Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:37

Interessante discussie, ik heb mn moeder gevraagd hoe ik vroeger ben opgevoed en zo zou ik mn kinderen ook opvoeden. Bij ons in huis was er nooit cola oid . Niet omdat mijn ouders dit nou zo ongezond vonden, maar gewoon omdat er geen behoeften aan was . Ik heb dus al heel vroeg geleerd om veel thee en water te drinken. Tuurlijk dronk ik wel eens cola maar dit was dan vaak bij mn oma een glaasje of wanneer we uit eten waren . qua eten eigenlijk hetzelfde. Ik ben vrij verwend opgevoed met eten en ik heb ook nooit babyvoeding gekregen. Ik at altijd met de pot mee en als we uit eten gingen bestelde ik gewoon van de kaart mee met mn ouders. Deze opvoeding heeft ervoor gezorgd dat ik vroeger liever haring of olijven at dan een zak chips. Tuurlijk werd er ook wel eens gesnoept maar met mate. Ik geloof ook sterk dat door deze opvoeding een kind later veel gebalanceerder en gezonder zal eten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:40

SusanH schreef:
Ik kan hele lekkere suikervrije taart maken hoor, niemand die weet dat er geen geraffineerde suiker in zit. Er zit dan wel een suikervervanger in uiteraard. Meestal gebruik ik daarvoor agavesiroop, daar kan ik bijvoorbeeld appeltaart of cakejes mee bakken. Maar de bananen muffins zijn gezoet met alleen banaan. Je kan ook dadels gebruiken om iets zoet te maken, helemaal natuurlijke suikervervanger, lekker en gezond. Genoeg recepten te vinden op internet.

kwita schreef:
Dit vind ik zo grappig, ze mogen geen suiker maar er worden wel vaak zoete vruchten, honing en stroop gegeven. En ik weet dat dat anders is van suikers, maar toch het zoete smaakje krijgen ze dus even goed binnen!
Dus worden deze kindjes dan net zo goed verwend! of zie ik dat nu verkeerd want ook dat zijn extraatjes toch? :D
Maar even goed het is als kind ook leuk om iets te krijgen Fruit, snoep of radijsjes. ;)

Dus eigenlijk gaat het gewoon om het zoete smaakje en niet om super gezond!

Magrathea

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:55

Ik vind een suikerklontje echt wel wat anders dan fruitsuiker uit vruchten :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:03

Honing, stroop en suiker zijn allemaal 1 pot nat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:59

A3a1 schreef:
Maar goed, een zakje studentenhaver is gezond en ook zo opengetrokken.
Koop een zakje pistachenootjes, amandelen en cashewnoten bij de Lidl.
Of een grote zak doppinda's, of noten die ze zelf moeten kraken.

Wel wat duurdere varianten maar scheelt wellicht ook weer in dure dipjes en crackerdingen met salades en filet americain.

Sorry dat ik het zeg, maar: gad-ver-damme.
Ik ben de eerste die vindt dat gezelligheid niet samen hoeft te gaan met eten een avondje zonder lekkere hapjes kan net zo gezellig zijn als een avondje met, maar als ik 'voor de lekker' alleen maar van dat eekhoornvoer zou krijgen zou ik daar niet heel erg gelukkig van worden :') .
Kom maar op met de dure dipjes en de crackerdingen, hoef je geen dure noten te kopen.

Mijn ouders hadden vroeger (en nu nog steeds) altijd cola light in huis omdat ze er zelf liters van dronken. Ook was er in het weekend altijd chips, stond de snoeptrommel op kinderhoogte maar moesten we wel altijd vragen voordat we wat mochten, en ben ik opgevoed met normale, gezonde maaltijden. Naar school kregen we komkommer en paprika mee als tussendoortje, en melk te drinken, omdat we dat zelf graag wilden. Ik at alles toen ik klein was, van olijven tot haring; kom maar op! We kregen regelmatig een fruitplankje met vanalles en nog wat aan fruit gesneden, mochten we zoveel van als we wilden. Met verjaardagen kreeg ik een gebakje en een snoepje. Drinken stond altijd op onze hoogte omdat we toen we klein waren al flinke hoeveelheden dorst hadden.

En ondertussen ben ik volwassen en te dik. Flink te dik. Maat houden vind ik ontzettend moeilijk. Fruit vind ik best lekker maar al snel teveel moeite en veel minder aantrekkelijk dan zo'n gouden zak met gummybeertjes. Mijn maaltijden zijn nog steeds gezond, de tussendoortjes nekken mij. Dus je kunt als ouder nog zo gezond en evenwichtig opvoeden: het is geen enkele garantie dat je kinderen niet te dik zullen worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:02

lieveli schreef:

Noiu ja, niet helemaal. Wanneer suiker ergens van nature in voorkomt (zeg een appel) dan zit het in een pakketje met vezels, vitaminen etc. Dan kan je lichaam het verteren en verwerken. Wanneer je puur suiker consumeert kan het zelfs gebeuren dat je lichaam de benodigde vezels en vitaminen aan je lichaam onttrekt om alsnog het suiker te kunnen verteren. En dan blijft er meestal nog wat over wat achterblijft in vetjes in en op je lichaam :j

Ooit een intense suikerkick/dip gehad van een appel? :) Waarschijnlijk niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:06

Ik heb van fruit altijd een feestje gemaakt door er smoothies van te maken. Gevolg was dat kinderen die thuis geen fruit aten bij mij de halve fruitschaal leeg aten. Maar daar zat soms wel een zakje chips naast. Dat stuiterden ze er op de trampoline wel weer af. Kinderen hebben beide volgens de oude normen een gezond gewicht. Volgens de nieuwe normen zitten ze richting ondergewicht. Gelukkig past de jongste nu ook kleine damesmaat want in de kinderkleren verzoop ze meestal in de taille. Gewoon 3 maaltijden per dag en 2 tussendoortjes waarvan 1 zoet doen ze het prima op zonder moeilijk gedoe

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:13

Yunaa schreef:
Een kind laten leven op water en verdere 'gezonde' producten, vind ik sneu. Iedereen die vroeger daarin kort gehouden werden, zijn nu het tegenovergestelde. Ook waren dat altijd de gene die in de pauzes van hun centen allemaal troep kochten, onder het mom van: 'Thuis mag ik dat niet, nu zien ze me toch niet!' Ik zie het nog steeds gebeuren en geef ze daarin groot gelijk. :j Niemand gaat dood van gevarieerd (gezond met ongezond) eten. Dat je kindje alleen maar groenten krijgt en worteltjes, wil niet zeggen dat hij/zij dat later ook lust. Mijn smaakpupillen zijn ook flink veranderd gedurende de jaren.

Lekker generaliserend :') ik kreeg vroeger weinig snoep en snoep nu nog steeds niet veel :+ en ik heb nooit in de pauzes stiekem snoep gekocht.
En niemand gaat ook dood van gewoon bewust gezond eten :Y) en je smaakpApillen veranderen idd in de loop van de jaren, maar in de eerste jaren wordt wel je smaak bepaald, als je vroeg begint met je kindje te laten wennen aan verschillende smaken is de kans groter dat hij later ook meer lust :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:49

Margaretha, in stroop en honing zitten ook geen vezels.
Is net zo goed gewoon zoetstof en als het een beetje afkoelt staat een een pot suiker in de kast.

Wij maken zelf jam, maar daar is echt niets gezonds aan als je ziet wat daar aan geleersuiker bij gaat :+
Ik heb toen een keer muffins gemaakt met kersenjam ipv suiker. Allemaal blije ouders _O-

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:20

Ik word vooral gigantisch moe van de nieuwe hype om je kinderen enkel en alleen maar supergezond eten te voor te zetten. Al het andere is slecht, frisdrank en een zakje chips is dramatisch, en ouders die hun kinderen dat wel eens geven zijn slechte ouders en verdienen het ouderschap niet. :')

Je kind (en jijzelf) wordt echt niet slechter van 2x per week wat chips, af en toe een snoepje, glas frisdrank of wat dan ook. Er is een gigantische nieuwe hype aan het ontstaan onder tieners die alleen maar superfoods eten en in de sportschool staan, met de volledige overtuiging dat al het fastfood gif is en je nog beter dood kunt zijn dan dat ene glas cola te drinken. Het is het nieuwe anorexia aan het worden en dat is naar mijn inziens zeer zorgelijk.

Over het algemeen vind ik zulke strikte ouders die hun kinderen alleen broccoli voeren en ze (hun eigen, ubergezonde) eten meegeven naar een partijtje, helemaal geen leuke mensen. Die totale fixatie op alles wat groen is en verder alles afdoen als vergif, dát vind ik pas ongezond.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:58

Magrathea schreef:
Ik vind een suikerklontje echt wel wat anders dan fruitsuiker uit vruchten :=

Zijn er ook beroeps matige diëtisten hier die dat verschil eens simpel uit kunnen leggen?

het is anders maar het is toch even goed wel suiker ?

En waarom vinden we dat zo lekker is dit een oer instinkt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:03

Energie is een eerste levensbehoefte.
Alleen weet ons lichaam vaak niet dat het niet meer achter een hert aan hoeft te rennen.
Een klontje dextro, een klontje suiker of een kandijblokje doet hetzelfde voor je suikerkick.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:05

Sizzle schreef:
Energie is een eerste levensbehoefte.
Alleen weet ons lichaam vaak niet dat het niet meer achter een hert aan hoeft te rennen.
Een klontje dextro, een klontje suiker of een kandijblokje doet hetzelfde voor je suikerkick.

Dat, en je lichaam weet ook vaak niet dat de kans dat het morgen geen eten krijgt niet zo groot is, dus dat je jezelf vandaag niet vol hoeft te proppen met zo veel mogelijk. Het hele idee van een vetreserve is dat als het winter wordt, je genoeg hebt om op te teren tot je weer in overvloed eten kunt vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:08

Overigens rennen kinderen doorgaans wel genoeg om bij wijze van spreke een hert te kunnen vangen.
Als ik zie wat er in een 2 jarige past per dag %)
Soms op 1 dag 4-5 boterhammetjes, een bord pap, 2x warm eten, een banaan, abrikozen, een stukje kaas, bakje yoghurt en dan ook nog een koekje :=

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:08

Even wat anders, was gisteren bij een sportdag van mn dochter en we stonden in de rij voor de patatjes. Achter me een gezin met twee kids, alle vier een zelfgekweekte (complete!) komkommer in de hand die eerst op moest voor de patat naar binnen mocht. Dat lijkt mij enorm vermoeiend }:0

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:17

WowAmigo schreef:
Even wat anders, was gisteren bij een sportdag van mn dochter en we stonden in de rij voor de patatjes. Achter me een gezin met twee kids, alle vier een zelfgekweekte (complete!) komkommer in de hand die eerst op moest voor de patat naar binnen mocht. Dat lijkt mij enorm vermoeiend }:0

Dat zijn die gevallen waarvan ik vind dat ze doorslaan. Dat je je kind verplicht een plakje komkommer (of 5) laat eten bij de frietjes: soit. Maar een hele komkommer?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:28

Uitgerekend een komkommer, dan kun je haast net zo goed een glas water drinken kwa voedingswaarde O:)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:54

Over dat kinderen druk worden van bepaalde stoffen: Ja, kinderen worden druk van suikers...dat merk je vooral als ze de hele dag achter de spelcomputer of tablet zitten. Want naast de discussie over wat gezond eten is of niet, laat de beweging die veel kinderen tegenwoordig krijgen ook te wensen over. Raar he dat je kind door het plafond gaat als het zn energie niet kwijt raakt aan ravotten en rennen...

Mijn broertje had overigens een kleurstofallergie...dat was echt niet grappig. Die kreeg een beetje trekjes van iemand die teveel gedronken had, grote mond, ongelooflijk uitbundig, schreeuwen, niet te corrigeren. Maar ook die hebben mijn ouder nooit iets ontzegd...hij lette er ook zelf op, want het schijnt ook geen prettig gevoel te zijn als je zo hyper bent. Maar als hij dan toch teveel binnen had gekregen, ging ie naar buiten om uit te razen. Problem solved. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 01:22

Dit doet mij denken aan wat ik heb meegemaakt op een camping, daar een voorbeeld gezien wat extremen kunnen doen met kinderen.
Ik was een jaar of 10 en mijn broertje en ik waren bevriend met de buurkinderen.
Wij totaal niet gelovig, maar zij wel en zaten echt rustig in de snikhitte s'middags in de caravan de bijbel te lezen.
Ouders werden met u aangesproken, vloeken mocht echt niet en op zondag aten ze oud stokbrood want er werd op zondag strikt geen brood gekocht.
Jaren later kwam ik ze tegen, en de jongste had een grote bek waar je u tegen zei, vloekte als een gek en rookte en dronk al.
Hij was nog niet eens 16 toen denk ik.
Daarintegen taalden wij dus niet naar sigaretten en drank, en zo vloeken hebben we al helemaal nooit gedaan.
Dit is dus een typisch voorbeeld van wat kan gebeuren, dat ze dan totaal doorslaan.

Wij mochten vroeger doordeweeks enkel limonade en thee, frisdrank mocht enkel 1x in het weekend en dan mochten we ook een bakje chips.
Snoep moesten wij vragen, we hoefden het echt niet te flikken om stiekem snoep te pakken.
Mijn broertje heeft door omstandigheden psychisch in zijn jeugd een tijd overgewicht gehad, maar is dat al lang weer kwijt en erg slank.
Ik zelf zit volgens het bmi net op de grens van gezond gewicht, tegen te weinig aan.
Echter voel ik me prima en oog ik niet te mager, maar beiden dus niet dik o.i.d.
Zelf zie ik liever een tussenweg qua voeding, zodat het iets 'gewoons' is wat op zijn tijd mag, en ze er eigenlijk dan niet naar talen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 02:50

Magrathea schreef:
lieveli schreef:

Noiu ja, niet helemaal. Wanneer suiker ergens van nature in voorkomt (zeg een appel) dan zit het in een pakketje met vezels, vitaminen etc. Dan kan je lichaam het verteren en verwerken. Wanneer je puur suiker consumeert kan het zelfs gebeuren dat je lichaam de benodigde vezels en vitaminen aan je lichaam onttrekt om alsnog het suiker te kunnen verteren. En dan blijft er meestal nog wat over wat achterblijft in vetjes in en op je lichaam :j

Ooit een intense suikerkick/dip gehad van een appel? :) Waarschijnlijk niet.

Nee, ik liet de fruitsuikers hier even buiten. Maar je thee zoeten met honing omdat suiker ongezond is, zou nergens op slaan. Zoiets dus. :P

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:44

Sizzle schreef:
Uitgerekend een komkommer, dan kun je haast net zo goed een glas water drinken kwa voedingswaarde O:)

ja en dan overtuigd zijn dat je goed bezig bent , die hypes zijn zo gevaarlijk zeker met een opgroeiend kind!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:57

En nu mag een kind vast binnenkort ook al geen limonade mee meer naar school :+ (ik hoop echt dat ik tzt een school kan vinden die niet zo achterlijk omgaat met dwangmatig gezond opdringen bij kinderen..... Geen snoep mee is prima, maar verplicht groente of fruit mee moeten geven, trakteren op gezond én met pech alleen water mee naar school? Nee dank...)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:02

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:06

Nou daar was ik snel klaar mee. Moet niet gekker worden.