Gierige acties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:47

Ayasha schreef:
Jans schreef:
Zijn er restaurants waar dat verplicht is?! Mag dat zomaar dan?

Sommigen hebben het heel sneaky op de kaart staan, dat prijs incl 10% 'service charge' is. Dat is dan zogenaamde fooi. Is over komen waaien uit Engeland denk ik, daar is het overal :=

Dat was toch alleen vroeger? Voordat de minimumloon wet is ingevoerd was het normaal namelijk dat restaurants een automatische opslag berekenden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:49

PowerReiner schreef:
Bij de meesten moet je toch ook al aansluitkosten betalen?
Nee sorry, maar dat vind ik niet vergelijkend met bediening. Net zoals ik zei, in de winkel en achter de kassa deed ik ook mijn best en werkte ik me uit de naad maar vond ik het ook normaal om geen fooi te krijgen.

Ik denk echt dat het met het avondje uit gevoel is.
En dat er heel veel verschil zit tussen een prima bediening en een hele goede bediening. Sommigen lopen toch net die extra meter voor je.

Op restaurant moet je je eten toch ook betalen? :?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:50

Wij krijgen ons fooi niet eens, vaste klanten geven het altijd sneaky aan ons, zo van; voor jullie omdat mijn bazen het anders lekker zelf houden :'(
Heel jammer als je ziet hoeveel fooi er wordt gegeven.. :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:50

PowerReiner schreef:
Ayasha schreef:

Sommigen hebben het heel sneaky op de kaart staan, dat prijs incl 10% 'service charge' is. Dat is dan zogenaamde fooi. Is over komen waaien uit Engeland denk ik, daar is het overal :=

Dat was toch alleen vroeger? Voordat de minimumloon wet is ingevoerd was het normaal namelijk dat restaurants een automatische opslag berekenden.

Nee je komt ze serieus nog steeds tegen.. :=

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:54

Ayasha schreef:
Jans schreef:

Nee je komt ze serieus nog steeds tegen.. :=[/quote]

O daar ga ik dan wel op letten in het vervolg.
Ik wil namelijk wel zelf bepalen hoeveel ik geef. Daarnaast gaat het hele idee van fooi weg als je het MOET betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:56

Gierig vond ik het feest van een bruiloft in de snackbar en er kwam welgeteld wel 1 schaal met hapjes langs en de dranktap ging ook vroeg dicht :+ daarnaast kon je niet veel drinken bestellen. Dus eind van de rit hadden wij honger en dorst. Zo erg Bezuinigen op de verzorging van je gasten vond ik echt cheap en die bruiloft blijft velen ook alleen bij daardoor...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-01-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:57

Ayasha schreef:
PowerReiner schreef:
Bij de meesten moet je toch ook al aansluitkosten betalen?
Nee sorry, maar dat vind ik niet vergelijkend met bediening. Net zoals ik zei, in de winkel en achter de kassa deed ik ook mijn best en werkte ik me uit de naad maar vond ik het ook normaal om geen fooi te krijgen.

Ik denk echt dat het met het avondje uit gevoel is.
En dat er heel veel verschil zit tussen een prima bediening en een hele goede bediening. Sommigen lopen toch net die extra meter voor je.

Op restaurant moet je je eten toch ook betalen? :?

Je geeft je eigen antwoord al.
Inderdaad, je betaald je eten, je drinken, de stoelen waar je op zit etc. En voor bediening. Maar poedersuiker bediening is nog steeds bediening. Een super bediening is niet een gegeven, dus als die heel goed is vind ik het wel normaal daar iets voor te geven inderdaad. Nogmaals gezien het weerslag heeft op je hele avond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:01

Nee, die betaal ik niet, ik betaal het eten. De rest wordt voorzien. De klanten bij ons betaalden de aansluiting, de materiaalkosten en de firma die daarvoor moest komen.

De bediening fooi geven die al betaald wordt door de baas is net hetzelfde als mij fooi geven; Ik verleen een dienst "naast" hetgeen waar men werkelijk voor denkt te betalen: nl de firma die moet komen en de materiaalkosten van de aansluiting.
Wie op restaurant gaat betaald voor het eten maar ook, in de prijs van het eten, de verdere voorzieningen; ook de bediening dus.
Om die redenen (en een stukje winst ofcourse) kost een steak met frieten op restaurant 20 euro en maak je hem thuis voor 5 euro.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:03

PowerReiner schreef:
Ayasha schreef:

Ja en dus? :) Zijn meer jobs niet makkelijk. Die krijgen ook geen fooi. :?

Dus vind ik dat die mensen dan iets meer verdienen dan minimumloon! Leek me nogal duidelijk.

Jaja in andere beroepen is het ook niet eerlijk en moeten mensen ook hard werken voor een schijtloon, maar die zijn immers niet op deze manier in contact met klanten dus daar kun je niet zoveel aan doen.

Geen fooi geven is een typische Nederlandse mentaliteit en gewoon krenterig. Ik blijf het asociaal vinden dat wanneer de bediening goed of boven verwachting was, dat dat dan maar gratis moet zijn.

O ja, dan moet ik er nog bij zeggen dat ik niet ben opgevoed met fooi. Toen ik nog bij mijn ouders woonde wist ik niet eens van fooi, zij gaven dat immers nooit. Het is dus niet zo dat het er bij mij met de paplepel is ingegoten dat het normaal is.
Dat heb ik zelf met gezond verstand bedacht.

ik ben op nagenoeg precies dezelfde manier in contact met de gasten ( mac ) en dat is met toch moeilijk, iedere bestelling binnen 60 sec klaar en weg wij krijgen ook geen fooi toch? en die bediening is niet gratis die komt bij dat eten want een salade kost echt geen 10 euro om te maken de rest gaat naar de kok bediening en baas

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:13

vuurneon schreef:
Gierig vond ik het feest van een bruiloft in de snackbar en er kwam welgeteld wel 1 schaal met hapjes langs en de dranktap ging ook vroeg dicht :+ daarnaast kon je niet veel drinken bestellen. Dus eind van de rit hadden wij honger en dorst. Zo erg Bezuinigen op de verzorging van je gasten vond ik echt cheap en die bruiloft blijft velen ook alleen bij daardoor...

Das ook wel erg...

Zo had iemand ook een keer feest gegeven voor veel man.
Bier vd tap, wijn, en fris.

1 schaal hapjes ging er rond, dingen waren niet te vreten.
Om half 12 was t bier op, en 12 uur wijn.
10 minuten daarna was alles op, en feest zou tot half 2 doorgaan.

Wij zijn maar naar t café en cafetaria gegaan, hadden echt gigantisch honger :+.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:15

Wij hadden 4 tickets voor een voorstelling van Yoep van 't Hek... 1 iemand kon niet mee... Zonde van het kaartje... En ik wist dat mijn ex (we waren nog bevriend toen) het leuk zou vinden om erheen te gaan. Ik heb hem toen gebeld en gevraagd of hij mee wilde en dat hij het kaartje gratis mocht hebben. Ja leuk, zal ik jullie even komen ophalen dan? Ja is goed maar we moeten even mijn neef oppikken (was 5 min rijden vanaf zijn huis, en de ex had een lease auto dus de benzine kostte hem niks) Eigenlijk deed hij daar al moeilijk over... Maar goed hij ging akkoord. Vervolgens is er pauze en gaan we iets drinken, wij een rondje gegeven... (hij niet, maakt niet uit... Moet ie zelf weten...) vervolgens is de show afgelopen, er werd nog wat gedronken, uiteraard niet op zijn kosten) we gaan vervolgens naar de parkeergarage, hij doet het ticket in de automaat en draait zich vervolgens direct naar mij toe en vraagt: is het soms de bedoeling dat ik dat betaal ofzo?

Ik heb die jongen serieus zo aangekeken van nee johhhhh :? .... En mijn portemonnai getrokken... Gezien het feit dat mijn gezicht echt niet kon verbergen wat ik toen dacht, heeft hij toen toch maar snel de parkeerkosten betaald... Erna heb ik hem nooooooit meer meegevraagd naar wat voor evenement dan ook :P

MerelV

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:47

Hier was de ergste dat een vriendin mij uitnodigde om bij haar te komen eten (zij zat voorheen iedere week bij mij te eten, omdat ze anders alleen moest eten), hartstikke leuk natuurlijk. Alleen had ze niks in huis en gingen we naar de AH waar ik op eigen kosten een maaltijdsalade kocht en wel bij haar op at.

Vond het best maf dat zij mij uitnodigt en dat ik het dan moet betalen, verder niet moeilijk gedaan en gewoon betaald.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:12

Jeetje, wat ben ik toch blij met mijn vrienden. Waar we ook gaan eten, we komen altijd op ongeveer hetzelfde uit (op dan 1p na) en hierdoor is er ook geengezeur. Gelukkig!

Meestal 2-3 flesjes wijn (meestal 5 meiden dus in 1 beurt is een fles leeg) en de mannen drinken op een avond misschien een biertje meer dan ons. Geen rare, duurste gerechten of die onzin.

Moet wel mijn 1e post even bijstellen want zo had ik er nooit over gedacht, gewoon ondat ik het niet ken. Als er idd eentje tussen zou zitten die zou gaan profiteren, zou die persoon absoluut aangesproken worden en bij herhaling zou hij of zij zelf die extra kosten mogen betalen :j.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:31

Ik werk zelf in de horeca; als bijbaantje. Bij ons wordt de fooi wel gedeeld door de baas na hoeveel uur je gewerkt hebt in een maand, heel fijn meegenomen natuurlijk! Maar ik vind het overdreven om te zeggen, het is raar om geen fooi te geven. Iedereen moet dit voor zich weten, het is leuk om te merken dat iemand tevreden is; dit kan ook in woorden uitgedrukt worden als beloning voor t harde werken waar heel veel mensen zich in vergissen, tuurlijk we krijgen gewoon betaald maar de bediening die zich niet inzet of de keukenhulp die niks doet krijgen even veel betaald als iemand die zich keihard inzet. Hiermee zeg ik niet dat andere banen minder hard werken zijn, maar verschil tussen achter een kassa of 9 uur lang hard werken in de keuken of bediening is er zeker maarja dat is ook niet erg. Alles heeft wat! :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:35

De fooi die wij krijgen gaat in de fooienpot en daar gaan we eens in het jaar heerlijk van uiteten.
Tussendoor halen we in de winter een lekkere appelvlaai of in de zomer lekkere ijsjes. :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:46

Zullen we ophouden over de fooien in de horeca. Daar gaat het topic niet over en het is een eindeloze discussie die al vaak zat gevoerd is op bokt.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:48

annepaardoes schreef:
Zullen we ophouden over het wel of niet geven van fooien in de horeca. Daar gaat het topic niet over en het is een eindeloze discussie die al vaak zat gevoerd is op bokt.

Er is nog ruim een paar uur tijd om met het verkeerde been uit bed te stappen. :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:54

Wij eten vaak met een grote groep. Iedereen betaalt gewoon voor zichzelf zijn eigen eten, drankjes en toetjes. Klaar. Geen gedoe.

Het gebeurd wel als we ongeveer allemaal hetzelfde hebben gegeten qua prijs, we hem gewoon even delen.. Maar anders niet hoor.

Ik neem bijvoorbeeld altijd voor en na-gerecht, drink ook nog eens behoorlijk veel wijn. Een vriendin van mij neemt altijd alleen een hoofdgerecht en cola. Die kan ik dan toch echt niet in mijn spul laten mee betalen. Dat vind ik niet netjes.

Ik zou ook klagen als ik geen voorgerecht neem en geen nagerecht, maar de anderen wel en ik dan met hun mee moet betalen. Nee hoor. Het is wel weer anders als ik wijn heb gedronken en zij niet. Dan kom je weer aardig op hetzelfde uit.

Maar als er een groot verschil in prijs zit, dan ga ik niet de rekening even delen.

Gelukkig doet niemand in mijn vriendengroep ergens moeilijk over. We zijn allemaal arme studenten :P Dus iedereen betaalt altijd zijn eigen deel, behalve als we redelijk gelijk gegeten hebben, dan splitten we het even en als ik dan een paar euro meer moet betalen dan met mijn eigen rekening en iemand minder, prima. Als het om een paar euro gaat.

Maar meer dan dat niet hoor :P

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:54

JoopC schreef:
annepaardoes schreef:
Zullen we ophouden over het wel of niet geven van fooien in de horeca. Daar gaat het topic niet over en het is een eindeloze discussie die al vaak zat gevoerd is op bokt.

Er is nog ruim een paar uur tijd om met het verkeerde been uit bed te stappen. :j

Nou ga dan maar snel naar bed hè, gezien je reactie ;) :z

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:59

Lienek schreef:
Wij krijgen ons fooi niet eens, vaste klanten geven het altijd sneaky aan ons, zo van; voor jullie omdat mijn bazen het anders lekker zelf houden :'(

Daarom geef ik eigenlijk nooit fooi.. Of ik stop wat toe in de bedieners hand.. Maar niet bij de kassa. Ik heb zelf ook in de horeca gewerkt en de fooi ging, belachelijk, ook naar de baas toe. Ja, aan het einde van het jaar gingen we samen eten.. In het eigen restaurant :') . Kom op zeg, geef mij die fooi maar.

Gelukkig had ik genoeg mensen die een paar euro bij de tafel gaven en dat ging dan in mijn eigen zak. Foor is voor de bediener, niet voor de baas. Die mag het niet eens van je afnemen eigenlijk..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 01:00

ElineS schreef:
Lienek schreef:

Daarom geef ik eigenlijk nooit fooi.. Of ik stop wat toe in de bedieners hand.. Maar niet bij de kassa. Ik heb zelf ook in de horeca gewerkt en de fooi ging, belachelijk, ook naar de baas toe. Ja, aan het einde van het jaar gingen we samen eten.. In het eigen restaurant :') . Kom op zeg, geef mij die fooi maar.

Gelukkig had ik genoeg mensen die een paar euro bij de tafel gaven en dat ging dan in mijn eigen zak. Foor is voor de bediener, niet voor de baas. Die mag het niet eens van je afnemen eigenlijk..

In eigen restaurant? Pff, da's lekker...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 04:08

Met de meidengroep splitsen wij vaak gewoon de rekening, niemand eet of drinkt echt meer dan een ander, gaat vaak gelijk op. En die paar euro zegt niemand wat.
In de kroeg betalen we wat we gedronken hebben, het gaat anders vaak fout en zo hoeft niemand zich bezwaart te voelen een duurder drankje te nemen. Mensen die met de auto zijn hebben dan ook geen dure avond.
In de andere groep doen we wel aan rondjes, degene die bobt krijgt het drinken van de rest. :) Werkt prima maar moet zeggen dat het allemaal wijn/bier drinkers zijn.

Wel eens meegemaakt dat iemand in de groep duurder ging drinken als er een rondje werd gegeven, normaal wijn en dan een baco ofzo. Daar hou ik dan weer niet van. Ook een vriendin gehad die altijd krap bij kas zat maar wel drie avonden in de week in de kroeg wilde zitten, heel leuk maar wij konden alles betalen. Dan houdt het gauw op.

Moet zeggen dat ik gerust wat voor mijn vriendinnen over heb, als zij wat meer drinken: Geen probleem, het gaat mij om de gezelligheid. Wordt het stelselmatig profiteren van een ander: Ben ik er gauw klaar mee.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 07:22

Wij delen ook altijd de rekening.
Gaat mij ook om de gezelligheid.
Wij zouden raar opkijken als er 1 alleen wil betalen voor wat zij gegeten en gedronken heeft.
Wij doen ook wel eens een gezamelijke potje maken.
Die houd dan 1 iemand bij.

Ik denk zo: als je het geld niet hebt voor uit te eten moet je lekker thuis blijven.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:28

Mijn man is trouwens kelner (We wonen in oostenrijk) en het is hier doodnormaal dat mensen vragen om de rekening apart af te rekenen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:01

Ik reken in een vriendengroep apart af, in de kroeg en in een restaurant. Voor dezelfde redenen die ik hier lees: ik eet/drink niet zoveel als de rest en al helemaal geen alcohol.
Fooi in de horeca is minimaal, ook voor bovenstaande redenen.
Met sommige vriendinnen hoeft dit niet, op stal voeren we wortels uit 1 zak en soms koop ik er 3 achter elkaar en vaak ook niet, mogen mijn spullen en pony's gedeeld worden en rijd ik met 1 van hun mee, en dan hun eens met mij. Op grote afstanden rijdt altijd dezelfde ;) met de Leasebak.

Lang geleden eens een vriendin met weinig geld gehad en ze verwachtte dat ik wel altijd reed, trakteerde of hetgeen ik overhad aan haar schonk. Als we dan eens bij haar aten, dan was het altijd iets van de chinees en wat over was bleef bij haar voor de volgende dag maar ik dokte wel de helft. Ze verkocht ooit haar salontafel aan mij maar de kast voor een andere kennis was gratis want die persoon had ook geen rode cent en of ik die met haar wilde brengen dan... Daar heb ik haar op aangesproken, maar dat snapte ze echt niet want ik had toch geld zat en ik gunde het haar en de kennis niet _-:(
De vriendschap is snel doodgebloed daarna...