Ik ben net zo'n egoïst als ieder ander mens, net zoals jij. Lezen gaat me vaak wel goed af, jou wat minder. Speciaal voor die mensen heb ik, zoals ik eerder schreef, mijn OP aangepast. Want mijn mening kun je in dit topic nog niet vinden hoor
Net zoals je nav dit topic helemaal niet weet of ik vlees eet of op wat voor bank ik zit of op wat voor schoenen ik loop. Dus, zou je misschien wat minder hoog van de toren willen blazen?[/quote]Het is ook helemaal niet interessant voor ons om te weten of je wel of niet vlees eten. in een discussie breng je argumenten naar voren waarom je wel of geen vlees eet. En dat is dan wel degelijk een mening die je hebt. Die persoonlijke argumenten maken de discussie interessant. Niet het feit of iemand wel of niet vlees eet en of betreffende persoon zich al dan niet een dierenvriend noemt.
Ik heb zelf goede persoonlijke argumenten voor en tegen het heten van vlees.
Voor is heel simpel, vlees is lekker en vaak voedzaam en ik vind dat binnen bepaalde normen we van dieren gebruik mogen maken. (voeding/plezier/onderzoek ed). Ik plaats mezelf als mens boven dieren waardoor ik dat voor mezelf rechtvaardig. Dat is geen goedpraten dat is een standpunt. En natuurlijk telt de voorwaarde dat er zorgvuldig met de dieren om moet worden gegaan (en daar kun je dan weer eindeloos over discussiëren wat daar de normen zijn die die leggen we vast in wetten en passen zo nodig in die toekomst nog hier en daar aan). Een van de redenen waarom ik actief ben binnen de politiek. En nee niet de partij van de dieren want het leed van mensen staat bij mee veel hoger op de prioriteitenlijst.
Argument tegen de consumptie van vlees is dat we in de toekomst onvoldoende voedsel voor de bevolking hebben als we op deze manier met de veehouderij door blijven gaan. In het produceren van vlees gaat zoveel landbouw zitten dat we daar veel meer mensen van zouden kunnen voeden. Maar ook de landbouw zelf zal anders georganiseerd moeten gaan worden. Als men dat laatste serieus zo aanpakken zou dat voor mij een goede reden zijn om weer terug geen vlees meer te eten.
Echt nodig hebben we vlees natuurlijk niet. Voor een ieder met wat voor ziekte dan ook is het prima een voeding samen te stellen zonder vlees en zelfs ook zonder melkproducten. Maar het produceren van vlees is veelal zo'n massaproductie geworden dat een gezonde uitgebalanceerde voeding zonder vlees veelal duurder uit zal pakken dan een voeding met vlees.
De meeste houders van runderen en varkens, schapen en geiten zijn volgens mij oprecht met hun dieren begaan. Binnen de pluimveehouderij zie ik dat helaas niet echt terug. Daar valt nog veel winst te boeken. Gelukkig zijn er wel goede uitzonderingen die gelukkig toch ook bestaansrecht hebben.
De visvangst is dierenleed in de uiterste vorm. Maar daar schijnt bijna niemand zich druk om te maken. En dan ben ik toch weer blij dat de partij van de dieren toch nog voldoende aanhangers heeft om dit soort zaken wel onder de aandacht te brengen.
Ook een paardenbiefstukje of een lekker stukje wild zeg ik geen nee tegen (aaawhhh Bambi).
even een snelle van mijn kant.
je zult dan ook geen pak melk of yoghurt in mijn koelkast terugvinden. Desondanks: mag je alleen maar geen vlees eten als je een complete perfecte veganist bent? Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.
die spoiler klopt helemaal
Uiteraard is het bijzonder makkelijk om iedere keer als iemand op jou in gaat je handen er vanaf te trekken 'ja maar je weet helemaal niet of ik wel of geen vlees eet bla bla' Dat geeft voor mij eerder het idee dat je reacties/ aandacht aan het oogsten ben, dan dat je daadwerkelijk een goed gevormde mening hebt. Is ook niet erg, maar gooi dan niet het soort onzin reacties als bovenstaand in de groep. De door jou opgewekte discussie verloopt mij inziens namelijk prima, met goede argumenten van beide partijen. Dus je kunt dit soort topics prima op bokt plaatsen, of je vervolgens zelf er in mee kunt of wilt discussiëren is een andere zaak.