Hoeveel kinderen vind je ideaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Hoeveel kinderen vind je ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:59

Ligt eraan uit welk land je adopteert. Elk land heeft andere eisen, in sommige landen hoef je nit getrouwd te zijn en in sommige landen wel en moet je ook lid zijn van een kerk bv.

Maar ik zou daar niet aan meewerken... Er worden ook kinderen gemaakt om geld op te leveren en daar wil ik niet aan meedoen.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:06

Ik heb niet alles doorgelezen, dus ik hoop dat niemand dit al eerder gezegd heeft :D
Ik denk dat het slim is om 4 jaar+ tussen de twee kinderen te laten. Mijn beste vriendin heeft dit met haar broer, en dit gaat prima. Mijn broertje en ik verschillen 2½ jaar ongeveer, en wij hadden vaak bonje met elkaar vroeger, ondanks het feit dat hij asperger heeft en dus conflictmijdend is. Met leeftijdsgenootjes die een broer of zus hadden met een verschil van 2 jaar hoor ik ook vaak dat er veel ruzie was, terwijl dit bij een verschil van 4 jaar of meer vrijwel niet aan de orde was, en er meer sprake was van vrij vriendschappelijke onenigheid.

Persoonlijk zou ik denk ik ook nooit aan kinderen willen beginnen. Ik zie mezelf gewoon niet goed kunnen functioneren als moeder, ondanks dat ik wel aardig goed met kinderen om kan gaan. Ik denk niet dat ik dit mentaal goed vol kan houden, omdat ik toch af en toe de behoefte heb me lekker terug te trekken en tot mezelf te komen. Ik kan misschien gaan twijfelen als mijn partner later wel heel graag kinderen zou willen, maar ik vind het dan toch onverantwoordelijk om een kind te nemen met een van de ouders die er niet geheel achter staat.

Edit: misschien is deze video een interessante toevoeging: Verontrustend: spermakwaliteit keldert enorm - RTL LATE NIGHT

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 06:13

een leeftijdsverschil van 4 zijn andere levensfases, vandaar dat er minder ruzie is. Maar ruzie is niet ongezond. Je leert met conflicten omgaan en delen op jonge leeftijd. Je hebt ook altijd een speelmaatje, vriendje beschikbaar.

Onze kinderen hebben regelmatig ruzie, maar zijn ze in een vreemde situatie, zijn ze samen 1.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 06:39

0 :+

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 06:41

Ik zou graag een groot gezin hebben..
Mijn vriend wil er 4, komt ook uit een gezin van 4..
Ik wil er 3-7 .... O:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:00

BontBeest schreef:
A3a1 schreef:
Ik vind dat 2 kinderen zo afschuwelijk, als je kinderen het niet met elkaar kunnen vinden, zijn ze totaal tot elkaar veroordeeld.

Dit dus. Mensen hier zeggen dan wel dat het bullshit is, maar dit is ook niet iets dat je zomaar snapt. Als een van ons het huis uit is, weet ik niet of ik mijn broer nog ga/wil zien.

Hij haat me al van kinds af aan (En dan niet gewoon broeder-zuster nijd, maar echt haat). We hebben soms wel eens ups, maar over het algemeen vermijd hij me zoveel mogelijk. Ik was ook niet de makkelijkste, maar ik heb hem nooit iets kwaads aangedaan.
Hij daarentegen deed vroeger peper in mijn glas melk, begon elke keer boos te doen als ik voor pianoles aan het oefenen was (zo erg dat ik ben gestopt, de motivatie is nooit weer terug gekomen), trok hele plukken haar bij me uit en dat is nog maar een begin.
Zoiets maakt je soms echt mentaal kapot.

En daar hadden JE OUDERS je tegen moeten beschermen. Die hadden moeten ingrijpen/hulp zoeken.
Maar ik begrijp dat je graag meer broers en zusjes had willen hebben?

Als je broer echt zo'n gevaarlijk monster was, zou jij dan een nieuw baby broertje of zusje daaraan bloot willen stellen?

Wat ideaal aantal kinderen betreft: ideaal is voor mij: net zo veel of weinig kinderen dat de ouders nog kunnen "handelen" qua aandacht, financiën en huisvesting.

Brenda_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 06:33

Wauw wat een reacties! Opvallend hoeveel mensen toch nul zeggen, dat had ik niet verwacht. Ik ben ook heel benieuwd hoeveel het uiteindelijk echt bij 1 kind houden..ik zou er niet aan moeten denken, maar gelukkig heeft iedereen een eigen mening :)

Dat 6 jaar ertussen en daarmee heel bewust een oppas band creëren vind ik echt niks..dan kunnen je kinderen toch niet echt broer/zus zijn, dan is de oudste de oppas en echt de baas over de jongste, zou mijn keus niet zijn.

In ieder geval bedankt voor de reacties, was gewoon nieuwsgierig naar hoe anderen erover denken :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 06:41

Waarom zou je niet aan 1 kind moeten denken? Ik in 1e instantie ook niet, maar het is anders gelopen. Hier blijft het echt bij 1. Zou niet anders meer willen.

En waarom zou je als (veel) oudere broer/zus geen broer of zussenband met je broer/zus op kunnen bouwen? Ik scheel 11 en 13 jaar met de jongste 2 maar heb daar echt wel een broer/zus band mee hoor. Met mijn zusje waar ik 11 jaar mee scheel heb ik de meest hechte band van allemaal. Ondanks (of misschien wel juist omdat?) ik veel heb opgepast vroeger. Als ik uit eigen ervaring spreek- de oudste speelt altijd de baas. Ik wel iig toen ik vroeger jong was := en dan vooral over mijn 3 jaar jongere broertje.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:23

Ik scheel 8 jaar met m'n jongere broertje en ik heb ook heel veel opgepast op hem. Maar inmiddels is hij 13 en is dat niet meet nodig. Ik denk niet dat ik met hem een ander soort band heb dan met m'n andere 3 broers, waarvan 1 twee jaar jonger is en 2 even oud. Vroeger luisterde m'n kleine broertje nog naar me, idd omdat ik ouder was. Maar dat had hij ook gedaan als het maar een paar jaar had gescheeld, zodra hij in de pubertijd kwam, werd dat wel minder :p

Mijn vriend scheelt ook 8 jaar met zijn oudste zus en ook hij heeft een hele normale band.
Bij mijn vader die zelfs 10 jaar met zijn jongste broertje scheelde was dat ook zo. Dus dat is echt onzin.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:39

Heb een vrolijke dochter van ruim 11. Buiten het feit dat mijn zwangerschap pittig was en haar vader en ik inmiddels al bijna 8 jaar gescheiden zijn (co-ouderschap in goede harmonie), ben ik blij dat ik er maar een heb. Ze is mijn alles, we zijn superclose. Ze heeft veel vrienden en vriendinnen, een nichtje die ook alleen is, waar ze het goed mee kan vinden. En ze heeft een geweldige stiefbroer, van mijn huidige vriend. Het leven loopt, zoals het loopt. En ondanks dat alles bij ons anders liep dan we destijds hoopten, zijn mijn dochter en ik happy mensen. Je moet er zelf wat van maken!!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:15

Santos_05 schreef:
een leeftijdsverschil van 4 zijn andere levensfases, vandaar dat er minder ruzie is. Maar ruzie is niet ongezond. Je leert met conflicten omgaan en delen op jonge leeftijd. Je hebt ook altijd een speelmaatje, vriendje beschikbaar.

Onze kinderen hebben regelmatig ruzie, maar zijn ze in een vreemde situatie, zijn ze samen 1.

Nou dat hoeft echt niet, het kan ook juist zijn dat je conflicten gaat vermijden, of dat je juist conflicten gaat veroorzaken omdat je dat gewend bent.
De juiste begeleiding, ja, maar wat is dat?
Dat is al pp verschillend.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:29

Wij vinden zelf 2 het ideaalst.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:54

Tja wat is ideaal? Ik heb 2 dochters en daar blijft het ook bij. Ik heb altijd graag 3 kinderen gehad, maar mijn eerste is prematuur geboren en bij de tweede kwam de bevalling met 24 weken op gang. Gelukkig hebben ze dat kunnen stopzetten, maar het werd daarna een dermate zware medische zwangerschap dat we een derde niet meer aandurven. Maar inmiddels voelen wij ons met 2 kinderen echt compleet.

Hier zit er precies 3 jaar tussen. Ze zijn 6 en 9 en kunnen het erg goed met elkaar vinden en spelen veel met elkaar, al hebben ze natuurlijk ook hun eigen vriendjes.
In zekere zin vind ik 2 wel idealer dan 3. Een dagje weg met je gezin naar een pretpark bijv. Ook qua drukte als ik kijk wat ik voor 2 kinderen al op en neer rijd naar sport, afspraakjes, kinderfeestjes.

Voor 1 kind zouden wij nooit bewust kiezen. Ik vind het voor nu, maar ook voor later fijn dat ze niet enig kind zijn. Wij vinden een broer/zus echt een meerwaarde. Ze hebben hier echt heel veel aan elkaar en doen veel samen. Persoonlijk lijkt het me saaier om als enig kind op te groeien.

Ik denk dat het moeilijk is om vooraf al te bedenken hoeveel kinderen je wilt. Natuurlijk moet het sowieso eerst maar eens lukken. Je weet verder niet hoe je zwangerschappen verlopen en wat dit voor invloed heeft op je kinderwens. Of misschien wordt je kinderwens ineens groter nadat je eerste geboren is. Of misschien raak je wel in verwachting van een tweeling. Echt te plannen valt het toch niet.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 00:20

In een grillige en overbevolkte wereld?
Geen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 04:39

Ik heb altijd gezegd 1 pf max 2. Maar met de tijd is dat veranderd. Ik zie zo ontzettend verwende kinderen en onze wereld veranderd zo ontzettend,, ook met "luxe" dingen die aangeschaft moeten worden voor bijvoorbeeld school.. het is tegenwoordig niet meer te betalen een kind wil je het goed doen.

Wij hebben dus ook besloten geen kinderen te willen. Dit heeft ook te maken met ziekte van vriend. We zijn bang het niet te kunnne trekken. Voor kinderen moet je wel beide duizend procent erachter staan voordat je er aan begint in mijn ogen. Hoevaak zie je niet , ongelukjes en onvoorbereid aan een kind beginnen

Voorbeeld ernstige schulden, of ziektes die erfelijk zijn en dergelijke

Nee, wij zorgen niet voor nog meer bevolking op deze aarde.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 07:41

Ik riep altijd dat ik er twee voor m'n 30e wilde hebben. Inmiddels ben ik 27 en is de kans erg groot dat ik kinderloos blijf. Het kriebelt niet als er weer een vriendin zwanger is. Ik zie ook niet in wat kinderen voor mij toe kunnen voegen, het past niet in m'n leven..

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:18

Op dit moment geen, maar later zou ik 1 genoeg vinden := Ik heb mijn moeder in haar eentje 3 kinderen op zien voeden (ik ben de oudste) en dat zou ik nooit aankunnen mocht ik ook een alleenstaande moeder worden :o
Mijn vriend wilt er trouwens 3, dus het wordt nog even bekijken tegen die tijd hoe alles loopt :+

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:18

Ik twijfel soms heel erg of ik uberhaupt wel kinderen zou willen. We hebben een nichtje van een jaar, ze is heel lief maar nu al verwend. Ze is het enige kleinkind en er word de hele dag naar haar gestaard als ze erbij is. Dit resulteert in dat ze 'stoute' dingen doet en er dan een behoorlijk toneelstuk van maakt. Ze vraagt continue om aandacht (niet gek als baby natuurlijk). Na een dag oppassen op haar ben ik gewoon kapot. En dan nog al die adviezen van opa/oma en andere mensen over hoe het met het kind moet (wel/niet op schoot, in de box juist, eten in de stoel, uit bed halen als ze wakker is of als ze huilt.. Ik ben ontzettend gesteld op mijn rust en me-time en kan soms niet zoveel prikkels hebben. Het lijkt me prachtig om mama te worden maar ik denk dat ik het psychisch niet goed aan kan. Dat is iets wat mijn vriend ook doorheeft..

+ ik kom uit een gezin met 3 kinderen, ontzettend veel ruzie altijd gehad en op dit moment zitten ze allebei nog in de pubertijd en hebben we geen tot weinig contact. Ik ben 22, zij 20 en 17.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:21

Als we ooit kinderen zouden willen en mogen krijgen dan zou ik denk voor 3 kinderen gaan.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:36

2 of meer
Ik ben zelf enigskind en heb het wel als vervelend ervaren. Vader veel weg. Moeder werken en thuis chagrijnig

Ik voelde me echt heel alleen en zeker tijdens hun scheiding. Was op de basisschool enige enigskind in alle groepen. Zelfde als in de brugklas
Het werd ook als raar gezien in mijn omgeving van grote gezinnen.

Dus ik hoop oprecht dat ik het geluk mag krijgen van 2 of meer kinderen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:42

Eloya schreef:
2 of meer
Ik ben zelf enigskind en heb het wel als vervelend ervaren. Vader veel weg. Moeder werken en thuis chagrijnig

Ik voelde me echt heel alleen en zeker tijdens hun scheiding. Was op de basisschool enige enigskind in alle groepen. Zelfde als in de brugklas
Het werd ook als raar gezien in mijn omgeving van grote gezinnen.

Dus ik hoop oprecht dat ik het geluk mag krijgen van 2 of meer kinderen.

Wat super vervelend zeg! Dat moet af en toe eenzaam geweest zijn zeg! Maar troost je, wij waren met 5 thuis en met enorm leeftijdsverschil, mijn oudste zus en ik schelen 14 jaar, mijn broer en ik 13 en mijn zus en ik 11. Mijn jongste broertje en ik 1,5 jaar. Nu zijn we inmiddels volwassen maar het is een en al probleem. Die praat niet meer met die, die heeft ruzie met die, die is weer boos op die. Geloof mij, ook dat is behoorlijk rot. Tijdens de scheiding van mijn ouders en hertrouwen van mijn vader heb ik ze soms maanden niet gezien omdat dat niet mocht van vader. Als mijn oudste broer en ik geen broer en zus waren zou ik hem nooit meer zien, wij hebben niks met elkaar.

Voor alles valt wel wat te zeggen maar ik zou net als jou toch het liefst 2 of 3 kinderen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:45

Tja, als ik om mij heen kijken zie vaak hoop conflicten doordat mijn mensen erg dicht op elkaar leven, blijft geen stil plekje over, ruzies oorlogen, woningen die niet meer te betalen zijn, milieu problemen, enz.

Dat is onder ander voor mij waarom ik er voor kies om niet nog meer mensen neer te zetten op deze wereld. Het zou mooi zijn als de bevolking wat zou afnemen waardoor alles weer wat meer in balans zou komen.

Stop eens 10 muizen in kooi van 10 bij 10cm of in kooi van 10 bij 10 meter.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:58

Wat is dat nou weer voor toevoeging -O-

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:01

Als ik al kinderen zou willen, dan zou ik er echt wel een stuk of 4-5 nemen. Dat lijkt me namelijk voor de kinderen gewoon veel leuker.

Ik heb zelf helaas een broertje waar ik geen band mee kan hebben, omdat hij verstandelijk gehandicapt is, en ik kan ontzettend jaloers zijn als ik zie hoe een vriendin van mij met haar zusje (even oud als mijn broertje) wel allemaal dingen kan delen en plezier hebben met elkaar. Dat zou ik niet willen voor mijn eigen kinderen.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:04

Ik dacht altijd: een stuk op 3 lijkt me wel wat. (Kom zelf ook uit een gezin van 3).

Nu ben ik zwanger en ik dank god op mijn blote knietjes als deze zwangerschap goed blijft gaan en we een gezond kindje mogen krijgen. Of we erna nog meer kids kunnen krijgen is de vraag, dus tja...je kan wel wat denken, maar de praktijk wijst anders uit ;-).

Leeftijdsverschil tussen kinderen ga ik ook echt niet naar kijken. Mochten we wél voor een tweede gaan proberen. Het komt zoals het komt. Broer/zus ben je niet alleen in je kinderjaren 'om met elkaar te spelen' maar je hele leven, nog tijd zat om wel in dezelfde levensfase te komen. Zelf scheel ik 5 jaar met mijn broertje en 2 jaar met mijn zus. En toch heb ik veel meer gespeeld/opgetrokken met mijn broertje.