Relatie met een boer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:22

ja heel droog maar nieuw ingezaaid gras en korter gras als dat we anders doen...ze hebben het eigenlijk te snel gemaaid maar het is echt droog.
Had eigenlijk nog wel een poos mogen laten staan dat het wat hoger is ...Maarja wij waren op vakantie en ze dachten hup eraf...Heeft 7 dagen gelegen...

CarinaR

Re: Relatie met een boer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:54

Ze hebben hier 1670 kleine baaltjes geperst en 28 grote, en ze moeten nog een stuk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:19

Bij mijn vriend zijn vandaag 350 pakjes gekocht stro opgehaald.
Via transportband de zolder op alleen met nog maar 120 pakken zoiets te gaan ging de band stuk dus die word eerst gerepareerd.

Net een hele zooi paardenspul van mijn vriend op facebook gezet,zadel en hoofdstel en laarzen.

Ze hebben al een paar jaar geen paard meer staan dus nu moest het toch maar eens weg.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:31

Tarwe combinen vrijdag

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:42

Het jongere broertje van die van ons. Hahah.
mooie lange eindes. Komen er wat tonnen af? ML is hier zeer tevreden

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:51

Ah gaaf joh! Jullie wonen vast niet in brabant. Ik ben nu in Zeeland bij vrienden op bezoek en zie ik veel stro velden. Bij ons hebben we bemest en zijn weer aan het sproeien!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:38

Opbrengst weet ik zo nog niet. Ik spreek vriendlief niet zoveel op het moment haha.

Nee niet Brabant, maar vriendje is een Brabander die in Drenthe woont.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:05

Gaaf filmpje yootha! Vriendlief heeft zelf en gave quadrotor (met gopro) maar natuurlijk geen tijd om te vliegen nu... Hopelijk straks op het perceel bij huis even! Hier JD W660, ook mooi groen haha :D

Hier alweer 7 kippers (ongeveer 70 ton in totaal) gelost, voor 3 warm gekookt, huis gestofzuigd, wasmachine aan, vanochtend paard al getraind... Straks even brood smeren voor vanavond en kippers legen... Ze zijn ook stro aan het persen (morgen regen :/ ) dus drokkkk hier, maar genieten hihi

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:19

Hier nu even top drukte, vriend ziek dus bijna alles komt nu op mij aan.
Gelukkig helpt schoonmoeders een handje mee met het jongvee en het melken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:16

Oei das lastig ja, zo verstuikte mijn man een keer zn enkel zeer ernstig toen hij uit de trekker stapte en niet doorhad dat ie op een ui landde, klapte zo dubbel. Heeft een paar dagen met pootje omhoog gezeten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:23

Gelukkig vandaag een hoop regen. Is de boer weer blij. Bij jullie ook?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:06

Even omschakelen, kan wel loader rijden, maar het voeren eigenlijk nooit hoeven doen. Maar dat gaat gelukkig allemaal goed.
Alleen nu wel lange dagen, draai zo'n 18/19 uur op een dag. :=

Hier ook flink wat regen, goed voor de mais, die had het flink nodig!

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:27

Zijn hier al mensen die de Mais in balen of rollen hebben zitten???

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:47

Nee hier nog niet, meestal eind September of begin oktober pas.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:58

bedoel eigenlijk of hier mensen ervaring hebben met mais in een baal of rol :o :o :o

Weet dat het eind sept of okt eraf gaat haha

We hebben het altijd in gewoon kuil gehad maar willen eens kijken hoe het bevalt in balen of rollen vandaar mijn vraag

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:30

Hier helemaal geen mais, dus geen idee!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:35

O sorry, het woordje "al" deed me denken, aan of we het er "al" af hadden.
Maar nee wij hebben het gewoon altijd in kuil. Weet ook niet of we het ooit in balen doen. lijkt me duurder. Misschien wel makkelijk voeren wanneer je het vee op verschillende plaatsen hebt staan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:55

Wij hebben de snijmais in ronde balen, wee.t eigenlijk niet wat m'n griend dit jaar er mee wilt doen, maar was ook gedeeltelijk altijd voor de verkoop.
Denk dit jaar nog in ronde balen, ivm nieuwbouw en verhuizing. Volgend jaar inkuilen denk ik, dan hebben we alles gewoon op 1 plek.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:34

Ik dacht ook dat jullie het deden. Maar ik heb het sowieso nog nooit gezien in balen of rollen. Bij ons gaat het in de kuil.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:44

zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met bedrijfsovername en schoonmoeders?

Wij hebben een paar weken geleden gezegd voorlopig het bedrijf nog niet over te nemen, schoonouders hebben beide de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt, en oma leeft nog (ivm zorgrecht) dus dat zou voor ons betekenen dat we enkel de lasten, verantwoordelijkheden, verplichtingen en zorgrecht hebben, en aan het einde komt er voor ons nog niet eens een zakcentje uit (= kleiner bedrijf waar nu al 2 families van moeten leven, met onze overname zou dat 3 zijn).

Schoonpa heeft het wel geaccepteerd dat we de discussie over 7 jaar nog een keer voeren, dan zouden ze namelijk met pensioen gaan, maar schoonma doet sindsdien eigenlijk heel 'vies', omdat ze mij er voor verantwoordelijk houdt dat ik de boze ben zeg maar. :( Ik vind dat wel heel moeilijk om mee om te gaan, en ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Op dit moment wil ik hier namelijk alleen nog maar weg.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:17

Niet zo ervaring maar wel met schoonouders en bedrijfsovername. Vrijdag Is t bij ons eindelijk rond.
Praat met elkaar, leg de feiten op tafel waarom jullie die keuze zp maken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:29

Wij wachten ook met overname. Wel zijn we nu bijna officieel in de vof. Nu zijn zwager en schoonouders in maatschap, straks gaat manlief erbij en dat wordt het VOF . Na 5 jaar stappen schoonouders eruit, en gaan manlief en zwager weer in maatschap verder. en weer 5 jaar later kijken we waar we dan staan, hoe we verder gaan.
Echter krijgen voorlopig alleen schoonouders loon uit bedrijf. en zwager (met vrouw) en mijn man en ik hebben ons inkomen uit inkomen elders. t is bikkelen, maar is nu niet anders.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:48

Ik lees het wel weer.....overal geeft dat strubels. :+ mijn ervaring is dat wel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:20

ging dat bij jouw ook niet zo goed?
Bij ons is het een bedrijf waar geen toekomstperspectief in zit, voor mijn schoonouders is het beide met een deeltijdbaan en sober leven wel te doen, maar voor ons niet. Zeker niet als we eerst nog in woonruimte moeten investeren. Daar komt nog bij dat de laatste 2 generaties al niets meer geinvesteerd hebben, enkel nog omgevallen dingen aan mekaar geplakt. De gehele boerderij is uit 1700, dus als er niks gedaan wordt, 60 jaar lang is dat voor zulke gebouwen dodelijk. De koestal waar nu jongvee in staat moet voor +/- 30.000 euro geupdated worden en dan nog is het niet naar de nieuwste standaard, dus je blijft altijd achter de feiten aanlopen, er zijn 2 grote schuren waar compleet nieuwe daken op moeten, dan praat je over 200.000 euro. Bij overname moet het woonhuis compleet geïsoleerd worden, ook het dak, komt dat bedrag er nog maar eens bij, en zo gaat het maar door. Natuurlijk kun je de schuren ombouwen en er huurwoningen inbouwen, maar dat willen wij niet, want dan kunnen we net zo goed in een rijtjeshuis gaan wonen midden in de stad.
Daarnaast hebben we 'maar' 17 ha.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:05

Zijn er ook mensen met een zelfrijdende voermeng-wagen? Wij staan op het punt om zo'n ding te kopen en onze grote shovel eruit te doen. Ervaringen?

Nena; jammer dat het allemaal zo gedateerd is en dat er niet geinvesteerd is in de loop van de jaren. Het is dan bijna niet te doen om dat nu nog te doen, dat is financieel bijna voor niemand haalbaar....
Wij hebben de 'mazzel' gehad dat we zijn uitgekocht op de oude boerderij, nu hebben we alles splinternieuw gebouwd op een nieuwe plek, incl. splinternieuw woonhuis, paardenstallen, enzovoorts. Bij de bedrijfsverplaatsing is mijn schoonmoeder ook uit het bedrijf gestapt (schoonvader is al lang overleden helaas).
Alles nieuw bouwen is ook heel wat geregel enzo, maar nu alles zo goed als af is, is het helemaal naar onze zin en echt genieten! Alleen deze herfst word er nog een eb en vloed bak aangelegd en dat is het laatste 'grote' project.