Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:24

Kaitlyn schreef:
Hihihi heel slecht maar ik had het gekocht. :o

Wat betalen jullie verder aan boodschappen per week voor een 2 persoons huishouden? Is 50 euro in de week echt veel te weinig of moet je daar een heel eind mee komen?

Wij betalen voor zijn tweeën inderdaad €50 per week aan boodschappen. Dat is niet heel luxe, dus over het algemeen goedkoop vlees (met name kip en rundergehakt) maar wel gezond, dus veel groenten, fruit, volkorenproducten. Maar dan weer nauwelijks snoep, chips, frisdrank. Wel doen wel alleen maar boodschappen bij de AH XL voor het gemak. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:39

bliver schreef:
neem een spaarrekening waar je niet zo gemakkelijk vanaf kan boeken. Verder inderdaad kasboekje en het allerbelangrijskste is toch wel Discipline.

Ik heb toevallig enkele weken geleden het roer om moeten gooien. Niet zo zeer omdat ik blut was maar om te voorkomen dat ik in de toekomst blut ga raken zeg maar. Dus ik ben er wel op tijd bij, maar het is wel ff wennen. Ik Kan niet als ik iets zie het zo kopen terwijl ik dat voorheen wel gewoon kon. Dat knopje moet echt om. Gewoon niks kopen wat je niet hebt en van je spaarrekeing af blijven. Je kan misschien een lijst maken waarvoor je geld van je spaarrekening af mag halen en dat je er verder vanaf blijft.

Hoe kom je aan een spaar rekening die waar je niet zo gemakkelijk bij kunt? Ik had bij de rabo ook ooit eens z'n doelsparen, maar vindt dat best link omdat je daar niet de eerste jaren bij kunt.

Anoniem

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:50

^ Je kan ook een spaarrekening aanmaken bij een andere bank? Dan zit er in elk geval 2 dagen tussen of zo voor het geld op je lopende rekening staat en voorkom je in elk geval impuls aankopen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:51

Rabobank heeft een rekening waar je ofwel 30 ofwel 90 dagen vantevoren moet aangeven als je er geld wil af halen. Pluspunt, de rente erop os ook nog eens hoger! Ik heb een gewone spaarrekening en een 90 dagen vantevorenrekening. Een gewone erbij omdat je, wanneer je sneller dan 90 dagen geld wil opnemen, je op die rekening een boete betaalt

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:51

Als ik mijn geld krijg maak ik meteen op de eerste dag een standaard bedrag over naar mijn spaarrekening en daar mag ik dan ook echt geen gebruik meer van maken van mijzelf. Spaarrekening is voor noodgevallen only.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:41

Fangio schreef:
Rabobank heeft een rekening waar je ofwel 30 ofwel 90 dagen vantevoren moet aangeven als je er geld wil af halen. Pluspunt, de rente erop os ook nog eens hoger! Ik heb een gewone spaarrekening en een 90 dagen vantevorenrekening. Een gewone erbij omdat je, wanneer je sneller dan 90 dagen geld wil opnemen, je op die rekening een boete betaalt

Kon niet meer editten, maar dit is de link:
https://www.rabobank.nl/particulieren/p ... odesparen/
Vooral de 1,4% rente die je erop krijgt ^^

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:06

Ik krijg mijn loon om de 4 weken. Ik zet gelijk de eerste dag dat ik het ontvangen heb geld apart op de spaarrekening voor mijn paard en voor mijn auto zijn onderhoudsbeurten.
Als al mijn vaste lasten eraf zijn houd ik maandelijks nog 200,-- over. Hier moet ik benzine en alles van kopen.
Ik zou meer kunnen overhouden, maar door een aantal verkeerde beslissingen vroeger, heb ik nog een aantal leningen af te betalen.
Omdat ik nog thuis woon red ik het met opletten de ene maand beter als de andere.
Ik heb voor mezelf nu een kasboekje gekocht. Zodat ik hopelijk nog beter inzicht krijg in waar het geld blijft.
Volgend jaar wordt mijn budget nog kleiner omdat mijn paard op ijzers komt te staan, en ik wil ook gaan sparen voor een nieuwe (dure) menwagen.
Impuls aankopen ben ik mezelf aan het afleren. Tuurlijk heb ik er soms nog wel één. Maar dan moet ik de week erna niets of minder kopen.
Ik heb naast mijn betaalrekening nog 3 spaarrekeningen. Zo zie ik in een keer wat waar op staat. De ene is voor mijn paard, de ander voor mijn auto. En de laatste is voor mezelf.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:13

De laatste jaren heb ik 2 paarden gehad en viel er niet veel te sparen als student...
Sinds kort zijn ze allebei verkocht en nu kan het sparen eindelijk beginnen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:16

met pinsparen hebben al je uitgaven ook weer een pinbedrag er aan vast zitten als positieve kant :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 14:33

It's pay day! :):) :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:14

Ik heb een leuke manier van wat spaargeld bij elkaar sparen.
Namelijk verkoop van spullen die je toch niet gebruikt. Al een leuk zak centje aan over gehouden. :j

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:34

Ik spaar zegels bij de Albert Heijn :+

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:41

Die zegels bij AH hebben toch niet zoveel zin, aangezien je er ook voor betaald ?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:43

Wij sparen ook overal zegels van.

Gratis glazen, handdoeken enz.
Goed voor de uitzet!
En als je er toch altijd komt, dan kun je net zo goed mee sparen, toch..

Ben van 3 banen terug naar 1 gegaan.. Ben benieuwd wat ik nu nog kan sparen..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:43

Je merkt niet dat je spaart, dus dat is wel lekker. Je krijgt natuurlijk ook geen rente maar die is op het moment minimaal.

Mijn moeder spaart het hele jaar zegels, dan heeft ze een extraatje op vakantie. Dan heeft ze toch al snel honderden euros opgespaard. :j

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:47

Je krijgt zeker rente. En is zelfs een van de hoogste rentes heb ik mij laten vertellen ..
Je spaart 49 euro en je krijgt 52 euro.
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 27-10-14 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:53

Oh dat wist ik geeneens. 6% rente is inderdaad nergens meer te vinden tegenwoordig. :n

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:13

Maar dat is alleen bij de AH die zegels toch? Je koopt dan die zegels en als boekje vol is krijg je €50 ofzo toch?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:15

Per euro betaal je 10 cent extra. Die krijg je in een zegel terug. Verder zie mijn vorige post.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:16

Opzich is dat wel slim want je merkt het nauwelijks dat je koopzegels koopt en als je boekje vol hebt krijg je toch flink bedrag.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:28

M'n moeder had vorig jaar 800 euro geloof ik, is toch lekker zo ongemerkt sparen. Op zich werkt pin sparen eigenlijk hetzelfde natuurlijk alleen heb je dan direct beschikking over je geld. Soms positief en soms niet. :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:30

Pantykous schreef:
M'n moeder had vorig jaar 800 euro geloof ik, is toch lekker zo ongemerkt sparen. Op zich werkt pin sparen eigenlijk hetzelfde natuurlijk alleen heb je dan direct beschikking over je geld. Soms positief en soms niet. :D

Wat is dat pinsparen dan?

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:07

Ik werkte bij de Albert Heijn en die mensen kwamen echt flink cashen met hun volle zegelboekjes hoor!

Pinsparen houdt in dat als je met je pinpas betaalt, er 10% van het bedrag naar je spaarrekening wordt gezet (als ik het goed heb).
Ik kan niet eens bij m'n spaarrekening op dit moment, ben heel benieuwd hoeveel erop staat. Kan er morgen bij als het goed is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:29

bij pinsparen gaat er per pintransactie een bepaald (zelf in te stellen) percentage naar een rekening die je daar aan koppelt.
bv je zet hem op 5%, als jij dan ergens 10euro pint, gaat vervolgens 50cent naar je spaarrekening.
Ik zit dan vaak wel op een paar tientjes per maand.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:36

Hebben ze zo te zien bij Rabobank weer niet hoor :(