Deeltijd studenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:05

_Reneee schreef:
Hi! Ik wil in september beginnen met de deeltijdopleiding leraar Nederlands. Iemand daar ervaring mee?

Yes! In februari begonnen. :D Wat is je vraag?

spottedponie

Re: Deeltijd studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:22

@amanda Het is best pittig in combinatie met een bijna fulltime baan en huishouden en dergelijke, maar wel heel erg leuk...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:23

spottedponie schreef:
@amanda Het is best pittig in combinatie met een bijna fulltime baan en huishouden en dergelijke, maar wel heel erg leuk...

Hier hetzelfde, alleen geen fulltime baan maar parttime maar dan nog, poeh.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:27

Ik doe ook een jaar langer over de opleiding hoor, had t liever anders gezien, maar ik liep vorig jaar compleet op mijn tandvlees waardoor ik heb besloten het iets rustiger aan te doen... Dan maar wat langer maar met plezier en nog wat sociaal leven en dergelijke erlangs :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:28

spottedponie schreef:
Ik doe ook een jaar langer over de opleiding hoor, had t liever anders gezien, maar ik liep vorig jaar compleet op mijn tandvlees waardoor ik heb besloten het iets rustiger aan te doen... Dan maar wat langer maar met plezier en nog wat sociaal leven en dergelijke erlangs :)

Ja precies! Ik heb dat gevoel nog steeds maar ik doe ook weer teveel in een keer. Maar goed, we zullen wel zien.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:53

_Reneee schreef:
Hi! Ik wil in september beginnen met de deeltijdopleiding leraar Nederlands. Iemand daar ervaring mee?

*komt weer even binnenvallen*

Ik heb een jaartje de deeltijdvariant gedaan, kan je wel het een en ander vertellen over het eerste jaar. Nu zit ik op de uni, dus over de latere jaren kan ik je helaas niet heel veel vertellen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:06

Wow, nog best wat mensen met ervaring. Ik was benieuwd of het een pittige opleiding is? En waarom ben je gestopt Kelly? Ik twijfel nog of ik naar de Uni zal gaan of dit ga doen. Mij lijkt het dat de uni een stuk meer saaie, droge stof is, of ligt dat aan mij?

Lijkt me echt spannend om de eerste keer voor de klas te staan haha. Wat doen jullie naast je opleiding?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:13

Naast de deeltijd studie docent Nederlands sta ik voor de klas als docent beeeldende vorming. Pittig? Dat is per persoon verschillend. Ik vind het persoonlijk wel meevallen. Per periode (je hebt er vier in een jaar) volg je 3 tot 4 vakken. Je bent 15/20 uur per week kwijt aan zelfstudie. De studie valt dus prima te combineren met een parttime baan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:24

Wij hebben per periode 5 tot 6 vakken, en onze zelfstudie ligt op minstens 20 uur als het niet meer is. Ik vind het wel zwaar om het te combineren met een parttime baan en mijn huishouden. Maar ook dat is weer verschillend per persoon. Een klasgenootje werkt parttime, opleiding, huishouden, twee kinderen, maar zij heeft haar sociale leven en ook de kinderen moeten opgeven om alles gedaan te krijgen.

Dus TS, ga goed voor jezelf na wat je wel en niet kan. Door mijn hooggevoeligheid heb ik ook nog net wat meer moeite met combineren terwijl een ander het met twee vingers in de neus doet.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:54

Het verschilt inderdaad heel erg per persoon, onze studielast is eigenlijk vrijwel gelijk aan een fulltime baan, zo'n 35 uur per week... dat hakte er bij mij wel in toen ik nog werk in een andere branche had... Nu ik op een school werk en daar ook regelmatig tijd heb om aan mijn studie te besteden is het wat beter te behappen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:55

spottedponie schreef:
Het verschilt inderdaad heel erg per persoon, onze studielast is eigenlijk vrijwel gelijk aan een fulltime baan, zo'n 35 uur per week... dat hakte er bij mij wel in toen ik nog werk in een andere branche had... Nu ik op een school werk en daar ook regelmatig tijd heb om aan mijn studie te besteden is het wat beter te behappen

Ben ik het mee eens. Ik werk er naast in de huiswerkbegeleiding, zo'n 16 uur per week en ik kan daar ook af en toe wat doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:18

spottedponie schreef:

Ik volg ook een deeltijd hbo opleiding (kost me incl contacturen zo'n 40 uur per week). Met fulltime (40 uur plus) baan erg pittig. Nu werk ik parttime en vind ik het prima te doen, zeker nu ik weer goed in het studie ritme zit. Daarnaast natuurlijk nog huishouden, paard en partner. Geen kinderen, dat scheelt denk ik. :D

Iemand had het over uni of hbo. Denk dat dat zeer persoonlijk is, wat je voorkeur is. Ik volg hbo opleiding en ik mis de diepgang merk ik. Juist doordat het wat oppervlakkig blijft vind ik het minder boeiend. Achteraf denk ik dat de uni mij beter zou passen. Maar goed, eerst dit afmaken. Dan volgt de master later wel. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:20

spottedponie schreef:

Ik volg ook een deeltijd hbo opleiding (kost me incl contacturen zo'n 35-40 uur per week). Met fulltime (40 uur plus) baan erg pittig. Nu werk ik parttime en vind ik het prima te doen, zeker nu ik weer goed in het studieritme zit. Daarnaast natuurlijk nog huishouden, paard en partner. Geen kinderen, dat scheelt denk ik. :D

Iemand had het over uni of hbo. Denk dat dat zeer persoonlijk is, wat je voorkeur is. Ik volg hbo opleiding en ik mis de diepgang merk ik. Juist doordat het wat oppervlakkig blijft vind ik het minder boeiend. Achteraf denk ik dat de uni mij beter zou passen. Maar goed, eerst dit afmaken. Dan volgt de master later wel. :D

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:58

Ik volg ook de deeltijdopleiding Nederlands. Ben afgelopen september begonnen. Toen ik nog 3 dagen werkte vond ik het goed te doen, maar nu werk ik 4 dagen en dat is wel zwaar. Maar even doorbijten. Ik mis idd soms een beetje de diepte. Maar ik heb meer studietijd nodig dan toen ik aan de universiteit studeerde. Daar had ik vooral leertentamens, die ik wel haalde als ik alle colleges volgde en thuis mijn literatuur doorlas. Nu moet ik vooral veel verslagen schrijven en daar heb ik nadat ik op mijn werk ook al veel achter de computer heb gezeten niet altijd zin in.
Het voor de klas staan is wel heel erg leuk en ook voorbereiden van mijn lessen vind ik erg leuk.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:32

Ik zie dat de studielast bij veel mensen toch hoger ligt dan die 20 uur van mij. Waar studeren jullie? Hoeveel dagen in de week volgen jullie college?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:45

Ik heb inderdaad ook gewoon hetzelfde aantal EC te behalen als de voltijdstudenten met minder contacturen.

Het meeste komt dus neer op thuis studeren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:58

Adamootje schreef:
Ik zie dat de studielast bij veel mensen toch hoger ligt dan die 20 uur van mij. Waar studeren jullie? Hoeveel dagen in de week volgen jullie college?

Fysiotherapie. Het is gewoon de voltijdstudie maar dan met minder contactuur uren dan de voltijders. Ik heb momenteel iets van 20 contacturen maar dat is omdat ik vast een minor doe in de hoofdfase. Dan nog 15 tot 20 uur thuis.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:19

Heej,

ik meld me hier ook even :). Ik volg op het moment een juridische mbo opleiding en moet nog anderhalf jaar. Ik heb echter wel een havo diploma dus wil nog wel graag doorstuderen.
Nu zit ik er aan te denken een deeltijd opleiding te gaan volgen op de han in nijmegen. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke richting ik op wil weet ik nog niet precies maar recht/bedrijfskunde oid spreekt me wel aan.
Ook wil ik graag naar een meeloopdag/informatieavond oid.

Groetjes Joanne

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:57

_Reneee schreef:
Wow, nog best wat mensen met ervaring. Ik was benieuwd of het een pittige opleiding is? En waarom ben je gestopt Kelly? Ik twijfel nog of ik naar de Uni zal gaan of dit ga doen. Mij lijkt het dat de uni een stuk meer saaie, droge stof is, of ligt dat aan mij?

Lijkt me echt spannend om de eerste keer voor de klas te staan haha. Wat doen jullie naast je opleiding?

Ik vond de opleiding vrij pittig. Het was vooral erg veel.. Zo hadden wij voor 1 vak dat we een boek moesten lezen, een enquête moesten opstellen en afnemen, 25 boeken moesten lezen en verwerken en we moesten ook een tentamen maken; dat allemaal voor maar 6 ECTS.

Het voorbereiden van lessen etc. vond ik veel tijd in gaan zitten. Het voor de klas staan vond ik wel erg leuk, vooral om te zien hoe sommige leerlingen kunnen 'omdraaien' na een tijdje (in positieve zin dan) en hoe je uiteindelijk een band opbouwt.

Tijdens mijn studie heb ik 3 dagen per week gewerkt en het was erg zwaar, druk en veel, maar niet onmogelijk. Ik moet zeggen dat het stagelopen en het daadwerkelijk voor de klas staan mij wel zwaar beviel. Leerlingen waren soms erg druk en als je de avond ervoor wat later bent gaan slapen omdat je nog je lessen moest voorbereiden was ik echt kapot.

Over de uni m.b.t. het vak Nederlands kan ik je niet mee helpen. Ik werk op een advocatenkantoor en wilde altijd rechten gaan studeren, maar had geen juiste vooropleiding. Ik wilde HBO Rechten gaan doen, maar dat was helaas geschrapt dus toen ben ik de deeltijdopleiding Nederlands gaan doen. Nu studeer ik rechten op de uni. :)