palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:39

Nauwelijks. :)
Als TS haar vriend graag koffie drinkt is de mokka mss wel een optie. Tenzij ie zijn koffie zwart drinkt... := Maar als hij van zoete koffie houdt dan is de mokka zeker goed te doen.
De vanille proef je heel erg dat het "kunstmatig" is. Tis niet "zo vies dat je het weer uit spuugt" maar je proeft het wel... :) De mokka proefde je dat veel minder vond ik. Was het meer een "nasmaak" maar die was snel weer weg.

Drink het wel altijd met een rietje... Rietje door het folie'tje en zo drinken... Ik vond de geur nl veel erger dan de smaak... :o Heb het één keer zonder rietje gedronken en toen kreeg ik het dus niet binnen... Met rietje ging dat probleemloos. :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:42

Is kaneel dan misschien een optie? Ruikt en smaakt vrij dominant.
Moet je er natuurlijk wel van houden :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:43

Als je van kaneel houdt kan dat een oplossing zijn. :j :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:01

Cayenne schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar kun je het niet aanlengen met iets wat de partner van TS lekker vind?

Een scheut wodka? :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:06

safina schreef:
Cayenne schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar kun je het niet aanlengen met iets wat de partner van TS lekker vind?

Een scheut wodka? :+

GHB, ook lekker rustig daarna in huis. :oo

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 16:38

Huisarts gesproken die wilde bloed laten prikken en aan de hand van die uitslag diëtist langssturen. Dus inmiddels bloed laten prikken en nu ff afwachten uitslag zal waarschijnlijk woensdag of donderdag binnen zijn

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:40

Whaha xD GHB is een heel goed plan ja. Wodka moet je even kijken of dat samen kan met andere medicatie :P

Mijn pa keurde de mokka dan weer af, hij vond hem heel vies (drinkt koffie ook liever zwart), de chocolade vond hij ook niks. Bij ons werden dus -na het proefpakket met vanalles- de vanille en banaan van de yoghurt-style afgeleverd. Je hebt ook de "fruitsap"-versie, die vond hij minder dan de yoghurt. En er zijn ook mini's, maar aangezien die wel qua voedingstoffen een hele maaltijd zijn, zijn die vrij zwaar, heb ik me laten vertellen. De lucht hield mij tegen om het zelf te proberen ;)

Als een diëtiste een proefpakket kan laten bezorgen, dan kun je testen wat lekker en wat niet lekker is, en dan gewoon bestellen wat je vriend weg krijgt ;)

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:51

Nutridrink mengen met optimel puur!
Zo doet mn oma het ook het id haar anders veel te zoet!

*kruipt weer onder de meeleessteen*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:53

Als je zwarte koffie drinkt is de mierzoete mokka idd geen beloning vrees ik. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:57

Over iemand laten staan... een maatschappelijke dienst kan best snel een ziekentransport regelen via de zorgverzekering hoor. Nu is dat de dag zelf niet echt haalbaar, maar de dag nadien wel. Dan staat ie alsnog thuis voor de deur en die toegang kan en mag je iemand niet ontzeggen.

Over die nutridrinks, is een stevige maaltijdsoep geen optie als afwisseling? Of zou dat niet meer lukken? 1x een paar grote porties maken, in kleinere invriezen en je kan ook weer even uit de voeten.

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 17:01

Varekaj schreef:
Over iemand laten staan... een maatschappelijke dienst kan best snel een ziekentransport regelen via de zorgverzekering hoor. Nu is dat de dag zelf niet echt haalbaar, maar de dag nadien wel. Dan staat ie alsnog thuis voor de deur en die toegang kan en mag je iemand niet ontzeggen.

Over die nutridrinks, is een stevige maaltijdsoep geen optie als afwisseling? Of zou dat niet meer lukken? 1x een paar grote porties maken, in kleinere invriezen en je kan ook weer even uit de voeten.

Grote porties krijg ik bij hem sowieso niet naar binnen. Kost hem dan teveel energie om dat op te eten.
Ik geef hem dus ook meerdere keren in kleinere porties.
En bijv op brood roomboter ipv margarine of halvarine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:05

Ik bedoel dat je bijvoorbeeld 1x een grote kom maakt, en dan in kleine bakjes invriest van bijvoorbeeld 1 grote soepmok. Dan hoef je maar 1 klein bakje te ontdooien als hij er zin in heeft.

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 17:59

Varekaj schreef:
Ik bedoel dat je bijvoorbeeld 1x een grote kom maakt, en dan in kleine bakjes invriest van bijvoorbeeld 1 grote soepmok. Dan hoef je maar 1 klein bakje te ontdooien als hij er zin in heeft.

O zo dat is een idee inderdaad.
Dank je wel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:23

Varekaj schreef:

Het kan in Nederland heel anders zijn maar in België laten ze je, in mijn ervaring, echt niet zomaar gaan als ze merken dat er thuis niemand is die je helpt en je wel hulpbehoevend bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:35

Ayasha schreef:
Varekaj schreef:

Het kan in Nederland heel anders zijn maar in België laten ze je, in mijn ervaring, echt niet zomaar gaan als ze merken dat er thuis niemand is die je helpt en je wel hulpbehoevend bent.

In NL ga je naar huis als je medisch stabiel bent en je geen zorg nodig hebt die je buiten het ziekenhuis niet kan krijgen.
Ben je wilsbekwaam zeg je zelf wat je wilt en kunt. Ben je wilsonbekwaam wordt er uitgezocht wat er thus aan hulp nodig is.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:03

Je hebt tegenwoordig ook soepen en toetjes van Nutri/fresubin.
Wat mijn cliënten aangeven en wat mijn eigen ervaring is: nutri is erg smerig. Waar ik wel goede dingen over hoor is Joylent. Niet helemaal hetzelfde als nutridrink, maar er zitten wel alle voedingsstoffen in die je nodig hebt. Maar dat wordt denk ik niet vergoed.

Ik vind het als verpleegkundige niet meer dan logisch dat je als patiënt in een ziekenhuis zelf mag kiezen waar je heen gaat. Als de mantelzorger dat niet trekt. Moet de mantelzorger dat structureel thuis aanpakken door zorg in te schakelen. Er zijn mantelzorg steunpunten, thuiszorg, vrijwilligers. Die kunnen allemaal ingezet worden. Maar zo lang niemand aan de bel trekt, gebeurd er niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:48

Er kan vanuit het ziekenhuis immens veel geregeld worden op korte tijd hoor, zodat iemand die medisch in orde is snel naar huis kan.

Het probleem zit er in dat een patiënt die volledig wilsbekwaam is al die Hulp ten alle tijde kan stoppen. Al vindt de mantelzorger het te zwaar, als de patiënt zelf andere Hulp weigert kan je daar in principe niets tegen doen. Want de patiënt is op dat moment wettelijk bekwaam om voor zichzelf de juiste beslissing te kunnen maken.
Dit soort dingen gebeuren dagelijks.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:59

Heb je gehoord van de doorbraak in copd behandeling? misschien dat hij daar in aanmerking voor komt. Longarts uit het umcg heeft de uitvinding gedaan

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:49

Precyll schreef:
Heb je gehoord van de doorbraak in copd behandeling? misschien dat hij daar in aanmerking voor komt. Longarts uit het umcg heeft de uitvinding gedaan

Dan zal die zeer waarschijnlijk toch eerst zijn gedrag moeten aanpassen. (alcohol)
Korsokov : Door het langdurige alcoholmisbruik ontstaan ook lichamelijke klachten zoals afwijkingen aan organen als hart, lever en alvleesklier en de mobiliteit neemt af. Een bijkomend gezondheidsrisico is het hoge percentage rokers (ca. 80%).
Korsakov treedt voornamelijk op bij alcoholverslaving. De alcoholist loopt dit risico omdat hij doorgaans slecht eet en een verhoogde vitamine behoefte heeft. Een gedeelte van de hersenen wordt aangetast waardoor geheugenverlies ontstaat.

Als meneer al lang drinkt en zijn hersenen en lever zouden zijn aangetast door de drank, heeft die long behandeling weinig meer waarde.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:08

Ik heb met mijn moeder meegemaakt als het wordt alcohol valt dan houdt alle medewerking acuut op alles wat er dan gebeurt wordt gegooid op: die is dronken.

Zo vond ik mijn moeder nat in haar stoel (zij woonde in Capelle en ik in Eindhoven, zat in de beveiliging dus ook s'nachts werken) en helemaal eigenlijk van de wereld, en ja ik rook ook alcohol maar haar kleurtje beviel me al niet en ze reageerde nauwelijks, thuishulp vond er nix geks aan, die heb ik gelijk de deur uitgezet en flink de huid vol gescholden, dokter gebeld, huisartsenpost want het was zaterdag morgen, dokter weigerde in eerste instantie om te komen want ze had al vernomen dat die mw. alcoholist was.

Toen ik dreigde om 112 te bellen met de mededeling dat ik als beveiliger een persoon in nood heb aangetroffen, had ze ineens een gaatje om wel te komen en stond ze in 15 min op de stoep. Binnen 10 min. erna was er een ambulance, want ze had dus wel hartritme stoornis en miss zelfs een kleine tia gehad was het vermoeden, en uiteraard was ze ook dronken.

Na dit heb ik haar nog een x zo aangetroffen maar dan zonder die hartritme stoornis, maar wel in der eigen vuil terwijl verpleging al 3x binnen geweest was, ik heb haar toen schoongemaakt en in de auto gezet en naar Eindhoven gereden. Na 2 dagen regelmatig een hapje eten voorgezet kon ze ineens weer zelfstandig naar toilet, ben ik op zoek gegaan naar verpleeghuizen etc. met een bemiddelaar, het was onmogelijk om haar geplaatst te krijgen want het probleem was alcohol, geen enkel tehuis wilde haar opnemen. Uiteindelijk is ze terecht gekomen in een zelfstandige bewoning van een verpleeghuis, dus wel zelfstandig wonen maar ook gebruik kunnen maken van verpleeghuis. Hier heeft ze nog 2 jaar gezeten en daar ook overleden.

Maar hoe ziek ze ook was, ze wilden haar niet optimaal helpen omdat ze dronk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:17

En wat heeft dit ermee te maken? Het is de vriend van TS zelf die geen andere hulp wil dan van TS. Korsakov is een zware neuropsychische ziekte die inderdaad achteruitgang van de hersenen met zich meebrengt met mogelijks alcoholdementie, maar om dat zo maar even te gaan opgooien? Dat zou moeten blijken uit oa tekorten binnen de vitamine B, ik geloof B12 (weet het even niet uit mijn hoofd).

Het grootste probleem is dat meneer zijn eigen problemen niet onder ogen wil zien en wil toegeven aan zichzelf dat de situatie uit de hand loopt. Hij mag beroep doen op TS, absoluut, maar niet in het oneindige en onmogelijke. Ze is en blijft zijn partner en bovenal gewoon een mens! Het is trouwens niet omdat iemand Korsakov heeft, dat je zomaar in die plaats kan en mag gaan beslissen. Daar hoort een heel arsenaal artsen en juridische stappen bij, zeker als de persoon in kwestie er niet vrijwillig mee akkoord gaat.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:20

dat verpleging artsen en hulpverleners weinig zin en animo hebben om iemand die drinkt te helpen en waar dat op uit kan lopen, en ook plaatsing in een verpleeghuis heel erg moeilijk is, al zou de persoon zelf meewerken, maar die voelen ook wel aan dat ze daar niet de vrijheid hebben om te drinken en te roken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:26

Denk niet dat dat hier veel mee te maken heeft. Ik gok eerder dat meneer dik tegen zijn zin opgenomen was en dat ook duidelijk heeft laten merken aan de verpleging. Door oa koppig vol te houden "ik kan dat zelf allemaal nog wel" en dat soort dingen. Daarvoor hoeft alcohol absoluut niet om het hoekje te komen kijken :)
Er zullen altijd mensen zijn die tegen wil en dank in hun eigen situatie niet willen accepteren en elke vorm van hulp zullen afwijzen. Uit trots, schaamte, koppigheid, noem maar op. We weten niet hoe hij zich gedragen heeft tijdens zijn verblijf. Ik kan me perfect inbeelden dat ze blij zijn dat iemand vertrekt als die echt de hele duur van de opname tegen werkt, niks aanvaard, alles beter weet en iedereen de boel rond commandeert. Hij heeft TS geen kans gelaten om ook maar IETS te regelen. Ja, die verpleging en artsen hadden eigenlijk moeten luisteren maar aan de andere kant... zolang hij alles koppig blijft weigeren kunnen zij ook weinig doen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:07

Alcohol ontzeggen in de palliatieve fase is een zeer slecht idee speurneusc. Als iemand heel regelmatig drinkt is het lichaam daar op ingesteld. Het kan juist gevaarlijk zijn om iemand alcohol te ontzeggen.
Waar ineens opname in een verpleeghuis vandaan komt, snap ik ook niet zo goed. Hospice snap ik. In een verpleeghuis moet je niet zijn in de palliatieve fase.

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:36

Huisarts heeft gebeld. Eiwitten zijn veel te laag.
Neuroloog zei dat het fosfor ook te laag is. Verder zag ze op de MRI dat zijn hersenen gekrompen zijn en er zijn witte vlekken te zien dat zijn wss adertjes die het niet meer goed doen.
Neuroloog heeft opnieuw bloed laten prikken dat gaat naar Rotterdam om te kijken of er wat met zijn immuunsysteem is.
Huisarts stuurt in elk geval een diëtist naar ons toe.
En binnen 2 tot 3 weken uitslag bloedonderzoek.