Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mignonne schreef:Wij rijden zelf in een groep van maximaal 10 personen, dit om te voorkomen dat er mensen dingen niet snel genoeg mee krijgen ect.
Maar ik heb in zat groepen mee gereden die gewoon niet goed genoeg opletten en dus wanneer ik op kop rij niet vol in de ankers ga als ik een ruiter zie of wat dan ook. Ja ik neem gas terug, steek mijn hand op zodat mensen weten dat ik gas terug neem en schreeuw het nog een keer naar de groep maar wanneer ik niet genoeg reactie van mijn groep zie en ik dus het risico loop om onder 10 man te liggen. Ja dan fiets ik liever door en trek mijn mond nog een keer open om wel de aandacht van de groep te trekken.
xyzutu2 schreef:Mignonne schreef:Wij rijden zelf in een groep van maximaal 10 personen, dit om te voorkomen dat er mensen dingen niet snel genoeg mee krijgen ect.
Maar ik heb in zat groepen mee gereden die gewoon niet goed genoeg opletten en dus wanneer ik op kop rij niet vol in de ankers ga als ik een ruiter zie of wat dan ook. Ja ik neem gas terug, steek mijn hand op zodat mensen weten dat ik gas terug neem en schreeuw het nog een keer naar de groep maar wanneer ik niet genoeg reactie van mijn groep zie en ik dus het risico loop om onder 10 man te liggen. Ja dan fiets ik liever door en trek mijn mond nog een keer open om wel de aandacht van de groep te trekken.
Ik vind het wel mooi dat je dit schrijft. Hiermee zeg je namelijk:
Als wielrengroep hebben wij ervoor gekozen om met 10 man op te hoge snelheid te dicht op elkaar te fietsen en letterlijk blind de kopman te volgen waardoor we regelmatig niet adequaat op de rest van het verkeer kunnen reageren.
Mochten we door deze keuzes niet goed/volgens de wet op een normale verkeerssituatie kunnen reageren, dan kiezen wij echter voor onze eigen gezondheid, en niet voor die van de andere weggebruikers die niet bewust voor deze snelheid, dit bumperkleven, het gebrek aan zicht en remmogelijkheden hebben gekozen - maar hier door ons wel mee worden geconfronteerd.
Het voordeel van de twijfel is voor ons, de eventuele nadelen zijn voor de ander.
Dat is het kromme aan het groepsdenken van wielrenners in het verkeer.
xyzutu2 schreef:Mignonne schreef:Wij rijden zelf in een groep van maximaal 10 personen, dit om te voorkomen dat er mensen dingen niet snel genoeg mee krijgen ect.
Als wielrengroep hebben wij ervoor gekozen om met 10 man op te hoge snelheid te dicht op elkaar te fietsen en letterlijk blind de kopman te volgen waardoor we regelmatig niet adequaat op de rest van het verkeer kunnen reageren.
Mochten we door deze keuzes niet goed/volgens de wet op een normale verkeerssituatie kunnen reageren, dan kiezen wij echter voor onze eigen gezondheid, en niet voor die van de andere weggebruikers die niet bewust voor deze snelheid, dit bumperkleven, het gebrek aan zicht en remmogelijkheden hebben gekozen - maar hier door ons wel mee worden geconfronteerd.
Het voordeel van de twijfel is voor ons, de eventuele nadelen zijn voor de ander.
liekensancho schreef:Dit artikel is bijna 3 jaar oud.
xyzutu2 schreef:Woorden verdraaien, verzinnen en toevoegen is ook een kunstMignonne schreef:Wij rijden zelf in een groep van maximaal 10 personen, dit om te voorkomen dat er mensen dingen niet snel genoeg mee krijgen ect.
Ailill schreef:Poeh TS, jij komt met dit gedrag echt heel erg asociaal over. Wat geeft jou het recht om te bepalen dat anderen achter elkaar moeten fietsen, zich aan moeten passen aan jouw snelheidseisen en je brengt ze ook nog in gevaar.
Als ik op die fiets had gezeten hadden we flink wat woorden gehad en indien mogelijk kon je een dikke schadeclaim verwachten.
Naast dat ik al ruim 20 jaar ruiter ben, sinds 4 jaar ook wielrenner (2/3 keer per week een tocht van 150+) en het tour seizoen is weer van start gegaan. Ik kom dus regelmatig te paard wielrenners tegen en vice versa. Zelden zulk egoïstisch volk gezien als ruiters.
verootjoo schreef:Wielrennen is een teamsportde wedstrijd rij je met je ploeg en je traint dus ook met je ploeg. Je gaat toch met voetbal ook niet in je eentje trainen? Je moet ook trainen om als team te functioneren.
Nikass schreef:verootjoo schreef:Wielrennen is een teamsportde wedstrijd rij je met je ploeg en je traint dus ook met je ploeg. Je gaat toch met voetbal ook niet in je eentje trainen? Je moet ook trainen om als team te functioneren.
Ik zie nooit voetballers op de openbare weg tussen het verkeer hun sport uitoefenen.
Aedema schreef:Mij is inderdaad ook geleerd om verkeer stapvoets voorbij te gaan, waarom is het dan zo raar dat we dit dan ook van anderen verwachten? Wat geeft wielrenners, fietsers, brommers, auto's of wat voor verkeer dan ook het recht om ons wel voorbij te racen?
xyzutu2 schreef:De gemiddelde auto heeft bij dezelfde reactietijd van de bestuurder een ijzingwekkend veel kortere remweg dan een wielergroep. Dat is het verschil tussen auto's en wielrenners.
Automobilisten kunnen bij hoge snelheid door hun korte remweg snel reageren op heel normale veranderingen voor hen (voorganger remt af, fietser steekt een hand uit om naar links af slaan, een geparkeerde auto rijdt aan, een voetganger stapt de weg op waar het trottoir stopt). Wielerploegen komen zelfs bij deze eenvoudige, paardloze situaties al snel in grote problemen omdat zij het bij dezelfde snelheid net zo snel zien als die automobilist, maar ze niet in staat zijn te reageren omdat A) hun remmen niet geschikt zijn om van 40 km/u naar 0 te gaan in 5 seconden, B) alleen de voorste renner een normale verkeersverandering voor hem überhaupt opmerkt en de rest dus blind op hem in knalt als de remweg het weer eens laat afweten, en C) dus kiest de koprijder er instinctmatig bijna altijd voor kiest om (te) hard door te rijden en de rest van de ploeg en zichzelf van een kettingbotsing 'te redden', ook als dat voor alle andere weggebruikers gevaarlijke situaties oplevert.
Picasso schreef:Aedema schreef:Mij is inderdaad ook geleerd om verkeer stapvoets voorbij te gaan, waarom is het dan zo raar dat we dit dan ook van anderen verwachten? Wat geeft wielrenners, fietsers, brommers, auto's of wat voor verkeer dan ook het recht om ons wel voorbij te racen?
Dat is idd niet raar. Wat raar is, is het afdwingen (paard midden op de weg parkeren) en daarmee een gevaarlijke situatie creëren waardoor er in dit geval dus iemand gevallen is.... Dát is imo asociaal en onverantwoord. Ik ben nog steeds voor info uitwisselen onderling en meer aandacht voor paarden in het verkeer op de opleidingen (rijbewijs bijv).
Picasso schreef:Aedema schreef:Mij is inderdaad ook geleerd om verkeer stapvoets voorbij te gaan, waarom is het dan zo raar dat we dit dan ook van anderen verwachten? Wat geeft wielrenners, fietsers, brommers, auto's of wat voor verkeer dan ook het recht om ons wel voorbij te racen?
Dat is idd niet raar. Wat raar is, is het afdwingen (paard midden op de weg parkeren) en daarmee een gevaarlijke situatie creëren waardoor er in dit geval dus iemand gevallen is.... Dát is imo asociaal en onverantwoord. Ik ben nog steeds voor info uitwisselen onderling en meer aandacht voor paarden in het verkeer op de opleidingen (rijbewijs bijv).
Aedema schreef:Ik ben het met Nikass eens, als je als wielrenner niet kan remmen, dan moet je niet aan het verkeer deelnemen. Want inderdaad, wat als een kind de weg plotseling oversteekt? Doorfietsen en hopen dat het goedkomt?
Picasso schreef:Aedema schreef:Ik ben het met Nikass eens, als je als wielrenner niet kan remmen, dan moet je niet aan het verkeer deelnemen. Want inderdaad, wat als een kind de weg plotseling oversteekt? Doorfietsen en hopen dat het goedkomt?
Ah, maar als we op die voet verder gaan: dan hoort een paard ook niet op de weg, want die kan nare schade veroorzaken aan mens en voertuig als hij schrikt.... Hoe braaf ook, het blijft redelijk gissen wat er gebeurt in een onvoorziene situatie in het verkeer....
Nogmaals: info uitwisselen lijkt me het meest nuttig.... Kunnen we echt rekening gaan houden met elkaar.
Of hij springt opzij, als het 'enge voorwerp' zoals eenden of een kind links van hem komt aanvliegen, springt hij naar rechts en visa versa.