Precies wat je eerder typte Sammie: we worden niet blij van meer keuzes, dit betekend namelijk meer nadenken...en dat kunnen wij mensen gewoon niet zo praktisch
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Timbers schreef:Meest praktische is bevallen in een land waar ze Spaans namenrecht toepassendat nemen we dat nl. gewoon over hier in Nederland in de BRP (en ook de ABS in Den Haag neemt dan de dubbele naam over bij het inschrijven van de buitenlandse akte in Nederland
)
Woogy schreef:(laten we terug gaan naar de tijd dat we in kuddes leefden en de grote sterke man de kudde leidde).

Huertecilla schreef:Timbers schreef:Meest praktische is bevallen in een land waar ze Spaans namenrecht toepassendat nemen we dat nl. gewoon over hier in Nederland in de BRP (en ook de ABS in Den Haag neemt dan de dubbele naam over bij het inschrijven van de buitenlandse akte in Nederland
)
Dat schreef ik al uit persoonlijke ervaring ja.
Was 14 jaar geleden nog niet zo makkelijk, want we moesten met het ministerie in Den Haag in de slag en bepaald meer dan een enkele juridische brief, alle details van de EU regelgeving hieromtrent erbij, voor die de ambassade alhier instrueerde de Spaanse inschrijving te accepteren.Woogy schreef:(laten we terug gaan naar de tijd dat we in kuddes leefden en de grote sterke man de kudde leidde).
Het is in onze biologie nog steeds zo dat tijdens de eisprong de grote sterke, niet echtgenoot, man erg aantrekkelijk gevonden wordt door de dames van de 'kudde'
Woogy schreef:Zal het wel aan mij liggen dat ik een overtuiging heb dat monogamie wel in mensen zit, wellicht niet alle, maar hey er zijn ook vogels die solidair leven, terwijl eenden een maatje voor het leven zoeken...
Andere discussie
Esplendido schreef:De wettige partner kan via de rechtbank wel ontkennen, is een heel gedoe en kan pas na de geboorte maar het kan wel. Pas daarna kan de biologische vader dan het kind erkennen. Niet een situatie waar je graag in komt.

Kayleigh_ schreef:Het is ook een stukje onwetendheid dat je door het huwelijk van naam verandert. Dat is namelijk niet zo. Je houdt altijd je eigen naam, alleen de aanschrijfwijze kan wijzigen.
onbarefeet schreef:Nu ik dit allemaal lees: is het eigenlijk verplicht je kind aan te geven bij de staat?
Sammie schreef:Dat moeten wordt wel erg slecht opgepakt, hoor. Het is maar net hoe de wind waait. Er zijn voorbeelden van acceptatie en voorbeelden van weigering. En dat eerste kind van Anky (en Sjef) heet, naar mijn weten gewoon Janssen met zijn tweede voornaam, zo is dat destijds ook aangekondigd: Yannick Janssen van Grunsven. Het enige dat nog zou kunnen is dat het bij de BS anders is ingeschreven dan naar de buitenwereld is gecommuniceerd maar dat lijkt mij een tikkie onwaarschijnlijk.
. Een achternaam overigens ook niet, als bij erkenning is gekozen voor de naam van moeder (en niet kiezen waardoor het automatisch de achternaam van moeder krijgt is ook een keuze). Als dat het geval is blijft alleen de optie geslachtsnaamswijziging bij KB over en ook daar is het de vraag of een aanvraag kans van slagen heeft
onbarefeet schreef:Het was een hypothetische vraag, niet dat ik het kind zelf niet zou aangeven, maar jezus zeg je kan tegenwoordig echt amper nog zelf iets bepalen
Koper schreef:Klopt. En een getrouwde man kan in theorie ook buiten zijn huwelijk een kind erkennen. Ook weer via een rechter en met toestemming van zijn vrouw (die dan dus niet de moeder van het kind is).
Timbers schreef:onbarefeet schreef:Het was een hypothetische vraag, niet dat ik het kind zelf niet zou aangeven, maar jezus zeg je kan tegenwoordig echt amper nog zelf iets bepalen
Ik denk ook dat je het wilt aangeven, want als het niet wordt aangegeven kun je nooit de afstamming aantonen (dus dat het jouw kind is) en moet je daar ook weer een dure DNA test voor laten doen. Bovendien wordt het kind niet geregistreerd in de BRP (even aangenomen dat het gaat om een aangifte van iemand die Nederlander is of een verblijfsstatus heeft) en dan loop je kinderbijslag mis, krijgt het kind geen BSN (dus lastig met verzekeren en ziektekosten enzo), kan je geen paspoort of id kaart aanvragen voor het kind etc etc. Erg onpraktisch dus en je loopt als burger voordelen mis
ashley1 schreef:Vriendlief en ik zijn niet getrouwd, geen samenlevingscontract o.i.d. maar al wel 10 jaar samenwonend en hebben samen een dochter. Die -voor mij vanzelfsprekend- de achternaam van haar vader heeft. Ik had het echt niet eerlijk gevonden (zelfs respectloos eigenlijk) om het hem niet te gunnen dat zijn dochter naar hem heet. Natuurlijk, toen we erkenning van ongeboren vrucht gingen doen heeft de hormonale ik wel eventjes gepiept "maar het is mijn baby'tje en ze zit in mijn buik..." enzo maar hij zei "jaaaa hé hoe ist? Jij bent ook haar moeder al en hebt haar al 9 maanden bij je. Het is ook mijn kind hè, ik doe niet voor niks erkenning van ongeboren vrucht. Mag ze dan i.i.g mijn achternaam hebben? Als moeder heb je al een 'voorsprong'".
En daar had hij natuurlijk ook gelijk in. Op het begin was het wel even wennen, dat ik niet hetzelfde heet als haar maar inmiddels weet ik niet beter en vind ik het ook niet meer dan juist. Hij is zo'n goede vader voor haar, ik zou het niet eerlijk vinden om hem dat dan niet te gunnen, gevoelsmatig.
Kwanyin schreef:De naam van het kind van Anky is trouwens wel geweigerd geweest. Ik kwam ooit eens op onderstaande site terrecht, en daar staat hij bij de lijst van ooit geweigerde voornamen in Nederland (nummer 4). Tenzij het intussen toch weer geregeld is.
http://www.vernoeming.nl/geweigerde-voornamen
Probeer wel je gezicht in de plooi te houden als je sommige andere ideetjes leest.