Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xAlice

Re: Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:57

Hoe valt daar uberhaupt onderzoek naar te doen vraag ik me af. Zijn dat kinderen die tot een bepaalde leeftijd onder een steen hebben geleefd zonder externe invloeden van marketingcampagnes? Lijkt me niet.. Dus uiteindelijk zijn de onderzochte kinderen dan toch ook gewoon al geconditioneerd door eventuele invloeden van reclames/vriendjes/vriendinnetjes/ouders/kennissen. (puur internesse trouwens ;))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:10

Sammie, ik heb het idee dat je echt niet wilt begrijpen waar het om gaat. Het gaat niet om de poppen of de auto's of de lego. Dat is allemaal prima. Het gaat erom dat het heel nadrukkelijk gelabeld wordt als zijnde voor een groep of de andere en dan sluit je mensen uit.

Autootjes zijn maar autootjes. Dat is geen seksebevestigend speelgoed, het is gewoon speelgoed. Het wordt pas seksebevestigend als je erop zet 'voor stoere jongens'. Omdat elk meisje dat toevallig wel met die auto's zou willen spelen ineens de boodschap krijgt dat ze vreemd of gek is. En ook al kopen de ouders het zonder problemen, de boodschap blijft op de doos staan, en in de reclameblokken en in de speelgoedwinkels, en uit de houding van klasgenoten, en dringt door. Elke keer dat iemand zegt 'dat willen meisjes nou eenmaal' (en jij hebt diverse van die uitspraken gedaan) betekent dat dat je impliciet ook de boodschap geeft 'en zo niet, dan ben je eigenlijk niet normaal'. En dat is een hele onaardige boodschap. Zelfs als het statistisch gezien zo is en je inderdaad tot de minderheid behoort met je voorkeur, is het nog altijd een onaardige, onnodige en zinloze boodschap die niet in het belang van de ontwikkeling van kinderen is. (Maar wel in het belang van conservatieve mensen die echt hun hokjes niet los kunnen laten, en wel in het belang van grote bedrijven die onzekerheid en sociale druk gebruiken om meer te kunnen verkopen.)

Waar het om gaat volgens mij is dit:

Afbeelding

ipv

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:48

Ah, oké.. Fijn dat jij gaat bepalen dat als ik A zeg dat ik dan B bedoel.. Hoezo invullen voor een ander :') Wat jij aanhaalt is dus mijn hele discussie niet. Ik heb nergens gezegd dat een meisje dat niet met poppen wil spelen niet normaal is. Dat maak jij er van. Ik heb enkel gezegd en dat zal ik ook blijven zeggen dat als je speelgoed A en speelgoed B neerlegt, waarbij A typisch meisjesspeelgoed is en B typisch jongensspeelgoed is veel meisjes voor A gaan en minder meisjes voor B. Dat je dan niet normaal bent als een meisje toch voor B gaat hoor je mij niet zeggen en dat ga ik ook niet zeggen. Dat koekelfoos je er helemaal zelf bij. Van iemand die geen Jan modaal inkomen heeft roepen we toch ook niet dat die niet normaal is? Volgens mij is dat nu juist een stigma waar mensen vanaf moeten, dat iets dat buiten het 'meest voorkomende' valt ook prima is. Maar dat bereik je niet met meer algemeen speelgoed, dat bereik je enkel door duidelijk te maken dat dat óók prima is.

En daar zouden bedrijven ook bij kunnen helpen, hoor. Maar dat doen ze alleen als dat ook interessant is. Denk aan die bedrijven die nu langzaam inspringen op geen toegevoegde suikers en rawfood etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:05

Sammie schreef:
Ik heb nergens gezegd dat een meisje dat niet met poppen wil spelen niet normaal is.

Het punt is dat je sommige dingen niet kunt zeggen zonder dat dit eraan hangt. Dat is net als de mensen die zeggen niet racistisch te zijn (maar...) Tsja, zo'n disclaimer is niet genoeg. Bepalende generaliserende statements brengen gewoon met zich mee dat je mensen die niet aan je generalisatie voldoen (en je hebt wel degelijk meerdere van dat soort generalisaties gemaakt) uitsluit. Wil je dat niet dan moet je de generalisatie in het geheel niet maken, niet een semantisch spelletje gaan spelen over 'dat heb ik niet gezegd'.

Citaat:
Maar dat bereik je niet met meer algemeen speelgoed, dat bereik je enkel door duidelijk te maken dat dat óók prima is.

En dat doe je weer door op te houden met speelgoed betitelen als meisjesspeelgoed of jongensspeelgoed, ipv gewoon als speelgoed. De boodschap 'als jij niet wilt doen wat alle andere meisjes wel doen is dat ook goed' blijft nog steeds toch problematisch.

vuurneon schreef:
Is dat de laatste jaren erger geworden?

Ja, volgens mij is het zeker erger geworden. De opmars van meisjesvruchtensap en jongenstandpasta is in elk geval nieuw, en ook in andere opzichten heb ik het idee dat er steeds meer komt met 'alle vrouwen willen' (een inloopkast en heel veel schoenen blijkbaar.) Ik kan me echt niet herinneren dat dat een jaar of 10 terug ook zo was, en in mijn jeugd nog veel minder.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:06

Ik ken een gezin met tweeling waarvan een homo is de andere niet en hun zus ook niet.

Het zou best genetisch kunnen zijn soms als ik dat zo lees van ts... of misschien de opvoeding karakter ect wat door de erfelijkhied sneller die kant op gaat...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:28

Shadow0 schreef:
Sammie schreef:
Ik heb nergens gezegd dat een meisje dat niet met poppen wil spelen niet normaal is.

Het punt is dat je sommige dingen niet kunt zeggen zonder dat dit eraan hangt.
Schei toch uit. Als ik zeg dat ik dat niet bedoel of niet zeg dan bedoel ik dat niet en dan zeg ik dat niet. Dan moet jij niet vol blijven houden dat dat wel zo is. Als ik van mening ben dat jongens niet normaal zijn als ze met poppen spelen dan zeg ik dát wel. Als we het dan over spelletjes hebben is dit wel een hele mooie... Aan bepaalde opmerkingen horen blijkbaar bepaalde subzinnetjes of gedachtes, maar welke is geheel ter interpretatie van Shadow. Zo lust ik er nog wel een paar. Niet invullen wat er niet staat. En anders kun je het dan altijd niet vragen (vind je dan ook dat..?) ipv zelf in te gaan vullen dat A ook B is.
Shadow0 schreef:
Ik kan me echt niet herinneren dat dat een jaar of 10 terug ook zo was, en in mijn jeugd nog veel minder.
Wat dacht je van bepaalde maandverbandreclames, wasmiddelreclames en afwasmiddelreclames.. waar vrouwen de typische huisvrouw is die niet naar buiten durft als ze ongesteld is (iets dat overigens nog steeds veel naar voren komt)? De eerste keer dat een gozer (!) wasmiddel aanprijst is nog niet zo heel lang geleden. Ik zou dus durven zeggen dat bij de volwassenen dat het mínder is geworden ipv meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:59

Pickwick reclame; mama is altijd thuis als kind van school komt. Aangezien ze een tijdsverloop laten zien, had ik anno nu juist een man neer gezet als laatste scene. Maar nee hoor :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:03

Ja daar moest ik toevallig ook nog aan denken.. Eigenlijk vooral omdat dat nu net een scene is dat in Nederland weinig voorkomt. Toen niet en nu zeker niet meer. Je kind opwachten met thee :)) Het is dat DE oerhollands is, anders had ik half verwacht dat het een Engelse reclame is. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:05

Sammie schreef:
En anders kun je het dan altijd niet vragen (vind je dan ook dat..?) ipv zelf in te gaan vullen dat A ook B is.

Laat ik het dan anders vragen, kun je je werkelijk niet voorstellen dat mensen (ik dus onder andere, maar ook heel veel meisjes die het meemaken) het nogal kort door de bocht vinden als jij een statement dropt als "[meisjes] willen alleen geen politieboot of brandweerauto bouwen." Geen subtiliteiten, geen nuances, geen niks. Het wordt als absoluut statement opgevoerd. Meisjes willen dat niet, punt.

En de meisjes die dat wel willen dan? Waar zijn die? Jij erkent ze in elk geval niet. Hoe je het ook wendt of keert, dat is een statement die alleen maar tot de conclusie leiden dat meisjes die met politieboten niet normaal zijn. Want jij verwoordt de norm - geen politieboten - en sommigen voldoen niet aan de norm. Ergo: abnormaal.
Kun je je echt niet voorstellen dat mensen een dergelijke algemenisatie vervelend vinden?

Je concludeert verder:

"transgenderkinderen zijn in de flinke minderheid, dus 'heel veel kinderen' voelen zich prima thuis in de indeling die er is."

Ik heb grote problemen met die conclusie, omdat je daarbij een aanzienlijk deel negeert van kinderen die zich helemaal niet zomaar 'prima thuisvoelen' in de indeling, (en dan wil ik mezelf benoemen, maar bv Vuurneon schreef er ook over) maar waarbij echt geen sprake is van meteen transgender zijn. Dat mensen zich, met meer of minder moeite, schikken naar de werkelijkheid betekent niet dat ze het allemaal dus ook 'prima' vinden.

Het is niet of het een of het ander. Het is een heel vloeiend gebied, waar ieder individu weer een beetje anders in de wereld staat.

Citaat:
De eerste keer dat een gozer (!) wasmiddel aanprijst is nog niet zo heel lang geleden. Ik zou dus durven zeggen dat bij de volwassenen dat het mínder is geworden ipv meer.

Ja, ook heel veen andere reclames zijn enorm stereotyperend en rolbevestigend. Je n=1-tegenvoorbeeld bewijst nog niet meteen dat het werkelijk minder is geworden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:37

Shadow0 schreef:
"transgenderkinderen zijn in de flinke minderheid, dus 'heel veel kinderen' voelen zich prima thuis in de indeling die er is."

Ik heb grote problemen met die conclusie, omdat je daarbij een aanzienlijk deel negeert van kinderen die zich helemaal niet zomaar 'prima thuisvoelen' in de indeling, (en dan wil ik mezelf benoemen, maar bv Vuurneon schreef er ook over) maar waarbij echt geen sprake is van meteen transgender zijn. Dat mensen zich, met meer of minder moeite, schikken naar de werkelijkheid betekent niet dat ze het allemaal dus ook 'prima' vinden.

Transgenderkinderen zijn in de minderheid, dus heel veel kinderen voelen zich thuis in die indeling. DUS is er voor het overgrote gedeelte van de kinderen het juiste speelgoed voorhanden, DUS het aanbod van het speelgoed dat er is, vermaakt het overgrote gedeelte van de kinderen (zo niet alle kinderen, want het is imo aan de ouders om te kopen wat hun kind wil), DUS is er voor de makers van speelgoed géén reden om hun aanbod aan te passen. Die minderheid wordt pas aantrekkelijk als er een groeiende markt is. Denk hierbij dus aan het rawfood etc. Daar wordt nu op ingesprongen door bedrijven, omdat men denkt daar geld in te kunnen verdienen omdat die vraag groter wordt. Dat is zeker niet leuk voor de transgenderkinderen (die overigens nog steeds over speelgoed kunnen beschikken wat ze willen alleen het spelen ermee is dan een tweede dingetje), maar dat is wel de realiteit. Waar vraag naar is, wordt gemaakt en wordt aangeboden. Waar amper behoefte aan is, wordt niet naar gekeken. Want niet interessant voor de bedrijven. En voor transgenderkinderen kun je natuurlijk ook kinderen invullen die niet met typisch seksebepalend speelgoed willen spelen. Intersex of welk woord je daarvoor wil gebruiken.

Idem dito wat betreft de politieboot voor meisjes. Als meisjes wel met lego willen spelen (wat lego graag wil, want meer verkoop), maar niet met politiebootjes (weg verkoop) dan zorgen ze voor lego wat wel het grootste gedeelte aan meisjes trekt. Dus legopaardjes oid. Zo werkt de markt. Dat er dan meisjes zijn die wel met een politiebootje willen spelen, is prima. Die zijn voorhanden en kunnen ook gekocht worden door de ouders, maar een bedrijf gaat dat niet op die manier promoten, wánt niet interessant.
Shadow0 schreef:
Meisjes willen dat niet, punt.

Nee, uit onderzoek blijkt inderdaad dat overgrote deel dat inderdaad niet wil. Immers bij de meerderheid valt in de meeste segmenten de meeste winst te behalen, dus kijkt men daar naar. Als je dan zo graag zelf informatie aanvult dan lijkt mij dat toch wel logisch dat het niet geldt voor echt letterlijk elk individueel kind. Dat letterlijk elk meisje niet met een politiebootje wil spelen. Dan had ik niet aangegeven dat ouders moeten kopen wat die kids aangeven. Zelf ruimte moet bieden voor m/v die met niet 'typisch' speelgoed wil spelen. Echter, de samenleving is ingericht op wat de meerderheid (van diezelfde samenleving) wil. De overheid, diverse onderzoekjes en diverse bedrijven. Er zijn wel nichebedrijven, maar alleen als er in dat segment ook winst val te behalen. Anders waren ze er daar ook niet. E.e.a aan bepaalde markten daargelaten.

Citaat:
Ja, ook heel veen andere reclames zijn enorm stereotyperend en rolbevestigend. Je n=1-tegenvoorbeeld bewijst nog niet meteen dat het werkelijk minder is geworden.
Was ook niet de bedoeling, maar als ik hier een :list: moet neerzetten waarom ik dat denk zijn we nog wel even bezig. :+ Ik gaf één voorbeeld van een reclame die eigenlijk eens 'rol'doorbrekend is. Niet dat ik op basis van die reclame ook maar gelijk denk dat stereotiepe reclame voor volwassenen de wereld uit is. Bovendien is het in deze situatie sowieso oppassen geblazen om op basis van enkel eigen ervaringen een mening te vormen over of iets is toegenomen of is afgenomen. Daar zijn juist onderzoekjes zo handig voor. Wil je zeker weten of stereotypes minder voorkomen in reclames zul je toen en nu naast elkaar moeten leggen :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:47

Sammie, het gaat toch ook niet alleen om transgenderkinderen die met het speelgoed van het 'andere' geslacht willen spelen.
Er zijn nu eenmaal meisjes die wat meer naar de jongenskant neigen en het omgekeerde voor de jongens, waarom mogen die kinderen zich niet thuis voelen? Je zegt wel dat de kinderen het gewoon zelf kunnen kiezen als ze het willen, dat kunnen ze inderdaad wel maar of ze het werkelijk durven is een andere vraag. Volgens mij is er nog niet onderzocht hoe groot de impact is van wat de maatschappij en ouders aan de kinderen vertellen. Tevens zijn niet alle ouders het er mee eens als hun meisje met speelgoed van 'jongens' speelt, want dat past niet in het plaatje van de maatschappij.
Kinderen krijgen ook heel wat mee van de indelingen, daar waar blauw is staan de spullen voor de jongens en waar roze is voor de meisjes. Automatisch zullen ze waarschijnlijk naar de plaats lopen waar zij 'behoren'. Onthoud ook dat kinderen van jonge leeftijd al schaamte kennen en dat ze dat ook zullen doen als ze anders zijn dan anderen.

Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar jouw onderzoek is, je zegt wel dat de kinderen vrij de keuze hadden maar je weet niks van hun achtergrond en opvoeding. De kans is groot dat de kinderen grootgebracht zijn met het plaatje van jongens zijn zo en meisjes zijn dat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:58

Het maakt me geen bal uit of een man en man, een vrouw en vrouw, een man en vrouw samen zijn. Ik zou volgens de stereotypes die er heersen absoluut een lesbienne moeten zijn. Haatte poppen, reed vroeger op stoere brommers en daarna motoren, speelde voetbal en klom altijd in de hoogste bomen. Een van mijn dochters net zo, alletwee zo hetero als maar kan zijn. Een zoon was een ontzettende zachtaardige knuffeldoos , had altijd vrouwelijke speelkameraadjes en ook hetero. Het zou mooi zijn wanneer er eens een tijd aanbreekt waarbij niemand meer in een hokje geplaatst word en het heel normaal gevonden word over hoe iemands persoonlijke voorkeuren zijn.
Alleen al het feit dat mensen zich afvragen hoe het toch komt dat iemand niet op iemand van het andere geslacht valt en of het genetisch is, vind ik al jammer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:12

DezeNaam schreef:
Sammie, het gaat toch ook niet alleen om transgenderkinderen die met het speelgoed van het 'andere' geslacht willen spelen.
Er zijn nu eenmaal meisjes die wat meer naar de jongenskant neigen en het omgekeerde voor de jongens, waarom mogen die kinderen zich niet thuis voelen
Daarom zeg ik ook:
Citaat:
En voor transgenderkinderen kun je natuurlijk ook kinderen invullen die niet met typisch seksebepalend speelgoed willen spelen. Intersex of welk woord je daarvoor wil gebruiken.
Maar het ging in eerste instantie om HS en transgenderheid.

Citaat:
Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar jouw onderzoek is, je zegt wel dat de kinderen vrij de keuze hadden maar je weet niks van hun achtergrond en opvoeding. De kans is groot dat de kinderen grootgebracht zijn met het plaatje van jongens zijn zo en meisjes zijn dat.

Ik heb verdorie helemaal geen opmerking gemaakt over achtergrond en opvoeding. Onderzoek is ooit eens uitgebreid op tv geweest en dat is al weer enige tijd geleden. Dat is zowat het enige dat ik er over gezegd heb en dat het erg interessant was. Uitvluchten in het is niet betrouwbaar en de kans is groot dat is allemaal niet nodig. Ik denk dat met een beetje goed speurwerk je vast nog wel soortgelijke onderzoeken tegenkomt. En ik ben ook niet de enige die aangeeft dat er dit soort onderzoeken zijn (geweest). :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:33

bigone schreef:
Alleen al het feit dat mensen zich afvragen hoe het toch komt dat iemand niet op iemand van het andere geslacht valt en of het genetisch is, vind ik al jammer.

Waarom? Ik ben diep van binnen een wetenschapper en vind alles wat een mens drijft boeiend. Zonder emotionele vooroordelen onderzoek doen (want ultieme doel is immers je eigen hypothese proberen te ontkrachten), gewoon diepe en oprechte interesse in de mens. Of het nou gaat om 'welke hersengebieden werken als men bidt' of 'nature/nurture gender bepaling'. De mens is interessant en alles begrijpen lukt absoluut niet niet, maar elk tipje van de sluier vind ik mooi en ik sta open voor kennis.
Maakt dat ik anders naar de mens kijk? Ja. Hoe meer ik kom te weten, des te meer ik besef hoe weinig ik weet en ik sta open voor de mens en wil er graag van leren :) Ik ben ook een heel sociaal dier, dus komt goed uit haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:41

hm ik geloof er echt niet in dat het genetisch is. Ik ben de enige lesbische in de hel familie tot overovergroot ouders aantoe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:46

Lianne schreef:
hm ik geloof er echt niet in dat het genetisch is. Ik ben de enige lesbische in de hel familie tot overovergroot ouders aantoe.

Waarom zou het dan niet genetisch kunnen zijn?

Als in de baarmoeder toevallig een mutatie is ontstaan waardoor jouw hormonen je een klein duwtje geven richting homofiel, dan is het mogelijk dat jouw genen een rol spelen hierbij.

Eigenlijk zou je moeten kijken naar jouw nageslacht om te kijken of het ook mogelijk erfelijk is.

(Ik zeg dus niet dat het wel/niet zo is, maar mogelijkheden bestaan uiteraard; is slechts een hersenspinsel :) )

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:10

Genetisch betekend niet altijd overerving van 1 gen. Dat beseffen mensen vaak niet waardoor het argument dat als het niet bij je gezin of grootouders voorkomt het dus niet genetisch is. Het is namelijk zo dat meerdere genen en invloeden oorzaak zijn. De hele kwestie over het antwoord op de vraag van dit topic is, ja, het is genetisch in hoeverre en welke genen precies, dat is de vraag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:13

Ik vraag mij nu wel opeens voor mijzelf af; als wij een zoon krijgen, waarom vind ik roze in de babykamer dan zo vreselijk? Gek genoeg voor een meisje vind ik blauw wel mooi (maar dat komt denk ik omdat ik zelf ook gek op blauw ben).
Al maken wij de babykamer neutraal met een paar kleuraccenten.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:18

Ik vind roze wel leuk bij jongens vaak. Wat jij hebt is vooral iets zien wat je gewend bent en wat in jou sociale kring als normaal geaccepteerd wordt. Dat roze voor meisjes is en blauw voor jongens is ook relatief recent hoor. Het was namelijk precies andersom als je stukje terug gaat in de tijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:20

Roze in kleding vind ik ook leuk voor jongens en mannen :j

Of misschien is het puur roze in kamers dat ik vreselijk vind :') want blauw en stoer vind ik voor meiden juist helemaal tof. Als ik die roze glitterschoenen zie krijg ik een koude rilling :') en een zacht roze broek voor jongens/mannen vind ik ook erg mooi.
Denk dat het wat makkelijk is dan ik zelf denk nu aangezien wij volledig neutraal gaan qua thema en tinten, terwijl wij wel van te voren het geslacht zullen weten. Mijn omgeving was ook meer van het neutrale en alles mixen. Heb mijn ouders nog nooit horen zeggen 'dat is voor jongens' (sterker nog, mijn moeder kocht ook rustig een jongensbroek voor mij als kind als ze die mooi vond) Het was dat ik zelf door een meisje-meisje periode ging en geen spijkerbroeken als kind wou dragen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:28

Ik kan me daar wel in vinden. Een hele roze kamer is niks. Al vind ik roze kleding wel weer leuk al moet het niet helemaal roze met glitter. Liever roze icm stoer.

Om even terug te komen op man of vrouw zijn Als je het over identiteit hebt dan heb je het over wat je genetisch bent, hoe je je voelt en waar je op valt.

Eerste is dus XY of XX. En in sommige gevallen 3 al is dat zeldzaam. De tweede is hoe je je voelt. Man, vrouw, beide, geen. De derde is waar je op valt. Dus gay, hetro, bi, pan, aseksueel. Zowel punt 2 als 3 zijn een schaal en dus een groot gebied tussen het een en ander waar je in kunt vallen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:43

Over roze versus blauw is recent op tv een experimentje geweest. Er lag een roze pet met glittertjes bij een roltrappen. Je zag duidelijk dat mensen m zag liggen. Vervolgens kwam er een vrouw met haar zoon naar die mensen toe met de vraag heeft u misschien de pet van mijn zoon gezien. Het merendeel antwoordde dus ontkennend ondanks dat in beeld kwam dat die mensen die pet echt zagen liggen. Ze koppelden die pet gewoon niet aan die jongen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:01

Dat komt waarschijnlijk door associatie van roz met meisjes doordat wij dat in onze cultuur normaal vinden. niet direct een ramp. echte we iets om bij stil te staan als je het hebt over de ontwikkeling van identiteit. mij werd regelmatig verteld dat ik iets niet kon dragen omdat het niet vrouwelijk was. dat was vooral door mijn ouders die mij graag op mijn best voor de dag zagen komen. Het was dus met goede intentie alleen is het effect som anders op kinderen. en als je gewend bent aan gender stereotype dan denk je daar vaak niet eens bij na. Jammer eigenlijk, want het effect op kinderen die niet aan die stereotype voldoen kan groot zijn. Terwijl mensen zich daar soms niet bewust van zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:13

vuurneon schreef:
Roze in kleding vind ik ook leuk voor jongens en mannen :j

True story: mijn roze t-shirts (ik heb er twee) zijn allebei van de mannenafdeling :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:30

Anoniem schreef:
Is er maar 1 pil die dan voorgeschreven wordt? ( ik heb meteen nee gezegd en verder niet gevraagd of gekeken).

Normaal wel ja, de cerazette heet ook wel de borstvoedingspil.
Combinatiepillen remmen namelijk de melkproductie.
Cerazette kan het zelfs nog extra stimuleren. Gaf voor mij het voordeel dat ik toen aan 80% kon voldoen ipv 50%.