Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:05

Wij leven nu al alsof wij alleen het basisinkomen hebben (dus zonder mijn ww, zonder toeslagen, zonder overwerk/extra werk etc). Daarin ben ik absoluut niet afwachtend :n (en hebben ook een sociaal vangnet om tijdelijk wat op te vangen als het echt ellende is) Maar ik snap wel hoe moeilijk het is als dat pure gevoel van graag moeder willen worden overheerst. Het is een heel ander gevoel dan 'ik wil een paard', zit in de kern van de mens (en niet iedereen heeft uiteraard die behoefte).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:09

Tink89 schreef:
Van het kindergeld kun je je kinderen kleden, voeden en op een goedkope sport laten gaan. Ik zie echt niet in waarom je dan honderden euro's aan spaargeld nodig zou hebben. Ik ga er dan wel vanuit dat er een vangnet is van bijv. familie voor als er écht iets aan de hand is.

Ps. overigens heb ik vanaf m'n 14e een bijbaantje gehad voor die dingen die buiten m'n kleedgeld vielen en daarvan de waarde van geld geleerd. Ook nu ik ruim in de slappe was zit, ben ik daar enorm blij om.

Bedoel je met kindergeld, kinderbijslag?

Ik ben blij dat ik mijn kinderen bepaalde luxe kan geven, zoals een mobiele telefoon als ze naar de middelbare school gaan, de sport die ze echt leuk vinden, merkkleding en echt dure zaken ( zie ook brugklasses met een iphone) niet, vind ik niet nodig,

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:10

xxStitchxx schreef:
bigone, indd de maatschappij verwacht dat je nu meer moet hebben dan vroeger.
Maar wie is de maatschappij? dat ben jij.
Dus als jij de norm lager legt dan je mede mens ook heb je dan nog steeds net zoveel nodig?
Is het niet een beetje zo dat we te lux leven en dat het nu terug komt op ons bord?

moet je lid zijn van een vereniging? moet je een busabbo hebben?
nee eigelijk niet maar ja omdat de maatschappij dat verwacht.

die bus abbo is nodig om naar school te gaan, snap ik maar was die bus abbo ook nodig geweest als mensen van alle niveau's elkaar helpen? waarschijnlijk niet en dan kon ook arme jantje met diezelfde bus naar school i.p.v gepest worden want jantje is arm en moet lopen of fietsen.

tja is maar net hoe je het bekijkt...

Ik vind het belangrijk dat kinderen kunnen sporten dus ja, dan ben ik maatschappelijk tegenover arme mensen misschien verkeerd bezig. Ik vind het ook belangrijk dat kinderen met dieren op kunnen groeien. Busabbo is nergens voor nodig , die van ons hebben alle drie zes jaar lang 40 kilometer per dag gefietst naar school. Terwijl de arme kinderen met z'n allen in de bus zaten want dat werd door de gemeente betaald. Onze kinderen kregen al heel jong kleding van de kringloop, ik vond dat heel normaal want alles elke keer nieuw en duur is onzin. Terwijl we de merkkleding en allerlei toestanden goed konden betalen. Stond wel tegenover dat ze paardreden en paarden/pony's hadden. En alleen daarom werd je al als rijke stinkerd beschouwd. Waren we ook wel in vergelijking met minder bedeelden maar die minderbedeelden gaven wel klauwen met geld uit aan uiterlijk vertoon om maar niet buiten de boot te vallen en dat is het zieke van deze samenleving. Voed kinderen op tot zekere, zelfstandige mensen met een goed zelfbeeld en dan gaat dit vanzelf over ipv mee te doen aan de ratrace van erbij horen maar ondertussen op een houtje bijten.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:15

sfc, ja dat is indd het probleem.
en niemad kan in zijn 1tje de wereld redden helaas, maar elk klein beetje helpt en met maar meegaan met de rest bereik ik ook niks.

toch heb ik wel het idee dat langzaam de boel verandert en dat steeds meer mensen in gaan zien dat geluk en liefde eigelijk niks met geld te maken heeft.

wat eerst klakkeloos wordt aangenomen wordt nu onderzocht, de wereld beter maken kan ook niet in 1 dag en er moet eerst een probleem zijn voordat er een oplossing is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:20

gekvanfleur schreef:
Gelukkig zijn dit soort mensen er helemaal niet zoveel als je doet overkomen.

En daar vergis je je dus in!

Brainless schreef:
Ik weet ook van iemand die haar kind met een nike rugtas naar school stuurde en tegen haar kind van 4 zei: "zo nu kun jij zeggen dat jij een dure nike tas hebt en hun maar een zielige cars-tas."

Dat vind ik heel sneu, zegt veel over de moeder.

Mijn zoon is een vrij timide/teruggetrokken kind, vreselijk sociaal, maar zó sociaal dat hij een autootje had uitgeleend aan een klasgenootje. Gisteren was dat best een gedoetje op school, want moeders van het andere kind vertelde (in bijzijn van de juf, zonder mij aan te kijken) binnen 30 seconden 4 verschillende verhalen over waarom dat autootje van háár zoon zou zijn.
Aangegeven dat ik niet over zo'n futiliteit in discussie ging en zei: 'kom jochie, gaan wij lekker een nieuwe halen nu'. Als blikken konden doden! Het ging mij om het principe, maar dan maar lekker verwend.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:30

Quellian schreef:
gekvanfleur schreef:
Gelukkig zijn dit soort mensen er helemaal niet zoveel als je doet overkomen.

En daar vergis je je dus in!

Brainless schreef:
Ik weet ook van iemand die haar kind met een nike rugtas naar school stuurde en tegen haar kind van 4 zei: "zo nu kun jij zeggen dat jij een dure nike tas hebt en hun maar een zielige cars-tas."

Dat vind ik heel sneu, zegt veel over de moeder.

Mijn zoon is een vrij timide/teruggetrokken kind, vreselijk sociaal, maar zó sociaal dat hij een autootje had uitgeleend aan een klasgenootje. Gisteren was dat best een gedoetje op school, want moeders van het andere kind vertelde (in bijzijn van de juf, zonder mij aan te kijken) binnen 30 seconden 4 verschillende verhalen over waarom dat autootje van háár zoon zou zijn.
Aangegeven dat ik niet over zo'n futiliteit in discussie ging en zei: 'kom jochie, gaan wij lekker een nieuwe halen nu'. Als blikken konden doden! Het ging mij om het principe, maar dan maar lekker verwend.

Leuk dat jij dat stukje van mijn post eruit pakt, maar de rest niet. Dat ging ten slotte over dat soort mensen. Als ze zo dicht in je buurt zitten lijken het er veel. Maar ik kom overal en nergens en heb mezelf uiteindelijk gelukkig kunnen overtuigen dat het wel meevalt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:34

brainless: Ik heb er bij de keuze van de basisschool naast de gebruikelijke eisen heel bewust op gelet welke norm ongeveer werd gehanteerd. Uiteindelijk kozen we voor een school waar (extreem) dure merkkleding nauwelijks te vinden was en men niet zoveel waarde leek te hechten aan iemands verschijning. Een jaar later hebben we zoonlief (noodgedwongen door de ziekte van mijn man en de daarmee samengaande verhuizing) moeten overplaatsen naar de dichtsbijzijnde doch grootste 'rijkeluisschool' van de regio.

Sta je dan. Ik ben dus een moeder die hele bewuste keuzes maakt om te zorgen dat mijn kinderen mee komen met de groep. Persoonlijk zou ik er volkomen vrede mee hebben om mijn kinderen gewoon een wat basics van zeeman aan te trekken, feit blijft dat de maatschappelijke norm (op deze school) toch elders ligt. Niet voor niets is de term 'schoolpleinheksen' (moeders) een steeds groeiend begrip. Ik misleid hen dan ook graag, zonder dat het me klauwen met geld kost.

Dan komt de vindingrijkheid en creativiteit weer naar boven: 3 Vingino spijkerbroeken in de sale voor €97,- (de meeste met goed zichtbaar logo :+), 3 neutrale spijkerbroeken van de C&A (€ 27,90). Eén paar gympjes van de van Haren (€14,90) en één paar Geox in de sale voor €45. Winterjas van vingino bewust nieuwe collectie (€90). Dan haal ik de basics (ondergoed, sokken, neutrale shirts) bij de Zeeman en Hema, evenals enkele blousen waar ik eigenhandig de knopen van vervang door bijvoorbeeld een oud merk shirt van mezelf of mijn man te slopen. Enkele basic vesten en truien (C&A, H&M 30,-) en vervolgens een paar merkvesten die zich makkelijk laten combineren met de basics.
Als ik weet dat zoonlief op woensdag bij een klasgenootje gaat spelen, trek ik hem dus bewust een leuke mix merkkleding aan. Met als gevolg dat menig moeder van de desbetreffende klasgenootjes nu zegt; "Goh jou zoon is altijd zo goed gekleed he, jeetje". :')

Kinderen kunnen zo bikkel hard zijn! Daar waar ik het kan voorkomen, zal ik dat doen. Maar sommigen dingen zullen ook wel eens buiten mijn machten liggen, dat is dan maar zo.
Om het eerder aangehaalde voorbeeld te gebruiken van een schoolreis naar Toscane; Als ik het me echt niet kan veroorloven gaan we dus gewoon spitten in huis; Zadels die nog wel verkocht kunnen worden, een meubelstuk dat verkocht kan worden, een retro collectie barbies, desnoods de auto omwisselen voor een goedkopere. Waar een wil is, is een weg... Zoons blijven dus écht niet thuis. Die ervaring is veel te leuk om te laten lopen!

050206051012

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:38

Zo doe ik het ook Pinda_Dipje, hoewel ik vorige week wel Vingino schoenen heb gekocht van 100 euro, maar koop daarentegen ook Hush Puppies in de uitverkoop voor 40 euro (ik vind dat een kind goede schoenen moet dragen, ik koop geen kunststof schoentjes bij van Haren, dat doe ik overigens wel voor mezelf).
Vandaag heeft hij een Blue Rebel spijkerbroek aan, met z'n Vingino laarzen, shirt met lange mouwen van Replay, jas van Gaastra. Daaronder een Action boxershort, Zeeman sokken en HEMA hemd. Sja... en ook heel creatief geweest met inkopen! Ik betaal nooit de volle mep!

Ik zelf draag eigenlijk alleen maar merkloos, want IK geef er niets om.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:45

vuurneon schreef:
Je weet nooit hoe het leven verloopt; wij zijn van een royaal salaris naar ineens een klein salaris gegaan; onze inkomsten zijn binnen 1 week gehalveerd doordat ik te horen kreeg dat ik terug viel naar een oproepcontract. In de goede tijd hadden wij besloten om na ons huwelijk te gaan voor kinderen. Ik was al gestopt met de pil toen ik dat slechte nieuws op mijn werk te horen kreeg (en niemand zag het aankomen, was echt een grote schok). Heb er nachtenlang wakker van gelegen, maar wij hebben toch de kinderwens voorop gezet. Iets dat ik 5 jaar geleden dom had gevonden.

Ik word er niet jonger op en ik weet nu 1 ding zeker; als ik ons kinderwensplan in de ijskast had gezet, hadden wij er vreselijke spijt van gekregen. Het zit er zo diep in en is echt onze grootste wens op dit moment. Te ver vooruitdenken heeft geen zin, niemand wat wat er gaat gebeuren. Dus wij kijken op korter termijn van een jaar; wij komen nu rond zonder enige toeslag en zelfs zonder de hypotheekrente aftrek en kunnen zelfs 50 euro sparen. Wij hebben bewust nu onze auto ingeruild voor een lichtere, kleinere. Met een kleine erbij, kunnen wij het nog financieren. Wordt het krapper? Dan vragen wij de hypotheekrente maandelijks terug. Een deel (of als het kan alles) van de kinderbijslag willen wij apart zetten voor later de studie. In het ergste geval kan de auto weg en paard naar de slacht. In die volgorde :Y)

Ik ben nog niet eens zwanger, dus ik ga ook niet verder vooruit kijken uiteraard. Eerst maar hopen dat dat lukt :)

Jouw verhaal was precies mijn punt.. :j

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:51

Ja ik zou ook aan kinderen beginnen met een lage spaarrekening.
dure kleding, overbodige luxe, is allemaal niet nodig om een kind een onbezorgt leven te geven.
iedere dag van de ene sport naar de andere sport gesleept worden heeft niks geen meerwaarde dan na schooltijd fijn met vriendjes buiten spelen en ravotten. ( dit is gratis) ze kunnen voetballen, rennen, fietsen, noem maar op.

kleding is tegenwoordig prima tweedehands te koop waarvan sommige nieteens gedragen zijn.
en met de bijslagen waar iedereen recht op heeft is een kind prima te onderhouden.

zolang de basis goed is, zoals dak boven het hoofd, gezonde maaltijd, en ruimte voor de juiste zorg zie ik niet in waarom je altijd een dikke spaarrekening moet hebben.

bij sommige dingen is het prioriteiten stellen.
wij geven niks om vakantie bijvoorbeeld dus geven daar geen cent aan uit en hebben er dus ook geen budget voor.
dit hebben we daar in tegen weer wel voor pony van dochter en crossmotor van zoon.

merkkleding kopen we ook zeer zelden. Dit is enkel uiterlijk vertoon en veranderd niks aan het innerlijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:53

Ik snap niet zo goed dat niemand valt over de kosten van de opvang...
Een kind kun je inderdaad zo duur maken als je wilt qua eten, kleding, etc., maar als je bent aangewezen op betaalde opvang, dan kun je daar zelf niets in bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:57

Dieselpaard schreef:
Ik denk er ook zo over, hoor, maar tegelijkertijd weet ik dat juist de kinderen die niet zo belachelijk veel krijgen van hun ouders, het meest nederig en dankbaar zijn. Zij halen juist voldoening uit niet-materialistische dingen. Dat een wasmachine stuk is, is natuurlijk heel vervelend, maar ik kan me ook voorstellen dat er van die wasstations zijn. Ik denk dat wij in onze samenleving teveel denken in materieel dan in andere dingen.
Veel kinderen zijn ontzettend verwend en ik sta soms echt met m'n oren te klapperen als ik hoor wat kinderen aan cadeaus krijgen.
Dus...ja ik ben het met je eens dat het niet handig is om nog meer kinderen te nemen als je zo krap bij kas zit, maar besef me tegelijkertijd ook dat het een kind veel meer geeft. Met al die tweedehandskleding waar nog prijskaartjes aan hangen omdat het nooit gedragen is, hoef je niet eens te zien dat een gezin het niet breed heeft.

_/-\o_ ik kan het niet beter zeggen!

Zolang er aan de basisbehoeften voldaan kan worden, waarom niet? Ik durf er voor te wedden dat er hier heel wat bokkers zijn die geboren zijn in een tijd waarin hun ouders financieel niet meteen hoogtijden beleefden... of zijn jullie echt allemaal kinderen van 2 ouders met een dik fulltime inkomen (destijds bedoel ik dan)...? De jaren '80 bijvoorbeeld waren niet de meest florerende.

Zolang een kind goede zorg krijgt, veel aandacht en een goede opvoeding, een deftig bed, en genoeg eten en ook kans voor onderwijs, is er geen probleem. Ik baar me meer zorgen om kinderen waarvan de ouders wél genoeg geld hebben, maar die bijvoorbeeld grootgebracht worden op liters cola en chips en als speelgoed de iPad van papa hebben in plaats van simpele legoblokjes, en niet meer weten wat het is om buiten in de modder te spelen.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:00

BaileyMix schreef:
En dan heb je natuurlijk nog de 'oeps!'-nestjes...

Nie zo netjes, maar hier moest ik erg om lachen :+

Edit: wij hebben wel gewacht tot we financieel het kunnen dragen. Nog steeds kopen we echt niet alles nieuw en kunnen we alles zomaar kopen, maar een goeie basis is er. Overigens hebben wij ook geen geld op de spaarrekening staan, maar we leven naar wat we kunnen uitgeven, dus ons uitgavenpatroon zal wat veranderen. ipv vaak uit eten, lekker met de kleine thuis :).

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:02

Er zijn ook andere mogelijkheden voor opvang.
gastouders zijn goedkoper. Werken wanneer partner thuis is. Thuisblijfmoeder/vader zijn. Alleen werken tijdens schooltijden. Gebruik maken van opa/oma of afspraken maken met andere partime werkende ouders.

wij hebben er bewust voor gekozen dat ik thuis blijf tot de jongste naar school gaat.
wij leven niet boven ons stand.
van 2 goede salarissen naar 1 salaris was flink slikken, maar goed haalbaar.
de spaarrekening groeit minder hard, maar we zijn gelukkig. En voor elk probleem is een oplossing.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:03

Quellian: Zo herkenbaar en wat grappig dat jij het ook op die manier doet!

En joh het is toch lastig om het goed te doen. Ik kom zelf uit een welgesteld gezin; Mijn ouders hebben zich altijd alles kunnen veroorloven zonder nadenken. Ik werd dan ook naar de middelbare school gestuurd in peperdure kleding, had bij iedere outfit bijpassende schoentjes, werd luxe gebracht en opgehaald met de auto terwijl alle anderen gewoon moesten fietsen, had paarden op één van de duurste stallen staan blablabla.
Drie keer raden hoelang het duurde voordat één van de ouders van mijn klasgenootjes zich hardop afvroeg wat mijn ouders toch in hemelsnaam voor de kost deden, met als gevolg dat het desbetreffende knulletje diezelfde vraag hardop aan de klas stelde en ik in no-time werd buitengesloten omdat ik zoveel luxe kende in mijn leven :') :') Na een halfjaar vol pesterijen heb ik mijn moeder gesmeekt asje-asje-asjeblieft kleding te mogen kopen bij de coolcat, h&m en primark zodat ik 'in stijl' kon verschijnen op het eerstvolgende schoolfeestje.

Toen ik jaren later eindigde op een particuliere middelbare school (€20.000,- voor 1 schooljaar is geen uitzondering) ging ik weer over de roddel omdat ik geen UGGS droeg, met de trein naar school kwam en geen retroscooter had in 2 kleuren. :') Het deerde me niet meer; Er zijn belangrijkere zaken dan geld en ben ontzettend trots en dankbaar voor alle dingen die ik op eigen kracht hebben kunnen doen.
Onlangs legde een oud klasgenootje van deze particuliere school ineens een verband met mijn familienaam "Ben jij dé dochter van? Jemig... Waarom heb je nooit iets gezegd? Je bent vierkant uitgelachen door iedereen omdat je nooit luxe had, en feitelijk behoorde je dus tot de meest welvarende. Zin om binnenkort wat te gaan drinken?" :') 'Dat zegt meer over jullie als over mij toch? Fijne dag nog' :+

Werkelijk er zijn belangrijkere zaken dan een dik gespekte bankrekening; Ik zie echt liever betrokken en liefdevolle ouders die alles in het werk stellen om het beste in hun kind naar boven te halen, dan maakt het volgens mij geen klap uit of je arm, rijk, dik, dun, gekleurd of blank bent. Ik ken ook een alleenstaande bijstandsmoeder met een peutertje, ze werkt keihard aan haar toekomst (studeren) en is een zeer betrokken ouder die goed voor haar kindje zorgt. Ik zie dat graag.
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 14-10-14 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:04

Mijn ouders hadden ook niet veel geld, maar toch heb ik een leuke jeugd gehad. Mede door familie. Van het geld zoals kb, en kgb, daarvan kocht ik leuke merkkleding in mijn pubertijd. Uitgaan of snoep ofzo kopen deed ik niet, vond ik zonde van het geld. Een mobiel abonnement betaalde mijn familie en de paarden betaalden ze ook. En de wat grotere uitgaven zoals een fiets of pc. Daarnaast heb ik nog wat andere sporten beoefend, maar dat kostte vergeleken met de paardensport niets. Maar we gingen nooit op vakantie en ik had geen spaarrekening. Kwestie van keuzes maken dus, het hoeft niet moeilijk te zijn. Kleding en speelgoed kun je gewoon tweedehands kopen, ook nog eens beter voor het milieu. En zonde anders, kleding zijn ze zo uitgeroeid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:18

Quellian schreef:
Een kind kun je inderdaad zo duur maken als je wilt qua eten, kleding, etc., maar als je bent aangewezen op betaalde opvang, dan kun je daar zelf niets in bepalen.

Kinderopvangtoeslag :)
zonder dat zal het voor ons niet te betalen zijn (of beter gezegd: t is te betalen maar in verhouding is het niet handig) dan blijf ik wel thuis als alternatief of zoek werk in de weekenden/avonden en anders misschien wel familie of een buurvrouw die zich verveeld :Y)

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:25

Ik kan het ook niet begrijpen....

Een collega van mijn vrouw heeft gisteren verteld in een app dat ze zwanger is van haar ex. (nu alleen een seksrelatie geloof ik)
Paar maanden geleden was ze er al bang voor omdat ze overtijd was. (dan denk je toch bij een 2e keer na) 8)7
Ze laat het niet weghalen, want hij wil het graag.
Zij is net verhuisd naar een 1kamer appartement, heeft (NET) 2 banen omdat ze anders niet rond kan komen.
Het is dus: Of samenwonen met haar ex waar ze geen relatie mee wil, want dan gaat hij een groter huis huren, of hij mag gaan betalen. :x

Doet toch wel even zeer, als je zelf met kinderen bezig bent omdat je er beiden klaar voor bent, een stabiel leven hebt, alles financieel op orde maar het wil/kan niet 1,2,3 lukken,...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:27

vuurneon schreef:
Quellian schreef:

Kinderopvangtoeslag :)
zonder dat zal het voor ons niet te betalen zijn (of beter gezegd: t is te betalen maar in verhouding is het niet handig) dan blijf ik wel thuis als alternatief of zoek werk in de weekenden/avonden en anders misschien wel familie of een buurvrouw die zich verveeld :Y)

Maar dan nog!
Wij hadden van tevoren bedacht: maandag KDV, dinsdag schoonouders, woensdag mijn moeder bij ons, donderdag vriendlief om de week ouderschapsverlof, de andere week mijn moeder bij ons thuis en op vrijdag was ik thuis.
Toen werd mijn schoonmoeder ziek en moesten we KDV voor de dinsdag erbij nemen. Toen gebeurde er iets bij mijn moeder, waardoor ze de donderdag om de week niet meer kon oppassen en mijn vriend raakte zijn baan kwijt en had bij zijn nieuwe werk geen recht op ouderschapsverlof, dus we moesten de donderdag er ook bij nemen.
We zaten op een bedrag van 925 euro per maand, waar we er 300 van terug kregen. Ik kan zeggen; dat is een behoorlijke aderlating!

Inmiddels zit de kabouter op school en haal ik hem uit school (muv de dinsdag, dan halen mijn schoonouders hem, tenzij ze op vakantie zijn, zo'n 20 weken per jaar) en daardoor hebben we geen opvang meer. Maar STEL wij zouden nog een tweede kind willen (gevoelsmatig graag, maar met ons verstand gezien beter van niet) dan zit je volledig in de hoek. Ook gezien het feit mijn schoonouders én mijn moeder hebben aangegeven niet meer op een eventuele tweede te willen passen (en dat snap ik ook, zijn allen mensen op leeftijd). Wij zien écht niet hoe we dit in moeten passen zonder wéér 4 jaar lang die aderlating te hebben.

Een gastouder zou in ons geval duurder worden, aangezien je een vast maandbedrag betaalt aan het gastouderbureau en hoe minder uren je afneemt, hoe hoger dat bedrag per uur uitkomt.

Wij zitten niet zo ruim in familieleden (of niet-werkende vrienden) dat we daar iets mee zouden kunnen regelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:30

Klopt, ik ga absoluut niet uit van ouders :n (beide hebben een druk leven en mijn schoonouders werken nog volledig en ze hebben ook aangegeven alleen uit nood op te passen, omdat ze geen verplichtingen willen hebben). maar ik zal wel een analyse doen tzt als het nodig is. Als het financieel voordeliger is om thuis te blijven, doe ik dat, of werk op andere tijden zoeken. Mijn man kan absoluut geen 'papa dagen' krijgen op zijn werk. In ons geval werk ik sowieso weinig en kost de KDV netto 2 euro. Dat kan wel uit. 'Voordeel' van weinig inkomen dus.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-14 15:33, in het totaal 2 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:32

Quellian vergeet niet dat mensen die minder geld hebben recht hebben op meer kinderopvangtoeslag.
Als ik 20 uur zou werken en 24 uur opvang af zou nemen zouden wij maar 130 euro zelf hoeven te betalen.
Daarnaast is de kans groter dat 1 van de 2 niet werkt waardoor opvang sowieso al niet nodig is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:36

Wow... ik moet echt minder gaan verdienen :D

Nee, maar zonder gekheid, voor ons wordt op die manier de keuze gemaakt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:37

Bij ons op het KDV vertelden ze dat de middeninkomens gemiddeld de helft terugkrijgen van de kinderopvangkosten.. Dat vind ik nog best ruim.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:39

Wij hebben gewoon een middeninkomen, maar wij kregen dus 1/3 terug.
En dan vaak nog eind van het jaar een narekening (ga uit van 1200-1500 euro) waar dan mijn eindejaarsuitkering naartoe ging.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:39

Moet ik wel zeggen dat werken mij heel wat waard is en er wel een hele hele hele goede reden voor mij moet zijn om vrijwillig thuismoeder te worden :o
Ik word blij van werk :)