) Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) 
Wat jij aanhaalt is dus mijn hele discussie niet. Ik heb nergens gezegd dat een meisje dat niet met poppen wil spelen niet normaal is. Dat maak jij er van. Ik heb enkel gezegd en dat zal ik ook blijven zeggen dat als je speelgoed A en speelgoed B neerlegt, waarbij A typisch meisjesspeelgoed is en B typisch jongensspeelgoed is veel meisjes voor A gaan en minder meisjes voor B. Dat je dan niet normaal bent als een meisje toch voor B gaat hoor je mij niet zeggen en dat ga ik ook niet zeggen. Dat koekelfoos je er helemaal zelf bij. Van iemand die geen Jan modaal inkomen heeft roepen we toch ook niet dat die niet normaal is? Volgens mij is dat nu juist een stigma waar mensen vanaf moeten, dat iets dat buiten het 'meest voorkomende' valt ook prima is. Maar dat bereik je niet met meer algemeen speelgoed, dat bereik je enkel door duidelijk te maken dat dat óók prima is.Sammie schreef:Ik heb nergens gezegd dat een meisje dat niet met poppen wil spelen niet normaal is.
Citaat:Maar dat bereik je niet met meer algemeen speelgoed, dat bereik je enkel door duidelijk te maken dat dat óók prima is.
vuurneon schreef:Is dat de laatste jaren erger geworden?
Shadow0 schreef:Schei toch uit. Als ik zeg dat ik dat niet bedoel of niet zeg dan bedoel ik dat niet en dan zeg ik dat niet. Dan moet jij niet vol blijven houden dat dat wel zo is. Als ik van mening ben dat jongens niet normaal zijn als ze met poppen spelen dan zeg ik dát wel. Als we het dan over spelletjes hebben is dit wel een hele mooie... Aan bepaalde opmerkingen horen blijkbaar bepaalde subzinnetjes of gedachtes, maar welke is geheel ter interpretatie van Shadow. Zo lust ik er nog wel een paar. Niet invullen wat er niet staat. En anders kun je het dan altijd niet vragen (vind je dan ook dat..?) ipv zelf in te gaan vullen dat A ook B is.Sammie schreef:Ik heb nergens gezegd dat een meisje dat niet met poppen wil spelen niet normaal is.
Het punt is dat je sommige dingen niet kunt zeggen zonder dat dit eraan hangt.
Shadow0 schreef:Wat dacht je van bepaalde maandverbandreclames, wasmiddelreclames en afwasmiddelreclames.. waar vrouwen de typische huisvrouw is die niet naar buiten durft als ze ongesteld is (iets dat overigens nog steeds veel naar voren komt)? De eerste keer dat een gozer (!) wasmiddel aanprijst is nog niet zo heel lang geleden. Ik zou dus durven zeggen dat bij de volwassenen dat het mínder is geworden ipv meer.Ik kan me echt niet herinneren dat dat een jaar of 10 terug ook zo was, en in mijn jeugd nog veel minder.
Het is dat DE oerhollands is, anders had ik half verwacht dat het een Engelse reclame is.
Sammie schreef:En anders kun je het dan altijd niet vragen (vind je dan ook dat..?) ipv zelf in te gaan vullen dat A ook B is.
Citaat:De eerste keer dat een gozer (!) wasmiddel aanprijst is nog niet zo heel lang geleden. Ik zou dus durven zeggen dat bij de volwassenen dat het mínder is geworden ipv meer.
Shadow0 schreef:"transgenderkinderen zijn in de flinke minderheid, dus 'heel veel kinderen' voelen zich prima thuis in de indeling die er is."
Ik heb grote problemen met die conclusie, omdat je daarbij een aanzienlijk deel negeert van kinderen die zich helemaal niet zomaar 'prima thuisvoelen' in de indeling, (en dan wil ik mezelf benoemen, maar bv Vuurneon schreef er ook over) maar waarbij echt geen sprake is van meteen transgender zijn. Dat mensen zich, met meer of minder moeite, schikken naar de werkelijkheid betekent niet dat ze het allemaal dus ook 'prima' vinden.
Shadow0 schreef:Meisjes willen dat niet, punt.
Was ook niet de bedoeling, maar als ik hier eenCitaat:Ja, ook heel veen andere reclames zijn enorm stereotyperend en rolbevestigend. Je n=1-tegenvoorbeeld bewijst nog niet meteen dat het werkelijk minder is geworden.
moet neerzetten waarom ik dat denk zijn we nog wel even bezig.
Ik gaf één voorbeeld van een reclame die eigenlijk eens 'rol'doorbrekend is. Niet dat ik op basis van die reclame ook maar gelijk denk dat stereotiepe reclame voor volwassenen de wereld uit is. Bovendien is het in deze situatie sowieso oppassen geblazen om op basis van enkel eigen ervaringen een mening te vormen over of iets is toegenomen of is afgenomen. Daar zijn juist onderzoekjes zo handig voor. Wil je zeker weten of stereotypes minder voorkomen in reclames zul je toen en nu naast elkaar moeten leggen
DezeNaam schreef:Daarom zeg ik ook:Sammie, het gaat toch ook niet alleen om transgenderkinderen die met het speelgoed van het 'andere' geslacht willen spelen.
Er zijn nu eenmaal meisjes die wat meer naar de jongenskant neigen en het omgekeerde voor de jongens, waarom mogen die kinderen zich niet thuis voelen
Maar het ging in eerste instantie om HS en transgenderheid.Citaat:En voor transgenderkinderen kun je natuurlijk ook kinderen invullen die niet met typisch seksebepalend speelgoed willen spelen. Intersex of welk woord je daarvoor wil gebruiken.
Citaat:Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar jouw onderzoek is, je zegt wel dat de kinderen vrij de keuze hadden maar je weet niks van hun achtergrond en opvoeding. De kans is groot dat de kinderen grootgebracht zijn met het plaatje van jongens zijn zo en meisjes zijn dat.
bigone schreef:Alleen al het feit dat mensen zich afvragen hoe het toch komt dat iemand niet op iemand van het andere geslacht valt en of het genetisch is, vind ik al jammer.
Ik ben ook een heel sociaal dier, dus komt goed uit haha Lianne schreef:hm ik geloof er echt niet in dat het genetisch is. Ik ben de enige lesbische in de hel familie tot overovergroot ouders aantoe.
)
want blauw en stoer vind ik voor meiden juist helemaal tof. Als ik die roze glitterschoenen zie krijg ik een koude rilling
en een zacht roze broek voor jongens/mannen vind ik ook erg mooi.Anoniem schreef:Is er maar 1 pil die dan voorgeschreven wordt? ( ik heb meteen nee gezegd en verder niet gevraagd of gekeken).