Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:32

Ik kan zelf makkelijk een stukje staan dus tuurlijk zou ik opstaan voor iemand die een zitplaats meer nodig heeft dan ik. Redelijk logisch toch..? Mij maakt het echt niet uit of ik nou zit of sta.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:33

vuurneon schreef:
Celiien schreef:
Eerlijk? Als ik tijdens de spits reis, en er komt een ouder stel: nee sorry. Wat hebben die oudjes te doen in het ov tijdens de spits?? Ze weten dat het dan Megadruk is, plan een uurtje later dat he weggaat ofzo :n

Voor mindervaliden/beperkte mensen sta ik altijd op. Net als dat ik in/uit de trein oid help uitstappen, net als mensen met kinderwagens :j

O wow... Mijn vader is ook een 'oudje', maar hij heeft ook gewoon nog een druk leven. Zou verboden moeten worden om voor je vrijwilligerswerk in de trein te stappen :') als oudje is je leven uiteraard voorbij! En hoef je nergens meer heen, niet naar je kinderen, niet naar je oude zus die op sterven ligt, niet naar het ziekenhuis, niet op vakantie, niet naar je (vrijwilligers)werk (onze oudste vrijwilliger was 94! *\o/* *\o/* *\o/* Hulde!). Kan allemaal best buiten de spits om, omdat je oud bent :')
Denk dat weinig mensen bewust voor de lol met de spits gaan reizen.

_/-\o_

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:34

Ik denk dat je vooral mensen over je heen krijgt omdat jij b.v. zegt dat oudjes niks te zoeken hebben in de spits... in principe vind jij dus dat jij wel een leven hebt waardoor je in de spits moet reizen en dat zij niks te doen hebben dus wel even op een ander moment kan reizen...

Zelfde als dat een ander hier zei dat je met krukken niks in het ov te zoeken hebt...
In principe vinden jullie dus beide dat, hoewel je kern gezond bent etc, meer rechten hebt dan een ander en vinden jullie jezelf dus belangrijker als dat oudje wat toevallig ook een druk leven heeft of als die persoon met krukken die helaas niet anders kan reizen.

Zo lees ik het in ieder geval...

Celiien

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:36

Ik vind idd dat oudjes (lees: 75+) niks te zoeken hebben in het ov tijdens de spitsuren. Uiteraard behalve tijdens spoed Ed. En dat ze net zoveel betalen en/of recht hebben als ik op een zitplaats. Misschien iets genuanceerder opschrijven

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:39

Maar je betaald voor de reis en niet voor de zitplaats...
Immers... Als je betaald voor de zitplaats dan zou je minder hoeven betalen voor een staanplaats...
En dan zou je de vervoersmaatschappijen elke keer een enorme schadeclaim kunnen geven omdat je te veel betaalt...

Dus dat is al onzin wat je zegt :)

persoonlijk vind ik dat iedereen even veel recht heeft om te reizen op wat voor een tijd dan ook :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:40

LadyMadonna schreef:
Kennelijk niet... Ik ben al drie dagen de sjaak... Ik ben werkelijk de enige die vraagt "wil je hier zitten?" In een bus vol studenten
Dinsdag kon ik mijn plek niet afstaan omdat ik zelf al stond, en toen heeft die jongen dus de hele weg gestaan :(:)
Dit verbaasd mij echt... Helaas mis ik net dat stukje lef om m'n bek open te trekken of ik de enige met fatsoen ben...

Je leest het hier TS. Genoeg bokkers die opstaan als ze met OV reizen, maar een aantal is zo asociaal om inderdaad te blijven zitten voor mensen die slecht ter been zijn/gehandicapt/oud/zwanger enz.
Gebrek aan opvoeding en inlevingsvermogen, denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:40

Celiien schreef:
Ik vind idd dat oudjes (lees: 75+) niks te zoeken hebben in het ov tijdens de spitsuren. Uiteraard behalve tijdens spoed Ed. En dat ze net zoveel betalen en/of recht hebben als ik op een zitplaats. Misschien iets genuanceerder opschrijven

Ik zal het doorgeven aan mijn vader, want jij kan als hij instapt niet zien dat hij ook gewoon naar het werk moet :Y) Lijkt mij stug dat 'die oudjes' de hele trein bezetten elke keer in de spits. T is niet voor niets dat ze vanuit de overheid ook thuiswerken gingen promoten, dus als je lekker wilt zitten; blijf thuis :Y)
(En ik blijf erbij; weinig mensen gaan echt voor de lol midden in de spits met het openbaar vervoer).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-14 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:43

Ik keek gister ook vol verbazing hoe iedereen een hoog zwangere vrouw aankeek, die duidelijk zwanger was en ook wel graag wilde zitten (naar mijn idee), waarnaar iedereen gewoon weer verder ging alsof er niks was. Ik zat aan de andere kant van het fietsendeel, maar ben opgestaan zodra ze me zag. Mensen zijn je er ook dankbaar voor, ze heeft me 3 keer bedankt. Snap echt niet dat als je kan opstaan dat je dat niet doet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:44

Geef t vooral door :+ tijdens de spits (als ik al een plek heb) om traject zoetermeer-dh sta ik niet op :n als je zo graag wilt zitten of ouder bent koop je een eersteklas kaartje :j
Sjonge mag toch wel mn mening geven :') mdh: je betaald voor vervoer, met een mogelijkheid tot zitplaats. Wat maakt dat zij meer recht zouden hebben op een zitplaats ? We betalen allemaal hetzelfde toch?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:46

Celiien schreef:
Geef t vooral door :+ tijdens de spits (als ik al een plek heb) om traject zoetermeer-dh sta ik niet op :n als je zo graag wilt zitten of ouder bent koop je een eersteklas kaartje :j
Sjonge mag toch wel mn mening geven :') mdh: je betaald voor vervoer, met een mogelijkheid tot zitplaats. Wat maakt dat zij meer recht zouden hebben op een zitplaats ? We betalen allemaal hetzelfde toch?

Egocentrisch. Ben benieuwd als jij straks 70+ bent.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:47

:j
Gelukkig dat ik verder wel op sta voor invaliden, zwangeren etc, en hun ook help met in/uit de trein komen.
Maar fijn dat je me verder zo goed kent, om mij egocentrisch te noemen :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:48

Ik sta in de bus altijd op.
Voor zwangere vrouwen, oude mensen en (tijdelijk)gehandicapte.
Met zo iets kleins kun je mensen erg blij maken!

In de trein heb ik het nog nooit zo bekeken dat je dan maar een 1e klas kaartje moet kopen.
En zit wel iets in maar ik zou toch opstaan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:50

In de tijd dat ik nog goed ter been was en met de bus reisde stond ik op voor iemand die minder goed ter been was.

Ik schrik van sommige reacties hier!
Toen ik een paar jaar geleden voor de tweede keer een breuk in een rugwervel had moest ik een MRI scan laten maken na 6 weken om te zien hoe het ervoor stond.
Manlief was aan het werk, ouders hebben beiden een eigen zaak, geen opa's en oma's meer, vrienden werken, familie woont aan de andere kant van het land. Ik kon dus alleen met de bus naar het ziekenhuis, en helaas was mijn afspraak om 8.30. Als ik buiten de spits wilde reizen dan zou mijn afspraak verschoven moeten worden en de eerste de beste mogelijkheid was 3 maanden later.
Ik zou dus volgens bepaalde meiden hier in het topic niets in de bus te zoeken hebben? Hoe had ik dat dan op moeten lossen? Kom jij me halen de volgende keer?

Het gaat niet om een verworven recht maar om een stukje inleving en sociaal gedrag. Het is een zeer kleine moeite om iemand te laten zitten die het écht nodig heeft. Je weet niet waar ze heen gaan of waar ze van terug komen. Je betaald een kaartje voor de reis en die geeft geen recht op een zitplaats.
Ik ben blij dat ik niet zo'n bekrompen mening heb. Ik kan niet telepathisch weten waar mensen heengaan, waarom ze op dát tijdstip in het OV zitten, wat ze mankeren. Ik weet wel dat ik het zelf erg fijn vond dat iemand mij een zitplaats aanbood.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:50

Celiien schreef:
:j
Gelukkig dat ik verder wel op sta voor invaliden, zwangeren etc, en hun ook help met in/uit de trein komen.

Maar je kan niet altijd aan de buitenkant ziet wat iemand mankeert ;) Oudere mensen kunnen kerngezond zijn en ook kunnen staan; je hoeft van mij echt niet gelijk je plek af te staan :n Mijn vader zal het wel vragen, omdat hij aan de buitenkant gezond eruit ziet maar in werkelijkheid hartpatiënt is en een sterk verminderde pompfunctie en dus niet even 2 uur kan staan. Dus moet hij maar een 1e klas kaartje kopen omdat hij net als velen gewoon naar het werk moet en door pech ziek is? hij is daarmee niet anders als die jongen van 20 met zijn been in het gips, alleen bij mijn vader zie je het niet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-14 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:52

Als ze aan mij vragen om te mogen zitten, zal ik de laatste zijn die nee zegt :j om dan nee te zeggen vind ik gewoon weg asociaal, zekwe als je zelf niks hebt.
Maar, uit mezelf, voor 75+, in de spits, in de trein: nee.

Sjonge moet wel alles verduidelijken, volgens mij is het nu helder toch?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:53

Het was al helder voor mij vanaf je eerste uiting. Ik ben alleen blij dat ik niet zo denk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:56

Als wij 75 zijn, vrees ik dat wij ook nog aan het werk zijn _O-

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:57

vuurneon schreef:

Schitterend!! _/-\o_

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:58

Het is dat mijn gewrichten verrot zijn, en ik dus niet erg lang kan staan (zeker niet in combinatie met een zware boekentas). Hoef ik dus maar een klein stukje, dan sta ik zeker wel op. Maar als ik echt nog een rit van een uur voor de boeg heb, sorry, maar dan blijf ik zitten. Zouden mijn gewrichten wel zo werken als ze zouden moeten doen, dan zou ik natuurlijk gewoon opstaan.

Overigens kan je ook zelf toch vragen of je ergens mag zitten? Toen ik met krukken liep (wederom vanwege mijn gewrichten) en er stond niemand op, vroeg ik het gewoon zelf. Ach, dan krijg je soms een dodelijke blik toegeworpen, maar ze zijn altijd opgestaan. Soms was de buschauffeur me zelfs voor en vroeg hij al aan een andere passagier of hij/zij op kon staan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:58

vuurneon schreef:

:') Maar dan wel werktijden tussen 12.00 en 15.00 want anders zit je in de spits en daar ben je dan persona non grata :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:59

jullie snappen heus wel wat ik bedoelen volgens mij.. Van die oude *uhge wilde nog wat anders zeggen* mensen waarvan je zíet dat ze allang niet meer werken en met hun rollatortje overal heen sjokken :')

Maar goed, jammer dat mijn éerlijke mening niet gewaardeerd wordt :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:00

Celiien schreef:

Je betaald allemaal hetzelfde maar we zijn niet allemaal hetzelfde ;).

Oudere mensen hebben jaren lang keihard gewerkt, onder andere om het voor de jongeren beter te maken (of dat gelukt is of niet doet er even niet toe) je kunt toch wel een beetje respect voor ze hebben?
Dit is zo ontzettend respectloos...

Zelfde als mijn schoonzusje. Die blijft gewoon zitten en haar kinderen dus ook... Waarom? Ouderen hebben al lang genoeg kunnen zitten nu valt de beurt voor de jongeren :?

En ja... Hier hebben we al meerdere discussies over gevoerd...

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:01

Tazzey schreef:
vuurneon schreef:

:') Maar dan wel werktijden tussen 12.00 en 15.00 want anders zit je in de spits en daar ben je dan persona non grata :D

Haha

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:01

Een buurman van mij is dik in de 90 en sjokt met een rollatortje. Daaraan zie jij dus dat hij niet werkt. Euhm, wrong. De man doet nog vrijwilligers werk en moet keurig in de spits met de bus.

Het is niet zozeer dat ik je mening niet waardeer ik ben het alleen niet met je eens. ;) Je kijkt erop en niet erin.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:02

Tazzey schreef:
vuurneon schreef:

:') _O-

Ik blijf wel gewoon lekker thuis en steun trekken van de staat wat betaald wordt door al die hardwerkende jongeren :))
Je weet wel... die jongeren die vinden dat ik niet meer tijdens de spits mag rijden omdat ik 75+ ben :+ :')