Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:03

En daar heb je je antwoord dus... vind het al knap dat je het nu voor elkaar krijgt, inclusief paard met maar 20 uur werk :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:10

Wendy schreef:
En daar heb je je antwoord dus... vind het al knap dat je het nu voor elkaar krijgt, inclusief paard met maar 20 uur werk :j

Ik woon wel samen hoor ;) dat scheelt wel een hoop

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:13

Het scheelt in sparen sowieso al heel veel of je alleen bent of met zijn 2en. De (woon)lasten worden verdeeld, en vaak is er ook nog een dubbel inkomen. Toen ik alleen was moest ik echt ieder dubbeltje omdraaien (hoewel ik altijd nog wel 200 euro per maand spaarde), nu is dat heel anders.
Zelf zit ik denk ik een beetje in dezelfde situatie als Wendy. Net weer een stuk hypotheek extra afgelost, en de plannen voor een verbouwing worden ook gemaakt, dit gaat ook met eigen geld gebeuren. Verder hebben we nog een auto van 17 jaar oud, die moet ook nog een keer vervangen worden.

Wat ik ook grappig vind is dat veel zich afvragen "waarvoor zoveel sparen". En in het huizenkoop topic wordt er geklaagd dat er steeds meer eigen geld ingebracht moet worden en de mensen dat niet hebben. Huizen kopen gaat ieder jaar veranderen, ieder jaar wordt het percentage van het te lenen hypotheekbedrag kleiner, en in 2018 is dat nog maar 100% van de waarde van de woning, waar dit vorig jaar nog 106% is.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:20

Ik heb aardig wat spaargeld voor een achttienjarige, in vergelijking met oudere mensen is het natuurlijk niks. Mijn inkomen bestaat uit de tegemoetkoming scholieren (iets van 111 euro per maand) en zakgeld (19 euro per maand + telefoonkosten) en hiervan spaar ik het meeste. Ik vind echter dat ik niet met geld om kan gaan: ik koop namelijk altijd alles wat ik wil hebben. Maar omdat ik niet zoveel wensen heb, hou ik altijd een boel geld over. :}

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:22

Voor het kopen van een huis is het idd wel zo makkelijk om een flink bedrag aan eigen geld te hebben. Voor een beetje fatsoenlijk koophuis, heb je toch al best wel wat eigen geld nodig.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:23

Tegenwoordig is het toch zo dat je spaargeld 25.000 euro mag zijn voordat je belasting gaat betalen. Dacht ik ergens gelezen te hebben.

Ik zou wel eens willen weten voor de mensen die een bedrag van boven de 20/25.000 hoe oud jullie zijn.

Ik kan pas sinds mijn huidige baan, samen wonen en paard op pensioen flink sparen. Ben nu 35 en werk sinds eind 2012 onder een vast contract bij mijn huidige werkgever. Dus veel opbouwen kon ik de afgelopen jaren niet omdat ik geen wereldsalaris had toen en ook omdat ik paard, nieuwe trailer en auto voor trailer kocht.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:40

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:45

Ik vind een bedrag van 5 cijfers eigenlijk ook wel een mooi spaarbedrag. Niet alleen voor het nu maar ook voor de toekomst. Zeker als je wat ouder wordt en meer met zorg te maken zult krijgen, wat steeds meer voor eigen rekening komt, kan je dat geld vast goed gebruiken. Wat krijgen wij straks voor maandelijks bedrag als we niet meer werken? Is dat genoeg om van te leven? Als ik dat zo overdenk vind ik het zo gek nog niet.

Ondertussen ga ik maar eens een spaarplan opzetten :')

Overigens vind ik mensen die thuis wonen en meer dan 100,- pm kunnen sparen een heel ander verhaal dan mensen die wel al een eigen huishouden voeren. Alhoewel ik ergens hier las van een student die 400,- pm maand kon sparen. Ik vind het knap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:43

Sleeper schreef:
Ik vind een bedrag van 5 cijfers eigenlijk ook wel een mooi spaarbedrag. Niet alleen voor het nu maar ook voor de toekomst. Zeker als je wat ouder wordt en meer met zorg te maken zult krijgen, wat steeds meer voor eigen rekening komt, kan je dat geld vast goed gebruiken. Wat krijgen wij straks voor maandelijks bedrag als we niet meer werken? Is dat genoeg om van te leven? Als ik dat zo overdenk vind ik het zo gek nog niet.

Overigens vind ik mensen die thuis wonen en meer dan 100,- pm kunnen sparen een heel ander verhaal dan mensen die wel al een eigen huishouden voeren. Alhoewel ik ergens hier las van een student die 400,- pm maand kon sparen. Ik vind het knap.

Ik denk dat je het met 20.000 ook niet red dan.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:55

Half november had ik besloten om einde 2016 €23000 te sparen om een opleiding te bekostigen
Echt sparen doe ik niet, ik hou aan het einde van de maand gewoon geld over op mijn rekening en doe daar verder niks mee.
Dit loopt dan gaande weg het jaar op tot hopelijk het streef bedrag, met nog een aantekening dat mijn baas de opleiding kan gaan vergoeden (wat bij een vorige opleiding het geval was geweest).
Zit nu op een + saldo van €8100, streef bedrag moet geen probleem zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:11

Wendy schreef:
Ik durf geloof ik niet eens te zeggen wat wij sparen per maand, het is nogal veel :')
Op dit moment hebben we ruim een ton op de rekening staan. Oh ja, belasting betalen over je spaargeld is echt wel zonde, aangezien dat meer is dan je er überhaupt als rente over krijgt. In feite draai je dus verlies als je teveel spaargeld hebt :')

Gelukkig zijn daar onder bepaalde omstandigheden wel wat foefjes voor zodat je die extra heffing kan vermijden. :j

20000 is bij bepaalde onvoorziene omstandigheden inderdaad niet veel. Dat pies je echt zó weg.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:22

Ik ben nog student en zit op ruim 10.000 spaargeld. Maarja ik wil hierna doorstuderen en dan heb ik het hard nodig. Misschien mag ik soms wat minder gierig zijn, maar ik vind het bijvoorbeeld geweldig om voor zo min mogelijk geld op vakantie te gaan. Spaar op dit moment eigenlijk niks meer, maar betaal mijn vader iedere maand 200 euro zodat ik over een paar maanden zijn auto heb overgekocht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:45

blackstar schreef:
Ik zou wel eens willen weten voor de mensen die een bedrag van boven de 20/25.000 hoe oud jullie zijn.

Ik kan pas sinds mijn huidige baan, samen wonen en paard op pensioen flink sparen. Ben nu 35 en werk sinds eind 2012 onder een vast contract bij mijn huidige werkgever. Dus veel opbouwen kon ik de afgelopen jaren niet omdat ik geen wereldsalaris had toen en ook omdat ik paard, nieuwe trailer en auto voor trailer kocht.

Ik ben 36 :j
Maar ja, ik heb dus geen trailer en pas sinds dit jaar een auto die eventueel een trailer zou kunnen trekken. En al wat langer een goed inkomen, dat helpt :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:47

_San87_ schreef:
Sleeper schreef:

Ik denk dat je het met 20.000 ook niet red dan.

Sterker nog: op dit moment ben je dan beter af als je geen spaargeld hebt, ouderen betalen bizar hoge eigen bijdragen voor de zorg, juist vanwege dat vermogen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:05

Relaxed schreef:
poes schreef:
Ik heb al een huis en pensioensparen. Dus ik snap je punt niet? Ik spaar nog flink. Vorig jaar voor onze trouw. 2016 voor een nieuw huis en voor een sabbatical in 2020.

Op wie reageer je?

Op arasaha, je was te snel :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:10

Arashah schreef:
poes schreef:
Ik heb al een huis en pensioensparen. Dus ik snap je punt niet? Ik spaar nog flink. Vorig jaar voor onze trouw. 2016 voor een nieuw huis en voor een sabbatical in 2020.

Op wie reageer je?

veel mensen denken hier niet aan, die leven en sparen voor het nodige maar vergeten uiteindelijk voor wat later is.

Voor wat echt belangrijk is; uitgezorgt zijn..

Maar jij bent precies het voorbeeld met wat ik bedoel, zorgen voor het hoognodige (huis, pensioen) en sparen voor het nu als er iets kapot gaat of het ziek worden van dier, mens enz. Enz. En dan geld aan de kant zetten voor het "leuke", familie, trouwen, enz. Enz.

Ha nee ik had je fout begrepen :D ik dacht dat je het juist onzin vond dat mensen sparen. Maar nu snap ik je :)

Even mijn verduidelijken:

- ik leef vandaag lekker ruim want ik geniet graag dus dat hou ik niet voor later :) reizen gaat altijd van de lopende rekening

- ik spaar voor grote dingen voor de nabije toekomst : huis, trouw, sabbatical

- verder heb ik ook een bedrag met minstens 4 nullen voor later dat ook elke maand gestaag groeit. Ik kom hier nooit aan. Maar als investering brengt het niet genoeg op. Daarom heb ik een koophuis en pensioensparen. Dit luik is dus voor later.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:16

@wendy kun je dat laatste even uitleggen? Krijg t idee dat je het eea door elkaar haalt. Eigen bijdrage zorg is voor iedereen gelijk. Ga je naar een verzorgingstehuis lid dan wordt er idd gekeken naar spaargeld en betaal je meer dan iemand die geen ev heeft.

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:17

Ik spaar ook voor een paard :)
Als ik oud genoeg ben ga ik ook een baan nemen en een vakantie baan ofz.
Zie al helemaal voor me.. Jammer dat het paardensport zo duur is :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:22

Sammie schreef:
@wendy kun je dat laatste even uitleggen? Krijg t idee dat je het eea door elkaar haalt. Eigen bijdrage zorg is voor iedereen gelijk. Ga je naar een verzorgingstehuis lid dan wordt er idd gekeken naar spaargeld en betaal je meer dan iemand die geen ev heeft.

Iemand die naar een verzorgingstehuis gaat en veel geld heeft zal toch echt een hoog bedrag moeten betalen. Een oude buurvrouw was meer dan 2500 per maand kwijt. Altijd zuinig geweest en dan word je nog even flink geplukt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:23

Sammie schreef:

Volgens mij haal jij het door elkaar :D
Eigen bijdragen kun je hier berekenen https://www.hetcak.nl/portalserver/port ... drage.html

Specifiek over de Wmo is dit laatst in het nieuws geweest http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaa ... 3035.lynkx
Dus nee, de eigen bijdrage is zeker niet voor iedereen gelijk :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:24

Ja dat klopt, maar dat is voor het verzorgingstehuis. Daar betaal je naar vermogen. En dan idd wel voor de zorg die krijgt, maar dan van t tehuis. De eigen bijdrage van max 385-875 bij de verzekering blijft wel t zelfde. De kosten die jij bedoelt komen daar boven.

Edit bedoel dus eigen bijdrage zorg is die 385. Wmo is dus idd wat anders.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 31-12-15 18:26, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:25

Verzorgingshuizen bestaan alleen bijna niet meer... Je moet nu een appartement huren in eenverzorgingshuis en zelf zorg inkopen, hoe meer geld je hebt, hoe meer zorg je krijgt. De indicaties zullen steeds moeilijker worden, en zijn nu al moeilijk.

Verpleeghuizen zijn er nog wel,maar dat is vaak een lange aanloop er naar toe, tijd zat om dan je geld weg te geven of op te maken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:28

Geen flauw idee hoe ze dat dan weer tegenwoordig noemen. Bejaardenhuis met extra faciliteiten? :D iig er staat personeel voor je klaar, want helemaal zelfstandig woon je meestal niet.

En nee ik vind t ook geen goede ontwikkeling. Heb je je hele leven zuinig geweest mag je t zo uitgeven.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 31-12-15 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:28

Sammie schreef:
Ja dat klopt, maar dat is voor het verzorgingstehuis. Daar betaal je naar vermogen. En dan idd wel voor de zorg die krijgt, maar dan van t tehuis. De eigen bijdrage van max 385-875 bij de verzekering blijft wel t zelfde. De kosten die jij bedoelt komen daar boven.

Edit bedoel dus eigen bijdrage zorg is die 385. Wmo is dus idd wat anders.

Ah, je bedoelt het eigen risico voor de zorgverzekering. Die is idd voor iedereen gelijk, maar ik doelde juist specifiek op de eigen bijdrage :j
Want daarbij ben je dus echt beter af als je geen spaargeld hebt, raar maar waar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:32

Moet nu denken aan het bord dat m'n opa altijd in de woonkamer had hangen:

Wat gef 't oe, oew hele leaven zuunig te weeén um wat te hebben vur de tied da'j niks nodig sind.

Zit wel wat in, vind ik :D.