Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:08

[/quote]
Ik ben net zo'n egoïst als ieder ander mens, net zoals jij. Lezen gaat me vaak wel goed af, jou wat minder. Speciaal voor die mensen heb ik, zoals ik eerder schreef, mijn OP aangepast. Want mijn mening kun je in dit topic nog niet vinden hoor :D Net zoals je nav dit topic helemaal niet weet of ik vlees eet of op wat voor bank ik zit of op wat voor schoenen ik loop. Dus, zou je misschien wat minder hoog van de toren willen blazen?[/quote]
Het is ook helemaal niet interessant voor ons om te weten of je wel of niet vlees eten. in een discussie breng je argumenten naar voren waarom je wel of geen vlees eet. En dat is dan wel degelijk een mening die je hebt. Die persoonlijke argumenten maken de discussie interessant. Niet het feit of iemand wel of niet vlees eet en of betreffende persoon zich al dan niet een dierenvriend noemt.

Ik heb zelf goede persoonlijke argumenten voor en tegen het heten van vlees.
Voor is heel simpel, vlees is lekker en vaak voedzaam en ik vind dat binnen bepaalde normen we van dieren gebruik mogen maken. (voeding/plezier/onderzoek ed). Ik plaats mezelf als mens boven dieren waardoor ik dat voor mezelf rechtvaardig. Dat is geen goedpraten dat is een standpunt. En natuurlijk telt de voorwaarde dat er zorgvuldig met de dieren om moet worden gegaan (en daar kun je dan weer eindeloos over discussiëren wat daar de normen zijn die die leggen we vast in wetten en passen zo nodig in die toekomst nog hier en daar aan). Een van de redenen waarom ik actief ben binnen de politiek. En nee niet de partij van de dieren want het leed van mensen staat bij mee veel hoger op de prioriteitenlijst.
Argument tegen de consumptie van vlees is dat we in de toekomst onvoldoende voedsel voor de bevolking hebben als we op deze manier met de veehouderij door blijven gaan. In het produceren van vlees gaat zoveel landbouw zitten dat we daar veel meer mensen van zouden kunnen voeden. Maar ook de landbouw zelf zal anders georganiseerd moeten gaan worden. Als men dat laatste serieus zo aanpakken zou dat voor mij een goede reden zijn om weer terug geen vlees meer te eten.

Echt nodig hebben we vlees natuurlijk niet. Voor een ieder met wat voor ziekte dan ook is het prima een voeding samen te stellen zonder vlees en zelfs ook zonder melkproducten. Maar het produceren van vlees is veelal zo'n massaproductie geworden dat een gezonde uitgebalanceerde voeding zonder vlees veelal duurder uit zal pakken dan een voeding met vlees.

De meeste houders van runderen en varkens, schapen en geiten zijn volgens mij oprecht met hun dieren begaan. Binnen de pluimveehouderij zie ik dat helaas niet echt terug. Daar valt nog veel winst te boeken. Gelukkig zijn er wel goede uitzonderingen die gelukkig toch ook bestaansrecht hebben.
De visvangst is dierenleed in de uiterste vorm. Maar daar schijnt bijna niemand zich druk om te maken. En dan ben ik toch weer blij dat de partij van de dieren toch nog voldoende aanhangers heeft om dit soort zaken wel onder de aandacht te brengen.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:10

Emmaa_ schreef:
Ik ben gek op dieren maar ik eet ze ook met liefde hoor := Ook een paardenbiefstukje of een lekker stukje wild zeg ik geen nee tegen (aaawhhh Bambi).

Bij mij komt het gedeeltelijk door gemakzuchtigheid in combinatie met medische redenen. Ik heb eens in de zo veel tijd gewoon een stuk rood vlees nodig voor het ijzer als ik niet elke dag supplementen wil slikken (wat ik niet wil). Daarbuiten koop ik persoonlijk alleen biologisch/scharrelvlees. Soms uit de supermarkt, soms van een slager. Ik weet dat biologisch vlees uit de supermarkt maar een klein stukje beter is dan kiloknallers, maar het is in ieder geval iets. Kip koop ik hier sowieso van de (halal) Turkse slager, omdat ik weet wat voor dierenrechten er verbonden zitten aan halal slachten en omdat het mij niet zo veel kan schelen dat er een gebed is gezegd voordat de kip werd geslacht.

Vind het overigens een beetje een verwijtend topic. Vooral met het plaatje erbij. Want hoe DURVEN mensen die dierenvrienden zijn ze ook op te eten? De merrie die ik reed is gewoon naar de slacht gegaan en ik heb daar veel meer vrede mee gehad dan dat ze ingeslapen zou worden. Heeft niks te maken met het feit dat ik niet haar vriend was, wel met mijn manier van denken.

Ik werk bij een slachthuis en kan je met zekerheid zeggen dat dat halal vlees exact hetzelfde vlees is als de andere kip. Staat enkel een andere sticker op. Het slachthuis heeft enkel het systeem een stuk moeten veranderen zodat de kippen naar mekka kijken terwijl ze geslacht worden, om halal te mogen slachten. Bijna al het vlees in de benelux komt van die bedrijvengroep.

Tenzij die slager zelf kippen houdt en slacht? Maar dat kan ik niet uit je post opmaken

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:19

Magrathea schreef:
Oh, weer veel reacties :oo even een snelle van mijn kant.

Callum, ja natuurlijk weet ik hoe de melkindustrie werkt. Niet helemaal relevant voor dit topic maar okee :) je zult dan ook geen pak melk of yoghurt in mijn koelkast terugvinden. Desondanks: mag je alleen maar geen vlees eten als je een complete perfecte veganist bent? Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.
Wat betreft soja heb ik een wedervraag voor je: je weet waar het overgrote deel van de soja in de wereld heen gaat, niet? Spoiler: dit is niet voor menaelijke consumptie.

Als je goed had gelezen was het een voorbeeld.
als je zover wilt gaan om te roepen dat je als dierenliefhebber geen vlees mag eten dan vind ik dat je dat ook door moet voeren in alles.

dan ook geen make up en geen medicatie in verband met dierproeven. En ja dierproefvrije make up is leuk. Maar alle grondstoffen die daarin gaan worden wel degelijk op dieren getest.

En dat de meeste soja naar de dieren gaat is algemeen bekend. Maar dan nog. Ook mensen eten steeds meer soja.

Dat mensen geen vlees eten helemaal prima en dit is is niet specifiek voor jou hoor. Maar hou eens op met oordelen over een ander.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:35

Ja:
Ik ben een echte dierenliefhebber!

Ja:
Ik eet vlees!

Haha, heerlijk toch ? Een biefstukje of slavink op je bord! Of op vakantie wat struisvogel....

Spoiler:
Hoe meer vegetariërs/veganisten, hoe meer vlees voor de alleseters!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:48

Kleine_Reijn schreef:
Ja:

Ja:
Ik eet vlees!

Haha, heerlijk toch ? Een biefstukje of slavink op je bord! Of op vakantie wat struisvogel....

Spoiler:

:') die spoiler klopt helemaal

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:49

dan ben ik maar geen dierenliefhebber, maar dan wel teminsten gezond !

ik bepaal zelf wel even wat ik ben ! :wave:

kwita

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:59

eten en gegeten worden dat is echt natuurlijk...niks mis mee.
wij mensen worden niet gegeten maar we hebben wel eten nodig, wij kweken onze eigen dieren op en dan weet je als dieren liefhebber dat je goed vlees eet! en dan heb ik het over kip, koe en varken.
en weet je zeker dat het vlees geen gekke stoffen kan bevatten en dat het dier goed geleefd heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:05

kwita schreef:
eten en gegeten worden dat is echt natuurlijk...niks mis mee.
wij mensen worden niet gegeten maar we hebben wel eten nodig, wij kweken onze eigen dieren op en dan weet je als dieren liefhebber dat je goed vlees eet! en dan heb ik het over kip, koe en varken.
en weet je zeker dat het vlees geen gekke stoffen kan bevatten en dat het dier goed geleefd heeft.

Mensen worden ook gegeten (kijk alleen al naar het Albino-verhaal in Tanzania of naar nog een enkele stam in Nieuw-Guinea/Papoea), maar ook door wilde dieren. Het punt is dat wij geen leeuwen en tijgers in onze woonwijken hebben en ons beschermen door huizen en wapens. Zonder dat zouden wij allang op de menukaart van een alligator of ander roofdier staan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:06

Iemand noemde kannibalisme een paar pagina's terug. Kannibalisme is voortgekomen uit het feit dat de mens omnivoor is!

Van oorsprong is de mens een jager/verzamelaar, hij leefde van wat hij op de jacht tegenkwam. Dit dieet bestond uit wortels, planten, zaden, noten en ook vlees. In bepaalde delen van de wereld zijn de jagers/verzamelaars er achter gekomen dat bepaalde planten gedomesticeerd konden worden en langzaamaan werden dit boeren. In het kielzog van deze evolutie werden ook een aantal dieren gedomesticeerd. In eerste instantie waren er verdeeld over de hele wereld 14 dieren die zich lieten domesticeren en een veelvoud aan planten. In verschillende delen van de wereld lukte dit door het plaatselijke aanbod beter, dan in andere.

In de regio westelijk Azië ging dit het beste, daar was het meeste voorradig. In west Europa volgden we later, maar bleek dat planten en dieren het ook hier goed deden. In Afrika en Amerika lukte dit al een stuk minder en in Australië bijvoorbeeld helemaal niet (de aboriginals zijn jagers/verzamelaars gebleven tot Europese invasie).

Dit zegt iets over de mate waarin wij omnivoor zijn. De volkeren die de beschikking hadden tot verschillende planten en dieren, hadden een meer gevarieerd dieet. West Aziatische gewassen bevatten naast veel koolhydraten ook veel eiwitten. Hierdoor ontstond een meer gebalanceerd voedselsysteem. Op Guinea was dit anders. De gewassen daar bevatten veel koolhydraten maar geen eiwitten, gedomesticeerde dieren hadden ze niet en de jacht bracht niet veel op in de hooglanden (aan de kust bestond visvangst). Uiteindelijk zijn die volkeren over gegaan op kannibalisme, om hun voedseltekorten op te lossen.

Hebben wij vlees nodig, deels wel in mijn opinie met de kennis die ik heb. Hebben er het nodig op wijze waarin wij dat in de huidige samenleving doen? Nee! Maar enige mate van dierlijke producten is nodig. Dat is wie wij evolutionair zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:15

Hhilde schreef:
Ik was vergeten waarom je dit soort topics beter niet op bokt kunt plaatsen... Niemand leest de OP goed := Net als een paar posts geleden kun je nav dit topic nog nergens lezen of ik zelf vlees eet. Misschien eet ik dagelijks wel drie kiloknallerkippen :') Dus als ik misschien zelf niet eens overtuigt ben, wie zegt dat ik anderen wil overtuigen :')

Ach stel je eens niet zo aan! :wow: Uiteraard is het bijzonder makkelijk om iedere keer als iemand op jou in gaat je handen er vanaf te trekken 'ja maar je weet helemaal niet of ik wel of geen vlees eet bla bla' Dat geeft voor mij eerder het idee dat je reacties/ aandacht aan het oogsten ben, dan dat je daadwerkelijk een goed gevormde mening hebt. Is ook niet erg, maar gooi dan niet het soort onzin reacties als bovenstaand in de groep. De door jou opgewekte discussie verloopt mij inziens namelijk prima, met goede argumenten van beide partijen. Dus je kunt dit soort topics prima op bokt plaatsen, of je vervolgens zelf er in mee kunt of wilt discussiëren is een andere zaak. :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:17

Hier nog een dierenliefhebber die vlees eet. Wel met mate en hier waar ik woon in Oostenrijk hebben we geen bioindustrievlees.

De koeien lopen hier zo rond en worden gebruikt voor de melk. Maar de jonge stieren gaan toch echt naar de slager en hebben tot die tijd op de berg mogen rondscharellen.

Afbeelding

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:42

Hier iemand met familie die in de vleesindustrie zit ( rundvee) en zelf hebben we ook 30 black angus koeien voor de slacht die in een natuurgebied in Friesland rond scharrelen. Zelf eet ik geen vlees maar ik heb er niks op tegen als andere mensen dat wel doen.
Wel stoor ik mij aan sommige uitspraken waar echt 0% intelligentie vanaf straalt. Ga eerst jezelf beter informeren voordat je zulke domme uitspraken gaat doen! 8)7

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:54

Kleine_Reijn schreef:
Ja:

Ja:
Ik eet vlees!

Spoiler:

Als dit het geval zou zijn, zou het zeer prettig zijn als vraag/aanbod hierop worden afgestemd. Dit om weggooien en dus onnodig slachten te voorkomen.
Zoals ik hier eerder heb vermeld: het gaat niet direct om wel of geen vlees eten, het gaat om wat er onverkocht (over de uiterste verkoopdatum) word weggegooid/vernietigd, en wat er bij de consument thuis ligt te bederven in de koelkast.
Dát zijn pas zinloos geslachte dieren. Helaas op jaarbasis zeer veel....

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:58

Magrathea schreef:

Callum, ja natuurlijk weet ik hoe de melkindustrie werkt. Niet helemaal relevant voor dit topic maar okee :) je zult dan ook geen pak melk of yoghurt in mijn koelkast terugvinden. Desondanks: mag je alleen maar geen vlees eten als je een complete perfecte veganist bent? Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.
Wat betreft soja heb ik een wedervraag voor je: je weet waar het overgrote deel van de soja in de wereld heen gaat, niet? Spoiler: dit is niet voor menaelijke consumptie.

Echter correleert soja wel degelijk met de humane industrie. We stoppen sojaolie namelijk wel overal in (van make up tot kant en klare maaltijden).
Daarnaast gaat ook niet alle sojameel volledig naar de veehouderij. Het grootste deel wel, maar niet alles.
De ratio meel - olie is 79 - 19. Wil men een bepaald gewicht olie, zal men het tegenover staande gewicht meel net zo goed móeten oogsten. Andersom net zo goed.
Zou echter de sojameel wegvallen dan gaat de prijs van olie met 65-130% omhoog om te moeten compenseren. Andersom zou de prijs van meel met 38-76% stijgen en valt er dan dus (ook) niet meer te concurreren met andere voedingsstoffen.

De vraag naar olie stijgt nog steeds maar in de afgelopen jaren zie je ook dat zowel olie als meel redelijk gelijk opgaan.
Nu weet ik dat dit hier, volgens mij, (nog) niet gezegd is maar mbt soja vind ik het een beetje een dooddoener om de veehouderij volledig de schuld te gaan geven. Zou de vraag daar namelijk groter zijn dan naar olie dan moet er ook meer betaald worden waardoor dit uiteindelijk vergeleken met andere voedingsstoffen niet meer rendabel is en het zichzelf dus eigenlijk oplost.

En voordat de NLe sector dan gelijk weer onderuit getrapt wordt (ik heb ook hier ondertussen, helaas, wel weer meerdere reacties gelezen mbt de veehouderij die kant noch wal raken), 60% van de bonen gaat naar China. China is ook de grootste olie verbruiker terwijl bijv Mexico en Indonesië elk meer dan 3 ton meel per jaar gebruiken.
Wat dat betreft is soja een wereldwijd "probleem" en doen we het in Nederland zo ontzettend slecht nog niet.
Alhoewel het natuurlijk altijd beter kan.

Maar goed, ik eet ook gewoon vlees. Paard zou ik nog best wel eens een biefstuk van willen proberen maar ook een kip heb ik wel eens zelf geslacht. Hou ik van dieren? Ja dat zeker wel. Mijn kat is mn "grootste vriendin" maar ook in de stal van vrienden kom ik graag om te helpen.
Want een paar pagina's terug werd daar ook nog wat van gezegd, maar als een koe niet gelukkig is produceert deze ook lang niet zoveel melk als dat ze doen.
Daarnaast, als een koe zijn hele leven in een stal is opgegroeid weet hij niet dat de koeien van de buren misschien wel het halve jaar buiten lopen. Don't get me wrong, van mij mogen ze ook allemaal wel naar buiten, maar het punt is meer dat die koe in die stal helemaal niet ongelukkig hoeft te zijn. Dat is een stempel die de mens er op plakt, die koe weet namelijk niet beter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:05

Het is toch zo apart dat iedereen vanalles op probeert te merken aan iemand die geen vlees eet. 'Ja maar je hond wel, ja maar je gebruikt wel leer'. Doe niet zo dom, het is NIET alles of niets. En gelukkig maar. Hulde aan de niet vleeseters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:11

Geryon schreef:
Het is toch zo apart dat iedereen vanalles op probeert te merken aan iemand die geen vlees eet. 'Ja maar je hond wel, ja maar je gebruikt wel leer'. Doe niet zo dom, het is NIET alles of niets. En gelukkig maar. Hulde aan de niet vleeseters!

Dat zegt niemand, het gaat ook niet om het geen vlees willen eten maar om het oordelen erover.
Als jij dieren hebt die vlees eten dan kan je niet zeggen dat je niet meewerkt aan de vleesindustrie want je koopt wel degelijk vlees. Daar gaat het om.
Iedereen mag zelf weten of ze vlees eten of niet, de mensen die wel vlees eten oordelen niet over de mensen die geen vlees eten, andersom gebeurd dat wel en dat is in sommige gevallen hypocriet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:17

Geryon schreef:

Natuurlijk is hoe minder voedselverspilling en hoe minder dierenleed hoe beter. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. En zo niet dan hoor ik de argumenten graag.
Maar als iemand geen vlees eet mag je betreffende persoon niet confronteren met andere zaken zoals dierenvoeding, dierproeven ed waar men ook gebruik van maakt? Of te wel als je geen vlees uit overtuiging dat het zielig is voor dieren mag je er wel een meute honden op nahouden die je voeding geeft van dierlijke oorsprong. Die keuze en overweging maak je uiteraard helemaal zelf. Maar een ander mag toch wel naar de motivatie daarachter vragen.
Soms is die motivatie er duidelijk aanwezig. Soms heeft men er nog niet eens bij stil gestaan. Dan is het voor betreffende persoon extra stof tot nadenken en misschien reden tot iets minder snel een beschuldigende vinger naar een ander wijzen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:32

Magrathea schreef:

Indirect natuurlijk wel geheel conform DIT topic. Want zoals je weet verlaat het mannetjeskalf met 14 dagen het bedrijf om naar het volgende bedrijf te gaan (mest voor slacht) overigens kom ik de term kistkalf weer tegen in het topic, Deze heb je in Nederland niet meer dus houd dat fabeltje nou eens niet in stand.
melk (producten) zijn dus alleen aanwezig doordat er ook vlees (producten) zijn. ;-)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:33

Greetje63 schreef:
Geryon schreef:

Natuurlijk is hoe minder voedselverspilling en hoe minder dierenleed hoe beter. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. En zo niet dan hoor ik de argumenten graag.
Maar als iemand geen vlees eet mag je betreffende persoon niet confronteren met andere zaken zoals dierenvoeding, dierproeven ed waar men ook gebruik van maakt? Of te wel als je geen vlees uit overtuiging dat het zielig is voor dieren mag je er wel een meute honden op nahouden die je voeding geeft van dierlijke oorsprong. Die keuze en overweging maak je uiteraard helemaal zelf. Maar een ander mag toch wel naar de motivatie daarachter vragen.
Soms is die motivatie er duidelijk aanwezig. Soms heeft men er nog niet eens bij stil gestaan. Dan is het voor betreffende persoon extra stof tot nadenken en misschien reden tot iets minder snel een beschuldigende vinger naar een ander wijzen.

Net alsof dierenwelzijn het enige argument is om niet vlees te eten. De vleesindustrie is onder andere de grootste veroorzaker(lees: versneller) van het broeikas effect. Wanneer we allemaal onze auto's, vliegtuigen, boten en fabrieken 'weg zouden doen', zou het broeikas effect lollig doorgaan vanwege de vleesindustrie ;)

Daarnaast is het gewoon enorm slecht voor het milieu, voor zoetwaterverbruik, en voor honger elders op de wereld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:37

dees_daan schreef:
Geryon schreef:

Dat zegt niemand, het gaat ook niet om het geen vlees willen eten maar om het oordelen erover.
Als jij dieren hebt die vlees eten dan kan je niet zeggen dat je niet meewerkt aan de vleesindustrie want je koopt wel degelijk vlees. Daar gaat het om.
Iedereen mag zelf weten of ze vlees eten of niet, de mensen die wel vlees eten oordelen niet over de mensen die geen vlees eten, andersom gebeurd dat wel en dat is in sommige gevallen hypocriet.

En dus? Dan werk je dus wel mee aan de vleesindustrie, maar alsnog veel minder dan een ander. Oordelen is dan helemaal niet hypocriet. Weet je wat pas hypocriet is? Als gebruiker van veel vlees, een vegetariër wijzen op wat ze voor de rest aan vlees gebruikt.

Greetje63 schreef:
Geryon schreef:

Je hebt zeker een punt. Maar 9 van de 10 berichten hebben helemaal niet als doel te informeren, dat weet je net zo goed als ik. Het is alleen maar zoeken van vleeseters richting vegetariërs wat zij wel fout doen naast geen vlees eten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:38

Als men eens wat meer respect opbrengt voor beide helften van de partij, de wereld er een stuk beter uit zou zien. Het boeit mij namemlijk niet of je vegetariër bent of een vleeseter. Dat iemand slecht bezig is omdat die anders denkt dan jij is een waardeloos argument. Ja, ik eet kiloknallers. Nee, daar ben ik niet trots op. Ik heb simpelweg geen geld voor andere dingen en ik weiger van dat kant en klare, voorgekookte troep te eten. Kan het beter? Jazeker. Maar dan moeten de financiën het wel toe laten. Je kan namelijk hoog en laag springen wat je wil, zonder geld ben je nergens tegenwoordig. En als dat betekend dat ik (voorlopig) kiloknallers moet eten, so be it. Ik ben namelijk géén vegetariër. Maar met mij is dat zo'n 80% van de samenleving. Is dat een excuus? Nergens is een excuus voor, maar soms kan je gewoon niet anders. Gelukkig kan ik binnenkort mijn eigen kippen houden en ze hopelijk ook laten slachten, maar tot die tijd.. Hallo kiloknallers.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:39

Leffroi schreef:
Als men eens wat meer respect opbrengt voor beide helften van de partij, de wereld er een stuk beter uit zou zien. Het boeit mij namemlijk niet of je vegetariër bent of een vleeseter. Dat iemand slecht bezig is omdat die anders denkt dan jij is een waardeloos argument. Ja, ik eet kiloknallers. Nee, daar ben ik niet trots op. Ik heb simpelweg geen geld voor andere dingen en ik weiger van dat kant en klare, voorgekookte troep te eten. Kan het beter? Jazeker. Maar dan moeten de financiën het wel toe laten. Je kan namelijk hoog en laag springen wat je wil, zonder geld ben je nergens tegenwoordig. En als dat betekend dat ik (voorlopig) kiloknallers moet eten, so be it. Ik ben namelijk géén vegetariër. Maar met mij is dat zo'n 80% van de samenleving. Is dat een excuus? Nergens is een excuus voor, maar soms kan je gewoon niet anders. Gelukkig kan ik binnenkort mijn eigen kippen houden en ze hopelijk ook laten slachten, maar tot die tijd.. Hallo kiloknallers.

Om de dag vlees eten ;)
Kan je 2x zoveel uitgeven voor je vlees, kan je biologisch vlees kopen. Geen geld is geen argument. Ik ben ook student, ik heb ook 'geen geld'. Maar geen geld is relatief, het is maar wat je ermee wílt doen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:40

Tillie als je mijn berichten gelezen zou hebben dan was je duidelijk geweest dat voor mij voedselverspilling of te wel de problemen rondom de wereldvoedsel voorziening een belangrijk argument is tegen het eten van vlees. Maar mooi dat ook jij dat benadrukt, jammer en ook zeer onterecht dat je nu net mijn bericht gebruikt om de eenzijdige blik te benadrukken.
Juist ik heb benadrukt dat de landbouw anders ingericht zou moeten worden en dat de productie van vlees een verre optimale manier is om de hele wereld van voldoende voeding te voorzien.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:41

Geryon schreef:

natuurlijk is het niet alles of niets.. dat is nu juist het hele issue..
mensen worden veroordeeld omdat ze vlees eten..

waarom mag een vegetariër die een keuze maakt om zijn portie vlees aan de hond te geven, dus wel vlees consumeren middels zijn hond.. Maar is iemand die zelf vlees eet geen dierenliefhebber en een wereldvernietiger (want zo lijkt het net als je deze topics leest).

waarom mag een vegetariër dus wel de keuze maken om niet voor compleet niets te gaan, en een vleeseter mag niet de keuze maken om iets meer te consumeren dan de vegariër..

dat vind ik zo scheef aan het geheel..

het is niet alles of niets, maar een beetje meer dan weinig is bijna een misdaad in de ogen van vegariërs..

waarom mag niet ieder gewoon zelf beslissen waar zijn of haar grens ligt wat betreft vleesconsumptie of dierlijke producten? waarom krijg je hulde als je iedere dag een kilo vlees voert aan je hond maar zelf geen vlees eet.. maar ben je een vreselijk mens ten opzichte van dieren als je geen hond hebt en zelf 150 gram vlees naar binnen smikkelt per dag?

--------

iemand zat een paar pagina's geleden te pushen om antwoord over grenzen omdat ze graag wilde leren van de inzichten van een ander.. vervolgens steek ik er tijd en energie in om zo'n vraag dan maar te beantwoorden. Maar blijkbaar paste dat niet in de argumentatie, dus wordt er dan niet meer op in gegaan.. omdat men dacht dat een vleeseter alleen maar vlees at van koeien en dus wel vreselijk tegen de consumptie van een hond zou zijn?

ik heb het idee dat er behoorlijk met twee maten gemeten wordt.. enerzijds is consumeren van vlees fout, maar we hebben het niet over consumptie van dierlijke producten. dus een koe mag sterven voor een zadel, maar het biefstukje mag niet gegeten worden want dan ben je dier onvriendelijk.. je mag je een hond aanschaffen en vlees voeren, want dat is 'normaal', dat er dieren extra vermalen worden om aan de vraag van diervoeder te voldoen dat hoort weer niet in de discussie.. maar als je ervoor kiest om je portie vlees niet door te schuiven maar zelf op te eten, dan ben je weer de kwade pier..

ik denk dat het tijd wordt om een lekker broodje ham klaar te maken en daarna maar richting stal te gaan en ontstip dit topic verder.. als het een open en interessante discussie is waar 2 partijen ook daadwerkelijk luisteren vind ik het wat anders, maar daar lijkt het inmiddels niet meer op.

wens jullie allen een zonnige dag toe, ik ga van het bos genieten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:42

Greetje63 schreef:
Tillie als je mijn berichten gelezen zou hebben dan was je duidelijk geweest dat voor mij voedselverspilling of te wel de problemen rondom de wereldvoedsel voorziening een belangrijk argument is tegen het eten van vlees. Maar mooi dat ook jij dat benadrukt, jammer en ook zeer onterecht dat je nu net mijn bericht gebruikt om de eenzijdige blik te benadrukken.
Juist ik heb benadrukt dat de landbouw anders ingericht zou moeten worden en dat de productie van vlees een verre optimale manier is om de hele wereld van voldoende voeding te voorzien.

Ik zeg niks over je visie, ik zeg alleen iets over wat je zou kunnen doen of zou kunnen ondernemen. Heeft niks met een eenzijdige blik te maken ;)

Verder heb ik wel alle berichten gelezen, maar weet jij nog wat ik allemaal eerder in het topic geschreven heb? Dacht het niet. Ik reageer alleen op dat specifieke bericht.