Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:04

Maar hoe vogel je dat uit? Ik kan me best voorstellen dat er een hoop personen zijn (zowel mannen als vrouwen) die denken "jackpot" wanneer je vertelt dat je een open relatie hebt. Die kan best een relatie hebben maar dat in alle talen verzwijgen. Of zeggen "mijn vriend(in) vindt het prima hoor!", maar achteraf blijkt hij/zij van toeten noch blazen te weten...

Is niet leuk voor die partner én ook niet voor jou, want op zich belazeren ze jou er ook mee.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:06

Varekaj schreef:
Voor de dames onder ons: Hoe pak je het aan als je een man treft die jouw "extraatje" wil zijn, maar die tegenover zijn partner hier absoluut niet open over is? Ik neem aan dat jullie niet meewerken aan bedrog, in die zin van "moet hij zelf maar regelen". Ik ga er van uit dat jullie bewust andere partners kiezen die hetzelfde in dat soort relatie staan? En waarvan de partner op de hoogte én akkoord is?

Die man mag eerlijk gaan zijn tegenover z'n (andere) partner of opzouten.
Oneerlijk gedrag is voor mij een dealbreker, als ik daarachter kom dan trap ik diegene er gelijk uit.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:08

Varekaj schreef:
Maar hoe vogel je dat uit? Ik kan me best voorstellen dat er een hoop personen zijn (zowel mannen als vrouwen) die denken "jackpot" wanneer je vertelt dat je een open relatie hebt. Die kan best een relatie hebben maar dat in alle talen verzwijgen. Of zeggen "mijn vriend(in) vindt het prima hoor!", maar achteraf blijkt hij/zij van toeten noch blazen te weten...

Is niet leuk voor die partner én ook niet voor jou, want op zich belazeren ze jou er ook mee.

Gewoon vragen of er eens afgesproken kan worden met de partner, komen daar smoezen op dan weet je voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:12

Op zich eigenlijk best een simpele oplossing, dat ik daar niet aan dacht...

Ik gok, de mentaliteit hier in de regio kennende, moest ik er voor uitkomen dat ik een open relatie heb, dat ik dan helemaal niet meer met rust gelaten zou worden. Nogal boertig/marginaal volk hierzo.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:23

Varekaj schreef:
Op zich eigenlijk best een simpele oplossing, dat ik daar niet aan dacht...

Ik gok, de mentaliteit hier in de regio kennende, moest ik er voor uitkomen dat ik een open relatie heb, dat ik dan helemaal niet meer met rust gelaten zou worden. Nogal boertig/marginaal volk hierzo.

Dat idee krijg ik ook vaak van mijn omgeving. Alleen ik heb het dan wel met iets anders; namelijk dat ik graag mijn haar as blond met licht roze zou willen kleuren. Ik ben benieuwd maar ook angstig voor de reactie van mensen hier. Erg vervelend dat mensen soms niet kunnen leven en laten leven.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:28

Ik vind dat wel een lastige. Als ik er weet andere heb, zal ik er niet aan meewerken. Ik will geen onderdeel zijn van bedrog, maar waar mijn verantwoordelijkheid voor dat bedrog stopt en dat van de ander begint is wel lastig. Een vraag zoals 'zullen we een keer de andere partner ontmoeten' passen namelijk niet per se bij wat ik wil. Daar heb ik namelijk ook echt niet altijd behoefte aan.

Ik doe het vaak zo: ik vertel altijd eerlijk over mijn situatie en vraag naar de situatie van de ander. en ga er daarbij vanuit dat iemand eerlijk is. Verder maak ik geen geheim van onze eventuele involvement. Ik zal het ook niet zomaar aan de grote klok hangen, maar lieg er ook niet over. Dat is hopelijk vaak genoeg om het te voorkomen.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik eigenlijk niet meer voor one night stands ga, maar ik de dates altijd ook als vrienden/kennissen leuk moet vinden en daar ook op insteek. Dan is liegen sowieso al wat lastiger.

Verder merk ik eigenlijk juist dat veel mensen veel opener zijn over alles wat er speelt en de strubbelingen die er zijn, omdat zij blijkbaar het gevoel krijgen dat dat gewoon kan.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:35

Varekaj schreef:
Voor de dames onder ons: Hoe pak je het aan als je een man treft die jouw "extraatje" wil zijn, maar die tegenover zijn partner hier absoluut niet open over is? Ik neem aan dat jullie niet meewerken aan bedrog, in die zin van "moet hij zelf maar regelen". Ik ga er van uit dat jullie bewust andere partners kiezen die hetzelfde in dat soort relatie staan? En waarvan de partner op de hoogte én akkoord is?

Klopt! IK zal nooit, nooit daten met een man waar alleen mijn onderbuikgevoel al van zegt dat het niet klopt.
Wel daten wij eens met mannen die in een relatie zitten, maar dan pas als ik de vrouw van het stel gesproken heb en me er voor 100% zeker van heb gemaakt dat het OK is. Maar ik weiger om mee te spelen in een spel van leugens.

Daarnaast voelt dat voor mij als goedkoop scoren, en dan ben je in "mijn" wereld niet aan het goede adres. Goedkoop scoren doe je in de Geleenstraat, niet bij mij op mijn matras.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:40

Varekaj schreef:

dat voel je als vrouw :o Dat merk je, dat weet je. Bepaald gedrag, bepaalde woorden. Nou is het zo dat wij onze dates (en feestjes) op een site zoeken, dus er is eerst mailcontact en oliebol. Dan weet je het al, als ze niet in het weekeinde kunnen en alleen overdag door de weeks, katintbakkie. Hij staat dan wel als stel op de site, en denkt waarschijnlijk dat hij dan al binnen is ofzo. Beetje simpel, maar laten we eerlijk zijn, het blijven wel mannen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:40

Ja als je op iemand stuit waarvan je hoort "geen contact zolang ik je zelf niet contacteer", dan weet je ook al genoeg.

@ Danzzz: hier denken ze al te kunnen scoren als ik niet een hele avond aan mijn vriend geplakt sta bij het stappen. Hij staat met vrienden te kletsen, ik sta iets verderop ook te kletsen en je kan er geheid op gaan dat er iemand om je heen zwermt. Bij hem gebeurt dat ook met vrouwen, maar minder. Je ziet ze vooral om hem heen landen als er ergens eentje per toeval iets heeft opgevangen over zijn job of sportauto.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:03

Huertecilla schreef:
Het is essentieel dat je een 'date' op de hoogte brengt van je relatiestaties zodra je inschat dat het verder kan gaan, meer kan worden.
VOOR die date emotioneel bindt/investeert MOET je dat helder maken.

Ja eens!
Maar wat nou als je iemand ontmoet in de kroeg, ben je er dan al meteen eerlijk over? Of pas wanneer het verandert van seksen naar daten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:07

Ik mag er toch van uit gaan dat je daar al eerlijk over bent voor je sex hebt gehad :=

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 21:03

Bonna schreef:
poly relaties zijn niet per se vrijblijvender, maar er zit wel een groot verschil tussen mensen die niet sexclusief zijn, en daar een extra partner voor zoeken, en mensen die echt een eventuele polyrelatie aangaan. In het eerste geval kan ik mij het gevoel van een 'grotere kans op vrijblijvendheid' best voorstellen. Het is dan heel duidelijk dat iemand in ieder geval niet op zoek is naar een relatie.

Zo bedoelde ik het inderdaad een beetje, maar ik kon de juiste verwoording niet zo goed vinden.

Fantast

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:04

Interessant topic dit.

Wij hebben een monogame relatie, maar je weet niet wat de toekomst brengt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:30

Varekaj schreef:

Waarom zou dit voor man of vrouw anders zijn?

danzzz schreef:
dat voel je als vrouw :o

Als man ook :P ;)

RoodZonnetje schreef:
Huertecilla schreef:
Het is essentieel dat je een 'date' op de hoogte brengt van je relatiestaties zodra je inschat dat het verder kan gaan, meer kan worden.
VOOR die date emotioneel bindt/investeert MOET je dat helder maken.

Ja eens!
Maar wat nou als je iemand ontmoet in de kroeg, ben je er dan al meteen eerlijk over? Of pas wanneer het verandert van seksen naar daten?

Lees mijn aangehaalde zin nog eens: 'verder kan gaan' houdt voor mij in voorbij een gesprek.
Ik wil niet 'seksen' met iemand waar ik niets mee wil hebben.
Eventueel swingen met de partner erbij is heel wat anders. Dat is lol met erotische speeltjes zonder batterijen.

Overigens; het komt ook voor dat ik uit met een lief een derde ontmoet en we samen een evt relatie bespreken.

Wat betreft de partner(s): De 'mouw' die eraan gepast kan worden is soms simpel en soms niet. Wanneer beiden geen behoefte aan onderling contact hebben, dan houdt het daarbij op. Dat heb je dan gewoon te respecteren.
Met name wanneer er liefde voorbij verliefdheid in het spel is, is dat verrassend complex omdat de geveoelns niet rationeel zijn. Je kan rationeel overtuigd zijn van wat je maar wil, doch vanuit je hart/ziel (klinkt mooier dan chemie) kan er heel wat anders komen. Daar rationeel integer bij blijven kan een intern conflict opleveren.
Net als bij 1 lief, maar dan x het aantal lieven :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-09-16 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:36

Ik ben overigens niet opgevoed met monogamie is de norm, meerdere vrienden van mijn ouders hadden meerdere partners tegelijkertijd en die werden ook wel eens mee op verjaardag. Werd ook normaal over gedaan en mijn ouders hebben het altijd keurig uitgelegd zonder waardeoordeel. (En dan gaat het dus om 70+ers, even voor het beeld)
Mijn ouders waren in de jaren 70 zelf uitgenodigd voor een burenruil. Maar dat hebben ze nooit gedaan. Was geen succes trouwens om dergelijke burendag te houden: het beviel een aantal niet en een aantal wel erg goed maar je komt elkaar hoe dan ook tegen elke dag en de kinderen zitten samen op school etc. De levens waren al met elkaar verbonden en je zit bij elkaar op de lip en tja, heeft geleidt toch scheidingen en verhuizingen iig.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:39

RoodZonnetje schreef:

Ik denk dat je altijd eerlijk moet zijn over je intenties, dus al bij de eerste date. Niet alle eerste dates krijgen een vervolg of hebben de intentie een vervolg te krijgen. Ook dat is iets dat je mensen vooraf zou moeten laten weten. Nog los van het wel of niet hebben van een relatie, vind ik het ook niet eerlijk om naar bed te gaan met iemand en verder bij voorbaat al niets te willen als diegene misschien wel meer wilt. Ook dan ontneem je ze een keuze.

Ik vind het er over hebben trouwens vaak helemaal niet beladen of lastig. In een gewoon gesprek over leven/hobby's/interesses komt mijn partner gewoon best wel makkelijk ter sprake. Hij maakt daar immers onderdeel van uit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:49

Varekaj schreef:
Ik mag er toch van uit gaan dat je daar al eerlijk over bent voor je sex hebt gehad :=

Ja,inderdaad,daar gaat hetmij om,want sex vind ik heel erg serieus wat ik maar met 1persoon wil delen.Een keertje uitgaan,kletsen en drinken met iemand,dat is weinig beladen en dan hoeft iemand niet van te voren zijn hele leven op te biechten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:51

Bonna schreef:
RoodZonnetje schreef:

Ik denk dat je altijd eerlijk moet zijn over je intenties, dus al bij de eerste date. Niet alle eerste dates krijgen een vervolg of hebben de intentie een vervolg te krijgen. Ook dat is iets dat je mensen vooraf zou moeten laten weten. Nog los van het wel of niet hebben van een relatie, vind ik het ook niet eerlijk om naar bed te gaan met iemand en verder bij voorbaat al niets te willen als diegene misschien wel meer wilt. Ook dan ontneem je ze een keuze.

Ik vind het er over hebben trouwens vaak helemaal niet beladen of lastig. In een gewoon gesprek over leven/hobby's/interesses komt mijn partner gewoon best wel makkelijk ter sprake. Hij maakt daar immers onderdeel van uit.

Niets aan toe te voegen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:52

Maar als het voor jou zo belangrijk is duik jij ook niet met iemand uit een bar het bed in lijkt me? Ik kan me best voorstellen dat je niet uitvoerig aan je one-night stand gaat vertellen dat je in een open relatie zit, kinda kills the mood en is op dat punt ook niet relevant. Op een date zou ik het altijd wel vertellen. Daarin zit imo ook weer verschil in een open relatie en een polyamoureuze relatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:17

Killyenn schreef:
Daarin zit imo ook weer verschil in een open relatie en een polyamoureuze relatie.

In mijn ervaring moet je die hokjes vergeten. Dat zijn slechts etiketjes voor diegenen die er niet mee bezig zijn, voor Monos.

Chemie werkt gewoon niet in hokjes en ook geven ervaringen voortschrijdend inzicht.

Naar mijn mening op basis van mijn huidige ervaring is het enige onderscheid wat je kan maken; sexclusief monogaan of anders.
Dat anders is per individu per indivuele situatie verschillend = oneindig variabel.

Plak gerust etiketjes op wat je als catergorieen wil onderscheiden voor je eigen (on)begrip maar wees je er dan wel van bewust dat het slechts heel grove generaliseringen zijn welke NIET op een individuele situatie geplakt MOGEN worden.

Ik zou onze huidige situatie met een handvol etiketten moeten voorzien en dat kan niet want de invullingen van de hokjes zijn wederzijds exclusief: Wanneer iets het ene hokje is, is het inherent niet een ander hokje.

Stel je deelt je leven met twee lieven. Polyamoreus.
Je woont niet samen samen maar met beiden in deeltijd.
Het ene lief wil af en toe graag spelen met een ander stel, man of vrouw en jij gaat daarin (met plezier) mee voor haar lol.
Het andere lief is (eenzijdig) sexclusief met jou.
Jij 'bent' dan polyamoreus in een open relatie en sexclusief monogaam... euh 8)7 |o

En dan kom je een derde lief tegen waar je wel om geeft, niet van houdt, goed mee kan praten en af en toe mee in bed beland terwijl hij/zij verder gewoon relaties met een ander/anderen onderhoudt. Een goede vriend(in) met extras.

Dit bovenstaande is zoals het leven is, kan zijn, zonder hekken om relaties.

Kortom; vergeet de etikesjs. Het enige heldere is imo Mono of Poly.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:29

Kijken jullie wel uit dat je geen ziektes oploopt? :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:33

:( Toen ik jong was (ik ben uit 1953) bestond de anticonceptiepil nog niet of zeer kort.Toen was het polyamoureuze gedrag dus voor vrouwen zeer risicovol.Mannen daarentegen waren er altijd al wel dol op want die bleven niet met de ongewenste zwangerschappen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:45

Uiteraard kan het voor mannen en vrouwen HC. Mannen zijn er alleen meer open over, je kan ze tijdens het stappen er zo uitpikken. Ik zie een vrouw dat toch minder snel doen. Ze doen het, daar niet van, maar eerder subtiel.

In mijn ogen moet je altijd eerlijk er voor uitkomen. Je weet nooit dat je "tussendoor" het bed deelt, of er komen gevoelens van de andere partij. Dat is voor die personen vaak alsnog een klap als blijkt dat hun mogelijk object van interesse (jij dus) plots bezet lijkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:05

anjali schreef:
:( Toen ik jong was (ik ben uit 1953) bestond de anticonceptiepil nog niet of zeer kort.Toen was het polyamoureuze gedrag dus voor vrouwen zeer risicovol.

anjali schreef:
:( Toen ik jong was (ik ben uit 1953) bestond de anticonceptiepil nog niet of zeer kort.Toen was het polyamoureuze gedrag dus voor vrouwen zeer risicovol.

Hoezo 'dus'????

Toen was er geen aids noch waren er ab-resitente soas.
DUS ook anno nu is een condoom essentieel en de bestonden al volop veel eerder.

De pil is eigenlijk alleen maar een extra en voorbij de 50 zijn de meeste dames die pil al voorbij en extra .... euhm.... aanhalig.
Kortom: condooms :)*
Daar is trouwens een geweldig fijn NL product in; Wingman +:)+

Overigens, ik ben van '56 en de pil was al in '64 in NL beschikbaar, toen ik 16 was, was die pil heel normaal. Via de Rutger Stichting laagdrempelrig beschikbaar.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:13

wingman vind ik helemaal niks. Condooms volstaan. Daarnaast laten wij ons 2 keer per jaar testen op al het mogelijke en tot op heden altijd alle testen negatief. Nou moet ik ook wel zeggen dat wij redelijk stabiel zijn qua mensen waar wij daadwerkelijk het bed mee delen en doen dat altijd safe ongeacht hoe lang en goed de relatie ook is.

niks is zeker in het leven en risico loop je altijd dus zelf maatregelen nemen om die risico's te beperken is een must, niet alleen voor onszelf maar zeker ook voor onze partners.