inkomstenbelasting aangifte 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:30

Nee hoor. Jouw werkgever heeft dit voor het gemak voor je aangezet. Bij de andere werkgever moet je dit vragen of ze dit voor je aan willen zetten. Heeft niks met het soort werkgever te maken, eerder de policy binnen het bedrijf. In principe ben jij ook voordeliger uit, want het geld wat jij al hebt gekregen krijg je op je spaarrekening rente over. Wij krijgen het 'een jaar later pas' zonder die rente :=

esmee1008

Re: inkomstenbelasting aangifte 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:44

haha ja als je er zo over nadenkt heb je er gelijk in! Beetje jammer dat ik het niet heb laten staan, en er niet veel rente overheen is gekomen!

Dankjullie wel voor het uitleggen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:52

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:59

Relaxed schreef:
De Belastingdienst heeft zijn fout ivm de kapitaalverzekering ook ontdekt :+

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/237502 ... gen__.html

Ik snap alleen niet hoe mensen daardoor gedupeerd kunnen zijn?
Als je geen kapitaal verzekering hebt haal je het vinkje toch weg?
Of denk ik nu te makkelijk... :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:09

Klopt, moet je alleen wel weten wát een kapitaalverzekering is, en dan wat je er wat mee moet doen. En aangezien de uitleg van de BD echt beroerd is in de aangifte zelf, kan ik me zo voorstellen dat een groot aantal mensen hiermee de mist in is gegaan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:11

Lijkt me ook niet mogelijk aangezien je een pagina verder gegevens over de kapitaalverzekering (incl. Polisnummer) moet invullen. Dat is niet mogelijk als je geen verzekering hebt. Denk dat gedupeerd inderdaad wat overdreven is. Maarja, Telegraaf hè. ;)

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:12

Valt hier de kapitaalverzekering eigen woning ook onder? Maar zolang er geen uitkering is geweest heeft t geen invloed toch?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:13

Bellatrix schreef:
Ik heb 2 werkgevers dus maar bij 1 loonheffing...krijg dus de loonheffing terug van die andere werkgever...werk 32 uur en heb een klein huurhuisje.

Klopt dat, weet je dat zeker?

Ik heb sinds feb 2014 ook 2 banen, bij de ene loonheffingskorting ingevuld natuurlijk, bij de andere niet. Maar zit al vanaf toen een beetje in de piepzak of dat allemaal wel goed gaat. Ik dacht juist dat 2 werkgevers eerder betekende dat je meer moest betalen... Althans, die verhalen vertelden mensen me :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:14

Ik kan er verdorie gewoon nog steeds niet bij, ik snap er niks van..... Ik kan inloggen met mijn DigiD, heb dan 1 aangifte openstaan zegt ie, die klik ik aan om vervolgens bij het introductiescherm te komen en als ik dan verder wil krijg ik dit:
belastingdienst schreef:
Er is iets misgegaan met het ophalen van de gegevens van u. Sluit de aangifte af en probeer het later nog eens.

Ik heb er verder nog niemand over gehoord, belastingtelefoon verbreekt steeds de verbinding omdat het te druk is, geen idee wat ik verder nog kan doen. Via de app kan niet heb ik al gezien (via de app werkt het namelijk wél) want ik moet iets wijzigen. Weet iemand wat te doen?

Edit: Quote werkend gemaakt....
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 02-03-15 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:14

Als je je houdt aan de spelregels van de KEW houdt dan hoef je de waarde daarvan inderdaad niet op te geven.

Jolien, mensen schijnen ook verzekeringen te hebben opgegeven die geen kapitaalverzekering waren. Als je daar dan ook een waarde aan toebedeelt en je komt boven de grens qua spaargeld in box 3 uit, tja. Dan betaal je belasting over je spaargeld terwijl dit wellicht niet hoeft. Het gaat niet zozeer om het niet hebben van een verzekering, maar het invullen van een verzekering die geen kapitaalverzekering is :)

Wat vervelend Lalidan! Anders het over een paar dagen nog eens proberen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:16

Dat is inderdaad de enige optie die ik op dit moment heb Berdien :j. Blij dat ik in elk geval op tijd ben, dus nog ruim de tijd heb om het te regelen, maar frustrerend is het wel. Leuker kunnen we het niet maken, maar makkelijker ook nog altijd niet....

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:18

Lizzle schreef:
Niet helemaal aangifte gerelateerd, maar een belastingvraag: hoe kan ik aanvragen mijn hypotheekrenteaftrek in 1x te ontvangen in plaats van elke maand? Ik kom er maar niet uit. :o

Ik heb gebeld met de belastingdienst. Ze kunnen het telefonisch stopzetten voor je, dan moet je wel de reeds gekregen HRA terugbetalen. Advies: op het moment dat je de voorlopige aanslag 2015 (of 2016 in het najaar) binnnekrijgt, doe je er het beste aan dan meteen te bellen naar de BD, dan voeren ze dat meteen voor je in.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:19

Frustrerend wel, dat je er constant niet bij kunt. Het is zeker niet makkelijker :n Ik wacht ook nog mooi even met verzenden, ik heb zo nog mijn twijfels of het echt goed gaat. Of ik hem nu verstuur of over twee weken, dat maakt ook niet zoveel uit.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:32

Berdien schreef:
Als je je houdt aan de spelregels van de KEW houdt dan hoef je de waarde daarvan inderdaad niet op te geven.

Jolien, mensen schijnen ook verzekeringen te hebben opgegeven die geen kapitaalverzekering waren. Als je daar dan ook een waarde aan toebedeelt en je komt boven de grens qua spaargeld in box 3 uit, tja. Dan betaal je belasting over je spaargeld terwijl dit wellicht niet hoeft. Het gaat niet zozeer om het niet hebben van een verzekering, maar het invullen van een verzekering die geen kapitaalverzekering is :)

Wat vervelend Lalidan! Anders het over een paar dagen nog eens proberen?

Ja dan snap ik dat je daar nadelen aan ondervindt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:37

Yv_ schreef:
Bellatrix schreef:
Ik heb 2 werkgevers dus maar bij 1 loonheffing...krijg dus de loonheffing terug van die andere werkgever...werk 32 uur en heb een klein huurhuisje.

Ik heb sinds feb 2014 ook 2 banen, bij de ene loonheffingskorting ingevuld natuurlijk, bij de andere niet. Maar zit al vanaf toen een beetje in de piepzak of dat allemaal wel goed gaat. Ik dacht juist dat 2 werkgevers eerder betekende dat je meer moest betalen... Althans, die verhalen vertelden mensen me :=

Nou sinds ik 2 werkgevers heb krijg ik altijd geld terug. 2012 €700, in 2013 €900 en nu dus €1290.
En dat zegt de BD zelf....ik neem aan dat dat dan klopt...Toen ik nog 1 werkgever had moest ik altijd iets betalen...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:40

Zo dan, niet verkeerd!

Ik heb net zelf even gekeken via de app, ziet er positief voor me uit.
Maar ik ga niet juichen tot mn boekhouder me antwoord geeft. Ze belde net dat ze er donderdag naar kijkt en het indient :). Vind het toch altijd nog maar spannend totdat zij met het verlossende telefoontje komt _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:58

Claudia1993_ schreef:
Relaxed schreef:
De Belastingdienst heeft zijn fout ivm de kapitaalverzekering ook ontdekt :+

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/237502 ... gen__.html

Ik snap alleen niet hoe mensen daardoor gedupeerd kunnen zijn?
Als je geen kapitaal verzekering hebt haal je het vinkje toch weg?
Of denk ik nu te makkelijk... :+

Ja, want als je het vinkje weghaalt, staat er dat je informatie aanpast die de Belastingdienst van tevoren voor je heeft ingevuld. Daardoor moest ik me ook even twee keer achter de oren krabben :+

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:01

Ik heb hem bij mezelf gelijk uitgevinkt. Maar aangezien mijn vriend een KEW heeft, dacht ik: Vul die gegevens maar gewoon in, zolang er geen uitkering is geweest, heeft het geen invloed. Hebben ook geen bedragen in hoeven vullen. Waarschijnlijk hadden we hem net zo goed niet in hoeven vullen, maar ben liever zo compleet mogelijk met de informatie. Je weet het tenslotte nooit met de Belastingdienst ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:02

Ik voel me gedupeerd, kan ik nu schadevergoeding eisen? :D

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:20

Bedankt ik ga even kijken!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:27

Air schreef:
Ik voel me gedupeerd, kan ik nu schadevergoeding eisen? :D

Straks krijgt de BD het zover dat wij geld moeten toeleggen om het systeem beter te maken. ;)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:38

Ik heb vanavond al meerdere malen geprobeerd om de aangifte in te vullen, maar krijg elke keer een melding dat het niet lukt om mijn gegevens op te halen.. Beetje balen, we krijgen altijd een leuk bedrag terug dus was wel even benieuwd!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:39

Oh, dus ik ben toch niet de enige! Balen Naath86, maar stiekem stelt jouw berichtje mij een klein beetje gerust.

Edit: Bij mij werkte de app wel, dus ik heb een klein beetje een indicatie, maar ik kan hem niet gebruiken omdat ik nog wat moet wijzigen. Misschien dat het bij jou wel via de app kan Naath86?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:46

Wij hebben het net ook geprobeerd. Ga het maar uit handen geven. Volgens een berekening van de belastingdienst hoor ik 1400 euro ouderschapsverlof korting terug te krijgen, maar op de eindberekening zie ik dat nergens staan. Ook zijn onze inkomsten veel lager dan de belastingdienst van tevoren geschat had. Maar wat we terug krijgen is minder dan de 1400 euro van de ouderschapsverlof korting. En die kapitaalverzekering stond bij ons ook aangevinkt. Nu hebben we wel een bankspaarhypotheek, maar geen kapitaalverzekering oid volgens mij.. Niet zo mijn ding, die aangifte.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 00:18

Yv_ schreef:
Bellatrix schreef:

Ik heb 2 verschillende banen (bij werk A 5 uur pw incl loonheffingskorting en de andere 24 uur pw zonder de korting). Bij je andere baan moet je meer belasting betalen en krijg je eventueel de teveel betaalde belasting terug. Ik heb nu een groot voordeel gezien ik teveel hebt betaald/afgedragen :)

Maar volgens mij betaal je niet meer dan bij 1 baan? Of denk ik dat verkeerd? Sorry als de vraag al eerder beantwoord is :D