Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
En ik vind het persoonlijk ook fijn als dat gewaardeerd wordt
Tigra_ schreef:Ik lees hier dat ze zorgen dat de mensen een leuke avond hebben. Om heel eerlijk te zijn beleef ik dat niet zo. Ik zit daar voor het drankje of het hapje eten en het gezelschap waar ik mee ben. Dat het personeel aardig is hoort erbij dat is in elk beroep zo. Ik vraag me gewoon af wat mensen bedoelen met dat extra stapje?
_Yasmine_ schreef:Ik denk zeker dat het wel als extra stappen kan voelen, als de rest van jouw team het niet doet![]()
Ik merk zelf wel verschil tussen collega's en eigenaars op mijn werk. Het is namelijk bij ons helemaal niet zo "standaard" om wijn te laten proeven ipv. in te schenken of iets "extra's" te doen. Ze gaan daar (buiten een praatje om) echt niet van meer uit.. Dus als je het dan wel doet.. voelt het wel bijzonderEn ik vind het persoonlijk ook fijn als dat gewaardeerd wordt
Niet dat wij dat erg vinden! Ik vind het een geweldige baan. Maar toch mag je daar wel iets voor terug krijgen, vind ik, in de vorm van fooi. Als je met 5 man bent en iedereen doet zijn best om alles naar wens te maken en je geeft geen fooi, dan vind ik dat een beetje asociaal. LadyMadonna schreef:Tezz, maar dat is iets heel anders dan wat je in je eerdere bericht stelt. Dat een personeelslid chago is... De reden ervan boeit me niet. Niet met een chago kop de vloer op. Kan je dat niet, zit je in het verkeerde vak

Kwanyin schreef:Mijn fooi bestaat meestal uit tegen anderen zeggen "ga je naar die stad? Als je een goed restaurant zoekt, wij zijn bij X gaan eten. Lekker eten en goede bediening." Dat zal ik niet voortvertellen wanneer een serveerster over mij begint te discussiëren dat ik fooi zou moeten geven omdat ze zoveel moeite doen om vriendelijk goedendag te zeggen.

). Resistance schreef:Als je met 5 man bent en iedereen doet zijn best om alles naar wens te maken en je geeft geen fooi, dan vind ik dat een beetje asociaal.

AmyII schreef:elenaMM77 schreef:Ik geef fooi als ik naar tevredenheid ben geholpen. Dit kan zijn wanneer ik drankjes heb gedaan maar het kan ook zijn wanneer ik gegeten heb.
Wel vraag ik altijd wat er met de fooi gebeurd, als ik naar de grote baas gaat geef ik niks, gaat het naar degene die mij daadwerkelijk bediend heeft dan geef ik wel.
Ik geef ook geen fooi als ik de hele avond door a. geholpen ben en b. met mij komt afrekenen.
Klinkt gierig, maar ik zie het als een beloning voor hun harde werk.
Stel ik moet 82.50 afrekenen, laat ik er 90 van maken.
Officieel werkt het zo dat alle fooi die er binnenkomt in een pot gaat die beheerd word door een van de medewerkers (vaak hoofd bediening of een manager) die het vervolgens op basis van het aantal gewerkte uren verdeelt onder de werknemers.
De grote baas heeft er (meestal) niks mee te maken, en krijgt er ook geen cent van (tenzjj hij zelf ook uren heeft gemaakt in het restaurant, hetzij als kok, hetzij als bediening)
Er zijn echter ook 'bazen' die het geld doodleuk in eigen zak steken (mijn vriend had zo'n werkgever) en als ik dat weet van een restaurant, ga ik er gewoon niet meer heen (ik ga niet de baas zijn portomonnee spekken terwijl een ander daar hard voor heeft gewerkt)
Het is dus niet zo dat de persoon die jou bediend heeft de fooi krijgt die jij hem/haar geeft.
.
Palmera schreef:_Yasmine_ schreef:Ik denk zeker dat het wel als extra stappen kan voelen, als de rest van jouw team het niet doet![]()
Ik merk zelf wel verschil tussen collega's en eigenaars op mijn werk. Het is namelijk bij ons helemaal niet zo "standaard" om wijn te laten proeven ipv. in te schenken of iets "extra's" te doen. Ze gaan daar (buiten een praatje om) echt niet van meer uit.. Dus als je het dan wel doet.. voelt het wel bijzonderEn ik vind het persoonlijk ook fijn als dat gewaardeerd wordt
Dit heeft natuurlijk met de bedrijfscultuur te maken. In bv een eetcafé verwacht ik heus geen ritueel met een fles wijn. Maar in een sterrenzaak is dat een must.
Wat ik als gast altijd waardeer is dat het hele team hetzelfde werkt, volgens de door de werkgever aangegeven regels. Als ik een fles wijn bestel en kelner Piet pleurt hem op tafel, maar de tafel naast mij besteld dezelfde wijn en kelner Jan maakt hem netjes open en laat proeven, is dat imo niet correct.
Dat zijn die dingen waardoor een gast zich niet gewaardeerd voelt en dit kun je heel makkelijk voorkomen door regels in te voeren waar iedereen zich aan dient te houden.
Ik kan namelijk niet 20 minuten een praatje maken, koffie gratis weggeven, van de kaart afwijken omdat ik iemand mag.. Dat op 1 lijn zitten is nog verdacht moeilijk wanneer er geen richtlijnen zijn. Maar dan ben ik,ondanks wat mijn collega doet, wel naar iedereen consequent

Resistance schreef:Ik werk zelf in de bediening. Natuurlijk is het aan iedereen de keuze om fooi te geven of niet, maar ik vind dat het er wel een beetje bijhoort. Meestal als er iemand geen fooi geeft is er iets misgegaan of een foutje gemaakt ofzo. Dan begrijp ik heel goed dat er geen fooi gegeven wordt. Als je twee drankjes neemt hoeft het ook niet perse.
Maar een hele maaltijd en alles erbij enzo... De lonen in de Horeca zijn niet hoog (ik vedien minimumloon, ik ben 19) en toch loopt een gemiddelde goede medewerker bediening de benen uit zijn lijf, zorgt dat de gasten niets te kort komen, moet ontzettend flexibel zijn en loopt zich gewoon uit te sloven om alles naar wens te maken. Ook het keukenpersoneel zet alles op alles om onder grote druk goede maaltijden te bereiden, ook als het eigenlijk niet mogelijk is.Niet dat wij dat erg vinden! Ik vind het een geweldige baan. Maar toch mag je daar wel iets voor terug krijgen, vind ik, in de vorm van fooi. Als je met 5 man bent en iedereen doet zijn best om alles naar wens te maken en je geeft geen fooi, dan vind ik dat een beetje asociaal.
ook de taxichauffeur word niet vergeten.ik verbaas me eigenlijk best over bepaalde reacties hier
over hoeveel personen er eigenlijk geen fooi geven..ik geef alleen onbeschoft personeel niets,maar dat komt eigenlijk zelden voor.
(en ik ga daar dus ook nooit meer eten, gezien het de keer ervoor ook maar mwoah bediening was).
En eigenlijk is dat hier ook wel heel normaal volgens mij. Ik ken eigenlijk niemand (familie, vriendenkring) die dat niet doet. Kom uit Zeeland, dus wel het zuiden van het land (wat de TS aangaf).
Afgelopen zomer op Corsica werkt de hele bediening voor kosten inwoning op de camping, en die mensen rennen zo ongelofelijk hard. Het mega vriendelijke meisje dat in die drukte zelfs uit zichzelf nog karaffen met water komt brengen en dat met een dikke glimlach doet is gewoon weggelopen met een extreem dikke fooi.. Maar ze verdiende het ook. amoj schreef:Ik geef nooit fooi.
Heb in de agrarische sector gewerkt en daar is het 7 dagen in de week de benen uit je lijf rennen, terwijl je als melkveehouder eigenlijk voor niets staat te werken met de huidige melkprijs.
Die krijgen ook geen fooi, eerder een grote bek van burgers die het beter denken te weten.
Werk nu op een springstal en daar krijg ik ook geen fooi. Maar loop je ook de benen uit je lijf en moet ik de paarden die miljoenen waard zijn naar het land brengen. Als je over die verantwoording gaat nadenken mag ik ook wel fooi hebben...
Karma schreef:amoj schreef:Ik geef nooit fooi.
Heb in de agrarische sector gewerkt en daar is het 7 dagen in de week de benen uit je lijf rennen, terwijl je als melkveehouder eigenlijk voor niets staat te werken met de huidige melkprijs.
Die krijgen ook geen fooi, eerder een grote bek van burgers die het beter denken te weten.
Werk nu op een springstal en daar krijg ik ook geen fooi. Maar loop je ook de benen uit je lijf en moet ik de paarden die miljoenen waard zijn naar het land brengen. Als je over die verantwoording gaat nadenken mag ik ook wel fooi hebben...
Dit vind ik een heel goed voorbeeld van hoe het er eigenlijk aan toe gaat en hoe veel van jullie er over denken: je gunt een ander niets dus geef je het ook niet. Terwijl ik van mening ben dat je júist ook moet geven zodat je het terugkrijgt.
Je zegt dat jíj degene bent die wel een fooi verdient, gun een ander wat je jezelf ook waard vindt! Dat zou beginnen met een positievere kijk er op en geef eens een fooi bijvoorbeeld maar wel alleen doen als je het meent!
Dat je geen fooi geeft is natuurlijk je eigen keuze, maar de verbitterdheid valt uit je comment te lezen. Hoewel ik heel goed weet wat er speelt in de agrarische sector, vind ik dat je positief moet blijven. Mijn schoonfamilie bekijkt dat ook zo en ze klagen nooit! Verspilde energie, dat klagen.
Als je zelf veel geld wil verdienen moet je een ander ook iets gunnen. Je geeft dat soort positiviteit door namelijk! Klinkt heel zweverig maar ik geloof daar in.
Ookal geloof je er niet in, dat verwacht ik ook niet aan je comment te lezen, vind ik het jammer dat je zo verhard bent.