Zoals nu is het ook bijna 20 over 4 want, je zegt toch ook kwart over? En niet kwart voor half 5?
leintje_
Geplaatst: 21-01-16 17:20
Leffroi schreef:
Zoals nu is het ook bijna 20 over 4 want, je zegt toch ook kwart over? En niet kwart voor half 5?
Maar hetzelfde zou je kunnen zeggen over 5 voor half 5 want ik heb nog nooit iemand: "Het is 25 over 4 horen zeggen" alleen: "Het is 5 voor half 5", dus waarom zou het dan geen tien voor half 5 kunnen zijn?
Haha, hier heb ik me ook al eens over verbaasd! Ik zeg inderdaad 20 over/20 voor.. (kom uit Drenthe) Toen ik begin dit schooljaar groep 5 deze tijden moest leren met klokkijken, stond ik echt vreemd te kijken dat in de methode dit werd aangeduid als 10 voor half/10 over half.. Ik begrijp echt wel wat er bedoeld word, maar zo heb ik het nooit gezegd. Daarentegen zeg ik inderdaad wel 5 voor half of 5 over half.
spruitje12
Geplaatst: 21-01-16 19:02
nynke55 schreef:
Maar je zegt niet 10 over/voor. Je zegt 10 over half, 10 voor half.
Nee, hoor. Het was wel duidelijk, maar ik zag dit al een paar keer voorbij komen en dan lijkt het toch gemakkelijker om te zeggen: 10 over of 20 over, dan 10 of 20 over half.
spruitje12
Geplaatst: 21-01-16 19:29
nynke55 schreef:
Nee, hoor. Het was wel duidelijk, maar ik zag dit al een paar keer voorbij komen en dan lijkt het toch gemakkelijker om te zeggen: 10 over of 20 over, dan 10 of 20 over half.
Ik zeg altijd twintig over of voor haha. Groningen geboren, nu wonende in Friesland
Over zeven minuten ga ik testen wat mijn vriend zegt. Ik gok op 10 over half
Frits2008
Geplaatst: 21-01-16 19:35
Geboren en opgegroeid op de Veluwe is mij en mijn kinderen ook, op school geleerd dat het tien voor half, tien over half is. Dus ook de halve uren gebruiken. Nu woon ik al jaren in Groningen en daar snappen ze er niets van als je 10 over half zegt, 20 voor begrijpen ze wel ( afspraak kapper en tandarts bijvoorbeeld. )
NatasjavE
Geplaatst: 21-01-16 19:37
Hier in huis zeggen we 10 voor half dan wel 10 over half. Ik kom uit Utrecht. Mijn man uit de Achterhoek.
Ik zeg 10 over half, 10 voor, kwart voor, kwart over Ik kom uit Brabant. Ik merk dat mijn Limburgse klasgenoten allemaal 20 voor zeggen, 20 over, kwart op, kwart na. Soms moet ik echt goed nadenken over welk tijdstip het gaat
har166
Geplaatst: 21-01-16 19:59
Ik zeg tien over half/ tien voor half etc... Ik komt uit het westen en woon nu in Drenthe. Hier zeggen ze het andersom en als ik dan een afspraak maak bij de tandarts of de kapper dan moet ik echt even omrekenen hahahah
M_I_K_A
Geplaatst: 21-01-16 20:05
Zelf zeg ik 10 voor en 10 over. Ik woon op het randje van Gelderland en Utrecht.
Mijn zegt wel 20 voor en 20 over, zij is opgegroeid in Zuid-Holland.
Als ik de poll zo zie denk ik toch dat je vriend het van jou gaat winnen..!
Net een hele discussie met mn vriend gehad hierover. En we zijn tot een paar conclusies gekomen. De enige echt logische manier is 10 voor en die klok die hier is geplaatst laat mooi zien waarom. Maar dit is wel als je alleen kijkt naar meest logisch qua indeling en totaal geen rekening houd met gevoel erbij en ook niet met uitspraak. 20 over 5 is namelijk korter en ook sneller uit te spreken dan 10 voor half 6. Dat kan ook verklaren waarom de mensen die 20 over gebruiken, meestal wel weer 5 voor half gebruiken en niet 25 over. 5 voor half is makkelijker snel uit te spreken dan 25 over. Die conclusie trek ik als ik het zelf allemaal uitspreek. Voor mij klinkt 20 over gewoon sneller en lekkerder, 10 voor half voelt omslachtig en kost me ook meer moeite. Hetzelfde dus voor 5 voor half ipv 25 over, dan klinkt die 25 over weer te lang en omslachtig. Maar dat is toch echt wel minder logisch dan consequent gebruik maken van de kwartierindeling.
Ik ben erg nieuwsgierig waar deze verschillen door zijn ontstaan. Ik vind de scheepvaart nog wel logisch klinken. De gebieden daarbuiten zijn misschien meer overgegaan op wat sneller en makkelijker praat, ipv de oorspronkelijke indeling aan te houden.