Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Zuchini schreef:Hoe is het nu met de ontwikkeling van jullie kind (eren)? Ik merk bij mijn oudste van 7 dat het erg stroef gaat op school. Het Engels gaat erg goed maar het Spaans...dat lukt op dit niveau nog niet. Ik merk dat hij direct een achterstand heeft op wiskunde, Dit vak wordt in het Spaans gegeven met veel verhaal sommen. Maak me er wel wat zorgen over. De jongste past zich moeiteloos aan en kan al heel wat vertellen in het Spaans
)
Plien91 schreef:Zuchini schreef:Hoe is het nu met de ontwikkeling van jullie kind (eren)? Ik merk bij mijn oudste van 7 dat het erg stroef gaat op school. Het Engels gaat erg goed maar het Spaans...dat lukt op dit niveau nog niet. Ik merk dat hij direct een achterstand heeft op wiskunde, Dit vak wordt in het Spaans gegeven met veel verhaal sommen. Maak me er wel wat zorgen over. De jongste past zich moeiteloos aan en kan al heel wat vertellen in het Spaans
Punt van overweging: hoe gaan leeftijdsgenoten om met redactie-/verhaalsommen? Dat hij er op 7-jarige leeftijd moeite mee heeft, vind ik niet direct zorgelijk hoor.
snappen wel veel maar zelf...heel af en toe denken we een woord te herkennen in gebrabbel maar dat is waarschijnlijk meer toeval en fantasie van ons
(ik kan begrijpen alleen Nederlands, maar alleen Engels is vervelend omdat we in nl wonen). Ergste is : ze luisterde ook niet of nauwelijks als ik Nederlands tegen haar sprak. De juf vertelde dat zij dit niet doet in de klas...ook als alleen mijn man er bij is deed ze dit niet. Ze heeft het alleen als ik er ben gedaan.
dat doet wel pijn eigenlijk
Ze zegt dat ze alleen nog Engels wil praten met mij als andere mensen het kunnen horen en vindt dat zelf niet een probleem want ze zegt: Nederlandse mensen verstaan Engels dus waarom moet ik dan Nederlands spreken?
ze geeft na dat we vragen aan dat er nog geen grappen zijn gemaakt maar dat ze bang is dat kinderen het gaan doen in toekomst. Ook haar stiefbroertje (zit in dezelfde klas en had geen probleem met mijn accent
) zegt dat hij geen grappen heeft gehoord over mij naar Maeley toe. Wel is er sinds kort een nieuw kindje in de kleuterklas waarvan de moeder heeeeel slecht Nederlands spreekt....het is het enige kind met een andere taal naast onze kinderen op de hele school. Wij denken (maar ze geeft geen antwoord op de vraag) dat ze een kind daar iets over heeft horen zeggen en dat het toen is begonnen.
) weer gestopt met deze gedrag....zelf lijkt ze het bijna vergeten. Maar bij mij heeft het dieper pijn gedaan dat zij weet. Geen één ouder wil dat kind zich schaamt ....
ik merk dat als ik op schoolplein sta ik heel erg gefocust ben op mijn uitspraak en grammatica om zo mooi mogelijk te praten...veel meer dan gewoon thuis of mijn werk. Ik merk dat ik nu zélf over mijn uitspraak twijfel, het maakt niet uit hoe vaak mensen zeggen dat het niet nodig is. Mijn uitspraak is eigenlijk niet slecht. Ja, je hoort dat ik niet ben geboren in Nederland ja
maar mensen verstaan me altijd en begrijpen bijna altijd alles. Vroeger maakte ik mij geen zorgen over dit. Maeley lijkt nu ook te accepteren. En toch.....toch zit er nu een kleine stem in mijn hoofd die steeds dat zegt.
ik moest het even van mij afschrijven...
twee talen door elkaar maar we verstaan eindelijk echte woorden haha. Favoriet is : 'oooooh nooooo!' Geleerd uit een tv programma. Gebruiken ze voor alles wat ze niet willen of wat fout gaat
ze steken er wanhopig hun handjes van in de lucht als ze het zeggen en kijken er heel geschokeerd van
stiekem erg grappig. Maar toen een collega papieren liet vallen dacht ik automatisch : 'oooooh nooooo!!!!''
ik praat wel Engels met ze in de winkel maar niet bij de kassa zeg maar. Als alleen wij spreken dan Engels, zijn we in gesprek met Nederlanders er bij dan Nederlands.....snap je het nog?
ik ben nu begonnen met 2 zweedse kindjes engels te leren (5 en 6) en ze schakelen zo snel naar zweeds terug als mama of papa er is
die krijgen dan weer op hun donder haha
flettie schreef:@ Arashah: waar wonen jullie?
Wij wonen in Duitsland en onze kinderen zijn van kleins af aan altijd bij Duitstalige oppasmoeders geweest. Zij hebben zo vanaf jonge leeftijd dus de Duitse taal meegekregen. Thuis spreken we in principe altijd Nederlands tenzij Duitse vrienden/kennissen/buren op bezoek zijn.
In jouw situatie zou ik het volgende doen: jij nederlands spreken met de kinderen (1 op 1 met het kind), je vriend italiaans (1 op 1 met het kind), in familieverband (papa-mama-kind samen) duits spreken. Als je dan in Duitsland woont leren ze de rest aan Duits wel op de Kindergarten en in de school.
Edit:ik moet jouw naam even onthouden voor die beschrijving in je profiel over oornetjes haken

silverdapple schreef:'Just remember, when someone has an accent, it means that he knows one more language than you do.' — Sidney Sheldon
Je bent maar een mens en het is belangrijk dat ze weet dat ze zich niet voor een ander hoeft te schamen.
Het is echter ook wel normaal om je te schamen voor je moeder op die leeftijd. Dat is niets persoonlijks; wellicht heeft het zelfs niet eens zozeer met je accent (dat misschien alleen zij hoort!) te maken, maar meer het feit dat je daarin verschilt met andere moeders (en waarin andere moeders zich verschillen, ziet zij natuurlijk niet of ervaart ze niet als probleem).
De bovenstaande quote zou je eventueel aan je dochter kunnen uitleggen. Als iemand dan een opmerking maakt over jouw accent, kan ze iets in die trant terugzeggen. "Nou, mama spreekt anders wel twéé talen vloeiend en dat is hartstikke knap." Ze zal zich wellicht zekerder voelen!
Ik vind de bovenstaande quote trouwens heel mooi en realiseer me dit ook als ik mensen met een accent (of in een andere taal via, bijvoorbeeld, de telefoon) hoor praten!
bedankt!
maar het is nooit echt een probleem eigenlijk voor andere mensen haha. Mijn Nederlands is goed genoeg voor wonen en werken in Nederland. Als ik moe ben is mijn Nederlands wel slechter dan als ik niet moe ben.
meestal is het geen verlegen kind, ze is extravert. Ze kan goed praten en al haar mening vertellen sinds ze kan lopen hihi. Daarom vind ik het ook zo erg dat ze is juist over mij onzeker
maar ik denk dat waar is wat jullie zeggen : het hoort misschien ook bij leeftijd
poepbruin TS? 
Zuchini schreef:poepbruin TS?
Komt helemaal goed. Ik snap het,heb je al eens aan haar zelf gevraagd hoe ze het het liefste zou hebben? De quote is ook een goede
Oh ik herinner me nu ineens nog iets, Ik kreeg vorige week van mijn kind in dezelfde leeftijd een briefje onder mijn slaapkamerdeur: " we hate you". Omdat ik geen vouw project met hem wilde doen
soms kunnen kinderen echt hard zijn....
we hebben hem tweedehands gekocht omdat hij zeven stoelen in de auto heeft. Sinds de tweeling is geboren, wij passen niet meer in een gewone auto met zijn allen
dus we hadden niet zoveel keus voor budget en grote auto. Dus we moesten deze kiezen maar die kleur is niet mijn favoriet
die van mij zijn er iig nu blij mee omdat ze zich goed kunnen redden op school en op internet/youtube etc. Die van mij zouden zich eigenlijk moeten schamen voor mij, want mijn spaans is echt best heel slecht
en de kids hebben echt een perfecte uitspraak inmiddels. Ach ja zo gaan die dingen.