Stoppen met werken vanwege kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:44

Goof schreef:
wendyenbram schreef:
Als jij als vrouw stopt met werken, is het geld wat de man binnenbrengt toch echt van beide hoor! Als vrouw stop je zodat je man verder kan ontwikkelen. als jij als vrouw dat niet doet, en manlief moet dan dus ook minder werken. Kan hij niet verder ontplooien.

Uhh en je eigen ontwikkeling en ontplooing?
Stoppen zodat je man zich kan ontwikkelen (en jij dus niet) lijkt me nogal een jaren-'50-gedachte en niet de juiste motivatie om te stoppen met werken.

Waarom een jaren 5o-gedachte? Als iemand daar bewust voor kiest is dar toch niks mis mee?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:45

Wij hadden vroeger een au-pair in huis. Niet precies om dezelfde reden, maar het nam veel last van mijn ouders de schouders af. Wij hadden hele leuke au-pairs en gingen niet naar de creche maar later wel 2 dagen naar de peuterspeelzaal.

dit scheelt heel erg in maandelijkse kosten.
https://www.aupair-world.nl/au_pair_program/netherlands

Dit is een website waar meer info hierover staat.

Ik heb de rest van de reacties niet gelezen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:47

wendyenbram schreef:
Sorry hoezo hand ophouden? Als jij als vrouw stopt met werken, is het geld wat de man binnenbrengt toch echt van beide hoor! Als vrouw stop je zodat je man verder kan ontwikkelen. als jij als vrouw dat niet doet, en manlief moet dan dus ook minder werken. Kan hij niet verder ontplooien. (of minder inkomsten) Toen ik stopte met werken was dat OOK zodat mijn man fulltime kon blijven werken. Dat thuis zijn bij de kinderen en het huishouden enz... Dat was dan mijn "werk" kortom we verdienden samen zijn Salaris!
Dus niet hij verdient en jij mag zakgeld enz..

Das ook apart als je gaat scheiden en allebei een eigen advocaat hebt, de man betaald dan zowel zijn eigen advocaat als die van zijn toekomstige ex.
Laatst een praktijkvoorbeeldje van gehad, heel bijzonder.
Helaas voor de man mag hij wel Partneralimentatie betalen maar niet zijn vuile was blijven brengen. Ik vind het echt een gedrocht dit systeem |o

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:48

Goof schreef:
wendyenbram schreef:
Als jij als vrouw stopt met werken, is het geld wat de man binnenbrengt toch echt van beide hoor! Als vrouw stop je zodat je man verder kan ontwikkelen. als jij als vrouw dat niet doet, en manlief moet dan dus ook minder werken. Kan hij niet verder ontplooien.

Stoppen zodat je man zich kan ontwikkelen (en jij dus niet) lijkt me nogal een jaren-'50-gedachte en niet de juiste motivatie om te stoppen met werken.

Klopt, daarom ben IK weer gaan werken. echter als dit een keus van hen beide is, Dan betekent het dus niet dat je je handje op hoeft te houden. maar dat het geen wat jij in huis en voor kind doet niet "gratis" hoeft, en deel je dus mee in zijn salaris. 1 salaris voor beide! en niet ZIJN salaris, waar jij als je smeekt en hand ophoud wat van kan krijgen om te winkelen.

(zoals bovenstaande gaat zo dus bij mijn zwager en schoonzus, zij krijgt wekelijks geld van haar man. en daar moet ze het mee doen. Houd ze over, heeft ze wat extra`s, komt ze tekort, moet ze het maar op zien te lossen. moet ze kleding h alen voor de kinderen? mag ze naar hem toe voor extra geld. Vandaar dat ik zo fel reageerde op het gekozen woord "hand ophouden"

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:48

Joolien schreef:
Goof schreef:

Waarom een jaren 5o-gedachte? Als iemand daar bewust voor kiest is dar toch niks mis mee?

IK VIND jezelf opofferen voor een ander niet meer van deze tijd. Jezelf volledig aan de kant schuiven zodat een ander wel kan ontwikkelen en jij niet vind ik iets van vroeger.
Maar je hebt gelijk, misschien zijn er mensen die zich graag opofferen. Ik niet, ik ben van mening dat ik allereerst helemaal mezelf moet kunnen zijn, mezelf moet kunnen ontwikkelen en helemaal gelukkig moet zijn met mezelf anders zou ik een ander ook nooit gelukkig kunnen maken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:51

Nens77 schreef:
Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar hij krijgt toch OOK een kind ?!
Ik begrijp nooit zo goed waarom er alleen van de vrouw verwacht wordt dat ze opoffert en een stap terug doet.
Wij hebben beiden een stap terug gedaan toen de jongste geboren werd (tweede relatie, groot leeftijdsverschil en oh wat was ik blij dat ik mijzelf kon bedruipen toen mijn relatie na elf jaar met twee kids van 3 en 5 op de klippen liep).
En op deze manier (want een kind slaapt s avonds vroeg) zal jouw kind zijn/haar papa dus alleen op zondag zien ? (Wie is die man die op zondag het vlees komt snijden ?).
Lijkt me niet echt een balans in zorg en werk op deze manier, een kind heeft net zo hard een vader als moeder nodig thuis.
Meid, je hebt er geen idee van hoe zwaar het is om alles in je uppie te moeten doen, terwijl je vent s avonds neer ploft uit zijn werk en niets meer hoeft, behalve dat jij dan ook van 07.00-19.00 in touw geweest bent met zo een uk, gaan jouw taken gewoon door (gebroken nachten, als ze ziek zijn, enz.) Want manlief werkt hard en jij zit thuis, dus hij heeft zijn nachtrust nodig.... Maar geloof me, wat jou te wachten staat (met weinig hulp als hij nooit thuis is) is veel zwaarder als wat hij doet !
Nu mijn derde ook vier is geworden en naar de kleuterschool gaat werken we beiden weer een paar uur meer.
Mijn moeder (die stopte met werken toen ze trouwde en kinderen kreeg) heeft altijd tegen ons gezegd, wat er ook gebeurd, zorg ervoor dat je financieel niet afhankelijk wordt van een kerel, al blijf je maar twee dagen werken, het is goed voor je sociale contacten want je wereldje wordt erg klein als je niet meer werkt.
Ik heb haar advies altijd ter harte genomen. Ik was altijd blij dat ik na mijn zwangerschapsverlof weer aan de slag kon, ik zou er geen leukere moeder van worden door fulltime thuis te zijn. Op mijn werk was ik weer even mijzelf en geen mama, politieagent, rechter of whatever. Ik kwam serieus waar op mijn werk tot rust.
Met een jong kind moet je je namelijk volledig schikken naar het ritme van zo een kind. Het eerste jaar zit je sws erg gebonden aan huis.
Als je op pad wil moet je ruim van te voren dingen regelen, even naar je paard is er vaak niet bij, het wordt plannen, plannen, plannen.
Ik zou er nog even heeeeeeel goed over nadenken, voor je je onafhankelijkheid volledig overboord gooit !
En vreselijk zonde ook van je dure studie, het is zooo moeilijk om weer bij te komen als je er een paar jaar uit geweest bent.

Nou nou nou nou, jij doet overkomen alsof het een nachtmerrie is!
Ik ben dus die vrouw die thuis zit waarvan haar man continu aan het werk is. Daar hebben we heel bewust voor gekozen omdat zijn uurloon vele malen hoger is.
En ja hij ploft neer en hoeft idd niks meer. Ja is best zwaar voor de vrouw want ik 'werk' de hele dag thuis,maar ach, ik kan het ook zelf indelen en als ik de hele dag op m'n gat ga zitten met het kind is er geen haan die er naar kraait.

Paarden? Nou ik ga gewoon drie keer per week naar stal hoor, eerst had ik zelf een bijrijdpaard en ging ik twee keer, soms eens een week maar 1 x , ja lastig en puzzelen, en nu drie keer naar de pony van mijn dochter want tja,kids groeien en worden makkelijker en zelfstandiger

Het is geen luxe leventje, maar ook zeker niet de ellende zoals jij dat hierboven doet overkomen.

En studie? Ach ik heb heel veel diplomas waarmee ik nu niks kan, en ik volg nu ook een kleine opleiding waardoor ik straks m'n eigen bedrijf start.
Tis denk maar net hoe je in elkaar steekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:55

Goof schreef:
Joolien schreef:

IK VIND jezelf opofferen voor een ander niet meer van deze tijd. Jezelf volledig aan de kant schuiven zodat een ander wel kan ontwikkelen en jij niet vind ik iets van vroeger.
Maar je hebt gelijk, misschien zijn er mensen die zich graag opofferen. Ik niet, ik ben van mening dat ik allereerst helemaal mezelf moet kunnen zijn, mezelf moet kunnen ontwikkelen en helemaal gelukkig moet zijn met mezelf anders zou ik een ander ook nooit gelukkig kunnen maken.

Ja ok, jij vind dat maar dat is een mening.
Ik wil trouwens niet zeggen dat ik het niet met je eens ben hoor, ik zou het ook niet kunnen. Mijn studie is voor mij onwijs belangrijk en de behoefte om daar wat mee te doen is heel sterk, zo sterk dat ik soms zelfs twijfel om aan kinderen te beginnen. Maar mijn vriend zegt dat hij wel huisman wil worden :') Kijken hoe lang hij dat volhoud _O-

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:56

wendyenbram schreef:
Sorry hoezo hand ophouden? Als jij als vrouw stopt met werken, is het geld wat de man binnenbrengt toch echt van beide hoor! Als vrouw stop je zodat je man verder kan ontwikkelen. als jij als vrouw dat niet doet, en manlief moet dan dus ook minder werken. Kan hij niet verder ontplooien. (of minder inkomsten) Toen ik stopte met werken was dat OOK zodat mijn man fulltime kon blijven werken. Dat thuis zijn bij de kinderen en het huishouden enz... Dat was dan mijn "werk" kortom we verdienden samen zijn Salaris!

Ja, en van je eigen (spaar) geld mag je doen wat je wilt. Zou wat zijn als je samen 250 euro hebt en ik koop daar kleren van omdat ik dat zo leuk vind. Daarom heb ik er voor mijzelf wat moeite mee... Ik bepaal graag zelf wat ik met mijn geld doe. En niet een soort van overleg / verantwoording naar mijn partner.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:57

Zo zeg, feminisme kan ook doorslaan, wat is er mis met de keuze van een man of vrouw om thuis te blijven bij zijn of haar kinderen. Niets toch, vroeger moest je je verdedigen als je bleef werken als vrouw, nu krijg je de wind van voren als je tijdelijk wil stoppen. Laat toch iedereen dat voor zichzelf beslissen. Gelukkig leven we niet meer in de tijd dat je automatisch werd ontslagen als je ging trouwen, als je de pech had om geen kinderen te kunnen krijgen zat je achter de geraniums, alleen.
Wees blij dat we in de huidige tijd de keuze hebben ipv nu weer problemen te zien en ts te vertellen dat haar man ook zijn steentje bij moet dragen. Hun leven, hun keuze.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:01

Caesar schreef:
wendyenbram schreef:

Ja, en van je eigen (spaar) geld mag je doen wat je wilt. Zou wat zijn als je samen 250 euro hebt en ik koop daar kleren van omdat ik dat zo leuk vind. Daarom heb ik er voor mijzelf wat moeite mee... Ik bepaal graag zelf wat ik met mijn geld doe. En niet een soort van overleg / verantwoording naar mijn partner.

tja maar dat geld wat man (of vrouw, als het andersom is) verdient met zijn/haar werk is in mijn ogen toch echt van beide. Nu kun je zelf wel in het redelijke inschatten wat er van gebruikt kan worden voor leuke dingen, of voor rekeningen toch? Als jij thuis blijft zodat de ander kan werken, vind IK gewoon dat het geld van beide is!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:01

Ojajoh schreef:
Nens77 schreef:
Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar hij krijgt toch OOK een kind ?!
Ik begrijp nooit zo goed waarom er alleen van de vrouw verwacht wordt dat ze opoffert en een stap terug doet.
Wij hebben beiden een stap terug gedaan toen de jongste geboren werd (tweede relatie, groot leeftijdsverschil en oh wat was ik blij dat ik mijzelf kon bedruipen toen mijn relatie na elf jaar met twee kids van 3 en 5 op de klippen liep).
En op deze manier (want een kind slaapt s avonds vroeg) zal jouw kind zijn/haar papa dus alleen op zondag zien ? (Wie is die man die op zondag het vlees komt snijden ?).
Lijkt me niet echt een balans in zorg en werk op deze manier, een kind heeft net zo hard een vader als moeder nodig thuis.
Meid, je hebt er geen idee van hoe zwaar het is om alles in je uppie te moeten doen, terwijl je vent s avonds neer ploft uit zijn werk en niets meer hoeft, behalve dat jij dan ook van 07.00-19.00 in touw geweest bent met zo een uk, gaan jouw taken gewoon door (gebroken nachten, als ze ziek zijn, enz.) Want manlief werkt hard en jij zit thuis, dus hij heeft zijn nachtrust nodig.... Maar geloof me, wat jou te wachten staat (met weinig hulp als hij nooit thuis is) is veel zwaarder als wat hij doet !
Nu mijn derde ook vier is geworden en naar de kleuterschool gaat werken we beiden weer een paar uur meer.
Mijn moeder (die stopte met werken toen ze trouwde en kinderen kreeg) heeft altijd tegen ons gezegd, wat er ook gebeurd, zorg ervoor dat je financieel niet afhankelijk wordt van een kerel, al blijf je maar twee dagen werken, het is goed voor je sociale contacten want je wereldje wordt erg klein als je niet meer werkt.
Ik heb haar advies altijd ter harte genomen. Ik was altijd blij dat ik na mijn zwangerschapsverlof weer aan de slag kon, ik zou er geen leukere moeder van worden door fulltime thuis te zijn. Op mijn werk was ik weer even mijzelf en geen mama, politieagent, rechter of whatever. Ik kwam serieus waar op mijn werk tot rust.
Met een jong kind moet je je namelijk volledig schikken naar het ritme van zo een kind. Het eerste jaar zit je sws erg gebonden aan huis.
Als je op pad wil moet je ruim van te voren dingen regelen, even naar je paard is er vaak niet bij, het wordt plannen, plannen, plannen.
Ik zou er nog even heeeeeeel goed over nadenken, voor je je onafhankelijkheid volledig overboord gooit !
En vreselijk zonde ook van je dure studie, het is zooo moeilijk om weer bij te komen als je er een paar jaar uit geweest bent.

Nou nou nou nou, jij doet overkomen alsof het een nachtmerrie is!
Ik ben dus die vrouw die thuis zit waarvan haar man continu aan het werk is. Daar hebben we heel bewust voor gekozen omdat zijn uurloon vele malen hoger is.
En ja hij ploft neer en hoeft idd niks meer. Ja is best zwaar voor de vrouw want ik 'werk' de hele dag thuis,maar ach, ik kan het ook zelf indelen en als ik de hele dag op m'n gat ga zitten met het kind is er geen haan die er naar kraait.

Paarden? Nou ik ga gewoon drie keer per week naar stal hoor, eerst had ik zelf een bijrijdpaard en ging ik twee keer, soms eens een week maar 1 x , ja lastig en puzzelen, en nu drie keer naar de pony van mijn dochter want tja,kids groeien en worden makkelijker en zelfstandiger

Het is geen luxe leventje, maar ook zeker niet de ellende zoals jij dat hierboven doet overkomen.

En studie? Ach ik heb heel veel diplomas waarmee ik nu niks kan, en ik volg nu ook een kleine opleiding waardoor ik straks m'n eigen bedrijf start.
Tis denk maar net hoe je in elkaar steekt

Het zou voor mij inderdaad niet werken.
En ellende, tja dat ligt eraan vanuit welk oogpunt je het bekijkt. Het hebben van jonge kinderen is een zware 24/7 baan en als je dat niet met iemand kunt delen, zou dat voor mij inderdaad ellende zijn.
Ik ben blij als er een zieke is en we kunnen de zorg delen en om de beurten s nachts het bed uit of om de beurten naar school voor rapport gesprekken, tandarts, huisarts, sporten etc.
Ik had een vent die wel aanwezig was (lichamelijk maar geestelijk niet) en geen poot uitstak, omdat ik toch al alle zorg op me moest nemen (en 24 uur werkte puur voor de centen) heeft mij doen besluiten dan maar echt in mijn uppie met kids verder te gaan.
Nu heb ik er gelukkig 1 die ook niet leeft voor zijn werk, maar het wel leuk vindt om te werken en dat geldt voor mij net zo.
Wij hebben de taken en inkomen echt 50/50 verdeeld en daar zijn wij allebei gelukkig mee

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:03

Goof schreef:
Joolien schreef:

Ja ok, jij vind dat maar dat is een mening.
Ik wil trouwens niet zeggen dat ik het niet met je eens ben hoor, ik zou het ook niet kunnen. Mijn studie is voor mij onwijs belangrijk en de behoefte om daar wat mee te doen is heel sterk, zo sterk dat ik soms zelfs twijfel om aan kinderen te beginnen. Maar mijn vriend zegt dat hij wel huisman wil worden :') Kijken hoe lang hij dat volhoud _O-[/quote]

Heel veel mannen komen er van terug, vroeg of laat :=

tess_84

Re: Stoppen met werken vanwege kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:11

TS, ik denk dat je vooral moet doen waar jij je het beste bij voelt. Als jij het niet ziet zitten om te blijven werken (om welke reden dan ook: financieel, te weinig tijd, ...), dan moet dat toch niet? Het is toch ook vrij logisch dat degene die het meest verdient ook blijft werken en dat de partner dan thuis blijft? Zo lang dat allemaal in samenspraak gebeurt en geen van beide partijen tot iets "gedwongen" wordt, is het toch oké?
Mijn mama is ook altijd thuis gebleven voor ons (we zijn met z'n drieën), mijn vader heeft een eigen zaak. Toen ik haar vroeg of ze er ooit spijt van heeft gehad, zei ze echt volmondig "neen". Ze zou zich te schuldig gevoeld hebben tegenover ons en altijd denken dat ze niet genoeg gedaan heeft. Uiteraard is dit persoonlijk, als je dat gevoel niet hebt, hoef je ook helemaal niet thuis te blijven.
Ik denk dat het bij mijn man en mij andersom zal zijn: ik uit werken en mijn man thuis. Hij doet nu ook al veel in het huishouden, dus hij is het wel gewend ;-) Maar dan moet er uiteraard eerst een kindje zijn, dat is hier nog niet het geval.

TS, veel succes met je keuze, en wat je ook kiest, als je datgene kiest wat je ZELF wil, kan ik dat alleen maar toejuichen!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:11

Jeetje, wat een oordelen hier zeg! Gaat beide kanten op. Er bestaat geen goed of slecht in zulke situaties, het zit ALTIJD een stuk genuanceerder. Thuisblijvers vinden fulltime werkers verkeerd want die zien hun kinderen nooit en andersom wordt er gedacht dat je thuis zit te verpieteren. Lekker kortzichtig.
TS, lekker doen waar jij je goed bij voelt. En zo te horen is die beslissing helemaal zo moeilijk niet voor jezelf, maar worstel je meer met het oordeel van anderen.

Jammer dat de posts van HC worden genegeerd, want hij heeft hier toch echt wat zinnigs te vertellen en ik ben het volledig met hem eens. Ik vind het echt zorgwekkend hoeveel mensen kinderen als recht zien, ipv verantwoordelijkheid. Dat bedoel ik in het algemeen, niet zozeer dit topic (alhoewel ik die toon hier ook zie). Bij deze vraag zou het namelijk om de kinderen moeten gaan en niet om wat de ouders willen. Je ziet het echter vaak andersom, kind moet zich aanpassen aan wat de ouders willen. Uiteraard wil een kind ook dat zn ouders gelukkig zijn en een moeder die dan 24/7 thuis gaat zitten terwijl ze daar gek van wordt, denkt net zo slecht aan haar kinderen als degene die zich verplicht voelen te blijven werken terwijl ze liever thuis blijven. Zo blijft het een balans zoeken, maar het kind zou altijd op nr 1 moeten staan. Ouders maken opofferingen voor de kinderen, andersom hoort dat niet!

Maar tegenwoordig moet je uiteraard financieel onafhankelijk blijven, een carriere houden, sociale contacten, rond de wereld reizen, hobbys hebben en oh ja tegelijk even de kinderen opvoeden. Niet haalbaar dus moeten er keuzes gemaakt worden. En ik ben daar ook hard in: ben je niet bereid om iets voor jezelf op te offeren voor je kinderen (indien nodig uiteraard!), dan moet je er vooral niet aan beginnen. Kan je alles tegelijk? Top, lekker doen. Red je dat niet en ben je tevreden om thuismoeder te zijn? Ook helemaal top. En alles daartussen, Zolang het maar in het belang van het kind is.... En dat mis ik erg in zulke discussies, het gaat al snel alleen nog maar over financieel onafhankelijk MOETEN zijn, en wat je als ouder allemaal wel niet zou kwijtraken. Kinderen veranderen je leven en dat moet ook. Je bent verantwoordelijk voor het leven van een ander, zou niet best zijn als je dan even egoistisch kan doorleven als daarvoor he?

En voor de info: ik heb dus nog geen kinderen om bovenstaande reden. Ik kijk naar wat zo'n hummel nodig zou hebben en momenteel kan ik dat met zekerheid niet bieden. Het kan nooit perfect, maar mijn huidige persoonlijke situatie zou garantie geven op ongelukkige kroost. Dus jammer voor die rammelende eierstokken, die moeten toch echt nog ff wachten. Zouden meer mensen moeten doen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:14

Hmm, 4 dagen concours zie ik ook niet snel gebeuren met een kleine hummel die erg hard een ritme nodig heeft. De eerste 6 maanden misschien nog wel (als je buikspieren het tenminste weer doen) omdat ze dan de hele dag zo'n beetje overal slapen. Maar als je bv geeft is het al weer geen doen want je zal net zien dat jouw kind gaat clusteren rond de tijd dat je moet losrijden.
Tegen de 6 maanden worden ze vaak verlegen en schreeuwen moord en brand en als ze eenmaal kunnen lopen..... dan moet je je ruiter collega's wel erg goed kunnen vertrouwen dat ze de aandacht niet even een minuutje ergens anders hebben.
Dan zou een au-pair nog niet zo onhandig zijn.

Maar goed zulke prioriteiten verleg je sowieso vanzelf wel als er daadwerkelijk een kind is.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:14

Zwerte, dat vind ik echt heel mooi verwoord...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:15

Ik mis in de discussie ook een beetje de inbreng van de man. Ik begrijp dat je voor nu bedenkt dat het inkomen nu op één grote hoop gaat en je daar alles van betaalt, maar hoe zit dat voor de toekomst? Is er een pensioenopbouw? Is die voor jullie gezamenlijk - en gelijk? Nog los van het feit dat je zometeen met een gat in je CV zit waar je last van gaat krijgen? En los van het feit dat je alle aanspraken op een uitkering verliest? Wat gebeurt er dan als jullie om de een of andere reden uit elkaar zouden gaan? (Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het kan de beste overkomen - waarom jullie niet?)

Je geeft veel op met het opgeven van een baan. Niet alleen inkomen nu, maar ook voor de toekomst, en je eigen mogelijkheden om voor jezelf en je kind te kunnen zorgen. Beslis je om thuis te blijven, maak dan goede afspraken met je man zodat je dat later niet ook nog dubbel en dwars om je oren krijgt...

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:26

Ik woon in België en hier is kinderopvang blijkbaar toch een stukje goedkoper dan in Nederland, ook al blijft het hier een serieuze hap uit het budget (voor voltijds opvang ongeveer 500 - 600 EUR per maand bij een onthaalouder of crèche met vaste prijs). Ik ken heel weinig jonge vrouwen die stoppen met werken eens ze kinderen hebben, wel veel vrouwen die ouderschapsverlof opnemen of (al dan niet definitief) deeltijds gaan werken. Ik heb de indruk dat het hier veel algemeen aanvaarder is om een kind van 3 maanden naar een onthaalouder of crèche te brengen dan in NL.

Ik ben na de geboorte van mijn dochtertje 4 maanden thuis gebleven, en vond dat een heerlijke tijd. Maar na afloop ervan genoot ik er toch ook van om terug te gaan werken, terug meer contact met volwassen mensen, intellectuele uitdaging, dat had ik toch een beetje gemist tijdens mijn periode thuis. Mijn dochter ging 3 dagen per week naar de crèche, mijn man nam 1 dag ouderschapsverlof, en de 5de dag was ze bij mijn ouders. Na een jaar ben ik ook begonnen met 1 dag ouderschapsverlof te nemen, dus nu gaat mijn dochter nog maar 2 dagen per week naar de opvang. Voor ons werkt dit perfect, ik geniet enorm van het mama-dochter dagje, en van de avonden en weekends met ons drietjes. Maar ik geniet er ook van om te gaan werken, contact te hebben met fijne collega's etc. Stoppen met werken is voor ons financieel geen optie, maar ik zou het ook niet willen.

Als ik het zo lees, kunnen jullie het financieel perfect trekken op 1 inkomen, dus dan heb je eigenlijk de luxe dat je echt kan kiezen wat voor jou het beste aanvoelt, stoppen met werken of niet. Je hoeft daar nu toch ook nog geen beslissing in te nemen, stoppen met werken kan altijd. Als je zwangerschapsverlof en eventueel ouderschapsverlof (ken de regeling daarrond in NL niet) opneemt, en dan het gevoel hebt dat je die situatie voor altijd wil verder zetten, dan kan je besluiten om niet terug te gaan werken. Als je daarentegen het gevoel hebt dat je toch graag deeltijds terug aan de slag wil, staat die deur nog wel open.

Ik kan er niet aan doen, maar heb toch ook kleine bedenkingen bij de gezinssituatie waarin het kind zou opgroeien. Iedereen staat uiteraard vrij om zelf keuzes te maken, maar ik zou mezelf er echt niet goed bij voelen om een kind te moeten opvoeden met een man die er enkel op zondag is. Je gaat eigenlijk volledig alleen instaan voor de zorg voor jullie kindje, en dat is enorm zwaar. Eigenlijk zou je daar toch ook goede afspraken over moeten maken met je man. Wat als blijkt dat het een kindje is dat extra aandacht nodig heeft die jij toch niet alleen kan geven? Is hij dan bereid om mee naar oplossingen te zoeken waardoor hij meer thuis kan zijn? Ik heb een broer met een handicap, mijn moeder is altijd thuisblijfmama geweest, maar ik weet zeker dat zij het niet volgehouden zou hebben zonder de steun van mijn vader (die wel full time werkte, maar veel vakantie had en alle dagen ten laatste om 16.30 thuis was).

Ik denk ook dat je het je iets te rooskleurig voorstelt allemaal, een kindje meenemen naar een meerdaagse wedstrijd, ik zou er echt niet aan beginnen. Zoals iemand al zei, je moet je toch vaak als ouder aanpassen aan de noden van je kindje ipv omgekeerd. De kans is reëel dat je je kindje er helemaal geen plezier mee doet om hem mee te nemen, heel zijn ritme wordt dan verstoord. Hoe zou je het dan doen op de momenten dat je zelf met je paard bezig bent? Je man kan ook niet meegaan om je kindje te entertainen op die momenten. Ik heb al te vaak op wedstrijden peuters compleet onverantwoord tussen de paarden zien lopen terwijl mama/papa op het paard zit, en er niemand echt verantwoordelijkheid neemt om het kind in het oog te houden.

En misschien ook nog een belangrijk puntje dat nog niet aangehaald is, paardrijden op zich is al niet zonder risico, maar bij eventing gebeuren toch geregeld lelijke valpartijen. Uiteraard wens ik je dit absoluut niet toe, maar als je een partner hebt die amper kan inspringen voor de zorg voor je kindje, dan moet je toch ook rekening houden met wat er gebeurt als jij eens geblesseerd geraakt en daardoor een tijdje niet alleen voor je kindje kan zorgen...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:41

Er wordt veel gepraat over waarom de man van TS dan niet minder kan gaan werken en hij lekker op oude voet door kan gaan e.d. Maar beseffen jullie wel wat een eigen tuinderij inhoudt?? Zelf hebben wij een akkerbouwbedrijf en het is hard werken. Wij verdienen heel leuk, maar niet genoeg om daar vast personeel van aan te nemen. Daarbij is het echt werk met hoogseizoenen, afhankelijk van vraag en aanbod en vaak enorm weersafhankelijk. Kortom moeilijk te plannen. Een papadag klinkt leuk, maar als er gerooid of beregend moet worden moet dat gewoon. In sommige situaties kan het serieus waar een halfjaar inkomen kosten. Mijn man werkt 60-70 uur per week, maar ziet de kinderen vaker dan een gemiddelde man die 40uur voor een baas werkt. Net als de man van TS eet hij smiddags thuis en werkt/loopt/rijdt meestal rondom huis. Als hij in de werkplaats bezig is hoeven ze maar de deur te openen en ze zien hem. Ik vind het jammer dat sommige zo negatief doen over de man van TS. Ik heb er juist veel respect voor want het is keihard werken en ze dragen heel veel meer verantwoording dan de gemiddelde man die voor een baas werkt. De man van TS zal echt wel tijd voor zijn kind vrij kunnen maken, alleen zal dit vooraf moeilijk te plannen zijn.

Dat het een 50jaren keuze is vind ik zo'n onzin. Toen werd het van je verwacht, nu ben je vrij om die keuze te maken. Zo'n keuze maak je niet zelf, dat doe je samen met je man. Dan is het voor mij een logisch gevolg dat het inkomen van de man ook voor de vrouw is. Daar hebben wij nooit moeilijk over gedaan. Mijn man kan niet minder werken, dat gaat dan ten koste van het bedrijf.
Nu ik het rustiger heb werk ik ook mee in ons bedrijf. Dat is misschien een optie die TS ook heeft!?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:41

_lautje_ schreef:
Berekening klopt echt ;) hou nog geen 500 over. Zou voor drie dagen opvang bij ons 980€ kwijt zijn per maand. Krijg 180,- opvang terug. Dus zou een 470 euro overhouden.

weet je het echt zeker??
ik betaal voor 2 kids 1340 euro.... en zover ik begreep krijg je altijd op zn minst 1/3e vergoed. of je moet qua verzamelinkomen zo hoog zitten, dan val je er buiten.

eerlijk gezegt zou ik blijven werken. zie daarna nog maar eens aan een baan te komen. je werkt niet voor de opvang, je houd er altijd nog 500 euro van over. het is wat anders als je je hele loon kwijt bent aan de opvang. maar houd er rekening mee dat als je stopt, je dus nog minder te besteden hebt.
tel daarbij het pensioen wat je voor die tijd niet krijgt, gat in je CV enz.
enneh, meerdere hebben het al gezegt maar hoezo hou JIJ maar 500 euro over? kinderen neem je met zn tweeen dus lijkt me ook dat de rekening van de grote hoop betaalt word. het kost je dus SAMEN maandelijks 980 euro.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:42

Wat me opvalt is dat geen/weinig reacties gaan over de investering die TS én de overheid/samenleving hebben gedaan in de opleiding van TS.

TS, je hebt (maar liefst!) 2 universitaire studies afgerond en bezig met een derde. Ik veronderstel dat je gedurende een deel van je studietijd van studiefinanciering of een dergelijke regeling gebruik hebt kunnen maken. Natuurlijk is die regeling minder riant dan jaren geleden, maar feit blijft dat de overheid, dus de belastingbetaler, dus wij allemaal, daaraan mee betalen. Dat doet de overheid omdat we als maatschappij erbij gebaat zijn dat een ieder zijn/haar talenten maximaal inzet: daar draait onze economie op. (Beetje plat door de bocht redenering, maar goed.)

Ik vind dus dat je in je overwegingen moet betrekken of het 'fair' is dat jij, met jouw opleiding en de investingeren die je daarin gedaan hebt, (tijdelijk) stopt met werken. Natuurlijk is dit slechts één van de afwegingen. De financiële afweging ('werken voor de opvang') en de afweging werk vs. zorg/aandacht/tijd voor je kinderen zijn al meer dan voldoende aan bod gekomen in de reacties.

En at the end of the day... gaat het erom waar JIJ en je gezin gelukkig van worden. Dus alle (ver)oordelende reacties zou ik fijn naast je neer leggen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 18:12

Klopt eventing is een sport vol risico's en daar ben ik kij van bewust. Net als alle moeders die gewoon blijven eventen met kinders.

Over de inbreng van mijn man ben ik bigmaals heel duidelijk: het gaat niemand ene hol aan hoe wij dat verdelen!!
Mijn man leeft voor de tuin, dat is alles. En dat begrijp ik en ik ondersteun hem daar volledig in.
Een dergelijk bedrijf vraagt veel, maar het geeft ook verschrikkelijk veel terug.
Maar ik denk dat mensen die geen ondernemer zijn dat nooit zullen snappen.

Momenteel verzand dit topic naar een meer alles wat wij willen/eventueel voor ogen hebben afkraak topic en dat vind ik echt heel jammer. Ik had gehoopt op iets meer genuanceerde reacties.

Ook over financiële zaken ga ik niet reageren. Ik zie het niet als hand op houden.

En volgens mij is emancipatie bovenal de vrijheid krijgen om die keuze te maken die jou past. Het MOETEN blijven werken zoals hier wordt gesuggereerd vind ik geen emancipatie.

De opmerkingen van HC vond ik heel veel bijdragen.
Alles kan niet en je maakt die keuze die het beste bijdrage aan een gezond en gelukkig kind

_lautje_

Re: Stoppen met werken vanwege kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 18:16

Dankje Delphi!!

Ik denk dat vrijwel niemand hier beseft wat het hebben van een tuin inhoudt. Er loopt een heel koppel vast personeel, veel uitzendkrachten en het hele jaar door worden er miljoenen kilo's tomaten gekweekt en geoogst.
Dan kan je niet een papa dag nemen. Dat is een 24/7verantwoordelijkheid

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:17

Sorry, heb niet alles gelezen dus weet niet of het al genoemd is.

Maar wij hebben bewust voor een gastouder gekozen ook vanwege het financiële. In vergelijking met een kinderdagverblijf zijn wij echt aanzienlijk goedkoper uit. We betalen alleen de uren die onze dochters er heen gaan en hoeven ook niet door te betalen in de vakanties. Dat heeft natuurlijk ook zijn nadelen. Als onze gastouder op vakantie is moeten we wat anders regelen. Gelukkig heb ik het altijd op mijn werk zo kunnen regelen dat dat geen enkel probleem was. Onze oudste gaat nu 3 jaar naar de gastouder en wij zijn super tevreden!

Wij zijn overigens voor de oudste €5,53 en voor de jongste €5,35 per uur kwijt. Krijgen ook wel wat toeslag terug maar ook niet veel.

Oh heb even verder zitten lezen en zie dat jullie geen gastouder willen. Dan heb je eigenlijk ook niks aan mijn post. Wel jammer want qua geld loont het dan echt nog wel om te blijven werken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:50

@delphi: het is natuurlijk heel knap als mensen vol voor hun bedrijf gaan niemand zegt toch ook iets heel negatiefs wat dat betreft alleen is vol voor het een gaan vaak gewoon een beperking voor het andere.

Persoonlijk denk ik dat mensen nooit echt weten wat ze gaat gebeuren als ze kinderen krijgen en denk ik dat als je het financieel red en je alles hebt uitgezocht je gewoon je gevoel moet gaan volgen als het zo ver is.
Persoonlijk zou ik denk liever niet mijn werk opgeven zodat mijn partner door kan blijven werken, maar dat ligt aan mijn eigen instelling denk ik. Overgens zou ik het ook wel eng vinden om een vaste baan in loondienst helemaal op te geven als de ander zelfstandige is, immers ben je dan wel nat als er iets met het bedrijf gebeurt, maar als ik je zo hoor over het bedrijf is dat in dit geval niet zo van toepassing misschien