Trouwen op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:11

Joman schreef:
Oja ieder z'n eigen keuze idd.
Volgens mij verschilt het gewoon per omgeving en per milieu waarin je bent opgegroeid. Mijn hele familie en al m'n vrienden zijn universitair geschoold. Dan denk je niet aan trouwen als je 20 bent ;)

Tjah :(:)
Ik ken toch genoeg mensen die getrouwd zijn terwijl ze nog studeerden en ik zou mijn familie toch niet bepaald onder laag opgeleid scharen (ook niet naar jouw maatstaven) en toch zijn er heel wat op 'jonge' leeftijd getrouwd.
Ik zie niet in waarom je wel kunt samenwonen en studeren maar niet kunt trouwen en studeren. In praktijk veranderd er toch niets.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:15

In mijn omgeving zie ik 2 kanten; of ze trouwen jong, omdat ze jong van school kwamen (mbo) óf omdat ze niet 'van de kerk' mochten samenwonen voor het huwelijk. Ik heb iig in mijn omgeving nog geen variant ervan tegen gekomen.

Ik vind het allemaal best, t is niet mijn leven :)

Ik ben tegenwoordig al een uitzondering in familie dat ik getrouwd ben :') aantal neven en nichten dat getrouwd is (en ik heb heel veel neven en nichten) is op 1 hand te tellen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:22

DatBenIkNou schreef:
MyHorseGirl schreef:
Jeetje ik vind het wel erg jong.. Over 3 maanden word ik 21, maar ik moet er echt niet aan denken om nu al te trouwen of verloofd te zijn.. Nee joh, ik zit nog volop in mijn studie, geniet van mijn studententijd, wonen in een studentenhuis. Mijn vriend studeert in Amsterdam en heeft precies hetzelfde. Nee, voor samenwonen en trouwen hebben we nog jáááren als we klaar zijn met onze studie. Dan kunnen we elke dag nog thuis op elkaar wachten en koken en dat soort dingen.

Even deze reactie eruit gepikt. Moet wel lachen om het feit dat jullie denken dat het leven ophoud ofzo als je eenmaal getrouwd bent?? :D
Mijn man gaat ieder jaar nog met zijn vrienden op wintersport, ziet zijn eigen vrienden regelmatig apart van de vrouwen. Ik ga gezellig dingen doen met vriendinnen, maar gaan ook samen gaan we naar Mysteryland, Armin v Buuren of andere avondjes stappen. We hebben het superleuk sámen maar gunnen ook elkaar de ruimte. Of je nu getrouwd bent of niet, het is maar net hoe je zélf je relatie invult hoor!

Mijn vriend gaat nu ook apart op wintersport, op reis met vrienden, studeren in het buitenland etc. Daarvoor hoeven we echt niet getrouwd te zijn. :) Bovendien vind ik het heel wat om op zo'n jonge leeftijd al zo'n verbintenis aan te gaan met elkaar. Je weet nooit hoe de toekomst loopt. Dan kijk ik het liever nog een paar jaar aan dan dat ik nu al trouw. We pakken samen ook veel festivals, maar ook fijn apart! Ik vind het heerlijk om nog niet samen te wonen en al helemaal niet te trouwen. Al die dingen die dan om de hoek komen kijken. No thanks, nu nog helemaal geen zin in. :D

Je hebt wel gelijk hoor, het hangt er natuurlijk van af hoe je het zelf invult. Absoluut waar, ik moet er alleen nog niet aan denken om als getrouwd stel door het leven te gaan, samen te wonen en al die dingen te doen. Nee, ik geniet nog van mijn leven als student in Leiden met alles wat erbij hoort. We zijn ook allebei lid van een studentenvereniging dus dat zal ook wel het verschil maken.

Ik vind het echt helemaal prima als mensen nu al gaan trouwen, zelf weten, niet mijn leven. Ik moet er persoonlijk gewoon nog niet aan denken omdat ik zo geniet van mijn studentenleven!

vuurneon

Re: Trouwen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:23

Ik merk ook geen enkel verschil met een relatie hebben of getrouwd zijn; er is niets veranderd :') ja, gut wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Maar t is nou niet dat ons leven op stel en sprong is veranderd haha

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:32

Ik ben 19, mijn vriend 23 we wonen samen, maar moet niet aan trouwen denken.
Geen geld is A. En nu kan je nog makkelijk uit elkaar, later niet.
We gaan al bijna 4 jaar met elkaar en wonen nwt 3 maanden samen.
Ik doe nu MBO en ga straks even goed HBO doen (denk ik) (nu nog orietenteren) en mijn vriend is politie.

En we moesten niet samen wonen, maar met zijn onregelmatigheid, mijn drukke schema en veel avonden weg en ool nog willen sporten en een redeljjke afstand tussen elkaar was dit gewoon makkelijker!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:33

Joman schreef:
Volgens mij verschilt het gewoon per omgeving en per milieu waarin je bent opgegroeid. Mijn hele familie en al m'n vrienden zijn universitair geschoold. Dan denk je niet aan trouwen als je 20 bent ;)

:') hilarisch dit... Hoezo kun je niet trouwen op je twintigste als je universitair geschoold bent :+ hier lopen meerdere voorbeelden rond hoor :D

Wat het milieu en opleidingsniveau van je vrienden en familie te maken hebben met trouwen ontgaat me volledig... :=

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:40

Die ken ik inderdaad ook wel verschillende, universitair opgeleid en toch 'vroeg' getrouwd. Maar goed... :')

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:42

Ik geen enkele persoonlijk, merk dat ze toch eerder voor samenwonen kiezen en op een latere leeftijd trouwen. Misschien is er een België- Nederland verschil.

Maar het moet gewoon een persoonlijke keuze zijn, en als het goed voelt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:46

verootjoo schreef:
Joman schreef:

:') hilarisch dit... Hoezo kun je niet trouwen op je twintigste als je universitair geschoold bent :+ hier lopen meerdere voorbeelden rond hoor :D

Wat het milieu en opleidingsniveau van je vrienden en familie te maken hebben met trouwen ontgaat me volledig... :=

Ooh nu krijg ik heel bokt over mij heen. Maar er zit toch degelijk een verband. Als ik de cijfers moet geloven. Meende te herrinneren dat 'lager' geschoolden of binnen 'bepaald' milieu vallen toch echt eerder trouwen en kids krijgen. Statistisch gezien. Wat bot omschreven effin.

Mijn mening? Ieder zijn recht en gevoel. Ik vind het prima. Wel bijzonder wanneer men jong zo goed weet wat je wilt. Dat was mij niet gelukt denk ik. Zeker niet op mijn 20e ofzo.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:49

Ik denk ook zeker dat er een correlatie is!
Maar dat is ook niet gek, als sommige studies zes jaar duren.

Maar dat wil niet zeggen dat als je jong trouwt je eronder moet vallen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:52

Het is al eens eerder gezegd, maar het is meer een ding dat je er eerder "aan toe bent" als je lager geschoold bent, om de doodsimpele reden dat je dan met je 20e al klaar bent met opleiding en alles. Dus dan rol je logischerwijs in de fase dat je gaat trouwen/kinderen krijgen etc. Of in elk geval, dat is wat veel mensen doen.

Wat dus niet wil zeggen dat je niet op de 20e KAN trouwen als je nog aan de universiteit studeert :D Het gebeurt gewoon minder vaak. Dat maakt het een niet slechter dan het ander natuurlijk, het is gewoon anders.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:53

Knert schreef:
Ooh nu krijg ik heel bokt over mij heen. Maar er zit toch degelijk een verband. Als ik de cijfers moet geloven. Meende te herrinneren dat 'lager' geschoolden of binnen 'bepaald' milieu vallen toch echt eerder trouwen en kids krijgen. Statistisch gezien. Wat bot omschreven effin.

Mijn mening? Ieder zijn recht en gevoel. Ik vind het prima. Wel bijzonder wanneer men jong zo goed weet wat je wilt. Dat was mij niet gelukt denk ik. Zeker niet op mijn 20e ofzo.

Dat klopt ook wel. Want die beginnen meestal al eerder met studeren, dus zijn dan ook vaak eerder klaar.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:57

Ooit my big fat gypsy wedding gekeken? Daar trouwen de meiden met 16 jaar.. en dan het huis poetsen en koken voor de man

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:00

Ess_Ramona schreef:
Ooit my big fat gypsy wedding gekeken? Daar trouwen de meiden met 16 jaar.. en dan het huis poetsen en koken voor de man

In dit geval dus de samenleving waar je in bent opgegroeid samen met opvoeding ;).

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:06

DatBenIkNou schreef:
Chiave schreef:
Bij ons in dorp is het eigenlijk not-done om eerst samen te wonen en vervolgens te trouwen, aangezien we een kerks dorpje hebben. Niet dat je met de nek aangekeken wordt, maar "heb je het al gehoord? die en die wonen al samen en ze zijn nog niet eens getrouwd" krijg je wel...
Best jammer, maar goed. De gemiddelde leeftijd van trouwen in ons dorp is dan ook een jaar of 20, 21, 22. Mijn broer trouwde op zijn 22e, mijn zus van 19 is al verloofd.
En ik? Ik ben hier snel weg en trouw zodra me dat uitkomt en absoluut niet omdat ik in zo'n "pushend" dorp woon. Daaaag. Ik trouw wanneer mij dat uitkomt.

Echt, bestaat dat nog joh?? Ik ben gewoon jong getrouwd omdat ik dat zelf een mooi symbolisch 'echt kiezen voor elkaar' vond. Maar snap ook heel goed dat mensen het niets toe vinden voegen. Als ik nu op de bruiloft terug kijk, vind ik het vooral geld over de balk smijten haha...Zou er nu liever een mooie wereldreis van maken ondanks dat ik al jaren zeer gelukkig getrouwd ben hoor...Maar zou het nu wel heel anders doen dan toen.

Het is hier af en toe net het kleine huis op de prairie.
Hier wordt gewoon serieus op de voorpagina van het plaatselijke dagblad geschreven over wat voor schande het is dat er op zondag reclame getoond wordt op billboards langs de weg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:07

Chiave schreef:
Het is hier af en toe net het kleine huis op de prairie.
Hier wordt gewoon serieus op de voorpagina van het plaatselijke dagblad geschreven over wat voor schande het is dat er op zondag reclame getoond wordt op billboards langs de weg.

Dat meen je toch niet serieus? :') :') :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:09

verootjoo schreef:
Joman schreef:

nou al is het maar om de simpele reden mbo ( "laaggeschoold " ) begint op hun 16e met studeren is dan dus soms al klaar op hun 2e en gaat werken, huisje boompje beestje terwijl hbo/universtair ("hoog geschoold" ) pas op hun 18e/19e van school komen en tussen hun 22e voor hbo en misschien wel 26e of hoger voor universitair uitgestudeerd zijn. daarna gaan zij pas baan , huisje boompje beestje.

en honestly, ik merk het hier wel hoor. de basis meiden hadden hier varierend van 12-16 al een kindje etc. terwijl op vwo dit noooit is voorgekomen.. redelijk veel tienermoeders op mijn middelbare school maar niet hoger dan kader.
ik focus me op het studenten leven en studeren niet op trouwen etc. terwijl als ik nu al uitgestudeerd was ja dan wil ik ook van kamers af, eigenhuis etc.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:17

Citaat:
Doordat ze steeds vaker een langdurige opleiding volgen, zijn vrouwen tegenwoordig ouder dan voorheen als ze aan een relatie en kinderen beginnen. Hun toegenomen opleidingsniveau heeft bovendien sterk bijgedragen aan hun economische zelfstandigheid. Het ligt dan ook voor de hand te veronderstellen dat hoog opgeleide vrouwen eerder geneigd zullen zijn hun relatie te beëindigen. Dit blijkt echter niet zo te zijn. Van de paren die in de periode 1985–1994 zijn getrouwd, is per opleidingsniveau nagegaan welk aandeel binnen 14 jaar uit elkaar is gegaan. Mannen en vrouwen met een lage opleiding blijken vaker gescheiden te zijn dan hoger opgeleiden( g r afie k 5 ). Daar bij speelt de leeftijd waarop wordt getrouwd een rol. Laagopgeleiden trouwen vaker op jonge leeftijd, en hebben hier door een gotere kans dat hun relatie strandt.Dit resultaat komt overeen met wat in ander onderzoek in Nederland bij huwelijks cohorten van na 1965 is gevonden (De Graaf en Kalmijn, 2006)

door CB voor de Statistiek - ‎2009

En zo zijn er nog meer (jongere) statistieken.

Maar goed... leven en laten leven. Al strand je huwelijk 20x of trouw je pas op je 90e zolang je achteraf maar niet (teveel) spijt krijgt... is er wat mij betreft nooit een probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:23

Knert schreef:
verootjoo schreef:

Maar dat is ook niet gek, als je een studie doet van 4 jaar en daarna gaat werken, kun je al een leuk zakcentje hebben begin 20. Terwijl je met een universitaire studie zo 8-10 jaar verder bent voor je uberhaupt aan sparen kunt denken.
En ik denk dat 'gewoonte/gewenning/verveling' ook meespelen, als je al een aantal jaren hebt gewerkt ben je wellicht weer toe aan wat nieuws.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:25

toe aan iets nieuws... of gewoon eerder volwassener wordt? Hoe Intellectueel verschillend ook we kunnen zijn we behalen we allemaal ons volwassen leeftijd. Uitzonderingen daar gelaten. Zeg niet dat ik per definitie iedereen dom vind die vroeg trouwt hoor.

Eigenlijk snap ik het ook wel... hoe fijn zal het zijn je liefde vroeg te vinden en er jaren lang naast te mogen lopen. En aan een goed huwelijk moet je werken. Hoe lang/kort je ook getrouwd bent... ongeacht je opleiding.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:30

Ja dat is ook heel goed mogelijk natuurlijk.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:31

Ik geloof ook wel dat er best een verband is. Wij waren idd beiden al werkzaam toen we trouwden. Mijn man volgde later pas een hbo studie, ik ben zelfstandig ondernemer sinds aantal jaren. Is toch nog best goed gekomen dus.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:38

DatBenIkNou schreef:
Ik geloof ook wel dat er best een verband is. Wij waren idd beiden al werkzaam toen we trouwden. Mijn man volgde later pas een hbo studie, ik ben zelfstandig ondernemer sinds aantal jaren. Is toch nog best goed gekomen dus.

Neem aan dat het vooraf toch ook een gelukkig huwelijk was? :') plaag je maar hoor. :Y)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:37

Joman schreef:

Hm, wij zijn 20 en 21 en zitten allebei in het laatste jaar van een universitaire studie.
Wij zullen nog niet vlug trouwen, heeft meer te maken met de geldboom in de tuin die het nog niet zo goed doet en de nog niet heel lange duur dat wij samen zijn. Betekent niet dat de wil er niet is, van mijn kant in ieder geval. :)
De slechte hypothese dat je niet aan trouwen denkt op je 20e als je universitair geschoold bent, kun je dus verwerpen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:39

Imaginaerum schreef:
Joman schreef:

Hm, wij zijn 20 en 21 en zitten allebei in het laatste jaar van een universitaire studie.
Wij zullen nog niet vlug trouwen, heeft meer te maken met de geldboom in de tuin die het nog niet zo goed doet en de nog niet heel lange duur dat wij samen zijn. Betekent niet dat de wil er niet is, van mijn kant in ieder geval. :)
De slechte hypothese dat je niet aan trouwen denkt op je 20e als je universitair geschoold bent, kun je dus verwerpen.

het is geen hypothese aangezien er gewoon cijfers zijn van het cbs over gemiddelde leeftijd trouwens van universitair geschoolde mensen en tja.. de uitzondering maakt de regel he?