is. Dus dat betekent dat je het ook daarna nog in de gaten moet houden of het wel echt is aangekomen.
(En lang niet iedereen heeft voldoende buffer op de betaalrekening om zomaar voor te schieten voor meerdere personen. Ik in elk geval vaak genoeg niet, wel voor een paar maar echt niet voor een groep van 10 personen.)

Het kan een oplossing zijn als het binnen een groep is waarmee je dat vaker doet, maar ik kan ook heel veel situaties bedenken waarin het beslist niet makkelijker of sneller is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:26

Daarmee is het simpeler om gewoon cash geld mee te nemen, als je met een grote groep gaat eten, dan weet je dat ook op voorhand 9 van de 10 keer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:40

Er zijn volgens mij twee manieren die best werken: de ene is een kassasysteem waar de bediening heel makkelijk een selectie kan maken, en de andere is dat je de rekening op een bonnetje geeft en dan toestaat dat mensen zelf het bedrag uit te rekenen en dat te pinnen.

Zelf heb ik over het algemeen cash op zak, en ik vind het heen en weer schuiven met wisselgeld iedere keer weer leuk om te zien, maar echt makkelijk is dat ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:51

purny schreef:
Ik kan het me tot op zekere hoogte voorstellen. Maar de horeca is al duur genoeg en dan moet je eigenlijk wel gewoon blij zijn dat je nog klanten hebt. En hoe er word betaald is nog zo belangrijk niet. Het belangrijkste is dat er betaald word.

"De horeca is al duur genoeg en dan moet je eigenlijk wel gewoon blij zijn dat je nog klanten hebt?"

Afbeelding

Als je het te duur vindt ga je toch bij de McDonalds zitten? :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-16 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:52

Kan best begrijpen dat iemand soms enkel zijn eigen eten en drankjes wil afrekenen.

In het verleden ging ik mee darten. Rekening werd gedeeld door aantal personen.
Ik was altijd meer geld kwijt dan de thee en 2 colaatjes.
Rest dronk altijd flink bier.
Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee.

Aantal weken geleden hebben mijn zusje en haar gezin en ik met mijn man en kind onze moeder en stiefvader getrakteerd op een etentje.
Zusje en ik hadden beide contant geld mee. We hebben allebei de helft betaald.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:55

Ik vind uit eten gaan idd duur. En naar de Mac ga ik niet omdat ik toch graag kwaliteit wil. Voor mij is uit eten gaan een luxe omdat ik doorgaans niet veel te besteden heb. En omdat ik er andere dingen voor moet laten. Maar goed