Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:07

Kreeftensoep?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:13

courgette komkommersoep
pastinaak appelsoep

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:18

Pompoen met zoete aardappel soep -met een beetje geitenkaas/ spekjes! :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:20

De helft van het gezelschap houdt niet van vis e.d. Dus kreeftensoep is geen optie. Ook is mijn vader een hele moeilijk eer, moet niet al te apart zijn.. dus ben best beperkt. Zoete aardappelen soep en pastinaak soep klinken wel lekker trouwens, ga even Googlen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:54

Honing-mosterd soep doet het hier altijd erg goed :j Kan je zelf op smaak brengen dus ook zelf invullen hoe sterk je hem maakt.

Wij zijn er ook uit, als voorgerecht doen we een eendenborst met een rode wijn-portsaus (is een klassieker thuis, doet het altijd fantastisch) en een wild bloedworst op een toastje. Als hoofd hebben we hazenrugfilets, waar we eigenlijk nog iets met ganzenleverpaté bij willen doen. Groenten doen we niet aan met kerst := Toetje moeten we nog even verzinnen, maar zal waarschijnlijk een lekker taartje worden. Allebei niet zo veel zin om heel erg lang in de keuken te staan. Eerste kerstdag gaan we uit eten met de hele familie en dat is altijd nogal een vreetfestijn dus het doel van de hele maaltijd was om het niet al te zwaar te maken.

Wellicht dat we tussendoor nog een soepje worden. Wou eigenlijk voor een lekkere bouillabaisse gaan maar vind het er niet zo lekker tussendoor passen. Vis eten met kerst is bij ons ook een beetje uit den boze. Nog even nadenken dus!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:03

Ik ben nog aan het bedenken...
Één van de kerstdagen met familie, dan maakt iedereen een gang, wat ik dit jaar moet doen is nog niet bekend.
Ik wil de overgebleven kerstdag voor m'n gezin koken.
4 gangen menu, niet te moeilijk, heb al een paar ideeën.
Moet lukken als gediplomeerd kok :)

Ik loop al paar jaar met het idee om iemand uit te nodigen die met kerst alleen is, maar geen idee hoe ik dat aanpak want ik ken geen mensen die alleen zijn met kerst.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:04

flinke plannen emma, leuk! Wild blijft ook lekker :j

ik heb inmiddels redelijk wat paleo (geen graan of suiker) varianten van mijn recepten gevonden, en ik kan een hoop invriezen dus komende zondag maar eens aan de slag :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:07

Ik ben gek op wild, en iedereen bij ons thuis gelukkig ook. Hazenrugfilet wordt voor m'n zusje de eerste keer dus ben heel benieuwd wat ze ervan vindt :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:47

Ik loop vast op het vlees voorgerecht en ben ook nog niet helemaal gelukkig met het vis hoofdgerecht.

Dit is het menu tot nu toe:

Amuse
Sor­bet van to­maat
Smus­hi (soort aardappelsalade op roggebrood met zalm)
Glaasje tartaarcarpaccio

Voorgerecht
Zalm in krui­den­ma­ri­na­de
???

Soep
Paddenstoelensoep

Hoofdgerecht
Rosbief
Ge­pe­per­de zee­wolf met ro­ze­ma­rijn­bo­ter

Bijgerechten
Aard­ap­pel-knol­sel­de­rij­pu­ree met pad­den­stoe­len
Haricoverts met spek
Aard­ap­pel­waai­ers uit de oven
Sjalottenjus (overgebleven van het 1e jaar, sindsdien apart als bijgerecht)
Geroosterde uien

Dessert
Smel­ten­de cho­co­la­de­ca­ke­jes
Aard­bei­en­tri­f­le met wit­techo­co­la­deroom
S­grop­pi­no
Chocolademousse

Iemand nog een idee? Ik zie heel veel recepten voor vlees voorgerechten, maar vaak juist met rosbief. Ja, dat heb ik al als hoofdgerecht...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:04

MWM ga je dat allemaal maken? Hoeveel mensen komen er eten?
Ik was gisteren uit eten en had als voorgerecht black Angus tartaar op een klein beetje spaghetti: echt heel lekker en (volgens mij) makkelijk te maken, en goed te voorbereiden. Misschien kun je zo iets doen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:11

In totaal zijn we met z'n 4en. :D 3 veelvraten van mannen en ik. Maar ik eet bijna geen vlees en één eet er geen vis. Dus mijn vriend en zijn beste vriend eten overal 2 dingen van, maar het zijn wel kleinere porties. Zoveel maak ik elk jaar en dan is bijna alles op, behalve de toetjes.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:18

Ik zit ook hard na te denken voor het kerstmenu. Wil misschien wel iets van wild voor het hoofdgerecht, heb daar alleen nog nooit mee gekookt..

Ik had vorig jaar als voorgerecht dit gerecht, was echt heerlijk! zit te twijfelen of ik die weer ga doen of iets nieuws...
http://m.24kitchen.nl/recepten/romige-a ... inaigrette

Bedankt MWM voor de inspiratie voor een nagerecht, jouw gerechtjes klinken erg goed! Jij zult wel lang in de keuken staan met zoveel verschillende dingen...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:10

Lielle schreef:
ik ga overtypen wat ik heb opgekrabbeld:

mozarellaspiesjes met peer en pancetta
soepje
kaasstengels
sandwich (vitello tonnato, zalm, kalkoen, pastrami)
aardbei kerstmannetjes
brownies
pie/quice
hartige soesjes
meringue paddestoelen
champagne met soesjes
scotch eggs
gevulde kwarteleitjes
hartige en zoete scones
rosbief bonbon
geitenkaas mousse met marmelade
bananenbrood
luxe bonbons
christmas pudding met brandy butter
Ik heb ook diverse lonks opgeslagen, maar die staan op de andere computer

dat gaat het zeker niet allemaal en wsl verandert het nog een heleboel keer, maar dan heb je een idee.
en dan ongeveer deze opzet

champage + luxe hapje
koude hartige dingen (sandwiches en hartige scones)
warme hartige dingen (soep, pie)
zelfgemaakte zoetigheid
kant en klare zoetigheid

Erg lekker en Brits als aanvulling: pasties (oftewel pasteitjes). Heel goed voor te bereiden en in te vriezen. En als je toch naar Londen gaat kun je alvast wat inspiratie opdoen qua proeven :9

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:43

thx :-) en voorproeven in Londen gata vast lukken :D

ik zit inmiddels op het volgende plan (gaat wsl nog wel wat van afvallen):
en het merendeel is paleoproof :-)

- champagne met hartig gevulde soesjes
- finger sandwiches (verschillende soorten) en hartige scones
- eggs drumkilbo, geitenkaasmousse met tomatenmarmelade
- rarebit, soepje, kwarteleitjes in nestje van prosciutto (soort pastie)
- brownie, bananenbrood, millionaire's shortbread, Xmas pudding met hard sauce, panna cotta
- bonbons, fudge, ginger snaps, mints, meringues, strawberry santas

vanavond maar eens beginnen, er kan eea worden ingevroren dus dat scheelt

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:48

Wat een lekkere recepten, ik dacht hier "even" inspiratie op te doen maar ik heb zoveel opgeschreven wat mij lekker lijkt dat ik daaruit weer geen keuze kan maken :')

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:51

Ik zoek nog een gerechtje of drie voor twee personen voor kerstavond. Ik moet gewoon werken tot vier uur, dus heb geen tijd om uren in de keuken te staan. Het mag wel best iets bijzonders zijn, maar dus niks wat de hele dag moet opstaan.

Eerste kerstdag eet ik bij de ouders van m'n lief, dat wordt heeeerlijk. Tweede kerstdag bij m'n moeder, ook vast wel te doen :-)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:35

Tink ik maak voor de kerst een stoofpotje (smoor daging) en dat maak ik een dag eerder: wordt het alleen maar lekkerder van! -laat je het een dag eerder pruttelen en hoef je het met kerstavond alleen maar opwarmen.

@apwi dat heb ik ook!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:44

Ik stap ook even aan boord van dit topic.... Ik heb me weer wat vreselijks op de hals gehaald.

Kerstavond een 6 gangen diner, met de belofte een keertje écht uit te pakken.
1e kerstdag de 3e en 4e gang (dessert) voor 12 man
2e kerstdag werd verzocht om een uitgebreid diner, maar ben ik ertoe geneigd gewoon het gourmetstel tevoorschijn te toveren.

Totaal zonder inspiratie dit jaar, dus ik ga dit topic maar eens lezen. :+

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:45

Gewoon alle dagen hetzelfde maken??

Jeetje je hebt je zeker wat op de hals gehaald! Succes...

Maar er staat genoeg hier in t topic voor je.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:55

Wat erg lekker is als voorafje en ik weet niet of het al genoemd (heb niet het hele topic gelezen) maar dat zijn snoeptomaatjes met pepermayonaise en hollandse garnaaltjes.

Je snijd de tomaatjes door de helft en je haalt wat van de zaadjes weg.
Flink wat peper toevoegen aan een mayonaise die je lekker vind (echt veel peper)
De mayonaise in de tomaatjes
Elk tomaatje krijgt (volgens mijn broer :P) 3 hollandse garnaaltjes, maar ik zorg dat er altijd lekker veel in zit. Mjam!

En waar ik erg van genoten heb is een auberginesoep.

2 aubergines, een rode paprika, halve theelepel cajunpoeder, 2 uien, 2 á 3 teentjes knoflook, pijnboompitten (ik heb cashewnoten gebruikt, net zo lekker) , bouillon blokje en verse peterselie. En het is handig om in de waterkoker alvast een liter water te laten koken.

De aubergines in de lengte in plakken snijden en even grillen aan beide kanten (voor de smaak)
Paprika in blokjes, uien snipperen, knoflook persen. De paprika, ui en knoflook even aanfruiten in een soeppan met wat olijfolie en roomboter.

De aubergine in blokjes snijden (wel eerst af laten koelen :+ ) en in de soeppan gooien.

Vervolgens een liter water er bij, met het bouillonblokje en de cajunpoeder. Naar smaak de peterselie toevoegen, maar ik vond een flinke pluk erg lekker.

De cashewnoten even bruinbakken in een droge hete pan en ook door de soep.

Eventjes goed door laten koken (+- 10 minuten) en dan, hoe vreselijk het ook klinkt, pureren tot het zo goed als glad is. Helemaal glad krijg je het niet denk ik.

Had nog nooit aubergine gehad maar ik vond dit echt een heerlijke soep. Volgens het recept wel iets flauw dus heb er naar smaak zout aan toegevoegd, maar echt heerlijk! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 09-12-14 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:59

Ik zoek een gerecht voor op mijn werk. (Mensen met een beperking)
Mag geen varkensvlees bevatten,
Moet wat simpeler zijn om te bereiden,
Hebben maar 1 oven tot onze beschikking.

Gaat om in totaal 14 mensen....

Zat al te denken om zelf cordon bleu te gaan maken van kip.. Of ergens een grote salade schotel te bestellen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:07

Zie dit topic nu pas :+

Wij hebben kerstavond en eerste kerstdag al klaar :)

Kerstavond wordt gewoon weer lekkere warme broodjes.

Eerste kerstdag wordt ons menu:

Startend:
Stokbrood kruidenboter

Vooraf:
Garnalencocktail,
Kipcocktail,
Fruitcocktail.

Hoofdgerecht:
Kipdrumsticks met knoflook.
Rollade met champignon roomsaus.

On the side:
Frietjes-aardappelkrokketjes-aardappelrozetjes-rosenval aardappels met rozemarijn uit de oven.
Sla met farmersalade.
Haricouvert met katenspek.
Witlofrolletjes.

Desert:
Vianetta.

Redelijk simpel en een beetje gewoon.
Maar... Ik ben al blij dat ik dit bereikt heb :')

Na weken van strijd heb ik mijn schoonzusje eindelijk zo ver dat we met kerst niet gaan gourmetten (afgezaagd en er is altijd ruzie met mijn schoonvader de gewoon begint als hij wilt, dus als niemand al zit en iedereen nog bezig is in de keuken, en die de halve plaat in zijn eentje in beslag neemt en die als hij klaar is van tafel wegloopt en op de bank een sigaar aan steekt. En de bank staat in dezelfde kamer als de eettafel :roll: ).
ik wilde eigenlijk tapas doen. Maar dat is nog een stap te ver denk ik.
Bij alles wordt gezegd denk aan de kinderen :roll:
Dus we denken aan de kinderen en hebben nu een relatief simpel kerstdiner waarbij we hopelijk geen ruzie krijgen :o :+

Nu gaan we met oud en nieuw gourmetten :') _O-

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:18

Vliendertje schreef:
Ik zoek een gerecht voor op mijn werk. (Mensen met een beperking)
Mag geen varkensvlees bevatten,
Moet wat simpeler zijn om te bereiden,
Hebben maar 1 oven tot onze beschikking.

Gaat om in totaal 14 mensen....

Zat al te denken om zelf cordon bleu te gaan maken van kip.. Of ergens een grote salade schotel te bestellen.

Zelf indonesische nasi maken. Maar voor 14 personen weet ik zo geen hoeveelheden. Dit recept volgens mijn moeder is voor ongeveer 4 personen, mits het geen hele flinke eters zijn.

1 pak rijst (500 gram)
1 prei
1 netje sjalotjes (geen uien)
3 á 4 teentjes knoflook, net wat je zelf lekker vind
6 eieren
Kip, 500 gram
Olijfolie
Sojasaus (het liefst de zoute)

De rijst kook je gaar.
De kip snijd je in blokjes, de sjalotjes snipper je en de prei snijd je in (halve) ringen.

Eerst fruit je de sjalotjes aan en pers je de knoflook erbij (ja, het hele netje) en daarna bak je de kip mee tot deze zo goed als gaar is. Wij bakken hem nooit bruin omdat hij dan best taai wordt. De helft van de prei voeg je toe en bak je even mee.

Vervolgens bak je de eiren mee, tot het een soort van 'soepje' is, soort van scrambled eggs. Als je denkt dat de eieren gaar genoeg zijn voeg je de rijst toe en ongeveer 4 eetlepels sojasaus tot het een licht bruine kleur heeft.

De boel verder op smaak brengen met peper en wat zout en bij het serveren de rest van de prei er overheen strooien. Serveer er kroepoek bij en je hebt een heerlijke snelle maaltijd! (Die zelfs ik lekker vind!)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:23

MDH klinkt gezellig dat gourmetten van jullie :=

Vliendertje misschien iets van kip en dan patatjes en een salade erbij? Of lasagne? Als je dan de tafel mooi dekt, met veel kaarsjes en een lekker toetje na dan lijkt het net echt en is het niet te veel werk :)