estja schreef:En wat is dan Standaard Nederlands? Een Gooische Rrrrr, een Limburgse zachte G? En heb je wel eens naast een stel Rotterdams bouwvakkers op de camping gezeten? Die spreken geen dialect maar of dat nou Standaard Nederlands is? Of "kakkers" die met een hete aardappel in hun mond spreken?
Wie bepaald dan wat Standaard is?
Voor mij heeft AN niets te maken met klanken en accenten. In mijn ogen is AN gewoon Nederlands zonder ook maar een enkel woord dialect tussen.
En volgens mij - maar ik kan ook mis zijn - zullen er bij de meesten die hier beweren AN te spreken (en sommigen hebben het ook letterlijk in hun reactie neergeschreven) toch dialecte woorden tussenzitten dus imho valt dat niet onder AN.
). Over de andere uitdrukking moet ik je wel gelijk geven. Dat is geen netjes Nederlands. Dus dan is de vraag: vanuit welk oogpunt bekijk je of iets streekgebonden is of niet - zeker gezien voor mij 3/4de van de posts op dit forum streekgebonden lijken - al spreken we dan gewoon van Nederland Nederlands. - Uiteraard kan ik de meeste dingen hier wel volgen - al zou ik veel zinsconstructies nooit zelf gebruiken.
Mooi in de context van je verhaal.