Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:45

estja schreef:
En wat is dan Standaard Nederlands? Een Gooische Rrrrr, een Limburgse zachte G? En heb je wel eens naast een stel Rotterdams bouwvakkers op de camping gezeten? Die spreken geen dialect maar of dat nou Standaard Nederlands is? Of "kakkers" die met een hete aardappel in hun mond spreken?

Wie bepaald dan wat Standaard is?

Voor mij heeft AN niets te maken met klanken en accenten. In mijn ogen is AN gewoon Nederlands zonder ook maar een enkel woord dialect tussen.

En volgens mij - maar ik kan ook mis zijn - zullen er bij de meesten die hier beweren AN te spreken (en sommigen hebben het ook letterlijk in hun reactie neergeschreven) toch dialecte woorden tussenzitten dus imho valt dat niet onder AN.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:28

Vast wel. Ik denk dat dat niet alleen geldt voor de mensen die door hun ouders in dialect zijn opgevoed, maar ook voor alle anderen. It takes a village to raise a child, zegt men weleens. Je neemt ook woorden over van je klasgenoten, van de buurvrouw, van ouders van vriendjes, van de bakker op de hoek. Daar zal ongetwijfeld ook weleens een woordje bij zitten waarvan je je niet realiseert dat het regionaal gebonden is. Dat geeft ook niets. Nederlands zonder een enkel streekgebonden woord, dat bestaat denk ik nauwelijks in het alledaagse taalgebruik. Waarschijnlijk wel in officiele teksten, omdat die door verschillende personen worden nagekeken. Lees bijvoorbeeld je eigen laatste post nog eens door. Ik zie zo al drie streekgebonden uitdrukkingen.

Evi84

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:42

Uiteraard, ik heb hier dan ook al aangegeven dat ik het spijtig vind dat ik geen -of in ieder geval niet zonder nadenken- AN kan praten zoals de meesten hier wel schijnen te kunnen volgens eigen zeggen.
Met dien verstande dat er geen enkel dialect woord tussen glipt uiteraard. (Let wel, de meeste mensen zullen aangeven dat ik dagdagelijks wel degelijk AN spreek - maar dat is dus verre van waar, aangezien er nog steeds af en toe dialecte woorden tussenzitten)

Ik vind zuiver AN praten dan ook een behoorlijke meerwaarde voor je presentatie en hoe anderen zich presenteren naar je toe.

Mijn uitdrukkingen zullen uiteraard ook wat minder Nederland Nederlands klinken aangezien ik uit het buurland ben, maar dat maakt ze nog niet dialect denk ik? (dialect zijn toch voornamelijk woorden die niet in het groene boekje voorkomen, zoals bv duimspijker of regenscherm (bestaan beiden niet in het AN)) .Ik heb ook al vaak opmerkingen gekregen over de uitdrukking "rad van tong" zijn vs "rap van tong" (kan beiden in het Nederlands) en funest vs nefast (synoniemen) etc etc...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:49

Ik heb het dan ook niet over dialect maar over streekgebonden. Ik corrigeer regelmatig boeken van Vlaamse schrijvers, dus ik herken nog wel wat Vlaams is en wat niet. Ik heb het bijvoorbeeld over je constructie 'ik kan mis zijn' - dat is zeker geen Standaardnederlands. In het Nederlands moet dat zijn 'ik kan het mis hebben'. 'Dagdagelijks' is ook typisch Vlaams, voor Nederlanders is dat meestal gewoon 'dagelijks'.
Ik vind correct Nederlands op zich ook een meerwaarde voor je presentatie, maar tegelijk denk ik dat veel Nederlanders - of Vlamingen, als het daarom gaat - een eventueel woordje dialect tussendoor niet eens echt opmerken. Plat praten wel, natuurlijk. Of echt platte woorden, waarvan er wel voorbeelden te noemen zijn. Maar heel vaak valt het niet eens op als iemand er eens een enkel streekgebonden woord doorheen gooit.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:05

Eigenlijk wel grappig.

Voor mij is "dagdagelijks" dus niet streekgebonden, maar doodgewoon AN (ben zelfs net gaan controleren of het in de woordenlijst van Nederlandse taal staat, om toch zeker te zijn :-) ). Over de andere uitdrukking moet ik je wel gelijk geven. Dat is geen netjes Nederlands. Dus dan is de vraag: vanuit welk oogpunt bekijk je of iets streekgebonden is of niet - zeker gezien voor mij 3/4de van de posts op dit forum streekgebonden lijken - al spreken we dan gewoon van Nederland Nederlands. - Uiteraard kan ik de meeste dingen hier wel volgen - al zou ik veel zinsconstructies nooit zelf gebruiken.

Wat betreft het dialect horen wat vermengd is in veel zinnen, geef ik je gelijk. Het is dan ook niet zo dat ik me erger aan een enkel woord in een zin van iemand anders. Waar ik me wel aan erger is aan een dialect woord in een eigen zin bv en ook aan het feit dat wanneer ik bewust die schaarse dialecte woorden toch wil bannen uit mijn taal - ik makkelijk de spontaniteit verlies , aangezien je toch gaat nadenken om je taal te filteren - terwijl het merendeel hier volgens eigen zeggen wel vlot AN kan praten. (Al hangt het bij die aanname uiteraard van de gebruikte definitie van AN af)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:57

Het is inderdaad niet incorrect, 'dagdagelijks', wel streekgebonden. Op woorden.org las ik bijvoorbeeld dat het bekend is bij 23 procent van de Nederlanders en bij 96 procent van de Belgen/ Vlamingen.

Je ergeren aan je eigen taalgebruik moet het overigens nooit doen; als er iets is dat moordend is voor de spontaniteit, is het dat.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 03:28

:) Dan spreken we niet meer van streekgebonden, maar van landgebonden, aangezien Belgie (het nederlandstalig deel) toch groter is dan een streek (wij kennen ook diverse streekdialecten, maar dat woord overstijgt de diverse streken binnen België)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:23

Maar hoe erg is het als mensen streekgebonden woorden of zinsbouwen gebruiken? Kom ik toch weer op de eenheidsworst. Over het algemeen zullen er maar weinig mensen zijn die in het dagelijks leven echt en volledig netjes AN spreken. En dan heb ik het niet over half dialect, half Nederlands, maar over situaties zoals jullie hier beschrijven. Is dat erg? Moeten we echt allemaal precies hetzelfde zijn en spreken? Ik kan me er niet zo druk om maken.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:02

Waarom moet iedereen in de pas lopen? Ik houd juist van een stukje diversiteit in het land. Cultuur,taal en geschiedenis uit de eigen provincie is waardevol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 02:02

Ik vind het geen probleem als mensen horen dat ik uit Drenthe kom. Vind het ook niet erg als ik her en der een spellingsfoutje maak.

Alleen in de Nederlandse lessen doe ik mijn best. En aan de cijfers te zien kan ik het wel.

Op mijn stage moet ik zelfs in het dialect praten. Behalve bij de mensen die abn praten.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 03:50

estja schreef:
En wat is dan Standaard Nederlands? Een Gooische Rrrrr, een Limburgse zachte G? En heb je wel eens naast een stel Rotterdams bouwvakkers op de camping gezeten? Die spreken geen dialect maar of dat nou Standaard Nederlands is? Of "kakkers" die met een hete aardappel in hun mond spreken?

Dat zijn accenten en accent heeft weinig te maken met dialect en dus ook weinig met Standaardnederlands. Het Standaardnederlands is grotendeels gebaseerd op een Hollands dialect (want: prestigedialect) en wordt bepaald door de Taalunie.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:45

Ik studeer nu sinds 2 maanden in Tilburg, en het was even een omschakeling tussen 90% dialect praten en 20% dialect praten. Ik heb mijn klasgenootjes gevraagd om me erop aan te spreken als ik iets zeg wat niet begrijpelijk of niet AN is. Het is maar een keer voorgekomen tot nu toe, en dat was bij het woordje 'chique'. In Limburg wordt dat ook wel gebruikt als in: super tof. Bijvoorbeeld: ik vind dat chique om te doen.

Schijnbaar in noordelijk Nederland niet, maar ik let er ook echt op dat ik geen rare dingen zeg. Dus ben best tevreden tot nu toe.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:37

Gelukkig dat er nog mensen dialect leren/spreken. Jammer als die zouden verdwijnen.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:10

Evi84 schreef:
estja schreef:

Voor mij heeft AN niets te maken met klanken en accenten. In mijn ogen is AN gewoon Nederlands zonder ook maar een enkel woord dialect tussen.

En volgens mij - maar ik kan ook mis zijn - zullen er bij de meesten die hier beweren AN te spreken (en sommigen hebben het ook letterlijk in hun reactie neergeschreven) toch dialecte woorden tussen zitten dus imho valt dat niet onder AN.

Ik heb er persoonlijk meer moeite mee dat het tegenwoordig een trend lijkt om Engelse woorden en zinnen te gebruiken door het Nederlands. Iets te populistisch voor mijn doen.
Mijn Nederlands probeer ik zo correct mogelijk te houden, zonder te forceren. Een foutje maken door onbewust een dialect-woord te gebruiken, vind ik niet erg. Mensen die geen dialect spreken, maken ook genoeg fouten in hun taalgebruik.
Het zou zonde zijn om 'onze' kinderen geen dialect meer te leren. Ik vind het al jammer dat het Maastrichtse dialect aan verandering onderhevig is en men in plaats van het correcte Maastrichtse woord een Nederlands of 'vernederlandst' woord gebruikt. Als voorbeeld het woord kaars, in correct Maastrichts is dit 'bougie', merendeel van de jeugd zegt echter al 'keers'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:04

Ik heb vanuit thuis de Nederlandse taal en het Limburgse dialect meegekregen. Overal werd dialect gesproken, behalve op school. Nu nog is het zo dat ik alleen op school en op het werk met klanten (waarvan ik niet weet of ze Limburgs spreken) Nederlands spreek. Wij hebben hier een meisje in onze klas zitten uit Noord-Holland, maar ik spreek beter Nederlands qua taalgebruik dan haar.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:06

_lauraaa_ schreef:
Ik heb vanuit thuis de Nederlandse taal en het Limburgse dialect meegekregen. Overal werd dialect gesproken, behalve op school. Nu nog is het zo dat ik alleen op school en op het werk met klanten (waarvan ik niet weet of ze Limburgs spreken) Nederlands spreek. Wij hebben hier een meisje in onze klas zitten uit Noord-Holland, maar ik spreek beter Nederlands qua taalgebruik dan haar.

Sorry dit moet even: het is 'dan zij'. :') Mooi in de context van je verhaal.

Ik ben opgegroeid in Brabant, heb een zachte G, maar praat geen dialect. Vind het persoonlijk ook een leuke uitdaging om ze correct mogelijk Nederlands te praten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:08

Mijn ouders hebben nooit in hun 2e taal tegen ons gesproken en wij mochten thuis ook absoluut die taal niet spreken. Dialect was ook niet welkom; dan werd gelijk gecorrigeerd. Nu kun je niet voorkomen dat bepaalde streekgebonden woorden er tussen piepen natuurlijk; hier blijft een mug toch echt een neefje. Maar ik spreek daardoor ook geen dialect en ook geen 2e taal van mijn ouders. Wel versta ik het. Heeft wel als gevolg dat ik accentloos spreek :)
Het grappige is dat mijn schoonouders ook dezelfde insteek hadden als mijn ouders en mijn man ook geen dialect spreekt (nou ja, door het bedrijf nu wel meer maar thuis absoluut niet). Al spreken zijn ouders het onderling wel itt tot mijn ouders. Mijn ooms en tantes spreken mij in het Nederlands aan, wat wel maf klinkt omdat hun normale spreektaal juist de 2e taal is en de Nederlandse zinnen daarmee niet altijd goed lopen :')

Onze toekomstige kinderen worden dan ook accent- en dialectloos opgevoed.

Op mijn huidige werk kreeg ik wel van cliënten het verwijt dat het schandalig was dat ik het dialect niet sprak, maar goed nu weten ze niet beter en vertalen ze soms hun eigen zinnen maar :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:29

Over "boers" gesproken, is dit filmpje de revue al gepasseerd? Gaat over de vraag hoe stoer de boer nou daadwerkelijk is

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:52

Ik snap werkelijk niet dat mensen hier een dialect als iets minderwaardigs zien dat ze absoluut niet willen spreken. Ik ben er trots op! Het is mijn moedertaal en een prachtige traditie/gebruik dat hoort bij de streek die me zo lief is.
Het is een verdieping van mijn taalgevoel en heeft prachtige woorden die een gevoel of een 'ding' veel mooier en dieper uitdrukken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:26

En als Fries een taal is, in mijn ogen gewoon dialect, dan zijn de ander dialecten toch ook talen...
[/quote]

Fries is gewoon officieel een taal, dialecten zijn dat gewoon simpelweg niet. Dus dat kan je allemaal vinden, maar officieel is in Nederland Nederlands en Fries de talen.[/quote]

NoName126 schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen hier een dialect als iets minderwaardigs zien dat ze absoluut niet willen spreken. Ik ben er trots op! Het is mijn moedertaal en een prachtige traditie/gebruik dat hoort bij de streek die me zo lief is.
Het is een verdieping van mijn taalgevoel en heeft prachtige woorden die een gevoel of een 'ding' veel mooier en dieper uitdrukken.

beter kan ik het zelf niet zeggen ... :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:30

[quote=

Op mijn huidige werk kreeg ik wel van cliënten het verwijt dat het schandalig was dat ik het dialect niet sprak, maar goed nu weten ze niet beter en vertalen ze soms hun eigen zinnen maar :')[/quote]

dit bovenstaande zie ik ook als een tekort.

in de ouderenzorg met name de dementerende bejaarden kun je vaak meer bereiken in het dialect, ik spreek het beiden, accentloos abn en zeeuws en tja ik zou het dus niet willen missen. onze kinderen krijgen het dus echt mee

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:50

Kwita wij kunnen elkaars hand schudden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:13

NoName126 schreef:

Daar mag je ook trots op zijn. Ik ben behoorlijk dialectloos opgegroeid, onder de rook van Haarlem. Ik woon nu in Twente en merk dat het Twents schitterende uitdrukkingen heeft. Neem nou "oet de tied komm'n" . Daar kan toch niks tegenop?!

En toch heb ik meegemaakt dat mensen hier tegen me zeiden: "doe jij dat maar, want jij spreekt netjes Nederlands." Bijvoorbeeld bij een radio-interview voor mijn vrijwilligerswerk, of bij het toespreken van groepen mensen. En dat vind ik erg! Hoe kan het nou dat mensen zich voor zoiets als dialect schamen? :?

En wat ik ook wel eens gehoord heb is dat kinderen hier op school bestraffend worden toegesproken als ze in de klas zeggen: "meester, ik heb het warm, mag het raam los? " Dan wordt ze verteld dat dat niet goed is en dat je moet vragen "mag het raam open?" Want je "hoort" AN te praten, "dat is beter".
Dat snijdt me door de ziel. Hun vaders, moeders, opa's en oma's drukken zich zo uit. Dat is waar je vandaan komt, wie je bent, je identiteit. En impliciet wordt zo'n kind zo even duidelijk gemaakt dat dat niet goed genoeg is.
Een leerkracht zou ook kunnen zeggen: "wat zeg je dat mooi in Twents! Hoe zou je het in het Nederlands vragen?" Dan leren kinderen het op twee manieren te zeggen en dat ze zich niet hoeven te schamen voor hun afkomst.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:25

Bij ons praatte iedereen onderling dialect en op school enzo gewoon ABN. Dat kunnen zelfs de boeren gewoon. Het willen, dat was vroeger wel eens anders. Tegenwoordig is dat echt niet meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:41

kwita schreef:
Vuurneon schreef:

Op mijn huidige werk kreeg ik wel van cliënten het verwijt dat het schandalig was dat ik het dialect niet sprak, maar goed nu weten ze niet beter en vertalen ze soms hun eigen zinnen maar :')

dit bovenstaande zie ik ook als een tekort.

in de ouderenzorg met name de dementerende bejaarden kun je vaak meer bereiken in het dialect, ik spreek het beiden, accentloos abn en zeeuws en tja ik zou het dus niet willen missen. onze kinderen krijgen het dus echt mee

Toch heb ik daar nooit moeite mee gehad, ik begrijp ze wel en zij mij ook. Er is totaal geen barrière namelijk, niet in de uitdrukking, niet in de emotie. (Het is lastiger voor de pg'ers wiens hersenen dusdanig zijn aangetast in het 'woord' gebied om zich uit te drukken, maar als dat deel nog aardig werkt gaat de communicatie en vooral het gevoel dat zij begrepen worden harstikke goed :) ) Bedenk daarbij ook dat mijn ouders niet in mijn provincie geboren zijn en ik dus geen bal heb aan de luistervaardigheden van die taal in mijn eigen provincie :')
Overigens begrijp ik na al die jaren met dank aan de niet pg cliënten (die ruim in de meerderheid zijn) de specifieke woorden wel hoor :j Maar het gebrek aan dialect is nooit een belemmering geweest in de omgang. Misschien is het anders als ik in een dorp had gewerkt, maar het overgrote deel van de cliënten spreekt zelf ook al geen dialect (meer) omdat het niet vanzelfsprekend is in een stad. Toen ik opgroeide was er misschien 1 klasgenoot die dialect sprak en toen ik op de middelbare school zat waren er maar enkele die dan echt uit een dorp kwamen waar het gebruikelijk was.