Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:30

TS in jouw geval zou ik het eerst met de ouders bespreken of zij het oké vinden dat je gewoon de waarheid (ik eet geen vlees omdat ik dat zielig vind) verteld of dat ze zelf antwoord willen geven.

Mijn kinderen van 4 en 6 zouden dit antwoord prima vinden. Die vinden vlees te lekker om te laten staan ondanks dat ze weten dat het van een dier is. Mijn zoontje (6 jaar) zei laatst: mama dat was een lekkere gehaktbal, lekker gekookt. En dank je wel beest dat ik je op mocht eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:32

bruintje123 schreef:
Ik heb zelf geen kinderen.
Juist uit dat perspectief vind ik dat je het overlaat aan ouders.

Als volwassenen filter je het verschil tussen Ik VIND en een feit een klein kind kan dat nog niet dusdanig.

Daarom netjes je mond houden over wat ik vind.
Je weet dat de ouders het niet zielig vinden. Dus hou je mening dan voor je als oppas of juf.
En bemoei je als je kinderen hebt met je eigen opvoeding.

(je is hier algemeen)

Mijn "je" was ook algemeen :)

Ik respecteer je visie er op en vind het ook heel netjes dat je het aan de ouders over wilt laten, maar als je dan al valt over een antwoord als "ik vind het zielig"... als dat al niet "kan" dan kan je toch zowat niks meer zeggen op een vraag naar het waarom je iets wel of niet doet :? :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:33

Ik ben het gewoon niet met je eens shadow. Maar mij van visie opleggen betichten is daarom erg ongepast.
Ik bemoei me niet met de opvoeding van de ander.
Respect heet dat voor de ander zijn manier.
Dat mis ik nogal bij de mensen die menen dat ze hun feit maar op moeten dringen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:34

Als Juf moet je er NEUTRAAL in staan.
Je kunt het benaderen door te melden dat er mensen zijn die geen vlees eten, omdat ze het A, zielig vinden voor de dieren, of omdat ze denken dat de dieren slecht behandelt worden. of in ieder geval niet zo behandelt worden als deze mensen graag zouden zien.
Maar aan de andere kant zijn er mensen die vlees lekker vinden, en denken dat het bij de maaltijd hoort. Zij vinden het niet zielig om vlees te eten.

En dan kunnen kinderen heel goed nadenken wat zij ervan vinden. Of nog niet, maar dan blijft het wel hangen.
Dat is hoe een juf informatie aan moet bieden, En niet

IK vind het zielig want vlees eten IS zielig, en de dieren worden SLECHT behandelt!!!!

of vooruit de tegenhanger dan';-)

IK vind het niet zielig vlees heb je NODIG en het is heel NORMAAL dat we vlees eten..

Snap je het verschil?
Ik moet er niet achter komen dat een juf mijn kinderen onderwijst vanuit haar eigen visie, en dus andere visies verwerpt. ZO voed ik mijn kinderen niet op, en eis dat een juf dat ook niet zo doet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:38

Natuurlijk kun je nog steeds een hoop zeggen pmarena.
Maar waarom perse moeten zeggen dat het zielig is. Want dat is geen feit.
Je zegt ook niet dat sinterklaas er leugen is wat zelfs wel een feit is.
Soms hou je je als buitenstander op afstand en hoef je op de vraag geen compleet antwoord te geven.
In dit geval zijn de ouders geen vegetarier. Je wordt uitgenodigd voor het eten. Gedraag je als gast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:39

bruintje123 schreef:
En dat zal per gezin anders zijn.
Respecteert dat.
En dat mis ik in dit topic.

Als jouw definitie van 'respect' is dat mensen gaan liegen over hun beweegredenen, dan zul je dat inderdaad niet krijgen.

Laten we het erop houden dat jij een totaal andere invulling hebt van 'respect' dan ik. En ook een totaal ander idee over 'visie opleggen'. Jij vindt het een visie opleggen als iemand (een volwassene) zegt 'ik vind dit of dit', ik vind het visie opleggen als je verwacht dat andere mensen hun beweegredenen moeten verloochenen en daarover moeten liegen omdat het jou niet aanstaat.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:42

Als iemand mij vraagt waarom ik geen vlees eet, zeg ik omdat ik het zielig vind. Of dat nou een kind is of een volwassene, bij een volwassene zal ik er meer details aan toevoegen, bij een kind niet. Maar ik ga niet liegen en zeggen dat ik het niet lekker is, want dat is gewoon pure onzin. Als je als ouder al niet met zoiets om kan gaan... Je kinderen zullen echt nog wel lastigere vragen gaan stellen, want hun vriendjes zullen ook echt niet altijd even genuanceerd zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:43

ZE liegen niet.

Een volwassenen die zegt ik vind tegen een kind om zijn visie door te drukken in de gezin waar vlees eten normaal is vind ik een egoïst.
Want een kind filtert geen zin met ik vind als verschil met een feit.

Je mening voor je houden is niet verloochenen maar fatsoen op bepaalde momenten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:45

Ik snap ook totaal niet wat er mis is met 'ik vind het zielig'.
Als je zegt 'ik wil geen dieren eten' dan zullen veel kinderen sowieso verder vragen waarom dan niet.. Ik zou daar ook niet over liegen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:46

Dus jasz jij vind vlees hartstikke lekker? En mist het in die zin wel eens op je bord?

Ik ken enkele vegetariërs en geen van hun vind vlees lekker.
Bij het idee dat het er dier was gaan ze over hun nek.
Dus lekker vinden... Nee.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:46

Zijn de ouders niet gewoon bang voor het meerwerk wat er bij komt kijken als het kind ook vega wil worden? Wat ik begrijp in deze haastige tijden hoor.

bruintje123 schreef:
Dus jasz jij vind vlees hartstikke lekker? En mist het in die zin wel eens op je bord?

Dat heeft meer te maken met aversie krijgen tegen het eten van vlees. Dat maakt het ook makkelijker voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 30-09-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:49

Maar dan lieg je toch niet door te zeggen ik vind het niet lekker? Wat hier wel beweerd wordt als zijnde leugen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:49

Shadow, ik ben het niet altijd met je eens, maar ik juich echt alles toe wat je in dit topic post *\o/*

Verder begrijp ik niet helemaal wat er bedoeld wordt met het tempo van de opvoeding van de ouders. Als een kind ergens naar vraagt, zoals waar vleesjes vandaan komen, of baby's, dan wil hij/zij dat blijkbaar graag weten. Welke ouder gaat hier dan een lieflijk onwaar verhaal omheen vertellen? Dan ben je toch ook niet goed bezig?

Ik heb de vraag even voorgelegd aan een vriendin met twee jonge kinderen waar ik wel eens oppas. Wat ze van mij verwacht als ze ooit aan mij vragen waarom ik geen vlees eet of als ze aan mij vragen waar baby's vandaan komen. Zij is erg open minded, en eerlijk? Ik verwacht dat zij gewoon zegt dat ik eerlijk moet antwoorden en dat ze ervan uit gaat dat ik niet met horrorverhalen aan kom zetten. Dus dat als ze mij vragen waarom ik geen vlees eet dat ik dan gewoon kan zeggen dat ik het zielig vind als er dieren doodgemaakt worden. En dat als ze vragen waar baby's vandaan komen dat ik dan kan vertellen dat er een zaadje is die uit de piemel van een papa komt en die naar het eitje in een mama's buik gaat. Ik zie niet in wat daar nou zo dramatisch aan is eigenlijk.

Verder vind ik de vergelijking "liegen over Sinterklaas" en "liegen over vlees" kant noch wal slaan. Goed, er valt wat voor te zeggen, maar het is net zo'n kulargument als "je bent wel vegetariër maar wist je dat er dierlijke bijproducten gebruikt worden voor je autobanden?" Oh, dus omdat ik geen perfecte vegetariër (veganist) kan zijn, moet ik het maar helemaal niet doen? Ik vind het trouwens helemaal niet erg dat mijn ouders hebben gelogen over Sinterklaas, ik vond het geweldig namelijk. Wel vind ik het vervelend dat mijn ouders niet eerder eerlijk zijn geweest over waar vlees vandaan komt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:51

Als mijn kind vega wil worden? prima! Maar dan wel op een basis van echte informatie, en niet vanuit het `t is zo sielug idee.

Maar zoals ik al gezegd heb weten mijn kinderen heel goed wat vlees is, en welk dier ze op hun bord hebben liggen savonds. De oudste heeft af en toe liever geen vlees, prima. Ze vind het niet altijd lekker. Als ze besluit geen vlees meer te eten , zorg ik als ouder voor vervangers, Want dat heb je dan nodig! Dus alleen dat al bewijst dat je vlees nodig hebt, want waarom moet je vleesvervangers hebben, als vlees onzin is.

Meerwerk? nee hoor niet bang voor, Als kind maar ZELF beslist, en niet omdat er iemand zegt dat vlees eten zo zielig is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:52

Margaretha
Ouder ja. Het gaat hier over de buitenstaander.

Dat jou oppas gezin dat wel wil kan.
Maar dat is niet overal zo.

Als je het niet weet. Dan neutraal blijven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:53

wendyenbram schreef:
Als mijn kind vega wil worden? prima! Maar dan wel op een basis van echte informatie, en niet vanuit het `t is zo sielug idee.

Maar zoals ik al gezegd heb weten mijn kinderen heel goed wat vlees is, en welk dier ze op hun bord hebben liggen savonds. De oudste heeft af en toe liever geen vlees, prima. Ze vind het niet altijd lekker. Als ze besluit geen vlees meer te eten , zorg ik als ouder voor vervangers, Want dat heb je dan nodig! Dus alleen dat al bewijst dat je vlees nodig hebt, want waarom moet je vleesvervangers hebben, als vlees onzin is.

Meerwerk? nee hoor niet bang voor, Als kind maar ZELF beslist, en niet omdat er iemand zegt dat vlees eten zo zielig is.

Precies!!

En daar sluit ik voor mij dit topic ook mee af.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:55

bruintje123 schreef:

Toen ik stopte met vlees eten op mijn 7e, ja, toen vond ik het echt lekker ja en ik heb in het begin ook weleens naar een spekpannekoek gekeken en daar had ik dan echt zin in. Maar als je 12 jaar geen enkel vlees eet, dan wen je daar gelukkig aan en nu mis ik het dus ook echt totaal niet. Maar nog steeds vind ik heel af en tie vlees nog wel is lekker ruiken ja.

Ik ben dan ook echt gestopt met vlees eten omdat ik vind dag het zielig is, en niet correct naar dieren toe, geen andere reden. Als ik tegen iemand zou zeggen dat ik het niet lust, dan is dat dus gewoon niet waar. Ik heb me echt nog nooit ingehouden als iemand mij vroeg waarom ik geen vlees at, ik heb altijd precies verteld waarom en toch heb ik geen enkel persoon overgehaald om vegetariër te worden en dat is ook nooit per ongeluk gebeurd. Zoals ik zei, mijn oppaskinderen heb ik het ook verteld. Die accepteerden mijn antwoord en namen daarna nog een plakje kipfilet. Prima, het is namelijk niet mijn levensdoel om anderen vegetariër te maken.

Edit:
@wendyenbram: vleesvervangers heb je gelukkig niet nodig hoor, ik eet ze zo ongeveer nooit en ik ben gelukkig erg gezond en bijna nooit ziek. Vleesvervangers is zoiets dat bedacht is voor mensen die af en toe geen vlees willen en niet voor de echte vegetariër. Om gezond te zijn en blijven moet je gevarieerd eten, maar vlees heb je godzijdank niet per se nodig.
Laatst bijgewerkt door jasz op 30-09-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:57

bruintje123 schreef:
Maar dan lieg je toch niet door te zeggen ik vind het niet lekker? Wat hier wel beweerd wordt als zijnde leugen.

Ik vond vlees wel lekker. Ik eet geen vlees omdat ik niet aan de vleesindustrie wil meewerken, niet omdat het niet lekker is.
Als je een kind gaat zeggen dat je iets niet eet omdat je het niet lekker vind, wat denk je dat je dan voor een voorbeeld geeft? Kindje zal dan zeggen, 'mama, ik vind de broccoli niet lekker. Dan hoef ik dat ook niet te eten, want zij hoeft dat ook niet'.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:57

We hebben inderdaad wel vlees nodig, er zitten nu eenmaal voedingsstoffen in die redelijk uniek in vlees te vinden zijn (al kun je tegenwoordig de voedingswaarde van sommige vlees meer in twijfel trekken).
Alleen is het voldoende als je 1 of 2 keer een stukje vlees eet in een week.

Als je vleesloos eet moet je héél bewust zijn van wat je eet en in welke combinatie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:59

wendyenbram schreef:

Vleesvervanger is ook maar een naam. Ik denk echt niet in termen van "vlees en vleesvervangers" als ik een maaltijd klaarmaak hoor, ik denk in "groenten, eiwitten, koolhydraten/zetmelen"-termen. Dat werkt ook.

Bruintje, je noemt hier "buitenstaander". Ik vind mezelf in het gezin van mijn vriendin geen buitenstaander. Geen familielid, maar ze kennen mij goed en ik ben één van de vele volwassenen in het leven van de kinderen die iets betekenen. Ik vind het een mooie gedachte dat ze veel mensen om zich heen hebben die om hen geven en van wie ze kunnen leren. Waarom is vlees eten zo'n heftig onderwerp dat het alleen maar uitgelegd mag worden door de ouders? Waarom mag ik niet zeggen dat ik het zielig vind om vlees te eten als dit duidelijk de reden is? Ik vind het een beetje zuur dat ik van jou zou moeten zeggen dat ik het niet lekker vind, wat op zich klopt, maar het is echt niet de hoofdreden. Je kinderen bijbrengen dat je een mening mag hebben over zaken die je je aantrekt lijkt me best een groot goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:00

bruintje123 schreef:
Natuurlijk kun je nog steeds een hoop zeggen pmarena.
Maar waarom perse moeten zeggen dat het zielig is. Want dat is geen feit.
Je zegt ook niet dat sinterklaas er leugen is wat zelfs wel een feit is.
Soms hou je je als buitenstander op afstand en hoef je op de vraag geen compleet antwoord te geven.
In dit geval zijn de ouders geen vegetarier. Je wordt uitgenodigd voor het eten. Gedraag je als gast.

Je brengt het ook niet als een feit als je gewoon als eerlijk antwoord geeft "ik eet geen vlees omdat ik het zielig vind".

De streepjes zet ik er niet voor niets onder hè, dat is een overduidelijk mening :)*
Door dit zo te zeggen insinueer je op geen enkele manier dat je het over een feit hebt :)*

Daarom vind ik het ook zo raar dat je er zo over valt.
Ik begrijp niet zo goed hoe je een dergelijk antwoord kan zien als iemand die iets als zijnde een feit opdringt aan een ander want dat IS het gewoon niet. En dat is wel een feit :)

Daarom ben ik het ook eens met Shadow: jij wilt iemand, die gewoon een keurig antwoord geeft, jouw mening opdringen dat hij zijn mening niet op mag dringen.

Terwijl de beantwoorder van de vraag dat helemaal niet doet bij het kind maar JIJ wèl bij de beantwoorder doet waar je hem van nou juist onterecht van beschuldigd :P

Je gedraagt je als gast.
Begint niet over vervelende dingen, geeft gewoon netjes gedoseerd en eerlijk antwoord op een vraag van een kind.

Ouders kunnen zelf ook wel verwachten dat die vraag wellicht gesteld wordt en als het van die panische types zijn die hun kind in een sprookjeswereldje willen houden, dan moeten ze maar meteen inbreken in het gesprek als hun kind die vraag stelt en ze niet willen dat er gewoon een eerlijk en respectvol antwoord op volgt.

Ik vind het echt respectloos om te gaan liegen tegen zo'n kind en te gaan huichelen dat je geen vlees eet omdat je het niet lekker vindt, terwijl je misschien altijd graag een biefstukje met champies hebt gegeten maar het gewoon niet meer wil omdat je het zielig vindt.

En ik vind het ook respectloos naar je gast als je als ouders verwacht dat de gast zijn waarheid gaat verloochenen.

En respectloos naar je kind als je het toejuicht dat die voorgelogen wordt....

Het is volgens mij gewoon een onderdeel van het opgroeien dat kinderen allerlei verschillende meningen van allerlei verschillende mensen horen, zodat ze JUIST zelf een mening kunnen gaan vormen. Je kan alleen een eigen mening vormen als je verschillende meningen hoort :j

En het is imo. gewoon een onderdeel van het ouderschap dat je kinderen regelmatig bij je komen en vertellen over iets dat ze gehoord hebben. Daar kun je dan op dat moment toch prima zelf nog op reageren en de verschillende kanten van belichten.

Dat iemand gezegd heeft dat die geen vlees eet omdat die het zielig vindt. En dan zeg jij toch gewoon dat meerdere mensen er zo over denken, maar dat er ook mensen zus over denken, of nog op andere manieren... enz.

Toch juist mooi om op die manier met je kind in gesprek te komen over zaken de hem / haar bezig houden, en dat je ze kan helpen om dingen zo vanuit verschillende standpunten te bekijken zodat ze er zelf een mening over kunnen gaan vormen :)

Dit krijg je niet zo snel als je ze maar steeds onder je eigen paraplu houdt met alleen maar eenzijdige informatie.

Dus JUIST als je wilt dat ze een eigen mening vormen, is het fijn als mensen eerlijk antwoord geven op hun vragen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:01

wendyenbram schreef:
zorg ik als ouder voor vervangers, Want dat heb je dan nodig! Dus alleen dat al bewijst dat je vlees nodig hebt, want waarom moet je vleesvervangers hebben, als vlees onzin is.

Vleesvervangers bestaan vooral omdat mensen vanuit hun jeugd gewend zijn om aardappels, groente en vlees te eten, en gewoon voor hun gevoel een hartige bite erbij willen.
Vleesvervangers bestaan meestal uit peulvruchten of paddestoelen, dus je kan die gewoon vers eten ipv in burger-vorm.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:02

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
En dat zal per gezin anders zijn.
Respecteert dat.
En dat mis ik in dit topic.

Als jouw definitie van 'respect' is dat mensen gaan liegen over hun beweegredenen, dan zul je dat inderdaad niet krijgen.

Laten we het erop houden dat jij een totaal andere invulling hebt van 'respect' dan ik. En ook een totaal ander idee over 'visie opleggen'. Jij vindt het een visie opleggen als iemand (een volwassene) zegt 'ik vind dit of dit', ik vind het visie opleggen als je verwacht dat andere mensen hun beweegredenen moeten verloochenen en daarover moeten liegen omdat het jou niet aanstaat.

Super verwoord +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:05

bruintje123 schreef:
ZE liegen niet.

Een volwassenen die zegt ik vind tegen een kind om zijn visie door te drukken in de gezin waar vlees eten normaal is vind ik een egoïst.
Want een kind filtert geen zin met ik vind als verschil met een feit.

Je mening voor je houden is niet verloochenen maar fatsoen op bepaalde momenten.

Je houdt je mening voor je. En je drukt je visie niet door :)
Je zegt er uit jezelf geen woord over.

Totdat er aan je gevraagd wordt waarom je geen vlees eet en dan geef je gewoon eerlijk het keurige oprechte antwoord dat je geen vlees eet omdat je het zielig vindt.

In een echte situatie mag ik toch hopelijk aannemen dat niemand aan tafel hier een probleem mee heeft :) (of van maakt := )

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:06

8nnemiek schreef:
wendyenbram schreef:
zorg ik als ouder voor vervangers, Want dat heb je dan nodig! Dus alleen dat al bewijst dat je vlees nodig hebt, want waarom moet je vleesvervangers hebben, als vlees onzin is.

Vleesvervangers bestaan vooral omdat mensen vanuit hun jeugd gewend zijn om aardappels, groente en vlees te eten, en gewoon voor hun gevoel een hartige bite erbij willen.
Vleesvervangers bestaan meestal uit peulvruchten of paddestoelen, dus je kan die gewoon vers eten ipv in burger-vorm.

Ja precies. Je hebt niet veel meer nodig dan groenten, koolhydraten en iets van noten. Daar heb je geen raar roze plasticachtig worstje voor nodig. Maar wat ik zei, al die vleesvervangers worden ook niet gemaakt voor vegetariërs. En als dat wel zo is, worden ze in ieder geval niet door vegetariërs gemaakt.