Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
SusanH schreef:Ik kan hele lekkere suikervrije taart maken hoor, niemand die weet dat er geen geraffineerde suiker in zit. Er zit dan wel een suikervervanger in uiteraard. Meestal gebruik ik daarvoor agavesiroop, daar kan ik bijvoorbeeld appeltaart of cakejes mee bakken. Maar de bananen muffins zijn gezoet met alleen banaan. Je kan ook dadels gebruiken om iets zoet te maken, helemaal natuurlijke suikervervanger, lekker en gezond. Genoeg recepten te vinden op internet.
kwita schreef:Dit vind ik zo grappig, ze mogen geen suiker maar er worden wel vaak zoete vruchten, honing en stroop gegeven. En ik weet dat dat anders is van suikers, maar toch het zoete smaakje krijgen ze dus even goed binnen!
Dus worden deze kindjes dan net zo goed verwend! of zie ik dat nu verkeerd want ook dat zijn extraatjes toch?![]()
Maar even goed het is als kind ook leuk om iets te krijgen Fruit, snoep of radijsjes.
A3a1 schreef:Maar goed, een zakje studentenhaver is gezond en ook zo opengetrokken.
Koop een zakje pistachenootjes, amandelen en cashewnoten bij de Lidl.
Of een grote zak doppinda's, of noten die ze zelf moeten kraken.
Wel wat duurdere varianten maar scheelt wellicht ook weer in dure dipjes en crackerdingen met salades en filet americain.
.lieveli schreef:Honing, stroop en suiker zijn allemaal 1 pot nat.
Waarschijnlijk niet. 
Yunaa schreef:Een kind laten leven op water en verdere 'gezonde' producten, vind ik sneu. Iedereen die vroeger daarin kort gehouden werden, zijn nu het tegenovergestelde. Ook waren dat altijd de gene die in de pauzes van hun centen allemaal troep kochten, onder het mom van: 'Thuis mag ik dat niet, nu zien ze me toch niet!' Ik zie het nog steeds gebeuren en geef ze daarin groot gelijk.Niemand gaat dood van gevarieerd (gezond met ongezond) eten. Dat je kindje alleen maar groenten krijgt en worteltjes, wil niet zeggen dat hij/zij dat later ook lust. Mijn smaakpupillen zijn ook flink veranderd gedurende de jaren.
ik kreeg vroeger weinig snoep en snoep nu nog steeds niet veel
en ik heb nooit in de pauzes stiekem snoep gekocht.
en je smaakpApillen veranderen idd in de loop van de jaren, maar in de eerste jaren wordt wel je smaak bepaald, als je vroeg begint met je kindje te laten wennen aan verschillende smaken is de kans groter dat hij later ook meer lust

Sizzle schreef:Energie is een eerste levensbehoefte.
Alleen weet ons lichaam vaak niet dat het niet meer achter een hert aan hoeft te rennen.
Een klontje dextro, een klontje suiker of een kandijblokje doet hetzelfde voor je suikerkick.
WowAmigo schreef:Even wat anders, was gisteren bij een sportdag van mn dochter en we stonden in de rij voor de patatjes. Achter me een gezin met twee kids, alle vier een zelfgekweekte (complete!) komkommer in de hand die eerst op moest voor de patat naar binnen mocht. Dat lijkt mij enorm vermoeiend
Magrathea schreef:lieveli schreef:Honing, stroop en suiker zijn allemaal 1 pot nat.
Noiu ja, niet helemaal. Wanneer suiker ergens van nature in voorkomt (zeg een appel) dan zit het in een pakketje met vezels, vitaminen etc. Dan kan je lichaam het verteren en verwerken. Wanneer je puur suiker consumeert kan het zelfs gebeuren dat je lichaam de benodigde vezels en vitaminen aan je lichaam onttrekt om alsnog het suiker te kunnen verteren. En dan blijft er meestal nog wat over wat achterblijft in vetjes in en op je lichaam![]()
Ooit een intense suikerkick/dip gehad van een appel?Waarschijnlijk niet.
(ik hoop echt dat ik tzt een school kan vinden die niet zo achterlijk omgaat met dwangmatig gezond opdringen bij kinderen..... Geen snoep mee is prima, maar verplicht groente of fruit mee moeten geven, trakteren op gezond én met pech alleen water mee naar school? Nee dank...)