iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:10

~~}> wat is er met pms en overgang? Zeg je dat ook hardop? :+

Zwerte nee ik weet dat ik er mogelijk niks mee opgeschoteen was maar dan had ik in ieder geval twee jaar geleden al geweten waar ik aan toe was en waren er andere keuzes gemaakt of eigenlijk niet gemaakt waardoor ik het nu gemakkelijker zou hebben.

Sizzle zo hoort het ook voor mijn gevoel. Beide kanten geven en nemen, allebei wat laten omdat je weet dat je een ander er blij mee maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:13

Maar is dat dan wel iets dat onder de noemer "verbod" valt Sizzle? Is dat dan niet eerder een compromis sluiten?

Ik kan amper om met de beste vriendin van mijn vriend, en ik heb dan weer een kameraad waarvan mijn vriend het bloed kan drinken. Elk om een andere reden, maar de pesthekel is even erg }:) Ik verbied hem niet om met haar om te gaan, maar hij weet dat ik er niet happig op ben dat ze afspreken en als het kan ga ik niet mee. Hij probeert mij wel te verbieden om mijn kameraad te zien. Het echte afspreken of elkaar zien beperk ik weliswaar maar ik vertik het om echt elke vorm van contact te verbreken. Dat kan en mag hij niet van mij verwachten, net zo min als ik dat van hem vraag ivm zijn beste vriendin.

karuna
Drukke kabouter

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:16

Ook een kromme redenatie dus, jij mag niet hij wel? Of beiden contact verbreken of allebei doorgaan. Niet de een wel en de ander niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:26

We verbreken geen van beide het contact :) We hebben wel elk een andere reden om een hekel te hebben aan de beste vriend(in) van de ander. Nu scheelt het dat ik en mijn kameraad elkaar sowieso al flinke periodes niet zagen maar alleen via sms/whatsapp contact houden, tot we elkaar een keer tegenkomen in de stad. Dus veel hinder ondervind ik er zelf niet van.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:32

verbieden, nee..

want verbieden, zou betekenen dat je iets over de ander te zeggen hebt in autoritaire zin.
En aangezien je gelijkwaardig bent in een relatie kun je heb je in mijn ogen niets te verbieden.

je kunt vragen om iets niet meer te doen, of anders te doen.. maar tenzij het huis op jouw naam staat en je niet getrouwd bent, kun je zelfs niet verbieden om binnen te roken.. Want op welke grond zou je dat recht hebben? Als het huis op beider naam staat, kun je verbieden wat je wilt.. maar dan zou ik net zo'n onzinnig iets beginnen en jou verplichten om mee te roken.. het is de keuze om iets wel of niet te doen, net zoals het een keuze is om ergens bij te blijven of niet..

je kunt best consequenties koppelen aan bepaalde keuzes.. prima.. maar kijk dan ook niet raar op als iemand dan liever de consequenties neemt.. want het is en blijft een keuze. een vraag en een antwoord.. En je kunt een gelijkwaardig persoon niet verplichten het antwoord van jouw keuze te geven.. Je kunt het proberen af te dwingen, maar niet verplichten of verbieden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:56

DatBenIkNou schreef:
Echt totaal oneens hiermee. Krijg er zelfs de kriebels van! Hoezo mag verbieden wel in een langdurige relatie? Mijn man en ik zijn 27! jaar samen en zeer gelukkig ook. Nog nooit 1 moment van twijfel of wat dan ook gehad in al die jaren. Hij gaat al zeker 20 jaar met vrienden op skievakantie en gaat met die zelfde vrienden ook wel eens op stap of hebben eetafspraak of doen bordspellen. Ik heb mijn paard en heb ook mijn vriendinnenavondjes. Daarnaast gaan we ook gezamenlijk op stap of een dagje naar de sauna. Totaal aparte levens werkt in mijn ogen ook niet. Maar verbieden?? Dan vertrouw je elkaar gewoon niet, sorry. Ik vind dat juist een zeer ongezonde relatie.

Ohh maar ik ga ook met vriendinnen wat leuks doen, uit eten of lekker naar de bios noem t maar op, hij wilt gewoon niet dat ik naar een discotheek ga, en dat snap ik.
En dan gaat het er bij hem niet om dat hij me niet vertrouwd maar hij weet wat er in discotheken rondloopt en hoe jongens zijn, hij vind het niet leuk als er allemaal jongens op me zitten te geilen :+ en dat snap ik ik heb er zelf ook geen behoefte aan.
Iedereen heeft het hier over verbieden ik zie het niet als verbieden.

Ik ben eerder verbaasd dat jij als je 27 jaar met iemand een relatie heb, en als die persoon iets doet wat jij echt niet wil dan maak je het gelijk uit? Of je accepteert het? Maar verbieden doe je niet? Dus jij zal niet zeggen nee sorry maar ik wil niet dat je dat doet?

Je bent een leven samen aangegaan en ik vind dat als jij iets niet leuk vind van je partner dat je dat moet kunnen zeggen en dat hij of zij er dan voor kiest om het ook niet meer te doen of gaat doen. En dan kan je zeggen dat is een compromis sluiten maar het is ook een beetje verbieden.

Daarom gebruik ik het woord verbieden ook helemaal niet, vind dat zo een naar woord want eigenlijk niet in een relatie voorkomt vind ik.

Zag nog ergens de vraag waarom we elkaar verbieden dat we alleen op stap gaan, nou we hebben elkaar leren kennen in een discotheek :P
We waren jong ( nog steeds hoor hihi ) maar sinds we een relatie kregen zijn we gewoon altijd samen naar een discotheek gegaan, is eigenlijk een soort traditie geworden. Het zou heel raar voelen als ik zonder hem zou gaan dat hebben we namelijk 1x gedaan maar was mij niet bevallen.
Ik ben dan niet mezelf haha als we samen uitgaan is echt niet dat we heel de avond handjes vasthouden, ik ben aan t dansen en hij zit gewoon gezellig te babbelen met zn vrienden en als we een leuk nummer horen dansen we lekker samen :D

En het gaat dus alleen om het uitgaan naar een discotheek wat we samen of niet doen , wil ik een terrasje pakken met mn vriendinnen is dat prima. En andersom ook van mij mag hij gaan en staan waar die wilt.
En vakantie zonder elkaar nee vind ik niet kunnen, we hebben een gezinnetje en zou het heel naar vinden als hij zou zeggen nou sam ik wil ff lekker er tussenuit ik ga naar curaçao met m'n vrienden :=
Nou sorry hoor maar ik en de kids willen er ook wel lekker tussenuit.
Dat zou ik banketstaaf vinden tegenover de kids en mij.
En zulke dingen wil je samen meemaken ( dat hebben wij dan wel in ieder geval )

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:07

Verbieden? Nee. Gebieden? Ja!
Ik denk dat hier ook een fundamenteel verschil in zit, bij een gebod blijft het een keuze voor de partner, maar zijn gevoelens erover duidelijk. Zo gebied ik mijn vriend om, bijvoorbeeld, niet aan drugs te doen. Hij heeft dat één keer gedaan, zonder mijn weten, hier was ik niet blij mee, én omdat hij het deed, maar vooral omdat hij het niet met mij had gecommuniceerd.. Als hij iets zó graag wil dat hij voorbij mijn gebod gaat, dan zullen we het daarover hebben en kijken in hoeverre ik hem kan begrijpen, als het gebod voorbijgegaan wordt door omgevingsfactoren, bijvoorbeeld werk, is het een andere zaak.
Ik denk dat mijn vriend en ik elkaar echt wel wat geboden hebben opgelegd, maar meer in de vorm van afspraken omdat we het met elkaar eens zijn daarin.
Voor mij is communicatie key en ik bedoel, mijn vriend is al eens vreemdgegaan, dat heb ik hem vergeven, omdat de situatie toen héél anders was dan nu, maar nu verbied ik het hem in zoverre wel dat ik heb gezegd één keer en nooit meer, máár hierin heb ik wél de keuze gemaakt hem te vertrouwen en er vanuit te gaan dat hij, als hij er behoefte aan heeft, dit aan mij vertelt vóór de daad.
Ik weet het niet op alle fronten even goed te verwoorden, ik denk dat als beide personen in de relatie het met elkaar eens zijn en naar gelang communiceren dat de buitenwereld zich niet hoeft te bemoeien met of het verboden, geboden, afspraken of wat ook zijn..

do I make any sense? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:09

Euhm... Je gebruikt het woord 'gebieden' verkeerd :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:12

_Nadia_ schreef:
DatBenIkNou schreef:
Wauw Nadia...heel erg wat je hebt meegemaakt inderdaad. Ik heb zelf geen behoefte om hier neer te zetten wat ik heb meegemaakt met mijn alcoholische vader, eerlijk gezegd. Ik wens je veel kracht dit te boven te komen. Gelukkig heb ik zelf die kracht gevonden, samen met mijn man die ik niets hoef te verbieden om op het topic terug te komen.

Ach verder functioneer ik uitstekend, heb een heel fijn gezin met 6 kinderen en de 7de op komst. Mijn vader ligt inmiddels onder de grond dus daar heb ik nu ook geen last meer van, hoewel de alcohol dus altijd een trigger zal blijven.

Er gaat een moment komen dat je kinderen nieuwsgierig worden en alcohol willen en gaan proeven. Hoe harder je dat verbiedt, hoe stiekemer ze het gaan doen. Ik ben benieuwd hoe je daarmee denkt om te gaan?

Offtopic; jij hebt hele heftige ervaringen met een alcoholist. Niet iedereen die eens een wijntje drinkt is alcoholist. Ik drink weinig, maar vind een glaasje wijn op zijn tijd erg lekker en ontspannend. Ik veranderd echt na 1 wijntje niet spontaan in een moordenaar.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:13

Lente schreef:
Euhm... Je gebruikt het woord 'gebieden' verkeerd :=

Misschien ook kwestie van opvatting?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:23

Ik heb het hele topic niet doorgelezen, dus mijn excuses als ik in herhaling val :D

Zelf ben ik iemand die niet zou kunnen leven met iemand die rookt, bijvoorbeeld. Ik vind het onaantrekkelijk, vies, ongezond en een teken van gebrek aan doorzettingsvermogen. Dat is mijn persoonlijke mening waar ik helaas niet van afwijk (mijn excuses als ik hiermee enkele rokers kwets). Mijn vriend weet dit, en mijn vriend weet ook donders goed dat de kans groot is dat ik de relatie beëindig als hij toch om de één of andere reden beslist om te beginnen roken.

Is dat verbieden? Ik denk toch van niet. Zulke dingen maak je toch duidelijk aan het begin van de relatie lijkt me. Het is niet zo dat ik m'n vriend om de zoveel tijd met de vinger wijs "je mag niet roken van mij". Het blijft zijn keuze, maar hij weet ook wat de gevolgen zijn. Hetzelfde liedje met vreemdgaan. Hij weet bijvoorbeeld ook dat ik snel jaloers wordt wanneer hij uit is met andere meisjes. Niet één keer heb ik hem gezegd dat ik niet wil dat hij optrekt met andere meisjes. Maar dat is imo waar het om draait in een relatie: communicatie. Op een volwassen manier overbrengen dat je iets niet fijn vindt, en het is dan aan de andere persoon of die er rekening mee houdt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:25

Sammy_xxs schreef:
DatBenIkNou schreef:
Echt totaal oneens hiermee. Krijg er zelfs de kriebels van! Hoezo mag verbieden wel in een langdurige relatie? Mijn man en ik zijn 27! jaar samen en zeer gelukkig ook. Nog nooit 1 moment van twijfel of wat dan ook gehad in al die jaren. Hij gaat al zeker 20 jaar met vrienden op skievakantie en gaat met die zelfde vrienden ook wel eens op stap of hebben eetafspraak of doen bordspellen. Ik heb mijn paard en heb ook mijn vriendinnenavondjes. Daarnaast gaan we ook gezamenlijk op stap of een dagje naar de sauna. Totaal aparte levens werkt in mijn ogen ook niet. Maar verbieden?? Dan vertrouw je elkaar gewoon niet, sorry. Ik vind dat juist een zeer ongezonde relatie.

Ohh maar ik ga ook met vriendinnen wat leuks doen, uit eten of lekker naar de bios noem t maar op, hij wilt gewoon niet dat ik naar een discotheek ga, en dat snap ik.
En dan gaat het er bij hem niet om dat hij me niet vertrouwd maar hij weet wat er in discotheken rondloopt en hoe jongens zijn, hij vind het niet leuk als er allemaal jongens op me zitten te geilen :+ en dat snap ik ik heb er zelf ook geen behoefte aan.
Iedereen heeft het hier over verbieden ik zie het niet als verbieden.

Ik ben eerder verbaasd dat jij als je 27 jaar met iemand een relatie heb, en als die persoon iets doet wat jij echt niet wil dan maak je het gelijk uit? Of je accepteert het? Maar verbieden doe je niet? Dus jij zal niet zeggen nee sorry maar ik wil niet dat je dat doet?

Je bent een leven samen aangegaan en ik vind dat als jij iets niet leuk vind van je partner dat je dat moet kunnen zeggen en dat hij of zij er dan voor kiest om het ook niet meer te doen of gaat doen. En dan kan je zeggen dat is een compromis sluiten maar het is ook een beetje verbieden.

Daarom gebruik ik het woord verbieden ook helemaal niet, vind dat zo een naar woord want eigenlijk niet in een relatie voorkomt vind ik.

Zag nog ergens de vraag waarom we elkaar verbieden dat we alleen op stap gaan, nou we hebben elkaar leren kennen in een discotheek :P
We waren jong ( nog steeds hoor hihi ) maar sinds we een relatie kregen zijn we gewoon altijd samen naar een discotheek gegaan, is eigenlijk een soort traditie geworden. Het zou heel raar voelen als ik zonder hem zou gaan dat hebben we namelijk 1x gedaan maar was mij niet bevallen.
Ik ben dan niet mezelf haha als we samen uitgaan is echt niet dat we heel de avond handjes vasthouden, ik ben aan t dansen en hij zit gewoon gezellig te babbelen met zn vrienden en als we een leuk nummer horen dansen we lekker samen :D

En het gaat dus alleen om het uitgaan naar een discotheek wat we samen of niet doen , wil ik een terrasje pakken met mn vriendinnen is dat prima. En andersom ook van mij mag hij gaan en staan waar die wilt.
En vakantie zonder elkaar nee vind ik niet kunnen, we hebben een gezinnetje en zou het heel naar vinden als hij zou zeggen nou sam ik wil ff lekker er tussenuit ik ga naar curaçao met m'n vrienden :=
Nou sorry hoor maar ik en de kids willen er ook wel lekker tussenuit.
Dat zou ik banketstaaf vinden tegenover de kids en mij.
En zulke dingen wil je samen meemaken ( dat hebben wij dan wel in ieder geval )

Heel saai waarschijnlijk, maar er zijn gewoon geen dingen die hij wil en ik écht niet.
Ik gun hem gewoon lekker die wintersport met vrienden, heerlijk toch even 'lang leve de lol en mannenhumor' ? Daarnaast gaan we ook nog gewoon met het gezin skiën en op vakantie hoor! Dus het is niet zo dat er financiëel dan een probleem zou zijn. Wij zijn ook beiden absoluut niet jaloers aangelegd. Ik ga uit van zijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel en keuzes. En waarom niet naar een discotheek of club zonder je partner? Wat is er erg aan dat andere mannen 'op je geilen' zoals je zelf schrijft? Zolang je daar als dat de afspraak is, niks mee doet, kan het toch geen kwaad? Ik heb daar gewoon geen problemen mee en mijn man ook niet. Die 'geilende mannen' zijn er ook als we samen op stap zijn want dan zitten we ook niet continue bij elkaar omdat we met meestal met een hele groep gaan. Ik zie geen verschil in mijn of zijn gedrag of we nu mét of zónder elkaar weg gaan. Het zou anders zijn als je dit nodig hebt iedere week en nooit samen dat soort dingen onderneemt maar zo is het niet. We zijn heel graag in elkaars gezelschap maar geven elkaar ook gewoon ruimte voor andere dingen.
Ik geloof ook heilig dat onze relatie daarom al zo lang stand houd. Je bent niet alleen maar papa en mama en gehuwden maar ook gewoon nog individuen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:56

Lente schreef:
Enneuh... Hou op schei uit over de PMS. Wij hebben 1x per maand knetterende ruzie omdat we dan allebei onredelijk zijn _O-

:D

karuna schreef:
~~}> wat is er met pms en overgang? Zeg je dat ook hardop? :+

Ja, zij het niet op dat moment.
Even een hormoon-gunstig moment voor afwachten al valt dat niet mee met overgang.

Maar goed, dat is een uitleg voor het niet altijd even laagdrempelig zijn van bespreekbaarheid ook al zijn de afspraken en de wil er.
Je hebt in een dergelijke situatie niet altijd de zin of mogelijkheid om ites te zeggen wanneer diot het meest opportuun is en naarmate je langer wacht gaat dat moment verder voorbij. Tot je het wel MOET zeggen omdat het bijna zover is en dat is dan geheid te laat/ te alles verkeerd.
Moet je behoorlijk stevig in je schoenen blijven staan om dan toch niets maar niet te zeggen/ zonder vooraf bespreken te doen. Dat is soms HEEL aantrekkelijk, heeft vaak minder drempel op je eigen streven naar integriteit na.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:27

Snurken, roken, sex, geen werk, kerkelijk zijn, kinderen willen van mij, mij niet vrij laten, allemaal dingen die gewoon een nogo voor een relatie zijn. Hierin ben ik heel duidelijk.
Als hij met vrienden op vakantie wil, prima, ik mag dan immers ook gewoon weg als ik er zin in heb. Dus verbieden nee, maar ik heb wel voordat ik een relatie begin een paar eisen. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:32

Ik snap het, op het moment zelf wordt je denk ik nog net niet geslacht. :+ maar je zult het bespreekbaar moeten hebben. Ellende is dat je met pms en overgang en geen barst aan kan doen dat je wat eeh kriebelig :') bent op sommige momenten.

Alleen wat als er iets echt niet te doen is voor je. Wat ten tijde van aangaan van relatie nog niet aan de orde was. Bv criminaliteit, vriendschappen die te ver gaan,een doorgeschoten hobby of tijdvretend werk waardoor je ergens op een zijspoor beland als partner. Wat dan mag je dan verbieden of eisen stellen of moet je dan je conclusie trekken en weggaan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:33

Bij mij is bekend dat ik geen avond in de week thuisben. Moet ik dat gaan veranderen voor een relatie? Ik dacht het niet, de man is ook vrij om dan elke avond wat te gaan doen immers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:39

germie schreef:
Bij mij is bekend dat ik geen avond in de week thuisben. Moet ik dat gaan veranderen voor een relatie? Ik dacht het niet, de man is ook vrij om dan elke avond wat te gaan doen immers.

Een relatie is geven en nemen.
Zonder relatie zou ik ook nooit thuis zijn behalve om te eten en slapen.
Echter wil ik ook graag bij mijn man zijn, dus daar laat ik dan graag mijn paard af en toe voor staan.
Wil je niets laten voor je partner dan is het waarschijnlijk geen liefde/verliefdheid ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:52

Varekaj schreef:
Het zou wat zijn als ik mijn vriend zou verbieden weg te gaan zonder mij als hij in zijn verlof thuis zit en ik ga gewoon fulltime werken := Moet ie de hele dag tussen 4 muren zitten kniezen ofzo, dat gaat mooi niet gebeuren. Hij ziet me al aankomen met zo'n vraag, denk dat ik dan sneller mijn koffers mag pakken dan dat ik het kan bedenken. Hij kan me net zo min verbieden om met vriendinnen op stap te gaan als hij er niet is. Wat kan hij doen, van z'n bootje springen in 1 of andere oceaan en naar huis zwemmen?

@ Nadia: de kans dat er kinderen komen is klein. Hij wil er dolgraag eentje, ik ben er niet voor te porren (oa medische redenen). Voltijds thuisblijven om er altijd te zijn voor een kind, dat kan ik helaas niet. Deeltijds werken misschien wel, hangt er van af hoe en wat. Ik heb 2 paarden en 2 shetjes. Voltijds huisvrouw/moeder worden zou betekenen dat die allemaal verkocht moeten worden en dat ik moet stoppen met de paardensport. Mijn vriend is hierin heel erg duidelijk: hij zal op geen enkele manier mij financieel bijstaan in deze hobby. Hij zal zorgen dat ik "zakgeld" krijg om een keer te gaan shoppen of eens iets leuks te doen, hij zal alles betalen qua boodschappen, huis, wat het kind nodig heeft etc. Maar alles wat ik voor mezelf wil, daar zal ik toch écht wel zelf voor moeten gaan werken.

@Varekaj: dat vind ik wel erg voor je dat je vriend absoluut niets wil bijdragen aan je paardenhobby. Maar waarschijnlijk heeft hij andere kwaliteiten ,dat je toch voor hem gaat.Iedere relatie is anders natuurlijk.Ikzelf heb zo'n paardenverslaving dat een man daar echt aan mee moet willen doen, anders wordt het niets.Ik bedoel dat niet zozeer financieel maar ook qua belangstelling.

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:57

Een relatie begin je toch met iemand die je leuk vindt om wie hij/zij is? Inclusief de mindere punten van je partner. Dus ik vind dat je dingen die hij/zij al vanaf het begin van de relatie doet niet mag verbieden want je hebt dit immers geaccepteerd.
Zodra je partner zijn/haar gewoontes uitbreid (denk aan meer roken, drinken of drugsgebruik) vind ik wel dat je aan mag geven dat je dit niet accepteert en graag hebt dat hij zijn gewoontes verandert naar hoe ze waren. Maar steun diegene hier dan ook volledig in want dit proces kan enorm lastig zijn!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:01

karuna schreef:
Ik snap het, op het moment zelf wordt je denk ik nog net niet geslacht. :+ maar je zult het bespreekbaar moeten hebben. Ellende is dat je met pms en overgang en geen barst aan kan doen dat je wat eeh kriebelig :') bent op sommige momenten.

Klopt.
Het is de dame niet kwalijk te nemen want die leeft dan in een alternatieve werkelijkheid, 'gedrogeerd' door hormonen.
Dat verandert de situatie niet. De situatie is een onredelijke, letterlijk!, reactie.
Dat roept de vraag op of IK er dan wel wat aan kan doen dat ik iets niet bespreek.

ja, ook dat heb ik gezegd en het is niet ondekbaar dat ik het in een onverhoopte toekomstige situatie als volstrekt redelijke reden voor 'stiekem' aanvoer.

In extrema kan ik me voorstellen dat wanneer je volledig onredelijk en ongefundeerd ergens de schuld van krijgt, je omdraait en het alsnog doet: De straf heb je al ontvangen.

Citaat:
Alleen wat als er iets echt niet te doen is voor je. Wat ten tijde van aangaan van relatie nog niet aan de orde was. Bv criminaliteit, vriendschappen die te ver gaan,een doorgeschoten hobby of tijdvretend werk waardoor je ergens op een zijspoor beland als partner. Wat dan mag je dan verbieden of eisen stellen of moet je dan je conclusie trekken en weggaan?

Wel, de pms was er al, de overgang nog niet ;)

Serieus: Ja, wanneer het gedrag van de partner willens en wetens in concreet gedrag aantoont dat er geen respect is voor jou gevoelens, dan IS er al helemaal geen evenwichtige relatie meer. Ik bedoel; duidelijker kan het niet zijn!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:14

roowsie schreef:
Een relatie begin je toch met iemand die je leuk vindt om wie hij/zij is? Inclusief de mindere punten van je partner. Dus ik vind dat je dingen die hij/zij al vanaf het begin van de relatie doet niet mag verbieden want je hebt dit immers geaccepteerd.

Ken je 'Als we eenmaal getrouwd zijn, verander ik hem wel.' niet??

Citaat:
Zodra je partner zijn/haar gewoontes uitbreid (denk aan meer roken, drinken of drugsgebruik) vind ik wel dat je aan mag geven dat je dit niet accepteert en graag hebt dat hij zijn gewoontes verandert naar hoe ze waren. Maar steun diegene hier dan ook volledig in want dit proces kan enorm lastig zijn!

Dat lijkt heel logisch maar wederom kunnen hormonen verstrekkende gevolgen hebben.
Een zwangerscahp kan een vrouw behoorlijk en fundamenteel veranderen.
Dat is dan niet de persoon waarop je verliefd was, van hield.
Wat dan?
Defacto is dan de basis waarop je bij elkaar bent onder de relatie weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:24

Maar goed een zwangerschap is natuurlijk tijdelijk... Overgang ook... Dat is overzichtelijk...

Als iets permanent is krijg je een knelling in je fundament...

Dat vind ik toch wel wat anders...

Aan de andere kant... Ik ben chronisch ziek geworden vorig jaar... Ben ik daardoor veranderd? Dat denk ik wel... Gelukkig accepteert mijn vrouw wel dat dit geen keuze van mijn kant is en steunt ze me met hart en ziel...

Al zit daar wel de 'voorwaarde' aan vast dat ik relatief normaal functioneer. Ik merk dat het met haar niet goed gaat als ik in mijn functioneren beperkt wordt. Dat drukt te zwaar op haar.

Ik zou ook nooit van haar verwachten dat ze bij me blijft als ik echt een chronische beperking krijg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:38

Lente schreef:
Maar goed een zwangerschap is natuurlijk tijdelijk... Overgang ook... Dat is overzichtelijk...

Als iets permanent is krijg je een knelling in je fundament...

Hormonale veranderingen van een zwangerschap kunnen heel wel permanent een verandering opleveren.
Een forse vermindering van libido is een voorbeeld.
Ja, dat is dan een forse kneller.

Ook is door de hormoonvernadereing een verandering van de lichaamsgeur geen uitzondering. Laat dat nu een chemische factor in verliefd/houden van zijn!

Ook kan er iets 'simpels' lichamelijk mis gaan dat sex niet fijn meer is en/of totale incontinentie.

Kan de vrouw niets aan doen. De partner ook niet.
Beiden lijden, in de steek laten of afspraken veranderen zijn dan de opties.
In het belang van ouderschap lijkt me afspraken bijstellen dan de beste optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:43

@ anjali: hij heeft absoluut niks met paarden. Heel in het begin wou hij wel kijken of hij er wat van kon maken, maar nadat hij vroeg "bestaat er geen handleiding ofzo" heb ik het opgegeven :') Het is een dier, geen machine. Moest ik ze zelf financieel niet kunnen onderhouden, dan is dat jammer maar helaas voor mij. We hebben het er nooit over gehad verder, maar misschien dat hij het wel zou doen als ik er maar 1 zou hebben. Al gok ik dat hij dan nog steeds geen €700/maand zou willen spenderen aan stalling en les. (Mijn stalgeld bedraagt binnenkort alleen al €700/maand excl. les/DA/smid, maar dat weet ie niet :+ We bemoeien ons niet met privé uitgaven zolang de gezamenlijke kosten/sparen in orde zijn). Hij heeft iig wel liever dat ik mijn geld uitgeef aan de paarden en daar veel tijd in stop dan dat ik als hobby alleen maar de stad in ga om in de kroeg te hangen of de shops te plunderen.
Nu scheelt het wel dat hij van dressuur niks snapt maar jumping en cross wel interessant vindt om te zien, dus wie weet gaat hij daar wel vaker mee naartoe.

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:02

Huertecilla schreef:
roowsie schreef:

Ken je 'Als we eenmaal getrouwd zijn, verander ik hem wel.' niet??

Citaat:

Dat lijkt heel logisch maar wederom kunnen hormonen verstrekkende gevolgen hebben.
Een zwangerscahp kan een vrouw behoorlijk en fundamenteel veranderen.
Dat is dan niet de persoon waarop je verliefd was, van hield.
Wat dan?
Defacto is dan de basis waarop je bij elkaar bent onder de relatie weg.

Ik had het ook niet echt over zwangerschap of de overgang... (ben ik nog een beetje jong voor) Dit topic was gestart met de vraag of jij vindt dat je iets mag verbieden, zonder verdere omschrijvingen, daar ging ik op in. En wat niet helemaal klopt aan jouw verhaal steeds is dat jij het hebt over veranderingen in persoonlijkheid, als je persoonlijkheid verandert kan je dat onmogelijk terugdraaien. Dan moet je dus kiezen wil ik verder met deze persoon.
Ik baseerde mijn mening op gebeurtenissen die ik heb meegemaakt en heb overwonnen en op problemen waar ik nogsteeds mee zit.