Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:07

Maak je niet druk over de reacties op bokt. ;)

Ik kan mij helemaal vinden in jou reactie over de gadget. Wel vind ik dat men ook moet leren van hun fouten. Ik vraag mij af, gaan jullie weleens op stap, hapje eten, bios oid?
Je vriend zou moeten leren dat als hij 500 euro uitgeeft aan een gadget dat hij de hele maand geen geld heeft. Dus geen drankje gaan doen, geen filmpje kijken. En nee niet aan mams gaan vragen.
En als hij slim is en spaart dan heeft hij wel geld daarvoor heeft en de komende maand ook nog eens de gadget kan kopen.
En soms moeten ze even op de snuit vallen en dan kun je zeggen ALS je nou 250 gespaard had en dan had je volgende maand het kunnen kopen. Zo ben je niet dringend/dwingend bezig en kun je toch de wijze les meegeven ;)
Het is gewoon geven en nemen in een relatie
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 08-10-15 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ze gaf wel aan dat TS zelf gevraagd heeft of ze hem wou helpen met zijn geld beheren. Dat vraag je niet als je er geen moeite mee hebt lijkt me. Ik ga er van uit dat hij daarmee weet dat het soms vlotter uitgegeven wordt dan goed is. En dat is wel positief als je dat beseft!

Het is niet dat hij hem absoluut niet mag kopen. Alleen... moet dat nu direct? Is het zo een wezenlijk verschil om dat ding te hebben? Levert het direct veel winst op? Indien nee, dan lijkt het me niet slecht om de aanschaf uit te stellen en per maand wat opzij te zetten. Wie weet gaat volgende maand zijn scooter stuk en heeft hij niks over omdat hij dat gadget kocht terwijl hij niks verdiend. Als hij dat bedrag spreidt over enkele maanden heeft hij daar wel een potje voor.
Heeft hij volgende maand een vast inkomen dan kan hij die op dat moment alsnog aankopen :)

jolmer20

Ayasha schreef:
Varekaj schreef:
Ayasha: dat is inderdaad makkelijk, maar is dat een excuus dat de partner dan ook alles zomaar moet uitgeven?

Mijn partner verdient bijna 3x mijn maandloon. Voor de gezamenlijke kosten hebben we samen een rekening waar we ook op sparen voor vakanties samen etc. De rest blijft apart. Als ik dan een nieuw zadel wil zal ik toch echt moeten sparen, terwijl hij dat makkelijk zat zo kan aftikken aan de kassa... dat is wat je noemt prioriteiten stellen.

Wanneer je afspreekt om samen te sparen is het niet leuk als 1 van beide het net ontvangen loon gelijk de deur uit gooit voor een gadget. Want ik zie geen meerwaarde in de iWatch voor zijn werk. Was het nou om een nieuwe camera te kopen, een auto of scooter, dan zou ik ook zeggen gewoon doen.

Dat zijn haar zaken vooralsnog niet. Zolang ze samen geen huishouden hebben (en vriend zijn uitgave patroon dus geen invloed heeft op hun huishouden) heeft ze zich daarin niet te moeien. :)
Het is gewoon makkelijk gesproken als je zelf niks moet laten. :) TS haar knollen worden betaald. Dan is het makkelijk om een ander iets te ontzeggen. :)

Maar volgens jou ontzeg ik mezelf dus niks?
Dat is ook niet waar, maar dat kan natuurlijk alleen ikzelf weten :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:19

MariekeB schreef:
Oh meer voordelen van de apple watch, maar at is niet moeilijk hoor :

- naast wat jij noemt ( snel checken en neit overal je telefoon voor te hoeven pakken

- alleen belangrijke berichten naar je watch laten gaan
- van alles met sporten inclusief hartslag ( ik gebruik daar nee fitbit voor, maar de apple watch kan dat ook )
- dicteren met Siri
- google maps om je pols

En je telefoon blijft veel vaker uit je handen, omdat de belangrijke alerts op je pols binnen komen. Dus minder kans dat je opeens ... even facebook doet , even nu.nl kijkt even ... even .....

Het zou van de zotte zijn als we werkelijk afhankelijk moeten zijn van alleen een smartwatch of smartphone. Wat gebeurt er met de ouderwetse kaart? Mensen vragen? Plattegrond lezen? Berichten niet direct moeten lezen? Je zou stapelgek worden van al die meldingen joh.

Toevallig laatst een documentaire gezien over statistieken etc? Het blijkt zelfs ongezond te zijn en die gegevens gaan rondstromen waar jij ze niet wilt hebben.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 08-10-15 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bigbrown

Re: Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:27

Ik vind het serieus heel vreemd dat mensen zeggen dat ze zich pas met zijn geld mag bemoeien als ze samen wonen.... Je wilt toch vooraf al een stabiele financiële situatie hebben met elkaar vóór je een aankoop als een huis/appartement/blokhutofnetwat gaat doen?? Heb je dat niet dan lig je zo weer uit je huisje en vliegen die plannen om samen te wonen in stof op aangezien een van de twee blijkbaar niet met zijn geld kan omgaan..

Zodra de ideeën er zijn mag je er ook best samen voor zorgen dat de aparte rekeningen stabiel zijn. Mijn advies is daarom wat ik ook al meerdere keren heb gelezen. Spreek af dat je maandelijks een X bedrag opzij schuift om te sparen, beiden, onafhankelijk van wat je verdient. Houdt vriendlief dan genoeg over voor zijn apple watch, tja dan kan hij deze kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:28

Ik snap je wel hoor, ben zelf ook erg van de zekerheid en veiligheid en vind dat ik daar ook erg verstandig over nadenk, maar inmiddels heb ik geleerd dat ik daar ook een beetje in kan doorslaan. 8-)

jolmer20 schreef:
Je hebt gelijk dat het van 2 kanten moet komen, maar ik heb niet gemeld dat ik zelf ook geld inleg.
Zelf heb ik ook een spaarrekening sinds mijn geboorte waar dus al een aardig bedrag op staat voor 'later'. Misschien ben ik dan egoistisch, maar ik vind het niet eerlijk als alles later van die rekening betaald wordt terwijl we samen ook konden sparen.

Voor mij klinkt dat logisch, maar als je the bigger picture bekijkt, dan zou het best kunnen dat hij hetzelfde heeft met zíjn geld: jij hebt namelijk geld voor later, maar hij heeft geld voor nu. In feite zijn jullie dus gelijk; je hebt allebei iets in eigendom wat je graag met de ander wilt delen, maar je wilt er ook iets van voor jezelf houden, omdat het toch ook van jou is.
Dus zijn wensen rond zijn geld zijn net zo reeel als de jouwe, ook al klinken ze voor jou misschien erg raar en absurd, maar hij heeft net zo goed gelijk.

Want stel, heel zwart wit (ken de situatie niet helemaal) dat hij dat horloge nu voor 500 koopt en de komende twee maand geen inkomsten heeft... Dan woont hij toch nog steeds bij zijn ouders? Ik vermoed dat hij nog steeds te eten krijgt en je kleren draag je ook niet in 2 weken helemaal op. Dan heeft hij zijn telefoon en verder niet echt financiele problemen (aangezien hij nog steeds zijn geld mag opnemen van jullie rekening voor abonnementen en dergelijke).
Maar stel dat hij in dat scenario jouw systeem volgt van 2 maanden elke maand de helft opzij zetten; dan heeft hij na 2 maand dus 250 op de spaarrekening staan en 250 over voor een telefoon die hij nog steeds niet kan kopen want er zijn in die 2 maand geen nieuwe inkomsten bijgekomen.
Dat klinkt jou prettig in de oren want het sust jouw spaardrang - maar met zíjn geld. Dat is misschien niet zo realistisch.

Als die 250 sparen per maand voor jou emotioneel zo belangrijk is (en dat bedoel ik niet veroordelend) dan is het misschien gezonder om zelf die 250 (of 100 of wat dan ook) op de rekening te storten door er iets van een baantje bij te nemen; dat zal jou als superspaarder ;) veel meer emotionele voldoening geven dan geld inhouden op de rekening van een ander. Mocht je zelf al een baantje hebben en het voelt nog steeds niet als genoeg, dan zou ik eerder eens kijken naar welke emoties jij allemaal rond geld/sparen/uitgeven hebt zitten en of die je helpen of misschien toch eerder belemmeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:30

jolmer20 schreef:
Maar volgens jou ontzeg ik mezelf dus niks?
Dat is ook niet waar, maar dat kan natuurlijk alleen ikzelf weten :)

Je ontzegt jezelf iig je al hobby niet. :)
Wat ook niet hoeft. Maar wat dan wel fijn is, is begrip dat je vriend ook leuke dingen wil ondanks zijn beperkte inkomen. :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:32

Bedankt weer voor je reactie xyzutu2, hier kunnen we wat mee.

Dat begrijp ik ook zeker, daarom ben ik ook blij dat we samen de paarden leuk vinden en hij het rijden ook leuk vindt! Hij mag echt wel iets hoor, ik ben geen boeman en beslis niet alles. Hij kan zelf bij zijn geld dus als hij iets wil kan hij dat doen. Dus ook als hij beslist het horloge te nemen, kan hij dat gewoon doen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:40

Ts, als je bang bent voor "later"dat jouw centen gebruikt moeten worden om alles te betalen dan zorg je voor een goed samenlevingscontract. Verder herken ik veel in wat je zegt, ik heb een broer die ook altijd het geld in de zak brandde. Zijn hele leven bijna in de bijstand gezeten, te lui om te werken en bleef mooi op zak van ouders teren. Hij kreeg plots toch een vriendin en toen hij ging trouwen moesten mijn ouders hem nog geld lenen. Maar hij had wel de nieuwste van het nieuwste aan gadgets in huis. Dom, kortzichtig en doet me altijd denken aan de test met kinderen, leg ze een snoepje voor en beloof er twee wanneer ze er een bepaalde tijd afblijven. Voor je vriend, je leven stort niet in en word ook niet makkelijker door het hebben van zo'n gadget, gebruiken op je werk en in het verkeer is een no go. Wil je hem toch schrijf dan de voor- en nadelen op en bedenk ook hoe het anders(dus zonder) zo'n ding kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:43

Als je daar zo bang voor bent moet je denk ik sowieso eens jezelf de vraag stellen of dat hele samenwonen wel een strak plan is.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:45

Waar ik precies bang voor Ayasha?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:48

Dat jullie van "jouw" (je ouders dus) geld het meesten moeten doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:51

Dat je "jouw" (ouders) geld zal moeten delen met hem. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:53

Ilonaa__ schreef:
jolmer20 schreef:
Nou jullie zijn lekker aardig voor me :+

Snap dat jullie zeggen dat het zijn geld is, dit is het ook natuurlijk. Maar het geld is voor later.
Het is meer een principe kwestie: als er geld binnenkomt, wordt het uitgegeven door mijn vriend.
En dát vind ik eigenlijk zonde, aangezien we geen geld hebben en dus daarom ook nog thuiswonen.
Ik ben van het sparen, en mijn vriend dus niet

Als ik TS was zou ik eens goed nadenken waar mijn prioriteiten liggen,

Ik zou het niet zo waarderen als mijn vriend zijn prioriteiten heeft bij een gadget ipv samenwonen met mij :=

Mijn vorige reactie was overigens goed bedoeld hoor ts. Hetgeen wat mij verbaasde waren juist de bokkers die 'jouw geld jouw keuze' reageerden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:58

Ik denk dat je vriend geestelijk wat minder volwassen is dan jij en heel eerlijk, ik zou hem mooi alles weer op zijn eigen rekening zetten, zorgen dat hij en jij een baan hebben en dan kun je afspraken gaan maken. Jij zegt dat je pa altijd met geld bezig is, waarschijnlijk is er dus genoeg aan jouw kant van de familie en is het bij jou dan niet zo dat je bang bent dat je pa deze jongen niet accepteert als hij geen centen heeft?? Komt bij dat samenwonen leuk lijkt maar als jullie zonder baan blijven zitten dan kun je heel veel sparen maar dan is het snel op. Dus zoek alle twee een baan en begin dan alle twee voor jezelf elke maand 50 % apart te zetten.
En als je vriend dit topic al niet aankan dan word het als verkeersregelaar helemaal hectisch.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:59

Ayasha schreef:

Ah zo, dat vind ik niet erg. Dat gebeurd natuurlijk sowieso :) Maar het moet van 2 kanten komen vind ik.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:01

bigone schreef:
Ik denk dat je vriend geestelijk wat minder volwassen is dan jij en heel eerlijk, ik zou hem mooi alles weer op zijn eigen rekening zetten, zorgen dat hij en jij een baan hebben en dan kun je afspraken gaan maken. Jij zegt dat je pa altijd met geld bezig is, waarschijnlijk is er dus genoeg aan jouw kant van de familie en is het bij jou dan niet zo dat je bang bent dat je pa deze jongen niet accepteert als hij geen centen heeft?? Komt bij dat samenwonen leuk lijkt maar als jullie zonder baan blijven zitten dan kun je heel veel sparen maar dan is het snel op. Dus zoek alle twee een baan en begin dan alle twee voor jezelf elke maand 50 % apart te zetten.
En als je vriend dit topic al niet aankan dan word het als verkeersregelaar helemaal hectisch.

Mijn vader accepteert hem nu juist wel, in het begin was hij inderdaad niet blij met onze relatie, maar of dit was om het geld durf ik niet te zeggen.

Bedankt voor je bericht!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:04

jolmer20 schreef:
Ayasha schreef:

Ah zo, dat vind ik niet erg. Dat gebeurd natuurlijk sowieso :) Maar het moet van 2 kanten komen vind ik.

Daarom zorgen voor een waterdicht contract als je samen gaat wonen, laat je ouders gewoon een testament opmaken waarbij de koude kant ten alle tijde word uitgesloten, dit is geen wantrouwen maar verstandig beheer. Wij hebben dat ook, je weet nooit hoe het leven van je kids in de toekomst gaat lopen en ondanks het feit dat het nu allemaal goed gaat kan dat over tien jaar anders zijn en dan zou ik het toch heel vervelend vinden als een eventuele schoonzoon/dochter er vantussen gaat met het geld wat mijn kinderen toekomt.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:06

Ik ga mee in de reactie van xyzutu2.

Sparen is nooit verkeerd, ook als je thuis woont zal je regelmatig tegen onvoorziene uitgaven aanlopen (laptop/telefoon stuk e.d.). Dit wordt alleen maar meer als jullie samen gaan wonen. Maar vergeet niet dat je er ook van moet kunnen genieten! Wie weet heb je over 10 jaar één miljoen op de bank, maar overlijd je onverwacht, zonder te hebben genoten van wat je hebt.

Maar...

Ik denk zelf niet dat hier het probleem ligt. Ik denk dat het probleem zich uit in twee dingen:
1. Andere manier van aankijken tegen het probleem
Als ik beide reacties observeer, zie ik vooral terug komen dat het voor TS meer een materiële kwestie is; ik wil dit graag hebben. Voor Jolmer is het volgens mij meer een principe kwestie; we hebben X afgesproken en dit komt TS niet na.
Ik kan jullie aanraden om eens te proberen om vanuit het principe van de ander het probleem te bekijken. Als het inderdaad een principe kwestie is, is er vast wel een manier om eruit te komen. Daarnaast geef je aan, Jolmer, dat het lastig is om afspraken te maken m.b.t. het geld. Jullie zouden ook kunnen afspreken om elke maand 50% van jullie inkomsten in te leggen op de spaarrekening. Jullie willen samen sparen voor later, voor jullie gezamenlijke plannen, dus daar moeten jullie dan beide een rol in spelen.

2. Andere instelling m.b.t. het sparen en uitgeven van geld
Jolmer, je geeft aan dat TS het lastig vind om te sparen en dat jij daardoor zijn bankzaken doet. Op zich is daar niets mis mee, maar je moet je wel realiseren dat je dit dan de rest van je leven zou moeten doen. Zolang TS zelf niet leert om met zijn eigen geld om te gaan en het direct weer uitgeeft, zal samenwonen niet mogelijk zijn. Als het waar is wat je zegt, denk ik dat het goed is voor TS om prioriteiten te leren stellen en zijn geld daar aan uit te geven.
Tevens denk ik dat het goed is om te realiseren dat TS waarschijnlijk niet vanuit het spaar-principe tegen het probleem aan kijkt, maar vanuit een materieel principe. Hiermee kom ik dan weer uit op punt 1: probeer je daar ook in in te leven en leg je eigen redenen aan hem uit.

Tot slot: ik denk niet dat je de beslissing voor hem kunt maken of hij wel of niet zo'n ding koopt. Wel kunnen jullie samen de afspraken concretiseren en een spaarplan opstellen. Aan de hand daarvan kunnen jullie beide zelf bedenken wat je met het resterende geldbedrag doet, dat niet naar de spaarrekening gaat.

Ik hoop dat ik het allemaal goed heb opgevat uit jullie berichtjes, zo niet, dan hoor ik het wel.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:57

Ik wil inhoudelijk nergens op ingaan, vind dat ik daar op basis van een topic niet een uitspraak over zou moeten doen. Wilde alleen even kwijt dat ik de vriendin van TS heel volwassen vind reageren. Ze word zelfs een kind van 12 genoemd als ik het goed heb gelezen?
Ze denkt na over haar toekomst, over haar geld, ze bespreekt dit samen met haar vriend.. niet elke 20er is al zo bewust bezig met alles. Mensen die allerlei aannames doen geeft ze op een rustige manier antwoord, en zelfs als er dingen bij worden betrokken als 'je kunt je eigen paarden niet eens betalen, laat staan samenwonen' blijft ze rustig.

Vond dat dat ook wel gezegd mocht worden, but that's just me.
TS en vriendin: succes met het uitvogelen van deze kwestie, maar ik denk dat het feit dat jullie over dit soort dingen nadenken en over praten, terwijl jullie nog jong zijn en thuiswonend, al een teken is van een goede relatie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:09

Ik vind de vriendin van ts zeker niet kinderachtig overkomen, maar misschien wel te controlerend. Ik herken mezelf in haar, zo was ik ook in mijn vorige relatie.
Ts, ik denk dat je zelf moet proberen om meer verantwoordelijkheid te nemen. Als je gaat samenwonen, zal ook jij de financiën moeten kunnen beheren, want wat als je vriendin wat overkomt ooit?
Vriendin van TS, misschien je vriend hier wat in stimuleren. Want nu gaat het over €500, maar als jullie samenwonen en verder een leven willen opbouwen, zullen er zwaardere beslissingen op jullie afkomen, dan beslissen over die €500. Dan moeten jullie hier beide inzicht in hebben en zeker in je schoenen staan. Je bedoelt het heel goed en je doet het zo voor jullie toekomst, maar vroeg of laat kan dit zich tegen je gaan keren. Hij moet het ook leren, hoort imo ook bij het volwassen worden, geld leren beheren.

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:58

@geryon

Dat is wat ik bedoel, wat vind hij belangrijker sparen voor het samen wonen met zijn vriendin of een gadget.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 06:49

Ilonaa__ schreef:
@geryon

Dat is wat ik bedoel, wat vind hij belangrijker sparen voor het samen wonen met zijn vriendin of een gadget.

Meen je dit nou? Dus als hij wat voor zichzelf koopt, vindt hij samenwonen niet belangrijk, wat een rare logica. Ik was er trouwens snel klaar mee geweest; niet samenwonen, dan mijn geld en mijn beslissing. Als ik zo'n betuttelende vriend(in) had gehad, denk ik niet dat de relatie lang zou duren.
TS, pas op dat jullie relatie wel gelijkwaardig blijft. Ik lees aan alle kanten dat jij je vriend bemoedert en het allemaal wel denkt te weten. Terwijl juist jij nog enorm aan je ouders hangt, zoals ik het lees.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:48

Ik sta inderdaad met verbazing te kijken naar dit topic diablo . Helemaal mee eens.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:24

Bedankt voor de reacties, sommige doen me erg goed.

Nogmaals, ik ben TS niet. Al lijkt het wel zo nu ik alleen maar reageer.

Vandaag gaan we samen dit topic bespreken, we zullen niet reactie voor reactie het topic doorgaan maar de punten die het meest naar boven zijn gekomen gaan we het samem over hebben.

En ja, misschien ben ik wel te bemoederend over hem, dit merk ik nu ook. En dit heeft ook zijn redenen, maar ook hier gaan we over praten.
Wat er ook al gezegd is, mijn vriend vroeg of ik zijn geld wilde 'beheren', nogmaals hij kan gewoon zijn geld overschrijven naar zijn eigen rekening, ik hou hem niet tegen! Ben nog steeds geen boeman. Het is alleen dat dit een extra stap is voor mijn vriend zodat hij het minder snel uitgeeft.

bedankt voor de reacties.