Liefde kent geen leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:04

Huertecilla schreef:
Een ander heeft imo geen recht op een mening over die keuze omdat die mening op de EIGEN wegingsfactoren gestoeld is.
Jij stelt het correct volgens mij: Het zou jouw keuze niet zijn maar dat is irrelevant +:)+

Zo werkt een mening altijd; die is altijd gebaseerd op je eigen basis/ kaders/ opvoeding/ voorbeelden uit omgeving etc.
Gelukkig man je hier wel degelijk een mening hebben, over iedere willekeurig onderwerp, maar zoals inderdaad al eerder gesteld werd is die voor de keuze die een ander maakt irrelevant.

vienna1987

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:07

En we hebben hier wat mooie vrije meningen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:08

Goof schreef:
pien_2010 schreef:
Dus ik ga mee met Lusitana haar mening. Veel meiden zijn als ze adolescent zijn al vrij volwassen!

Adolescentie komt dan ook NA de puberteit ;)
Dat is wat anders dan wat Lusitana zei.

OK dan ga ik ook precies worden Goof.

Lees erop na https://nl.wikipedia.org/wiki/Puberteit . Dan kun je onderaan lezen dat we de vroege, de midden en de late pubertijd kennen.

Lees onderaan:

Citaat:
Late puberteit

Tijdens de late puberteit neemt het egocentrisme af en wordt meer rekening gehouden met anderen. Sociale relaties verschuiven van de vriendengroep naar het individu. Relaties worden ook intiemer en serieuzer. In de derde klas van de middelbare school heeft 40% van de pubers seks gehad. Dit percentage stijgt naar ongeveer 60% na de vijfde klas.

Door het abstracte denken ontstaan realistische plannen voor de toekomst. Dit is een periode van idealisme. Adolescenten hebben vaak een uitgesproken concept van wat goed en slecht is.[2]

De late pubertijd en de adolescentie periode vallen dus samen :j !

Dus mijn stuk blijft staan evenals het stuk van Lusitana. Dus jouw stelling
Citaat:
Adolescentie komt dan ook NA de puberteit ;)

klopt dus niet helemaal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:10

Pubertijd = adolescentie. :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:14

pien_2010 schreef:

Lees erop na https://nl.wikipedia.org/wiki/Puberteit . Dan kun je onderaan lezen dat we de vroege, de midden en de late pubertijd kennen.

Lees onderaan:

Citaat:
Late puberteit

Tijdens de late puberteit neemt het egocentrisme af en wordt meer rekening gehouden met anderen. Sociale relaties verschuiven van de vriendengroep naar het individu. Relaties worden ook intiemer en serieuzer. In de derde klas van de middelbare school heeft 40% van de pubers seks gehad. Dit percentage stijgt naar ongeveer 60% na de vijfde klas.

Door het abstracte denken ontstaan realistische plannen voor de toekomst. Dit is een periode van idealisme. Adolescenten hebben vaak een uitgesproken concept van wat goed en slecht is.[2]

De late pubertijd en de adolescentie periode vallen dus samen :j !

Dus mijn stuk blijft staan evenals het stuk van Lusitana. Dus jouw stelling

Adolescentie komt dan ook NA de puberteit ;) [/quote] klopt dus niet.[/quote]

:j
True.
De adolescentie duurt alleen tot de 22e.
In de 3e klas van het VO ben je 14 of 15. Dat is nogal een verschil. Op die leeftijd krijg je wellicht als meisje zijnde vrouwelijke(re) vormen, maar ben je zeker nog (gewoon) een kind. Tuurlijk is de ene puber de andere niet en zijn er die echt wel richting adolescentie gaan, maar volwassen zijn ze zeker nog niet.

Overigens werk ik met deze leeftijd (wat een geweldige leeftijd is!) en zie ik dagelijks een paar honderd pubers langskomen. Ik kan er geen 1 opnoemen die geen kind meer is. Ik kan er wel een hoop opnoemen die (redelijk) wijs en ervaren zijn voor hun leeftijd. Ze zitten midden in een ontwikkeling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:14

Goof schreef:
Huertecilla schreef:
Een ander heeft imo geen recht op een mening over die keuze omdat die mening op de EIGEN wegingsfactoren gestoeld is.
Jij stelt het correct volgens mij: Het zou jouw keuze niet zijn maar dat is irrelevant +:)+

Zo werkt een mening altijd; die is altijd gebaseerd op je eigen basis/ kaders/ opvoeding/ voorbeelden uit omgeving etc.
Gelukkig man je hier wel degelijk een mening hebben, over iedere willekeurig onderwerp, maar zoals inderdaad al eerder gesteld werd is die voor de keuze die een ander maakt irrelevant.

Mijn punt is dat een mening over de keuze door een ander mbt dergelijk zaken defacto DUS inherent niet bestaat, niet KAN bestaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:18

Huertecilla schreef:
Goof schreef:

Mijn punt is dat een mening over de keuze door een ander mbt dergelijk zaken defacto DUS inherent niet bestaat, niet KAN bestaan.

Een mening bestaat altijd, is altijd aanwezig. Iedereen heeft bepaalde ideeën en gedachten. Deze hoeven ook niet relevant te zijn, ze hoeven ook niet geventileerd te worden en derden hoeven er ook niets mee te doen, maar meningen bestaan altijd. Punt.

Citaat:
Een mening (Indogermaans moino: wissel, ruil) is een in de mens aanwezige subjectieve opvatting, dan wel attitude, ten opzichte van toestanden, gebeurtenissen of andere personen (juridisch: waardeoordeel). Zowel een individu als een groep kan een mening bezitten. Een mening heeft betrekking op een onderwerp.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:20

Adolescentie is van een jaar 10-12 tot ongeveer 24. Dan pas is je kwabje volgroeid. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:29

pien_2010 schreef:

en hoe ' exacter' hoe minder het kant of wal raakt in de werkelijke wereld van verschillende ontwikkelingen van verschillende individuen.

We hebben te maken met een paar grove wettelijke criteria en dat is al lomp genoeg.

Nata bene in het verenigde Europa lopen de verschillende landelijke wettelijke criteria mbt de sexuele meerderjarigheid al uiteen van 14 tot 18 en dan is er nog een land waar dat per geslacht niet gelijk is ook.

Hoezo 'precies'??!! ;)

Dat van 10/12 tot ongeveer 24 is een goede illustratie; 14 jaar brede adolescentie en dan nog ongeveer :)*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:32

Bij sommigen lijkt dat kwabje nooit volgroeid te zijn :D

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:35

Je hebt natuurlijk laat bloeiers en vroeg bloeiers! Misschien ook wel eeuwige pubers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:38

Ik weet niet of ik een topic wat over liefde gaat maar waar "volgroeide kwabjes" bij betrokken worden serieus kan nemen... Het gaat hier duidelijk niet over liefde meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:39

Goof schreef:
Een mening bestaat altijd, is altijd aanwezig. Iedereen heeft bepaalde ideeën en gedachten. Deze hoeven ook niet relevant te zijn, ze hoeven ook niet geventileerd te worden en derden hoeven er ook niets mee te doen, maar meningen bestaan altijd. Punt.

Mijn PUNT is dat wanneer die mening(en) zoals mbt dit onderwerp soort van normstellend pretenderen te zijn, het imo fout gaat omdat dit inherent niet kan.

De mening welke je in deze hebt betreft alleen de factoren, criteria en relatieve gewichten zoals je die ZELF kent/hebt.
Dit kan inherent nooit over een ander zijn. Wie dat denkt is fout.
Ventileren is imo vaak ook nog prima als het genuanceerd wordt en een andere kan zelf bepalen wat daarmee te doen doch het riskante ervan is het (ver)vormen (tot)van sociale beperkingen en institutionaliseren tot wet.

Dat is zoals het is, maar het kan geen kwaad af en toe het eigelijk heel relatieve ervan eens op te gooien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:40

Resistance schreef:
Ik weet niet of ik een topic wat over liefde gaat maar waar "volgroeide kwabjes" bij betrokken worden serieus kan nemen... Het gaat hier duidelijk niet over liefde meer.

Zoek een wat op over de chemie van verliefdheid en liefde dan :)*

'Liefde' is letterlijk een product van kwabkes ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:41

Resistance schreef:

En waarom dan niet volgens jou? Volgens mij past het juist prima bij het onderwerp of een puber een relatie zou moeten kunnen hebben met iemand die een behoorlijk stuk ouder is. Het is nu eenmaal zo dat de hersenen op die leeftijd nog niet volledig ontwikkeld zijn (dat kwabje dus).

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:01

Toch snap ik die reactie. Het is allemaal wel heel wetenschappelijk uit één gezet. Past bij mij ook niet wat ik voel als het om liefde gaat. Ik denk ook niet dat het allemaal zo rationeel neer gezet kan worden. Eerdere ervaringen of heftige gevoelens doen denk ik ook veel meer van belang spelen. Mijn ervaring is dat mensen die jong een behoorlijk pakketje emoties te verwerken hadden, emotioneel en ook rationeel vaak verder zijn dan hun leeftijdsgenoten en dus ook steun zoeken die ook wat meer hebben meegemaakt. Hoeft natuurlijk niet ik heb jong ook veel te verhap stukken gehad en ik vond het juist fijn dat mensen wat minder mee gemaakt hadden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:10

elenaMM77 schreef:
ik denk niet dat dat is wat men bedoelt met een leerling/docent relatie nunscaniels..

Want dan zou feitelijk geen enkele docent ooit mogen trouwen, want iedere vrouw is ooit een leerling geweest. Soms op het zelfde moment dat haar man al een docent was.

leerling/leraar gaat meestal om een leerling die een relatie aangaat met zijn/haar leerling..

Je hebt ook jonge leraren die een relatie aangaan met een oude leerling maar daar netjes mee wachten tot ze de school verlaten heeft.. ook dat noem ik dan geen leraar/leerling relatie....

Je voorbeeld is er gewoon een van twee jonge mensen die een relatie aangaan, waarbij er eigenlijk weinig leeftijds verschil is.. De ene is van beroep toevallig leraar.. de ander heeft nooit les van m gehad.. Dat is net zoiets als vallen als 17 jarige op een 22 jarige bouwvakker..

Leraar/leerling relatie is waarbij de ene autoriteit heeft over de ander, een extra senioriteit.

al vind ik het overigens not done om als leraar op welke leeftijd dan ook, een relatie aan te gaan met een leerling van de school waarop je zit, hoe oud diegene ook is. Je hebt als leraar een bepaalde senioriteit en verantwoordelijkheid.. dan houd je het bij praten en gezelligheid en begin je pas een relatie als iemand van school af is.. Als het echt liefde is, kun je best een paar maanden wachten.

Denk dat ik niet duidelijk was. Hij was leraar op haar school, alleen niet een leraar van haar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:14

Als jonge mensen een behoorlijk pakketje meekrijgen KAN het zo zijn dat ze vroegrijp zijn. Maar het is OOK zeer goed mogelijk dat dat de buitenkant is omdat ze zeg maar een stap over hebben geslagen.
Of dat een probleem is?
Meestal kom je daar pas achter als het te laat is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:42

Ja het boeit vrij weinig wat je allemaal mee maakt, fysiek gezien ben je met 16 jaar gewoon niet volwassen. Je kan je wel volwassener gedragen, maar lichamelijk gezien ben je echt niet opeens super snel ontwikkeld.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:14

Dan zeg ik nog je kan dan volgens de wetenschap wel niet volwassen zijn, maar dat betekent nog niet dat je het zo voelt en naar handelt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:17

Het maakt geen reet uit of iemand volwassen is of puber. Waar het om gaat is dat in de echte liefde je rekening houdt met elkaar en dat kan een ouder iemand waarschijnkijk nog beter dan een andere puber.

Je kunt ook binnen een relatie ontwikkelen hoor en alsnog uit elkaar gaan als blijkt dat het niet meer zo past.

Je hoeft niet pas relaties aan te gaan als je ontwikkelt bent.
Je kunt uit elke relatie wat leren.

Het lijkt mij alleen onverstandig als je meteen kinderen neemt in het begin van je eerste relatie. hoewel er genoeg relaties ontstaan omdat er een kind komt....

Men doet alsof uit elke liefde maar meteen huisje, boompje, beestje gaat ontstaan ofzo.
Soms is liefde alleen samenzijn als het kan en verder je eigen leven moeten leiden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:23

musiqolog schreef:
Ik weet niet of dat zo raar is.
Uit angst om voor gek te staan en te worden veroordeeld door je omgeving, kan ik me best voorstellen dat je de leeftijd van je partner niet durft te noemen.

Ik vind het raar dat het zo erg is in de maatschappij dat je in je omgeving het niet over je vriend kunt hebben.
Ik vind het dus niet raar van haar dat ze het niet durft, dat snap ik prima, maar erg dat het zo is dat ze veroordeeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:25

DatBenIkNou schreef:
Resistance schreef:

En waarom dan niet volgens jou? Volgens mij past het juist prima bij het onderwerp of een puber een relatie zou moeten kunnen hebben met iemand die een behoorlijk stuk ouder is. Het is nu eenmaal zo dat de hersenen op die leeftijd nog niet volledig ontwikkeld zijn (dat kwabje dus).

Waar ik op doel is dat ik het erg knap vind om vanaf je computerscherm aan de hand van een paar statistiekjes te zeggen dat het standtepede niet goed is om een relatie aan te gaan met een leeftijdsverschil wanneer je in de pubertijd bent. Liefde kan iedereen overkomen, en je kan verliefd op iedereen worden. Of je nou stijf staat van de hormonen in je pubertijd of al wat ouder bent. Liefde is nou eenmaal irrationeel. En als beide partijen er gelukkig van worden, waarom dan beweren dat dit vooralsnog niet gezond is wanneer er van beide partijen goede bedoelingen zijn? Het gaat hier immers om liefde, niet om het misbruiken van een jong meisje.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:27

Lucitana
Ik lees niet dat het gaat over huisjeboompjebeestje.
Dat kan maar hoeft niet.

Ik lees bezorgdheid voor jonge mensen die nog niet voldoende geestelijk/lichamelijk/verstandelijk ontwikkeld zijn en daardoor niet goed genoeg voor zichzelf op kunnen komen, als dat nodig is.

Dat is niet 1 op zichzelfstaand pakketje, oa hersenverbindingen moeten nog worden gemaakt.
Maar dat piepkleine verbindingen heeft erg veel invloed.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 23-05-16 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:32

Resistance schreef:
DatBenIkNou schreef:
Waar ik op doel is dat ik het erg knap vind om vanaf je computerscherm aan de hand van een paar statistiekjes te zeggen dat het standtepede niet goed is om een relatie aan te gaan met een leeftijdsverschil wanneer je in de pubertijd bent. Liefde kan iedereen overkomen, en je kan verliefd op iedereen worden. Of je nou stijf staat van de hormonen in je pubertijd of al wat ouder bent. Liefde is nou eenmaal irrationeel. En als beide partijen er gelukkig van worden, waarom dan beweren dat dit vooralsnog niet gezond is wanneer er van beide partijen goede bedoelingen zijn? Het gaat hier immers om liefde, niet om het misbruiken van een jong meisje.
Amen voor je uitspraak Resistance, maar ik geloof dat wij elkaar wel eens vaker hebben getroffen bij dit soort onderwerpen. :j

Overigens ben ik zelf vijftien en heb ik al anderhalf jaar een relatie met een jongen van achttien. Vooral in het begin hebben we (vooral ik) veel commentaar gehad, maar inmiddels zit het goed en wordt het geaccepteerd.

Voor geïnteresseerden, ik heb hier een tijdje terug ook een topic over geopend: [LZP] Serieuze relatie als puber