Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:15

Eerlijk gezegd vind ik het allemaal prima zoals het gaat. Naar mijn zin is de man het hoofd in de huishouding(laten we terug gaan naar de tijd dat we in kuddes leefden en de grote sterke man de kudde leidde). Het was een trots om onderdeel te zijn van de familie van...Laten we dat soort simpele dingen nou niet veranderen.

Precies wat je eerder typte Sammie: we worden niet blij van meer keuzes, dit betekend namelijk meer nadenken...en dat kunnen wij mensen gewoon niet zo praktisch :\

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:15

De naam van het kind van Anky is trouwens wel geweigerd geweest. Ik kwam ooit eens op onderstaande site terrecht, en daar staat hij bij de lijst van ooit geweigerde voornamen in Nederland (nummer 4). Tenzij het intussen toch weer geregeld is.
http://www.vernoeming.nl/geweigerde-voornamen

Probeer wel je gezicht in de plooi te houden als je sommige andere ideetjes leest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:26

Nee dat lijkt mij dan niet. Wel raar trouwens, hebben ze de namen eerder naar buiten gebracht dan het officieel gedoe bij de BS :))

Tjakkalotje staat er niet eens tussen :\ Oh wel dus..

Wij hadden vroeger een kennis die heette Alan bij de BS, want Alain werd toen nog niet geaccepteerd. Dat was (te) buitenlands.

Nou goed, achternaam als tweede voornaam vergt wel wat aanpassingsvermogen of fantasie dus :')
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-08-16 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:28

Ik heb mijn eigen naam gehouden toen we trouwden, kindjes hebben en krijgen wel de naam van mijn man. Mijn man zelf heeft even getwijfeld of hij mijn naam aan wilde nemen en of dat onze kindjes mijn naam zouden krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:47

Timbers schreef:
Meest praktische is bevallen in een land waar ze Spaans namenrecht toepassen :P dat nemen we dat nl. gewoon over hier in Nederland in de BRP (en ook de ABS in Den Haag neemt dan de dubbele naam over bij het inschrijven van de buitenlandse akte in Nederland :) )

Dat schreef ik al uit persoonlijke ervaring ja.

Was 14 jaar geleden nog niet zo makkelijk, want we moesten met het ministerie in Den Haag in de slag en bepaald meer dan een enkele juridische brief, alle details van de EU regelgeving hieromtrent erbij, voor die de ambassade alhier instrueerde de Spaanse inschrijving te accepteren.

Woogy schreef:
(laten we terug gaan naar de tijd dat we in kuddes leefden en de grote sterke man de kudde leidde).

Het is in onze biologie nog steeds zo dat tijdens de eisprong de grote sterke, niet echtgenoot, man erg aantrekkelijk gevonden wordt door de dames van de 'kudde' :P

Alle creativiteit mbt de BS even terzijde; een alias van voor en achter kan je verzinnen zoals je wil en gebruiken het dagelijkse leven. De rest is toch slechts een verplicht admin nummer in letters.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-08-16 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:54

Mijn grootouders hebben met hun drie kinderen gezanik gehad bij de BS in Nieuw Zeeland, zo mocht Sharron Jan niet want Jan was geen naam. Kelvin mocht ook niet, want je schreef het anders en m'n tante Annemarie mocht ook niet, daar moest een streepje tussen.

Intussen wonen er ook mensen in Nederland genaamd Bloem dus wat is er mis met Janssen als tweede naam?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:56

Huertecilla schreef:
Timbers schreef:
Meest praktische is bevallen in een land waar ze Spaans namenrecht toepassen :P dat nemen we dat nl. gewoon over hier in Nederland in de BRP (en ook de ABS in Den Haag neemt dan de dubbele naam over bij het inschrijven van de buitenlandse akte in Nederland :) )

Dat schreef ik al uit persoonlijke ervaring ja.

Was 14 jaar geleden nog niet zo makkelijk, want we moesten met het ministerie in Den Haag in de slag en bepaald meer dan een enkele juridische brief, alle details van de EU regelgeving hieromtrent erbij, voor die de ambassade alhier instrueerde de Spaanse inschrijving te accepteren.

Woogy schreef:
(laten we terug gaan naar de tijd dat we in kuddes leefden en de grote sterke man de kudde leidde).

Het is in onze biologie nog steeds zo dat tijdens de eisprong de grote sterke, niet echtgenoot, man erg aantrekkelijk gevonden wordt door de dames van de 'kudde' :P

Zal het wel aan mij liggen dat ik een overtuiging heb dat monogamie wel in mensen zit, wellicht niet alle, maar hey er zijn ook vogels die solidair leven, terwijl eenden een maatje voor het leven zoeken...
Andere discussie ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:57

hmm.. ik vraag mij af of mensen ooit zó in een 'kudde' hebben geleefd.. := Misschien toen we nog slingerde in de Zuid-Afrikaanse bomen ofzo.

Maar idd.. andere discussie :D

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:00

Vriendlief en ik zijn niet getrouwd, geen samenlevingscontract o.i.d. maar al wel 10 jaar samenwonend en hebben samen een dochter. Die -voor mij vanzelfsprekend- de achternaam van haar vader heeft. Ik had het echt niet eerlijk gevonden (zelfs respectloos eigenlijk) om het hem niet te gunnen dat zijn dochter naar hem heet. Natuurlijk, toen we erkenning van ongeboren vrucht gingen doen heeft de hormonale ik wel eventjes gepiept "maar het is mijn baby'tje en ze zit in mijn buik..." enzo maar hij zei "jaaaa hé hoe ist? Jij bent ook haar moeder al en hebt haar al 9 maanden bij je. Het is ook mijn kind hè, ik doe niet voor niks erkenning van ongeboren vrucht. Mag ze dan i.i.g mijn achternaam hebben? Als moeder heb je al een 'voorsprong'".
En daar had hij natuurlijk ook gelijk in. Op het begin was het wel even wennen, dat ik niet hetzelfde heet als haar maar inmiddels weet ik niet beter en vind ik het ook niet meer dan juist. Hij is zo'n goede vader voor haar, ik zou het niet eerlijk vinden om hem dat dan niet te gunnen, gevoelsmatig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:11

Woogy schreef:
Zal het wel aan mij liggen dat ik een overtuiging heb dat monogamie wel in mensen zit, wellicht niet alle, maar hey er zijn ook vogels die solidair leven, terwijl eenden een maatje voor het leven zoeken...
Andere discussie ;)

Inderdaad een andere discussie en inderdaad het zit erin. Net als een heerlijk gevarieerd pallet aan samenlevingsvormen van polyandrie tot polygnie met ronduit verbluffende vormen ertussen.

Terug naar namen echter is de huidige vreemde combinatie van politiek correcte varianten en administratieve beperkingen vermenigvuldigd met wel/niet in echt of gescheiden, hertrouwd niet bepaald duidelijk voor wie dan ook.

Maak van kudde gewoon groep Sammie en dan is het prima ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:25

Hier is het helemaal geen discussie geweest, kinderen krijgen gewoon achternaam van vriendlief. Mijn oudste (had mijn achternaam) is door hem erkend en de jongste bij voorbaat ook. Beide meteen zijn achternaam meegekregen.

Overigens heeft dit niets te maken met het feit dat ik de (twijfelachtige) eer heb om (ruim) 9 maanden zijn baby te dragen, vervolgens in huis een bloedbad achter te laten vanwege een bevalling en daarna nog moet voeden/kolven/zorgen, maar omdat hij het gewoon graag zo wenst, trots is en zijn kinderen graag via naam extra aan hem verbindt.

TS, niemand kan dit voor jou/jullie bepalen. Maar ik vind hem niet echt consequent, niet trouwen, maar wel de naam willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:42

Het is ook een stukje onwetendheid dat je door het huwelijk van naam verandert. Dat is namelijk niet zo. Je houdt altijd je eigen naam, alleen de aanschrijfwijze kan wijzigen.

Ook maakt het niet uit of je trouwt of gaat registreren als partner, voor de wet is dat hetzelfde.

Verder is het inderdaad gebruikelijk dat de kinderen de naam van de man krijgen. Toch zie je nog best vaak dat kinderen de naam van moeder krijgen bij geboorte. Ik vind het allebei 'mooi' :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:53

Esplendido schreef:
De wettige partner kan via de rechtbank wel ontkennen, is een heel gedoe en kan pas na de geboorte maar het kan wel. Pas daarna kan de biologische vader dan het kind erkennen. Niet een situatie waar je graag in komt.

Klopt. En een getrouwde man kan in theorie ook buiten zijn huwelijk een kind erkennen. Ook weer via een rechter en met toestemming van zijn vrouw (die dan dus niet de moeder van het kind is).

Maar dat is dermate theoretisch, en voor TS vooralsnog niet aan de orde. Haar vriend wil immers niet eens trouwen :P

Kayleigh_ schreef:
Het is ook een stukje onwetendheid dat je door het huwelijk van naam verandert. Dat is namelijk niet zo. Je houdt altijd je eigen naam, alleen de aanschrijfwijze kan wijzigen.

Wat veel mensen ook niet weten is dat je bij een echtscheiding, als je de naam van je ex had aangenomen, bij de burgerlijke stand ook moet aangeven of je die naam wil blijven gebruiken of niet. Veel mensen gaan er van uit dat ze automatisch weer met hun meisjesnaam worden aangeschreven en zijn dan bij voorbeeld boos dat ze nog steeds de naam van hun ex blijken te dragen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-08-16 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:56

Nu ik dit allemaal lees: is het eigenlijk verplicht je kind aan te geven bij de staat? :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:58

onbarefeet schreef:
Nu ik dit allemaal lees: is het eigenlijk verplicht je kind aan te geven bij de staat? :D

Natuurlijk. Anders is het kind illegaal.

Je moet aangifte van geboorte doen binnen 3 dagen. Niet 3 werkdagen. Drie kalenderdagen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:00

onbarefeet schreef:

Kind kan later zo weinig zonder bsn nummer enzo.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:04

onbarefeet schreef:

Het is verplicht om binnen 3 dagen na de geboortedag van een kind aangifte te doen. Dit moet u doen in de gemeente waar het kind geboren is. Na de aangifte geeft de gemeente een geboorteakte af.

Binnen 3 dagen geboorteaangifte doen.

Het is verplicht binnen 3 dagen na de bevalling aangifte te doen van een geboorte. Is dit niet mogelijk door het weekend of een feestdag? Dan moet u dat op de 1e werkdag na het weekend of de feestdag doen. Doet u te laat aangifte dan riskeert u een boete.

Ook een adoptiekind dien je aan te geven binnen diezelfde 3 dagen na thuiskomst!
Wij kwamen thuis op 24 december en konden pas aangeven op 30 december, ivm lage bezetting met de kerst!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:10

Het was een hypothetische vraag, niet dat ik het kind zelf niet zou aangeven, maar jezus zeg je kan tegenwoordig echt amper nog zelf iets bepalen :')

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:11

Sammie schreef:
Dat moeten wordt wel erg slecht opgepakt, hoor. Het is maar net hoe de wind waait. Er zijn voorbeelden van acceptatie en voorbeelden van weigering. En dat eerste kind van Anky (en Sjef) heet, naar mijn weten gewoon Janssen met zijn tweede voornaam, zo is dat destijds ook aangekondigd: Yannick Janssen van Grunsven. Het enige dat nog zou kunnen is dat het bij de BS anders is ingeschreven dan naar de buitenwereld is gecommuniceerd maar dat lijkt mij een tikkie onwaarschijnlijk.

Ik meen mij dus van een cursus te herinneren dat dat laatste het geval is (de communicatie dus)

Verder ben je inderdaad met voornamen afhankelijk van hoe streng de ABS is en hoe hij of zij de wet interpreteert.

Een (tweede) voorna(a)m(en) van een kind wijzigt of wijzigen iig niet door huwelijk, ook niet bij de kinderen van Anky :+. Een achternaam overigens ook niet, als bij erkenning is gekozen voor de naam van moeder (en niet kiezen waardoor het automatisch de achternaam van moeder krijgt is ook een keuze). Als dat het geval is blijft alleen de optie geslachtsnaamswijziging bij KB over en ook daar is het de vraag of een aanvraag kans van slagen heeft ;)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:16

onbarefeet schreef:
Het was een hypothetische vraag, niet dat ik het kind zelf niet zou aangeven, maar jezus zeg je kan tegenwoordig echt amper nog zelf iets bepalen :')

Ik denk ook dat je het wilt aangeven, want als het niet wordt aangegeven kun je nooit de afstamming aantonen (dus dat het jouw kind is) en moet je daar ook weer een dure DNA test voor laten doen. Bovendien wordt het kind niet geregistreerd in de BRP (even aangenomen dat het gaat om een aangifte van iemand die Nederlander is of een verblijfsstatus heeft) en dan loop je kinderbijslag mis, krijgt het kind geen BSN (dus lastig met verzekeren en ziektekosten enzo), kan je geen paspoort of id kaart aanvragen voor het kind etc etc. Erg onpraktisch dus en je loopt als burger voordelen mis :+

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:24

Koper schreef:
Klopt. En een getrouwde man kan in theorie ook buiten zijn huwelijk een kind erkennen. Ook weer via een rechter en met toestemming van zijn vrouw (die dan dus niet de moeder van het kind is).

Dit is dus al enige tijd gewijzigd in de wet, vroeger moest een getrouwde man via de rechtbank inderdaad family life aantonen, maar dat is niet meer zo. Wel is het zo dat de moeder van het kind dat hij wil erkennen niet gehuwd mag zijn met een andere man.[/quote]

En in Nederland mag je na huwelijk de naam van je man gebruiken, je eigen geslachtsnaam wijzigt nooit door huwelijk (tenzij je een nationaliteit hebt van een land waar dat wel zo is en documenten hiervan kunt overleggen). Maar na echtscheiding moet je inderdaad je naamgebruik in de BRP zelf wijzigen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:34

Timbers schreef:
onbarefeet schreef:

Ik denk ook dat je het wilt aangeven, want als het niet wordt aangegeven kun je nooit de afstamming aantonen (dus dat het jouw kind is) en moet je daar ook weer een dure DNA test voor laten doen. Bovendien wordt het kind niet geregistreerd in de BRP (even aangenomen dat het gaat om een aangifte van iemand die Nederlander is of een verblijfsstatus heeft) en dan loop je kinderbijslag mis, krijgt het kind geen BSN (dus lastig met verzekeren en ziektekosten enzo), kan je geen paspoort of id kaart aanvragen voor het kind etc etc. Erg onpraktisch dus en je loopt als burger voordelen mis :+

Het gaat niet om voordelen, je bent als je in Nederland woont domweg verplicht om binnen een bepaalde tijd het kind aan te geven, te verzekeren voor ziektekosten enz enz enz. Ook staat een aangifte los van afstamming of een bloedband.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:35

Ik had het dan ook over de achternaam, Timbers..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:16

ashley1 schreef:
Vriendlief en ik zijn niet getrouwd, geen samenlevingscontract o.i.d. maar al wel 10 jaar samenwonend en hebben samen een dochter. Die -voor mij vanzelfsprekend- de achternaam van haar vader heeft. Ik had het echt niet eerlijk gevonden (zelfs respectloos eigenlijk) om het hem niet te gunnen dat zijn dochter naar hem heet. Natuurlijk, toen we erkenning van ongeboren vrucht gingen doen heeft de hormonale ik wel eventjes gepiept "maar het is mijn baby'tje en ze zit in mijn buik..." enzo maar hij zei "jaaaa hé hoe ist? Jij bent ook haar moeder al en hebt haar al 9 maanden bij je. Het is ook mijn kind hè, ik doe niet voor niks erkenning van ongeboren vrucht. Mag ze dan i.i.g mijn achternaam hebben? Als moeder heb je al een 'voorsprong'".
En daar had hij natuurlijk ook gelijk in. Op het begin was het wel even wennen, dat ik niet hetzelfde heet als haar maar inmiddels weet ik niet beter en vind ik het ook niet meer dan juist. Hij is zo'n goede vader voor haar, ik zou het niet eerlijk vinden om hem dat dan niet te gunnen, gevoelsmatig.

ik ben het wel met ashley eens. Ik zou het ook niet eerlijk vinden tegenover mn vriend. En tegenwoordig trouwen er zo weinig mensen dat het haast normaal is dat een kind een andere achternaam heeft

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:11

Kwanyin schreef:
De naam van het kind van Anky is trouwens wel geweigerd geweest. Ik kwam ooit eens op onderstaande site terrecht, en daar staat hij bij de lijst van ooit geweigerde voornamen in Nederland (nummer 4). Tenzij het intussen toch weer geregeld is.
http://www.vernoeming.nl/geweigerde-voornamen

Probeer wel je gezicht in de plooi te houden als je sommige andere ideetjes leest.

Heel toevallig weet ik dat de zoon nu met die naam gewoon door het leven gaat. Achternamen van beide ouders worden gebruikt, zeker in de paardensport.