Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:35

Mazida schreef:
Fellor schreef:
En jij vind dus serieus dat een kip in een mini-kooi proppen zonder mogelijkheid om zich fatsoenlijk te bewegen of slaap te krijgen (alleen dat al, zal ik jou eens drie dagen wakker houden?) of natuurlijk gedrag te vertonen oké is? Weet je waar kannibalisme van komt: grootschaligheid,gebrek aan toezicht op de dieren door aantallen en gebrek aan prikkels en afleiding. Mijn kippen die hier in de tuin lopen vallen elkaar in elk geval niet aan als ze elkaar kunnen ontlopen..

Fellor: goed nieuws voor je. De legbatterij is al sinds 2012 gelukkig verboden en komt in Nederland bijna nergens meer voor.

Dat weet ik, maar het was een reactie op een eerdere reactie over iemand die dat thuis wel vond kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:38

zelmago4it schreef:
Je zou zelf eens een paar weken mee moeten lopen op die bedrijven. Dat geld trouwens voor iedereen. Iedereen maar roepen, maar er is niemand die weet hoe het er echt in deze wereld aan toe gaat. En de media kan de boel goed verzieken voor de boeren.

Nee, want niemand komt op die bedrijven -O- Ik wel en ik kan je vertellen dat ik er op wat rundveehouderijen waar de koeien een fijne loopstal hadden met strooisel na, geen tevreden relaxte dieren aan heb kunnen treffen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:38

Ik wil me verder niet mengen in de discussie over dierenleed, al vind ik een reactie van zelmago4it getuigen van ontzettende tunnelvisie en ontwetendheid en ik vind dat onbegrijpelijk in een maatschappij waar informatie zo van het internet te plukken is.

Een legbatterijkip heeft het beter dan een biologische kip omdat de biologische kip in het stof zit? Schei toch uit! Wat een belachelijke uitspraak en ik denk dat je zelf ook wel weet dat dit niet klopt. Een dier hoort niet in een kooi met een afgesneden snavel. PUNT.

Aan TS en alle anderen die het interesseert: ik vond cowspiracy echt een hele interessante documentaire, te zien op Netflix. Er wordt hier verder niks echt uitgelegd over dierenleed maar wel over wat de veehouderij en het eten van vlees voor impact heeft op de aarde en hoe bizar de lobby van de vleesindustrie is.

Ik ben al bijna mijn hele leven vegetarisch (vanaf mijn 6e, met korte tussenpozen van een paar maanden waarin ik zo nu en dan toch eens wat wil proberen) en dit bevestigde voor mijzelf alleen maar dat ik echt niet achter vleesconsumptie sta.

Geen gruwelbeelden van de bio-industrie, gewoon een opsomming van feiten over de veehouderij. Een beetje vergelijkbaar met een aflevering van de keuringsdienst van waarde. :)

Mallow

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:43

Interessant topic, vooral om te lezen dat er ook een hoop mensen zijn die geen benul hebben :+

Ik ben zelf vegan sinds korte tijd omdat ik van mening ben dat er geen enkel dier hoeft te lijden of geslacht hoeft te worden voor mij.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:46

Fellor schreef:
zelmago4it schreef:
Je zou zelf eens een paar weken mee moeten lopen op die bedrijven. Dat geld trouwens voor iedereen. Iedereen maar roepen, maar er is niemand die weet hoe het er echt in deze wereld aan toe gaat. En de media kan de boel goed verzieken voor de boeren.

Nee, want niemand komt op die bedrijven -O- Ik wel en ik kan je vertellen dat ik er op wat rundveehouderijen waar de koeien een fijne loopstal hadden met strooisel na, geen tevreden relaxte dieren aan heb kunnen treffen.

Fellor: ik kom ook op heel wat varkens, rundervlees en melkveebedrijven en het valt me juist op hoe relaxt de dieren er altijd bijstaan. Nieuwsgierig uit de ogen kijken, er glanzend bijstaan en niet bang voor mensen. Wellicht heb jij gewoon een andere interpretatie? Valt me ook altijd op hoe lekker de brutaal de varkens zijn, nergens bang voor. Prachtbeesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:48

_Nelleke_ schreef:
Een legbatterijkip heeft het beter dan een biologische kip omdat de biologische kip in het stof zit? Schei toch uit! Wat een belachelijke uitspraak en ik denk dat je zelf ook wel weet dat dit niet klopt. Een dier hoort niet in een kooi met een afgesneden snavel. PUNT.

Weet je wat kippen met scherpe snavels doen als je ze bij elkaar zet? Kippen zijn kannibalen, als ze bloed ruiken maken ze elkaar af.. Snavels afstompen is dus heel normaal als je meerdere kippen bij elkaar doet.
Mijn ouders hebben scharrelkippen met afgestompte snavels en nog gaat het wel eens mis, dan kunnen ze weer een dode kip uit de ren halen, die van achteren helemaal is aangepikt door de andere kippen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:49

Nelleke, Cowspiracy geeft een goed beeld van de Amerikaanse situatie ja. Hier in Nederland is de situatie heel anders. Hier staan geen megabedrijven zoals Amerika die kent. Een gemiddeld melkveebedrijf in Nederland heeft niet meer dan 100 koeien.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:52

Eens met Mazida. Hier staan de koeien er ook relaxed bij hoor :j

Ben bij verschillende collega vleesvee boeren geweest maar eigenlijk overal een relaxte sfeer.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:55

T verhaal van je bent geen dierenvriend als je vlees eet is bullshit, ik eet graag vlees. Maar het liefste bewust vlees, ik eet geen kip of varken. Het feit dat die beesten volgepropt worden met allerei oliebol. Nee ik pas. Wel eten wij biefstuk van een koeienboer hier uit de buurt die ze zelf slacht en je kan ook zien waar ze leven.

En ik eet gerust paard! :Y) Maar ook bewust, zo heb je van die konik paarden die te oud of te veel van in een kudde leefde hier in nederland die ze dan hebben geslacht. Je kunt bewijze van nog lezen waar ze gelopen hebben en wanneer ze ontwormt zijn (bij wijze van)

MAAR mocht het ooit zo wezen dat ik zelf dieren moet slachten om vlees te eten. Word ik per direct vegatarier.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:57

Dieren eten ook vlees, carnivoren en omnivoren.

Dus... ik als omnivoor ook!! :D JUM

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:59

Relaxed schreef:
_Nelleke_ schreef:

Weet je wat kippen met scherpe snavels doen als je ze bij elkaar zet? Kippen zijn kannibalen, als ze bloed ruiken maken ze elkaar af.. Snavels afstompen is dus heel normaal als je meerdere kippen bij elkaar doet.
Mijn ouders hebben scharrelkippen met afgestompte snavels en nog gaat het wel eens mis, dan kunnen ze weer een dode kip uit de ren halen, die van achteren helemaal is aangepikt door de andere kippen.

Normale kippen doen niet aan kannibalisme. Als je ze niet op elkaar propt tenminste.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:07

Mallow schreef:
Interessant topic, vooral om te lezen dat er ook een hoop mensen zijn die geen benul hebben :+

Ik ben zelf vegan sinds korte tijd omdat ik van mening ben dat er geen enkel dier hoeft te lijden of geslacht hoeft te worden voor mij.

En dan vind jij dat al die anderen geen benul hebben :+
Zoals al eerder gezegd in dit topic: vegan bestaat niet. Het is een illusie als je denkt dat er geen dieren voor jou hoeven te lijden.
Bovendien vind ik het vooral tekenend hoe weinig veel mensen blijkbaar weten over waar we vandaan komen en wat we eten.
Met dank aan o.a. Wakker Dier -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:07

Waar we vandaan komen??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:18

Fellor schreef:

Bijzonder, ik ken namelijk geen rundveehouderij waar de koeien niet relaxt waren.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:21

Kinke schreef:
Fellor schreef:

Bijzonder, ik ken namelijk geen rundveehouderij waar de koeien niet relaxt waren.

Koeien die gestrest zijn geven weinig melk + vlees is niet lekker.
Absoluut dat de koetjes er echt ontspannen bij lopen hoor ;) anders geeft berta 53 echt geen 35 kg melk per dag ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:24

Wendy schreef:
Mallow schreef:

En dan vind jij dat al die anderen geen benul hebben :+
Zoals al eerder gezegd in dit topic: vegan bestaat niet. Het is een illusie als je denkt dat er geen dieren voor jou hoeven te lijden.
Bovendien vind ik het vooral tekenend hoe weinig veel mensen blijkbaar weten over waar we vandaan komen en wat we eten.
Met dank aan o.a. Wakker Dier -O-

Voel je je aangesproken? Ik bedoelde overigens geen benul van waar hun vlees vandaan komt, staat er beetje krom.
En waarom zou vegan volgens jou niet bestaan?
Laatst bijgewerkt door Mallow op 30-01-16 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:24

Hier zijn de koetjes ook erg relaxt met de koeienborstels. melkrobot, lekkere boxen en altijd voer :)
Wij hebben echte knuffel koetjes (Brown Swiss) dus soms krijgen de echte knuffelaars een lekkere handmatige borstelbeurt

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:25

Kippen die voldoende ruimte hebben, vreten elkaar niet op en blijven niet pikken. Maar ja, als er 1 dood gaat, ja dan wordt het kadavertje wel aangepikt. Normaal gedrag, kippen zijn omnivoren.

Varkens die voldoende ruimte hebben, vreten niet aan elkaars staarten.

En gehoornde koeien die voldoende ruimte hebben, verwonden elkaar ook niet.

Maar door het beleid wat er gevoerd wordt, komen er te veel dieren in een onnatuurlijke omgeving bij elkaar en gebeurd het wel. Dus gaan we aan symptoombestrijding doen.
En de veehouders kunnen daar weinig aan doen. De consument wil zo veel mogelijk voor een zo laag mogelijke prijs en dat werkt door. Zolang de consument geen (andere) keuzes wil maken, zal er weinig veranderen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:57

Nope…dat is dus niet zo Hypericum. Onze koeien hebben echt meer dan genoeg ruimte in de wei, en daar wordt regelmatig geknokt. Wat dus echt heel griezelig is omdat ze niet onthoornd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:59

Kinke schreef:
Fellor schreef:

Daarom zette ik er ook expliciet bij dat ik dat bij koeien wel tegenkwam. In Nederland hebben we gelukkig veel bedrijven waar koeien een fatsoenlijke ligplek hebben, goed eten en in de groep een beetje rond kunnen lopen. Daar zie ik ook tevreden dieren. Een koe is tevreden met veel ruwvoer, een goede ligplek, wat bewegingvrijheid en een kudde. dat vind ik echt heel wat anders dan de varkens tussen betonnen muren op roorsters en 0,0 vermaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:00

Kinke schreef:
Nope…dat is dus niet zo Hypericum. Onze koeien hebben echt meer dan genoeg ruimte in de wei, en daar wordt regelmatig geknokt. Wat dus echt heel griezelig is omdat ze niet onthoornd zijn.

Heb je het hier over de dames of de heren?

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:15

Fellor schreef:
zelmago4it schreef:

Niemand komt op die bedrijven > daarom moeten ze zich ook niet bemoeien met dingen waar ze niks van af weten.
Ik kom regelmatig op zulke bedrijven, en ik heb nog geen slecht uitziende beesten gezien. En nee, dan heb ik het niet over alleen maar hypermoderne stallen, maar echt alle soorten. van hele kleinschalige ouderwetse boeren, tot superdeluxe megastallen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 20:16

Wat fijn om te lezen dat koeien het toch redelijk goed hebben.. Maar zoals ik al eerder aangaf.. Zijn er ook mensen van varkensstallen/kippenstallen hier?
Het gaat nu namelijk voornamelijk over koeien, terwijl nu mijn grootste 'zorg' de varkens zijn.. En na de verhalen hier, nu ook de kippen..

Iemand hier ervaring mee?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:21

Fellor schreef:
Kinke schreef:

Heb je het hier over de dames of de heren?

Over de dames. De heer maakt zich nooit zo druk om dat soort knokpartijen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:27

Ts. Dat heb ik beschreven.