eind van het geld stukje maand over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: eind van het geld stukje maand over

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:19

Zo te horen verleast ze één paard (over het algemeen dus geen of vrijwel geen maandelijkse kosten) en heeft ze 2 shetten gratis staan. De meeste mensen laten shetten iedere 3 maanden bekappen, dus 100€/jaar aan bekapkosten per shet (als ze het al niet zelf doet, een goedkopere smid heeft gevonden of een langere termijn aanhoudt). Ze eten 's zomers waarschijnlijk gras en 's winters samen een 6kg hooi, dus 3-4 dagen met een pak, dus 200€/jaar aan hooi, dus 100€/jaar/shet. 2x per jaar ontwormen is 10€/jaar/shet. Tandarts+enting is vaak ook zo'n 100€/jaar/shet. Nog 50€ aan niet verwachte kosten per shet per jaar en dan ben je 30€/maand/shet in totaal (zonder onverwachte grote medische kosten).

Bij elkaar praat je dan over 75-100€/maand voor 3 paarden aan lasten. Ook op een uitkering (of tegen een uitkering aan qua inkomen) kan je daarvoor kiezen. Ik zou het zelf nooit doen, maar er zijn meer mensen die het zo doen en dan hoeft het dier er niet onder te lijden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:20

Chiave schreef:
Lil_shorty schreef:
dit bedoel ik dus jullie oordelen !!!!!
Ik leef op bijstand niveau !!!!!
Ik verdien me geld met werken maar zit op bijstand niveau .
Dit betekent dat ik elke dag hard werk voor me geld .
Ook als ze geopereerd moeten worden word dit gedaan .
dus oordeel niet

Dus zodra jouw paard een been breekt, direct geopereerd moet worden, naar een kliniek gesleept moet worden met alle poespas... Dan ga jij het redden met je bijstandsniveau? Pardon en ik ga vast mensen voor het hoofd stoten, maar dat vind ik gewoon bagger tegenover je paard. Niet eerlijk. Kun je dan wel de zorg verlenen die het nodig heeft?

Nou ja zeg... Moet ze toch zelf weten :? Ik vraag me trouwens af wie z'n dieren voor duizenden euro's überhaupt laat opereren, of je nou veel geld hebt of niet. Hier gebeurd dat niet hoor. Er zijn grenzen ;)

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:26

senna21 schreef:
Nee, zeker niet kortzichtig.
Juist een kwestie van verder kijken dan je neus lang is.
Onze economie draait niet op het harde werken, maar op handel en speculatie.

Onze economie draait op kennis... Maar dat terzijde.

Ik ben aan het rekenen hoeveel ik straks in de maand kan overhouden om m'n hypotheek sneller af te lossen. Leuk klusje:). Maar gelukkig duurt het nog een jaartje voor ik op mezelf ga.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:46

en nog een tip als we over besparen hebben .
Ik koop 10 kilo aardappels bij een boer voor 2,50 .
Voor die 2,50 koop ik net een kilo in de supermarkt en met die 10 kilo doe ik een maand .
je hebt van die kleine soort knakworsten bijnde Turk 15 voor 2,75 .
ik snijd deze in plakjes bak ze met uien .
Ook van de boer 10 kilo voor 3 euro .
Maggie en tomatenkethup zout en peper .
En je hbt een heerlijke saus aardappel puree en hoppa je hebt voor totaal ongv 1,10 voor twee personen een lekker bordje eten op tafel .
Dan een x stukje kipfilet snijden met spagettie en kruiden en voor ongv 3 euro heb je voor twee personen een heerlijke Surinaamse bami !
en zo hb ik nog heel wat goedkope recepten die gezond en lekker zijn

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:47

Voor de mensen uit Apeldoorn .
Bij hotel van de valk zit een tuin waar je voor 2,50 een volle zak groente kan komen plukken vers voor een hele week

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 09:08

ik wou niet meer reageren omdat het niet meer relevant is wou ik dus een slotje erop maar dat kan niet en moet ik wachten tot niemand reageert en dat het vanzelf omlaag gaat.. maja als jullie blijven reageren.. :+ .. en weetnie over wie jullie het hebben over paard leasen en 2 shetten??

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:12

Chiave schreef:
Mijn DA en uitstel van betaling? Haha, hij ziet me al aankomen. Hij schiet me van de stoep.

Dan heb jij een rare dierenarts, of je hebt het bij hem verbruid. Met de meeste dierenartsen is prima te praten over bijvoorbeeld een afbetalingsregeling.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:14

sweetwendy schreef:
ik wou niet meer reageren omdat het niet meer relevant is wou ik dus een slotje erop maar dat kan niet en moet ik wachten tot niemand reageert en dat het vanzelf omlaag gaat.. maja als jullie blijven reageren.. :+ .. en weetnie over wie jullie het hebben over paard leasen en 2 shetten??

Als je wilt weten over wie het gaat, moet je je eigen topic even doorlezen :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:25

De 3 paarden gaat over lil_shorty. En er worden in jouw topic nog altijd (tussen het geleuter door) nuttige tips gegeven, dus het is de moeite waard om het te blijven lezen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:29

Lil_shorty schreef:
en nog een tip als we over besparen hebben .
Ik koop 10 kilo aardappels bij een boer voor 2,50 .
Voor die 2,50 koop ik net een kilo in de supermarkt en met die 10 kilo doe ik een maand .
je hebt van die kleine soort knakworsten bijnde Turk 15 voor 2,75 .
ik snijd deze in plakjes bak ze met uien .
Ook van de boer 10 kilo voor 3 euro .
Maggie en tomatenkethup zout en peper .
En je hbt een heerlijke saus aardappel puree en hoppa je hebt voor totaal ongv 1,10 voor twee personen een lekker bordje eten op tafel .
Dan een x stukje kipfilet snijden met spagettie en kruiden en voor ongv 3 euro heb je voor twee personen een heerlijke Surinaamse bami !
en zo hb ik nog heel wat goedkope recepten die gezond en lekker zijn

zitten er in die andere 'gezonde' recepten dan wel groente?

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:39

Ja zeker met groeten is het juist makkelijker goedkoop te koken zie mijn reactie boven .
ik koop een volle tas groenten voor 2,50 deze kan ik zelf plukken bij de zelf pluk .
worstels , andijvie , sla , bonen enz enz en Nederlanders eten makkelijk gewoon aardappels met groenten Du nog goedkoper !
en vlees bij de Turk is ook heel goedkoop

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:42

Jammer dat we die niet hier in de stad hebben

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:11

Het scheelt echt enorm als je bij boeren aan huis kan kopen of op zo zelf pluk.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:07

Dorien66 schreef:
Chiave schreef:
Mijn DA en uitstel van betaling? Haha, hij ziet me al aankomen. Hij schiet me van de stoep.

Dan heb jij een rare dierenarts, of je hebt het bij hem verbruid. Met de meeste dierenartsen is prima te praten over bijvoorbeeld een afbetalingsregeling.

Nee hoor, beste vent, maar hij doet daar gewoon niet aan en ik geef hem groot gelijk. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:26

Er zijn veel dierenartsen die niet meer aan uitstel van betaling doen. En terecht. Het gebeurt helaas vaak zat dat er helemaal geen betaling meer volgt. Bij onze dierenarts moet je in de praktijk ook direct pinnen. Sterker nog, zelfs bij de tandarts moesten we onlangs meteen pinnen. En nee, ik ben geen wanbetaler, maar ze nemen het risico gewoon niet meer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:35

purny schreef:
Jammer dat we die niet hier in de stad hebben

Mijn gedachten :D

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:05

Cayenne schreef:
Er zijn veel dierenartsen die niet meer aan uitstel van betaling doen. En terecht. Het gebeurt helaas vaak zat dat er helemaal geen betaling meer volgt. Bij onze dierenarts moet je in de praktijk ook direct pinnen. Sterker nog, zelfs bij de tandarts moesten we onlangs meteen pinnen. En nee, ik ben geen wanbetaler, maar ze nemen het risico gewoon niet meer.

Hier ook heel normaal....

Zadelmaker en tandarts willen dat je afrekent voordat hij weggaat. Dierenarts stuurt wel een factuur maar moet gewoon binnen 14 dagen na dagtekening op hun rekening staan als hij op "huisbezoek" is geweest. Ben je in de praktijk/kliniek geweest (zeker bij onze gezelschapsdieren) moet je direct afrekenen voordat je de deur uit kan lopen.

Hoefsmid wil ook het liefste al geld zien voordat hij überhaupt begint.

Doen ze hier allemaal niet aan....

Bij een grote rekening wil de DA wel eventueel wel in een paar termijnen het hebben (ligt eraan hoe een vaste klant je van hem bent :+ ) maar dan komt er wel rente bovenop. En geen beetje ook.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:41

Tegenwoordig heb je ook dierenartsen voor mensen met weinig inkomen .
kijk dat vind ik dan weer niet kunnen je kiest zel voor een dier dus dan ook de kosten net als ieder ander betalen .
en ja ik vind het wel uitstel of termijnen moet kunnen .
Maar dan moet je je wel aan de betalings regeling houden .
en ja dat is een risico .
Maar ken zo veel mensen met gewoon geld die hun dier niet laten helpen .
Voorbeeld een shetje bij ons op stal heeft zoner exceem zo erg dat hij koorts en ontstekingen had eigenaar deed niets .
Ik heb uiteindelijk de dierenarts betaald
Terwijl ik ook niet veel heb .
Ik weet het ben gek maar kon het dier niet zo laten dat brak me hart

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 04:57

Lil_shorty schreef:
en ja ik vind het wel uitstel of termijnen moet kunnen .
Maar dan moet je je wel aan de betalings regeling houden .
en ja dat is een risico .

En je vind dat een dierenarts dat risico dan moet lopen? Wat denk je dat er gebeurd wanneer zo'n 100 mensen een betalingregeling willen en die vervolgens niet nakomen?
De schoorsteen van een dierenarts moet ook roken..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:06

Ik zou ook niet weten waarom iemand die onverantwoord dieren aanschaft een voorkeursbehandeling zou moeten krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:13

Jullie gaan wel heel erg off topic zeg

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:28

Mensen kunnen ook al dieren hebben voor ze in een uitkering komen .

En over de termijnen ik bedoel het eigenlijk meer op de zorg .
Stel iemand heeft geen geld ze hond of kat of wat dan ook te helpen na een ongeval .
een dierenarts mag een gezond dier niet in laten slapen en als de eigenaar dan toch geen geld heeft moet het dier dan lijden ?
Weet je hoeveel mensen hun zorg niet betalen!!
En toch geholpen worden

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:43

En daar hebben we de vergelijking mens en dier weer.... Vreemd dat sommige mensen geen prioriteiten en verschil zien....

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:51

slimmerik schreef:
En daar hebben we de vergelijking mens en dier weer.... Vreemd dat sommige mensen geen prioriteiten en verschil zien....

Vind je dan dat een dier moet lijden ?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:02

Lil_shorty schreef:
Mensen kunnen ook al dieren hebben voor ze in een uitkering komen .

En over de termijnen ik bedoel het eigenlijk meer op de zorg .
Stel iemand heeft geen geld ze hond of kat of wat dan ook te helpen na een ongeval .
een dierenarts mag een gezond dier niet in laten slapen en als de eigenaar dan toch geen geld heeft moet het dier dan lijden ?
Weet je hoeveel mensen hun zorg niet betalen!!
En toch geholpen worden

Er is een programma "Dubbeltje op z'n kant", waarin mensen met weinig geld (en zelfs schulden, maar dat terzijde) financieel advies krijgen. Het eerste wat meestal weg moet zijn de dieren, vooral paarden. Het geeft uiteraard verdriet bij de mensen, maar zo komen ze wel sneller uit de schulden of kunnen hun maandelijkse lasten beter betalen zonder achterstand of betalingsregelingen. Ik spreek ook voor mijzelf hoor, want ik heb ook mijn paard verkocht om financiële redenen. Inmiddels is een paar maanden geleden ons laatste huisdier (kat) door ouderdom overleden en heb ik besloten om vooralsnog even geen huisdieren meer op te nemen. Als ik weer wat beter verdien, dan kan ik het altijd overwegen, maar nu vind ik het zeer onverantwoordelijk. De kosten voor DA-en lopen hier alleen maar op (alles wordt duurder), er wordt je nog eens van alles extra aangesmeerd door de praktijken... Nee, hoe het ook kriebelt: ik wil mens en dier een fijn leven geven, zonder stress hoe ik nu weer alle rekeningen moet betalen. We hebben net - gedwongen - een grote klus aan het huis gehad, omdat alles in elkaar dreigde te storten, dus we kunnen het sowieso even niet ophoesten.
Maar om even terug te komen op wat ik eigenlijk wilde zeggen: financieel adviseurs gaan doorgaans eerst strepen in de (huis)dieren.