Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:35

Tezz, maar dat is iets heel anders dan wat je in je eerdere bericht stelt. Dat een personeelslid chago is... De reden ervan boeit me niet. Niet met een chago kop de vloer op. Kan je dat niet, zit je in het verkeerde vak

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:36

Ik denk zeker dat het wel als extra stappen kan voelen, als de rest van jouw team het niet doet :o
Ik merk zelf wel verschil tussen collega's en eigenaars op mijn werk. Het is namelijk bij ons helemaal niet zo "standaard" om wijn te laten proeven ipv. in te schenken of iets "extra's" te doen. Ze gaan daar (buiten een praatje om) echt niet van meer uit.. Dus als je het dan wel doet.. voelt het wel bijzonder :j En ik vind het persoonlijk ook fijn als dat gewaardeerd wordt :o

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:37

Tigra_ schreef:
Ik lees hier dat ze zorgen dat de mensen een leuke avond hebben. Om heel eerlijk te zijn beleef ik dat niet zo. Ik zit daar voor het drankje of het hapje eten en het gezelschap waar ik mee ben. Dat het personeel aardig is hoort erbij dat is in elk beroep zo. Ik vraag me gewoon af wat mensen bedoelen met dat extra stapje?

Dat ligt er een beetje aan wat je brengt natuurlijk. Bij vier bier is het natuurlijk vier bier. Maar als ik bijvoorbeeld uitgebreid ga eten vind ik het wel leuk om uitleg te krijgen over de wijn, of nog wat dinersuggesties.
Overigens geef ik de fooi niet alleen voor de bediening, maar ook voor de kok en de beleving die je krijgt. Dus als die vier bier vergezeld gaan met een schaaltje nootjes of een stukje worst of kaas, zal ik daar eerder fooi voor geven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:43

_Yasmine_ schreef:
Ik denk zeker dat het wel als extra stappen kan voelen, als de rest van jouw team het niet doet :o
Ik merk zelf wel verschil tussen collega's en eigenaars op mijn werk. Het is namelijk bij ons helemaal niet zo "standaard" om wijn te laten proeven ipv. in te schenken of iets "extra's" te doen. Ze gaan daar (buiten een praatje om) echt niet van meer uit.. Dus als je het dan wel doet.. voelt het wel bijzonder :j En ik vind het persoonlijk ook fijn als dat gewaardeerd wordt :o

Dit heeft natuurlijk met de bedrijfscultuur te maken. In bv een eetcafé verwacht ik heus geen ritueel met een fles wijn. Maar in een sterrenzaak is dat een must.

Wat ik als gast altijd waardeer is dat het hele team hetzelfde werkt, volgens de door de werkgever aangegeven regels. Als ik een fles wijn bestel en kelner Piet pleurt hem op tafel, maar de tafel naast mij besteld dezelfde wijn en kelner Jan maakt hem netjes open en laat proeven, is dat imo niet correct.

Dat zijn die dingen waardoor een gast zich niet gewaardeerd voelt en dit kun je heel makkelijk voorkomen door regels in te voeren waar iedereen zich aan dient te houden. :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:45

Ik ga vrij vaak uit eten samen met mijn ouders en ik kan me niet herinneren dat zij ooit al fooi hebben gegeven. Ik ken hier ook niemand uit mijn kenissen/vriendenkring (België) dat fooi geeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:45

Ik werk zelf in de bediening. Natuurlijk is het aan iedereen de keuze om fooi te geven of niet, maar ik vind dat het er wel een beetje bijhoort. Meestal als er iemand geen fooi geeft is er iets misgegaan of een foutje gemaakt ofzo. Dan begrijp ik heel goed dat er geen fooi gegeven wordt. Als je twee drankjes neemt hoeft het ook niet perse.

Maar een hele maaltijd en alles erbij enzo... De lonen in de Horeca zijn niet hoog (ik vedien minimumloon, ik ben 19) en toch loopt een gemiddelde goede medewerker bediening de benen uit zijn lijf, zorgt dat de gasten niets te kort komen, moet ontzettend flexibel zijn en loopt zich gewoon uit te sloven om alles naar wens te maken. Ook het keukenpersoneel zet alles op alles om onder grote druk goede maaltijden te bereiden, ook als het eigenlijk niet mogelijk is. :+ Niet dat wij dat erg vinden! Ik vind het een geweldige baan. Maar toch mag je daar wel iets voor terug krijgen, vind ik, in de vorm van fooi. Als je met 5 man bent en iedereen doet zijn best om alles naar wens te maken en je geeft geen fooi, dan vind ik dat een beetje asociaal.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:46

LadyMadonna schreef:
Tezz, maar dat is iets heel anders dan wat je in je eerdere bericht stelt. Dat een personeelslid chago is... De reden ervan boeit me niet. Niet met een chago kop de vloer op. Kan je dat niet, zit je in het verkeerde vak

Dat was puur reactie op wat eerder een aantal keer aangehaald werd. Was duidelijker geweest als ik gequote had :)
Maar ongeacht vrolijk of chago, er zijn in het topic meerdere mensen die aangeven alleen fooi te willen geven als het allemaal terecht komt bij degene die aan tafel staat, en dus niks te geven als er gedeeld wordt, t in de pot gaat of ze bij een collega afrekenen. Daar ging mijn post over, niet eens zozeer of die collega vrolijk of chagerijnig of op dat moment uberhaupt nog aanwezig is.
Voor mijn gevoel was dat duidelijk, maar misschien had ik t anders moeten verwoorden en de eerder genoemde chagerijnige collega eruit moeten laten.
Laatst bijgewerkt door TeSzZz op 10-09-16 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:47

Maar resistance, er zijn zoveel beroepen die de punten die jij noemt doen, minimum loon krijgen, en geen fooi krijgen... Waarom horeca dan wel?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:49

Kwanyin schreef:
Mijn fooi bestaat meestal uit tegen anderen zeggen "ga je naar die stad? Als je een goed restaurant zoekt, wij zijn bij X gaan eten. Lekker eten en goede bediening." Dat zal ik niet voortvertellen wanneer een serveerster over mij begint te discussiëren dat ik fooi zou moeten geven omdat ze zoveel moeite doen om vriendelijk goedendag te zeggen :+ .

Ja mee eens.
Ik probeer ook geen chagrijnige gast te zijn, de boel heel te laten, niet te knoeien en braaf mijn bordje leeg te eten, vriendelijk zijn tegen het personeel, enz.
Vriendelijkheid is ook wel wat ik op zijn minst terug verwacht, net als nette bediening en smakelijk eten.
Ik hoef geen serveerster die aan tafel komt zitten voor een praatje of een luisterend oor :)

En verder, ja in mijn ogen is je waardering uitspreken voor het eten, het personeel en het hele restaurant (oid) ook een vorm van fooi. Je zorgt voor meer klandizie in de toekomst. Net zoveel waard dan een paar centen (maar goed ik snap ook wel dat jij als je serveerster bent, liever een paar contante euro's krijgt dan een vriendelijke glimlach van je gast :) ).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:53

Resistance schreef:
Als je met 5 man bent en iedereen doet zijn best om alles naar wens te maken en je geeft geen fooi, dan vind ik dat een beetje asociaal.

Ik raad je dringend aan dit niet als asociaal te zien en het al helemaal niet te laten merken. :)

Mijn mooiste fooi ooit: Ik had een familie van 30 personen. Oma werd 80. De hele avond bediend, en om 23 uur ging ik naar huis. De groep zat er nog, ik heb ze gedag gezegd en mijn collega voorgesteld die het over zou nemen.

De volgende dag zegt de collega, verontwaardigt, dat ze geen cent fooi had gegeven.
Een uur later parkeerd er een auto op de stoep, oma stapt uit met rollator en komt naar me toe. Ze bedankte me heel hartelijk voor de heerlijke avond en wilde mij persoonlijk fooi geven. Dat was 1 gulden. Maar ze kwam speciaal terug om mij te bedanken en dat te geven. Dát is pas een mooie fooi! :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:56

AmyII schreef:
elenaMM77 schreef:
Ik geef fooi als ik naar tevredenheid ben geholpen. Dit kan zijn wanneer ik drankjes heb gedaan maar het kan ook zijn wanneer ik gegeten heb.
Wel vraag ik altijd wat er met de fooi gebeurd, als ik naar de grote baas gaat geef ik niks, gaat het naar degene die mij daadwerkelijk bediend heeft dan geef ik wel.

Ik geef ook geen fooi als ik de hele avond door a. geholpen ben en b. met mij komt afrekenen.

Klinkt gierig, maar ik zie het als een beloning voor hun harde werk.
Stel ik moet 82.50 afrekenen, laat ik er 90 van maken.

Officieel werkt het zo dat alle fooi die er binnenkomt in een pot gaat die beheerd word door een van de medewerkers (vaak hoofd bediening of een manager) die het vervolgens op basis van het aantal gewerkte uren verdeelt onder de werknemers.
De grote baas heeft er (meestal) niks mee te maken, en krijgt er ook geen cent van (tenzjj hij zelf ook uren heeft gemaakt in het restaurant, hetzij als kok, hetzij als bediening)
Er zijn echter ook 'bazen' die het geld doodleuk in eigen zak steken (mijn vriend had zo'n werkgever) en als ik dat weet van een restaurant, ga ik er gewoon niet meer heen (ik ga niet de baas zijn portomonnee spekken terwijl een ander daar hard voor heeft gewerkt)

Het is dus niet zo dat de persoon die jou bediend heeft de fooi krijgt die jij hem/haar geeft.

Daarom zeg ik toch ook in mijn bericht dat ik vraag wat er met mijn fooi gebeurd voordat ik het geef.. ;).
In geval van pot verdelen onder ieder die gewerkt heeft die avond of dat het naar de persoon zelf gaat geef ik fooi, gaat het naar de kas van de baas dan geef ik geen fooi.

Ik hoef niet entertaint te worden aan tafel maar iemand die mij kan vertellen welke producten gebruikt worden, wat daar het beste bij geschonken kan worden en die af en toe naar mij glimlacht doet al hard genoeg zijn/ haar best.

Palmera, dat is de beste beloning die je kan krijgen voor je harde werken :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:56

Ik geef fooi als het eten goed is, het personeel vriendelijk én de normale prijs niet zo hoog ligt.
Ik heb zelf een tijdje in de bediening gewerkt en toen heb ik er wel respect voor gekregen. Geen pauzes, gecontroleerd worden en keihard werken. En uiteraard ook nog altijd vriendelijk zijn ook al zijn er klachten.
Nee niks voor mij en hierdoor ben ik nu wel eerder geneigd fooi te geven...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:03

Palmera schreef:
_Yasmine_ schreef:

Dit heeft natuurlijk met de bedrijfscultuur te maken. In bv een eetcafé verwacht ik heus geen ritueel met een fles wijn. Maar in een sterrenzaak is dat een must.

Wat ik als gast altijd waardeer is dat het hele team hetzelfde werkt, volgens de door de werkgever aangegeven regels. Als ik een fles wijn bestel en kelner Piet pleurt hem op tafel, maar de tafel naast mij besteld dezelfde wijn en kelner Jan maakt hem netjes open en laat proeven, is dat imo niet correct.

Dat zijn die dingen waardoor een gast zich niet gewaardeerd voelt en dit kun je heel makkelijk voorkomen door regels in te voeren waar iedereen zich aan dient te houden. :)

Is heel logisch hoor, maar bij ons in het bedrijf zijn de verhoudingen en voorkeursbehandelingen dermate scheef dat ik soms wel van het pad af moet wijken :o Ik kan namelijk niet 20 minuten een praatje maken, koffie gratis weggeven, van de kaart afwijken omdat ik iemand mag.. Dat op 1 lijn zitten is nog verdacht moeilijk wanneer er geen richtlijnen zijn. Maar dan ben ik,ondanks wat mijn collega doet, wel naar iedereen consequent :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:04

Bij ons gaat inderdaad ook alle fooi in één pot, en dat wordt dan verdeeld over alle medewerkers aan de hand van hoeveel uren je gewerkt hebt. Wel zo eerlijk; anders zou alle fooi naar de bediening gaan. De keuken werkt even hard als de bediening. Misschien nog wel harder. Overigens wordt het er daardoor niet minder om; vorige week kreeg ik 25 euro wat over 7 uur werk was verdeeld.

xTweetyx

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:21

het valt wel op dat de meningen enorm verdeeld zijn.

Ik heb soms liever waardering van de gasten, dan dat ze fooi geven.
een voorbeeld zoals gisteren:

Heb gisteren gewerkt, het was enorm druk en stonden toch met een mannetje te weinig. dit betekende dat ik alle tafels binnen(denk aan sown 40 man wat op een gegeven moment 55 waren) moest bedienen, borden uithalen, opnemen enzo. dit kwam allemaal tussen half 7 en half 8 dus was behoorlijk druk
in de keuken was het nog drukker ivm het eten voor een bruiloft en de gasten die buiten zaten er nog eens bij. dit zorgde ervoor dat het eten niet binnen 10 minuten op tafel stond.

Gelukkig waren er veel gasten bij die dit begrepen en geduld hadden. Achteraf bij de rekening brengen, waren bijna alle gasten erg tevreden.
qua fooi weet ik niet wat ze hebben gegeven aangezien ik geen tijd had om af te rekenen, maar ik heb liever dat mensen waarderen wat wij voor hun doen, vooral op zulke drukke dagen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:22

Resistance schreef:
Ik werk zelf in de bediening. Natuurlijk is het aan iedereen de keuze om fooi te geven of niet, maar ik vind dat het er wel een beetje bijhoort. Meestal als er iemand geen fooi geeft is er iets misgegaan of een foutje gemaakt ofzo. Dan begrijp ik heel goed dat er geen fooi gegeven wordt. Als je twee drankjes neemt hoeft het ook niet perse.

Maar een hele maaltijd en alles erbij enzo... De lonen in de Horeca zijn niet hoog (ik vedien minimumloon, ik ben 19) en toch loopt een gemiddelde goede medewerker bediening de benen uit zijn lijf, zorgt dat de gasten niets te kort komen, moet ontzettend flexibel zijn en loopt zich gewoon uit te sloven om alles naar wens te maken. Ook het keukenpersoneel zet alles op alles om onder grote druk goede maaltijden te bereiden, ook als het eigenlijk niet mogelijk is. :+ Niet dat wij dat erg vinden! Ik vind het een geweldige baan. Maar toch mag je daar wel iets voor terug krijgen, vind ik, in de vorm van fooi. Als je met 5 man bent en iedereen doet zijn best om alles naar wens te maken en je geeft geen fooi, dan vind ik dat een beetje asociaal.

Je best doen om alles naar wens te maken is toch gewoon je werk en krijg je toch sowieso voor betaald?

Ik doe dat ook in mijn werk, maar krijg nooit fooi. Niet dat ik dat hoef, maar ik snap niet waarom dat dan verwacht wordt van je gasten... Het is een extraatje. Ik geef het ook lang niet altijd. In de meeste restaurants waar studenten werken ga ik eten voor de gezelligheid, het eten wat je daar krijgt kan ik zelf ook wel maken.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:49

Ik geef altijd fooi..misschien omdat ik zelf uit de horeca kom :) ook de taxichauffeur word niet vergeten.ik verbaas me eigenlijk best over bepaalde reacties hier :j over hoeveel personen er eigenlijk geen fooi geven..ik geef alleen onbeschoft personeel niets,maar dat komt eigenlijk zelden voor.

Uit eigen ervaring weet ik,bij het moment van bestellen al welke tafel wel of geen fooi geeft :')

In het noorden geeft niemand fooi?vreemd heb best een grote groep vrienden uit die richting,dat zijn toch echt fooigevers..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:17

Ik geef vrijwel altijd fooi, tenzij ik echt enorm ruk bediend ben of het eten echt waardeloos was, gelukkig dat niet vaak meegemaakt.
Maar een tijd geleden bijvoorbeeld hadden wij een concert in een theaterzaal en wij wilde bij het restaurant bij de theaterzaal een hapje eten. Bij de reservering aangegeven dat wij naar de voorstelling gingen en of de tijd die ik aangaf voldoende was. Dat was allemaal geen probleem. Bij aankomst bij het restaurant gekozen voor een menu dat bestond uit een voor-, hoofd- en nagerecht. Nogmaals gevraagd of dit wel kon ivm het concert wat op een bepaalde tijd zou beginnen, nogmaals werd het bevestigd dat dit allemaal geen probleem moest zijn.
Uiteindelijk kregen wij het voorgerecht (soep) zonder lepels opgediend (eet toch erg onhandig), moesten wij enorm lang wachten op ons hoofdgerecht (waar wij op den duur 2x om hadden gevraagd) en hadden wij dus echt geen tijd meer om ons nagerecht te nemen, gezien het concert ging beginnen, ondanks dat wij bij het krijgen van het hoofdgerecht dat nogmaals hadden aangegeven. Vervolgens krijgen wij wel een rekening voor het gehele menu. Op zo'n moment geef ik dus echt geen fooi :n (en ik ga daar dus ook nooit meer eten, gezien het de keer ervoor ook maar mwoah bediening was).
Ook wel eens gehad dat de borden ongeveer op onze tafel werden gesmeten in een restaurant en de serveerster met een bokkenpruik opliep en ons nog net niet afsnauwde. Dan ga ik echt niets extra's geven.

Maar voor de rest geef ik vrijwel altijd wel wat fooi. Ligt er aan wat het was (drankje, lunch, diner etc.) hoeveel het is. Probeer er altijd een mooi rond bedrag van te maken :) En eigenlijk is dat hier ook wel heel normaal volgens mij. Ik ken eigenlijk niemand (familie, vriendenkring) die dat niet doet. Kom uit Zeeland, dus wel het zuiden van het land (wat de TS aangaf).

Overigens heb ik vorige week op vakantie (Griekenland) nog nooit zoveel fooi gegeven als toen. Het eten was er spotgoedkoop en enorm lekker, de bediening was over het algemeen super netjes en vriendelijk en de mensen werken daar echt heel erg hard, 7 dagen in de week, voor een loontje waar 99% van de Nederlanders hun bed niet voor uit zouden komen. Die mensen gun ik echt wel wat extra's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:37

Op vakantie ben ik ook wat sneller geneigd om af te ronden moet ik zeggen :j Afgelopen zomer op Corsica werkt de hele bediening voor kosten inwoning op de camping, en die mensen rennen zo ongelofelijk hard. Het mega vriendelijke meisje dat in die drukte zelfs uit zichzelf nog karaffen met water komt brengen en dat met een dikke glimlach doet is gewoon weggelopen met een extreem dikke fooi.. Maar ze verdiende het ook.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:44

uhh fooi geven als je leuk behandeld wordt....uhh krijg ik ook korting als ik niet leuk behandeld wordt?

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:45

Ik geef nooit 'expres' fooi, afronden wel voor het gemak maar dat is hoogstens een euro of 3. In NL krijgen ze genoeg betaald.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:50

connie64 schreef:
uhh fooi geven als je leuk behandeld wordt....uhh krijg ik ook korting als ik niet leuk behandeld wordt?

Dit is eigenlijk wel een goeie. :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:09

Hier iemand uit het noorden en ik geef wel vaak fooi. Houd mij niet altijd aan de10% regel maar rond het bedrag naar boven af + eventueel wat extra's. Ligt er wel aan waar ik ben. In de snackbar geef ik vaak geen fooi en vandaag bij de visboer ook niet. Dan haal ik het eten op en denk ik er niet aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:35

amoj schreef:
Ik geef nooit fooi.

Heb in de agrarische sector gewerkt en daar is het 7 dagen in de week de benen uit je lijf rennen, terwijl je als melkveehouder eigenlijk voor niets staat te werken met de huidige melkprijs.
Die krijgen ook geen fooi, eerder een grote bek van burgers die het beter denken te weten.

Werk nu op een springstal en daar krijg ik ook geen fooi. Maar loop je ook de benen uit je lijf en moet ik de paarden die miljoenen waard zijn naar het land brengen. Als je over die verantwoording gaat nadenken mag ik ook wel fooi hebben...

Dit vind ik een heel goed voorbeeld van hoe het er eigenlijk aan toe gaat en hoe veel van jullie er over denken: je gunt een ander niets dus geef je het ook niet. Terwijl ik van mening ben dat je júist ook moet geven zodat je het terugkrijgt.
Je zegt dat jíj degene bent die wel een fooi verdient, gun een ander wat je jezelf ook waard vindt! Dat zou beginnen met een positievere kijk er op en geef eens een fooi bijvoorbeeld maar wel alleen doen als je het meent!

Dat je geen fooi geeft is natuurlijk je eigen keuze, maar de verbitterdheid valt uit je comment te lezen. Hoewel ik heel goed weet wat er speelt in de agrarische sector, vind ik dat je positief moet blijven. Mijn schoonfamilie bekijkt dat ook zo en ze klagen nooit! Verspilde energie, dat klagen.
Als je zelf veel geld wil verdienen moet je een ander ook iets gunnen. Je geeft dat soort positiviteit door namelijk! Klinkt heel zweverig maar ik geloof daar in.
Ookal geloof je er niet in, dat verwacht ik ook niet aan je comment te lezen, vind ik het jammer dat je zo verhard bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:53

Karma schreef:
amoj schreef:
Ik geef nooit fooi.

Heb in de agrarische sector gewerkt en daar is het 7 dagen in de week de benen uit je lijf rennen, terwijl je als melkveehouder eigenlijk voor niets staat te werken met de huidige melkprijs.
Die krijgen ook geen fooi, eerder een grote bek van burgers die het beter denken te weten.

Werk nu op een springstal en daar krijg ik ook geen fooi. Maar loop je ook de benen uit je lijf en moet ik de paarden die miljoenen waard zijn naar het land brengen. Als je over die verantwoording gaat nadenken mag ik ook wel fooi hebben...

Dit vind ik een heel goed voorbeeld van hoe het er eigenlijk aan toe gaat en hoe veel van jullie er over denken: je gunt een ander niets dus geef je het ook niet. Terwijl ik van mening ben dat je júist ook moet geven zodat je het terugkrijgt.
Je zegt dat jíj degene bent die wel een fooi verdient, gun een ander wat je jezelf ook waard vindt! Dat zou beginnen met een positievere kijk er op en geef eens een fooi bijvoorbeeld maar wel alleen doen als je het meent!

Dat je geen fooi geeft is natuurlijk je eigen keuze, maar de verbitterdheid valt uit je comment te lezen. Hoewel ik heel goed weet wat er speelt in de agrarische sector, vind ik dat je positief moet blijven. Mijn schoonfamilie bekijkt dat ook zo en ze klagen nooit! Verspilde energie, dat klagen.
Als je zelf veel geld wil verdienen moet je een ander ook iets gunnen. Je geeft dat soort positiviteit door namelijk! Klinkt heel zweverig maar ik geloof daar in.
Ookal geloof je er niet in, dat verwacht ik ook niet aan je comment te lezen, vind ik het jammer dat je zo verhard bent.

Wauw.. echt wauw.. jij vind dus dat als je geen fooi geeft je verbitterd bent? Juist als je weinig hebt kan uit eten al duur genoeg zijn. En hoe ga je in de agrarische sector meer verdienen als je anderen fooi geeft? :+
Als gasten gewoon vriendelijk zijn en je bedanken voor de avond hoort dat gewoon genoeg te zijn, krijg je fooi dan is het mooi meegenomen maar het moet geen verwachting zijn.
Vind jij dat je te weinig verdiend en daarom recht op fooi hebt dan moet je een andere baan/werkgever zoeken waar je zelf beter verdiend en dus geen fooi nodig hebt, dat heb je zelf in de hand.

Zo stond er in ons gastenboek op mijn vrijwilligerswerk dat iemand het geweldig vond vandaag, en dat mensen aan het enthousiasme een voorbeeld konden nemen, meneer had dus een prachtige dag gehad en was onder de indruk van de passie van de vrijwilligers, nou top! Dat lees ik met een glimlach en daar is echt geen geld voor nodig.