Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:37

Het woordje begonnen staat er dus gewoon te veel. :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:43

Hoe bedoel je :)? Begonnen is de persoonsvorm in de zin.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:49

Ik reageer even op de OP. Ik ben niet zo'n jonkie ,heb extra Nederlandse les gehad en toch blijf ik heel slecht in dit soort dingen.
Om een of andere reden komt het niet binnen. Sorry als ik iemand daar mee irriteer.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:55

Ik reageer ook even op de openingspost. Laten we eerst eens beginnen met 'ze' weg te laten, niet elke jongere is slecht in Nederlands.

Bij mij werd het op school er redelijk ingehamer(d of t?), alleen is het voor mij persoonlijk het moeilijkste dat er is in het Nederlands!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:03

KoudbloedKim schreef:
Het woordje begonnen staat er dus gewoon te veel. :j

Nee hoor. :) "Gisteren luidden de klokken" heeft een andere betekenis dan "Gisteren begonnen de klokken te luiden."

De eerste zin is afgerond, de klokken luiden nu niet meer, en waarschijnlijk is het ook een terugkerend fenomeen.

"Luiden de klokken vandaag?"
"Nee, gisteren luidden de klokken. Dat is altijd op zondag."

De tweede zin kan impliceren dat ze sinds gister aan het luiden zijn, of dat het iets bijzonders is.

"Sinds wanneer luiden de klokken?"
"Gisteren begonnen de klokken te luiden. Ik geloof dat ze blijven luiden tot morgenmiddag omdat de prins is overleden."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:14

Maar wat is dan het instinkertje?
*voelt zich dom*

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:17

Ik hoor veel mensen ook zeggen: ''Ik wou nog even naar mijn paard.''
Maar het is toch: 'Ik wilde nog even naar mijn paard.''?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:19

KoudbloedKim schreef:
Maar wat is dan het instinkertje?
*voelt zich dom*

Dat er "Gisteren" staat maar "luiden" wel in de tegenwoordige tijd moet, omdat het actieve werkwoord "begonnen" is. Bij veel mensen zal de eerste ingeving zijn dat het "luidden" moet zijn, want gisteren is immers verleden tijd.

eline10 schreef:
Ik hoor veel mensen ook zeggen: ''Ik wou nog even naar mijn paard.''
Maar het is toch: 'Ik wilde nog even naar mijn paard.''?

Dat mag allebei, met name in spreektaal is 'wou' prima geaccepteerd. In schrijftaal heeft 'wilde' wel de voorkeur.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:25

Janneke2 schreef:
Citaat:
'Standaard' vind ik trouwens het moeilijkste woord van de Nederlandse taal.. ik weet nooit of dat nou met een d of t op t eind is.. thank god spellings correctie :+

Denk aan 'standaardisatie'.
Accoord, ik vind het een lelijk woord, maar je hoort de d.

Akkoord :')

"Als je ergens mee instemt, ben je akkoord. Met twee k’s. Je instemming geven is accorderen. Met twee c’s."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:26

Kinke schreef:
Queelens schreef:
klopt maar ergens op de middelbare gaat het mis.

Die snap ik niet helemaal, tegen de tijd dat je van de Basisschool af gaat ken je al die regeltjes toch al? Taal onderhoud je ieder dag, vooral in de tijd van social media, er wordt heel wat getypt.

Polyglot Janneke snapt het wel.
Op de lagere school leerde is wat regeltje mbt grammatica en vergat driekwart. Bovendien: 'Nederlands kon ik al' - op haar Rotterdams.
Daarna heb ik een stuk of zeven talen geleerd, die stuk voor stuk andere regels hadden voor dezelfde kwesties.

"Ik geef het boek aan jou" is een simpel zinnetje. "Ik geef jou aan het boek"- daar kun je wild over fantaseren 8-) maar verder is het wel duidelijk: twee mensen, de ene mens geeft iets aan de andere mens. Wie/ wat het lijdend voorwerp is (...het boek dat gegeven wordt) en wie het meewerkend voorwerp is (de jij/ aan wie ik het geef) blijkt uit de plek in de zin.
"Zo doet het Nederlands dat"- maar andere talen niet altijd, en dan wordt grammatica belangrijk.
Dat kon niet op de lagere school (het frans was in mijntijd al afgeschaft en het engels nog net niet ingevoerd) - dus danblijft het bij vrij zinloze regeltjes.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:27

Dani schreef:
Dat er "Gisteren" staat maar "luiden" wel in de tegenwoordige tijd moet, omdat het actieve werkwoord "begonnen" is. Bij veel mensen zal de eerste ingeving zijn dat het "luidden" moet zijn, want gisteren is immers verleden tijd.

Maar 'luiden' staat hier helemaal niet in de tegenwoordige tijd. Het is een infinitief (het 'hele werkwoord') en die heeft helemaal geen tijd.

Een beetje zoals in de zin "Zij hoorden de klok luiden maar wisten niet waar de klepel hing."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:30

Ja, dat bedoel ik, daarom snap ik het instinkertje ook niet.
Die 2 D's kwamen pas in mij op toen iemand zei dat het een instinkertje was.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:34

kohtje schreef:
Ik reageer even op de OP. Ik ben niet zo'n jonkie ,heb extra Nederlandse les gehad en toch blijf ik heel slecht in dit soort dingen.
Om een of andere reden komt het niet binnen. Sorry als ik iemand daar mee irriteer.

Dit is precies wat ik in mijn eerdere post bedoel. Soms komt het niet binnen, wil het kwartje niet vallen. Ik blijf het jammer vinden dat een aantal mensen dit toch pertinent wijten aan gebrek aan interesse of scholing.

Als ik jullie uitleg over het voorbeeld van klokken luiden lees dan begint het bij mij gelijk te duizelen. Die uitleg brengt me juist alleen maar in de war. Wel weet ik welke vorm correct is maar dat heb ik eerder te danken aan het feit dat ik gewoon veel Nederlandse boeken heb gelezen en veel correcte spelling heb gezien.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:20

Tink89 schreef:
Ik lees dit topic en moet zo ontzettend op m'n handen zitten om niet elke taal- en spelfout eruit te halen. -O-

Ik heb het laatst bij de eindverslagen van mijn stagiaire gedaan.. alle fouten in rood verbeterd. Waren er wel meer dan 100, waarvan ze er een heleboel had kunnen zien als ze wat kritischer was geweest. Ze wil graag voor de klas, maar dan moet ze het toch echt een stuk beter gaan doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:25

Je ziet vaak op Facebook dat mensen mooie gedichten/spreuken delen.
Maar heel vaak zie je in die gedichten ook allerlei spelfouten staan.
Dan vind ik het gedicht/verhaal/spreuk helemaal niet meer mooi. :(:)
Het staat zo dom en dat haalt dan voor mij het hele gedicht/verhaal/spreuk naar beneden.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:27

Ben ik de enige die nu iedere keer als ze dit topic ziet heel hard in haar hoofd zegt: LeerT, reageerT en wandelT? Ik ben bang dat ik het nu zo vaak verkeerd geschreven zie staan dat ik het automatisch ook ga doen :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:30

veerledec schreef:
Goof"
[quote="veerledec schreef:

'Luiden' is hier de infinitief, onderdeel van het gezegde.
http://taaladvies.net/taal/advies/term/45/infinitief/

Dat zeg ik ;)

Ik weet niet alles van Engelse grammatica, maar 'object' is denk ik het lijdend of meewerkend voorwerp? Dat is dan toch niet gelijk aan de infinitief?[/quote]

Nee, zijn twee verschillende dingen inderdaad, maar je kunt wel een werkwoordsvorm (hier een infinitief, die ik benoemde als 'heel werkwoord' omdat niet iedereen de term infinitief kent) gebruiken binnen een object vorm ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:46

Supervixen schreef:
Tink89 schreef:
Ik lees dit topic en moet zo ontzettend op m'n handen zitten om niet elke taal- en spelfout eruit te halen. -O-

Ik heb het laatst bij de eindverslagen van mijn stagiaire gedaan.. alle fouten in rood verbeterd. Waren er wel meer dan 100, waarvan ze er een heleboel had kunnen zien als ze wat kritischer was geweest. Ze wil graag voor de klas, maar dan moet ze het toch echt een stuk beter gaan doen.

En dat is ook een deel van het probleem. Heel vaak beheersen de leraren niet genoeg Nederlands. :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:54

Ik weet niet of hij al voorbij is gekomen, maar... Eerst een spatie en dan een komma. Ook heel erg! Of zelfs een spatie en dan een punt.

Ik weet niet of hij al voorbij is gekomen , maar... Eerst een spatie en dan een komma . Ook heel erg ! Of zelfs een spatie en dan een punt .

Of ben ik nu offtopic? :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:58

Chasey schreef:
Ik weet niet of hij al voorbij is gekomen, maar... Eerst een spatie en dan een komma. Ook heel erg! Of zelfs een spatie en dan een punt.

Ik weet niet of hij al voorbij is gekomen , maar... Eerst een spatie en dan een komma . Ook heel erg ! Of zelfs een spatie en dan een punt .

Ja echt verschrikkelijk 8)7 . Beetje overdreven .

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:02

Chasey schreef:

Dat vind ik serieus gruwelijk :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:09

Corelli schreef:
SindyKaya schreef:
In dit soort topics durf ik haast nooit mijn mening te geven omdat ik bang ben dat ik ook maar iets verkeerd schrijf en dat ik heel bokt over m'n kop krijg _O-

Op je kop bedoel je? :')

Dorien66: ik heb nooit beweerd dat ik onvoltooid verleden tijden aan het opsommen was :) Ik heb de woorden alleen verlengd en 'winkelende' is wel zeker een bestaand woord (winkelende mensen geven veel geld uit aan appels)

Ik zeg ook niet dat het niet bestaat. Maar het is in jouw voorbeeld een bijvoeglijk naamwoord en geen werkwoord.... Heeft dus niets te maken met vervoegen.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 15-07-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:15

Suzanne F. schreef:
Ja en anders pak je 't kofschip natuurlijk. Eindletter van de stam in 't kofschip is voltooid deelwoord met een -t.

Ja, dat Kofschip (of ’t Fokschaap) weet ik dan wel, maar op de ene of andere manier weigert mijn bèta-brein te onthouden of daar dan een -d of -t bijhoort :+ .

@ Chasey: die schaar ik onder de typefouten. Is nog nooit bij me opgekomen dat je dat opzettelijk fout zou kunnen doen....

Ik blijf me dus ergeren aan: “mijn zadel licht goed”. Ik moet dan op mijn handen gaan zitten om niet te reageren met “dan kan je hem in het donker in elk geval makkelijk terug vinden”.
Of zouden deze mensen ook in bed lichen?

En sinds ik het ergens in een topic gelezen heb raak ik het woord Halflinger niet meer kwijt. Of zou dit zo’n welbekende kruizing zijn? Hopelijk wil het dier wel goed nagevelijk lopen. :D

Ook leuk:
[LZP] Mensen die twijfelde over kinderen?
[BM] [besloten] singels van bokt gaan meeten!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:20

Roodvos schreef:
Ja, dat Kofschip (of ’t Fokschaap) weet ik dan wel, maar op de ene of andere manier weigert mijn bèta-brein te onthouden of daar dan een -d of -t bijhoort :+ .

Het zijn allemaal harde klanken, vandaar de -t. (En de -t zit er zelf ook in.)
Inmiddels is het geloof ik de xtc-koffieshop :) Want een woord als 'faxte / gefaxt' heeft dus ook een -t (ook een harde klank.)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:29

Shadow0 schreef:
Roodvos schreef:

Het zijn allemaal harde klanken, vandaar de -t. (En de -t zit er zelf ook in.)
Inmiddels is het geloof ik de xtc-koffieshop :) Want een woord als 'faxte / gefaxt' heeft dus ook een -t (ook een harde klank.)

Het gaat om de klank. De 'x'-klank eindigt op -s en die zit sowieso al in het kofschip ;)