ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:56

Wij rijden zelf in een groep van maximaal 10 personen, dit om te voorkomen dat er mensen dingen niet snel genoeg mee krijgen ect.
Maar ik heb in zat groepen mee gereden die gewoon niet goed genoeg opletten en dus wanneer ik op kop rij niet vol in de ankers ga als ik een ruiter zie of wat dan ook. Ja ik neem gas terug, steek mijn hand op zodat mensen weten dat ik gas terug neem en schreeuw het nog een keer naar de groep maar wanneer ik niet genoeg reactie van mijn groep zie en ik dus het risico loop om onder 10 man te liggen. Ja dan fiets ik liever door en trek mijn mond nog een keer open om wel de aandacht van de groep te trekken.
Je kunt mij dan egoïstisch noemen maar ik wil liever niet mijn botten breken doordat andere mensen niet opletten. En ja dan kan er een gevaarlijke situatie ontstaan en het voor de andere weg gebruikers vervelend zijn maar wanneer 10/20 man op straat ligt word denk ik niemand beter en blijer.
Wat hier voorbij komt dat er gewoon voorlichting moet komen en er meer getraind moet worden op het sneller reageren wanneer je harder rijd ben ik volkomen mee eens! Want ook wielrenners onder elkaar zijn niet altijd even blij met elkaar, maar dit geld volgens mij voor alle weg gebruikers.

Waarom men nou eenmaal in een groep rijd is omdat dit gezelliger is, je hebt niet de hele tijd de volle wind tegen je en je kunt elkaar stimuleren. Maar vooral om even wat rust te krijgen in je rit op de wielrenfiets. Anders kunnen we beter allemaal apart gaan fietsen. Dus ja dan moet je ook redelijk goed en erg op je voorgangers vertrouwen maar dit betekend niet gelijk dat de mensen achteraan niet opletten.

Ergens kwam nog voorbij waarom er vaak niet word gebeld. Ik bel ook nooit en heb op mijn nieuwe racefiets zelfs geen bel. De reden hiervoor is erg simpel, wanneer ik ga bellen kijken mensen eerst om en besluiten dan om iets ruimte te maken of gewoon dom weg door te blijven fietsen. Wanneer ik schreeuw vanaf een afstand gaan mensen wel dichter bij elkaar fietsen of achter elkaar zodat wij ook 1 voor 1 kunnen inhalen.

Ik praat nu wel vanuit een recreatieve groep he, ik rij zelf wel tijdritten enz maar mijn club blijft gewoon een schaatsgroep en we wielrennen er bij in de zomer als training. Dus een prof ben ik niet en ik vertel alleen mijn mening en probeer uit te leggen waarom ik/wij als groep dingen doen en keuzes nemen.
Ik wil hiermee niemand aanvallen of mijn gelijk proberen te halen.

Evercreek

Re: ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:04

Oh nee, wielrenners (of fietsers in het algemeen) moeten bij mij al helemaal niet gaan bellen, ben een keer met een verzorgpony zo op hol geslagen :')

Ik zou het niet erg vinden om voor wielrenners aan de kant te gaan, het is alleen veel te vaak zo dat ze veel te dicht bij me langs gaan of gewoon naast elkaar blijven fietsen waardoor er voor mij niet veel ruimte overblijft. Dit is gewoon erg irritant en als je geen bomproof paard hebt kun je ook zo in de sloot naast je belanden omdat die een vreemde sprong maakt of iets dergelijks. Vandaar dat ik zo nu en dan even iets meer naar links ga om ze inderdaad te 'dwingen' mij meer ruimte te geven wanneer ik het gevoel heb dit niet te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:19

Mignonne schreef:
Wij rijden zelf in een groep van maximaal 10 personen, dit om te voorkomen dat er mensen dingen niet snel genoeg mee krijgen ect.
Maar ik heb in zat groepen mee gereden die gewoon niet goed genoeg opletten en dus wanneer ik op kop rij niet vol in de ankers ga als ik een ruiter zie of wat dan ook. Ja ik neem gas terug, steek mijn hand op zodat mensen weten dat ik gas terug neem en schreeuw het nog een keer naar de groep maar wanneer ik niet genoeg reactie van mijn groep zie en ik dus het risico loop om onder 10 man te liggen. Ja dan fiets ik liever door en trek mijn mond nog een keer open om wel de aandacht van de groep te trekken.

Ik vind het wel mooi dat je dit schrijft. Hiermee zeg je namelijk:
Als wielrengroep hebben wij ervoor gekozen om met 10 man op te hoge snelheid te dicht op elkaar te fietsen en letterlijk blind de kopman te volgen waardoor we regelmatig niet adequaat op de rest van het verkeer kunnen reageren.
Mochten we door deze keuzes niet goed/volgens de wet op een normale verkeerssituatie kunnen reageren, dan kiezen wij echter voor onze eigen gezondheid, en niet voor die van de andere weggebruikers die niet bewust voor deze snelheid, dit bumperkleven, het gebrek aan zicht en remmogelijkheden hebben gekozen - maar hier door ons wel mee worden geconfronteerd.
Het voordeel van de twijfel is voor ons, de eventuele nadelen zijn voor de ander.

Dat is het kromme aan het groepsdenken van wielrenners in het verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:23

xyzutu2 schreef:
Mignonne schreef:

Als wielrengroep hebben wij ervoor gekozen om met 10 man op te hoge snelheid te dicht op elkaar te fietsen en letterlijk blind de kopman te volgen waardoor we regelmatig niet adequaat op de rest van het verkeer kunnen reageren.
Mochten we door deze keuzes niet goed/volgens de wet op een normale verkeerssituatie kunnen reageren, dan kiezen wij echter voor onze eigen gezondheid, en niet voor die van de andere weggebruikers die niet bewust voor deze snelheid, dit bumperkleven, het gebrek aan zicht en remmogelijkheden hebben gekozen - maar hier door ons wel mee worden geconfronteerd.
Het voordeel van de twijfel is voor ons, de eventuele nadelen zijn voor de ander.

_/-\o_

Alleen niet alle wielrenners, vooral degenen die wielrennen voor hun plezier.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:31

xyzutu2 schreef:
Mignonne schreef:

Ik bedoelde hem niet zo, zoals je hem intepeteerd.
Juist door met 10 man te rijden kunnen wij wel goed met elkaar communiceren en dus remmen wanneer er andere weg gebruikers zijn. Wanneer de groep groter is komt de communicatie niet tot achteraan en gebeuren er ongelukken. Puur omdat er mensen zijn die het niet door geven en blind vertrouwen op de kop man maar zelf niet op signalen let van de kop man.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:35

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:36

xyzutu2 schreef:
Mignonne schreef:

Woorden verdraaien, verzinnen en toevoegen is ook een kunst :')

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:50

Nou ja, zo las ik het eigenlijk ook. :o

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:57

Ik ook, maar wilde het niet zeggen.. :o

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:07

Haha, je leest het natuurlijk een beetje zoals je leest maar rijden in een groep brengt vaak meer risico's met zich mee. Dat blijft een feit.
Dat is voor wielrenners zo, maar ook voor ruiters en andere weggebruikers zoals fietsers en wandelaars.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:07

Edit: dubbelpost.
Ik had ruzie met bokt geloof ik }:0
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 21-03-16 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:10

Mee eens, je let toch meer op jouw reisgenootjes dan wat er om je heen gebeurt. Als ik alleen een blokje omga met mijn paard hoor ik altijd alles, zodra ik met iemand anders of een groepje ga heb ik auto's zo gauw niet in de gaten als wanneer ik alleen ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:23

Ailill schreef:
Poeh TS, jij komt met dit gedrag echt heel erg asociaal over. Wat geeft jou het recht om te bepalen dat anderen achter elkaar moeten fietsen, zich aan moeten passen aan jouw snelheidseisen en je brengt ze ook nog in gevaar.

Als ik op die fiets had gezeten hadden we flink wat woorden gehad en indien mogelijk kon je een dikke schadeclaim verwachten.

Naast dat ik al ruim 20 jaar ruiter ben, sinds 4 jaar ook wielrenner (2/3 keer per week een tocht van 150+) en het tour seizoen is weer van start gegaan. Ik kom dus regelmatig te paard wielrenners tegen en vice versa. Zelden zulk egoïstisch volk gezien als ruiters.

Dit is helaas dus ook mijn ervaring... ik vind de arrogantie en hun gevoel van alleenrecht op de weg/het bospad van ruiters soms niet te pruimen... Mijn slechte ervaringen in het bos opgedaan met idioten die als een malle langs je racen of je in een knetterharde galop tegemoet rijden... Waarom??? Ons als ruiters is toch geleerd om elkaar en andere weg-/bosgebruikers te passeren in stap? Ik vind het mountainbikende volk in het bos ook niet persé heel fijn, maar heb daar tot nog toe; op een schrikreactie van paardlief na geen problemen mee gehad... Een verzoek om rustig te passeren was genoeg, terwijl ik nare verwensingen naar mijn hoofd kreeg van 'mijn mederuiters'....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:26

verootjoo schreef:
Wielrennen is een teamsport :') de wedstrijd rij je met je ploeg en je traint dus ook met je ploeg. Je gaat toch met voetbal ook niet in je eentje trainen? Je moet ook trainen om als team te functioneren.

Ik zie nooit voetballers op de openbare weg tussen het verkeer hun sport uitoefenen.

En ik rij nooit in grote groepen ruiters, Maartje. Ik kom die ook niet tegen op de openbare weg.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-03-16 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:28

Mij is inderdaad ook geleerd om verkeer stapvoets voorbij te gaan, waarom is het dan zo raar dat we dit dan ook van anderen verwachten? Wat geeft wielrenners, fietsers, brommers, auto's of wat voor verkeer dan ook het recht om ons wel voorbij te racen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:28

Nikass schreef:
verootjoo schreef:
Wielrennen is een teamsport :') de wedstrijd rij je met je ploeg en je traint dus ook met je ploeg. Je gaat toch met voetbal ook niet in je eentje trainen? Je moet ook trainen om als team te functioneren.

Ik zie nooit voetballers op de openbare weg tussen het verkeer hun sport uitoefenen.

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:34

Aedema schreef:
Mij is inderdaad ook geleerd om verkeer stapvoets voorbij te gaan, waarom is het dan zo raar dat we dit dan ook van anderen verwachten? Wat geeft wielrenners, fietsers, brommers, auto's of wat voor verkeer dan ook het recht om ons wel voorbij te racen?

Dat is idd niet raar. Wat raar is, is het afdwingen (paard midden op de weg parkeren) en daarmee een gevaarlijke situatie creëren waardoor er in dit geval dus iemand gevallen is.... Dát is imo asociaal en onverantwoord. Ik ben nog steeds voor info uitwisselen onderling en meer aandacht voor paarden in het verkeer op de opleidingen (rijbewijs bijv).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:43

xyzutu2 schreef:
De gemiddelde auto heeft bij dezelfde reactietijd van de bestuurder een ijzingwekkend veel kortere remweg dan een wielergroep. Dat is het verschil tussen auto's en wielrenners. :)

Automobilisten kunnen bij hoge snelheid door hun korte remweg snel reageren op heel normale veranderingen voor hen (voorganger remt af, fietser steekt een hand uit om naar links af slaan, een geparkeerde auto rijdt aan, een voetganger stapt de weg op waar het trottoir stopt). Wielerploegen komen zelfs bij deze eenvoudige, paardloze situaties al snel in grote problemen omdat zij het bij dezelfde snelheid net zo snel zien als die automobilist, maar ze niet in staat zijn te reageren omdat A) hun remmen niet geschikt zijn om van 40 km/u naar 0 te gaan in 5 seconden, B) alleen de voorste renner een normale verkeersverandering voor hem überhaupt opmerkt en de rest dus blind op hem in knalt als de remweg het weer eens laat afweten, en C) dus kiest de koprijder er instinctmatig bijna altijd voor kiest om (te) hard door te rijden en de rest van de ploeg en zichzelf van een kettingbotsing 'te redden', ook als dat voor alle andere weggebruikers gevaarlijke situaties oplevert.

Dit is dus gewoon onzin. Als wielrenner en ook als groep heb je een veel kortere remweg dan een auto, dus die remmen zijn prima geschikt voor de situatie. Ook in een groep ben je niet spontaan blind. Het klopt wel dat je minder ziet, maar nog steeds veel meer dan de gemiddelde schoolgaande jeugd of naar het werk fietsende volwassene, die alleen zijn of haar mobiele telefoon ziet. Alleen is het als groep wel handig om op elkaar te anticiperen. Daarom is een goede voorrijder, die aangeeft wat er moet gebeuren belangrijk. Een goede voorrijder houdt er dus ook rekening mee dat hij een groep achter zich heeft waar hij in verkeerssituaties voor moet anticiperen. Als wielrenner ben je namelijk een verschrikkelijk kwetsbare deelnemer, en geloof mij, de meeste wielrenners willen graag weer heel thuiskomen en doen er alles aan om goed te anticiperen op de rest van het verkeer. Ga voor de gein eens met een wielrenner mee, dan kom je er pas achter hoe belachelijk onoplettend de rest van het verkeer is en hoeveel je als wielrenner moet anticiperen op en compenseren voor andere "idioten" die pas op het allerlaatste moment doorhebben dat er ook nog andere mensen aan het verkeer deelnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:44

Picasso schreef:
Aedema schreef:

Dat is idd niet raar. Wat raar is, is het afdwingen (paard midden op de weg parkeren) en daarmee een gevaarlijke situatie creëren waardoor er in dit geval dus iemand gevallen is.... Dát is imo asociaal en onverantwoord. Ik ben nog steeds voor info uitwisselen onderling en meer aandacht voor paarden in het verkeer op de opleidingen (rijbewijs bijv).

Als een groep wielrenners valt omdat TS midden op de weg gaat staan (wat waarschijnlijk van een afstand te zien is) omdat ze anders geen vaart minderen, is TS imo niet de asociale hier. De wielrenners rijden op zo'n manier dat ze kennelijk niet meer kunnen remmen zonder te vallen. Daarbij nemen ze kennelijk meer dan de helft van de weg in, als TS haar ruimte op deze manier moet opeisen.

TS creëert de gevaarlijke situatie dus niet. Die was er al door het rijgedrag van de wielrenners en dit is het resultaat ervan als ze niet snel kunnen remmen voor zo'n situatie.

En ik ben niet tegen wielrenners op de weg, integendeel, mijn vriend rendt op niveau en zelf ben ik ook wielerfan. Echter stoor ik me wel aan het amateuristische gedrag van ploegen zoals die waar TS mee te maken had. Een goede, verantwoordelijke ploeg kan gewoon remmen voor gevaarlijke situaties. Als je dat niet kan moet je je niet op de weg bevinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:50

Jij parkeert je auto toch ook niet op de linkerbaan op de snelweg bijvoorbeeld, voor een ander omdat je vindt dat hij/zij te snel rijdt? Dat is toch niet aan ons? Je kan melding maken van een voorval, in gesprek gaan met wielervereniging/wielrenners (voorbeelden zijn al aangedragen). TS neemt heft in eigen hand in deze situatie en dat maakt haar geen haar beter dan al die racende wielrenners imo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:52

Picasso schreef:
Aedema schreef:

Dat is maar hoe je het bekijkt. Er had ook een kind over kunnen rennen. Je moet als verkeersdeelnemer daar wel een beetje op bedacht zijn. Als jij niet meer kan remmen als je een paard op de weg ziet staan (volgens mij zie je dat van enige afstand) dan ben jij misschien het gevaar op de weg?
Picasso als je anders in de berm/sloot gereden wordt kan ik me wel voorstellen dat je er voor kiest om op de weg te gaan staan. Het probleem is dat als je opzij gaat ze nog meer ruimte in gaan nemen en nog dichter langs je rijden. En dan valt er niets meer uit te wijken.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:18

Ik ben het met Nikass eens, als je als wielrenner niet kan remmen, dan moet je niet aan het verkeer deelnemen. Want inderdaad, wat als een kind de weg plotseling oversteekt? Doorfietsen en hopen dat het goedkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:20

Aedema schreef:
Ik ben het met Nikass eens, als je als wielrenner niet kan remmen, dan moet je niet aan het verkeer deelnemen. Want inderdaad, wat als een kind de weg plotseling oversteekt? Doorfietsen en hopen dat het goedkomt?

Ah, maar als we op die voet verder gaan: dan hoort een paard ook niet op de weg, want die kan nare schade veroorzaken aan mens en voertuig als hij schrikt.... Hoe braaf ook, het blijft redelijk gissen wat er gebeurt in een onvoorziene situatie in het verkeer....

Nogmaals: info uitwisselen lijkt me het meest nuttig.... Kunnen we echt rekening gaan houden met elkaar. :)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:35

Picasso schreef:
Aedema schreef:

Ah, maar als we op die voet verder gaan: dan hoort een paard ook niet op de weg, want die kan nare schade veroorzaken aan mens en voertuig als hij schrikt.... Hoe braaf ook, het blijft redelijk gissen wat er gebeurt in een onvoorziene situatie in het verkeer....

Nogmaals: info uitwisselen lijkt me het meest nuttig.... Kunnen we echt rekening gaan houden met elkaar. :)

Klopt, dit verschilt per paard. Ik weet toevallig uit ervaring dat de mijne als een giraffe gaat stilstaan met zijn benen gespreid. :') Of hij springt opzij, als het 'enge voorwerp' zoals eenden of een kind links van hem komt aanvliegen, springt hij naar rechts en visa versa.

En het info uitwisselen; als ik de wielrenners of fietsers al optijd zie probeer ik met handgebaren aan te duiden dat ze langzamer moeten gaan of mij de ruimte moeten geven. Als ik niet het idee krijg dat ze daar gehoor aan hebben sta ik meestal midden op de weg met mijn paard en eis ik het op.
Ik geef mijn paard ook altijd een seintje wanneer er iets aankomt, elke keer als ik zeg 'let op' dan weet hij dat er iets gaat gebeuren. Voor mijn paard werkt dit omdat ik nooit (maar dan echt nooit) tegen hem praat tijdens het rijden, dus voor hem is dat sowieso al een moment waarop hij zijn hoofd bij mij heeft.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:39

Ik heb met stijgende verbazing dit topic gelezen, waar is de tolerantie? Van beide kanten overigens.

Ikzelf ben naast frequent buitenrijder ook wielrenner. Om even het beeld van een willekeurige wielrenner te schetsen in paardenvorm: Je bent aan het trainen voor een endurance wedstrijd, in een rustig handgalopje rij je ergens naast een fietspad. Maar het is zondag, dus een hoop mensen. Gelukkig is er genoeg ruimte en is de situatie veilig in jouw ogen, dus kies je ervoor om niet iedere 20 meter naar stap te gaan. Dit zou namelijk van je beoogde duurtraining een intervaltraining maken en dat is veel zwaarder voor je paard. Dit neemt niet weg dat wat jij als veilig ervaart sommigen nog steeds eng vinden (paarden zijn immers groot en worden vaak als eng gezien, zeker bij mensen die er niets vanaf weten)

Vervang nu bovenstaande ruitercombinatie voor een wielrenner. Wielrennen is zwaar en gevaarlijk, je gaat hard op smalle bandjes en dit betekent dat een put of steentje of het verkeerd aanspannen van je torso soms al genoeg is om te vallen. Uiterste concentratie is dus vereist. En daarnaast zit je ook nog eens in een 'belastende' positie voor vaak lange tijd, de meeste wielrenners zijn afstandsrijders, een soort endurance-ruiters. Als je dus iedere keer voor 80 kilometer lang moet optrekken en afremmen is dat gewoon niet vol te houden. En zeker in een ploegje niet, want alleen de voorste ziet goed wat er gebeurt en de rest moet daar maar gewoon blind op vertrouwen. Remt de voorste plotseling dan ontstaat er een harmonica-effect door ieders reactievermogen. Neemt niet weg dat een groepje dat de hele weg in beslag neemt natuurlijk onacceptabel is, dat is gewoon asociaal.

Maar ik zou niet weten waarom wielrenners vaart in moeten houden? Omdat paarden ervan kunnen schrikken? Als je paard schrikt van een groepje wielrenners op een weg moet je niet naar buiten gaan met je paard, hierbij wel zeggend dat de wielrenners maximaal 2 naast elkaar rijden en het niet een smal fietspad is maar een eenbaansweg ofzo. Wielrenners zijn net als bolderkarren, auto's, tractoren en vrachtwagens gewoon weggebruikers. Net zoals paarden overigens, is je paard niet klaar hiervoor? Ga je er niet mee naar buiten.

Overigens op het argument over dat niet kunnen remmen gevaarlijk is, dan zou eigenlijk niets meer de weg op kunnen. Als een kind zomaar de weg overschiet voor een auto/scooter/bus kunnen die ook niet remmen. Wielrenners zitten vast met hun voeten en op een redelijk onstabiel project, plotseling hard moeten remmen levert een hoog risico op slippen op. En aangezien ik (en met mij velen) ervan uitga dat als er een paard op de weg is deze goed te besturen is, waarom remmen? Overigens uiteraard alleen als de situatie veilig is door genoeg ruimte te nemen.

Overigens vind ik de actie van de TS extreem gevaarlijk en asociaal. Als je valt op die fiets val je vaak keihard en lig je meteen open door de wrijving. Sommigen vinden het wel eens spannend om een paard te passeren en om dan 'jouw' ruimte op te eisen slaat in mijn ogen nergens op, je hebt het hier niet veiliger door gemaakt maar zelfs iemand laten vallen. En dat loopt sneller fout af dan je denkt.

Edit; ikzelf houd wel altijd vaart in bij een paard, want ik wéét dat ze kunnen schrikken. Maar een willekeurige wielrenner is zich daar lang niet altijd van bewust.