Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Effy schreef:DatBenIkNou schreef:Ik heb nooit getwijfeld. Wist al heel jong dat ik graag kinderen wilde. Bij nieuwe relaties ook altijd redelijk direct gevraagd of hij wel een kinderwens had, omdat dat voor mij echt een reden zou zijn geweest om niet samen verder te gaan als hij echt geen kinderen wilde. Ik was vrij jong zwanger van mijn man, 23 jaar bij de eerste. 27 bij de tweede. Een dochter en een zoon, koningswens zegt men dan! Dat het zo'n zware taak zou zijn, hadden wij echter totaal niet ingeschat...Nu is ons leven ook niet bepaald van een leien dakje gegaan, maar met de kennis die ik nu heb?? Ik hou zielsveel van mijn kinderen en er rust wel een taboe op om te zeggen dat ik het ouderschap soms behoorlijk onderschat vind. Je bent het 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag, je kan het niet even *uit* zetten. Ik vind het een hele zorg als alles niet volgens het boekje verloopt.
Misschien brutaal, maar komt uit oprechte interesse: mag ik vragen wát je precies hebt onderschat/verkeerd ingeschat?
Ik was hetzelfde als jij, wist altijd al dat ik kinderen wilde en een eventuele toekomstige partner kreeg ook al snel die vraag voor zijn kiezen, want een relatie met iemand die ze niet wilde was voor mij geen optie. Ik ben nu moeder van een lieve dochter en ik moet eerlijk zeggen dat het mij allemaal (tot nu toe) misschien zelfs wel meevalt ten opzichte van wat ik er van tevoren van had verwacht. Zelfs nu ik helaas alleenstaande moeder ben...
Toch hoor ik vaker dat mensen dingen verkeerd ingeschat/onderschat hebben wat betreft het krijgen van kinderen en ik ben dan zo benieuwd welke dingen nou belangrijk zijn om van tevoren te weten (en die eventueel dus een dealbreaker zouden kunnen zijn), en welke wegen je daarvoor had willen bewandelen om dat te weten te komen? Is de huidige informatievoorziening wat betreft zwangerschap en kinderen krijgen te rooskleurig? Of is het echt onmogelijk om enigszins voorbereid een zwangerschap aan te gaan?
Collie2008 schreef:Ik vind baby's gewoon niets. Ze kwijlen, stinken, praten niet. Ze zijn slap, je kan ze laten vallen. Ze janken en zeggen niet waaromIk vind baby's vasthouden ook niet leuk, wel even voor de show hoor, maar ik voel er niets bij...Nou ja, ongemak dan wel. Vind het best vertederend, maar liever als de pa of ma ze gewoon vasthoudt
En ik snap best dat als het van jezelf is dat dat anders is, maar ja.....Ik ken ook moeders die dus zelf baby's gehad hebben (en nu dus kids) en die vonden de babytijd vreselijk
Geluidjes maken en brabbelen doen ze ook al met een paar maanden, net als voelen en grijpen.
Sammie schreef:En weet je wat nou het probleem is met zulke opmerkingen. Moeders die dat dus echt niet weten krijgen onterecht het idee dat ze dus geen goede moeder zijn.. want ze weten immers niet waarom ze huilen terwijl je dat wel zou moeten weten. Terwijl dat dus niet waar is. Komt geen handleiding mee. Bij elk kind moet je het wiel uitvinden met hulp van vriendinnen of moeders of kraamhulp of wat dan ook. En dan nog sta je soms met je handen in het haar.

anneliesdj schreef:Uiteraard...Zoals verwacht.. komt deze vraag bovendrijven.Sammie heb jij kinderen?
' of andersoortige onliners waar niemand wat aan heeft.

.... en dan kan de werkelijkheid toch wel even een poepie anders zijn als je een beetje pech hebt, zit je in een situatie die je als vreselijk akelig / slopend / uitzichtloos ervaart... en daar bovenop krijg je dan het gevoel dat er iets met je mis is omdat je er niet van geniet "zoals alle anderen"