Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:03

Delphi schreef:
Jeetje Zoe_97 eerst ga je mij woorden in de mond leggen en nu [naam]!? Ik lees nergens dat [naam] die betreffende persoon een sterk persoon vindt. Wat kun jij woorden goed verdraaien zeg. Op die manier kun je aan alle uitspraken wel een volledig andere draai geven.

Zoe_97 schreef:
nee ik leg geen woorden in de mond.. ik trek de lijn van haar uitspraak door...
Nee, dat doe je niet.
Ik heb het over de titelvraag, daar geef ik antwoord op; wat vind ik van zelfmoord.
Heb met geen enkel woord gesproken over de manier waarop iemand dit doet.
Dus graag eerst vragen voor je een conclusie trekt, dat zou fijn zijn voor de sfeer in topic.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:04

MarlindeRooz schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik citeer: "dus jij vind..." Wat trouwens ook verkeerd gespeld is. :')

Sorry maar je banketstaaf jezelf nu compleet vast. :')

ik banketstaaf helemaal niets. dit is een topic gebasserd op meningen :') dat is nu eenmaal mijn mening... Maar dat lijkt hier op bokt niet te mogen als die afwijkt van wat anderen vinden... ik ga me even op de achtergrond houden, want hoe hier gereageerd word op afwijkende reacties...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:07

Ik vind dat mensen die zelfmoord willen plegen, dat moeten kunnen doen :). Ik vind het niet egoïstisch als in 'denk aan je familie, de mensen die je achterlaat, enz. enz.', ik kan me goed indenken dat iemand die ernstig met zichzelf in de knoop zit geen uitweg meer ziet. Wanneer die persoon verlichting wil zoeken in de dood, dan moet die persoon daar vrij in zijn, voor die vrijheid hebben we immers hard gevochten. Het zelfde geldt overigens voor terminaal zieke patiënten die zichzelf een lijdensweg willen besparen.

Wat ik daarentegen óók vind, is dat wanneer je als persoon besluit over te gaan tot zelfmoord, je dat wel op een manier moet doen waarbij je tot zo min mogelijk overlast bent voor onschuldige omstanders :). Dus niet voor een trein springen, niet van het Hilton duiken, niet een vliegtuig in een berg boren. Dat jij jezelf zo rot voelt dat je geen andere uitweg ziet, kan ik helemaal in komen. Dat je ervoor kiest omstanders die jou niet kennen mee te trekken in je ongeluk, dat begrijp ik niet. En dat vind ik ook niet goed te praten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:08

Zoe_97 schreef:
ik banketstaaf helemaal niets. dit is een topic gebasserd op meningen :') dat is nu eenmaal mijn mening... Maar dat lijkt hier op bokt niet te mogen als die afwijkt van wat anderen vinden... ik ga me even op de achtergrond houden, want hoe hier gereageerd word op afwijkende reacties...

Jij mag best een andere mening hebben, maar wanneer je leert hoe je die op een heldere manier kan brengen heb je de kans dat mensen wat meer openstaan voor jouw argumenten. Nu roep je maar wat in de rondte met allerlei valse argumenten en daardoor irriteren mensen zich aan je of voelen zich gekwetst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:08

Zoe_97 schreef:
Maar als ik een reactie plaats die niet aan jouw wensen voldoet, reageer je zelf alles behalve netjes!
Ik denk dat het goed is als je je inderdaad op de achtergrond houdt.
Heb het topic niet helemaal gelezen, maar het zit je blijkbaar erg hoog.
Reageer dat niet af op een ander.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:09

_San87_ schreef:
Ik vind dat mensen die zelfmoord willen plegen, dat moeten kunnen doen :). Ik vind het niet egoïstisch als in 'denk aan je familie, de mensen die je achterlaat, enz. enz.', ik kan me goed indenken dat iemand die ernstig met zichzelf in de knoop zit geen uitweg meer ziet. Wanneer die persoon verlichting wil zoeken in de dood, dan moet die persoon daar vrij in zijn, voor die vrijheid hebben we immers hard gevochten. Het zelfde geldt overigens voor terminaal zieke patiënten die zichzelf een lijdensweg willen besparen.

Wat ik daarentegen óók vind, is dat wanneer je als persoon besluit over te gaan tot zelfmoord, je dat wel op een manier moet doen waarbij je tot zo min mogelijk overlast bent voor onschuldige omstanders :). Dus niet voor een trein springen, niet van het Hilton duiken, niet een vliegtuig in een berg boren. Dat jij jezelf zo rot voelt dat je geen andere uitweg ziet, kan ik helemaal in komen. Dat je ervoor kiest omstanders die jou niet kennen mee te trekken in je ongeluk, dat begrijp ik niet. En dat vind ik ook niet goed te praten.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen is mensen de vrijheid geven om zelfmoord te plegen wel een lastige.. Wanneer hebben mensen er goed over nagedacht? Wanneer is het geen impuls meer?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:10

MarlindeRooz schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik citeer: "dus jij vind..." Wat trouwens ook verkeerd gespeld is. :')

Sorry maar je banketstaaf jezelf nu compleet vast. :')

ik banketstaaf helemaal niets. dit is een topic gebasserd op meningen :') dat is nu eenmaal mijn mening... Maar dat lijkt hier op bokt niet te mogen als die afwijkt van wat anderen vinden... ik ga me even op de achtergrond houden, want hoe hier gereageerd word op afwijkende reacties...[/quote]

Er is niks mis met een andere mening, dat weet je denk ik heel goed! Het is alleen hoe je het brengt. Voor jou is het waarschijnlijk (net zoals voor mij) een gevoelig onderwerp, en wil je zo snel mogelijk je mening verkondigen. Dat kan alleen ontzettend hard en ongenuanceerd overkomen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:10

De manier waarop kan ik verkeerd vinden, de daad op zich kan begrijpelijk zijn.
Maar kan niet vergeten dat een vage kennis zichzelf had opgehangen in het trappengat waar ze werd gevonden door haar zoon van 10 en dat vind ik wel heel erg!!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:11

ik zie me nergens valse argumenten gebruiken hoor, en ik reageer me nergens af op een ander. Dit wil ik toch nog even duidelijk stellen.

UhNee

Zoe_97 schreef:
ik zie me nergens valse argumenten gebruiken hoor, en ik reageer me nergens af op een ander. Dit wil ik toch nog even duidelijk stellen.

Je hebt letterlijk gezegd dat je mijn opmerking dom vond? :=

dromertje2

Misschien als iedereen netjes reageert, ongeacht of de ander netjes reageert het topic aangenamer wordt.
Zelf niet netjes reageren omdat de ander dit ook niet doet, helpt er natuurlijk niet echt bij.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:12

@lieveli
Ah, help. We praten blijkbaar langs elkaar heen. Dan moet ik toch even terug lezen :) *gaat lezen* Ah, op die fiets. Dan is je berichtje ineens een stuk logischer geschreven. Echter is je argument nog steeds niet echt sterk, want je meeste mensen met psychisch lijden komen niet in aanmerking voor zo'n kliniek. En er worden altijd fouten gemaakt, juist daarom moet de leveneindekliniek zo streng zijn en daarom is de wet zo streng (het een werkt voor het ander).

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, het is vreselijk om suïcidaal te zijn. Maar er zijn zoveel meer humane methodes dan een flat, een trein of een touw.

Je hebt de levenseindekliniek, stichting de Einder, die kunnen je exact vertellen met welke medicatie je jezelf om zeep helpt.

Je noemt hier de kliniek, omdat ze volgens zou mensen met een zelfmoordgedachte kunnen vertellen welke medicatie ze kunnen nemen. Dat is dus niet waar. De kliniek is voor mensen die een ethanasieverzoek gedaan hebben, maar hun docter daar niet aan wil voldoen. Dan gaan ze naar de kliniek, die erg streng kijkt naar of de reden wettelijk gegrond zijn. Of er echt geen andere oplossing is. En je krijgt zulk advies niet bij een pakje kauwgom, natuurlijk, maar je krijgt het bijna nooit als je psychisch zwaar lijdt. Het gaat eigenlijk bijna altijd om zwaar lichamelijk lijden.

Citaat:
Ik heb liever dat iemand zich illegaal met medicatie om zeep helpt dan voor het oog van wie dan ook. Jij niet?

Natuurlijk kan ik het daar alleen maar mee eens zijn als je het zo stelt. Denk dat iedereen het hier wel mee eens is. Beetje makkelijke stelling, maar je kan je geen ongelijk geven.

Om het even samen te vatten. De leveneindekliniek is eigenlijk in bijna alle gevallen niet van belang voor mensen die zelfmoord willen plegen, omdat ze niet aan de eisen voldoen. Je moet je dan gaan richting op andere methodes, die minder 'mooi' zijn, zoals ik dat stelde. Als iemand je helpt kan dat illegaal zijn, maar als je het alleen doet, dan is er niemand om te veroordelen, dus dan maakt de kwestie van legaliteit niet zo veel uit. Het noemen van de leveneindekliniek in dit topic is niet van belang In mijn ogen, want die kunnen geen hulp bieden. Ik ben het er mee eens dat het voor de omgeving fijner is als iemand niet voor de trein springt, of op welke onprettige manier dan ook. Alleen zitten sommige mensen zo diep in de knoop dat het in hun wereld te verantwoorden is en de juiste oplossing lijkt. Je brein werkt anders als je in, bijvoorbeeld, een depressie zit. Dat is ook de werkelijkheid. Het is niet mooi, iemand die zelfmoord pleegt lost niet op in het niets. Je hebt altijd een lichaam dat achterblijft.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:13

Niet iedereen die zelfmoord pleegt staat achter deze keuze..
Sommige mensen moeten het doen van de stemmen die zij horen en kunnen dus geen weerstand bieden tegen de stemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:13

UhNee schreef:
Zoe_97 schreef:

Je hebt letterlijk gezegd dat je mijn opmerking dom vond? :=
En je insinueerde dat ik de actie van die Andreas dapper vond!
Denk eens na!

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:14

SindyKaya schreef:
Mijn vader heeft zelfmoord gepleegd in op mijn moeders verjaardag. Ze kreeg een sms'je gefeliciteerd met je verjaardag, in de schuur ligt je cadeau.
Nou daar lag geen cadeau kan ik je zeggen. Je ken zelf wel invullen wat er was neem ik aan.
In dit opzichte vind ik het erg egoïstisch, hoe erg hij zich ook in de knoop voelde. Wat mijn vader heeft gedaan is egoïstisch.

Dit vind ik heel heftig sterkte :(:)

Nayomie

Terroristische mensen en zelfmoordmensen kun je niet vergelijken. Er wordt gesuggereerd dat zo'n actie ook zelfmoord is. Zie het als fietsen. Wij fietsen rechts. Soms heb je een spookrijder en fietst links. Wij keuren spookrijden af maar het blijft fietsen.

Anoniem

Tova schreef:
Niet iedereen die zelfmoord pleegt staat achter deze keuze..
Sommige mensen moeten het doen van de stemmen die zij horen en kunnen dus geen weerstand bieden tegen de stemmen.
Zulke mensen horen tegen zichzelf in bescherming genomen te worden, vind ik.
Dat gebeurt ook wel bij een aantal hiervan, maar helaas niet bij iedereen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:15

aman2002 schreef:
SindyKaya schreef:
Mijn vader heeft zelfmoord gepleegd in op mijn moeders verjaardag. Ze kreeg een sms'je gefeliciteerd met je verjaardag, in de schuur ligt je cadeau.
Nou daar lag geen cadeau kan ik je zeggen. Je ken zelf wel invullen wat er was neem ik aan.
In dit opzichte vind ik het erg egoïstisch, hoe erg hij zich ook in de knoop voelde. Wat mijn vader heeft gedaan is egoïstisch.

Dit vind ik heel heftig sterkte :(:)

Ik ook... :(:)
Wat heel erg vreselijk voor je moeder. Heb er gewoon geen woorden voor...

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:16

Niet quoten graag dat stukje, ik heb het 1x gelezen en weet nu al dat ik daar de komende nachten nachtmerries over krijg. :o

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:17

Als dat zo is KBK, misschien handig om dit topic even niet te lezen. Uit zelfbescherming. Het zal namelijk zeker nog terug komen en besproken worden. En is het niet deze situatie, dan komt er vast nog iemand moet zo'n onprettig verhaal aan. Het is nu eenmaal waar dit topic over gaat.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:18

Ik vind het niet egoïstisch.
Iemand die zelfmoord pleegt is vaak zo ver heen dat men niet meer rationeel kan denken.
Die wil alleen maar dood, en daarbij kunnen ze geen rekening houden met wie ze allemaal pijn doen.
Want zij zijn degenen die pijn hebben. En daar willen ze een einde aan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:19

Dribbel schreef:
Als dat zo is [naam], misschien handig om dit topic even niet te lezen. Uit zelfbescherming. Het zal namelijk zeker nog terug komen en besproken worden. En is het niet deze situatie, dan komt er vast nog iemand moet zo'n onprettig verhaal aan. Het is nu eenmaal waar dit topic over gaat.
Klopt, ik vind het onderwerp wel belangrijk, maar toch... een gebeurtenis als die van SindyKaya is wel echt heel erg heftig.
Ik snap ook wel dat zij zelfmoord als iets heel egoïstisch ziet op de manier waarop dit gebeurd is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:20

WildWings schreef:
nuscaniels schreef:
Letterlijk is egoisme voor jezelf kiezen en niet rekening houden met anderen. In die zin is het toch egoistisch, degene die het doet kiest voor zichzelf omdat hij/zij geen andere optie ziet.
Zouden ze rekening moeten houden met hoe het voor de nabestaanden is dan kunnen ze ook niet voor zichzelf kiezen.

Is het wel eens bij je opgekomen dat mensen misschien zelfs kunnen denken dat ze hun omgeving in zoverre tot lást zijn, dat ze niet meer doorhebben dat het voor de nabestaanden verschrikkelijk is? Dat ze misschien zélfs wel zo ver heen zijn, dat ze denken dat het misschien wel beter is voor iedereen, als ze er niet meer zijn?

Je kan er helemaal niet over oordelen dat iemand die zelfmoord pleegt per definitie geen rekening houdt met anderen. Zo'n oordeel getuigt mijn inziens nogal van kortzichtigheid. (en nu hoop ik dat de bokt modjes mijn mening eens laten staan ipv te verwijderen }:0 )

Ik zeg niet dat iemand die zelfmoord pleegt geen rekening houdt met anderen. Ik zeg dat egoisme in houdt voor jezelf kiezen. Dat is de betekenis van egoisme.
Dus degene die het doet omdat zij/hij zodanig in de put zit dat dit de enige optie nog voor ze is doet het uit egoisme. Die kiest voor zichzelf.
Degene die het doet omdat ze het idee hebben anderen tot last te zijn doet het vanuit een andere invalshoek.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:20

kort samengevat, iemand heeft die keuze zelf gemaakt, eigen keuze hoe vervelend kl*te of wat dan ook.. diegene heeft die keuze gemaakt.

(dat er gevallen bij zijn die zwaar depressief zijn stemmen horen of iets in die trend is misschien net iets anders dan komt het door ""ziekte"")

edit ieder geval is weer apart daar in zoals ik hier voorbeelden lees, gaat het soms wel ver jemig dat verjaardagscadeau in de schuur verhaal van een bokker haar vader is wel heel erg.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:22

Het leven is niet zwart -wit. Dat haal ik ook uit bepaalde reacties hier weer uit.
Zo worden er verschillende dingen verschillend ervaren.
- zo wordt er gesproken over een lage grens?
Ik zie het juist een hoge grens! Want het is toch een hele beslissing..
- idem zelfmedelijden: als ze zo vol van zelfmedelijden zouden zitten, zouden ze het in hun omgeving wel uiten ( wat vaak niet gebeurd)
- therapie hier, medicijnen daar en je kan er weer tegen aan?
Uit ervaring weet ik dat dat echt niet zo hoeft te zijn...

En ja, ik heb jaren geleefd met een doodswens maar geb het lef niet.
Door therapie ben ik er open over geworden maar je doet veel mensen pijn, ze maken zich zorgen en sommige vallen af uit angst voor wat gaat komen..
En weet je wat de pest is? Naarmate ik ouder word, leer ik de kleine dingen vh leven meer waarderen en blijk ik beresterk te zijn wat ik helemaal niet fijn vind. Maar ohoh, wat ben ik voor sommige een eng persoon.
Want onbegrip blijft maar hoe ik dingen voel en ervaar, kan niemand voelen oid.
Dus wat voor een egoistisch, goed is, is dat voor de ander niet altijd.
Evenals wat de een zwak vindt, vindt de ander sterk..

Ik heb iig tijden gekend dat ik jaloers was op zelfmoorden hier in buurt en mezelfs schuldig gevoeld tov terminaal zieken en gewenst dat ik in hun plaats mocht gaan..
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 13-05-15 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt