@lieveli
Ah, help. We praten blijkbaar langs elkaar heen. Dan moet ik toch even terug lezen
*gaat lezen* Ah, op die fiets. Dan is je berichtje ineens een stuk logischer geschreven. Echter is je argument nog steeds niet echt sterk, want je meeste mensen met psychisch lijden komen niet in aanmerking voor zo'n kliniek. En er worden altijd fouten gemaakt, juist daarom moet de leveneindekliniek zo streng zijn en daarom is de wet zo streng (het een werkt voor het ander).
Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, het is vreselijk om suïcidaal te zijn. Maar er zijn zoveel meer humane methodes dan een flat, een trein of een touw.
Je hebt de levenseindekliniek, stichting de Einder, die kunnen je exact vertellen met welke medicatie je jezelf om zeep helpt.
Je noemt hier de kliniek, omdat ze volgens zou mensen met een zelfmoordgedachte kunnen vertellen welke medicatie ze kunnen nemen. Dat is dus niet waar. De kliniek is voor mensen die een ethanasieverzoek gedaan hebben, maar hun docter daar niet aan wil voldoen. Dan gaan ze naar de kliniek, die erg streng kijkt naar of de reden wettelijk gegrond zijn. Of er echt geen andere oplossing is. En je krijgt zulk advies niet bij een pakje kauwgom, natuurlijk, maar je krijgt het bijna nooit als je psychisch zwaar lijdt. Het gaat eigenlijk bijna altijd om zwaar lichamelijk lijden.
Citaat:
Ik heb liever dat iemand zich illegaal met medicatie om zeep helpt dan voor het oog van wie dan ook. Jij niet?
Natuurlijk kan ik het daar alleen maar mee eens zijn als je het zo stelt. Denk dat iedereen het hier wel mee eens is. Beetje makkelijke stelling, maar je kan je geen ongelijk geven.
Om het even samen te vatten. De leveneindekliniek is eigenlijk in bijna alle gevallen niet van belang voor mensen die zelfmoord willen plegen, omdat ze niet aan de eisen voldoen. Je moet je dan gaan richting op andere methodes, die minder 'mooi' zijn, zoals ik dat stelde. Als iemand je helpt kan dat illegaal zijn, maar als je het alleen doet, dan is er niemand om te veroordelen, dus dan maakt de kwestie van legaliteit niet zo veel uit. Het noemen van de leveneindekliniek in dit topic is niet van belang In mijn ogen, want die kunnen geen hulp bieden. Ik ben het er mee eens dat het voor de omgeving fijner is als iemand niet voor de trein springt, of op welke onprettige manier dan ook. Alleen zitten sommige mensen zo diep in de knoop dat het in hun wereld te verantwoorden is en de juiste oplossing lijkt. Je brein werkt anders als je in, bijvoorbeeld, een depressie zit. Dat is ook de werkelijkheid. Het is niet mooi, iemand die zelfmoord pleegt lost niet op in het niets. Je hebt altijd een lichaam dat achterblijft.