hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:58

Collie2008 schreef:
Wendy schreef:
Ik maak die vergelijking niet, dat doet degene waar ik op reageer. Je mag het negatief noemen, maar dikke kans dat de woonlasten die haar vriend betaalt hoger zijn dan hetgeen ze zelf inbrengt. Dus in mijn ogen teer je dan op iemands zak ja, zeker als je dan ook nog trots vertelt dat je kunt sparen -O-

Wie zegt dat haar vriend niet kan sparen? en hoeveel vrouwen hier op bokt hebben een man die voornamelijk werkt en zij niet of veel minder? Als hun dit zo hebben afgesproken dan is dat niet teren dan is dat gewoon de afspraak :+

Wat is jouw probleem?
Ik geef alleen aan dat ik het vreemd vind dat iemand aangeeft niet te willen lenen voor een paard, maar er blijkbaar geen problemen mee heeft dat zij haar hobby kan uitoefenen (en kan sparen) omdat ze geen vaste lasten voor het wonen betaald omdat haar vriend dat doet. Ik vind dat vreemd, ja.

Nivada

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:04

Ben 26 en heb 1 paard.

Heb een HEULE goedkope koopwoning hihi en dus ook maar 350 bruto aan maandlasten wbt hypotheek.
Heb er wel heel veel aan moeten opknappen ;) maarja dat was het ook wel waard.
Maar dit is nog te doen in de Achterhoek.. denk dat je richting de stad het moeilijker krijgt.

Verder heb ik vrij weinig tips.
Ben van mezelf erg zuinig en spaar veel.

Denk dat het gewoon vrij moeilijk is om alleen en met paard op jezelf te gaan. Of je moet een goedkope huurwoning of iets treffen.

Ik dacht dat het me ook nooit zou lukken in me eentje, maar had ook mega geluk met mn goedkope huisje.
Dus heel misschien! Succes met zoeken!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:07

Ik zelf heb 3 jaar een paard gehad. nooit voor geleend. hobby moet kunne van me loon en niet van leengeld is mijn instelling. Ik leen nergens voor, als er geen geld is komt het er gewoon niet. maar toen ik op mezelf ging wonen (met vriend) kwamen we tot de conclusie dat we financieel een paard niet konden betalen. dus heb ik de zeer moeilijke keuze gemaakt om hem te verkopen. Een zeer pijnlijke en moeilijke keuze, die nog steeds elke dag zeer doet, maar wel een verstandige keuze want we hadden hem echt niet kunnen aanhouden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:19

Wendy schreef:
Wat is jouw probleem?
Ik geef alleen aan dat ik het vreemd vind dat iemand aangeeft niet te willen lenen voor een paard, maar er blijkbaar geen problemen mee heeft dat zij haar hobby kan uitoefenen (en kan sparen) omdat ze geen vaste lasten voor het wonen betaald omdat haar vriend dat doet. Ik vind dat vreemd, ja.

Ik vind het vooral fijn voor haar dat ze blijkbaar op basis van deze afspraken met haar vriend haar hobby kan uitoefenen. Ik heb geen probleem volgens mij, vond je reactie gewoon krom, flauw en ook appels met peren vergelijken. Maar goed, zullen we maar weer over gaan tot de orde van de dag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:25

Mijn vriend verdient zo'n 6x meer dan dat ik in de maand krijg ([***]), dus als wij over een jaar/twee jaar een huisje gaan kopen, zal de hypotheek en alles ook op zijn naam komen en zal hij het meeste betalen.
Ik zal zoveel mogelijk bijdragen als ik maar kan en ik zou ook dolgraag willen dat ik niet ziek was en gewoon een baan had en we alles 50/50 konden doen en daar voel ik me nu al vervroegd schuldig voor, maar als je echt van elkaar houdt en beide partijen staan achter de beslissing, wie is een ander dan om daar iets van te zeggen?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:29

De verzekering en wegenbelasting van mijn auto worden in kwartalen afgeschreven. Nu heb ik geen auto die een trailer kan trekken en komt die er ook niet. Dat is iets wat ik niet zou kunnen betalen.
Als ik op wedstrijden ga huur ik een trailer (25,- per dag) en "huur" ik iemand die mij rijdt, eens in de zoveel tijd krijgt hij hiervoor een x bedrag aangezien hij elke keer zegt er niks voor te hoeven hebben.

Vakantie's ga ik niet en dagjes weg eigenlijk ook heel zelden. Als ik ergens naar toe wil, weet ik dat ik daarvoor "even" moet sparen.
Kleding koop ik zelden, het is 1x in het half jaar dat ik naar de stad ga om echt nieuwe kleding te kopen. Meestal is het toch meer paardenmeuk als ik iets nieuws wil hebben.

Ik huur voor 455 euro per maand mijn huis midden in de randstad. Daarnaast heb ik een paard in vol pension staan waarvoor ik 310,- betaal. En met vol pension betekend dat dus van mesten tot tandarts tot hoefsmid. Ik heb eigenlijk geen bijkomende kosten mits ik zelf natuurlijk nog wat spullen zou willen hebben.
Daarbij heb ik nog een totaal van 336 euro aan vaste maandelijkse uitgaven, per maand heb ik 150,- boodschappen geld, hierin zit ook de benzine (en hier mee lukt het natuurlijk niet altijd).
Dan kan ik van het overige bedrag wat ik overhou (50,-) sparen.

Als mijn vakantie geld binnen komt, 2x per jaar dan zet ik dit automatisch gelijk apart op mijn spaarrekening. Hiervan kan ik dat kleding kopen of weer wedstrijden rijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:38

Wendy schreef:
Ik maak die vergelijking niet, dat doet degene waar ik op reageer. Je mag het negatief noemen, maar dikke kans dat de woonlasten die haar vriend betaalt hoger zijn dan hetgeen ze zelf inbrengt. Dus in mijn ogen teer je dan op iemands zak ja, zeker als je dan ook nog trots vertelt dat je kunt sparen -O-

Dat is toch verdikkeme een keuze die zij samen hebben gemaakt.. Weet jij wat vriend verdient? Moeten ze toch zelf weten. Als die twee het een goede afspraak vindt dat de een de hypotheek betaald (hoe hoog?? geen idee) en de andere de boodschappen etc.. Misschien komen ze dan zelfs nog wel op hetzelfde bedrag uit.

Al betaalt vriendlief alles en het meisje niks of andersom. Als dat samen is afgesproken dan is dat hun zaak niet dat van jou en mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:40

Mee eens. :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:46

Dacht al...Ben ik nou gek :+

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:04

Wendy schreef:
Sharonaa_ schreef:
Ik woon samen, koophuis en mag in men handen klappen dat mijn vriend de hypotheek geheel betaald. Verdien zelf netto rond de 1350 pm (horeca). Paard staat voor 290 pm. Ik bekostig verder alle boodschappen/ huishoud dingen e.d. mijn eigen auto ( redelijke auto in kosten ivm trailer ) dus verzekening wegenbelasting, telefoon, zorg verz., Paard staat standaard op ijzers dus 100 euro in de twee maanden. trailerstalling, extra voer/dingen voor paardlief, benzine.
Zelf shop ik dan niet vaak(wel als t om paarden gaat), gaan wel vaak dagjes weg, lunchen en uit eten.
Vaak op wedstrijd of trainingsweken/ritten. bekostig ik ook zelf.
Als ik al met al geen rare rekeningen krijg kan ik alsnog makkelijk 100/200 pm sparen. Ik zou nog meer kunnen sparen als ik op mijn boodschappen let. Daar ben ik weer niet zo zuinig mee. Ga niet op een houtje kauwen.
Daarbij heb ik ook nog een redelijke buffer voor onverwachte kosten op mijn spaarrekening.

Leningen? Als k zou moeten lenen, zou ik mijn paard verkopen.. Tuurlijk, ik heb ook geleend toen ik op school zat. IB groep e.d. maar dat is niet voor mijn paard geweest maar om mijn school enzo te bekostigen. Toen betaalden papa en mama mijn paard.

Dus in feite heb jij een paard en spaar je op kosten van je vriend?
Ik vind het een beetje gek dat je zegt je paard te verkopen als je ervoor moet lenen, maar dat je blijkbaar geen enkel probleem hebt om ervoor op de zak van je vriend te teren?

Pardon?
Op zak van men vriend teren? Nee denk ik niet.. We hebben onze uitgaven verdeeld naar ons inkomen. Dus niet 50/50 en houden uiteindelijk allebei hetzelfde over (waar ik mijn paard dan nog gedeeltelijk van moet betalen, want dat is natuurlijk mijn hobby)
Niet oordelen als je het fijne er niet van weet... Daarbij hebben wij ook beiden een flinke buffer.

En ja, leningen vind ik not done, als je voor je paard moet lenen breng je jezelf toch alleen maar meer in de schulden.. Nee neem dan geen paard.

Edit: Heb de discussie hierboven over mijn bericht niet gelezen.. Maar er zijn idd goede afspraken.. Sparen beiden, grote rekeningen zoals jaarlijks gemeente dingen en weet ik allemaal betaal ik ook gewoon aan mee.
Beiden werken we gewoon fulltime trouwens. Duidelijker?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:13

Joh al zat je de hele dag chips te eten op de bank en mooie setjes te bekijken voor je paard op de site van Divoza. Als jij daar happy mee bent en je vriend ook is dat prima toch?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:17

Joh, als jullie weigeren om begrijpend te lezen, dan valt er niks uit te leggen.
Bovendien is de hele discussie offtopic, want de vraag was hoe mensen het regelen die alleen wonen.
Bovendien: hoezo niet mijn zaak? Iemand zet iets in een discussietopic. Daar mag ik gewoon op reageren, net zoals jullie blijkbaar nogal onbeschoft op mij mogen reageren.

@sharonaa: ik vind het lief dat je het even toelicht, want dat maakt voor mij de zaak anders dan hoe je het in eerste instantie beschreef.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:28

Er is er maar een hier die onbeschoft reageert. En dat ben jij. Jouw reactie is niet zo moelijk te begrijpen hoor. Het staat er heel duidelijk.. ."Dus in feite heb jij een paard en spaar je op kosten van je vriend?
Ik vind het een beetje gek dat je zegt je paard te verkopen als je ervoor moet lenen, maar dat je blijkbaar geen enkel probleem hebt om ervoor op de zak van je vriend te teren?"

Sharonna hoeft helemaal niks uit te leggen. Als jij reageert op het niet- lenen voor een paard boeit het geen biet hoe haar overige financiele zaken geregeld zijn. .Dus als zij wil 'teren' op de zak van de vriend is dat haar goed recht. Het een heeft niks met het andere maken.

Het zou je sieren als je gewoon zegt: zo had ik het niet bedoeld of sorry ik oordeelde te snel ipv een ander 'niet kunnen lezen' in de schoenen proberen te schuiven. Het is zoals Collie zegt al zat ze de hele dag op de bank en betaalde vriendlief drie paarden voor haar.. Als dat zo is afgesproken en beiden zijn daar oké mee dan gaat dat de rest van de wereld niks aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:34

@sammie: ik hoef geen excuses te maken voor het feit dat ik een mening heb. En als je toch al zo lekker bezig bent: ik zou niet weten waar jij het recht vandaan denkt te halen om zo tegen mij tekeer te gaan, zeker niet als je nagaat hoe jij zelf vaak reageert, anderen tegen je in het harnas jaagt, beledigt en pijn doet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:35

Dat staat hier los van Wendy en Sammie heeft gewoon helemaal een punt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:41

En ik heb even getemd, sorry dames maar het gaat nu volledig off topic.

TS, om aan je vraag te beantwoorden:

Vroegere situatie (jaar of 10 terug) toen ik alleen woonde:
Huurhuis 400 euro pm
Gas water licht 200 euro pm
Paard op pension (incidentele kosten meegerekend als hoefsmid/tandarts enz) 250 euro pm
Auto, boodschappen, uitjes, telefoon, zorgverzekering, zeg maar alles er bij

Dit werd van een loon van 1400 euro netto per maand betaald. Bleef niet veel over, vooral omdat je dan een spaarpot had en de wasmachine stuk ging, of er een nieuw zadel moet komen enz enz.

Ik heb gelukkig mijn ouders altijd achter de hand gehad. Mocht het paard wat mankeren en ik net door mijn spaargeld heen zijn dan schieten zij voor. Dan kan ik het bij hen in termijnen terug betalen.

Sparen ging dus wel maar ging ook regelmatig weer 'op'. Verder rustig leven, geen extreme uitgaves aan kleding/dekjes/luxe artikelen. Heb nooit op een houtje hoeven bijten maar ook nooit uitbundig geleefd.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:42

Neonlight schreef:
joyenbeau schreef:
Wauw respect! Vind het erg knap als je 2000 euro per maand kunt sparen. Dat is natuurlijk ook weer het andere uiterste haha, maar ik ben het wel met je eens. Er wordt zoveel geld uitgegeven zonder na te denken. Niet eens wat achter de hand hebben. Zo waren mijn ouders helaas ook en die hebben er nu wel spijt van, maar daar heb ik nu ook last van. Ik ga het dus ook heel anders doen en ha nooit schulden maken.

Nooit schulden maken is natuurlijk wel relatief, want een hypotheek is ook een schuld. ;)
Maar het is wel een goede instelling, je hebt helaas zelf gezien wat de gevolgen kunnen zijn.
Maar ik zie zo veel mensen hier op bokt, krom liggen voor hun paard, want dat is belangrijk, maar een spaarpotje hebben, nee, dat zit er dan niet meer in. Auto kapot, wasmachine kapot, we vervangen het wel met een financiering, want het paard is belangrijker, die moeten we hebben. Een paard wordt hier door velen gewoon gezien als eerste levensbehoefte. En erop gooien "het paard had ik al dus doe ik niet meer weg", die personen zijn vaak ook de mensen die als ze 18 zijn wat gespaard hebben en een paard kopen, terwijl ze nog bij de ouders wonen en alles voor ze betaald wordt. Die mensen hebben er toen niet bij nagedacht of ze later wel de financiele middelen hebben om een paard te betalen.

Maar ieder zijn meug, zolang ik er maar geen last van heb. :+ Alleen wanneer een paard betaald wordt met financiele middelen gekregen van de regering, dan heb ik er wel last van. Dat zijn mijn belastingcenten, waar ik keihard voor gewerkt heb. En die financiele middelen, dat is niet alleen uitkering. Ook zorgtoeslag, huurtoeslag etc hoort daar bij. Ik vind het dan echt krom, ik leef zuinig, heb altijd goed overdacht of ik alles wel kon betalen (en ook bewust ruim 10 jaar geduld gehad met het kopen van een paard), werk keihard, ben nog steeds bewust met geld en geef het niet ondoordacht uit, maar betaal wel middels mijn belasting voor mensen die met geld strooien en leven als god in frankrijk.

Ja oke alleen hypotheek dan misschien :D . Dat laatste ben ik het ook helemaal mee eens. Ik wil ook graag een paard, maar wij hebben die financiële middelen niet. Als een ander dan van een uitkering een paard gaat financieren vind ik het dus ook niet echt heel eerlijk. Dat geld is daar niet voor bedoeld, maar om een dak boven je hoofd en de eerste levensvoorzieningen mee te betalen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:17

Eerlijk? Ik snap ook niet hoe men alleenstaand een paard kan houden van 1500 pm.

Ik zou het niet gekund hebben. Tijden van elke cent driedubbel omdraaien heb ik ook gekend en ik had toen geen paard. Paardrijden zelfs volledig stopgezet en vakanties alleen in m'n dromen.

Nu heb ik wel een paard, en een auto, en een vrijstaand huurhuis met tuin, en ik kan ook nog wel op vakantie gaan.
Maar nu heb ik ook gewoon een loon dat dat allemaal mogelijk maakt (vaste kosten alleen al zijn rond de 1500pm en de belastingen vinden mij ook leuk *ik hen niet*).
Moest mijn financiele situatie negatief veranderen dan zijn paard en vrijstaand huis de eerste 2 dingen waar ik afscheid van neem.

paasei naar de nering zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:26

Ik ben het volledig met je eens Thioro, het lijkt mijn situatie wel. :j
Ook bij mij zou paard er het eerste uitgaan, nog voor het huis.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:04

joyenbeau schreef:
Als een ander dan van een uitkering een paard gaat financieren vind ik het dus ook niet echt heel eerlijk. Dat geld is daar niet voor bedoeld, maar om een dak boven je hoofd en de eerste levensvoorzieningen mee te betalen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Echter.. ik ken iemand die ontvangt momenteel een uitkering en zij ontvangt nu zoveel dat ze best een paard zou kunnen onderhouden weet ik. Zij krijgt nu bijna 2x zoveel als toen ze stufi ontving (waar toen ook nog collegegeld en studieboeken van betaald moesten worden). Wat ik maar wil zeggen; zij kan het ook niet helpen dat ze momenteel meer ontvangt dan wat ze nodig heeft om de eerste levensbehoeften mee te betalen. Je hebt er recht op, dus je ontvangt gewoon dat bedrag. Het is krom inderdaad, maar zo is het nou eenmaal geregeld. Maar een ander zou met hetzelfde bedrag en bijvoorbeeld duurdere huur misschien wel weer net aan rond kunnen komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:20

Neonlight schreef:
Ik ben het volledig met je eens Thioro, het lijkt mijn situatie wel. :j
Ook bij mij zou paard er het eerste uitgaan, nog voor het huis.

Dat ligt voor mij toch anders. Als mijn financiële situatie dramatisch zou wijzigen, tja ik weet niet wat ik zou (kunnen) doen allemaal. Maar mijn paard weg = geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Dit betekent nl gewoon haar dood, hoe zou dat te verdragen zijn?
In zo'n geval ben ik wel bereid te lenen, maar dat is maar een tijdelijke oplossing, dus er zou iets anders bedacht moeten worden. Hoop niet dat ik ooit in die situatie kon te staan. Het idee alleen al, wat een nachtmerrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:26

SpeechLess schreef:
joyenbeau schreef:
Als een ander dan van een uitkering een paard gaat financieren vind ik het dus ook niet echt heel eerlijk. Dat geld is daar niet voor bedoeld, maar om een dak boven je hoofd en de eerste levensvoorzieningen mee te betalen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Echter.. ik ken iemand die ontvangt momenteel een uitkering en zij ontvangt nu zoveel dat ze best een paard zou kunnen onderhouden weet ik. Zij krijgt nu bijna 2x zoveel als toen ze stufi ontving (waar toen ook nog collegegeld en studieboeken van betaald moesten worden). Wat ik maar wil zeggen; zij kan het ook niet helpen dat ze momenteel meer ontvangt dan wat ze nodig heeft om de eerste levensbehoeften mee te betalen. Je hebt er recht op, dus je ontvangt gewoon dat bedrag. Het is krom inderdaad, maar zo is het nou eenmaal geregeld. Maar een ander zou met hetzelfde bedrag en bijvoorbeeld duurdere huur misschien wel weer net aan rond kunnen komen.
Ik krijg ook genoeg om een paard van te onderhouden in de regio waar ik woon. ;)
Wat ik met mijn geld doe, moet ik toch zelf weten?
Het bedrag dat ik krijg van mijn [***], krijg ik niet omdat ik te lui ben om te werken of het maar makkelijk vind om mijn handje op te houden.
Niet zo snel oordelen zou fijn zijn. :j

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:32

Je kunt ook altijd nog een bijrijder zoeken die meebetaalt. Dat kan veel schelen. Al maak je van die bijdrage een potje voor onverwachte kosten.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:41

KoudbloedKim schreef:
Ik krijg ook genoeg om een paard van te onderhouden in de regio waar ik woon. ;)
Wat ik met mijn geld doe, moet ik toch zelf weten?
Het bedrag dat ik krijg van mijn WaJong, krijg ik niet omdat ik te lui ben om te werken of het maar makkelijk vind om mijn handje op te houden.
Niet zo snel oordelen zou fijn zijn. :j

Even heel hard en cru gezegd maar in mijn ogen als je dagelijks naar je paard kan en voor zo'n beest kan zorgen kan je ook iets bijdragen in de samenleving. Nu weet ik hoe moeilijk het is voor wajongers om werk te vinden (heb en broer met wajong) maar toch tja.... ik vind het zo dubbel. Er zijn zoveel mensen die keihard werken en elke dubbeltje om moeten draaien, dan is een paar kunnen houden met een uitkering voor sommige mensen wel zuur.
Dit is niet om jou persoonlijk aan te vallen maar gewoon even hoe ik er tegenaan kijk :) Weet ook niet jou situatie enzo.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:47

Het is ook krom, maar het is ook oneerlijk dat bepaalde mensen niet in staat zijn om te kunnen werken (dus door hun beperking). Ik denk dat een gemiddeld weldenkend mens uiteindelijk toch liever een leuke baan heeft en op die manier zijn geld verdiend. Werken is vaak moeten, maar ergens ook een luxe dat je het kan.

Ik zou het vreselijk vinden als ik arbeidsongeschikt zou raken. M'n bestaan zou vrij 'leeg' voelen denk ik en het zou fijn zijn als je dat dan op kan vullen met een hobby of passie.

Ik ben blij dat ik gezond ben, goed kan leren, hard kan werken en best wat centen kan verdienen. Dat ik daarmee dus ook meebetaal aan de inkomens van mensen die niet werken maak ik me weinig druk om. Wel vind ik inderdaad dat iedereen zich op een bepaalde manier nuttig zou moeten maken en dat dat een voorwaarde zou moeten zijn aan het ontvangen van een uitkering. Genoeg vrijwilligerswerk wat wel gedaan kan worden.

Maar goed, ik dwaal af van de eigenlijke discussie/vraagstelling