Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
? Begonnen is de persoonsvorm in de zin. KoudbloedKim schreef:Het woordje begonnen staat er dus gewoon te veel.
"Gisteren luidden de klokken" heeft een andere betekenis dan "Gisteren begonnen de klokken te luiden." KoudbloedKim schreef:Maar wat is dan het instinkertje?
*voelt zich dom*
eline10 schreef:Ik hoor veel mensen ook zeggen: ''Ik wou nog even naar mijn paard.''
Maar het is toch: 'Ik wilde nog even naar mijn paard.''?
Janneke2 schreef:Citaat:'Standaard' vind ik trouwens het moeilijkste woord van de Nederlandse taal.. ik weet nooit of dat nou met een d of t op t eind is.. thank god spellings correctie
Denk aan 'standaardisatie'.
Accoord, ik vind het een lelijk woord, maar je hoort de d.

Kinke schreef:Queelens schreef:klopt maar ergens op de middelbare gaat het mis.
Die snap ik niet helemaal, tegen de tijd dat je van de Basisschool af gaat ken je al die regeltjes toch al? Taal onderhoud je ieder dag, vooral in de tijd van social media, er wordt heel wat getypt.
maar verder is het wel duidelijk: twee mensen, de ene mens geeft iets aan de andere mens. Wie/ wat het lijdend voorwerp is (...het boek dat gegeven wordt) en wie het meewerkend voorwerp is (de jij/ aan wie ik het geef) blijkt uit de plek in de zin.Dani schreef:Dat er "Gisteren" staat maar "luiden" wel in de tegenwoordige tijd moet, omdat het actieve werkwoord "begonnen" is. Bij veel mensen zal de eerste ingeving zijn dat het "luidden" moet zijn, want gisteren is immers verleden tijd.
kohtje schreef:Ik reageer even op de OP. Ik ben niet zo'n jonkie ,heb extra Nederlandse les gehad en toch blijf ik heel slecht in dit soort dingen.
Om een of andere reden komt het niet binnen. Sorry als ik iemand daar mee irriteer.
Tink89 schreef:Ik lees dit topic en moet zo ontzettend op m'n handen zitten om niet elke taal- en spelfout eruit te halen.
veerledec schreef:Goof"
[quote="veerledec schreef:
'Luiden' is hier de infinitief, onderdeel van het gezegde.
http://taaladvies.net/taal/advies/term/45/infinitief/
Dat zeg ik
Supervixen schreef:Tink89 schreef:Ik lees dit topic en moet zo ontzettend op m'n handen zitten om niet elke taal- en spelfout eruit te halen.
Ik heb het laatst bij de eindverslagen van mijn stagiaire gedaan.. alle fouten in rood verbeterd. Waren er wel meer dan 100, waarvan ze er een heleboel had kunnen zien als ze wat kritischer was geweest. Ze wil graag voor de klas, maar dan moet ze het toch echt een stuk beter gaan doen.
Chasey schreef:Ik weet niet of hij al voorbij is gekomen, maar... Eerst een spatie en dan een komma. Ook heel erg! Of zelfs een spatie en dan een punt.
Ik weet niet of hij al voorbij is gekomen , maar... Eerst een spatie en dan een komma . Ook heel erg ! Of zelfs een spatie en dan een punt .
Of ben ik nu offtopic?
. Beetje overdreven . Chasey schreef:Ik weet niet of hij al voorbij is gekomen, maar... Eerst een spatie en dan een komma. Ook heel erg! Of zelfs een spatie en dan een punt.
Ik weet niet of hij al voorbij is gekomen , maar... Eerst een spatie en dan een komma . Ook heel erg ! Of zelfs een spatie en dan een punt .
Of ben ik nu offtopic?
Corelli schreef:SindyKaya schreef:In dit soort topics durf ik haast nooit mijn mening te geven omdat ik bang ben dat ik ook maar iets verkeerd schrijf en dat ik heel bokt over m'n kop krijg
Op je kop bedoel je?
Dorien66: ik heb nooit beweerd dat ik onvoltooid verleden tijden aan het opsommen wasIk heb de woorden alleen verlengd en 'winkelende' is wel zeker een bestaand woord (winkelende mensen geven veel geld uit aan appels)

Suzanne F. schreef:Ja en anders pak je 't kofschip natuurlijk. Eindletter van de stam in 't kofschip is voltooid deelwoord met een -t.
.
Roodvos schreef:Ja, dat Kofschip (of ’t Fokschaap) weet ik dan wel, maar op de ene of andere manier weigert mijn bèta-brein te onthouden of daar dan een -d of -t bijhoort.
Want een woord als 'faxte / gefaxt' heeft dus ook een -t (ook een harde klank.) Shadow0 schreef:Roodvos schreef:Ja, dat Kofschip (of ’t Fokschaap) weet ik dan wel, maar op de ene of andere manier weigert mijn bèta-brein te onthouden of daar dan een -d of -t bijhoort.
Het zijn allemaal harde klanken, vandaar de -t. (En de -t zit er zelf ook in.)
Inmiddels is het geloof ik de xtc-koffieshopWant een woord als 'faxte / gefaxt' heeft dus ook een -t (ook een harde klank.)