Seksualiteiten verdeling op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben

hetero
1024 (68%)
homo
2 (0%)
lesbisch
48 (3%)
biseksueel
137 (9%)
panseksueel
21 (1%)
aseksueel
43 (2%)
seksueel
149 (9%)
Anders, namelijk...
8 (0%)
Nog niet zeker
66 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1498

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:21

Huertecilla schreef:
Felicxa schreef:
Daar is volgens mij ook een hokje/naampje voor. Queer of zo?

Zie boven: het 'ik hou niet van hokjes' hokje,

Ik blijf bij wat ik eerder schreef;

Hokjes vertegenwoordigen het organiseren van de reden, de logica.

Seksualiteit en liefde vertegenwoordigen emoties, fantasie, de inverse van logica.

Overigens opvallend dat de hokjesmeute vrouwelijk is en de, voor zover ik zie enige, man de inverse van logica verdedigt. Schijnt verhelderend licht op vrouwenlogica...

Yeah, right :')

Overigens is Queer volgens mij van oudsher een scheldwoord en er zijn een hele hoop lgbt+ die een hekel hebben aan de term.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 10-01-16 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:24

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:28

Huertecilla schreef:
Overigens opvallend dat de hokjesmeute vrouwelijk is en de, voor zover ik zie enige, man de inverse van logica verdedigt. Schijnt verhelderend licht op vrouwenlogica...

Dit vind ik wel de prijs voor de meest kortzichtige opmerking verdienen in een topic waar mensen juist bespreken of geslachten überhaupt definieerbaar zijn en melke welke 20.000 varianten je je kan identificeren :')

In dit topic zijn sommige mannen, vrouwen, en sommige vrouwen, mannen danwel allebij tegelijkertijd.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:28

Felicxa schreef:
Aan de ene kant vind ik die hokjes heel mooi. Het heeft een naam, het is makkelijk om elkaar te vinden en om te weten dat je niet alleen bent (Dat is vooral voor jongeren toch best belangrijk). Aan de andere kant "hoef" ik geen hokje. Ik vind het ergens toch wel beperkend, en het geeft me het idee dat als me eenmaal een hokje is "aangemeten" dat ik dan ook voor eeuwig in dat hokje zit.

Daar is volgens mij ook een hokje/naampje voor. Queer of zo?

Om helemaal on-topic te blijven: Ik denk dat ik lesbisch ben. Ik val op vrouwen. Maar misschien dat als ik de juiste gozer tegen kom, dat ik dan ook op een man verliefd zou kunnen worden.

Queer is een umbrella term dat wijst naar de LGBT+ groep. Neemt allerlei geaardheden onder zich. Wordt ook vaak gebruikt als je jezelf niet per se bi, homo, poly etc. beschouwd (of wil beschouwen). IMO vind ik het belangrijkste van dit alles dat je je gewoon op je gemak bent met hoe je het voor jezelf ziet.. Als je jezelf niet in een hokje wilt plaatsen moet je dat ook zeker niet doen. De één vindt termen en hokjes fijn, de ander niet.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:34

Minke_ schreef:
Queer is een umbrella term dat wijst naar de LGBT+ groep. Neemt allerlei geaardheden onder zich. Wordt ook vaak gebruikt als je jezelf niet per se bi, homo, poly etc. beschouwd (of wil beschouwen). IMO vind ik het belangrijkste van dit alles dat je je gewoon op je gemak bent met hoe je het voor jezelf ziet.. Als je jezelf niet in een hokje wilt plaatsen moet je dat ook zeker niet doen. De één vindt termen en hokjes fijn, de ander niet.

Queer is niet slechts een umbrella term voor geaardheden, toch? Transgender en alle andere genders vallen toch ook onder de term?

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:36

Felicxa schreef:
Minke_ schreef:

Queer is niet slechts een umbrella term voor geaardheden, toch? Transgender en alle andere genders vallen toch ook onder de term?

Sorry, ja inderdaad. Heb ik er niet bijgezet. LGBT+ :').

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:38

Een interessant onderwerp, al vind ik al die benamingen wel erg moeilijk, haha. Voor mij is het allemaal heel basic: ofwel je bent hetero, ofwel je bent homo, ofwel val je op beide geslachten. Meer is toch niet belangrijk voor de buitenwereld, alleen voor jezelf?

Dat je zelf wilt weten wie je bent en lotgenoten voor je gevoel zoekt snap ik ergens wel, ik zie echter niet in waarom dit perse uitgedragen moet worden naar de buitenwereld. Nu bedoel ik niet dat je jezelf niet mag zijn (uiteraard wel!) maar ik vind niet dat dit af moet hangen van een term of label. Het zou mij geen ruk uitmaken namelijk. Als je er zelf maar gelukkig mee bent.

Overigens ben ik zelf hetero.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:39

Minke_ schreef:
Felicxa schreef:

Sorry, ja inderdaad. Heb ik er niet bijgezet. LGBT+ :').

Sorry :')

musiqolog

Re: Seksualiteiten verdeling op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:09

"Queer" wordt vaak gebruikt in de zin van "separatistische homo's", dus homoseksuele mannen die helemaal niet op zoek zijn naar acceptatie van en integratie in de samenleving. Hangt ook sterk een bijgedachte van "kinky" aan. Als parapluterm voor alles dat niet hetero is ben ik het nog nooit tegengekomen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:15

Toch wordt het zo gebruikt hoor :D Wat betreft het 'anders' heb je gelijk, maar queer is inmiddels ook echt een umbrella term. Aan de andere kant wordt het door veel mensen ook nog als een nare term gezien, vooral buiten Amerika. Persoonlijk vind ik het juist een fijne term en gebruik het ook voor mijzelf, als ik duidelijk wil maken dat ik niet hetero of cisgender ben maar niet de behoefte heb precies uit te leggen hoe en wat.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:27

Wat wordt er dan bedoeld met 'seksueel'?

Dat het is voor de mensen die niet aseksueel zijn snap ik nog, maar onder 'seksueel' vallen toch alle andere termen? Dat is dan toch geen duidelijke optie ..

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:30

Claudxx schreef:

Dat het is voor de mensen die niet aseksueel zijn snap ik nog, maar onder 'seksueel' vallen toch alle andere termen? Dat is dan toch geen duidelijke optie ..

Waarschijnlijk voor mensen die zich in geen van de hokjes thuis voelen en alleen maar willen aangeven dat ze seksuele gevoelens hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:34

musiqolog schreef:
Claudxx schreef:

Waarschijnlijk voor mensen die zich in geen van de hokjes thuis voelen en alleen maar willen aangeven dat ze seksuele gevoelens hebben.

Heet dat niet gewoon "mens zijn" :+

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:37

MarlindeRooz schreef:
musiqolog schreef:

Heet dat niet gewoon "mens zijn" :+

Nee, want er zijn ook zat mensen die geen seksuele gevoelens hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:38

Maar het zijn niet zoveel mensen die gewoon permanent, hun hele leven 0,0 seksuele gevoelens hebben. :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:43

Blijken er meer te zijn dan je denkt :j

Maar TS gaf bijvorbeeld aan dat ze wel de gevoelen heeft maar er bewust niet voor kiest, maar dan ben je imo niet aseksueel? Wat je ''bent'' is toch geen keuze?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:58

Dan is het makkelijker om te zeggen dat je aseksueel bent dan om je persoonlijke verhaal uit te leggen denk ik. Daarom wordt dat ook gezegd.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:16

maar.... Is dit niet een kwestie van geaardheid (hetero-homo-bi)
En seksuele voorkeur?
Want 'seksueel' is toch geen geaardheid?

En is aseksueel dan een echte geaardheid of 'heb je dan gewoon geen zin in seks'?
Dat vraag ik heel oprecht,ik vind het best interessant. Ik heb als 'doodgewone hetero' me nooit echt afgevraagd hoe dat allemaal zit.

Edit: ik vond al die 'x'en zo raar staan :o
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 11-01-16 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:19

Tivoli schreef:
maar.... Is dit niet een kwestie van geaardheid (hetero-homo-bi)
En sexuele voorkeur?
Want 'sexueel' is toch geen geaardheid?

En is asexueel dan een echte geaardheid of 'heb je dan gewoon geen zin in sex' ?
Dat vraag ik heel oprecht,ik vind het best interessant. Ik heb als 'doodgewone hetero' me nooit echt afgevraagd hoe dat allemaal zit.

Aseksualiteit wordt echt als een geaardheid gezien. Het is niet zomaar even geen zin in seks, maar de aantrekkingskracht tot seks is gewoon helemaal afwezig.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:25

Dat begrijp ik. Maar het is dus dat je geen aantrekkingskracht hebt tot seks. Maar dat betekend niet dat je dus niet op iemand kan vallen?
Seks en op iemand vallen is toch iets verschillends? Of zit ik nu mis :D

Daarom zie ik een verschil tussen geaardheid en een seksuele voorkeur.

Mijn 'hetero zijn' betekend voor mij ook niet dat ik alleen maar seks wil met mannen,maar dat ik een man als levenspartner heb,waar ik verliefd op ben-van hou-op val,geef het beestje een naam :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:27

Tivoli schreef:
Dat begrijp ik. Maar het is dus dat je geen aantrekkingskracht hebt tot seks. Maar dat betekend niet dat je dus niet op iemand kan vallen?

Mijn 'hetero zijn' betekend voor mij ook niet dat ik alleen maar seks wil met mannen,maar dat ik een man als levenspartner heb,waar ik verliefd op ben-van hou-op val,geef het beestje een naam :)

Ja dan ben je aromantisch en aseksueel, als je gewoon niets wil :P
Veel aseksuelen willen graag wel diepe banden opbouwen en vinden bv knuffelen en niet lichamelijke intimiteit wel fijn

Hier is oprecht een goede wiki over, met de verschillende types van aseksualiteit
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aseksuali ... ksualiteit
Laatst bijgewerkt door Sidera op 11-01-16 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:28

Oke... En al die andere?
Zijn dat dan wel voorkeuren ipv geaardheden?

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:29

Tivoli schreef:

Is iets anders ja :D.
Je hebt bijvoorbeeld aseksuelen maar ook iets wat in het Engels aromantic heet, geen idee hoe je dat vertaald naar het Nederlands, iig iets zoals aromantisch. Dan mis je gewoon de romantische aantrekkingskracht, maar je kunt bv wél weer seksuele aantrekkingskracht ervaren.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:37

Tivoli schreef:
Oke... En al die andere?
Zijn dat dan wel voorkeuren ipv geaardheden?

De meest basic uitleg is denk ik, zoals ik het snap:

Je identificeert jezelf vaak in een gender waar man, vrouw, non binary het vaakst voorkomen. Afhankelijk van je sex betekent dat dat je cis bent (sex & gender hetzelfde), trans (sex en gender niet hetzelfde), intersex (beide geslachten) of genderqueer (je wil geen gender hebben)

Dit staat los van je geaardheid, dat heeft te maken met op wie je valt, en op wie niet.

Dan val je op bepaalde mensen (of dieren of objecten maar dat laat ik er maar even buiten), waarin je 4 hoofdcategorieen hebt:
Hetero
Homoseksualiteit
Biseksualiteit (waar men vaak dingen als pan seksualiteit onder laat vallen, wat niet betekent dat je ook op stoelen valt zoals eerder genoemd is ergens, maar dat je valt niet op een bepaald gender. Bi-seksuelen vallen bv op 'mannelijke' mannen en 'vrouwelijke' vrouwen terwijl een panseksueel ook op een genderqueer iemand zou kunnen vallen)
Aseksueel (hier valt ook vaak demi seksueel onder, en alle andere types die in de eerder genoemde wiki te lezen valt, ook aromantics)

Beetje duidelijk zo?

En dan heb je ook nog oliebol als polyamoureus enzo, wat gewoon meer te maken heeft met de invulling van je relatie :P

edit; ik woon in een huis met 3 gender studies mensen, 1 gender queer, 1 biseksueel, t me 1 lesbienne, identificeer mezelf dus als demi-seksueel, mn ex vriendin had een poly amoureuze rela me en heb veel vrienden met continuous sexualities die dus soms switchen :Y) dus dit is een beetje info gebaseerd op een ingewikkelde vriendenkring

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:46

Sidera schreef:
Wat een hoop verkeerde opvattingen over verschillende seksualiteiten *\o/*

Ik vind het meer een verkeerde perceptie van het vloeibare van emotie, gevoelens, seksualiteit, liefde.

Je bent wie je bent. Geniet ervan, leer ervan en niet meer.

Plaats jezelf gerust in een hokje als dat helpt om te kunnen genieten van je emoties.

Doe het jezelf en anderen niet aan om de mensen om je heen in hokjes te plaatsen.

Je bent jezelf. Idem ieder ander.
De inhoudt van dat ' zijn' verandert naarmate je ouder wordt en je erfelijke eigenschappen door je ervaringen gevormd worden; naarmate je zelforganiseert op de rand van chaos; voortschijdend inizcht verwerft; leeft.
Dat is dynamisch.
Dynamisch en de inverse van logica.
Dat in hokjes is als de geest in de fles.

Persoonlijk vind ik het hoogst aanmatigend om te menen de wijsheid in pacht te hebben om die dynamische geest van anderen in een fles te stoppen en er een etiket met definitie op te plakken.
Afgezien van als een tijdelijk hulpmiddel voor een individu heeft het mijns inziens alleen maar zin om te illustreren dat het niet kan.