Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:57

Dat (jij vindt dat) je dat binnen een huwelijk vanzelfsprekend zou moeten doen, is niet voor iedereen houdbaar .

Bloembloem, nogmaals voor jou is dat zo, anderen kunnen daar anders over denken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:58

Lastige situatie.
Ik zou het in de schoenen van zijn vrouw willen weten, maar het hem ontzettend gunnen om steun te hebben en een uitlaatklep.
En zelf zou ik denk ik veel meer rust hebben wetende dat hij niet alleen achter blijft.
In het geval van kinderen zou het helemaal mooi zijn, want dan weet je wie er voor je kinderen gaat zorgen en of je haar geschikt vind.
Ik zou dan veel rustiger vertrekken denk ik.

Ik ken via buren van ons ook zo iemand die deze situatie had maar dan met kanker.
Zij was een vriendin van hen en was daar heel veel om voor de kinderen te zorgen en haar en gaf hem veel steun.
Dit werd tussen hem en haar meer dan vriendschap, en zij wist dat gewoon.
Toen zij overleed was zij al een tweede mama voor de kinderen en wist zijn vrouw al dat hij niet alleen achter zou blijven met twee kleine kinderen.
Ze konden samen na haar overlijden gelijk de kinderen goed opvangen, met stabiliteit en een al vertrouwde partner/vriendin voor de kinderen.
Mensen eromheen vonden het na haar overlijden snel gaan, maar ze waren in feite al veel langer samen dan dat.
Ze hebben later samen ook nog een kindje gekregen.
Zijn overleden vrouw wilde niks liever dan dat hij weer gelukkig zou worden, en stond er volledig achter.
Dit vind ik dus pure liefde persoonlijk, heel bijzonder. :)

Ik zou zeggen laat het aan hem over of hij het verteld en of ze je daarna wil leren kennen ja of nee.
Dus Bloembloem: ik vind het onbegrijpelijk dat iemand dit zijn partner niet gunt, maar iedereen is anders blijkt maar weer.
Ik vind het egoistisch om het de ander dan te misgunnen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:00

pmarena schreef:
Het lijkt zo makkelijk om te zeggen: stop er mee, neem afstand, las een pauze in...enz.

Maar als je even heel simpel kijkt: als het gaat om 2 mensen die ondanks de slechte timing van elkaar houden, en zich fijn voelen bij elkaar.... hoe kan je nou degene waar je van houdt in de kou laten staan?

Die man heeft het zwaar vanwege de situatie waar die al 3 jaar in zit, met zijn aftakelende vrouw die al grotendeels weg is en onherroepelijk straks helemaal weg zal zijn. TS zit ook in een achtbaan van emoties.

Ze kunnen elkaar tot steun zijn, het voelt goed als ze bij elkaar zijn. En op zich doen ze er niemand kwaad mee gezien de man in kwestie nog gewoon zorgt dat zijn vrouw goed verzorgd wordt.

Waarom zouden ze zichzelf dan kwellen door elkaar niet meer te zien? Op die manier begin je toch ook geen fijne nieuwe relatie (waar deze man ook gewoon recht op heeft!) als je elkaar tijdens zo'n moeilijk periode in de kou laat staan?

Behalve de al bestaande relatie tussen de man en zijn vrouw is er nu ook de nieuwe relatie tussen deze man en de TS. Deze nieuwe relatie heeft bovendien toekomstperspectief, de eerste niet....

Moet je de nieuwe relatie (die óók waardevol is!) dan maar kapot laten gaan door elkaar niet te steunen tijdens een moeilijke periode?

Moet TS deze man die zoals het klinkt al 3 jaar netjes voor zijn vrouw zorgt tijdens haar aftakelen, dan maar laten stikken in zijn ellende, terwijl zij er nu al voor hem kan zijn en hem kan bijstaan?

Is het fatsoenlijker als zij nu haar handen er vanaf trekt nu het moeilijk is, en hij pas weer welkom bij haar is als dit lastige deel van zijn leven achter de rug is? Ofwel als je in de oliebol zit moet je het zelf maar oplossen maar mij er niet mee lastig vallen? Dat is ook geen fijne basis voor een relatie :(:)

De zieke vrouw mag niet in de steek gelaten worden (wordt ze trouwens ook niet!) maar deze man die zijn stinkende best al 3 jaar doet voor zijn aftakelende vrouw moet wel in de steek gelaten worden en heeft geen recht op een stukje (nieuwe) liefde :?

Dat is ook best hard als je er zo over denkt :=

Helemaal mee eens.

Verdient het de schoonheidsprijs? Misschien niet, maar dat wil niet zeggen dat ze er niks mee mogen/moeten.

BloemBloem, je bent niet onnozel hoor. Je denkt alleen anders, misschien kun je accepteren dat anderen zich niet in jou kunnen verplaatsen? En overigens vind ik de situatie juist anders als je gezond bent, want dan kun je nog 'gewoon' bij elkaar weg. Een zieke partner achterlaten vind ik dan weer not done, maar dat wil niet zeggen dat je dan geen recht hebt op liefde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:03

Aradis schreef:
Dat (jij vindt dat) je dat binnen een huwelijk vanzelfsprekend zou moeten doen, is niet voor iedereen houdbaar .

Bloembloem, nogmaals voor jou is dat zo, anderen kunnen daar anders over denken.

Als iemand dat niet binnen zijn/haar huwelijk houdbaar vindt, moet hij/zij gaan en niet buiten de deur gaan kijken.
Maar toch vind ik dat bij (langdurig, lichamelijke) ziekte je voor elkaar moet zorgen.

Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is, of dat het niets voorstelt.
Als mijn kind door een ziekte/ongeluk zwaar gehandicapt raakt doe ik die ook niet weg omdat ik toch nog 2 gezonde kinderen thuis heb zitten.
Daar zorg je ook voor tot het einde (of totdat jezelf het niet meer aan kan); maar dan nog blijft het je kind en heb je verantwoordelijkheid er naar.

Sammie

Iemand die ziek is kan dan geen liefde meer geven? Of draait het eigenlijk puur om de platte platonische seks?

xSlvna

Dus die man zorgt al járen voor zijn vrouw, zorgt nu ze ziek is NOG STEEDS voor haar (er zijn genoeg laffe mannen, die hun vrouw gelijk verlaat zodra ze ziek is).

Hoelang is de vrouw ziek, hoelang kan ze al 'niks' meer? Wat doet hij voor haar? Hoevaak ziet ie jou? Ziet ie jou alleen als zijn vrouw afspraken heeft, of laat hij haar voor jou in dr eentje op de bank liggen als een huisdier?

Ik zou kijken naar alle omstandigheden. Hoe respectvol is hij nog naar zijn vrouw? Hij wilt haar duidelijk niet kwetsen, houd (waarschijnlijk duidelijk nog) van haar maar de liefde is weg. Logisch, hij is al super lang met haar samen en nu het poedersuiker gaat wilt hij haar alsnog niet verlaten. Hij wilt alsnog aan haar zijde vechten tot het niet meer kan. Maar hij is realistisch en weet dat hij binnen X tijd zijn vrouw verliest. Ook is hij verliefd geworden op jou, waar hij niks aan kon doen. Hij wilde tenslotte vriendschappelijk afspreken, misschien moest ie gewoon zijn ei kwijt. Misschien sprak ie verder nooit met een vrouw af en ben je de enige. Misschien ben jij écht degene waardoor hij zijn principes aan de kant zet. Soms is het gevoel in je hart sterker dan principes en manieren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:04

Ik zou het netter vinden als TS en haar lover eea op een laag pitje zouden zetten totdat de vrouw daadwerkelijk niet meer leeft. Iets met fatsoensnormen :o.

Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt. Man met vrouw (en kind overigens), vrouw was terminaal ziek (kanker), man ging gebukt onder de zorgen (an sich begrijpelijk), man vind afleiding in andere vrouw, vrouw in kwestie geeft hem een soa... Knap banketstaaf.
Laatst bijgewerkt door Sees op 26-04-16 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:04

Nare situatie inderdaad.

Ik ben niet zo van het oordelen over anderen, ik beredeneer meer vanuit mezelf. Mijn man moet bijvoorbeeld volgende week getest worden op een spierziekte, met een minder duister verloop dan de meeste spierziekten, maar het zou met die bepaalde vorm ook maar zo enorm bergafwaarts kunnen gaan.
Ik denk niet dat ik dezelfde keuzes zou kunnen maken als de man waar jij samen mee bent ts, voor mij zou dat enorm tegen mijn karakter ingaan, dan wordt het maar een aantal jaren 'handarbeid'.

Ik vraag me af, of ik ben van mening dat het eigenlijk vanuit hem egoistisch is om het zover te hebben laten komen, niet eens oordelend over de situatie met zijn vrouw, daar is al genoeg over geoordeeld, maar naar jou toe.
Ik vind het niet eerlijk dat hij jou met het gevoel en de gedachten over zijn vrouw opzadelt. Dat hij dat moet dragen of met zijn emoties over haar ziekte moet worstelen is tot daar aan toe, hij heeft ook jaren goede momenten met haar gehad neem ik aan.
Maar jij hoeft geen pakezel te worden voor zijn problemen, en dat ben je nu min of meer wel geworden.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 26-04-16 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:06

Sammie schreef:
Iemand die ziek is kan dan geen liefde meer geven? Of draait het eigenlijk puur om de platte platonische seks?

Neen. Maar ik ben bijvoorbeeld langdurig ziek geweest. Vreselijk kribbig, chagrijnig. Weinig interesse als mijn vriend me iets vertelde (was bezig met mijn buikpijn), niet smakelijk eten als ie heerlijk had gekookt (wederom buikpijn), lang in bad liggen en vervolgens weer bed in kruipen. Aanrakingen? Bah verschrikkelijk, weg met die tengels. Niks persoonlijks, werd gewoon gek van aanrakingen en ander contact. Vriendlief zat wel 24/7 bij me.

Gaat wat verder dan 'puur platte seks', wat een zieke vrouw vaak niet wilt. :o

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:09

Brainless, als mijn vriend het in die situatie niet houdbaar zou vinden zou ik hem juist stimuleren wat buiten de deur te zoeken.. Zeker als hem dat in staat stelt er nog voor mij te zijn. Maw, ik ben het daarover niet met je eens, hoe de echtgenote daarover denkt weten wij niet, ik vind het kort door de bocht om
Brainless schreef:
Als iemand dat niet binnen zijn/haar huwelijk houdbaar vindt, moet hij/zij gaan en niet buiten de deur gaan kijken.

te zeggen.

Een situatie met een kind vind ik totaal anders.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:10

Wat verschrikkelijk sneu voor de zieke vrouw... word je op het laatst nog zo in de zeik genomen door 2 personen met teveel hormonen in hun lijf.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:12

Sammie schreef:
Aradis schreef:
Alsof mensen tegenwoordig niet scheiden bin het minste of geringste :') Ik.heb respect voor de mandat hij zijn vrouw nog steun biedt, er zijn voor hem ook gemakkelijkere opties...

Dat is imo ook helemaal niet nodig :Y) Ik zie dat niet als respect.. Dat is normaal (en dat mag best gewaardeerd worden, daar niet van.. maar de term respect voor wordt te pas en te onpas gebruikt en dan voornamelijk als iets dat uitzonderlijk zou zijn).. Zoiets behoor je te doen binnen een huwelijk, binnen de liefde voor de ander.

Dit is wat ik in mijn hoofd heb, maar niet uitgetypt kreeg.

Ik bedoel dit ook!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:14

moonfish13 schreef:
Ik zou zeggen laat het aan hem over of hij het verteld en of ze je daarna wil leren kennen ja of nee.
Dus Bloembloem: ik vind het onbegrijpelijk dat iemand dit zijn partner niet gunt, maar iedereen is anders blijkt maar weer.

Maar .... wie zegt dat de vrouw van de man in kwestie het haar
vent niet gunt????? Het gebeurd in het geniep!!!!!!!!!!!

Ik kan heus empathie opbrengen, maar niet voor deze
situatie waarin alles "geheim" is!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:14

xSlvna schreef:
Dus die man zorgt al járen voor zijn vrouw, zorgt nu ze ziek is NOG STEEDS voor haar (er zijn genoeg laffe mannen, die hun vrouw gelijk verlaat zodra ze ziek is).

Het klinkt alsof je het niet vanzelfsprekend vindt? Dat deze man eigenlijk een zeer grote en uitzonderlijke held is omdat hij voor zijn ziekte partner zorgt. Al jaren (als het al jaren zijn?).. En genoeg laffe mannen? Heb je daar harde cijfers voor? 60%, 70%, 30%?

Ik vind dat vanzelfsprekend, dat behoor je imo gewoon te doen voor elkaar en daar kan best waardering voor geuit worden, hoor. Maar imo niet in de vorm van goh.. dat je nog niet weg bent bij d'r! Goed van jou!
xSlvna schreef:
Neen. Maar ik ben bijvoorbeeld langdurig ziek geweest. Vreselijk kribbig, chagrijnig. Weinig interesse als mijn vriend me iets vertelde (was bezig met mijn buikpijn), niet smakelijk eten als ie heerlijk had gekookt (wederom buikpijn), lang in bad liggen en vervolgens weer bed in kruipen. Aanrakingen? Bah verschrikkelijk, weg met die tengels. Niks persoonlijks, werd gewoon gek van aanrakingen en ander contact. Vriendlief zat wel 24/7 bij me.

Gaat wat verder dan 'puur platte seks', wat een zieke vrouw vaak niet wilt.
Niet willen of niet kunnen.. zit nog wel een verschil in. Evenals ziektes.. Bij bepaalde ziektes kun je als partner niet verwachten dat seks kan, dan zet je dat op een laag pitje. Het is nu niet bepaald een eerste levensbehoefte.. Je gaat niet dood als je geen seks hebt. Liefde is er veel manieren. Andere ziektes of aandoeningen waarin de partner in zichzelf gekeerd is kun je dingen bespreekbaar maken. Communicatie is dan het sleutelwoord. Niet stiekem buiten de deur wippen. Tenzij dat afgesproken is door beiden natuurlijk, maar dan hoeft het weer niet stiekem. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:17

xSlvna schreef:
Sammie schreef:

Gaat wat verder dan 'puur platte seks', wat een zieke vrouw vaak niet wilt. :o

En dan? Heeft elke mens "recht op seks", en mag hij dat bij een ander zoeken als zijn eigen partner het niet biedt? Dacht het toch niet hè...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:18

Sammie schreef:
]Niet willen of niet kunnen.. zit nog wel een verschil in. Evenals ziektes.. Bij bepaalde ziektes kun je als partner niet verwachten dat seks kan, dan zet je dat op een laag pitje. Het is nu niet bepaald een eerste levensbehoefte.. Je gaat niet dood als je geen seks hebt. Liefde is er veel manieren.

Toch wel, seks is wel degelijk een basisbehoefte ;)
Je gaat inderdaad niet dood van geen seks, maar dat die behoefte er is is vrij normaal.

http://robbie.infoteur.nl/specials/basi ... -mens.html

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:18

Sowieso weten we niks over de echtgenote. Allemaal leuk en aardig om te doen alsof het een superwijf is dat als een heilige verzorgd moet worden tot haar dood, maar ook dat is wellicht niet zo zwart-wit.

Misschien stond zij wel op het punt om hem te verlaten voordat ze ziek werd :P Hadden ze al jaren voor haar ziekte geen voor beide partijen bevredigende relatie meer en is de enige reden waarom ze nog getrouwd zijn, het simpele feit dat zij ziek werd en hem dus nodig had en hij vond dat hij haar daardoor niet meer met goed fatsoen achter kon laten. Je weet het gewoon niet.

Voor de zorg en aandacht die deze vrouw van haar man ontvangt hoeft de relatie met een nieuwe vrouw niks uit te maken. Iedere partner zal toch even lucht moeten happen en niet 24-7-365 naast het bed kunnen zitten...als de vrouw in kwestie dat überhaupt al zou willen := (weten we ook niet).

En net zoals veel vrouwen vaak een leukere moeder zijn als ze even een dagje of wat niet hoeven te moederen, kan het best zijn dat deze man een een stuk leukere partner / verzorger is als hij even lekker "normaal" met een gevoel van een fijne toekomstbelofte met TS heeft zitten konkelen.

Volgens mij is het aan deze man zelf hoe hij hier mee om wil gaan, het is zijn leven waar dit om gaat: dat hij vrede heeft met hoe hij dit afsluit en gezien hij zijn vrouw goed verzorgt en zich hier heel rot onder voelt zal het best een fatsoenlijke kerel zijn, die echter ook maar een mens is.

Aan de TS precies hetzelfde, die zal ook voor zichzelf moeten bepalen wat ze nu het beste kan doen om zich in de toekomst goed te voelen :j

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:21

Goof schreef:
Sammie schreef:
]Niet willen of niet kunnen.. zit nog wel een verschil in. Evenals ziektes.. Bij bepaalde ziektes kun je als partner niet verwachten dat seks kan, dan zet je dat op een laag pitje. Het is nu niet bepaald een eerste levensbehoefte.. Je gaat niet dood als je geen seks hebt. Liefde is er veel manieren.

Je gaat inderdaad niet dood van geen seks, maar dat die behoefte er is is vrij normaal.

Joh, schei uit. Moet ik het nog een keer zeggen? Ik kom het hele decennium al zonder seks door. Als zijn partner het niet kan of wil bieden, geeft die man er maar een sjor aan.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 26-04-16 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:21

Ik weet wel dat ik het verschrikkelijk zou vinden als mijn partner dat stiekum zou doen.

Ik denk dat als ik zelf echt zo hard achteruit zou gaan en seks totaal niet meer mogelijk is, ik hem best sex met een ander zou gunnen, het blijft een man maar een relatie is nog wel wat anders.
Het zou in mijn ogen vanuit beide moeten komen, bespreekbaar zijn en dan is het wat anders.

Nu gebeuren er dingen achter de vrouw haar rug om, terwijl ze misschien best wel door heeft dat er dingen spelen, ze is ook niet gek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:22

Goof schreef:
Sammie schreef:

Ben ik het niet mee eens. Er zijn ook A-seksuelen die deze behoefte niet hebben en prima functioneren.
Zonder eten en drinken ga je dood. Dat noem ik basisbehoeften.
Ik vind die bron trouwens niet bepaald veelzeggend.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:23

BloemBloem schreef:
moonfish13 schreef:

Maar .... wie zegt dat de vrouw van de man in kwestie het haar
vent niet gunt????? Het gebeurd in het geniep!!!!!!!!!!!

Ik kan heus empathie opbrengen, maar niet voor deze
situatie waarin alles "geheim" is!

Zeg ik dat dat goed is? Nergens toch?
Ik zeg alleen dat ik niet kan begrijpen als je het je partner niet zou gunnen.
Je hoeft het ook niet op jezelf te betrekken, ik geef alleen mijn mening.
Dit is een lastige en enorm dubbele situatie.
Gevoelsmatig wil hij er vermoed ik tot het eind zijn voor haar zonder TS, maar hij heeft het wel loodzwaar en krijgt van TS dat luisterende oor en die knuffel die hij hard nodig heeft.
Soms loopt het anders als je ooit dacht dat het zou gaan, ik zie het als een gevalletje makkelijk banketstaaf als je er zelf niet in zit.
Bij vreemdgangers hoor je eigenlijk altijd dat ze nooit gedacht hadden dit ooit te overkomen, maar toch gebeurd het kennelijk dus geregeld.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:24

musiqolog, dat jij dat kan (accepteren) wil nog niet zeggen dat iedereen dat kan. Daarnaast, TS en man in kwestie hebben geeneens seks gehad :')
Cayenne, er bestaan ook seksverslaafden. Er zijn altijd uitschieters in beide richtingen. Fysiek contact (niet per se seks) is zeker een eerste levensbehoefte.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:27

Maar Pmarena, dat lucht happen heeft ook niemand iets op tegen volgens mij. Het gaat om het geniepige en de gevoelens. Je kunt ook gewoon met vrienden een biertje gaan doen in de kroeg...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:29

moonfish13 schreef:
Zeg ik dat dat goed is? Nergens toch?
Ik zeg alleen dat ik niet kan begrijpen als je het je partner niet zou gunnen.
Je hoeft het ook niet op jezelf te betrekken, ik geef alleen mijn mening.
Dit is een lastige en enorm dubbele situatie.
Gevoelsmatig wil hij er vermoed ik tot het eind zijn voor haar zonder TS, maar hij heeft het wel loodzwaar en krijgt van TS dat luisterende oor en die knuffel die hij hard nodig heeft.
Soms loopt het anders als je ooit dacht dat het zou gaan, ik zie het als een gevalletje makkelijk banketstaaf als je er zelf niet in zit.
Bij vreemdgangers hoor je eigenlijk altijd dat ze nooit gedacht hadden dit ooit te overkomen, maar toch gebeurd het kennelijk dus geregeld.

Het blijft alleen niet bij een knuffel en een luisterend oor ;), er worden bewust afspraken gemaakt, en er is al gezoend.

Toevallig heb ik zelf in een situatie gezeten waarin iemand terminaal was, en de partner van deze persoon, wilde af en toe ook lucht happen, en deed dat door middel van sporten, dat is imo wel heel wat anders.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:30

Cayenne schreef:
Ik vind die bron trouwens niet bepaald veelzeggend.

De pyramide van Maslow is zeer bekend ;)

Er zijn altijd uitzonderingen. Zo is er biologisch gezien ook de drang om zich voort te planten, dat is vanuit de biologie gezien 'het' doel in een mensen-/ dierenleven. Ik heb echter ook 0,0 kinderwens, maar dat wil niet zeggen dat ik dan die hele theorie ontkracht :+

Ik zei al dat mensen prima (tijdelijk of langdurig) zonder seks kunnen, maar het valt wel degelijk onder basisbehoeften.
Dan nog is het een keuze hoe je daarmee omgaat in je leven ja. En zeker in een situatie zoals die van TS en desbetreffende persoon.